Partyflock

Forumonderwerp · 745798
22794x bekeken
Waarschuw beheerder
Wie gaat er ook graag naar de wat apartere films die niet in het gewone bioscoopcircuit draaien? Ik ga de afgelopen jaren eigenlijk bijna nooit meer naar 'gewone' films tenzij er echt wat moois draait.

Soms zitten er ook wel wat mindere films tussen, het is vaak toch wat meer een gok, maar bijvoorbeeld films als Old Boy of Elephant maken alles weer goed (Y)

Vanavond naar 2046, Chinese filmmaker, ben erg benieuwd!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van hardworkdedication op zaterdag 9 augustus 2008 om 05:37:
-After Life (9/10; als je er eenmaal in zit, dan laat de film je niet meer los)

Van de regisseur Koreeda? Zo ja, waar heb je deze gekocht?
Waarschuw beheerder
-Tropa de Elite

Cool, ga ik op korte termijn effe kijken

After Life

Deze bedoel je: http://www.moviemeter.nl/film/3697 ? Ook nog niet gezien, ook op de 'to watch' list !
*EDIT*, ja, vond 'm al in de top10 lijst van Chris ;)

Alleen, zoals MDI vraagt, waar haal je deze ?

BTW, chris: 4.5* voor *BATMAN* ?
Je gaat me toch niet vertellen dat ie ECHT goed is, he ? ;) Omdat ie op nr 1 op IMDB binnen komt MOET ik 'm wel gaan kijken uiteraard, het lijkt me echt een zware kut film, maar goed, ik ga 't proberen, heb alleen een kakhekel aan die gast in z'n vleermuizen pakje en dat debiele hulpje van 'm ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Overigens, heb zelf ook het een en ander gezien de laatste tijd. Heb het meest genoten van 'Så som i Himmelen', maar zou deze zeker niet iedereen aanraden. Het is een 'feel good' film die toch ietwat goedkoop scoort, maar voor mij werkte ie gewoon, heb de TV met een glimach uitgezet. Zie net dat ie in de top250 op IMDB staat, dus de meesten zullen 'm hier al wel gezien hebben.

Eentje die ik WEL vrijwel iedereen zou aanraden, als je gewoon een aantrekkelijke film wilt zien (geen meesterwerk, maar gewoon goed) -> La Fille sur le Pont (http://www.moviemeter.nl/film/3554). Heb zo'n idee dat vooral Generaal deze kan waarderen (mocht je 'm nog niet gezien hebben). Ik zou het een dromerig, romantisch sprookje noemen en met de mooie Vanessa Paradis in de hoofdrol kan 't bijna niet fout gaan uiteraard :)

En als laatste: "Little children" (http://www.moviemeter.nl/film/34789); als je van 'Happiness' (http://www.moviemeter.nl/film/240) hebt genoten moet je deze ook zeker gaan kijken.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van MDI op zaterdag 9 augustus 2008 om 11:07:
Van de regisseur Koreeda? Zo ja, waar heb je deze gekocht?

Uitspraak van GMX op zaterdag 9 augustus 2008 om 14:05:
Alleen, zoals MDI vraagt, waar haal je deze ?

Besteld op Wehkamp.nl (betere service dan BOL, en met name qua arthouse een behoorlijk aanbod) :).
Waarschuw beheerder
Uitspraak van GMX op zaterdag 9 augustus 2008 om 14:17:
Overigens, heb zelf ook het een en ander gezien de laatste tijd. Heb het meest genoten van 'Så som i Himmelen', maar zou deze zeker niet iedereen aanraden. Het is een 'feel good' film die toch ietwat goedkoop scoort, maar voor mij werkte ie gewoon, heb de TV met een glimach uitgezet. Zie net dat ie in de top250 op IMDB staat, dus de meesten zullen 'm hier al wel gezien hebben.

Eentje die ik WEL vrijwel iedereen zou aanraden, als je gewoon een aantrekkelijke film wilt zien (geen meesterwerk, maar gewoon goed) -> La Fille sur le Pont (http://www.moviemeter.nl/film/3554). Heb zo'n idee dat vooral Generaal deze kan waarderen (mocht je 'm nog niet gezien hebben). Ik zou het een dromerig, romantisch sprookje noemen en met de mooie Vanessa Paradis in de hoofdrol kan 't bijna niet fout gaan uiteraard

En als laatste: "Little children" (http://www.moviemeter.nl/film/34789); als je van 'Happiness' (http://www.moviemeter.nl/film/240) hebt genoten moet je deze ook zeker gaan kijken

Die film heb ik ook gezien, en ik had dezelfde indruk. Scoort idd wat goedkoop; maar wel treffend :).

Bedankt voor de tip; ik had er nog nooit van gehoord.

