Partyflock

Forumonderwerp · 621289

hoe draag jij een steentje bij aan het verbeteren van de wereld?

laat ik maar bij mezelf beginnen:

- ik loop net zo lang met een afval-papiertje in m'n hand totdat ik een vuilnisbak tegenkom, en pleur het niet gewoon op de grond;
- ik laat de kraan niet onnodig lang stromen;
- ik ben zuinig met energie (elektriciteit. bijvoorbeeld: ik doe het licht achter m'n reet uit als ik de kamer verlaat);
- ik doe aan appart ingezameld afval: papier in het 'oud papier', glas in de glasbak, etc.;
- overgebleven eten bewaar ik in de diepvries voor een ander keertje (éénpersoonsmaaltje) en gooi ik niet zomaar in de vuilnisbak.

dit soort dingetjes...

sta jij op voor een oudere in een overvolle tram, metro, trein of bus? doe jij aan vrijwilligerswerk? na een dagje strand, neem je dan je rotzooi mee om in een vuilnisbak te doen of laat je het liggen? haal jij je hondje uit het asiel of bij een fokker? enzovoorts...
2 wen..

volgens mij heb je helemaal gelijk.. waarom kan dat niet in nl??? het is gewoon een goede manier om iedereen wat bewuster te maken en respect te kweken voor bv ouderen, mileu enzovoort. bovendien is het helemaal niet zo gek om iets terug te doen voor de maatschappij die je gevoed en onderwezen heeft!

en dan nog respect voor jou omdat je dat vrijwilligerswerk doet! hulde. ik maak wel ns iets over aan meestal Unicef en zit er wel ns aan te denken om ECHT ns iets te gaan doen aan vrijwilligerswerk. maar dan zit ik al weer snel in de knoop met mn drukke eigen leventje :S

2 !ACK:

...het is gewoon een goede manier om iedereen wat bewuster te maken en respect te kweken voor bv ouderen, mileu enzovoort. bovendien is het helemaal niet zo gek om iets terug te doen voor de maatschappij die je gevoed en onderwezen heeft!

helemaal mee eens.

en bedankt!
laatste aanpassing

mensen moeten maar eens wat meer de sex bedrijven dan zou het een stuk beter gaan!!!!! hahahahaha
als ze het dan maar wel veilig doen, anders komen er nog meer mensen zoals jij..
Jezus wen... hoezo een wereld ideaal

:respect: 2 WEN!!

uhm..ik eet geen vlees en ik ga binnenkort als vrijwillger werken op een manege voor gehandicapten. Dat is ongeveer wel wat ik op het moment doe (afval scheiden enzo doen mijn ouders wel ;))
Ik heb veel goede dingen gelezen hier en vind het netjes als mensen hun idealen nastreven. Maar vrijwillgerswerk zou ik zelf niet zo snel gaan doen. Heb wel een keer met lichamelijk gehandicapten gewerkt en het is best leuk werk voor 1 keer. Maar om dat elke dag te doen, nee dat trek ik niet. Respect voor degene die het wel doen, wordt trouwens wel tijd voor een loonsverhoging als je in de zorg zit.

Verbeter de wereld begin bij jezelf---beetje cliche wel, maar toch. Blij te zien dat er toch nog genoeg idealisten en wereldverbeteraars bestaan (en (potentiele) SP stemmers. Zie veel over millieu, maar wereldverbeteren is in mijn ogen toch het meest respect voor iedereen (mijn motto is: iedereen is aardig totdat ze het tegendeel bewijzen). Delen van wat we hebben en zorgen dat degenen die het echt nodig hebben ook een deeltje krijgen (ook SP geloof ik). En vooral niet blind (verbaal) staan schoppen tegen anderen.

(even het topic alive houden want ik ben nog steeds benieuwd naar meer reacties :))
Ik zou mezelf geen wereldverbeteraar willen noemen. Maar als ik je opening van dit topic lees dan lijkt het anders wel op.

ik ben het met Zheddie eens: "verbeter de wereld: begin bij jezelf."
en de wereld verbeteren hoeft niet in te houden dat je binnen een maand de hongersnood in afrika moet wegnemen... als mensen eens zouden inzien dat letten op de kleine dingen (zoals zuinig omspringen met elektriciteit, water, het milieu... maar ook respect tonen voor de medemens) al een hele hoop zou uitmaken... en na dat inzicht komt natuurlijk het daadwerkelijk in de praktijk uitvoeren van dit soort kleine dingetjes.
laatste aanpassing
Bij kleine dingen zie je direct resultaat, krijg je voldoening omdat jij je daad echt hebt gezien. Als je op een afstand je gaat inzetten voor de derde wereld zie jij je eigen resultaat niet. Het is dan de vraag hoeveel voldoening het jouw zou geven. Want een mens doet niets zonder er iets beter van te worden. Puur idealisme bestaat niet. als het je geen voldoening zou geven zou je het ook niet doen, waarom zou je immers?

daar ben ik het absoluut niet mee eens.
als ik m'n glas in de glasbak gooi (dus apart inzamel) in plaats van dat ik het gewoon in de afvalbak pleur: daar zie ik toch ook geen direct resultaat van? en het geeft me echt niet meer voldoening in de zin van "he, wat een goeie daad verricht ik daar nou toch... kijk mij! ik zamel m'n afval apart in!"
persoonlijk vind ik het net zoveel voldoening geven om me in te zetten voor de derde wereld of voor een goed doel, als m'n propje papier in de prullenbak te gooien in plaats van het te laten vallen waar ik op dat moment loop.
maar ik ben iemand die het wel realistisch bekijkt. ik zou dolgraag, als dat mogelijk was, de hongersnood in afrika in één dag op willen lossen. maar dat is onmogelijk.
en het is wél mogelijk om op de kleine dingetjes te letten. in je directe omgeving. en als meer mensen dat nou eens zouden doen zou de wereld er echt beter op worden.
"de wereld verbeteren" hoeft niet "vrede op aarde, de gehele aardkloot schoon en de wereldbevolking gelukkig en welvarend" te betekenen. ik vind "de wereld verbeteren" een allesomvattend begrip (als je het uberhaupt een begrip kunt noemen) en hoe je dat wilt invullen moet je zelf bepalen.
puur idealisme bestaat misschien niet, maar idealisme wel.
Zheddie betrekt de politiek in het verhaal, maar daar verwacht ik zowiezo weinig van, omdat de politiek het altijd moet hebben van compromissen en meerderheidsbesluite­n.

