Partyflock

Forumonderwerp · 750071
10 volgers · 391812x bekeken

Waarschuw beheerder
+14-15
donateur
Geloof jij in god?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 21 juli 2005 om 21:36:
Als mijn posts de mensen alleen maar verder van God brengen, dan kan ik beter stoppen. Dit is namelijk niet mijn bedoeling.

mag van mij :)
Waarschuw beheerder
IK wel, maar STEL jij je eens voor dat die rare Christenen WEL gelijk hebben? Dat er WEL een verlosser bestaat? Wat dan? Hoe ga jij je verantwoorden als je voor de rechterstoel van God komt te staan?

Dan zal ik hem zeggen wat voor idioot ik hem vind omdat hij de wereld laat creperen en mensen ook nog een schuldgevoel en angst aanpraat.

Ik besta ook echt, maar ik vraag mensen niet om te bidden en bizarre rituelen uit te voeren. Als ik respect wil, dan verdien ik hem. Ik schrijf ook boeken, maar ik dreig niet met straffen als mensen het niet als de waarheid aannemen. Ik houd ook van mensen, maar ik verwacht niet dat iedereen me gaat aanbidden. Als ik dat wel zou verwachten dan zouden jullie me (terecht) keihard uitlachen. Het hele principe dat je je moet gaan onderwerpen aan iets of iemand spoort al niet.

Waarschuw beheerder
ik kan me niet meer inhouden, gaat hier zo lekker weer.

een zin :

jullie geloven een boek

wij geloven wat we zien

ik val niemand hiermee aan, maar zet wel de denkende mens op actief

Waarschuw beheerder
@ gill bates

eigenlijk, is heeeel de bijbel het verhaal van jezus..
en je hebt het vast al vaker gehoort, maar jezus heeft ons vrij gemaakt van de wet die er was..

dit staat allemaal goed uitgelegt op :

http://www.jongenvrij.nl/2004/goednieuws/evangeliedebasis.htm

ik snap wel dat die gedachte er is dat gelovigen JUIST wetten hebben..maar dat komt naar mijn mening omdat andere gelovigen dat zo doen lijken..

Waarschuw beheerder
beantwoord die vraag nu eens zonder iets aan te halen uit een boekje...

NEE..als het geloof wat ik geloof in de bijbel staat dan leg ik mijn geloof ook uit, aan de hand van wat er in de bijbel staat..

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
als god bestaad waarom maakt hij mij dan niet better ??/
Waarschuw beheerder
nou ik geloof zeker wel dat er iets of iemand is die het af en toe ff regelt voor me !!
Waarschuw beheerder
NEE..als het geloof wat ik geloof in de bijbel staat dan leg ik mijn geloof ook uit, aan de hand van wat er in de bijbel staat..

Je bedoelt dat je niet eens in staat bent zelf na te denken en maar napraat wat er in de bijbel staat. Jouw God was wel zo aardig je weinig hersenen te geven. Die heb je ook niet nodig, want je hebt de bijbel toch? :X

Waarschuw beheerder
donateur
Ik geloof dat er is meer tussen hemel en aarde, maar dan op mijn eigen manier. Zeker niet op de christelijk manier. T christendom is eng!

Waarschuw beheerder
god is the biggest bitch of them all :devil:

Waarschuw beheerder

wat al meer dan 2000 jaar is achterhaald.........

Waarschuw beheerder
Ik geloof niet in god,
maar god geloofd wel in mij :yes:

Waarschuw beheerder
Dat ik niet met mensen in discussie ga die met me willen twisten of God wel of niet bestaat. Je moet wel lezen;)

jij moet wel goed fake acoounts aanmaken (y)
Waarschuw beheerder
Jullie gelovigen kunnen nu wel denken dat jullie in de hemel komen, omdat jullie geloven, en wij niet, omdat wij niet geloven.

Maar helaas is al jullie moeite voor niks!

