Partyflock

Forumonderwerp · 745798
22794x bekeken
Waarschuw beheerder
Wie gaat er ook graag naar de wat apartere films die niet in het gewone bioscoopcircuit draaien? Ik ga de afgelopen jaren eigenlijk bijna nooit meer naar 'gewone' films tenzij er echt wat moois draait.

Soms zitten er ook wel wat mindere films tussen, het is vaak toch wat meer een gok, maar bijvoorbeeld films als Old Boy of Elephant maken alles weer goed (Y)

Vanavond naar 2046, Chinese filmmaker, ben erg benieuwd!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 mei 2008 om 15:34:
Het is inderdaad niet artistiek of cultureel, maar wel prima vermaak. :)

er zijn zat goede films van die bodem, mss wel anders van oriëntatie maar goed. En filmhuisfilm is in NL een raar begrip, aangezien bv een Franse of Spaanse film bijna altijd meteen in die hoek wordt gezet. :vaag:
Oftewel, "filmhuis is standarad diepzinniger" is onzin.
Moet dan ook altijd lachen om die pretentieuze brabbels tijdens filmfestivals of plekken waar mensen komen die "filmhuisfilms" kijken, alsof ze zooooo lekker cult en intelectueel zijn om die reden. :lol:
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 mei 2008 om 00:43:
The Fountain van Darren Aronofsky. :respect:

nog steeds niet gezien :rot:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van GMX op woensdag 28 mei 2008 om 17:09:
Laat ik vooropstellen dat ik ook geen fan ben van die man. Maar ik doelde voornamelijk op het feit dat hij van te voren zegt niet het 'klootjesvolk' in z'n publiek te willen hebben. Is dat fout of elitair ? Ik ben daar wat minder zwart/wit in geworden denk ik.

Dat is elitair. Je publiek zoekt jou op, niet andersom.

Uitspraak van Audionysos op woensdag 28 mei 2008 om 17:40:
er zijn zat goede films van die bodem, mss wel anders van oriëntatie maar goed. En filmhuisfilm is in NL een raar begrip, aangezien bv een Franse of Spaanse film bijna altijd meteen in die hoek wordt gezet. :vaag:
Oftewel, "filmhuis is standarad diepzinniger" is onzin.
Moet dan ook altijd lachen om die pretentieuze brabbels tijdens filmfestivals of plekken waar mensen komen die "filmhuisfilms" kijken, alsof ze zooooo lekker cult en intelectueel zijn om die reden. :lol:

Exactly my point. ;)

Ga naar een filmhuis voor jezelf, niet voor een ander. :)

nog steeds niet gezien :rot:

Ga hem kijken of je schamen, één van de twee. :P
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 mei 2008 om 19:56:
Dat is elitair. Je publiek zoekt jou op, niet andersom.

Dat ben ik dus niet helemaal met je eens. Hij zegt dit soort dingen, omdat als ie dat NIET doet, er allemaal 'simpele zielen' (politiek incorrect gezegd) naar z'n voorstelling komen met het idee om es een avondje lekker onderuitgezakt, verstand op nul, te lachen om een paar grappen. Dat publiek vindt er vervolgens niks aan en verziekt de sfeer in de hele zaal. Een beetje hetzelfde idee als een VMBO klas afraden om 'Stalker' in een bioscoop te gaan bekijken. Is dat elitair ? Ik ben daar dus niet zo zwart wit in, maar goed, dat punt had ik al gemaakt en ben er nu ook dan echt klaar mee ;) (en overigens geen goed voorbeeld om Freek de Jonge met Tarkovsky te vergelijken, daar doe ik Freek de Jonge VEEL meer eer toekomen dan ie verdient, maar 't gaat om 't idee ;) )
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Exactly my point. ;)

oki
Ga hem kijken

ben te lui om naar de videotheek te gaan (ook door vele eerdere teleurstellingen) en de bieb had hem niet. Dus dan maar schamen...:$
Uitspraak van GMX op woensdag 28 mei 2008 om 20:29:
Is dat elitair ?

iig niet altijd even correct. Ik deed ooit MAVO wat nu dus vmbo heet, vaaaag maar goed, nu doe ik HBO en veel slimme dingen zoals filmnhuisfilms kijken en musea/galeriëen bezoeken. Niet iedereen daar is van hetzelfde niveau...sommige zijn gewoon even puberaal lui/opstandig/koppig/ontspoord. ;p
Maar goed, je merkt snel genoeg of iemand het zal waarderen.

Uiteraard speelt smaak natuurlijk een rol, iedereen loopt zo weg met Lynch en ik vind het maar weinig (zwak uitgedrukt).
Net als The Sun And The Moon op het IFFR, veel mensen liepen weg, ik had ook zoiets van "oh ja joh?" maar een staande ovatie op het einde van een deel overgeblevenen...

Aan de andere kant verbaas ik me vaak als mensen iets niet begrijpen wat ik ZO logisch vind...dus mensen inschatten gaat niet altijd goed. ;)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van GMX op woensdag 28 mei 2008 om 20:29:
Dat ben ik dus niet helemaal met je eens. Hij zegt dit soort dingen, omdat als ie dat NIET doet, er allemaal 'simpele zielen' (politiek incorrect gezegd) naar z'n voorstelling komen met het idee om es een avondje lekker onderuitgezakt, verstand op nul, te lachen om een paar grappen. Dat publiek vindt er vervolgens niks aan en verziekt de sfeer in de hele zaal.