ik denk dat er voorlopig niets gaat veranderen aan het huidige wereldbeeld. mijn hoop is meer gevestigd op een toename van nieuwsgierige mensen die zelf ns door afrika gaan trekken of latijns amerika, etc.. en zo zelf een beeld ontwikkelen. het zou mooi zijn als meer nederlanders nou eindelijk eens zelf een beeld gingen vormen over veel dingen ipv van alles over te nemen van de media.

dan krijg je meer discussie en meer inleving en op termijn meer aandacht en hulp voor anderen denk ik. bovendien is het ook goed voor je ontwikkeling als mens.

vrienden van me zijn rond de 18-19 jaar en werken fulltime. de een spaart voor een nieuwe auto een ander om op zichzelf te gaan wonen. op zich niks mis mee, maar ik wil gewoon iets anders met mn leven doen dan het huisje-boompje-beestje tot een goed einde brengen..

Zo, een maandje 'ofline' geweest, ik log weer eens in en zie dat dit topic weer eens van onder het stof is gehaald! :D

Jack, ik vind dit een mooi stukje tekst van je:

ik denk dat er voorlopig niets gaat veranderen aan het huidige wereldbeeld. mijn hoop is meer gevestigd op een toename van nieuwsgierige mensen die zelf ns door afrika gaan trekken of latijns amerika, etc.. en zo zelf een beeld ontwikkelen. het zou mooi zijn als meer nederlanders nou eindelijk eens zelf een beeld gingen vormen over veel dingen ipv van alles over te nemen van de media.

Ook al gaan we een beetje van het onderwerp af volgens mij, het is wel hoe ik het voel. Ik ben nu hard aan het sparen om volgend jaar weer op reis te kunnen. Mijn reizen beperken zich echter meestal niet tot het strand, maar probeer ik zoveel mogelijk in te richten op het leren kennen avan andere culturen en manieren waarop mensen elders hun geluk trachten te vinden. Ik leer graag talen en na mijn uitstapje van zes weken naar Madrid in 2002, waar ik spaans studeerde en veel onder de spanjaarden leefde (ook al is dat (nog) geen derde wereldland ;-) ) ben ik nu aan het twijfelen tussen acht weken Guadalajara om daar verder spaans te leren en bij een gastgezin te wonen of toch eindelijk maleisisch leren in Maleisië of Indonesië. Ik verbeter daardoor nog steeds niet de wereld, maar krijg wel een steeds breder en beter beeld van hoe de mensen daar eigenlijk tegen het leven aan kijken. In toeristenplaatsen lachen ze je wel de hele dag toe en lijken altijd vrolijk, s'avonds als ze naar huis gaan kan het ineens échte harde realiteit zijn; kleine vieze huisjes waar vrouw en kinderen moeten leven en de meest smerige dingen moeten eten om in leven te blijven. Ik heb weleens 'meegegeten' en DAN pas besef je je hoe verwend je in Nederland bent... ;P
hey bedankt..

tja, ik ben nu ook wat bewuster met het indelen van mn zomervakanties :) als mn studie het toelaat ga ik zomertje 2004 met mn beste vriend 2 maanden door Oost-Europa trekken. lekker low budget en een beetje cultuur opsnuiven..:P

inderdaad is dat nog niet de wereld verbeteren, maar (zoals jij ook al zegt) is het bewustworden van je eigen situatie bij mij de eerste stap en van daaruit wil ik me graag verder ontwikkelen !

het belangrijkste vind ik dat ik nog steeds een soort van brandend gevoel van binnen heb om wel wat te gaan betekenen voor anderen en ik hoop dat te gaan verwerkelijken door daadwerkelijk te gaan werken voor artsen zonder grenzen / rode kruis.

een mooi streven van jullie beiden! (y)

ik acht mijzelf nog te jong voor dit soort activiteiten en bovendien zit ik nog midden in mijn studie (aan het begin zelfs nog maar).
maar ikzelf ben zeker van plan om me, net als jullie, in mijn latere leven bezig te gaan houden met mensen die het minder "goed" hebben dan dat wij hier gewend zijn in de westerse maatschappij. hóe of wat weet ik nog niet, misschien op kleinschalig niveau, misschien juist op grootschaliger niveau. er op deze manier over filosoferen geeft nog niet bepaald duidelijkheid, maar ik ben er zeker van dat ik iets wil doen voor een ander, dat ik iets voor een ander wil betekenen. of voor de wereld, who knows. :)
Ik eet brocoli als ontbijt. Is dat een goed begin

je had al een mooi begin gemaakt door deze post te plaatsen:

Ja

Want ik eet geen dieren op

(y) :)
Heel kort: Nee

Mijn god, Rowan... :o

Brocoli als ontbijt, dus jij staat s'ochtends vroeg te stomen met van die stronkjes brocoli..?! :D (y)