* Werken jullie 6 dagen in de week (zoals in de bijbel staat)
* Hebben de dames hun hoofd bedekt als ze de kerk ingaan? (zoals in de bijbel staat)
* Zijn jullie helemaal ondergedompeld tijdens de doop? (zoals in de bijbel staat)(en dus niet alleen een klets water over je hoofd, zo staat het níet in de bijbel)

Ach ja, zo kunnen we nog wel even doorgaan..

Ik wil alleen zeggen: als je het doet, doe het dan goed ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
2 bill gates, oh oh sommigen mensen weten echt geen reet van de bijbel...dit is toch wel het slechtste argument wat ik ooit heb gehoord!

Maar hier dan een les: kijk de regels die jij opnoemt heten de 10 geboden die heeft God aan iedereen gegeven zoals wij ook wetten hebben.
Nu is het de bedoeling om je hier aan te houden en een gelovige probeerd dit iedere dag, MAAR DAT WIL NIET ZEGGEN DAT HET LUKT DAT ZEGGEN GELOVIGEN TOCH OOK NIET!
Stel je overtreed 1 van de 10 geboden vraag je Jezus (die is gestorven voor onze zonden) om vergeving.
Het is niet zo dat een christen alles verkeerd doet want ze kunnen toch om vergeving vragen..zo werkt het niet als je iets verkeerd doet in de ogen van jou Vader dan heb je spijt. En als je van iemand houdt dan maak je iemand toch liever ook niet verdrietig of kwaad? ;)

En dat is het mooie van het geloof, als je gelooft in God en je hebt (ECHT) spijt dan vergeeft hij het je altijd, zodoende kan IEDEREEN in de Hemel komen. ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 22 juli 2005 om 10:48:
MAAR DAT WIL NIET ZEGGEN DAT HET LUKT DAT ZEGGEN GELOVIGEN TOCH OOK NIET!

kom op, dit zijn echt geen moeilijke dingen om je aan te houden, daarom zette ik deze 3 simpele regels hier neer.
De enige reden dat men er zich niet aan houdt, is omdat het veel makkelijker is om niet 6 dagen te werken ipv wèl, het veel makkelijker is om niet een hoofddeksel op te doen bij het betreden van een kere, ipv wèl, het veel makkelijkeris om niet helemaal ondergedompeld te worden, ipv wèl.

Ik snap ook wel dat sommige dingen moeilijk zijn om je aan te houden, maar dit zijn nog maar 3 heel erg simpele dingen!

Je kunt mij echt niet wijsmaken dat jij (of welke andere gelovige dan ook) echt zijn of haar best doet zich alleen al hier aan te houden :no:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
En het is wel héél erg gemakkelijk om bij voorbaat al te zeggen dat je je niet aan de regels kunt houden, maar dat jezus je toch wel vergeeft.
Zo kom je er wel héél makkelijk vanaf, vind je niet?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van ed:win op vrijdag 22 juli 2005 om 12:11:
De enige reden dat men er zich niet aan houdt, is omdat het veel makkelijker is om niet 6 dagen te werken ipv wèl, het veel makkelijker is om niet een hoofddeksel op te doen bij het betreden van een kere, ipv wèl, het veel makkelijkeris om niet helemaal ondergedompeld te worden, ipv wèl.

Ik snap dit stukje wat je hier schrijft echt niet hoor! even in normaal Nederlands a.u.b.

Je kunt mij echt niet wijsmaken dat jij (of welke andere gelovige dan ook) echt zijn of haar best doet zich alleen al hier aan te houden

Ten eerste het gaat er hier niet om om jou te overtuigen ik probeer je wat uit te leggen want je snapt er nog de BALLEN VAN! ;)

kijk een christen loopt niet met een hoofddoek!!!! dat doen moslims die geloven in ALLAH snappie!

Je moet je eerst maar eens wat meer gaan verdiepen in het onderwerp voordat je uberhaupt de discussie aan gaat!