Ik denk dat je als succesvolle artiest op een gegeven ogenblik toch wel het juiste publiek gaat aantrekken door een bepaalde standaard in je show neer te zetten. Doe je dat niet dan is er dus een verschil tussen de gewenste uitwerking van je show en de daadwerkelijke uitwerking van je show. Dat probleem moet je als artiest bij jezelf zoeken, niet bij het publiek.

Even voor de duidelijk: zo denk ik er dus over, betekent niet dat dit de absolute waarheid is. :P

Een beetje hetzelfde idee als een VMBO klas afraden om 'Stalker' in een bioscoop te gaan bekijken. Is dat elitair ?

Ja.

Wederom naar mijn bescheiden mening. :P

Zou hetzelfde zijn om de eis te stellen dat je een kopie van een door jou afgelegde IQ-test in drievoud moet meenemen als je de Mona Lisa in het Louvre wilt gaan bekijken. Slaat natuurlijk nergens op; kunst is voor iedereen. Je kunt een mening hebben over het publiek, maar je mag niets verbieden.

Ik ben daar dus niet zo zwart wit in, maar goed, dat punt had ik al gemaakt en ben er nu ook dan echt klaar mee ;) (en overigens geen goed voorbeeld om Freek de Jonge met Tarkovsky te vergelijken, daar doe ik Freek de Jonge VEEL meer eer toekomen dan ie verdient, maar 't gaat om 't idee ;) )

Ik vind het nog steeds een interessante discussie; zat er ook een keer dik aan te komen in dit topic natuurlijk. Maar goed, ben benieuwd of er nog mensen geïnteresseerd zijn in deze discussie, vind hem wel leuk. :)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 mei 2008 om 21:05:
Ik vind het nog steeds een interessante discussie; zat er ook een keer dik aan te komen in dit topic natuurlijk. Maar goed, ben benieuwd of er nog mensen geïnteresseerd zijn in deze discussie, vind hem wel leuk. laatste aanpassing 28 mei 2008 21:06

Ja ik eigenlijk ook wel ;) Maar vreesde dat niet iedereen die mening deelde en het even leuk vindt dat dit, altijd interessante, topic gekaapt wordt, vandaar ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Apart topic dan maar? :)
Waarschuw beheerder
Ik heb weer een pareltje gezien: La Sconosciuta, van Giuseppe Tornatore (van Cinema Paradiso), met een geweldige soundtrack van Ennio Morricone. De titel betekent in goed Nederlands "de onbekende vrouw" , en gaat over een huishoudster uit de Oekraïne die in Italië met haar verleden probeert af te rekenen. De film is deels in Hitchcock-stijl gefilmd en ergens toch ook wel een typisch Italiaanse thriller. Kijken :yes:.

Waarschuw beheerder
"Een beetje hetzelfde idee als een VMBO klas afraden om 'Stalker' in een bioscoop te gaan bekijken. Is dat elitair ?"

Ja.

Wederom naar mijn bescheiden mening. :P

Zou hetzelfde zijn om de eis te stellen dat je een kopie van een door jou afgelegde IQ-test in drievoud moet meenemen als je de Mona Lisa in het Louvre wilt gaan bekijken. Slaat natuurlijk nergens op; kunst is voor iedereen. Je kunt een mening hebben over het publiek, maar je mag niets verbieden.

Ben sowieso van mening dat je het per individu moet bekijken of een film aan te raden is of niet. Dat terzijde; als je het in klassen gaat bekijken kan je er donder op zeggen dat 99% op het vmbo stalker een saaie film, daarom gaat lopen ouwehoeren, en de 1% afleid die het eventueel wel mooi vind, wat dat betreft vind ik het dus niet elitair. Het zelfde dat het niet elitair is om de plaatselijke carnavals vereniging af te raden om naar een breakcore feest te gaan.

Nu is trouwens mijn ervaring dat opleidingsniveau er lang niet altijd iets mee te maken heeft, zeker niet als het om kunst gaat. Je kan nog zo slim zijn, als je die diepere laag niet kan/wil zien zul je een film als bijvoorbeeld stalker nooit waarderen. In mijn omgeving zijn de mensen met de hogere opleidingen doorgaans zelfs wat kortzichtiger(te nuchter?) als het om kunst gaat dan de zogenaamde vmbo types, die zijn vaak sneller geprikkeld. :)

Nog even mijn bescheiden mening over de hollywood film; :P
Ik ben het eens dat er een hoop rommel vandaan komt, maar als filmliefhebber kan ik er vaak zeker van genieten. Zo zag ik laatst de eerste highlander film weer eens, super fout natuurlijk, maar op een of andere manier kon ik daar op die manier best wel van genieten. Het zelfde geld overigs voor veel John Carpenter flicks. Verder zijn films als No country for old men, magnolia, lost in translation, en verscheidene prachtige klasiekers natuurlijk ook gewoon hollywood films.

Verder valt me op dat de meer typische filmhuisfilms vaak ook dezelfde truukjes gebruiken. Daarmee bedoel ik beeld composities, de dialogen, muziek etc.

Uit beide "werelden" (als je het zo lomp mag verdelen) komt i.m.o gewoon een hoop rotzooi. Daarom blijft het uiteindelijk, voor mij iig, vissen naar de pareltjes uit alles wat de de gehele filmindustrie uitstoot. Dat kan een minimalistisch drama zijn uit Japan, maar ook een lompe aktiefilm die me op welke manier dan ook weet te verrassen.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Nu bezig met de heimat trilogie, aanbeland in aflevering 3 van Heimat 2. Echt geweldig mooi. Meer mensen die het gezien hebben?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 7 juni 2008 om 02:53:
Uit beide "werelden" (als je het zo lomp mag verdelen) komt i.m.o gewoon een hoop rotzooi. Daarom blijft het uiteindelijk, voor mij iig, vissen naar de pareltjes uit alles wat de de gehele filmindustrie uitstoot. Dat kan een minimalistisch drama zijn uit Japan, maar ook een lompe aktiefilm die me op welke manier dan ook weet te verrassen.