Happiness vond ik erg goed, dus ook deze film gaat op m'n "wishlist" :).
Waarschuw beheerder
Uitspraak van generaal op zaterdag 9 augustus 2008 om 05:37:
-Tropa de Elite

Cool, ga ik op korte termijn effe kijken

Zo, dat was wel op HEEL korte termijn ;) Prima filmpje. Had er toch iets meer van verwacht, mede omdat ik overal (hele) hoge waarderingen zie en deze film in Berlijn een gouden beer heeft gewonnen. De vergelijking met Cicade de Deus is snel gemaakt, maar ik vond het geheel net wat te rommelig, ietwat te chaotisch overkomen. Desalniettemin prima vermaakt !
Waarschuw beheerder
En nog een aanrader: "This is England" ( http://www.moviemeter.nl/film/41242/ ) net gezien, het sausje waar het geheel in gegoten was smaakte erg goed, compleet anders dan ik verwacht had, zeer positive verrassing, cool filmpje !
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Je gaat me toch niet vertellen dat ie ECHT goed is, he ? ;) Omdat ie op nr 1 op IMDB binnen komt MOET ik 'm wel gaan kijken uiteraard, het lijkt me echt een zware kut film, maar goed, ik ga 't proberen, heb alleen een kakhekel aan die gast in z'n vleermuizen pakje en dat debiele hulpje van 'm ;)

Nee, hij is niet echt zo goed dat hij de nr.1 positie waard is op IMDB. Ben ik ook nog steeds erg verbaasd over. Was ook best boos toen ik het zag omdat ik me er niets bij voor kon stellen. :P

Er moet wel gezegd worden dat ik een zwak heb voor superhelden films, keek vroeger altijd de tekenfilms van spiderman/x-men/batman en las de strips. :P In superhelden strips/films zit vaak dezelfde thematiek, en ik vind dat daar prachtig op ingehaakt word in deze film. Ik heb wel vaker gezegd dat ik niet vies ben van wat hollywood spektakel mits het goed gedaan is, en dat is in deze film zeker het geval. De film wist me 150 minuten lang op het puntje van de stoel te houden, geen saaie stukken te bekennen, alles was in balans. Erg sterk.

After Life

Heel wat anders dan de batman film ;) Ben erg benieuwd wat je er van vind, GMX. Bij jou altijd een beetje lastig inschatten wanneer je een film te traag zal vinden of dat het wel werkt. :) Het concept van deze film is zo uiterst sterk dat ik me haast niet kan voorstellen dat je het niets vind. :) Totaal uniek pareltje.

En nog een aanrader: "This is England" ( http://www.moviemeter.nl/film/41242/ ) net gezien, het sausje waar het geheel in gegoten was smaakte erg goed, compleet anders dan ik verwacht had, zeer positive verrassing, cool filmpje !

Vond ik ook erg sterk, mooi geschoten en érg sterk geacteerd.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van hardworkdedication op zaterdag 9 augustus 2008 om 16:59:
Besteld op Wehkamp.nl (betere service dan BOL, en met name qua arthouse een behoorlijk aanbod)

dank. Ik heb de film inmiddels al bij cosmox.nl gezien en besteld.(toch nog weer een eurootje goedkoper, ook geen verzendkosten) Ze hebben wel meer arthouse dan ik verwacht had van de Wehkamp, meestal ook niet duur.
Waarschuw beheerder
donateur
BATMAN

Vond alleen die van Tim Burton cool...maar dat is hetzelfde als met James Bond, ze kunnen er 100 van maken en dan blijven het goede films, maar ik haak al snel af. Effe wat nieuws bedenken mensen. :p
Uitspraak van GMX op zaterdag 9 augustus 2008 om 14:17:
Happiness

vette film ja 8)

Laatst de komedie Milou en Mai gezien, ja eeehm vond hem wel goed maar wel echt maf haha. :p
http://www.imdb.com/title/tt0097884/
Waarschuw beheerder
Heeft een van jullie wel eens "Picnic at hanging rock" ( http://www.moviemeter.nl/film/3755 ) gezien ? Heb 'm net gekeken, weet nog niet goed wat ik er van moet vinden. In bepaalde opzichten vond ik 'm briljant en in andere weer zeer middelmatig. Hoe dan ook, een film die me voor altijd bij gaat blijven, dat weet ik nu al. Als je van mysterie en surrealisme houdt, misschien een aanrader, alhoewel ik er bij moet zeggen dat deze ook slecht kan vallen vrees ik, je moet er wel van houden.

*EDIT* na het geheel een uurtje te hebben laten bezinken, kan ik toch niet anders concluderen dan dat ik dit een zeer indrukwekkende film vind. Deze gaat me de komende dagen nog niet loslaten :)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 10 augustus 2008 om 11:23:
Ben erg benieuwd wat je er van vind, GMX

Ik ga 'm zeker kijken en laat het je weten !
Uitspraak van verwijderd op zondag 10 augustus 2008 om 11:23:
. Bij jou altijd een beetje lastig inschatten wanneer je een film te traag zal vinden of dat het wel werkt

haha, so true ! Soms werkt het heel goed voor me, zoals bij Stalker, The Return, Spring summer fall winter, maar soms ook gewoon niet. Geen idee waarom ... :)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Ik ben zelf nog aan het bijkomen van "Memories Of Murder"; een Zuid-Koreaanse verfilming van de eerste seriemoorden in de Zuid-Koreaanse geschiedenis. Het verhaal blijft boeien, de cinematografie is ronduit indrukwekkend, karakters zijn goed uitgediept en ondanks de spanningsopbouw en de walging die de moorden bij de kijker oproepen, valt er af en toe nog wat te lachen ook. 8/10 :).
Waarschuw beheerder
donateur
En nog een aanrader: "This is England" ( http://www.moviemeter.nl/film/41242/ ) net gezien, het sausje waar het geheel in gegoten was smaakte erg goed, compleet anders dan ik verwacht had, zeer positive verrassing, cool filmpje !laatste aanpassing 10 augustus 2008 05:13