Je kunt mij echt niet wijsmaken dat jij (of welke andere gelovige dan ook) echt zijn of haar best doet zich alleen al hier aan te houden

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 22 juli 2005 om 10:48:
Het is niet zo dat een christen alles verkeerd doet want ze kunnen toch om vergeving vragen..zo werkt het niet als je iets verkeerd doet in de ogen van jou Vader dan heb je spijt. En als je van iemand houdt dan maak je iemand toch liever ook niet verdrietig of kwaad?

Lees je wel wat ik opschrijf?? Ik heb je hier al uitleg gegeven en dan stel je de vraag nog een keer..;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
IK wel, maar STEL jij je eens voor dat die rare Christenen WEL gelijk hebben? Dat er WEL een verlosser bestaat? Wat dan? Hoe ga jij je verantwoorden als je voor de rechterstoel van God komt te staan? Dan zal Hij je zeggen; je hebt ruimschoots de gelegenheid gehad het evangelie aan te nemen en je hebt het moedwillig verworpen.

och kind, STEL er is GEEN verlosser!!, die stelling vind ik vele malen BELANGRIJKER, waren dan al die oorlogen om geloof nodig geweest? waren dan al die zondagen voor niets geweest? waren de boeken dan een grote grap, zou je dan genaaid voelen?? ga zo maar door..
je kan zo duidelijk zien aan geloven dat er menselijke invloed bij zit, en dus absoluut geen goddelijke inspiratie ofzo...,
de hemel-hel gebeuren is veeel te cliché, en is gewoon bedacht door mensen, omdat er zoiets bestaat als gevoel, dat je je goed of slecht kunt voelen, en je dan bang bent voor de Hel en je dus daarom maar op het beste hoopt. de hemel, wel een beetje EGOISTISCH vind ik, om je zelf in de hemel te hopen, ik ga liever naar de hel,
Van al die schijnheilige mensen in de hemel word ik helemaal niet goed van.

choose Heaven for the Climate, Hell for the Company
Artiest Lexuz
Waarschuw beheerder
Denk dat jezus heel vroeger wel heeft bestaan maar dat was niets meer als iemand die tegenwoordig Jomanda noemen.
En veel mensen geloofen erin omdat ze vaak bang voor de dood zijn.
Neemt niet weg dat ik het niet respecteer maar van mij mogen ze het afschafen en iedereen het lekker thuis doen .
Dan maken we van alle kerken en dergelijke dingen opvanghuizen ofzo

Waarschuw beheerder
Nee ik geloof niet in God en ook niet in Allah of wie dan ook.. De bijbel en koran etc staan vol met fouten.. wie ze gelezen heeft merkt ook dat de verhalen niet altijd in elkaar overlopen dit komt omdat er delen uit de bijbel zijn gehaald in het verleden omdat sommige geestelijken vonden dat het niet paste in de bijbel.. oftewel sencuur.. lekker als je gelooft en je mag delen niet lezen :S

Waarschuw beheerder
nou ik weet niet wie je dat verteld hebt maar de bijbel staan juist geen fouten, de verhalen lopen juist wel in elkaar over.

kijk de christen zijn ontstaan uit de joden dus het oude testament is het hetzelfde als de tora bij de joden, toen jezus kwam..wat in het oude testament is geprofeteerd geloofden de joden niet dat Jezus de verlosser was vandaar dat de bijbel het nieuwe testament heeft waar de verhalen van Jezus in staan.

Heb je de moslims die zijn ontstaan toen Mohammed de Koran heeft gemaakt, 635 na christus...dus als de moslims de Tora en de Bijbel goed hadden overgeschreven had de Koran nog enigzins geklopt!
Maar de Koran is het jongste geloof en toen Mohammed de Koran schreef heeft hij dat eigenlijk (in mijn ogen verkeerd gedaan) Dat is voor mij de hoofd redenen waarom het geloof van de moslims niet klopt.
(Ik heb de koran ook weleens gelezen en je ziet dat ze gewoon stukken uit de Tora en de Bijbel hebben gehaald en allemaal doorelkaar hebben gegooid...daar komt bij het zijn bijna alleen maar regels en wetten die de vrouwen onderdrukken)