Je kunt tegenwoordig niet meer in hokjes denken idd. Hollywood is niet altijd goedkoop duurkoop en filmhuis is niet altijd kunst met de grote k
Waarschuw beheerder
(Y)
Waarschuw beheerder
donateur
Ga hem kijken of je schamen, één van de twee. :P

heb hem gezien...nou was er niet ondersteboven van. Ze hadden het budget met 10% moeten verlagen, WEL dezelfde acteurs (Rachel Weisz (l)). Maar de special effects, zeker op het einde, zonde. Afbreuk.

Haartjes op de boom en bloemen die uit z'n mond groeiden, WEL helemaal geweldig. (l)

Alleen heeft iemand iets te lang achter de computer gezeten, jammer.

Waarschuw beheerder
Hollywood (n)
Arthouse (y)
Waarschuw beheerder
Gisteravond Vozvrashcheniye ( http://www.moviemeter.nl/film/18089/ ) weer eens herzien, niet af kunnen kijken helaas ivm onverwacht bezoek, ik was net aan het twijfelen of deze film geen 5 sterren verdient ipv de 4.5 die ik 'm gegeven heb bij de eerste kijkbeurt. Wat een geweldige sfeer, door de briljant gekozen shots en hypnotiserende, ambient-achtige muziek. En die acteerprestaties van dat kleinste jochie ... Verbluffend. Zelfs in vergelijking met volwassen acteurs, er zijn maar weinig acteurs die er in slagen zo natuurgetrouw emoties neer te zetten ... Misschien kwam het ook omdat ik net ervoor 'TBS' van Theo Maassen had gezien :)

Ik moest door die vergelijking van acteerspel ineens denken aan een quote van iemand die ik een tijdje geleden las n.a.v. een cover op youtube ( http://www.youtube.com/watch?v=pVXITtnqE8Q (ik speel zelf ook gitaar en vind 't altijd leuk om covers van anderen te bekijken) waar iemand zei:
you know somebody is good when your not just sitting there waiting for them to make a mistake but your jamin to the music that they're making.
that was m-azing!

So true ! Datzelfde idee had ik gisteren ook bij het acteerspel in TBS vs Vozvrashcheniye: alhoewel ik het acteerspel in de eerstgenoemde niet eens zo slecht vond, zit je toch continu te wachten op 'foutjes' zeg maar, ietwat onbewust. Bij een film als "Vozvrashcheniye" heb je dat helemaal niet en zit je mee te 'rocken' op het briljante spel ;) Overigens, net na het zien van TBS was ik wel positief over Theo Maassen, maar toen ik Vozvrashcheniye er achteraan zag, was het toch een wereld van verschil: Theo Maassen acteert, wat dat jochie in Vozvrashcheniye doet is geen acteren meer, dat is ECHT :)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Audionysos op zaterdag 14 juni 2008 om 14:54:
heb hem gezien...nou was er niet ondersteboven van. Ze hadden het budget met 10% moeten verlagen, WEL dezelfde acteurs (Rachel Weisz ). Maar de special effects, zeker op het einde, zonde. Afbreuk.

Haartjes op de boom en bloemen die uit z'n mond groeiden, WEL helemaal geweldig.

Alleen heeft iemand iets te lang achter de computer gezeten, jammer.

For Aronofsky, the seminal science fiction films of previous eras – like 2001: A Space Odyssey and Star Wars – had dared to reimagine space and time. "2001 was the first sci-fi movie to deal with real physics," he explains. "Kubrick introduced his audience to a zero-g world with no up and down or left and right. Then Lucas came along with Star Wars and kicked it all into hyperdrive." He felt that in the past three decades, the visual innovations introduced by these directors had degenerated into a set of stale conventions, particularly an overreliance on digital imagery. After seeing The Matrix, Aronofsky became determined to be the next director to push the genre into new territory. "No matter how good CGI looks at first, it dates quickly," he says. "But 2001 really holds up. So I set the ridiculous goal of making a film that would reinvent space without using CGI."

Seven years later, Aronofsky has done just that. Opening in the US on November 22, The Fountain has already proven to be his most controversial and divisive film. Some early reviews have been scathing, and its first press screening at the Venice Film Festival was greeted by a chorus of boos. The following night, though, festivalgoers gave the movie a 10-minute standing ovation.

Come again please? ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Ok geen computer maar het blijven special effects, handmatig (vat het verhaal niet helemaal maar daar zal het we op neerkomen) of computer...
Er gaat teveel romantiek en mythische lading verloren door al dat gedoe vind ik.
Had liever een met minder tierelantijntjes gevulde film gezien, eentje die de maya's ook aan zouden kunnen (visueel). Het licht en de kleuren waren al genoeg. Geen rondzwevende mannetjes in kleermakerszit die tunnels invliegen enzo.

Mss vanavond nog een keer kijken, al is het alleen al voor die boomhaartjes en Rachel Weisz...