(y) Mooie anti oorlog film.
Waarschuw beheerder
After Life (9/10; als je er eenmaal in zit, dan laat de film je niet meer los)

Net gekeken. Echt een briljant stuk film. Heel erg kleinschalig, zeg maar intiem. Het uitgangspunt is mooi, een overledene kiest een herinnering voor de eeuwigheid. Dit dwingt de kijker tot contemplatie(welke zou ik kiezen?). Het mooie aan de uitwerking is de soberheid van de decors, het ontbreken van hinderende soundtracks, het persoonlijke, levensechte. Hopelijk kan ik het later beter verwoorden... In ieder geval heeft 8 euro zelden zo veel waarde gehad! Ik denk dat de film wel 85/100 krijgt minimaal bij mij. Aanrader dus! :) Generaal bedankt.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Nadat ik Vanilla sky en Abre Los Ojos vandaag ook nog heb bekeken kan ik mijn lof voor After Life wat beter uiten denk ik. Op MM heb ik aldus verwoord:

Wat een prachtige film! De idee van de film, namelijk de naar de eeuwigheid meegenomen herinnering, is van een hoge poetische waarde. Mensen trachten dikwijls tot grootse daden in hun leven te komen, het werkelijke geluk manifesteert zich daarentegen juist in het detail (althans voor de personages uit de film). De kleur van de lucht en de voorbijdrijvende wolken, rode rijst, de korting bij hoeren, de geur van de moederschoot etc. De film noopt de kijker - ten minste mijzelf, en naar ik las meerdere mensen hier - tot een expeditie door de krochten van zijn eigen ziel. In die zin waardeer film vanwege zijn intimiteit. De film probeert zijn kracht niet te ontlenen aan onecht sentiment, niet in acteerwerk noch in een soundtrack. De kijker krijgt echter een steeds terugkerend, sober, decor in de vorm van een gespreksruimte waarin de overledenen van hun herinnering verhalen. Deze is overigens mooi door het licht en de compositie. Nu al, op de dag van de eerste aanschouwing, verhoog ik mijn stem

(dwz 9/10)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van MDI op donderdag 14 augustus 2008 om 00:40:
Abre Los Ojos

_O_
Vanilla sky

:/
Weer zo'n typisch voorbeeld van "maak dan GEEN film als je niks origineels kan bedenken, of het origineel verbetert"
After Life

moet maar eens moeite gaan doen om die film te vinden EN tijd te maken. :)
Uitspraak van GMX op maandag 11 augustus 2008 om 02:31:
surrealisme

(l)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Jep, mooi stukje, MDI, ik word nu wel HEEL benieuwd :) BTW, MDI, ik zie net op MM dat je 'heimat' onlangs hebt gezien ? Die heb ik toevallig ook net hier liggen, heb nog wat andere films die prioriteit hebben maar ik ga binnenkort de 924 minuten vrij maken voor deze serie :)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Audionysos op donderdag 14 augustus 2008 om 01:32:
surrealisme

:) Ja, ik merk dat ik toch ook wel veel van surrealisme houd; je moet 'picnic at hanging rock' ook zeker gaan zien, Audionysos; er zijn wat dingen in de film die me tegenstaan, maar het surrealistische sfeertje in deze film verdient eigenlijk gewoon 5 sterren. Heel bijzondere film, zoals ik al zei, eentje die je (mij in ieder geval) heel lang bij gaat blijven ... De eerste zin in de film alleen al:

"What we see,
and what we seem,
are but a dream,
a dream within a dream"

:lief:

Had deze film in eerste instantie 3.5* gegeven, zojuist verhoogd naar 4.5 en misschien dat ie nog wel een opwaardering naar 5 * gaat krijgen :)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Weer zo'n typisch voorbeeld van "maak dan GEEN film als je niks origineels kan bedenken, of het origineel verbetert"

was wellenswaar beter dan 't origineel :P
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 14 augustus 2008 om 11:02:
was wellenswaar beter dan 't origineel :P

grapje toch?
Enige pluspunt: Penelope Cruz (in dezelfde rol)...(l)
Tom Cruise ga weg, kssst. :dood:
Maar ik hou sowieso van Spaanse cinema, niet alleen de taal maar het straalt warmte uit, vaak mooi van sfeer.
Uitspraak van GMX op donderdag 14 augustus 2008 om 04:07:
"What we see,
and what we seem,
are but a dream,
a dream within a dream"

ok hiermee kun je me meteen overtuigen...veel van m'n werk gaat over dromen (ook zonder te slapen) namelijk. ;)
Ga ik in de lijst zetten!