Ik moet zelf wel eerlijk zeggen dat naarmate je ouder wordt, het steeds moeilijker wordt vast te houden aan bepaalde principes die je ooit met jezelf bent overeengekomen. Als je jong bent ligt de wereld nog aan je voeten en kan je overal redelijk makkelijk een mening over vormen of een oordeel vellen omdat het eigenlijk een ver van je bed show is, totdat je zelf in die speelfilm begint mee te spelen... Zo ben ik altijd een fervent voorstander geweest van openbaar vervoer en zie/zag ook liever een mooi uitgewerkt openbaar vervoersnet in plaats van extra snelwegen. Daaruit voortvloeiend zei ik dus altijd dat ik NIET met de auto naar werk zou gaan maar de bus zou blijven nemen. Nu ga ik toch alweer bijna een half jaartje met die auto naar werk (scheelt me wel bijna 2 uur reistijd per dag :P ) en heb ik nog steeds een fundamentele aversie tegen lease-auto's maar ja, zodra ik straks ineens ergens zo'n mooie Rover 75 ofzo krijg aangeboden en ik meteen van m'n benzinekosten af ben...... :bloos:

Ik richt me vooral op het dierenwelzijn, ik wil deze zomer met een vriendin zwerfhonden op gaan vangen in Frankrijk.
Ben vegetarier, lid van NOVIB, dierenbescherming, Nederlandse stchting voor hulp aan dieren en de dierenbescherming.
Ik vind het een leuk topic Wen, ik het verbaast me eigenlijk dat er nog zoveel mensen zijn die bewust kleine dingen doen of laten.( voor het milieu bijvoorbeeld.)In ieder geval een goed idee om er eens over te beginnen op het forum.

Ik richt me vooral op het dierenwelzijn, ik wil deze zomer met een vriendin zwerfhonden op gaan vangen in Frankrijk.
Ben vegetarier, lid van NOVIB, dierenbescherming, Nederlandse stchting voor hulp aan dieren en de dierenbescherming.

(y) superinitiatieven! :respect:

Ik vind het een leuk topic Wen

thanks! dat vond ik zelf eigenlijk ook wel :bloos:

het verbaast me eigenlijk dat er nog zoveel mensen zijn die bewust kleine dingen doen of laten.( voor het milieu bijvoorbeeld.)

het verbaast mij juist nog steeds een beetje dat hier zo weinig mensen reageren...

Ik sta gerust op voor een ouder iemand in het openbaar vervoer hoor, dat vind ik zelf geen probleem :) Ook probeer ik gewoon tegen iedereen zo aardig mogelijk te doen.
Maar alles netjes in de prullenbak gooien dat vergeet ik nog weleens,waneer ik met iets in me handen loop en er staat dan ook nergens een prullenbak :/ Of die stomme dingen zijn bomvol :s
Jammer dat bijna iedereen in Nederland denkt," o dat ruimen de schoonmakers wel op, daar zijn ze toch voor" :/ Tsja wel een beetje fout,maarja ik doe het zelf ook zo vaak zo :$
Voor de rest zou ik echt wel graag in een ontwikkelingsland mensen willen helpen enzo hoor, ik weet alleen niet of ik het zelf in me heb om daarnaar toe te gaan en om zo sterk te zijn om al dat leed te kunnen aan zien. Maar het lijkt me in ieder geval echt super geweldig om te doen (y) En zeker een groot :respect: voor de mensen die op zulke dingen letten :)
Ik doe onderzoek naar kanker, naar methoden om de ziekte te genezen dus, omdat me dat heel nuttig werk leek waar toekomst in zit en wat hard nodig is. Ik werk dan nu ook in een ziekenhuis en ik heb er nog geen spijt van dat ik dit ben gaan doen.
Ik zie in de replies die ik gelezen heb alhier nergens de alom bekende serviceclubs aan bod komen. Bijvoorbeeld Rotary (ofwel de jeugdtak : Roteract) welke dmv. inzamelingen + hand -en spandiensten inspanningen levert ten behoeve van sociaal maatschappelijke doelen.

Bijvoorbeeld een circus organiseren en daartoe kaarten aan de deuren verkopen. Met als besteding van de opbrengst de vervangen danwel renovatie van caravans in Frankrijk, welke bestemd zijn voor gehandicapte vakantiegangers.
ik wil deze zomer met een vriendin zwerfhonden op gaan vangen in Frankrijk.

Mijn god...!! :o

Ik steun WSPA, het Rode Kruis, Greenpeace en het Wereld Natuur Fonds en vind dat ook wel genoeg aangezien het eigenlijk niets voorstelt en geen zoden aan de dijk lijkt te zetten. Als het me ook écht 24/7 iets zou doen, was ik ook wel daadwerkelijk op de bres gesprongen...

king of trance maar hoe doe je dan onderzoek naar kanker, toch zeker met laboratorium dieren.
Ik heb boeken vol over labdieren waar verhalen in staan die je echt niet wil lezen.
Ze laten de dieren (bij kanker meestal primaten) eerst zelf de ziekte krijgen om vervolgens te onderzoeken hoe ze dit kunnen genezen.
Of konijnen een LD (lethale dosis) geven en vervolgens kijken hoe lang het duurt voordat de dood intreedt en hoe hoog de pijngrens is.

misschien een beetje off topic, misschien ook niet, maar ik plaats 'm hier tóch: het essay dat ik moest schrijven voor het vak ethiek...

Essay Ethiek, door Wendela ***, CO1B, 15 maart 2004

Idealisme, wereldverbetering of gewoon normaal, sociaal gedrag?

Inleiding

Opstaan voor een oudere in een overvolle tram, metro, trein of bus. Je afval scheiden. Vrijwilligerswerk doen. Een leeg blikje in de prullenbak gooien in plaats van op straat. Zuinig zijn met water en elektriciteit.
Zijn dit voorbeelden van normaal, sociaal gedrag of is het meer dan dat? In hoeverre gedraagt men zich sociaal? En wat kan er gedaan worden aan normvervaging?

