Partyflock

Forumonderwerp · 621289

hoe draag jij een steentje bij aan het verbeteren van de wereld?

laat ik maar bij mezelf beginnen:

- ik loop net zo lang met een afval-papiertje in m'n hand totdat ik een vuilnisbak tegenkom, en pleur het niet gewoon op de grond;
- ik laat de kraan niet onnodig lang stromen;
- ik ben zuinig met energie (elektriciteit. bijvoorbeeld: ik doe het licht achter m'n reet uit als ik de kamer verlaat);
- ik doe aan appart ingezameld afval: papier in het 'oud papier', glas in de glasbak, etc.;
- overgebleven eten bewaar ik in de diepvries voor een ander keertje (éénpersoonsmaaltje) en gooi ik niet zomaar in de vuilnisbak.

dit soort dingetjes...

sta jij op voor een oudere in een overvolle tram, metro, trein of bus? doe jij aan vrijwilligerswerk? na een dagje strand, neem je dan je rotzooi mee om in een vuilnisbak te doen of laat je het liggen? haal jij je hondje uit het asiel of bij een fokker? enzovoorts...
Cosmic, je hebt gelijk en wat jij in jouw laatste post beschrijft heet:

beschaving

:jaja:
laatste aanpassing
idd, leef gewoon met respect voor natuur en voor anderen. mijn peuken komen niet op straat te liggen en ik probeer t milieu ook een btje te sparen voor alle mensen die na mij nog op deze aarde rondschuimen. verder heb ik ook veel respect voor oudere mensen want ook zij hebben nederland zo welvarend gemaakt.

verder is het idd zeker van belang om te beseffen dat wij de lucky ones zijn, om dat wij het toevallig goed hebben. daarom is het ook goed om af en toe ns iets te geven aan liefdadigheid. das ook precies de reden waarom ik hier geen donateur ben, als ik geld over heb geef ik dat aan doelen waar het het best gebruikt kan worden ;)

das ook precies de reden waarom ik hier geen donateur ben, als ik geld over heb geef ik dat aan doelen waar het het best gebruikt kan worden ;-)

Hahaha!!!! :D Zo kan je het ook bekijken, ja...!! :P
tja.. het is maar net hoe iedereen er tegenaan kijkt. ik stel mn prioriteiten misschien anders dan andere mensen.

(niet dat ik pf zo'n slechte bestemming voor je overtollige geld vind hoor :P)

ben weer terug van weggeweest!
en wouw! wat een antwoorden plotseling op m'n forum!

2 twyzz:
er zijn naar mijn mening heel wat belangrijkere dingen waar wat aan gedaan moet worden zoals de verloedering van Nederland en het alsmaar toenemende geweld in Nederland.

jij vindt de voorbeelden die ik noem misschien achterhaald, maar wat ik bedoel is: ben je iemand die allerlei vindt ('wat verloedert nederland toch' of 'wat ligt er toch veel afval in de natuur') of doe je er ook daadwerkelijk iets aan (deelname in een politieke partij? je eigen rotzooi niét in de natuur pleuren of zelfs andermans rotzooi oprapen en in een prullebak gooien?)? precies wat Cosmic*Gilbert DOTF - FAN zegt:
wanneer gaan er eens meer mensen opstaan die 'de daad bij het woord' durven te voegen

en ik voeg daaraan toe: het gaat er niet om wát je doet, maar óf je iets doet.

ik vindt een stem op de partijpunten (niet de mensen)van de LPF meer bijdragen aan verbetering van Nederland dan je afval scheiden en opruimen.

ik vind stemmen over het algemeen een goed ding (eerder in dit forum zei ik al: ga niet zeiken over de regering als je de moeite niet wil nemen om je erin te interesseren, laat staan wanneer je niet gaat stemmen), hoewel ik moet zeggen dat er tegenwoordig zó veel verschillende meningen in nederland zijn, dat geen enkele partij mijn eigen waarden echt verwoordt. toch is stemmen een manier om je mening te laten meetellen in dit land dus ik ben met je eens dat het ook weer bijdraagt aan verbetering.
maar ik vind het scheiden van je afval en rotzooi van anderen opruimen weldegelijk óók een vorm van de wereld verbeteren. het zijn misschien maar kleine dingetjes, maar ze zijn echt wel ontzettend belangrijk! je hebt er misschien nooit bij stil gestaan hoe groot onze afvalberg is en hoe afval wordt verwerkt, als je daar bewust van bent snap je misschien waarom het scheiden van je afval wél belangrijk is. en je hebt er misschien nooit bij stil gestaan hoe lang het duurt voordat bepaalde soorten plastic, kauwgom of blikjes vergaan zijn (als ik me niet vergis doet een kauwgompje er ongeveer 30 jaar over om te verdwijnen) en hoe de natuur reageert op de stoffen die bij dat proces vrijkomen, als je daar bewust van bent snap je misschien waarom het ook heel belangrijk is dat mensen hun afval gewoon in de prullebak gooien in plaats van naast hun op de grond.
daarnáást ziet de natuur er een stuk mooier uit zonder al dat afval.