Jan Švankmajer!! Als je echt gekke surrealistische films wilt zien, check die van hem, zeker Lunacy is geweldig.
Heel fantasievol en eigen. Heeft ook korte filmpjes gemaakt, vaak met stop motion techniek. Maar daar moet je van houden...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
moet maar eens moeite gaan doen om die film te vinden EN tijd te maken.

ziehier deel 1 van je queeste
Uitspraak van hardworkdedication op donderdag 14 augustus 2008 om 01:37:
Mooi om te lezen, MDI

dank je :)
Uitspraak van GMX op donderdag 14 augustus 2008 om 03:57:
Jep, mooi stukje, MDI, ik word nu wel HEEL benieuwd BTW, MDI, ik zie net op MM dat je 'heimat' onlangs hebt gezien ? Die heb ik toevallig ook net hier liggen, heb nog wat andere films die prioriteit hebben maar ik ga binnenkort de 924 minuten vrij maken voor deze serie

Ja daar ben ik een aardige poosje mee zoet geweest, helaas komt aan alles een einde. (Overigens heb ik alles van de bibliotheek geleend.) Ik raad het je aan in ieder geval. De cinematografie vond ik goed, het verhaal bleef me vrijwel over de gehele lengte boeien(en dat is een prestatie van formaat - gezien het formaat van de tijdsduur). Boeiende personages, mijn sympathie ging vooral naar Hermann uit(hoofdpersoon uit die zweite heimat).Eigenlijk is het grootste nadeel dat het niet langer duurde 8).

Over het verschil Abre los ojos/Vanilla sky heb ik ook een stukje op MM geschreven.
Vanavond deze film alsook de remake genaamd Vanilla Sky gezien. Ik vond het origineel toch wel beter, hoewel het moeilijk te beoordelen is als je de remake eerder hebt gezien. Voor Vanilla sky zijn er een aantal aanpassingen gedaan, niet eens zoveel, het lijkt op het eerste gezicht een aardige kopie. Door ze achter elkaar te kijken vielen me een aantal dingen op. De 'remakers' hebben sommige details, die ze waarschijnlijk misbaar achtten, weggelaten of veranderd. Hierdoor hebben ze wel op een aantal momenten de dialoog verminkt, dwz narratief minder vanzelfsprekend gemaakt. In de hierdoor vrijgemaakte tijd hebben ze de film met Amerikaans oppervlakkig sentiment besmeurd en hebben ze andere toevoegingen gedaan, die geen artistiek/narratief doel dienden. Ook vind ik het jammer dat bijvoorbeeld het motief van de mimespeler is weggelaten. Tevens vind ik de remake emotioneel minder spanning bevatten. Dat komt denk ik ook gedeeltelijk doordat ik niet gecharmeerd ben van Tom Cruise als acteur. De rol van arrogante zak lijkt hem iets te veel op zijn lijf geschreven. Voor Abre los ojos pleit daarnaast de estethiek van een spaans sprekende Penelope Cruz.

Waarschuw beheerder
donateur
Kijk jij zegt allemaal dingen die ik ook zeg tegen mensen om hen te behoeden voor deze zoveelste zinloze loederremake, zeker wat betreft de emotie, intelligentie en gelaagdheid. (Y)

Zelfde geldt voor bv de remake van Ring, komen ze weer met van die standaard trucjes om het "eng" te maken wat dus juist averechts werkt. Beter komt er snel een "war on remakes". :p

Voor de Rotterdammers die het nog niet weten (zullen er vast niet zijn :p):
Pleinbios vanaf volgende week woensdag...afsluiter met een 'klassieker' waar je op kunt stemmen:
http://www.pleinbioscoop.nl/
:)

Zie After Life bij de bieb staan dus huur hem van de week wel.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Audionysos op donderdag 14 augustus 2008 om 22:49:
Zelfde geldt voor bv de remake van Ring

die was ook best ok :P maarruh.. 't is Ringu ;) voor den goede orde
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Hmm, ik haat jappenfilms, anime vind ik suf ... Jullie hadden het over surrealisme in films, dat vind ik eigenlijk ook wel leuk (denk aan "The science of sleep".
... Maar ik denk datik het toch maar even ga proberen met deze.

[img width=600 height=815 cacheid=000fd05e002c359b3ea59fc71a024ecfa7]http://aoproductions.net/blog/wp-content/uploads/2007/12/web-paprika.jpg[/img]
http://www.imdb.com/title/tt0851578/
http://www.apple.com/trailers/sony/paprika/hd/
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Audionysos op donderdag 14 augustus 2008 om 15:21:
Maar ik hou sowieso van Spaanse cinema, niet alleen de taal maar het straalt warmte uit, vaak mooi van sfeer.

Mag ik je dan Átame! (in goed Nederlands "bind me vast") aanraden? Een intrigerend kunstwerk van Pedro Almodóvar dat over twee verschoppelingen gaat, die door een optelsom van toevalligheden tot elkaar veroordeeld lijken te zijn. Almodóvar wekt met deze film de indruk dat je, zelfs als je niets te verliezen lijkt te hebben, nog altijd het pad naar de liefde kunt bewandelen.

