Partyflock

Forumonderwerp · 652010
Ik heb het boek van Waris Dirie gelezen (over vrouwen besnijdenis) en toen ik hem uit had, was ik zo geschokt dat ik heb besloten dat ik er aan mee moet helpen dat dit niet meer mag gebeuren (maar we gaan eerst voor de vermindering van besnijedenissen ;))

Ik heb vandaag het informatie paket van WPF. En ik ga me nu zeker opgeven als vrijwilliger.

Zijn er hier meer vrijwilligers voor wat voor organisaties dan ook?
wat zijn de plus en de min punten van de organisatie waar je bij zit?
ben je nog tegen dingen aan gelopen?
laatste aanpassing

Ik geef vrijwillig geld :) verder niets :)

ehh heb ik iets gemist, ben niet echt op de hoogte van dit onderwerp maar het klint eng.
Wat houdt het precies in??
nee, ben geen vrijwilliger....

heb het veels te druk voor zulk soort dingen, maar ik heb wel grote bewondering voor de mensen die het wel doen (Y)
in veel delen van Afrika en delen van het Midden-Oosten en Indonesië, worden vrouwen besneden

je hebt hier verschillende variaties:
- de binnenste schaamlippen
- de buitenste schaamlippen
- clitoris

ze kunnen hiervan een combinatie nemen, maar meestal worden de binnenste schaamlippen weggehaald + clitoris (met bv scherpe stenen, scheermesjes, tanden, glas enz. wat niet gesteriliseerd wordt) en worden de buitenste schaamlippen aan elkaar genaaid, hier blijft nog een klein gaatje over voor urine en mestruatiebloed.
Dit gebeurd zonder verdoving
Dit alles gebeurd met het idee dat de meisjes als ze dit niet hebben, niet 'rijn' zijn voor een man. En als ze dit dus niet hebben nooit zullen trouwen.

:| ziek

what the fuck???
:S

goeie god... dat is triestig.
Dat ze af en toe een plaat tussen hun lippen schuiven en oorringen van 1kg dragen ok maar dit..
Nobele actie en ik keur die besnijdingen natuurlijk af, maar...
Wat ben je concreet van plan om die besnijdingen te verminderen?

ik heb dat boek ook gelezen, echt eng wat ze die meisjes aan doen! :bah:

ohh zonder verdoving.. kmoet er echt niet aan denken zeg!

Nobele actie en ik keur die besnijdingen natuurlijk af, maar...
Wat ben je concreet van plan om die besnijdingen te verminderen?

Zou ik ook willen weten...
laatste aanpassing
in veel delen van Afrika en delen van het Midden-Oosten en Indonesië, worden vrouwen besneden

Ook in Nederland hoor. Er is onlangs een rapport verschenen waaruit bleek dat het ook in ons kikkerlandje voorkomt. :/
laatste aanpassing

over dit onderwerp was laatst ook een documentaire op tv, echt erg wat ze die meiden aandoen...
wat voor vrijwillegers werk doe je ervoor dan?
vanaf hier kun je er weinig aandoen denk ik.
mijn moeder werkt met asielzoekers en het gebeurt inderdaad ook gewoon hier in Nederland.
sick shit :s

te erg voor woorden gewoon!

Heel goed sum dat je hier wat aan doet! maar denk niet dat er veel verandering in zal komen! denk dat ze dit wel blijven doen! omdat het in hun "boekkie" geschreven staat :s

mijn moeder werkt met asielzoekers en het gebeurt inderdaad ook gewoon hier in Nederland.

die moeten toch de hele buurt bij elkaar kelen?
bij elkaar kelen? wat is dat?