2 HUMANOID:
weet je waarom ik geen vinger uitsteek?... Normen en waarden heb ik het hier over

ten eerste heb ik het ook over normen en waarden. en vooral over waarden want die zijn persoonlijk, en ik ben benieuwd naar jullie persoonlijke waarden en of jullie er ook wat mee doen (dus of jullie idealen hebben).
je zegt dat je de opvoeding van een kind een belangrijk punt vindt. ben ik volledig met je eens en ik vind het ook nog eens een persoonlijk ideaal: ik wil mijn kinderen normen en waarden meegeven. ze beschaving leren. zorgen dat zij ook idealen hebben en daarmee hun steentje zullen bijdragen.
maar je zegt ook dat je geen vinger uitsteekt en dat je de hoop al hebt opgegeven in het verbeteren van de wereld. kan ik daaruit concluderen dat jij iemand bent die alleen zeikt en geen moeite wil doen om, misschien samen met anderen, onze leefwereld prettiger te maken?

MAar eigenlijk, is hetgeen in de openingspost niet meer dan normaal. Iedereen zou uit zichzelf zo moeten zijn en DAN nog dat beetje extra.

ik vind het ook meer dan normaal, maar helaas zijn er nog steeds mensen die ontzettend onverschillig zijn, die niet nadenken over het schoonhouden van de natuur, die het niet nodig vinden om zuinig te zijn met water en energie, etc. dat beetje extra waar jij het over hebt, daarmee bedoel ik dus 'de wereld verbeteren'.

Ja, wat er in de openingspost staat is een druppel op de gloeiende plaat....
(het blijven toch vrouwen hé... grapje, wen..!!)Ik denk trouwens dat ik onder de 'wereld verbeteren' andere dingen als voornaam zie dan wen doet....

zoals wat? wat doe jij dan nog naast mijn 'basisvereisde' voorbeelden van idealen? en nogmaals: het gaat er niet om wát je doet, maar óf je iets doet (naast alleen zeiken over wat er allemaal zou moeten gebeuren, dat zie ik als een grote bek hebben maar je verantwoording afschuiven op een ander).
laatste aanpassing

Juist Wendy.

PF wordt de laatste dagen weer overspoelt met berichten over buitenlanders.

Bijna iedereen is het er over eens: ze moeten worden aangepakt. Nou, wat let je dan? Doe dan maar iets. Ga maar een demonstratie organiseren of handtekeningen ophalen. Maar dat gebeurd niet. Dus....?

Inge

wat *ik* doe...

1. proberen alles op een zo rustig & vriendelijk mogelijke manier op te lossen, das óók een vorm van verstandig energieverbruik :) (dus idd niet alleen maar gaan staan schreeuwen 'Er Moet Nu Iets Aan Gedaan Worden' en vervolgens geen poot uitsteken...)
2. papier, batterijen, glas, oude kleren/schoenen, groenteafval scheiden... alles gaat bij mij netjes in de desbetreffende bak. :)
3. geen troep overal op straat of in de natuur neerpleuren (dat doe ik al goenoeg binnenshuis whahahaha) (alleen peuken gooi ik nog steeds op straat)
4. s nachts de was doen (ik heb nachtstroom)... t scheelt nog een bak geld ook!
5. geen auto hebben (ik doe alles op de fiets of met de trein)
6. owja, en ik eet geen vlees (hoewel dat volgens sommigen mij meteen tot een moordenaar en terrorist bestempelt :S )
laatste aanpassing

2 inge:
PF wordt de laatste dagen weer overspoelt met berichten over buitenlanders.

Bijna iedereen is het er over eens: ze moeten worden aangepakt. Nou, wat let je dan? Doe dan maar iets. Ga maar een demonstratie organiseren of handtekeningen ophalen. Maar dat gebeurd niet. Dus....?

een demonstratie organiseren of handtekeningen ophalen gebeurt veel, net zoals stille tochten tegen zinloos geweld etc. het ís inderdaad een manier om je ongenoegen te uiten, maar ik vind persoonlijk dat het meestal weinig uitmaakt. als je écht vindt dat ergens iets aan moet gebeuren (op landelijk niveau), ga dan in een politieke partij zitten. een brief schrijven naar een ministerie heeft meestal vrij weinig zin. je brief komt in een postvakje te liggen, wordt gelezen door één specifieke persoon en met een beetje geluk ook beantwoord, maar het zal waarschijnlijk niets te weeg brengen. de enige manier om je mening écht kenbaar te maken in de politiek, is (helaas) om er actief in deel te nemen...