Het eerste half uur (ronduit fout, maar op een leuke manier) van de film was de bedoeling van de regisseur me nog niet echt duidelijk, maar daarna begon ik Átame! met de minuut beter te vinden. Er zit onder andere een betoverende vrijscène in (de meest overtuigende die ik tot nu toe op het witte doek heb gezien; nog net iets mooier dan de vele betoverende scènes in Lucía Y El Sexo), en de manier waarop uiting wordt gegeven aan thema's als het Stockholm-syndroom en maatschappelijk onbegrip doet in eerste instantie erg abstract aan, maar maakt verderop in de film een omslag naar een herkenbaarheid die leidt tot een ontroering die mij als kijker positief verraste, en waar ik nu nog verbaasd over ben.

Laat je niet misleiden door de (te) lage score op IMDB; Átame! inspireerde Penelope Cruz om actrice te worden, en verdient wat mij betreft een mooie 8/10 :).
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Maurits op vrijdag 15 augustus 2008 om 00:16:
Hmm, ik haat jappenfilms, anime vind ik suf ... Jullie hadden het over surrealisme in films, dat vind ik eigenlijk ook wel leuk (denk aan "The science of sleep".
... Maar ik denk datik het toch maar even ga proberen met deze

Waarom jezelf toch kwellen?

Overigens, ik heb net van dezelfde regisseur de film millenum actress gekocht. De Japanse filmgeschiedenis in een anime. Zeer benieuwd.

Uitspraak van Das_nylpaerdt op vrijdag 15 augustus 2008 om 15:54:
goeie film
deze is ook mooi:
http://www.imdb.com/title/tt0091495/

Alles wat ik tot nu toe van Almodovar heb gezien vond ik mooi. M.n. All about my mother en Talk to her.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Waarom jezelf toch kwellen?

... goede vraag ... wilde het toch weer even proberen ... maar vind het toch niet leuk idd. (Als Akira zo mooi schijnt te zijn snap ik die lui gewoon niet).
... Toch ga ik even 20min proberen.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Maurits op vrijdag 15 augustus 2008 om 00:16:
proberen met deze.

die is ZO mooi! Gelukkig in de bios gezien vorig jaar. (l)
Tja je moet ervan houden, als je Akira niet mooi vindt kun je denk ik stoppen met anime kijken, qua verhaal en tekenstijl toch wel een pareltje, van de week weer zitten kijken toevallig.
Uitspraak van hardworkdedication op vrijdag 15 augustus 2008 om 08:05:
Pedro Almodóvar

garantie voor een goede film...
net iets mooier dan de vele betoverende scènes in Lucía Y El Sexo

:o
Laat je niet misleiden

ik moet ZO vaak lachen om recensies, trek me daar dus geen aars van aan. Zal de tip snel gebruiken. (Y)

Heb gisteren After Life gehaald dus ben benieuwd. :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Audionysos op zondag 17 augustus 2008 om 17:41:
ik moet ZO vaak lachen om recensies, trek me daar dus geen aars van aan

Gedeeltelijk mee eens. Het zal mij persoonlijk worst wezen wat iemand die z'n hele top10 vol heeft staan met actiefilms, van een bepaalde filmhuis film vindt; meningen van liefhebbers interesseren me des te meer omdat je via een dergelijke weg leuke kijktips kan krijgen. Daarom is een topic als dit ook ideaal, heb al diverse geweldige films gezien die hier in dit topic getipt werden en ik anders misschien nooit had gevonden. Als ik dan op MM bijvoorbeeld een recensie lees die heel positief of juist heel negatief is, kijk ik ook altijd even wat voor soort films de betreffende persoon in z'n top10 heeft staan.

Eigenlijk zou je op sites als IMDB en moviemeter dan ook een soort van filter in moeten kunnen stellen. Ik bedoel, als eerste kijk ik toch altijd naar een waardering. Een gemiddelde op zich zegt alleen niet zo veel, maar als je zou kunnen filteren zou het al veel meer zeggen. Stemmers op moviemeter zouden bijvoorbeeld in hun profiel hun favoriete genres aan kunnen geven en op basis hiervan zou je dan kunnen filteren (laat bijvoorbeeld geen waarderingen zien van actiefilm liefhebbers, of juist alleen maar), denk dat je dan al veel sneller aan leuke tips kan komen als je kan zoeken naar waarderingen van mensen met 'dezelfde smaak' als jij. Hopelijk gaan dergelijke sites nog ooit eens zoiets implementeren. Tot dan, komen er hopelijk nog vele leuke tips in DIT topic binnen ;)

Overigens ,waar ik zelf altijd op let, zijn de stemgrafiekjes die je op bijvoorbeeld IMDB kan zien; hierbij valt me op dat als deze 'V-vormig zijn' (dus voornamelijk hele hoge EN hele lage scores), deze films vaak interessant zijn ! En je kan gelukkig bij IMDB ook filteren op bijvoorbeeld leeftijd, dat helpt ook vaak al om snel een beter idee te krijgen of een film interessant is (het blijkt dat ik het bijvoorbeeld het vaakst met stemmers in de categorie 18-44 jaar eens ben, wat misschien ook niet zo verwonderlijk is ;) )
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Ik ben denk ik veel te eigenwijs. :$
Uitspraak van Audionysos op zondag 17 augustus 2008 om 17:41:
After Life

ik weet het niet hoor...het begin en het einde vond ik niet boeiend. (Heb zelfs in het begin zitten kijken of iemands naam een anagram was... :vaag:)
Weet niet waarom ze zo'n camera/filmgebruik hebben gekozen maar daardoor kon het me niet boeien denk ik. Zaten zeker mooie elementen in, vooral bij het maken van de films.
Idee is wel heel cool.