Achtergronden en theorie

Om maar eens te beginnen bij het begin: bovenstaande voorbeelden komen voort uit universele, menselijke waarden, welke weer voort komen uit universele, menselijke normen.
Laat ik eens beginnen met het verhelderen van die begrippen:

Een waarde is een ideaal, een persoonlijke betekenis. De persoonlijke waarden van ieder mens maken zijn of haar leven waardevol.
Geluk is de allerbelangrijkste en meest elementaire menselijke waarde. Alle andere universele (onafhankelijk van enige cultuur, religie of filosofie), menselijke waarden en normen hebben namelijk de bedoeling om tot geluk te komen. Daarnaast is geluk onafscheidelijk verbonden met de essentie van ons menszijn en het ervaren van ons bestaan. Dat wil zeggen, wanneer men geluk ervaart zal men ook eerder de zin van het leven inzien.

Uit waarden komen normen voort. Een norm is een morele regel waarmee de gemeenschappelijke waarden worden nagestreefd. De belangrijkste functie van onze normen is om de hoogste waarden te beschermen en voor iedere mens realiseerbaar te maken.
In onze maatschappij staan een aantal wetten vast die het samenleven op het meest basale niveau mogelijk maken. Moord is bijvoorbeeld verboden, wat over het algemeen heel logisch wordt gevonden vanwege de universele waarde rondom het recht op leven van ieder individu. Naast deze geschreven wetten bestaan er ook, soms ongeschreven, gedragsregels naar aanleiding van onze universele, menselijke waarden.
Zonder deze normen wordt het samenleven niet onmogelijk maar wel bijzonder onprettig. De aanwezigheid van normen garanderen een samenleving waarin men zich veilig, prettig en gerespecteerd voelt en waarin men zich kan ontplooien.
Respect is onze allerbelangrijkste norm omdat al onze andere universele, menselijke normen op respect gebaseerd zijn. Respect voor dier (dus ook mens) en natuur. Respect creëert een sociaal klimaat waarin voor iedere mens de hoogste menselijke waarde, geluk, gemakkelijker realiseerbaar is.

Analyse probleem

Er rijzen tegenwoordig steeds meer vragen over normen en waarden binnen onze samenleving. Zelfs in de politiek wordt er over gesproken. Hoe komt dat?
Gedragingen en normen die vijftig jaar geleden als normaal werden geacht, worden tegenwoordig als bijzonder gezien. Denk bijvoorbeeld aan de reclame waarin een jongeman een propje papier van de stoep opraapt en het in de prullenbak gooit. Vervolgens verschijnen er ineens allemaal mensen in beeld die hem schouderklopjes geven en een goedkeurende duim naar hem opsteken. Dan staat zelfs de burgemeester voor zijn neus die hem een lintje opspeldt.
Enerzijds is deze reclame natuurlijk sarcastisch bedoeld, anderzijds kan je je afvragen in hoeverre het oprapen van het propje papier tegenwoordig bijzonder is. Of nog belangrijker, waarom dat propje überhaupt op die stoep terecht is gekomen.
Hetzelfde geldt voor zuinig omspringen met de natuur en onze natuurlijke bronnen. Mensen zijn steeds vaker onverschillig wat dit betreft. Het scheiden van afval kost te veel moeite, de kraan zal toch nooit ophouden met stromen en men betaalt de elektriciteitsrekening zonder erbij na te denken. Veel mensen vinden het niet vanzelfsprekend om te letten op zuinig water- en energieverbruik, en vinden het blijkbaar wél vanzelfsprekend om hun rotzooi overal maar gewoon te laten vallen.
Deze onverschilligheid heeft ook te maken met eigenbelang en soms zelfs egocentrisme. Men merkt zelf geen direct voordeel van bijvoorbeeld het scheiden van afval. Sommigen zullen het zelfs als een last ervaren omdat het meer moeite kost dan alles gewoon in dezelfde vuilnisbak te gooien.
Niet alleen onverschilligheid, ook onwetendheid kan de oorzaak zijn. Over uitputting van natuurlijke bronnen, zoals aardolie, wordt nauwelijks gesproken in de media. Over lucht- en bodemverontreiniging evenmin.
Onwetendheid hangt weer sterk samen met gebrek aan inlevingsvermogen. Wanneer iemand niet empatisch is, zal hij zich ook niet realiseren dat een oude vrouw in een overvolle bus de zitplaats meer nodig heeft dan hij, en dat zijn achtergelaten afval in de berm een blijvende smet op het landschap is en een belasting voor de natuur.
Maar de allergrootste veroorzaker van normvervanging is respectloosheid. Wanneer men geen respect kan opbrengen voor zijn medemens, voor dieren of de natuur, voor andere culturen, religies, opvattingen of meningen, zullen alleen de individuele waarden op de voorgrond komen te staan en wordt samenleven onprettig, of zelfs vrijwel onmogelijk.

Al deze aspecten van beschaving zijn terug te vinden in de opvoeding, niet alleen in de gezinssituatie maar ook in het onderwijs.
Een kind is volgens een aantal psychologische theorieën vanaf de geboorte een onbeschreven blad. Ik acht dat tot op zekere hoogte waar, omdat ik denk dat bepaalde eigenschappen in het karakter, zoals fatsoen, respect, beschaving en het sociaal-zijn, aangeleerd moeten worden.
Niet alleen deze waarden, maar ook de realisatie dat egocentrisme een oorzaak is van machtsstrijd, respectloosheid, agressie en geweld, is een belangrijk gedeelte binnen het sociaal gedragen. Wanneer dit niet of onvoldoende wordt meegegeven bij de opvoeding van een kind, zal inlevingsvermogen later ontbreken, of in zo'n kleine mate aanwezig zijn dat normen niet als vanzelfsprekend worden ervaren. En om die reden dan niet zullen worden nagestreefd.