2 DarkSkywise:
...ik eet geen vlees (hoewel dat volgens sommigen mij meteen tot een moordenaar en terrorist bestempelt)

huh?? dan ben je dat toch juist niet...?
laatste aanpassing

Niet alleen jij DarkSkywise, ook Damien Kontwol is vegetariër en is daar nog weleens op aangevallen.. :-( Ik vind vlees eten een heel mooi streven, maar ben met vlees eten opgegroeid en ben nog te onverschillig om dus die daad bij het woord te voegen. Net zoals bij veel dingen denk ik dat je soms aan een paar pioniers genoeg kan hebben om stappen de goede richting in te maken. Zoals het spreekwoord wijselijk zegt :'Als er één schaap over de dam is, volgen er meer...' ;-)

Wendy, een betere wereld begint inderdaad allereerst met de 'kleine dingetjes' en van daaruit kan je steeds grotere 'dingen' aanpakken! :-)
laatste aanpassing

2 Wen:

dit stond bv gisteren op Pf :S

En vegetariers ook weren van feesten, mensen die geen vlees eten zijn niet te vertrouwen.

Ik bedoel als je niet vergeleken wilt worden met ultra-linkse moordenaars en terroristen moet je je ook niet zo gedragen !!

t zal er wel iets mee te maken hebben dat Volkert van der Graaf veganist is (wat iets heel anders is dan een vegetariër, tenslotte eet 16,8% van de bevolking in meer of mindere mate vegetarisch en maar 0,1% is veganist), maar evenzo worden het soort gruwelijke dingen als VvdG gedaan heeft écht niet veroorzaakt door iemands eetgewoonten.
laatste aanpassing

Ik zei het ook al in een ander topic, 'ik schaar mij niet onder óf links óf rechts omdat ik niet in die scheiding geloof' en daar blijf ik bij. Ik ben in een aantal topics ook voor rotte vis uitgemaakt omdat ik links zou zijn en in deze tijd 'links zijn' ineens een misdaad is. Ik vind mezelf sociaal en zou dan dus links zijn maar heb ook gestudeerd en heb een redelijk hoge juridische baan en ben van mening dat o.a. scholing erg voornaam is en vereiste is om goed te kunnen verdienen en zou dan dus rechts zijn.

Ik wordt er sowieso een beetje mistroostig van als ik steeds maar mannetjes van 18 letterlijk uitspraken zie quoten alleen dan wél hélemaal verkeerd interpreteren, net zoals dus bovenstaande opmerking aan het adres van DarkSkywise (gokje, was die uitspraak van Malloot of van Pogo Barrel of misschien van twyzz..??).

Allemaal Pim Fortuyn kloontjes dat ze willen zijn maar daarmee de beste man pas echt te kort doen. :/
laatste aanpassing

hahaha DarkSkywise! nah je hoeft je in deze echt niet te verdedigen, want wat een kortzichtige en bevooroordeelde opmerking is dat zeg... degene die dát heeft gezegd mag zich eerst wel eens verdiepen in 't één en ander voordat hij/zij nog eens zulke opmerkingen wil kunnen permiteren...

2 Cosmic*Gilbert DOTF - FAN: ik hou ook niet van die hokjesgeest. en bovendien, zoals ik al eerder zei: "...hoewel ik moet zeggen dat er tegenwoordig zó veel verschillende meningen in nederland zijn, dat geen enkele partij mijn eigen waarden echt verwoordt."
laatste aanpassing

Wendy, dit land wordt om zeep geholpen door mensen die dit soort uitspraken doen omdat ze NIET worden gewezen op het feit dat ze het helemaal verkeerd begrijpen. Nederland telt véél mensen die nu nog redelijk ongevaarlijk mogen lijken met hun uitspraken maar nog best een dreiging kunnen gaan vormen tegen de wel-denkenden.. :-(

en dát is nou precies de reden waarom ik benieuwd was hoeveel écht 'praktiserend idealisten' er onder de pf'ers zouden zijn. helaas (zoals jij ook al een keer zei) worden de meesten al afgeschrikt door de titel van dit topic dus misschien moet ik je ooit nog wel eens gelijk gaan geven in in je vorige opmerking...
laatste aanpassing

2 Gilbert:

3x misgeraden! ;P (en nee, t was ook niet Fireblade) (die mag mij zelfs wel, ondanks mijn 'vegetarische trekjes') :)

En Pogo en ik waren het laatst zelfs ergens over ééns! :O
laatste aanpassing

Het was dus één van de Wezep-stoere mannen... :frusty: (should have known!).