Waarschuw beheerder
Eigenlijk zou je op sites als IMDB en moviemeter dan ook een soort van filter in moeten kunnen stellen. Ik bedoel, als eerste kijk ik toch altijd naar een waardering. Een gemiddelde op zich zegt alleen niet zo veel, maar als je zou kunnen filteren zou het al veel meer zeggen. Stemmers op moviemeter zouden bijvoorbeeld in hun profiel hun favoriete genres aan kunnen geven en op basis hiervan zou je dan kunnen filteren (laat bijvoorbeeld geen waarderingen zien van actiefilm liefhebbers, of juist alleen maar), denk dat je dan al veel sneller aan leuke tips kan komen als je kan zoeken naar waarderingen van mensen met 'dezelfde smaak' als jij. Hopelijk gaan dergelijke sites nog ooit eens zoiets implementeren. Tot dan, komen er hopelijk nog vele leuke tips in DIT topic binnen ;)

Ik begrijp wat je bedoeld maar ik denk dat het in de praktijk voor velen niet gaat werken. Genre verdelingen zijn veel te algemeen om op te filteren, ik heb in elk genre wel pareltjes zitten en zou dus ook niet echt favorieten kunnen aanvinken. Daar komt bij dat de mening van iemand die van RTL4 woensdagavond drama's houd ook bij bijvoorbeeld een film als After life komt te staan terwijl die mening mij, waarschijnlijk, evenveel waard is als de mening van een aktiefilm liefhebber. Moviemeter heeft wel een ander soort oplossing waar jij wellicht baat bij hebt. Je kan namelijk gebruikers toevoegen aan je favorieten, vervolgens kan je bijhouden bij "mijn updates" waar deze gebruikers onlangs een bericht of een stem geplaatst hebben.

Onlangs trouwens Blue velvet van Lynch eens herzien. Was daar helemaal niet kapot van maar moet zeggen dat deze herziening veel goed gedaan heeft. Wellicht de vorige keer niet genoeg in the mood ofzo. :)

De film bevat een heerlijk sfeertje, vaak erg ongemakkelijk. Dit komt mede door een aantal erg coole personages, die homo bijvoorbeeld met z'n dikke vriendin en niet te vergeten Dennis Hopper met z'n zuurstof (??) maskertje. Coole film, toch een punt omhoog geschroeft op moviemeter.

Verder heb ik laatst Drawing restraint 9 van Matthew Barney gezien. Was ik niet echt over te spreken. Aan de ene kant was het lekker vreemd en bevat de film dikwijls sterke muziek en mooie beelden, aan de andere kant was het vaak wel erg saai en irriteerde me het 'kijk mij artsy zijn' gehalte van deze film.

Waarschuw beheerder
Weet niet waarom ze zo'n camera/filmgebruik hebben gekozen maar daardoor kon het me niet boeien denk ik

Naast dat deze vrij 'droge' film techniek beetje een stijlkenmerk van Koreeda is werd dit ook gedaan om de film zo down to earth / documentaire achtig mogelijk te houden. Het valt me op dat veel mensen die de film niet waarderen zich hier aan storen. :) Voor mij is het echter essentieel om een concept als dit te laten werken. De down to earth benadering zorgt ervoor dat de mensen en hun verhalen nog overtuigender / realistischer over komen, cruciaal om die emotionele lading mee te geven.

Neem bijvoorbeeld de scenes waar ze de dromen opnemen. Door de cameravoering en het acteerwerk lijkt het net of die mensen echt bezig zijn om hun herrinnering vorm te geven. Er straalt zoveel passie vanaf, nergens geen valse sentimenten, en de cameravoering is daar een verlengde van. :)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 18 augustus 2008 om 18:22:
Verder heb ik laatst Drawing restraint 9 van Matthew Barney gezien. Was ik niet echt over te spreken. Aan de ene kant was het lekker vreemd en bevat de film dikwijls sterke muziek en mooie beelden, aan de andere kant was het vaak wel erg saai en irriteerde me het 'kijk mij artsy zijn' gehalte van deze film.

Waar heb je deze gekocht?
Waarschuw beheerder
woensdagavond drama's

Volgens mij houden die maar heel zelden van arthouse. Meestal zijn dat huismoeders die ook elke dag naar As The World Turns kijken :P.

Waarschuw beheerder
Volgens mij houden die maar heel zelden van arthouse. Meestal zijn dat huismoeders die ook elke dag naar As The World Turns kijken :P.

Was uiteraard een voorbeeld. ;) Daarnaast is mijn ervaring op moviemeter dat veel mensen het vaak toch proberen wanneer ze er over gehoord hebben. :)

Waar heb je deze gekocht?

Niet gekocht, heb hem gedownload. Is volgens mij ook geen dvd-release van. :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 18 augustus 2008 om 20:15:
Niet gekocht, heb hem gedownload. Is volgens mij ook geen dvd-release van

Aha, vandaar dat ik de film nergens op DVD kon vinden. Bij play.com kun je wel een 'notify me' button aanklikken, misschien verschijnt de film dus nog als DVD. Wat heb jij dan bekeken? Een camopname van een biosvertoning?