Vanuit religies komen ook vele, algemeen aanvaarde normen en waarden. In deze moderne maatschappij staan er echter veel verschillende religies naast elkaar en daarnaast zijn steeds meer mensen niet-religieus. Dit heeft tot gevolg dat de geloofwaardigheid van bepaalde normen vervalt.
Daarnaast worden de waarden vrijheid en integriteit steeds sterker nagestreefd. Hieruit komen vele normen voort, maar het heeft ook individualisme tot gevolg, een mensbeeld waarin het vermogen, de vrijheid en de wil van ieder mens om zijn eigen keuzes te maken en zijn eigen belangen na te streven, ten grondslag ligt. Vooral eigenbelang (of egocentrisme) botst vaak met universele normen.
Met het wegvallen van normen worden ook steeds minder algemene waarden nagestreefd. Het gevolg daarvan is verharding en verloedering van de maatschappij, waarbij eigenbelang een plaats krijgt boven respect tonen, omdat men het gevoel heeft ook geen respect te ontvangen.

Aanbevelingen vanuit eigen perspectief

De aanpak van dit probleem is niet in een paar zinnen of zelfs een boek te beschrijven. Het normen en waarden vraagstuk is ontzettend complex en er komen verschrikkelijk veel aspecten bij kijken. Concrete ideeën of oplossingen zijn er naar mijn idee ook niet, je kan hooguit kijken naar de oorzaken, en aan de hand daarvan aanwijzen welke verbeteringen er zouden kunnen optreden.

Ik denk dat er in de opvoeding en het onderwijs een essentiële taak moet worden vervuld. Wanneer een kind van jongs af aan met bepaalde waarden wordt geconfronteerd, zal het ook eerder de vanzelfsprekendheid van universele, menselijke normen begrijpen. En daar vervolgens naar handelen. Vanuit respect moet verantwoordelijkheidsgevoel voortvloeien, verantwoordelijkheidsgevoel voor de kwaliteit van de samenleving en de wereld waarin wij leven. Het inzicht in de verbanden tussen waarden, normen en onze sociale aard is daarom enorm van belang.
Het lijkt mij ook belangrijk dat een kind leert hoe eigenbelang en egocentrisme in de meeste gevallen leiden tot respectloosheid, onvrede, agressie, geweld en criminaliteit.

Daarnaast denk ik dat de overheid tot op een zekere hoogte een belangrijke functie moet vervullen, maar hierbij doel ik niet op meer wetgeving wat betreft normen. Moraal en wet zijn namelijk twee verschillende dingen waar een belangrijke kloof tussen zit. Wanneer het grijze gebied van wenselijk maar niet verplicht of verboden gedrag (sociaal gedrag, beschaving, fatsoen), verdwijnt, zou dat betekenen dat er óf geen moraal meer bestaat binnen de samenleving, óf dat een land voor alles een regeltje zou hebben. Dit zou de integriteit van ieder individu aantasten, en dat zou weer invloed hebben op de allerbelangrijke, universele, menselijke waarde: geluk.
De overheid kan naar mijn mening een belangrijke taak kan vervullen op twee gebieden: educatie en de politiek.
Met het eerste gebied, educatie, bedoel ik de inzichten die ik in relatie tot opvoeding beschreef. Hierin kan via verschillende manieren worden onderwezen door de overheid. Denk bijvoorbeeld aan een maatschappelijke dienstplicht, zoals in Duitsland al bestaat. Vanaf je 18e geldt daar de dienstplicht: óf je gaat tien maanden in dienst, óf je weigert en gaat in civiele dienst: de maatschappelijke dienstplicht. Die tien maanden kunnen tussen je 18e en 28e plaatsvinden, je kan er dus ook voor kiezen om bijvoorbeeld eerst te gaan studeren.
Tijdens de maatschappelijke dienstplicht doet men ongeschoold werk. De jongeren kunnen zelf kiezen wat ze willen doen, met kost en inwoning van de werkgever. Om een aantal voorbeelden te noemen: werken in een sociale instelling, dus met bejaarden of gehandicapten, werken in een psychiatrische kliniek, een gevangenis of een kinderdagverblijf (hier gaat nog een extra cursus aan vooraf, bijvoorbeeld een EHBO cursus), je kan ook in culture organisaties terechtkomen, zoals musea, in een ziekenhuis gaan helpen (waarmee de werkdruk in de zorg ook omlaag gaat) of natuurbeschermingsprojecten gaan doen.
Jongeren tot 18 jaar hebben al die tijd op school gezeten en nog vrij weinig gezien van de maatschappij. Door middel van de maatschappelijke dienstplicht leven en werken zij een jaar in de praktijk, dragen zij bij aan de samenleving en krijgen ze de kans om het effect van universele normen te ondervinden. Ze leren vaak in teamverband te werken, soms krijgen de jongeren nog een kleine opleiding die gerelateerd is aan het werk, en bovendien is dit jaar perfect om uit te vinden waar de interesses en kwaliteiten liggen.
Het tweede gedeelte waarin er naar mijn mening verbeteringen zouden moeten plaatsvinden, is de politiek. Ten eerste vind ik dat de politiek zich meer moet bezig houden met steunen of in stand houden van de meest essentiële normen. Dit kan bijvoorbeeld door middel van kinderbijslag, waardoor ouders meer tijd en aandacht kunnen besteden aan de opvoeding.
Ten tweede denk ik dat er een duidelijker beeld moet worden geschept van de huidige standpunten in de politiek. Momenteel zijn er ontzettend veel verschillende politieke partijen die allemaal weer net afwijkende meningen hebben. Dit maakt de gehele politiek onduidelijk, wat vervolgens weer afschrikwekkend werkt. Men weet niet meer precies waarvan op aan te kunnen, laat staan waar men precies op moet stemmen. Op deze manier neemt men de politiek ook minder serieus, terwijl dit juist het belangrijkste orgaan is wat beslissingen neemt over de samenleving.
Ik denk dat het van groot belang is dat men inziet dat de politiek kan bijdragen aan een prettig samenleven, zodat men zich dan ook meer zal gaan bezighouden met de politiek.