(ben wel op de serieuze toeren vandaag :D )
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 18 juli 2005 om 22:46:
Als God zoveel van ons houdt, waarom gaat er dan zoveel verkeerd in het leven van christenen... … de oorzaak is…..STOF

Als eerste moet je begrijpen dat er ellende in de wereld is vanwege een vloek.

en verderop in een vehaaltje lees ik dit

Vloek is dus de afwezigheid van God, de afwezigheid van zegen.
En door Jezus (Christus) is die vloek verbroken!

maar je kan het met me eens zijn dat dr nog steeds zo veel ellende is in de wereld tog ?

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 22 juli 2005 om 14:38:
nou ik weet niet wie je dat verteld hebt maar de bijbel staan juist geen fouten, de verhalen lopen juist wel in elkaar over.

ben ik dus niet eens met je :d
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder

de bijbel staat vol met fouten, de grootste staat meteen op bladzijde 1.
Waarschuw beheerder

kijk de christen zijn ontstaan uit de joden dus het oude testament is het hetzelfde als de tora bij de joden, toen jezus kwam..wat in het oude testament is geprofeteerd geloofden de joden niet dat Jezus de verlosser was vandaar dat de bijbel het nieuwe testament heeft waar de verhalen van Jezus in staan.

Heb je de moslims die zijn ontstaan toen Mohammed de Koran heeft gemaakt, 635 na christus...dus als de moslims de Tora en de Bijbel goed hadden overgeschreven had de Koran nog enigzins geklopt!
Maar de Koran is het jongste geloof en toen Mohammed de Koran schreef heeft hij dat eigenlijk (in mijn ogen verkeerd gedaan) Dat is voor mij de hoofd redenen waarom het geloof van de moslims niet klopt.
(Ik heb de koran ook weleens gelezen en je ziet dat ze gewoon stukken uit de Tora en de Bijbel hebben gehaald en allemaal doorelkaar hebben gegooid...daar komt bij het zijn bijna alleen maar regels en wetten die de vrouwen onderdrukken)

(ben wel op de serieuze toeren vandaag )laatste aanpassing 22 juli 2005 14:44

Kan je wel zeggen ja ,maar dat moet ook af entoe gebeuren he!!

Waarschuw beheerder
haha..jah idd. ;) is ook welleens goed.
In iedergeval ik hou het voor gezien, ik hoop dat mensen zich toch nog ooit echt willen verdiepen in de Bijbel omdat het echt niet saai is.
Ik vond het vroeger ook dikke onzin ik zei exact dezelfde dingen als heel veel mensen hierboven maar als ik van gedachten kan veranderen kan een ander het ook.

En nu hou ik op!! :D

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 22 juli 2005 om 15:27:
maar als ik van gedachten kan veranderen kan een ander het ook.

blijven hopen :d

Waarschuw beheerder
zeker weten

Waarschuw beheerder
ik stond gisteren te wachten op een collega van me voor centraal station in amsterdam.
Ik stond nog geen 5 minuten of ik werd aangesproken door 2 in mijn ogen vreemduitziende mensen die mij het geloof van jezus christus probeerde op te leggen..
Ik vind dat dit ave rechts werkt, de denkwijze van deze mensen past zo niet bij de mijne.
Ik heb recpect voor ieders geloof, maar het opdringen van het geloof werkt bij mij echt ave rechts!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 22 juli 2005 om 15:27:
ik hoop dat mensen zich toch nog ooit echt willen verdiepen in de Bijbel omdat het echt niet saai is.

maar het gaat hier niet om een zomaar kut verhaaltje.

zowat de hele mensheid hangt van dat verhaal af, volgens de gelovigen dan.

waar gaat het nou om bij jullie? de kennnis van de bijbel op te nemen of gewoon gelovig worden.

