Partyflock

Forumonderwerp · 635989
1469x bekeken
Waarschuw beheerder
wie van de pf'ers fylosofeerd er wel eens?
Waarschuw beheerder
theorieen bedenken over kansloze onderwerpen, vind ik niet helemaal waar.
Waarschuw beheerder
KAN leiden tot filosoferen, maar is nog niet filosoferen. ''naar mijn mening''

Ik vraag het me af. Ik denk dat filosoferen een kunst op zich is, en dat het onderwerp niet aan het predikaat "filosofie" afdoet.

Wie de kunst van het filosoferen verstaat, kan hele interessante theorieen bedenken met betrekking tot bovenlaagjes van maandverband, om maar een dwarsstraat te noemen.
Waarschuw beheerder
theorieen bedenken over kansloze onderwerpen, vind ik niet helemaal waar.

Deze opmerking kan ik niet helemaal plaatsen. Ik geef aan wat ik onder slap lullen versta, en jij vind dat niet helemaal waar?

Explain yourself.
Waarschuw beheerder
als het een echt goed argument heeft dan is het toch ook niet meer kansloos??
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Ja, ik zeg ook niet dat er een boeiend onderwerp moet zijn. je kan ook filosoferen over waarom appels niet peren heten..

gaat er alleen om op de manier WAAROP :)

argumentatie geven ,begripsanalyse en veronderstellen
dus :)

Waarschuw beheerder
Zolang je maar je eigen waarden en normen kan loslaten en open staat voor anderen dan kan je wel tot een leuk filosofisch gesprek komen.

Heb filosofie als examenvak gedaan en heb het nu ook weer binnen me studie rechten, vind het erg leuk.
Waarschuw beheerder
idd ik kan uren filosoferen over waarom de kleur rood nou rood heet, misschien zie jij diezelfde kleur wel als paars. opzich vind ik dat ook kansloos om over te filosoferen maar aan de andere kant ook wel boeiend om der over na te denken.
Waarschuw beheerder
als het een echt goed argument heeft dan is het toch ook niet meer kansloos??

Ik heb het over kansloos, in de zin dat andere mensen dat onderwerp over het algemeen als kansloos zouden betitelen. Ik heb het dus niet over de filosofie achter het onderwerp, want die kan erg zuiver zijn, zoals ik al zei: dat is wat mij betreft onafhankelijk van het onderwerp.

Ja, ik zeg ook niet dat er een boeiend onderwerp moet zijn. je kan ook filosoferen over waarom appels niet peren heten..

gaat er alleen om op de manier WAAROP

Dan kan ik niet begrijpen dat je van mening bent dat filosoferen over triviale en "kansloze" onderwerpen tot filosoferen KAN leiden en dat naar jouw mening niet per definitie is (ik verwijs hiervoor naar de vorige post die ik van je heb gequote).

EDIT: ik ben overigens even uitgepraat over filosofie want ik moet achter m'n compu vandaan! ;)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
De kleur rood, ontzettend veel theoriën over, ligt eraan of je de zintuigelijke waarneming aks basis of de ideëen die je over rood hebt.

Waarschuw beheerder
donateur
2 klein beesje, ik heb t niet over onderwerpen maar op de manier waarop je een stelling aanpakt. Weet niet of je me nu wel snapt :P

Waarschuw beheerder
Lekker Nederlands van me, bedoelde dus ligt eraan of je de sintuigelijke waarneming als basis neemt of de ideëen die over de kleur rood hebt.

Waarschuw beheerder
Ik weet dat ik eigenlijk niets weet, dat is mijn levens filosofie
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
2 klein beesje, ik heb t niet over onderwerpen maar op de manier waarop je een stelling aanpakt. Weet niet of je me nu wel snapt

Weet niet waar je hebt gelezen op welke manier ik "slap lul" of "filosofeer", dus zo vreemd is het niet dat ik dacht dat je je stelling baseerde op de onderwerpen, omdat dat namelijk de enige informatie was die je tot je beschikking had bij het vormen van je oordeel.

Snap je wel? :P
Waarschuw beheerder
moet wel elke keer de zin 2 keer lezen voordat ik het helemaal begrijp haha

Waarschuw beheerder
donateur
hehe ik snap.. jij mij nu dus ook?

:9
Waarschuw beheerder
Ik heb als vak op school............ en begrijp er echt helemaal nix van!! Alles is vaag en blijft zo goed als onbeantwoord.... voor mij dan :P

Waarschuw beheerder
donateur
school als vmbo of havo.... of mbo hbo?
Waarschuw beheerder
Ik kreeg het ook op school, in m'n eerste jaar bij integratievak (over ethiek in het recht e.d.) en vorig jaar bij rechtsfilosofie (de naam zegt het al). Best interessant. En dat is school als WO.
Waarschuw beheerder
donateur
Klopt, van paddo's kan je lekker filosoferen. Zo heb ik me eens een avond lang afgevraagd wat realiteit nou is. Ik weet het nog niet.