Maar ja kwam ook dat ik hier door iemand elke keer werd herinnerd aan deze film, te hoog verwachtingspatroon hehe. ;p

Waarschuw beheerder
Ben het wel eens met Audíonyšos dat de film niet helemaal werkt al is het om andere redenen. :P Vond het vooral in het begin nog "gezocht" ofzo, voelde aan als interresantdoenerij. Verder wist het me emotioneel allemaal niet te raken, miste chemie tussen Weisz en Jackman (sowieso geen fan van haar, beetje vreemde kop). Het visuele vond ik dan weer wél cool, met name tegen het eind (die haartjes uit de boom zijn indd erg cool :D)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 14 juni 2008 om 15:18:
Hollywood
Arthouse

The Godfather, Goodfellas, Dog Day Afternoon, Taxi Driver, The Shawshank Redemption, Big Fish, Raging Bull en Reservoir Dogs zijn m.i. voorbeelden van uitstekende Hollywoodfilms die menig arthouseliefhebber (waaronder ikzelf) kunnen bekoren. Ik zie het liever niet zo zwart/wit :).
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
alles of niets
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 14 juni 2008 om 17:50:
beetje vreemde kop

Haha smaken verschillen dan, ik vind haar echt mooi. :) En in The Constant Gardener vond ik haar wel sterk.

Mss een remake door Jeunet met mevr. Tautou als Izzy? :9
Waarschuw beheerder
Fucking Ämal is toch ook een filmhuisfilm?
Die vond ik echt heel goed, weet ik nog.

Waarschuw beheerder
leuke film idd (y)
Waarschuw beheerder
COFFEE AND CIGARETTES
Jim Jarmusch, Verenigde Staten 1986/2003, zwart-wit 95 minuten, Engels gesproken, Nederlands ondertiteld

Van de maker van Broken flowers, Dead man en Ghostdog the way of the samurai. 11 oude en nieuwe filmpjes waarin Tom Waits, Iggy Pop, Cate Blanchett, Roberto Benigni, Steve Buscemi, Alfred Molina en vele anderen ouwehoeren over wat er ook al weer zo prettig kan zijn aan koffie drinken en sigaretten roken aan een tafeltje. De rappers van de Wu-Tang Clan houden een vurig pleidooi voor thee. Hun neurotische ober, Bill Murray, zenuwachtig uit de koffiepot drinkend, lijkt de stelling te staven dat koffie een delirium veroorzaakt. Geneeskunde, ijslolly's met cafeïne en koffie drinken voor het slapen gaan als droomstimulus zijn gespreksonderwerpen die op wonderlijke wijze her en der in de verschillende koffietafelconversaties opduiken en deze plotloze film tot een meesterlijke eenheid smeden. Buitengewoon gewoon, heel grappig en 'certified cool' aldus Variety.
Werkzaam bij Music in Mind
Artiest Jack 2 Jack
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Bubamara op zondag 15 juni 2008 om 12:42:
Fucking Ämal

vet ja! Vooral de scene waarin die twee meiden (geen idee meer hoe ze heten) langs die verjaardag gaan:D

Uitspraak van GMX op zaterdag 14 juni 2008 om 15:38:
Theo Maassen acteert, wat dat jochie in Vozvrashcheniye doet is geen acteren meer, dat is ECHT

Idd snel afkijken! Echt ZIN in. Nooit kinderen zo levensecht zien acteren..
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Net El Orfanato gezien, prima thriller/horror/sprookje. Klinkt mischien als een wat ongewone combinatie, maar als je bedenkt dat 'El Laberinto del fauno' van dezelfde hand komt, wordt het al wat logischer ;) Vond 'm in ieder geval een stuk beter dan [REC], de vorige thriller/horror van Spaanse makelij die ik gezien heb.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van GMX op zaterdag 21 juni 2008 om 03:30:
Net El Orfanato gezien, prima thriller/horror/sprookje. Klinkt mischien als een wat ongewone combinatie, maar als je bedenkt dat 'El Laberinto del fauno' van dezelfde hand komt, wordt het al wat logischer Vond 'm in ieder geval een stuk beter dan [REC], de vorige thriller/horror van Spaanse makelij die ik gezien heb.

Zeker een stuk beter dan [REC] inderdaad. [REC] was aardig, leuk in elkaar gezet, maar niets bijzonders.

El Orfanato is juist zo goed omdat er niet echt een label op te plakken valt. Er komt van alles en nog wat voorbij en alles is met evenveel liefde en inspanning gemaakt, dat straalt er vanaf. Heel goed verhaal ook. :)

Een film die qua verhaal een beetje in de richting van van El Orfanato gaat: The Messengers. Lang niet zo goed als El Orfanato, maar toch wel een goede film naar mijn mening. Erg spannend en goed opgezet. (y)
Waarschuw beheerder
donateur
als je bedenkt dat 'El Laberinto del fauno' van dezelfde hand komt, wordt het al wat logischer

In welk opzicht dan? Niet dezelfde regisseur en schrijver iig.

Wil die wel gaan zien...ooit. :$

Vanavond Nelly & Monsieur Arnaud gezien, nou ja half...eigenlijk tijdens zappen laten staan door Emmanuelle Béart. Weinig boeiende film maar zij...oei. :o
Waarschuw beheerder
donateur
Zo gewoon over het hoofd gezien bij IMDB :vaag:
Waarschuw beheerder
Heimat is echt top! Zweite heimat vond ik nog veel boeiender dan deel 1. Dit tweede deel behandelt de grote thema's, met als kader een groep studenten in Munchen in de jaren '60, in 13 delen. Het is wel redelijk prijzig om aan te schaffen(verhoudingsgewijs natuurlijk niet), ik heb ze eerst bij de bibliotheek geleend. Aanrader!
Waarschuw beheerder
Ik heb The Return gezien: wat een prachtige film :). Ze acteren niet, maar zijn één met hun rol :respect:.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Audionysos op zaterdag 5 juli 2008 om 17:37:
Eindelijk weer eens een goede film gezien die meteen boeide en indruk maakte:
Le Conseguenze dell'amore
http://www.imdb.com/title/tt0398883/
Bijzondere film!