bekijk het zo is, maar dan ben je bij mij verkeerd

ik ben god, ik ben herkozen uit miljarden sperma cellen ik ben uniek.
Waarschuw beheerder
donateur
Ik vind het allemaal maar best, zolang ik maar leef ben ik (Y)
Waarschuw beheerder
cowgirl:

‘Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren’ staat in het
onze vader. Maar wij vergeven onze schuldenaren toch niet door onze zonen aan het kruis te
slaan voor hun zonden? Waarom zou God ons dan alleen via die omweg kunnen vergeven?
Christus vraagt aan God: “Vergeef ons zoals wij vergeven.” Het kruisigen van Jezus had dan
dus helemaal niet hoeven te gebeuren.
Bovendien, als God almachtig is dan kan Hij alles, dan kan Hij ons rechtstreeks
vergeven zonder dat via Jezus te doen. In het Oude Testament wordt trouwens ook niet anders
gedaan dan rechtstreeks vergeven. Dat het ‘voor altijd vergeven’ wel via Jezus gedaan is komt
er dus op neer dat het ‘voor altijd vergeven’ niet binnen Gods mogelijkheden lag. God is dan
dus zeker niet almachtig.

Vroeger droegen vrouwen allemaal een hoedje als zij naar de kerk gingen. Logisch,
want zo staat het ook in de bijbel. 1 Korintiërs 11: ‘Iedere vrouw, die blootshoofds bidt of
profeteert, doet haar hoofd schande aan.’ Voor de man geldt het omgekeerde. Hij moet zijn
hoofddeksel afdoen.
Volgens Paulus vloeit dit merkwaardige geslachtelijke onderscheid tussen bloot en
bedekt hoofd voort uit het feit dat de man ‘het evenbeeld van de heerlijkheid Gods’ is, maar
de vrouw ‘de heerlijkheid van de man’. ‘Want de man is niet uit de vrouw, maar de vrouw uit
de man’. ‘De man is immers niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om de man.
Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben vanwege de engelen.’

Waarschuw beheerder
Zucht...
ik ga me ergens anders op concentreren.
Is beter voor iedereen.
Geloof me of niet,
ooit zul je aan deze discussie terugdenken :yes:

Ik zal voor jullie bidden.
Rrrrr.... eng he die Christenen :X
Waarschuw beheerder
En dat is het mooie van het geloof, als je gelooft in God en je hebt (ECHT) spijt dan vergeeft hij het je altijd, zodoende kan IEDEREEN in de Hemel komen.

Ik vind dat persoonlijk een van de walgelijke dingen aan het geloof. Je mag kennelijk ongestraft de "regels" overtreden en dus ongestraft jatten en moorden. Vervolgens vraag je om vergeving en dan is het weer goed.

Het getuigt van een bijzonder slecht karakter. Ten eerste heb jij een stok achter de deur nodig om je fatsoenlijk te gedragen. Je pleegt geen moorden omdat God dat niet lief vindt. Niet omdat je zelf voelt dat het niet kan. Dat zeg ik: je hebt geen moreel besef.

Ten tweede ben je te zwak om je aan de regels te houden. Dat blijkt wel uit het feit dat vergeving vragen noodzakelijk is. Dat is triest. Als je een net en integer persoon bent dan is zo'n constructie helemaal niet nodig. We praten hier niet over "fouten", maar over bewust kwaad doen.

Ten derde ben je ook nog te zielig om de verantwoordelijkheid voor je daden te nemen. Daar heb je Jezus en God voor nodig die het volgens jou wel even vergeven. Je durft niet te zeggen: ik heb het gedaan en ik neem mijn verantwoordelijkheid. Zielig.

En ten vierde ben je te zwak omdat je kennelijk te bang bent om degene die het slachtoffer is geworden van jouw overtreding van de regels recht in zijn gezicht aan te kijken en aan HEM vergevenis te vragen.