Het wordt in Nederland steeds makkelijker en steeds vrijer om een extreme mening te verkondigen.
Er zit al zóveel op het internet verbrogen maar aangezien internet ook zó groot is worden vindt je ze haast niet... :-(

Maar goed, ik raak een beetje oftopic geloof ik.. :P

Wat ik me dus afvraag is in welke mate de jongeren nog wel de juiste normen en waarden krijgen ingestampt in die cruciale fase: de jeugd... Soms kom ik zeer goed opgevoede jongeren tegen maar wat ik op een forum als deze alleen al lees doet me soms sidderen (en dan heb ik het nog niet eens over het taalgebruik en de spelling ;P )....
laatste aanpassing
-zelf vindt ik tot ik een aardig steentje bijdraag
-ik scheid afval
-ik gooi niks zomaar op de grond (op een festival wel trouwens)
-ik bezuinig energie op verschillende punten
-wij hebben thuis geen auto ook nooit gehad
-dus alles te voet, openbaarvervoer of met de fiets

ik help mensen als ik zie dat ze het nodig hebben maar geen vrijwilligers werk voor de zonnebloem ofzo. daar heb ik geen tijd voor en op deze manier zijn mensen je ook dankbaar en het kost jezelf bijna geen tijd want je bent er toch
laatste aanpassing

geen tijd voor vrijwilligerswerk...?

ik wil niet heilig lopen doen maarre, ik collecteer zelf voor de nierstichting. het kost me twee avondjes in het hele jaar dat ik langs de deuren ga. voor zo'n organisatie als de nierstichting betekent dit overigens niet 1 euro méér (zoals velen van jullie in dit topic zeggen: "ik geef wel een euro als ze aan de deur komen"), maar 50 euro. elke collectant haalt gemiddeld 50 euro op en dat geld kan weer heel goed besteed worden aan wetenschappelijk onderzoek, voorlichtingscampagnes etc.
ik zou willen dat meer mensen eens zouden inzien dat je ínzetten voor een liefdadigheidsorganisatie een stuk effectiever is dan gewoon een euro doneren (hoewel elke euro natuurlijk ook een beetje helpt), en dat het bovendien helemaal niet zoveel tijd hoeft te kosten om vrijwilligerswerk te doen.

desalniettemin leike, blijkbaar draag jij ook zo je steentje bij en als je mensen gelukkig kan maken op jouw eigen manier is dat natuurlijk hartstikke oké (of je het ook een ideaal kan noemen is een ander ding, maar goed).
laatste aanpassing

eigenlijk ga ik alweer off-topic...
jammer dat er zo weinig mensen reageren, ik lees vaak genoeg uitgesproken meningen van andere pf'ers in 't forum maar die reageren dat toch niet hier...

misschien had je iets meer sex en/of drank in de titel moeten stoppen? of een bepaald kledingmerk? of iets met buitenlanders? dat had vast wel wat meer volk getrokken! :P (eigenlijk wel triest als je daarover nadenkt) :(

Overigens ben ik zelf één keer blokhoofd voor de Nierstichting geweest... dat doe ik dus NOOIT meer whahahaha... t was ZO'N organisatie dat ik er twee dagen vrij voor heb moeten nemen, dus ik was goedkoper uitgeweest als ik 150 euro in die bus had gegooid (sindsdien stop ik wél wat meer in die bus) :)
laatste aanpassing
Er moet meer geneukt worden...
En ik gooi mijn rommel in de prullenmand...
Ik veeg mijn voeten als ik in de auto stap...
Ik verbruik niet veel energie (stroom, gas en water)...

Alles eigenlijk wat mijn moeder mij niet heeft bijgebracht :D

nóg meer geneukt? nóg meer nakomelingen? de mensheid is al zo'n plaag...

ik trek altijd 2 keer door wegens milieu verontreininging

<<<< Ik wordt er sowieso een beetje mistroostig van als ik steeds maar mannetjes van 18 letterlijk uitspraken zie quoten alleen dan wél hélemaal verkeerd interpreteren, net zoals dus bovenstaande opmerking aan het adres van DarkSkywise (gokje, was die uitspraak van Malloot of van Pogo Barrel of misschien van twyzz..??).

Allemaal Pim Fortuyn kloontjes dat ze willen zijn maar daarmee de beste man pas echt te kort doen. laatste aanpassing: 5 augustus 2003 15:58 >>>>>

Cosmic Gilbert het is nou al de tweede keer dat je mijn naam noemt in negatieve zin.
Ik geloof dat je mijn replys maar is wat minder bevooroordeeld moet lezen want mij als dom ventje afschilderen en vergelijken met malloot en pogo barrel (no offence to them) gaat me toch echt wat te ver.En zegt wederom weer veel over jou.Ik zou zon uitspraak waar jij het over had nooit van mijn leven doen.
Enkele van mijn replys komen misschien een beetje extreem over maar als je al mijn replys leest in plaats van 1 zinnetje er tussen uit te pakken zie je dat ik wel genuanceerd en onderbouwt schrijf.
Een enkel wat extremer zinnetje komt voort uit frustratie en ik verwacht dat iedereen wijs genoeg is om dat niet al te letterlijk te nemen.
Ik heb verder een hele degelijke wat linkse opvoeding gehad en me zeer goed bewust van normen en waarden.