Of is het grappig bedoelt? :S
ik kan niet zo veel doen, maar voor mijn gevoel wel! ik baal er van dat ik er niet heen kan gaan en kijken hoe het daar is, maar wat ik voor mijn gevoel doe is ook belangerijk. ik kan er wel niets aan gaan doen met het idee dat ik toch niets kan bijdragen om het te verminderen, maar dat pik ik niet van me zelf. proberen moet je altijd!

een ding wat ik wil doen is andere mensen hiervan bewust maken, dat dit nogsteeds gebeurt.
andere dingen die de organisatie doet, is mensen (geen nederlanders, maar mensen die vanuit daar hier naar toe zijn gekomen en er achterkwamen wat ze is aangedaan en nu dus de bevolking er op aan spreekt (in hun eigen taal, door hun eigen mensen)) naar Afrika, Midden-Oosten en Indonesië sturen en daar het ritueel te onderbreken en mannen bewust te maken wat ze de vrouwen aandoen. (dit is niet makkelijk, omdat het een ritueel is en het totale onwetenheid is, maar wat ik zei proberen moet je altijd)
wat de vrijwilligers (en ik dus) doen, is op beurzen staan, langs scholen gaan enz.

dan denk je misschien 'dan kun je net zo goed geld storten' maar dat zie ik niet zo, ik help liever actief mee dan dat ik even 25 euro overmaak.

daarnaast komt mijn opleiding ook erg vanpas, omdat ze bezig zijn een nieuwe website te maken.
Daar willen ze ook filmpjes op (wat ik dan misschien zal gaan monteren)

kleine beetjes helpen, en denken dat je toch niets kan doen vind ik iets te gemakkelijk gedacht
laatste aanpassing

Wij vinden dat ziek, maar hun geloven erin en is het "gewoon". Ik moet er niet aan denken.

Ook in Nederland hoor. Er is onlangs een rapport verschenen waaruit bleek dat het ook in ons kikkerlandje voorkomt.

ja zeker gebeurt dit ook in nederland, hier sturen ze zelfs de meisjes naar de landen heen om daar een vrouw te ontmoeten die ze voor de rest van hun leven zal verminken
ook worden er vaak van die vrouwen hier naar toe gehaald, om in 1x een hele familie te besnijden

bij elkaar kelen? wat is dat?

Of is het grappig bedoelt?

bij elkaar kelen = keihard brullen.

nee ckers niet grappig bedoeld, over zoiets maak ik geen grappen.
Ik vind het goed van je dat je het probeert. Er is veel ellende in de wereld. Heb je dit doel gekozen, omdat het boek je zo geraakt heeft of heb je eerst nog andere afwegingen gemaakt.

Voorlichting op gebied van voorbehoedsmiddelen is ook heel erg belangrijk daar, of is dat er ook onderdeel van?
ook worden er vaak van die vrouwen hier naar toe gehaald, om in 1x een hele familie te besnijden

het gebeurd of gebeurde iig ook in Nederlandse ziekenhuizen

ik mag wel hopen gebeurde, dit is toebrengen van ( blijvend ) letsel denk ik dat mag niet in NL.
ik zal me moeder eens vragen dit weekend.

Heb het boek meerdere keren gelezen en het is idd heel ziek. Maar ja het is ook een onderdeel van iemands cultuur en denkgoed, vind het altijd zo moeilijk om daar over te oordelen :(
dat is zeker waar. die vrouwen doen het soms ook vrijwillig om maar geaccepteerd te worden.
jellyhead: ja, de organisatie richt zich ook daarop, aids, hiv ect.
Bijvoorbeeld het recht om zelf te kiezen of en met wie je naar bed wilt. Het recht om veilig te vrijen. Of om homoseksueel te zijn. Of het recht om zelf te kiezen of, wanneer en hoeveel kinderen je wilt en met wie. Ga zo maar door.

Min Min Lama is een 15-jarig meisje in Nepal. Op haar 14e is ze verkracht door de broer van haar schoonzus, en hiervan is ze in verwachting geraakt.

Ze heeft aangifte gedaan van de verkrachting, maar de dader kwam na een paar dagen alweer vrij. Toen haar familie er achter kwam dat Min Min zwanger was, werd ze gedwongen tot een abortus, ook al is dat is dat verboden in Nepal.