Ik verafschuw het geloof, maar ik heb genoeg karakter om te weten wat goed en fout is. Ik doe geen rare dingen omdat ik het zelf niet wil. Niet omdat ik bang ben voor een niet bestaande God. Mocht ik toch iemand kwaad berokkenen, dan durf ik daar mijn verantwoordelijkheid voor te nemen. Ik loop daar niet voor weg. Ik betuig tevens mijn spijt aan het slachtoffer. DAT getuigt van karakter. Als ik tegen iemand aanstoot zeg ik geen sorry tegen God, maar sorry tegen de persoon tegen wie ik aanloop. Ik vind het daarom heel raar dat gelovigen enkel vergevenis aan hun God vragen omdat ze bang zijn in de hel te komen. Niet omdat ze zo sociaal vaardig zijn dat ze met andere mensen kunnen omgaan. In tegenstelling tot niet-gelovigen. Die doen mensen geen kwaad omdat ze zelf vinden dat het niet goed is.

Elke keer als ik dit soort dingen hoor van mensen dan hoop ik dat ze een keer verkracht worden en dat de verkrachter dan roept: "Jezus Christus, wat was dat lekker! Maar ik heb spijt, vergeef me". Ik ben benieuwd of je dan nog durft te zeggen dat God liefde is. :[

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 22 juli 2005 om 19:54:
Zucht...
ik ga me ergens anders op concentreren.
Is beter voor iedereen.
Geloof me of niet,
ooit zul je aan deze discussie terugdenken

en wanneer zal dat dan zo zijn laura ?
Rrrrr.... eng he die Christenen :X

bid maar voor mij :yes: wie weet helpt dat wat .
bidden kan geen kwaad en ik kan het niet doen voor mezelf ,maar jij wel voor mij
Waarschuw beheerder
Ze kan nog iets beters voor een man doen op d'r knieën. :[

Waarschuw beheerder
ooit zul je aan deze discussie terugdenken

Rrrrr.... eng he die Christenen

je dreigt, en met wat? met een hoopje stront...

ik zal bij je sterfbed nog is vragen waar dat licht blijft en als je dan me dat antwoord kan geven, dan hou ik m'n mondje dicht
Waarschuw beheerder
Toch grappig, als je gelovigen confronteert met hun eigen boekje, en het staat ze niet aan, doen ze alsof het aan jou ligt en gaan ze zich 'ergens anders op concentreren' :/

Waarschuw beheerder
de bijbel leert duidelijk dat je ook je fouten aan mekaar bekent moet maken..zodat anderen mensen je ook kunnen vergeven..

bid maar voor mij wie weet helpt dat wat

haha koewl..iets specifieks?

Waarschuw beheerder
Toch grappig, als je gelovigen confronteert met hun eigen boekje, en het staat ze niet aan, doen ze alsof het aan jou ligt en gaan ze zich 'ergens anders op concentreren'

grappig ja..hoe jij alle christenen over 1 kam scheert...!!

:no:

Waarschuw beheerder
pleur die moslims en zo er ook maar bij hoor

Waarschuw beheerder
2 cowgirl en Gill bates: wat Gill Bates probeert te zeggen is dat veel gelovigen zeggen dat je naar God woord moet leven. Maar inde praktijk blijkt dat gelovigen zich maar aan een aantal regeltjes houdt en heel veel negeert, omdat dat gewoon wat minder moeite kost. Zo moet je bijvoorbeeld rituele handelingen uitvoeren omdat jezus ze deed. Maar jezus zette ook drie stappen naar links en vier naar rechts voor hij de grot in stapte. (Ik zegeef maar een raar extreem voorbeeldje, het gaat om het principe)

Maar zetten jullie altijd die stappen voordta je een grot in gaat? Nee omdat het verloren moeite is in onze ogen. Maar wat nou als God dat heel belangrijk vond en daarom in de bijbel heeft gezet? Jullie geven die regeltjes waarde (subjectief) terwijl je nooit echt kan weten wat God belangrijk vondt, tenzij hij tot ons komt en duidelijkheid geeft. Maar dat doet hij niet.