;-) Oké, mijn excuses dan..!!! :D

Ik lees die bepaalde topics expres niet meer en wellicht dat je je daar nu anders profileert dan de indruk die ik in het begin van je had.

Cosmic Gilbert schreef: <<<< Wendy, dit land wordt om zeep geholpen door mensen die dit soort uitspraken doen omdat ze NIET worden gewezen op het feit dat ze het helemaal verkeerd begrijpen. Nederland telt véél mensen die nu nog redelijk ongevaarlijk mogen lijken met hun uitspraken maar nog best een dreiging kunnen gaan vormen tegen de wel-denkenden.. >>>>

Cosmic Gilbert heb jezelf nou niet door hoe ontzettend arrogant je overkomt.
Ik viel bijna achterover toen ik dit van jou las.
Jij denkt andersdenken even de les te gaan lezen van wat voor mening en uitspraken ze mogen doen.En dit onder het mom van ik ben de maat der dingen ik weet hoe het hoort.(Een flink staaltje van klassenstrijd doorgevoert naar deze tijd riekt dit naar).
Dit soort uitspraken tonen eerder aan dat JIJ een gevaar voor de maatschappij bent.Jij vindt jou eigen mening namenlijk meer waard dan die van anderen.Je doet een groot deel van de bevolking af als sukkels precies de reden dat de LPF zoveel succes had.Het niet luisteren naar de man in de straat dus.

Twyzzz, het gewoon een feit dat er best wat jongeren zijn die vreemde gedachtes hebben.

Jou vergelijking van de LPF gaat niet op, want we hebben het over jongeren en niet de hele Nederlandse bevolking.

Ik sta er van te kijken bv hoeveel mensen hier het betwijfelen of er een holocoust is geweest tijdens WO2, nou mijn ouders en velen anderen die wat ouder zijn twijfelen daar niet over hoor!

Laten we hopen dat het puberpraatjes zijn. ;)

Inge

Inge schreef <<<<Jou vergelijking van de LPF gaat niet op, want we hebben het over jongeren en niet de hele Nederlandse bevolking. >>>>>

Ja en wat wil je daarmee zeggen dus de mening van jongeren negeren mag wel?????
Hij heeft het over de mening van veel mensen nou ik ken niet veel mensen die de holocaust ontkennen hoor dat zijn er enkele.
Het ging er mij om dat meneer in kwestie zich blijkbaar verheven voelt boven veel mensen die het hier in Nederland zat zijn met de gang van zaken en dan misschien is een wat extreme uitspraak doen uit frustratie.
Alleen vindt Gilbert volgesmij iedereen die een beetje rechts is volgesmij al gelijk dom en kortzichtig en gevaarlijk vandaar deze reactie van mij.

Ja en wat wil je daarmee zeggen dus de mening van jongeren negeren mag wel?????

Oei, jij hebt lange tenen.
Waarom trek je die conclusie nou meteen?
Ik heb het over hoe jongeren denken, dat heeft niks met de LPF te maken want daar hebben ook genoeg ouderen op gestemd.

Ik wil niet zeggen dat alle jongeren extreem denken, maar open maar 'ns een willekeurig CU2 en bekijk het ge-holland en eigen volk eerst maar 'ns.
Begin nou a.u.b. niet over hoe dat nou zou komen want daar hebben we het hier niet over.

Weet je wat hier vaak ver te zoeken is? RESPECT.

Denk ik op een andere manier over iets ben ik meteen een linkse rakker en zou ik op Paul Rosemuller hebben gestemd. Voor jullie bestaat alleen links-rechts en jullie denken alleen maar zwart-wit. Iets anders lijkt voor jullie vaak niet te bestaan. Iets is goed of fout, iets anders kan niet volgens jullie.

Dat Gilbert zich verheven voelt boven jullie? Hij is een van de weinigen hier die een discussie verder uitdiept en op een interessante manier voor z'n mening uitkomt. Wat interesseert het mij dan of hij links of rechts is? In een discussie is het de kunst om een ander te laten inzien en te begrijpen waarom je die mening hebt over iets, zonder dat je er het mee eens hoeft te zijn. Dat je kunt zeggen: ik ben het niet mee eens, maar ik kan wel BEGRIJPEN dat je op die manier denkt want dat heb je me nu net uitgelegd.

En bij velen is dat ver te zoeken hoor. Wat heb ik aan een mening als: 'Alle pedo's moeten ze in drie stukken snijden. ' (Ik zeg maar wat) Ja euh... waarom vind je dat dan zo'n goed idee? Omdat ie niet beter verdient volgens jou? Dat vind ik gewoon niet goed uitgelegd.