Waarschuw beheerder
Weet ik niet precies. Kwaliteit van beeld en geluid was prima iig. :)
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op maandag 18 augustus 2008 om 18:36:
om de film zo down to earth / documentaire achtig mogelijk te houden.

ja dacht ik al...overtuigde me dus niet. Is denk ik ook steeds lastiger gezien het vele aantal filmmakers die deze techniek (truc) gebruiken.
Uitspraak van verwijderd op maandag 18 augustus 2008 om 18:36:
Door de cameravoering en het acteerwerk lijkt het net of die mensen echt bezig zijn om hun herrinnering vorm te geven.

dat deel was wel mooi ja maar het geheel overtuigde me niet helaas. En ik was niet in een superkritische/sceptische bui. :9
Uitspraak van MDI op dinsdag 19 augustus 2008 om 00:38:
misschien verschijnt de film dus nog als DVD.

lijkt me heel sterk...
sterke muziek

niet vreemd met zo'n vrouw aan je zijde. En ik snap die kritiek wel, dit hoorde ik ook tijdens een vertoning van een Cremaster-deel tijdens college. Ik heb helaas de kans niet gehad om Drawing Restraint te kijken, ken alleen de synopsis en de aanleiding (is begonnen als een soort performance waarbij hij tekende, hangend aan touwen met allerlei andere handicaps en obstakels. Hij was een zwakke tekenaar en zodoende wilde hij het naar een ander of hoger niveau tillen).
Zoals veel films/beeldende kunst heb je enige uitleg en achtergronden nodig. Maar ja, aan de andere kant vind ik dat een werk je wel moet boeien zonder er eerst een studie naar te hoeven doen. ;)

Afijn, films van hem zien is al een hele missie op zich, als je niet van films downloaden houdt. :p

Waarschuw beheerder
niet vreemd met zo'n vrouw aan je zijde.

Ben doorgaans niets zo'n Bjork fan, maar dit kon me wel bekoren indd. :) Ook erg leuk om Will Oldham terug te horen bij de eerste track, ben nogal een fan van hem. :)

ja dacht ik al...overtuigde me dus niet. Is denk ik ook steeds lastiger gezien het vele aantal filmmakers die deze techniek (truc) gebruiken.

Het is natuurlijk maar net hoe breed je realistisch filmen neemt, maar de manier waarop Koreeda het doet heb ik in weinig andere films gezien (hooguit wat Japanse drama's als Tokyo,sora). Buiten dat zou ik er moeite mee hebben om het een truc te noemen als je ziet dat de gehele stijl in dienst staat van de film.

Anyway, jammer dat je het niet veel vond. :)

Zoals veel films/beeldende kunst heb je enige uitleg en achtergronden nodig. Maar ja, aan de andere kant vind ik dat een werk je wel moet boeien zonder er eerst een studie naar te hoeven doen. ;)

Opvallend is inderdaad dat je bepaalde films pas echt leert waarderen als je wat meer over de achtergrond weet. Maar heb indd geen tijd om voor elke film een studie te volgen dus sommige parels zullen aan me voorbij schieten. ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Audionysos op woensdag 20 augustus 2008 om 01:32:

Het moet je ook wel liggen denk ik, die Koreedastijl. Opzich vind ik het wel interessant, is het een stijlmiddel of een truc? Zou de idee van de film in een andere stijl ook zo boeiend verteld kunnen worden? Maar welke filmmakers doel je op dan? (Dogme wellicht?)

Om nog even op(dus niet: tegen) je aversie jegens Lynch zijn films in te gaan. Deze zouden denk ik interessanter worden als je ze bekijkt vanuit psychoanalytisch oogpunt(heb je Freud bijv. gelezen?). De films zijn vaak cinematografische uitingen van het zieleleven van de hoofdpersonen(bijvoorbeeld Mulholland Dr., Lost highway), althans het onbewuste deel ervan(Dromen, primitieve driften(of is dit een contaminatie?), wensen etc.) Zo gezien zijn, voor mij, zijn films wel echte kunstwerken(of trek je dat niet in twijfel). Dat is: vorm en inhoud gaan goed samen. Vervelende doordrammers toch die liefhebbers. ;)
Onlangs trouwens Blue velvet van Lynch eens herzien. Was daar helemaal niet kapot van maar moet zeggen dat deze herziening veel goed gedaan heeft. Wellicht de vorige keer niet genoeg in the mood ofzo.

De film bevat een heerlijk sfeertje, vaak erg ongemakkelijk. Dit komt mede door een aantal erg coole personages, die homo bijvoorbeeld met z'n dikke vriendin en niet te vergeten Dennis Hopper met z'n zuurstof (??) maskertje. Coole film, toch een punt omhoog geschroeft op moviemeter.