Vanuit al deze fundamentele inzichten kan uiteindelijk een samenleving ontstaan met de hoogste kwaliteit van leven voor ieder individu. De vraag blijft natuurlijk: zal dit ooit realiteit worden?

Bronnen

- Ethiek Basisboek, J. Buiter-Hamel, Wolters Noordhoff, ISBN 9001032265
- http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/
- http://www.universele-beschaving.nl/
- http://www.d66.nl/_downloads/swb/individualismeenindividualisering-310303.pdf

laatste aanpassing
Wow! Ontzettend goed verhaal Wen!
Goede opbouw; inleiding met historie, kernbeschrijving, (kort) besluit (Y)

Met zo'n essay ga je vast goed mee scoren!

thanks TAF :knuffel: ik was er zelf ook wel een beetje trots op :bloos:

Ik heb 'em even in Word formaat uitgeprint en ga 'em zo snel mogelijk even doorlezen en reageren. Zo'n lang stuk verdient uiteraard een reactie! :jaja:

In ieder geval bij deze even een forumkick omhoog! ;)

*kick*

Mijn god...!!

jij mag me gewoon wino noemen.

Ben inmiddels ook nog lid geworden van proefdiervrij.

Ik merk aan mezelf dat ik véél behulpzamer ben dan vroeger...

Nu zal ik opstaan voor iemand al vóórdat hij/zij de bus instapt, terwijl ik daar vroeger echt schijt aan zou hebben!

Ik ben wat dat betreft heel erg vrij gelaten door m'n moeder tijdens m'n opvoeding(m'n ouders zijn gescheiden vanaf m'n 1ste levensjaar en 'k heb altijd bij m'n moeder gewoond), wat wel weer resulteerde in 't feit dat ik m'n HC-cd'tjes in de huiskamer mocht draaien, waardoor m'n moeder(nu nog steeds) bepaalde nr'tjes zeer kon/an waarderen. Hierdoor heeft m'n moeder veel begrip gekregen voor mijn ontwikkeling op het gebied van drugs/muziek/vrienden etc.

M'n moeder houdt ook erg van de muziek uit "mijn" generatie... Maar over het algemeen dan wel de ietwat intelligentere vormen van "house"(om het maar even 'n naam te geven), zoals Underworld, Moby, Fatboy Slim...

Maar ook Erick E, Tiesto(de eerdere Magik-cd's; Blackhole 1 t/m 7 bijvoorbeeld), Latino-beats 1 t/m 3, allerlei lounge-cd'tjes vind je tussen haar collectie...

Ik ben met heel veel plezier samen met m'n moeder naar feestjes van Erick E gegaan vroegah... Daardoor denk ik dat ik nu zo'n respect voor mensen heb weten op te bouwen, omdat zij dat ook in mijn ontwikkeling had toentertijd! :)

Af en toe denk ik dat ze me misschien wel té vrij heeft gelaten...
Maar daar zal ik nooit meer achter komen...
Een voorbeeld van die vrijheid was bijvoorbeeld omdat ik de vrijheid kreeg om met vrienden vanaf m'n 15de/16de jaar thuis op m'n kamer, en soms zelfs in de huiskamer te mogen. blowen, zodat m'n moeder wist dat ik niet ergens in 'n bushokje "onveilig" zat.

Ik ben iig erg blij met de jeugd die ik heb gehad, en dat heb ik in mijn ogen voor het grootste deel te danken aan de vrijheid die m'n moeder me gunde!

(Y) :D

Ik heb het idee dat mijn gehele "normen en waarden-besef" gevormd is door die vrijheid.

ik denk wel dat je een bepaalde intelligentie moet hebben om vanuit die vrijheid meer besef te krijgen van normen en waarden...
- ik loop net zo lang met een afval-papiertje in m'n hand totdat ik een vuilnisbak tegenkom, en pleur het niet gewoon op de grond;
- ik laat de kraan niet onnodig lang stromen;
- ik ben zuinig met energie (elektriciteit. bijvoorbeeld: ik doe het licht achter m'n reet uit als ik de kamer verlaat);
- ik doe aan appart ingezameld afval: papier in het 'oud papier', glas in de glasbak, etc.;
- overgebleven eten bewaar ik in de diepvries voor een ander keertje (éénpersoonsmaaltje) en gooi ik niet zomaar in de vuilnisbak.

:respect:
sta jij op voor een oudere in een overvolle tram, metro, trein of bus?:jaja: doe jij aan vrijwilligerswerk? :jaja: na een dagje strand, neem je dan je rotzooi mee om in een vuilnisbak te doen :jaja: of laat je het liggen? :no:

van die mensen die denken van: die opruimers ruimen het wel achter m'n reet op.... :kots::kots: Een beter milieu begint ECHT bij jezelf.
"Ja, maar als anderen het niet doen, waarom zou ik het dan wel doen?" Sterf! :[:[
Ik draag m'n steentje bij door te bestaan B)

Verder probeer ik op m'n energie- en waterverbruik te letten, probeer m'n zooi te scheiden en m'n rommel op te ruimen in plaats van op straat te keilen.

Opstaan in de tram inderdaad, oudere mensen helpen met hun boodschappen, helpen met oversteken.

Ik merk overigen dat in die laatste categorie een praatje en een glimlach nog het beste effect hebben.

Maar ik vind het ook heerlijk om mensen af te zeiken (Y)
Ik scheid m'n afval (natuurlijk), heb twee van m'n drie hondjes uit het asiel, en help m'n buurvrouw kuisen.

Ik ga ook altijd met de fiets of het openbaar vervoer, en ga vrijwilligerswerk doen.