Ik stop nu, moet boodschappen gaan doen maar kom straks nog wel eens terug! ;)

Inge

twyzz, ik voel me nergens boven verheven omdat ik dat gewoon ook niet ben. Dat ik de LPF afschilder als 'niet echt een positieve partij als het komt tot de wereld verbeteren' blijkt je toch nog steeds tegen het zere been te stoten. Ik heb reeds eerder o.a. in dit topic gezegd dat ik helemaal geen zin heb in de discussie 'links-recht' omdat ik daar simpelweg niet in geloof. Probeer mij en jezelf, net als die gasten in die andere topics wél steeds doen alsjeblieft niet steeds in een bepaald hoekje te drukken.

Waar mijn opmerking op sloeg was in de eerste plaats gericht op de mensen die hier op het forum denken te pas en te onpas van alles lekker te kunnen spuien zonder daar ooit écht bij nagedacht te hebben of eigenlijk te weten wát ze zeggen. Als jij het op wilt nemen voor iemand die de holocaust ontkent (bijv. Pogo Barrel) dan ben ik ook met je klaar. Ik kom ook express niet meer in die Actueel topics omdat ik me daar gewoon té kwaad maak. Reden? Men ZOEKT gewoon naar manieren om de eigen tekortkomingen lekker af te schuiven op o.a. de buitenlanders en doet dat met een geweldig taalgebruik en objectief beoordelingsvermogen­...NIET DUS! :S

Ik ben niet arrogant, ik probeer gewoon objectief te zijn tegenover de 'niet-weldenkenden' welke in dit geval extremen zijn.

Probeer het in dit topic a.u.b. beperkt te laten tot waar het oorspronkelijk over ging. Een party-site vind ik niet (meer) de juiste plaats om een politieke discussie te voeren. Ik distantieer mij daar dan ook zoveel mogelijk van.
laatste aanpassing

Ik lees net pas Inge d'r reply door en eh.... (y) Goed verwoord!! :-)

Ik probeer mijn steentje dus in ieder geval bij te dragen door met mijn mening te komen en die te onderbouwen met daarbij in ogenschouw nemende dat ik ook mijn grootste 'tegenstanders' met respect blijf behandelen. Niet altijd heel makkelijk, maar goed.... :-)

eerlijk gezegd vind ik de discussie alleen maar interessanter worden! waarom beperken als we eindelijk eens wat dieper gaan hier? ik ben wel benieuwd naar nieuwe reacties nu...

en by the way, zolang iedereen respect kan opbrengen voor de verschillende meningen en de mensen achter die meningen (tot op zekere hoogte eerlijk gezegd, want ik vind dat ik geen respect hoef te hebben voor degenen die zulke kortzichtige opmerkingen maken zoals het voorbeeld van inge: "alle pedo's moeten ze in drie stukken snijden") vind ik ook deze site een prima plaats om te filosoferen over 't één en ander.

Het loopt alleen gewoon élke keer weer uit de hand. Wen, ik zit hier iig al wat langer dan de aanmeldingsdatum in mijn profiel wellicht mag doen geloven.... ;-)Ik wil niet zwak zijn en waar mogelijk zal ik dan ook hier wel proberen mijn steentje bij te dragen in een volwassen, open, eerlijke en respectvolle politieke discussie maar in wezen ben ik al lang moe gestreden. Sjeezus, al die topics vorig jaar alleen tijdens de opkomst van Pim Fortuyn, de verkiezingen, zijn moord en de hele nasleep daarvan.. :/
laatste aanpassing

misschien moet ik je daar ook wel gelijk in geven. al die onderwerpen zijn ook al dertig keer uitgekouwd en opnieuw aangehaald.
maar dat is ook de reden waarom ik er bewust voor kies niet meer te reageren op pim fortuyn gerelateerde onderwerpen (dat blijkt trouwens ook best lastig, wonende in rotterdam...).
maar weet je, sommige dingen, sommige kortzichtige opmerkingen en daarmee opvattingen, die laat ik liever voor wat ze zijn. het blijkt meestal te vermoeiend om erop te reageren. en ik zie niet-reageren niet als zwak. je kán de mens nou eenmaal niet veranderen, je kán de wereld niet verbeteren, hoe graag je dat ook zou willen. niet door alleen maar te lullen in ieder geval.
en zo komen we weer terug op het daadwerkelijke onderwerp van dit topic, op welke manieren kan je dus wél de wereld verbeteren? door wat te dóen?
laatste aanpassing
ooh nog ff een andere opmerking..

als jeje afval scheidt en niks op straat gooit draag je nog steeds geen steentje bij, dan zorg je gewoon dat jou troep op de juiste plaats komt. maar dat is dus nog lang geen steentje bijdragen aan het milieu ofzo.

je moest ns weten hoeveel rotzooi elke nederlander per jaar produceert :P!