Vind ik ook. Toch vind ik qua sfeer Eraserhead toch nog steeds onovertroffen...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van MDI op donderdag 21 augustus 2008 om 23:14:
De films zijn vaak cinematografische uitingen van het zieleleven van de hoofdpersonen(bijvoorbeeld Mulholland Dr., Lost highway), althans het onbewuste deel ervan(Dromen, primitieve driften(of is dit een contaminatie?), wensen etc.) Zo gezien zijn, voor mij, zijn films wel echte kunstwerken(of trek je dat niet in twijfel). Dat is: vorm en inhoud gaan goed samen

JAAAAA :D Lynch blijft toch m'n alltime hero by far ....

Ik ben deze week weer wat klassiekers aan het kijken. Ik dacht namelijk dat ik 99% van de films in de top250 op zowel IMDB als moviemeter wel had gezien, maar dat bleek toch niet geheel te kloppen. Deze week 'Citizen Kane' en 'M' gezien, vond ze beiden ZWAAR tegenvallen trouwens, maar goed (leuke films als je ze vanuit historisch film perspectief bekijkt, maar deze 2 films konden me verder bijzonder weinig boeien). Nu effe beginnen aan 'Lawrence of Arabia', die moet je als filmliefhebber uiteraard ook ooit gezien hebben. Verder heb ik hier nog liggen 'The seventh Seal', 'Paths of glory', 'The great escape', 'The third man' en 'The treasure of Sierra Madre', dus ik ben nog wel effe zoet met de klassiekers :)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 augustus 2008 om 18:25:
Bjork fan

fan schaar ik in hetzelfde rijtje als "seriemoordenaar". ;P Nee hoor, maar als artiest bewonder ik haar, innovatief, bijzonde persoon. :)
Buiten dat zou ik er moeite mee hebben om het een truc te noemen als je ziet dat de gehele stijl in dienst staat van de film.

ik kom daar vast op terug als ik meer films van hem heb gezien. ;)
Maar heb indd geen tijd om voor elke film een studie te volgen

ja is zo dubbelzinnig: soms hoor ik toevallig het verhaal achter een werk (kan ook schilderij zijn). Of als het me ineens boeit. Maar als de film begint, of het doek in een museum ineens opdoemt, en de info ontbreekt, moet het me wel boeien. Daar zit het gevaar idd, dan "faalt" het werk, of wij als toeschouwer.
aversie

nee joh, ik heb maar 1 echte aversie en dat zit niet in de cinema. Ik vond Blue Velvet en M. Drive op zich goed, maar niet ZO super als de fans. Nee, Freud ken ik te beknopt, begeef me meer op het filosofievlak, Nietzsche voorop.
Kunst? Cinema in het algemeen eigenlijk wel....maar over kunst praten, pffff teveel A4-tjes daarover geschreven en teveel geluld. Heb nogal 'vreemde' visies daarop, docenten vinden het niet allemaal even leuk haha (kunstacademie).
Uitspraak van GMX op donderdag 21 augustus 2008 om 23:51:
ik ben nog wel effe zoek met de klassiekers :)

vorig jaar Vampyr (1932) gezien in de bios, zelden zo'n bijzondere ervaring gehad. En op school Das Cabinet des Dr. Caligari, ook zo eentje...8)
Vervelende doordrammers toch die liefhebbers. ;)

hehe nee het is pas vervelend als iemand te snel afhaakt en z'n idealen niet "hardhandig" verdedigt. ;)
Waarschuw beheerder
Genoten van "Lawrence of Arabia". Prachtig episch werk en terecht een klassieker. Enige minpunt aan de hele film vond ik de lengte: een film moet mijn inziens NOOIT langer dan 3 uur duren, op de een of andere manier verslapt dan toch altijd m'n aandacht, hoe sterk de film ook is :) Maar afgezien daarvan, niks dan lof.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van hardworkdedication op vrijdag 22 augustus 2008 om 00:33:
http://www.youtube.com/watch?v=d1pKEI-Sv-8

Grappig dat je die aanhaalt, vind zelf 'The Straight Story' toch 1 van de minste werken van Lynch. Nog steeds geweldig, maar ik vind 'm minder briljant dan bijvoorbeeld Lost Highway of Mulholland drive. Deze films zijn gewoon briljant op meerdere niveau's. Om de reden die MDI aangaf bijvoorbeeld (Lost Highway moet je idd vanuit psycho analytisch oogpunt bekijken), maar ook alle scenes op zich zijn pareltjes. Neem nou deze:

Tja, what do I need to say more :P Hoe die scene rondom dat nummer is vormgegeven, is mijn inziens briljant, tot in details perfect ! Hoe de gitaar begint te grommen als ze uit de auto stapt (het contrast tussen die 'zware' gitaar en haar lichte opveren geeft haar iets surrealistisch, bijna iets 'bovennatuurlijks'), hoe ze opkijkt als de eerste vocal erin komt: "This magic moment", hoe de achtergrond licht wit vervaagt alsof ze een engel in de hemel is, dat trekje met haar hoofd bij "Sweeter than wine", de text 'everything I wanna have' wanneer ze symbolisch achter geblendeerde ramen verdwijnt ... En geen enkel woord in de hele scene, tja wat kunnen woorden hier nou ook nog aan toe voegen :) Dat vind ik zo briljant aan Lynch, z'n films zijn in echt ALLE opzichten uitmuntend: Cinematografisch, inhoudelijk, muzikaal, acteerwerk, alles is briljant.
laatste aanpassing door een beheerder