Mmm, beetje rare vraag. Het is een ethische theorie, één waarvan de basis ligt in God. Voor een seculier land zou (de duiding) God als de oppermeester van rechtvaardigheid niet echt nodig zijn. Misplaatst misschien zelf.
Toch vindt je in veel seculiere landen quotes uit de Bijbel (onder andere) en uitspraken waarin God genoemd worden.
Dit heeft te maken met een religieuze geschiedenis en de Bijbel is nou eenmaal de basis van de westerse wereld (vooral Europa), net zoals elke beschaving een boek heeft dat aan diens grondslag ligt.
De quote kan idd geïnterpreteerd worden als een ethische uitspraak over rechtvaardigheid.
Het feit dat men het niet oneens is met wat de quote geeft, op het God-gedeelte na wellicht, laat zien dat de inhoud gedeeld wordt (onder moslims en niet-moslims).
Het God-gedeelte werkt eerder als een versterkende factor, vooral wanneer het idd 'gelovigen' betreft; omdat die God vrezen.
Iemand die niet gelooft in God zou kunnen liegen in een rechtbank, zonder bang te hoeven zijn dat zn leugen ontdekt en bestraft wordt.
In de oude Islamitische wereld werden zaken beslist puur en alleen wanneer iemand bij Allah zwoer, dat werd door het volk ontzettend serieus genomen.
Ik heb dat zelf ook, ik zou kunnen liegen als ik ergens beschuldigd van werd terwijl ik wist dat ik het idd gedaan had, maar ik weet dat ik niet tegenover God kan liegen.
Rechtvaardigheid is idd tegen jezelf getuigen als jij iets fout gedaan hebt en dat vergt eerlijkheid, moed en een oprecht karakter.. das niet iets simpels..
Maar als jij een ethisch persoon bent moet je jezelf kunnen overstijgen, aangezien gerechtigheid en waarheid groter zijn dan jouw persoonlijke wensen.
Wat is het 'voordeel' hier van? Een extra motivatie?
Mais oui.
Jij gaat hierop antwoorden dat een goed persoon, die niet gelooft in God, maar die gerechtigheid en eerlijkheid hoog in het vaandel heeft staan, dat die persoon net zo goed zal handelen in zo'n situaties.
Dat zou waar kunnen zijn.
Maar ik denk dat wanneer je een groep van 1000 (oprechte) gelovigen hebt, en een groep van 1000 atheïsten..
Dat je een verschil in getuigenis zou kunnen opmerken: ik denk dat de gelovigen in grotere getalen tegen zichzelf zouden getuigen dan de andere groep.
Dat is niet gebaseerd op statistieken natuurlijk, maar het zou denk ik helemaal niet onrealistisch zijn om die aanname te maken.
Valse getuigenis geven en (niet oprecht) zweren bij Allah wordt in de Qur'an vaker besproken en hard veroordeeld.
Dus iedereen die gelooft dat wat daar staat waar is (valse getuigenis geven en zweren bij God wanneer je liegt, en de straf die God jou daarvoor gaat geven), zal zich daar aan houden, gezien de ernst van zulke zaken.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 24 juli 2014 om 23:54:
Hier dan weer niet.
Haha.. ik vraag het omdat besnijdenis besproken werd (door hem), hoewel hij het verminken noemde; en verminken en besnijden is niet hetzelfde.
Nogmaals, ik heb een uitstekende link voor iedereen die er wat meer over wil weten..