Uitspraak van GMX op maandag 28 januari 2008 om 01:18:
Net 'Le consequenze dell'Amore' gezien en erg onder de indruk ! Ik had een wat typisch Italiaanse film verwacht (niet dat daar wat mis mee is uiteraard), maar deze film bleek allesbehalve dat.

Poeh, wat een mooi vormgegeven film. Inhoudelijk is het misschien wat minimaal, maar deze film greep me gewoon, mede door de prachtige beelden (en soms geniale camerawerk) en heerlijke soundtrack (electronisch, afgewisseld met orchestraal). Maar ook de geweldige acteerprestaties van de hoofdpersoon zijn zeker noemenswaardig.

:)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van hardworkdedication op zondag 6 juli 2008 om 20:06:
Blijft één van mijn favorieten: er is trouwens net een nieuwe film uitgekomen van die regisseur, met dezelfde hoofdrolspeler in Le Conseguenze dell'Amore.

http://www.imdb.com/title/tt1023490/ lijkt mij erg interessant

Idd met dank aan generaal die 'm hier als eerste tipte ;) En 'Il Divo' ga ik zeker in de gaten houden !

Net 'there will be blood' gekeken. Voor mij zo'n film in de categorie 'zit erg goed in elkaar kan me desondanks toch niet zo bekoren'. Voornamelijk het acteerwerk is van heel hoog niveau, ach, de hele film zit gewoon sterk in elkaar maar ik miste toch wat in deze film, maar ben er eigenlijk nog niet achter wat dat nou moet zijn geweest dan :) Ik denk dat ie misschien nog net wat dieper had mogen gaan.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van hardworkdedication op vrijdag 4 juli 2008 om 16:41:
Ik heb The Return gezien: wat een prachtige film . Ze acteren niet, maar zijn één met hun rol

bizar ja. Nooit eerder zulk acteerwerk gezien.
Film blijft me ook maar boeien. Normaal kan ik altijd gelijk na het kijken van een film een soort van totaalbeeld vormen. Bij The return was dit echt niet het geval. Het duurde echt een paar dagen voor ik hem helemaal kon bevatten. En dat terwijl hij eigenlijk juist zo eenvoudig is.

Eenvoud siert hier!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Audionysos op woensdag 28 mei 2008 om 20:53:
Uiteraard speelt smaak natuurlijk een rol, iedereen loopt zo weg met Lynch en ik vind het maar weinig (zwak uitgedrukt).

how... Welke heb je gezien (of beter gezegd NIET gezien) dan? :)
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van GMX op zondag 6 juli 2008 om 17:29:
:)

zo jij hebt een goed geheugen, beter dan dat van mij blijkbaar. :$
Uitspraak van MAW op zondag 13 juli 2008 om 21:07:
Welke

Blue Velvet, Mulholland Drive, en nog een paar waarvan ik de titels niet eens meer weet dus dat zegt genoeg over hoeveel indruk ze maakten. :lol:
En wat Twin Peaks...eeeeh ja, whatever.
Uitspraak van MAW op zondag 13 juli 2008 om 21:07:
how...

dat heb ik hier al ergens gezegd maar weet niet meer wanneer....
Uitspraak van hardworkdedication op zondag 6 juli 2008 om 20:06:
interessant :yes:

bedankt.
Hm, Olivia Magnani mis ik in de cast....wat een vrouw. (l)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Audionysos op maandag 14 juli 2008 om 09:57:
Blue Velvet, Mulholland Drive, en nog een paar waarvan ik de titels niet eens meer weet dus dat zegt genoeg over hoeveel indruk ze maakten.

Godslastering !! :[ Je stelt me teleur, Audionysos ;)

Maar serieus, smaken verschillen uiteraard, als je al een kakhekel aan elke vorm van puzzelen hebt kan ik me voorstellen dat veel Lynch film niet echt interessant zijn. Maar dan nog, ik snapte films als Mulholland drive en Lost Highway ook niet meteen na 1x kijken, maar elke scene op zich intrigeerde me dusdanig dat ik 't gelijk al sterke films vond (maw volgens mij hoef je ze niet te snappen om er van te kunnen genieten). Ben wel benieuwd eigenlijk wat er volgens jou dan "mankeert" aan een film als MhD (want als ik je post begrijp is het niet alleen dat het niet jouw ding is maar vind je het gewoon ronduit slecht). Ah, by the way, op moviemeter heb ik een hele 'walk through' uitleg van Mhd gepost, let wel, dit is dus 1 grote dikke vette spoiler:

Allereerst de samenvatting van de film, die ik hieronder zal uitleggen:

Diane (de blondine) wint jitterburg contest, denkt dat ze goed is, gaat naar Hollywood, mislukt hier echter falikant, wordt bevriend met en verliefd op op Camilla (de brunette) die WEL succes heeft, wordt zo jaloers door zowel het succes van haar vriendin (wat ze zelf mist) plus het feit dat deze Camilla ook nog eens een relatie met een ander heeft en met hem wil trouwen, dat ze Camilla wil laten vermoorden; doet dit en raakt hier dan zo mee in de knel dat ze zelfmoord pleegt.