Nog een klein geheimpje: gescheiden afval bestaat niet of amper. Uiteindelijk wordt het toch allemaal bij elkaar gegooit en verbrand.. ;P

Het ging mij ook niet om pim fortuyn of de LPF.
Het ging mij om het gemak waarmee je een hoop mensen als dom en gevaarlijk afschilderde.Als je het alleen over de holocaust ontkenners hebt dan zijn we klaar maar ik kreeg het idee dat dat je het over een grote groep mensen hier op PF had vandaar mijn reactie.
Probeer alleen ook een beetje naar jezelf te kijken je bent minder objectief en onbevooroordeeld dan je denkt.

2 !ACK: dat ben ik níet met je eens

inderdaad, we produceren bérgén afval per jaar, echt ontzettend veel.
maar laat ik een voorbeeld noemen: als je op een willekeurige zaterdag middag gaat winkelen en je komt bij de HEMA, de ETOS, de Hans Textiel, de H&M, etc etc, dan krijg je bij iedere winkel weer een plastic zakje voor je boodschappen. hadden al die op-zaterdag-winkelende mensen een rugzak bij zich gehad, dan waren er per persoon ongeveer vijf plastic zakjes uitgespaard gebleven. dat plastic is lastig afbreekbaar en ontzettend slecht voor het milieu bij het vernietigingsproces. dus je houdt het milieu schoner door geen plastic zakjes aan te nemen maar je boodschappen gewoon integraal in één tas doen. mee eens?
je afval scheiden betekent inderdaad dat het op de juiste plaats terecht komt. dus scheid je het niet, dan komt het ook niet op de juiste plaats terecht. glas komt bijvoorbeeld op de vuilnisbelt terecht in plaats van dat het gerecycled wordt. dat betekent meer afval op de vuilnisbelt en minder glas om te recyclen. en weer wordt het vernietigingsproces van het afval bemoeilijkt. slecht voor het milieu, de bodem… mee eens?
en dan nog je afval niet op straat (of zelfs naast het wandelpad in de natuur) pleuren maar in de prullenbak gooien. dit betekent een schoner straatbeeld, minder verontreiniging in de bodem, minder ongedierte die van ’t afval eten en weer ziektes met zich meebrengen…
what else can i say? het volgende (een quote van mezelf) :
maar ik vind het scheiden van je afval en rotzooi van anderen opruimen weldegelijk óók een vorm van de wereld verbeteren. het zijn misschien maar kleine dingetjes, maar ze zijn echt wel ontzettend belangrijk! je hebt er misschien nooit bij stil gestaan hoe groot onze afvalberg is en hoe afval wordt verwerkt, als je daar bewust van bent snap je misschien waarom het scheiden van je afval wél belangrijk is. en je hebt er misschien nooit bij stil gestaan hoe lang het duurt voordat bepaalde soorten plastic, kauwgom of blikjes vergaan zijn (als ik me niet vergis doet een kauwgompje er ongeveer 30 jaar over om te verdwijnen) en hoe de natuur reageert op de stoffen die bij dat proces vrijkomen, als je daar bewust van bent snap je misschien waarom het ook heel belangrijk is dat mensen hun afval gewoon in de prullebak gooien in plaats van naast hun op de grond.
daarnáást ziet de natuur er een stuk mooier uit zonder al dat afval.

2 Cosmic*Gilbert DOTF - FAN: nooit gehoord van recycling en bodemverontreiniging?

Wat ik verder zelf doe om de wereld te 'verbeteren' is veel met andere praten over bepaalde zaken die ik fout vindt in ons land.
En andere op hun verantwoordleijkheid daarin wijzen.Verder schrijf ik af en toe naar politica en probeer ik op te treden tegen onrecht.Je zal het misschien niet zeggen maar ik heb een groot rechtvaardigheidsgev­oel.

je bent minder objectief en onbevooroordeeld dan je denkt.

Ik ben dan ook helemaal niet 'links' ofzo.. ;-)

Wen, ik heb wel degelijk met 'bodemverontreiniging'....ik zit zelf in vastgoed én grond... ;-)
Het gebeurt wel in de huizen dat afval scheiden maar wordt voor een groot deel uiteindelijk toch bij elkaar gegooit als het verwerkt moet worden. Maar om de mensen te blijven stimuleren te blijven scheiden wordt dit natuurlijk niet aan d grote klok gehangen. Dat van die plastic zakjes is enerzijds wel zo maar vind ik ook weer een beetje een lullig voorbeeldje. Een plastic zak verdwijnt meestal ergens in een kastje en wordt later toch wel weer gebruikt om de oude voetbalschoenen in te doen, als verhuiszakken te gebruiken etc. etc. Ik denk dat één ritje met de auto net zoveel luchtvervuiling tot gevolg heeft als het aantal plastic zakjes dat een mens in zijn leven verzameld te verbranden. Denk ik dan, doe wat aan ons excessieve autogebruik en laten we stimuleren dat bedrijfsleven én overheid eens écht investeren in bv. nieuw openbaar vervoer. En dan bedoel ik dus écht ingrijpend. Openbaar Vervoer moet een betere vervanging zijn dan een auto....