Verder gebeurt het vaak dat mensen (vooral oudere) spontaan met me beginnen praten, en daaraan zie je dat het mensen wel gelukkig maakt als er is iemand glimlacht in onze stresserende k*tmaatschappij.

Als iedereen gewoon is wat meer lacht naar elkaar, dan zou er volgens mij ook veel minder ruzie en eenzaamheid zijn.

Als iedereen gewoon is wat meer lacht naar elkaar, dan zou er volgens mij ook veel minder ruzie en eenzaamheid zijn.

helemaal mee eens :jaja:

Smiling is infectious,
You catch it like the flu,
When someone smiled at me today,
I started smiling too.

I passed around the corner
And someone saw my grin,
When he smiled I realised
I'd passed it on to him.

I thought about that smile,
Then I realised its worth,
A single smile, just like mine
Could travel round the earth.

So, if you feel a smile begin,
Don't leave it undetected,
Let's start an epidemic quick,
And get the world infected! (Y)
laatste aanpassing
Een lach of een groet naar een volstrekte vreemde is al een goed begin naar een beter wereld.. ;)

Een lach of een groet naar een volstrekte vreemde is al een goed begin naar een beter wereld..

idd :) Beter als t schuine oogje ;)

Ik doneer bloed en heb n "je mag alles uit en van me af halen" donorcodicil..
laatste aanpassing

Wen goed bezig hoor!!
Mijn ouders doen het ook, dus ik werk er indirect ook aan mee, want er zit ook mijn afval tussen :P

Ik collecteer ook voor de Dierenbescherming (te goed voor deze wereld)
Artiest {SHOWLIST artist 131260, 81871}
Normen en waarden moeten uit de liefde die binnen in ieder mens zitten komen is mijn mening. Ik zeg dit omdat het erop gaat lijken dat deze maatschapij de normen en waarden bij iedereen erin willen stampen ,maar geloof mij als iets niet vanuit je ziel komt dan werkt het niet en werkt het uiteindelijk averechts.

Ik rijd 30 binnen de bebouwde kom omdat ik weet dat er een kind kan oversteken ,maar ik weet dat dat velen met het wijzertje tegen de 55 aan rijden zodat oom agent ze net niet kan flitsen.

Er moet van binnen iets veranderen bij de mensen in onze maatschapij we moeten op zoek naar onze ware aard want van binnen zijn we allemaal liefde. Niemand vind zichzelf niet lief. Als we iets willen bereiken moeten we niet de vraag stellen wat goed is of wat fout is want dat is voor elk mens anders en daarom bestaan goed en fout eigenlijk niet maar we moeten ons de vraag stellen wat er op dit moment werkt. En het doel is voor iedereen hetzelfde en dat is gelukkig worden. En de oplossing lijkt me simpel probeer liefde te zijn. We moeten ons bij elk probleem weer de volgende vraag stellen wat zou liefde nu doen en je zult er verbaasd van staan liefde werkt uiteindelijk altijd. Een van de vragen is hoe krijgen we een politiek systeem dat liefde is voor iedereen een optie is www.natuurwetpartij.nl ik zeg niet dat dit de oplossing is maar zeker het proberen waard

Hey Wen en de rest. Interessante discussie en mooie paper. Maar ik vind het altijd leuk de discussie naar een fundament te brengen en wat stof te doen opwaaien...

paar vraagjes dus;

Ik weet niet hoe ik moet quoten en ben nu te lui om te zoeken, dus doe het ff anders;

´Hetzelfde geldt voor zuinig omspringen met de natuur en onze natuurlijke bronnen. Mensen zijn steeds vaker onverschillig wat dit betreft´

- volgens mij is hierin al lang een kentering aan de gang. Er wordt meer dan ooit overheidsgeld gestoken in reclamecampagnes over bewust omgaan met energie. Waterbesparende douche-koppen zijn gesubsidiëerd, groene-stroom wordt gesteund enzovoort. Er zijn schone alternatieven voor duurzame brandstof ontwikkeld aangezien we tijdens ons leven waarschijnlijk nog door de fossiele branstoffen heen zijn (invoering wordt geremd door de machten die daadwerkelijk politiek en economie bepalen zoals Shell, en tegenstrijdige belangen als accijns die men moreel gezien niet op schone brandstoffen kan heffen maar waarvan men anderzijds de inkomsten niet kan missen, maar dat is een andere discussie)

Kortom; de bewustwording is er al, in ieder geval in gang gezet. Zijn we dus op een glijdende schaal richting morele verslechtering? Of zijn we nu juist wel normbewuster dan voorheen, alleen zijn er praktische belemmeringen vanwege overbevolking en noodgedwongen intensief gebruik van onze bronnen?
Een antwoord dat voor de vraag naar normbesef relevant is.

´In deze moderne maatschappij staan er echter veel verschillende religies naast elkaar en daarnaast zijn steeds meer mensen niet-religieus. Dit heeft tot gevolg dat de geloofwaardigheid van bepaalde normen vervalt.´

- volgens mij is niet het probleem gelegen in het feit dat er enerzijds meer religies naast elkaar komen te bestaan (zou dit een probleem zijn dan geef je mijns inziens een waarde-oordeel over een religie. De ene set normen en waarden uit een zekere religie kan wel, maar niet naast een andere set normen en waarden uit een andere religie, want dat leidt tot normvervaging) en dat daardoor de geloofwaardigheid vervalt.

Is niet het probleem dat er dan geen forum meer is waar waarden en normen gepredikt worden? En religie is een heel helder forum wat dat betreft. De mindere populariteit van religie is toch geen directe oorzaak voor normvervaging?