Waarschuw beheerder
grappig ja..hoe jij alle christenen over 1 kam scheert...!!

discussieren met christenen wordt vaak frustrerend omdat zij er uitindelijk van alles bij halen dat voor hen van pas komt in de discussie. Ze doen dan beweringen die niet te controleren zijn... dat mag, maar zij kunnen zo'n bewering ook niet op echte waarde schatten omdat zij God niet zijn.

Dat wil je dan duidelijk maken, maar dat komt er echt niet in. Hij praat algemeen omdat zowel hij, als ik, als lewis als anderen deze ervaringen hebben.

Simpel voorbeeld: hoe kan God nou iedereen controleren en in de gaten houden er zijn veel teveel mensen.

Antwoord: God leeft niet in onze dimensie van tijd, hij staat boven onze materiele wereld.

Dat zijn twee statements als antwoord die gewoon geen gelovige zeker kan weten.
Waarschuw beheerder
Inderdaad, zo bedoel ik het!
Heb nog een leuk voorbeeld gevonden:

Jezus zegt nadrukkelijk: ‘Begrijpt gij wat Ik u gedaan heb? Gij noemt Mij Meester en
Here, en gij zegt dat terecht, want Ik ben het. Indien nu Ik, uw Here en Meester, u de voeten
gewassen heb, behoort ook gij elkander de voeten te wassen; want Ik heb u een voorbeeld
gegeven, opdat ook gij doet, gelijk Ik u gedaan heb’ (Johannes 13 vers 12 tot 15).
Net als doop en avondmaal werd voetwassing ten minste duizend jaar lang in de kerken
gepraktiseerd. En dat is ook logisch want het is een regelrechte opdracht van Jezus zelf.
Maar anders dan doop en avondmaal is de voetwassing geruisloos afgeschaft. Heel
merkwaardig! Wat geeft iemand het recht om bepaalde opdrachten van Jezus ondergeschikt te
maken aan andere opdrachten? Welke gelovige heeft het recht om een einde te maken aan
deze opdracht?
Het wordt echter nog merkwaardiger. Jezus heeft namelijk niet één keer één van zijn
discipelen of wie dan ook gedoopt, en er is in de bijbel ook geen bericht te vinden over de
doop van zijn discipelen! Hoe kan het dan dat het christendom van nu ondenkbaar is zonder
de doop?
Het antwoord luidt: de voetwassing stuitte gaandeweg op onoverkomelijke praktische
bezwaren. De voetwassing nam veel te veel tijd in beslag en misschien nog wel belangrijker is
dat men in deze tijd het niet prettig vindt om de voeten te ontbloten voor de gehele
gemeenschap. Dan moet je iedere week voor het naar de kerk gaan je voeten verzorgen! En
dan nog de problemen met de zweetvoeten.
Nee, een baby dopen met een paar druppels water is dan veel eenvoudiger. Helaas gaat dit
tegen de wil van Jezus in. Maar goed, dat moeten we dan maar voor lief nemen.

Waarschuw beheerder
2 Lewis: je komt met goede dingen, maar ik sta niet met je op 1 lkijn.

Ik vind dat persoonlijk een van de walgelijke dingen aan het geloof. Je mag kennelijk ongestraft de "regels" overtreden en dus ongestraft jatten en moorden. Vervolgens vraag je om vergeving en dan is het weer goed.

Nee je moet oprecht spijt hebben. Daarmee wordt dus bedoeld dat je nieuwe inzichten hebt gekregen waardoor je het gevoel hebt ddat dat wat je hebt gedaan onverenigbaar is met het karakter dat je nu hebt.

Het getuigt van een bijzonder slecht karakter. Ten eerste heb jij een stok achter de deur nodig om je fatsoenlijk te gedragen. Je pleegt geen moorden omdat God dat niet lief vindt. Niet omdat je zelf voelt dat het niet kan. Dat zeg ik: je hebt geen moreel besef.

Sommige hebben geen moreel besef omdat ze in de verkeerde situatie geboren zijn. straatkinderen in new mexico bv.