Haar schoonzus kwam hier achter en heeft aangifte gedaan bij de politie, waarna Min Min werd gearresteerd en veroordeeld tot 20 jaar celstraf.

of het in nederlands ziekenhuizen gebeurt kan ik me niet echt voorstellen, aangezien het hier verboden is. maarja, you never know
laatste aanpassing

Ik ben vrijwilliger!

En het argument 'geen tijd' van sommige mensen vind ik bullshit!
Tijd heb je niet, dat MAAK je O:)
jeej, nog een vrijwilliger

maar wat doe je?, wie, waar, waarom? :)

Ik ga als begeleider mee op vakantie met verstandelijk gehandicapten...

PaRaSomnia 8 januari 2004 13:09
Wij vinden dat ziek, maar hun geloven erin en is het "gewoon". Ik moet er niet aan denken.

Het is daar ook niet gewoon hoor... Je zou eens documantaires kijken... en vooral van de vrouwen die het hebben meegemaakt.
In mijn opleiding hebben we hele films etc moeten aanschouwen waarin ze lieten zien hoe het werd gedaan (vaak erg onhygienisch bv met een vissendraadje of een vies roestig mesje).

Zo'n meisje is getekend voor het leven en nee... ze zijn er niet blij mee! Vroeger was het misschien geaccepteerd maar tegenwoordig niet meer hoor :) Tenminste... LANG niet bij ieder slachtoffer! Maar als kleine meid heb jij zo weinig weerwoord hè!

Sum... TOPactie... ook al bereik je er de wereld mee of misschien totaal niets! Als iedereen zn rug zou toekeren, dan stopt het nooit!

Ik heb nog nooit vrijwilligerswerk gedaan, puur omdat ik er geen tijd voor heb. Daarom geef ik per maand ongeveer 15 euro uit aan goede doelen... doe ik toch nog iets!

PAN 8 januari 2004 13:24
Ik ben vrijwilliger!

Tijd heb je niet, dat MAAK je

zo zorg je er iig voor dat vrijwilleger zijn niet meer aanspreekt he mannetje!
jij kent ons leven niet en zal het nooit leven dus wat weet jij nou van de tijd die over is??

beter nadenken voor je begint die loze kreet te plaatsen!
idd heidimeisje, je haalt de woorden uit mijn mond......... of ik nou wel of geen tijd heb bepaal ik lekker zelf!!

maar wat een trieste gebeuren zeg....... :/ Doen ze dit bij jonge meisjes??

Vrijwilligers zijn top!!!

Zelf ben ik vrijwilliger bij een jongerencentrum waar ik best veel organiseer. Voor de rest ga ik vrijwillig meerdere malen per jaar mee als begeleider van kampen, zowel in NL voor kids als 's winters voor snowboarders.

Zo lever ik ook een kleine, positieve (dat hoop ik dan maar) bijdrage aan de maatschappij.
Ben ook vrijwilliger voor unity :-)

Geef drugsinformatie en probeer de PF mensen een beetje op te voeden :-P

[qoute]PAN 8 januari 2004 13:24
Ik ben vrijwilliger!

Tijd heb je niet, dat MAAK je[/quote]

Ik ben het juist helemaal met je eens Pan!!!

Iedereen altijd maar zeuren dat het zoveel beter kan maar hard wegrennen als ze ook maar het idee krijgen als ze zelf iets belangeloos zouden moeten gaan doen! Ik kots op zeikerds! :kots:
laatste aanpassing
haha louszie, dat heb ik denk ik nog meer kans van slagen ;P

Thanks Jeffrey77 :flower:

2 Heidimeisje:
zo zorg je er iig voor dat vrijwilleger zijn niet meer aanspreekt he mannetje!
jij kent ons leven niet en zal het nooit leven dus wat weet jij nou van de tijd die over is??

beter nadenken voor je begint die loze kreet te plaatsen!

Nou mijnheertje ( %) ), op de eerste plaats is het niet mijn levensdoel om anderen aan het vrijwilligerswerk te krijgen. Dus als ik hiermee jouw zin heb doen verdwijnen, jammer dan!