De film bestaat uit 2 delen. Het eerste deel is een droom (lynch laat dit zien door aan het begin van de film in te zoomen op het kussen waar Diane op ligt), het tweede deel de realiteit (deze begint bij het stuk waar je Diane op bed hebt zien liggen en de cowboy zegt 'it's time to wakeup'. Lynch maakt het de kijker iets moeilijker, omdat dit 2e deel van de film, de realiteit. niet geheel chronogisch wordt verteld.

Laten we beginnen met de realiteit (en later de droom bespreken). Het handigste is om eerst het verhaal dat Diane vertelt, op het feestje aan het einde van de film, te citeren:

"Ik kom uit een klein dorp in Canada, ik wilde altijd al hier (hollywood) komen. Ik won een jitterburg contest, wat resulteerde in de wens om te acteren. Mijn tante stierf en liet me wat geld na. Ik ontmoette Camilla, op de set van een film. Ik wilde de hoofdrol zo graag, maar Camilla kreeg deze. De regisseur vond me niet goed. Camilla en ik werden vrienden en ze hielp me bij het krijgen van wat kleine rolletjes in sommige van haar films".

Dit is een belangrijke basis van de film. Het tweede deel van de film, de realiteit, wordt zoals gezegd niet chronologisch verteld maar bevat flashbacks. Lynch maakt echter de tijdslijn duidelijk mbv wat aanwijzingen: Diane heeft 3 weken lang de asbak van haar buurvrouw geleend. Als Diane wakker wordt uit haar droom, komt deze buurvrouw de asbak ophalen (en ligt er een blauwe sleutel op tafel !). In een volgende scene staat deze asbak echter weer op tafel (en is er geen blauwe sleutel) en liggen Diane en Camilla te vrijen op de bank (de asbak staat nog op tafel, dus de kijker kan concluderen dat dit zich ergens in de voorgaande 3 weken heeft afgespeeld). Camilla zegt tegen Diane dat ze niet langer wil sexen met Camilla en dat er een einde aan hun affaire moet komen. Diana draait helemaal door en schopt haar het huis uit. 'it's him, isn't it ?' zegt ze nog. Vervolgens krijgen we een flashback te zien, waaruit duidelijk wordt wie die him is: Adam, de director. We zien Adam en Camilla op de set van een film, kussend in een auto terwijl Diane groen van jaloezie toe kijkt.

Kortom, Camilla en Diane hebben een (sex)relatie, Camilla wil er mee stoppen omdat ze met Adam wil trouwen en Diane draait door en schopt Camilla het huis uit.

Een volgende scene: Diane zit met een huurmoordenaar aan tafel, ze schuift hem een foto toe van Camilla, zegt hem 'this is the girl', ze heeft een zak met geld bij zich om hem te betalen. Hij zegt, dat ze de blauwe sleutel zal vinden op de afgesproken plek als Camilla vermoord is ...

Deze blauwe sleutel ligt dus op tafel als Diane ontwaakt uit haar droom (waar Lynch begint met het vertellen van de realiteit), dus aangevend dat Camilla is vermoord). Hierop volgen dan de flashbacks die hierboven beschreven staan (het uitmaken van de relatie, het feestje van Camilla en Adam etc).

Een volgende scene (vrijwel het einde), Diane ligt op bed, sleutel ligt op tafel (Camilla is vermoord), geklop op de deur (er waren 2 detectives naar haar op zoek, zoals haar buurvrouw zei) en ze ziet 2 soort van kwelgeesten onder de deur doorkruipen, ze pakt haar geweer en schiet zichzelf dood.

Maw, weer samenvattend: ze had Camilla uit jaloezie laten vermoorden, hoopte dat dit rust zou brengen, maar ze pleegt uiteindelijk zelfmoord.

Ok, dat is het verhaal Nu de droom. In de droom komen een hele boel aspecten terug uit de realiteit, alleen op een andere manier. Ik ben me pas na het kijken van deze film gaan realiseren dat dromen ook echt zo werken ! Een voorbeeld: ik was onlangs verwikkeld in een juridische zaak met een klant die niet betaalde en de dag voor de rechtszaak droomde ik dat ik in een bos achter een dief zat aan te rennen, (die overigens iemand ander was dan de klant). Dat is EXACT wat Lynch ons in deze film laat zien.

In de droom heten de 2 dames anders: Camilla lijdt in de droom aan geheugenverlies na een ongeluk en zegt dat ze Rita heet (wat ze op een poster zag staan), maar vermoedt daarna dat ze 'Diane' heet, nadat ze dit op een naamkaartje van een medewerker bij Winkies, in de droom, had gezien. Diane (de ECHTE) heet in de droom 'Betty'. Het grappige is dat in de realiteit, ze deze naam is tegengekomen: toen ze met de huurmoordenaar in winkies zat, keek ze naar het naamkaartje van de serveerster, die 'Betty' heet. Maw, in de droom komen 2 namen uit de realiteit terug (Diane en Betty).

Voor het gemak blijf ik hieronder de echte namen gebruiken, Diane en Camilla.

Een aantal situaties uit de werkelijkheid, die in de droom (op een andere manier) terug komen:

* In de realiteit is het Diane die over Mulholland drive rijdt in de limo (in de droom is het Camilla). Zowel Diane in de realiteit als Camilla in de droom stoppen op Mulholland drive. Beiden zeggen "what are you doing, we're not supposed to stop here".

* Coco komt in zowel de droom als realiteit terug. In de realiteit is het Adam's moeder, in de droom is het Diane's huishoudster. In zowel de realiteit als droom zegt Coco: "you can call me Coco, like everybody does"

* De huurmoordenaar. Is in de droom een enorme kluns; moet in de droom iemand vermoorden maar dit gaat compleet mis. Ik denk dat Diane ergens ook stiekem hoopt dat de moord niet lukt.