Ten tweede ben je te zwak om je aan de regels te houden. Dat blijkt wel uit het feit dat vergeving vragen noodzakelijk is. Dat is triest. Als je een net en integer persoon bent dan is zo'n constructie helemaal niet nodig. We praten hier niet over "fouten", maar over bewust kwaad doen.

Jij bent 'net en integer' geworden omdat je in een fijne situatie bent opgegroeid. Misschien ook niet maar dan had je wel goede genen, aanleg, om jezelf uiteindelijk in zo'n situatie te krijgen. (of geluk) Is het niet prachtig dat God ook hen die die mogelijkheid niet of nauwelijks hebben vergiffenis schenkt?

Ten derde ben je ook nog te zielig om de verantwoordelijkheid voor je daden te nemen. Daar heb je Jezus en God voor nodig die het volgens jou wel even vergeven. Je durft niet te zeggen: ik heb het gedaan en ik neem mijn verantwoordelijkheid. Zielig.

En ten vierde ben je te zwak omdat je kennelijk te bang bent om degene die het slachtoffer is geworden van jouw overtreding van de regels recht in zijn gezicht aan te kijken en aan HEM vergevenis te vragen.

Ik verafschuw het geloof, maar ik heb genoeg karakter om te weten wat goed en fout is. Ik doe geen rare dingen omdat ik het zelf niet wil. Niet omdat ik bang ben voor een niet bestaande God. Mocht ik toch iemand kwaad berokkenen, dan durf ik daar mijn verantwoordelijkheid voor te nemen. Ik loop daar niet voor weg. Ik betuig tevens mijn spijt aan het slachtoffer. DAT getuigt van karakter. Als ik tegen iemand aanstoot zeg ik geen sorry tegen God, maar sorry tegen de persoon tegen wie ik aanloop. Ik vind het daarom heel raar dat gelovigen enkel vergevenis aan hun God vragen omdat ze bang zijn in de hel te komen. Niet omdat ze zo sociaal vaardig zijn dat ze met andere mensen kunnen omgaan. In tegenstelling tot niet-gelovigen. Die doen mensen geen kwaad omdat ze zelf vinden dat het niet goed is.

zoals ik al eerder zei heb jij een hele absolute blik op gelovigen. Ze leven allemaal letterlijk volgens de qor'an of bijbel, maar dat is niet zo. Leer je discussiepartner kennen dan sta je (nog) sterker in het debat.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 23 juli 2005 om 12:38:
haha koewl..iets specifieks?

:d :no:

Waarschuw beheerder
Geloof er niet in :nee:

Waarschuw beheerder
goed voorbeeldje gates :D

We kunnen nu dus wel concluderen dat de godsdienst die de mensen vandaag ten uitvoering brengen eigenlijk nooit het geloof meer kan zijn waarmee jezus 2000 jaar terug mee begon.

Dus of de religieuze leiders moeten heel goed gaan researchen wat het ECHTE geloof is (en dat is dan alsnog subjectief) of we moeten het 'klassieke' geloof verwerpen en het opnieuw definieren:

'Het uitvoeren van religieuze handelingen naar eigen believen zoals jij denkt dat de supermacht het had gewild.'

Of zijn gelovigen het hiermee oneens?

Waarschuw beheerder
ik heb een persoonlijke vraag aan zupersuus en laura :d wat nou als je een hele leuke jongen tegen komt die niet gelovig is ? en je word verliefd dr op ? ten eerste wil je enkelt en alleen en gelovige vriend ? en als dat niet zo is hoe zou je fam en gemeenschapdaar op reageren ?
vroeg ik me gewoon af :d
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 23 juli 2005 om 15:26:
we moeten het 'klassieke' geloof opnieuw definieren:

'Het uitvoeren van religieuze handelingen naar eigen believen zoals jij denkt dat de supermacht het had gewild.'

Dat lijkt mij geen goed plan, op deze manier kunnen extremisten vrijuit hun gang gaan..