Maar ik vind dat ik best het recht heb om zo'n opmerking te maken. Ik heb een fulltime baan, ga 2 avonden in de week naar school wegens een deeltijd HBO-opleiding, voor die opleiding moet ook nog wat geleerd worden, ik sport 2x per week en ga minstens 2x in de week naar mijn moeder want die is chronisch ziek...

En toch lukt het mij om die tijd vrij te maken...
Ik vind ook niet dat iedereen verplicht is om vrijwilligerswerk te doen. Maar ik denk dat mensen die zeggen 'geen tijd' te hebben, vaak gewoon niet genoeg zin hebben. Nogmaals, dat is geen schande, maar wel waar.

waah sum (f)

ik collecteer zelf voor de nierstichting.
daarnaast help ik vaak mee op beurzen (zoals de feminabeurs, de libellebeurs of de margriet winterfair) om collectanten te werven.

ik ben het met een aantal mensen hier eens dat het excuus "geen tijd" gewoon geen goed excuus is.
het collecteren kost me twee avondjes in het hele jaar om langs de deuren te gaan. voor zo'n organisatie als de nierstichting betekent dit overigens niet 1 euro méér opbrengst (sommige mensen zeggen namelijk wel eens: "ik geef wel gewoon een euro als ze aan de deur komen"), maar 50 euro. elke collectant haalt gemiddeld 50 euro op en dat geld kan weer heel goed besteed worden aan wetenschappelijk onderzoek, voorlichtingscampagn­es, etc.

nou zijn er wel mensen die er écht niet van houden om met die collectebus langs de deuren te gaan (omdat het zou voelen als bedelen, wat ik overigens totaal niet zo voel) of die er niet tegen kunnen om de deur in hun gezicht gesmeten te krijgen (wat maar zelden gebeurt, maar dat hangt natuurlijk ook van de wijk af waar je collecteert).
hier vind ik donateurschap wel een mooi alternatief voor.

hoe het ook zij, ik zou willen dat meer mensen eens zouden inzien dat je ínzetten voor een liefdadigheidsinstel­ling een stuk effectiever is dan gewoon een euro doneren (hoewel elke euro natuurlijk ook een beetje helpt), en dat het bovendien helemaal niet zoveel tijd hoeft te kosten om vrijwilligerswerk te doen.

:flower: voor ~ wen ~

summ dat moet je VERBODEN LIEFDE gaan lezen. Waargebeurd over een Eremoord. Een meisje dat door haar eigen vader doodgestoken word om de eer van de familie te redden. Dan ga je ook nadenken. Er zijn veel mensen die zich hiervoor inzetten dat dit soort dingen gewoon niet kúnnen.
het is net als een vriendje, nu heb je geen tijd lijkt het, maar als je verliefd wordt maak je wel tijd.

maar, ieder zijn meug, ik vind het fijn dat ik zo wat kan helpen, de ander vind het fijner met geld.

lauer: ik ga hem lezen!
:respect: @ Summy,

ga zo door. goede zaak.
Werkzaam bij Partyflock
sum, weer goed bezig meid, je verbaast me iedere keer!

ik ken het boek niet, heb alleen mijn moeder er wel eens over horen praten dus ken alleen de globale lijnen zoals jij het ook al beschrijft.

Grappig Summy, zo leg ik het ook altijd uit aan vrienden & vriendinnen :)

:flower:
het is denk ik de beste omschrijving :)

maar ik had eigenlijk nog wel meer mensen verwacht
ik fluit welles een wedstrijdje bij de F 2 van de plaatselijke voetbalver.
geheel belangeloos ;)
laatste aanpassing

kan me voorstellen summy, ik hoopte ook op meer reacties in bovengenoemd topic, maar blijkbaar zijn dit soort onderwerpen taboe ofzo... te diepgaand misschien? wie weet spreekt het mensen te veel aan op hun geweten? :)