* De 2 detectives, die achter Diane aanzitten. In de droom zijn dit de 2 detectives die het raadsel rondom Camilla moeten oplossen

* De cowboy op het feestje in de realiteit, komt in de droom terug

* Camilla's partner, Adam, komt in de droom terug. Echter, in de droom zit alles voor hem tegen, hij wordt geforceerd door een stel machtige mannen, om een bepaalde actrice voor z'n hoofdrol te kiezen. Als hij dit in eerste instantie niet wil, wordt z'n leven finaal kapot gemaakt (banksaldo naar 0 etc), zodat hij uiteindelijk toch doet wat de 'bad guys' van hem vragen en ene 'Camilla Rhodes' (die Diane in de realiteit heeft gezien op het feestje) inderdaad aanwijst voor de rol

* Het geld voor de huurmoordenaar in de realiteit; in de droom zit dit geld in Camilla's tas.

* Diane komt zelf in haar droom terug, ze is het 'lijk' dat op bed ligt als de Diane en Camilla in haar droom haar kamer binnen komen vallen

* De foto met uitspraak 'this is the girl', in de droom gaat het om de leadactress, in realiteit is het de foto voor de huurmoordenaar

Zo zijn er nog ENORM veel zaken uit de realiteit die in de droom terugkomen. Ik wil er nog 2 uitlichten:
* De koffie die die machtige filmbaas heel smerig uitspuugt in de droom: In de realiteit zit Diane koffie te drinken als ze kapot gaat van jaloezie op het moment dat Adam zegt dat ie met Camilla gaat trouwen. Deze associatie met koffie en dit nare moment, komt in de droom op prachtige (en hilarische) wijze terug ...

* Diane's angst. In haar droom komt een man voor die in Winkies zit en aan een andere man vertelt dat ie over Winkies heeft gedroomd en er iets ontzettends engs was. Deze man, komt in de realiteit ook terug, Diane heeft deze man in Winkies gezien, op het moment dat ze de huurmoordenaar de opdracht geeft om Camilla te laten vermoorden. Dit gevoel, de angst, komt dus weer op prachtige wijze in de droom terug. Ook erg mooi: in de droom overlijdt de man na confrontatie met het 'engs' (het 'monster'), in realiteit gebeurt hetzelfde ..

Zo zijn er nog super veel details die in de droom terugkomen, maar ik houd het wat dat betreft even hierbij.

Verder nog wat dingen:

* De blauwe sleutel en het blauwe doosje: In de realiteit zegt de huurmoordenaar dat hij de blauwe sleutel op de tafel zal leggen, als teken dat Camilla vermoord is. In de droom komt deze sleutel terug, in combinatie met een blauw doosje waar deze op past. In de realiteit vraag Diane aan de moordenaar, waar de sleutel op past. De huurmoordenaar zegt niks, lacht alleen. In de droom past deze dus op een blauw doosje. Mijn theorie hieromtrent is deze: het blauwe doosje is symboliek voor 'de doos van Pandorra' In deze griekse Mythologie dacht Pandorra dat er in dit doosje allemaal juwelen zaten, er bleken echter demonen en onheil in te zitten'. Dit is symboliek voor het geheel: Diane wil Camilla laten vermoorden. Ze denkt dat dit haar rust zal brengen. Het tegendeel blijkt waar: in het doosje zitten 2 kwelgeesten (haar eigen gedachtes) die haar zo kwellen na de opening van het doosje (na Camilla's dood) dat ze uiteindelijk zelfmoord pleegt.

* De 'club silencio' scene: In haar droom, gaan Camilla en Diane naar deze club, waar verteld wordt dat niks is wat het lijkt, dat het allemaal nep is. Dit is het moment waar Diane zich bijna realiseert dat ze aan het dromen is en dat al het moois uit de droom niet echt is; ze begint hevig te schudden op de stoel (ontwaakt bijna). Verder, als allerlaatste scene van de film zien we weer de club silencio, waar de toeschouwster met dat blauwe haar fluistert 'silencio' ... Diane heeft eindelijk rust na haar dood .. In haar droom is het juist Camilla die weer tijdens haar droom schreeuwt 'silencio ... silencio !!!'. Het is de stilte die Diane zoekt en uiteindelijk met haar eigen dood vindt.

* Het verschil tussen talent hebben en succesvol zijn: In de droom zegt Diane "I'd rather be known as a great actress than a movie star, sometimes people become both". Dit staat mijn inziens ook centraal in de film. Lynch haalt hiermee uit naar Hollywood, waar het 'goed zijn' en 'succesvol zijn' lang niet altijd hetzelfde betekenen. De leadactress in de film wordt ook niet gekozen omdat ze talent heeft, maar omdat dit van bovenaf 'bepaald is'. Grappig weetje hierbij is dat de zangeres uit de club silencio scene, die dat PRACHTIGE nummer ten gehore brengt met haar loepzuivere stem, een echte zangeres is die nooit succesvol is geworden. Ook komt dit terug in het gesprek in de droom met de cowboy als hij zegt " A man's attitude goes some ways, the way his life will be, is that something you might agree with ?"