´Momenteel zijn er ontzettend veel verschillende politieke partijen die allemaal weer net afwijkende meningen hebben. Dit maakt de gehele politiek onduidelijk, wat vervolgens weer afschrikwekkend werkt.`

- Ik weet dat het helemaal niet zo bedoeld is, maar dit kun je bijna lezen als een aanval op democratie.
- Laten we één set normen en waarden ontwikkelen die voor alle politieke stromingen identiek is. Dat is een bijna communistisch ideaal (wat overigens een geniale theorie is als je Marx e.d. naleest, maar praktisch onuitvoerbaar en dat is in de democratie nu juist erkend).
Het is in de politiek juist eigen om anders te denken over normen en waarden. Rechts heeft een heel ander beeld van waarden dan links, Balkenende houdt er een vanuit het Christendom iingevuld moraal op na, wat heel anders is dan een liberaal ingevuld moraal, wat meer aanstuurd op vrijheid en identiteit, maar dus ook zelfredzaamheid tot gevolg heeft en zodoende een in minder sociale kant heeft in de ogen van meer linkse partijen.

Eén set normen en waarden vanuit de politiek gesteund is niet mogelijk. Zelf niet helemaal in de meest basale normen en waarden. Ok, moord is ieder weldenkend mens het over eens. Maar het doden ter vergelding?
De een noemt in sommige gevallen dat er een rechtvaardiging kan zijn, sommige landen kennen een doodstraf en dus ook een rechtvaardiging. Wie hanteert de juiste normen?
laatste aanpassing
Mijn bijdrage aan een betere wereld is eerst nadenken dan iets zeggen. Dat zou wat zijn als iedereen het deed.

En Wen, jou kennen fleurt de boel al flink op!

Wen, jou kennen fleurt de boel al flink op!

dat is geheel eensgelijks lieve west :lief:

mooie paper

dank je! :) (mijn docent gaf me er een 9 voor *trots*)

´Hetzelfde geldt voor zuinig omspringen met de natuur en onze natuurlijke bronnen. Mensen zijn steeds vaker onverschillig wat dit betreft´

- volgens mij is hierin al lang een kentering aan de gang. Er wordt meer dan ooit overheidsgeld gestoken...

true, maar als je kijkt naar de daadwerkelijke uitvoering hiervan... er wordt niet voor niets geld in gestoken door de overheid, en er blijven niet voor niets zo verschrikkelijk veel natuurgeschermingsorganisaties bestaan: de grote massa, het grote geheel is nog steeds té onverschillig. men snápt blijkbaar niet hoe belangrijk het is om hier rekening mee te houden.
ik vroeg laatst aan een stapmaatje hoe hij dacht over klimaatverandering. zijn antwoord? "boeiend. niet mijn probleem. ík heb er toch geen last van?"
dus toen kwam mijn vraag aan hem: "en hoe zit het dan met je toekomstige kinderen, en hun kinderen? zij gaan er misschien nog wel last van krijgen..." maar voor hem was het simpel: "ik heb er geen last van, dus boeiend!" (overigens een ontzettend aardige knul verder)
eindconclusie: of de bewustwording er nu echt al is betwijfel ik!

De mindere populariteit van religie is toch geen directe oorzaak voor normvervaging?

ik begrijp je argumenten niet waarmee je tot deze vraag bent gekomen...

Ik weet dat het helemaal niet zo bedoeld is, maar dit kun je bijna lezen als een aanval op democratie

haha! :D nee, dat is inderdaad niet zo bedoeld. ik heb het meer over het oerwoud van verschillende partijen die allemaal nét weer iets anders zeggen, waardoor het gewoonweg volledig onduidelijk wordt en het belang van de politiek in een land naar de achtergrond wordt gedreven.

Nou je schreef dat in de moderne tijd veel verschillende religies naast elkaar staan en er aan de andere kant veel mensen niet gelovig zijn met als gevolg dat de geloofwaardigheid van normen vervalt.

Als de geloofwaardigheid in iets vervaagt, vervaagt het naleven ervan ook. Wie houdt zich vrijwillig aan iets waar je niet in gelooft? Zo begreep ik je zin.

Maar het feit dat er vele religies naast elkaar bestaan met ieder eigen waarden en normen is toch niet het probleem dat normvervaging tot gevolg heeft?
Dat je verschillende sets normen en waarden naast elkaar hebt leidt toch niet tot ongeloofwaardigheid ervan? Dan zou dat impliceren dat als je A en B naast elkaar set, het ongeloofwaardig is en minder nageleefd wordt omdat men inziet dat er kennelijk meerdere visies zijn over wat juist is. Maar als je A (bijv christelijke moraal) in een een christelijke samenleving A voorzet, dan komt het wel geloofwaardig over. Maar wat zegt dat dan over B? Dat die normen en waarden minder zijn, of gewoon afgeschermd moeten worden om verwarring te voorkomen.

dat kan niet de bedoeling zijn lijkt mij en daarom; is niet het feit dat minder mensen geloven dus de populariteit van religie misschien afneemt en er dus in mindere mate een forum is waar normen en waarden geuit worden, het probleem dat tot normvervaging leidt.

Normen worden oa ingegeven op school, ouders en in de kerk. Religie is een sterk basis, sterk forum voor het prediken van normen en waarden. Want op school wordt dan ook gebeden en uit de bijbel gelezen en tuis net zo goed. Religie dringt dus in al deze drie fora door als gever van normen en waarden.

Dus neemt religie af, verdwijnt een belangrijk forum wat een goede verklaring zou kunnen zijn voor normvervaging.

Dat was mijn uitkomst een beetje. En de vraag was; of het niet juister is te stellen dat een oorzaak van normvervaging voortkomt uit het verdwijnen van een forum waar deze gepredikt worden aan de mensen, dan te stellen dat het naast elkaar bestaan van religies en niet-gelovigen een oorzaak is an sich.
laatste aanpassing

Shit.... sorry hoor. Ik kan echt nooit kort va stof zijn haha :-) ;-)
De ziel kent de normen die werken alleen zijn er maar heel weinig mensen in deze wereld die luisteren naar hun ziel