je mag dan misschien veel afweten van in- en verkoop van huizen en grond, maar wat je over "één ritje met de auto..." zegt: wat een onzin!! auto's vervuilen helemaal niet zo op grote schaal als iedereen denkt. tuurlijk, die uitlaatgassen zijn niet bepaald bevorderlijk voor een schone lucht en wél voor zure regen. maar zoals jij mijn plastic-zakjes-voorbeeld lullig vindt, vind ik het pietluttig dat je nou over vervuiling door uitlaatgassen begint. moet je kijken wat een verontreiniging in de lucht hangt door industrie! door de massale kap van regenwouden! bovendien was m'n voorbeeld bedoelt om ermee aan te geven hoe ieder beetje kan helpen. zoals jij aangeeft dat gebruik maken van het openbaar vervoer inderdaad zal meehelpen in het terugdringen van.. wat is het ookalweer, O3 in onze dampkring? maar dat je dat ingrijpend vindt, daar kan ik echt niet in meekomen. mijn plastic-zakjes-voorbeeld is ook niet ingrijpend, maar die uitstoot van auto's is nog niets vergeleken met de uitstoot van, zoals ik al eerder zei, industrie etc.

verder zeg jij:
Een plastic zak verdwijnt meestal ergens in een kastje en wordt later toch wel weer gebruikt om de oude voetbalschoenen in te doen, als verhuiszakken te gebruiken etc.

misschien in jouw huishouden en 't mijne, maar ik ken zat mensen die denken "oh, nou dat zakkie heb ik niet meer nodig, die kan in de prullenbak." wat betekent: twee zaterdagen in de maand winkelen, tien zakjes verzameld, twee daarvan worden gebruikt voor afval (want eigenlijk had de huisvruouw in kwestie ook al pedaalemmerzakken gekocht bij de super de boer) en één zakje voor de voetbalschoenen van jantje, dus zeven gaan de prullenbak in. (ooit geweten wat voor een poly-nog-wat-ranzige-stoffen en bijna niet afbreekbare weekmakers in dat plastic zitten?) trust me, zo gaat dat in veel gezinnen. net zoals ik al veel mensen rustig en uitgebreid hun auto heb zien wassen in deze droogte, en er gewoonweg niet bij stil staan dat je ook wat zuiniger kan omspringen met 't water.
laatste aanpassing

nee, die O³ (ozon) is juist goed (al hoort t niet in de dampkring maar daarbóven)... wat we moeten terugdringen is de CO² (en de SO² en de NO en de NO²...)

(PS. ja, ik weet dat die kleine cijfertjes laag moeten staan ipv. hoog, maar dat lukt me hier niet) :P

thanks, dát bedoelde ik

hihi

toch handig hè, een ex-biochemicus in je discussie :D

zeker zeker!
maar wat vind jij er nou van: vind jij de uitstoot van auto's net zo ingrijpend als Cosmic*Gilbert DOTF - FAN, of ben je het met mij eens dat auto's helemaal niet zo op grote schaal vervuilen als iedereen denkt, maar dat diezelfde vervuiling hele andere oorzaken heeft?

Wen, je winkelt teveel als je met tien zakken thuis komt.. ;-) (Dit is een grapje!!)
Het was niet zó lullig bedoelt alleen zo kwam het even op me over. Van een plastic zakje naar een auto naar de hele industrie doen we opzich wel knap...weg met die hele Europoort!! :D

Ik weet ook wel dat een auto een stuk minder vervuilend is dan 10 jaar geleden echter rijden er al wat langer auto's rond en komen er alleen maar van die (lease)bakken bij......en bij......en bij........en bij..... :/ :-(
We blijven met z'n allen rijden en doen er nu dankzij onze katalysators nu 10 kilometer over om een boom te ontbladeren waar we er vroeger maar 5 kilometer voor hoefde af te leggen maar uiteindelijk ontbladeren we toch!!

Bedankt in ieder geval dat je me wijst op alle schadelijke effecten van dat plastic zakje ;-)

Maar goed, ik ben héél benieuwd hoe je deze stelling dan kracht gaat bijzetten:

of ben je het met mij eens dat auto's helemaal niet zo op grote schaal vervuilen als iedereen denkt, maar dat diezelfde vervuiling hele andere oorzaken heeft?

:devil:

"De auto is de grootste vijand van het klimaat. Per liter benzine komt er 2,37 kilo CO2 uit de uitlaat. Zo stoot een doorsnee auto vier maal zijn eigen gewicht aan CO2 uit per jaar. Wereldwijd komt 20 procent van de CO2-uitstoot op rekening van wegverkeer (auto's en vrachtwagens). Zo'n 13 procent hiervan is afkomstig van de auto. In Nederland is dit cijfer ongeveer hetzelfde."

bron: http://archive.greenpeace.nl/smile/smile4.html

Ik rij af en toe wat mensen aan van een bepaalde cultuur