* Het omdraaien van de posities van Camilla en Diane in de droom: in realiteit helpt Camilla Diane aan wat baantjes, in de droom is het juist Diane die Camilla helpt bij haar zoektocht. Ook grappig is dat deze verdraaiing zich ook weer uit in het feit dat Camilla een blonde pruik opzet en daardoor ineens veel op Diane lijkt

* Het kleurgebruik: in de droom is alles heel mooi, in realiteit is alles heel grauw en naar. De droom is dan ook duidelijk een 'wensdroom': Camilla is afhankelijk van Diane in de droom (in werkelijkheid andersom), Adam wordt kapot gemaakt in de droom en Diane is een geweldige actrice in de droom)

* Het acteerspel: in de droom komen sommige reacties heel onwerkelijk over, in realiteit juist heel intens echt. Werkelijk briljant hoe lynch dit voor elkaar heeft gekregen.

* Diane's auditie in haar droom: Tja, briljant Lynch zegt tegen Naomi Watts: Je moet nu een auditie spelen, maar je moet dit zo briljant mogelijk doen, omdat je in de droom een briljante actrice bent, waar iedereen helemaal idolaat van is. Naomi Watts doet dit vervolgens zo bizar goed, die auditie is gewoon TE goed, de vonken en passie spatten eraf, echt briljant

* Een quote van iemand die Lynch ooit omschreef. Was iets als 'Lynch is not a director, he's a painter: he paints emotions onto the screen'. Ook hier doet ie dat weer geweldig: de jaloezie van Diane op het feest, de sexuele spanning tijdens de vrijpartij, de angst van de man in winkie's, de auditie van Diane, de frustratie van Diane bij haar zelfbevrediging ... Tja, echt simpelweg briljant

Tja, kan nog wel uren blijven doorgaan wat er zo goed is aan deze film, wat er allemaal op geweldige wijze in elkaar valt en in elkaar past, maar denk dat ik de basis zo wel heb uitgelegd !

laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Audionysos op maandag 14 juli 2008 om 09:57:
Blue Velvet, Mulholland Drive, en nog een paar waarvan ik de titels niet eens meer weet dus dat zegt genoeg over hoeveel indruk ze maakten.

2 aanraders voor je: The Straight Story en The Elephant Man :).
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van hardworkdedication op maandag 14 juli 2008 om 16:21:
The Straight Story

was dus waar ik niet op kon komen vanochtend, en nee boeide me ook niet. :p
Uitspraak van GMX op maandag 14 juli 2008 om 13:52:
Godslastering !! :[

(6) "you've seen nothing yet" (6)

Maar even serieus:
het is gewoon niet mijn ding qua opzet, verhaal, uitvoering denk ik. Ik hou wel van symboliek want anders zou ik niet zo dol zijn op Barney's films. En ik wil best moeite doen om het te begrijpen. Maar dat doe ik zelden uit mezelf, iets moet me wel prikkelen. Met beeldende kunst ook, als ik in een museum/galerie loop en het beeld/schilderij boeit me niet, EN de kunstenaar moet mij een boekwerk aan pseudofilosofisch geneuzel aanpraten om z'n werk uit te leggen....nee laat dan maar.
Mss omdat m'n eigen werk (van dit jaar vooral) meestal wel figuratief of surrealistisch is maar altijd vol symboliek en verhaal zit. En zeer gestyleerd, "esthetisch verantwoord". Studiegenoten met meer blabla dan daadwerkelijk boeiend werk mijd ik ook haha...;)

Daarom staat een film Amélie zooooo hoog, visueel echt af, en al die ornamenten in het verhaal en beeld...mmmm. (l)

The Fountain btw ook, na enige bezinking en herziening echt zeer mooi.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Net El Orfanato gezien, prima thriller/horror/sprookje. Klinkt mischien als een wat ongewone combinatie, maar als je bedenkt dat 'El Laberinto del fauno' van dezelfde hand komt, wordt het al wat logischer Vond 'm in ieder geval een stuk beter dan [REC], de vorige thriller/horror van Spaanse makelij die ik gezien heb.laatste aanpassing 21 juni 2008 04:55

... E R G goede film, vooral voor een horror! ... complimenten voor de regiseur!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Audionysos op maandag 14 juli 2008 om 21:48:
Maar even serieus:
het is gewoon niet mijn ding qua opzet, verhaal, uitvoering denk ik.

tja, als je blue velvet en mulholland dr. niet vet vindt, dan ga ik je niet overtuigen om andere films lynch te gaan kijken :)
Waarschuw beheerder
hoe gaaf! Twin Peaks is er vrijdags voor op canvas! :D
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van MDI op zaterdag 9 augustus 2008 om 00:03:
Twin Peaks is er vrijdags voor op canvas! :D

alweer een tijdje volgens mij. Zag het laatst ineens voorbijkomen. :9
Uitspraak van MAW op donderdag 7 augustus 2008 om 23:58:
dan ga ik je niet overtuigen om andere films lynch te gaan kijken :)

:D
Waarschuw beheerder
Even een paar tips van mij:

-Carandiru (8/10; keihard gevangenisdrama dat zich afspeelt in de meest beruchte gevangenis van Sao Paulo en meer indruk op me maakte dan de tv-serie Oz)

-Tropa de Elite (9/10; meesterwerk over de Braziliaanse elite-eenheid BOPA, die belast is met de taak om Favela's uit te kammen in de strijd tegen de drugshandel)

-After Life (9/10; als je er eenmaal in zit, dan laat de film je niet meer los)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Vantage Point :|

Waarschuw beheerder
-After Life (9/10; als je er eenmaal in zit, dan laat de film je niet meer los)

Absoluut mee eens. Overweldigend mooie, emotionele film. Al een flink poos een vaste nr2 plek in mijn top 10 bij moviemeter. :)