Eigelijk is het zo dat iedereen die vragen stelt (en daar over nadenkt) al aan het filosoferen is.

Waarschuw beheerder
ik ... graag zelfs ... kan het ook erg missen als ik geen gelijkwaardige tegen over mij heb ... of in mijn buurt ... vindt het heerlijk om allerlei dingen te brain stormen en het hoe en waarom uit te docteren ...

maar helaas ... heb niemand in mijn buurt momenteel ... beetje jammer :(

Waarschuw beheerder
maar wil er wel een in de groep gooien

ik heb 1 hele boot ....

ik breek de helft van die boot af ... en bouw die helft op nieuw met nieuwe matrialen ...

heb ik nu een halve nieuwe boot ... of een half oude ???? :S
Waarschuw beheerder
2 VageJetje: pb Pacman maar es die kickt daarop op het hoe en wat :D

Waarschuw beheerder
miss wel goed plan ;)
Waarschuw beheerder
donateur
ik fanta....eeehhh.... filosofeer best veel.... :D

Waarschuw beheerder
Ik heb het vak nu ook als rechtsfilosofie.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
soms...de ene keer moet ik stoppen vanwege hoofdpijn..:D..en de andere keer neemt het me hoofdpijn weg..doordat je denkent oplossingen vind voor je shit..en voor mij is dat fylosoferen

Waarschuw beheerder
ik heb eindexamen in filosofie gedaan
Waarschuw beheerder
2 vagejetje

denk dat je een half nieuwe boot hebt omdat ie gerepareert is, dus half nieuw.

Waarschuw beheerder
ja maar die andere kant van die boot is oud ... dus dan zou het een half nieuwe oude boot zijn :S
Waarschuw beheerder
Naar mijn idee hoeft het één het ander niet uit te sluiten. Het is een half-om-half boot, te weten een oud-nieuwboot. Oud eerst, omdat dat er tijdsgewijs ook eerst was, gevolgd door het nieuwe, omdat dat element de helft van het geheel uitmaakt.

Een half-om-half boot dus. ;)

Waarschuw beheerder
ja maar half om half wat ... ??? oud of nieuw ??

Waarschuw beheerder
donateur
Sta versteld, een filosofie onderwerp op pf ;)

Is kijken hoe men hier over denkt:

even een inleidend verhaaltje..er wordt gezegd dat de mens niet meer is dan een chemisch proces wat zich in de hersenen afspeelt.

Zo ook onze gevoelens, je voelt je verliefd, is dit dan een gevoel of eigenlijk een chemisch proces in de hersenen waardoor wij denken dat dit een gevoel is...

M.a.w hebben wij eigenlijk wel gevoelens of zijn dit eigenlijk processen in onze hersenen en hebben wij daar het woordje gevoel opgeplakt?

Waarschuw beheerder
Iets waar heel lang geleden Griekse wijsheden/filosofen niet uit konden komen:
Als je van A naar B wilt, zul je eerst de helft van die afstand moeten afleggen om in de richting te komen. Vervolgens moet weer de helft van die helft worden afgelegt, vervolgens weer de helft van de helft, enz. Oftewel, je kan nooit op punt B aankomen, omdat je alleen maar bezig met met helfden afleggen.

PS Filosofie is klein onderdeel van mn opleiding, soms erg interessant
Waarschuw beheerder
en wie zegt dat het gras dat wij als groen zien eigenlijk niet oranje is??

en als je rechthersenhelft niet goed werkt, kun je objecten die aan je linkerzijde staan niet beschrijven, onbewust..ofzoiets..­je kunt ze niet 'zien' of begrijpen.

filosofie vind ik vaak heel frustrerend..je gaat er teveel bij denken.

Waarschuw beheerder
en als je rechthersenhelft niet goed werkt, kun je objecten die aan je linkerzijde staan niet beschrijven, onbewust..ofzoiets..­je kunt ze niet 'zien' of begrijpen.

Dat is iets puur lichaemlijks, komt door de verschillende werkingen van de linker- en rechterhelft van de hersenen.

Waarschuw beheerder
wouw! (naar mijn mening) eindelijk weer eens een interessant onderwerp op PF!

zie hier mijn eerste vraag aan de PF-filosofen:

als jullie filosoferen (en er eventueel een discussie uit ontstaat), in hoeverre staan jullie dan achter de argumenten? ik bedoel, vaak VINDEN heel veel mensen een hoop, maar DOEN ze uiteindelijk niets of nauwelijks iets aan datgene waar ze onvrede mee hebben.
u snapt?

(en hierbij kan ik dan direct refereren aan een ander ranzend interessant topic (al zeg ik het zelf): https://partyflock.nl/SECTION/forum/ACTION/showtopic/TOPICID/621289)

Waarschuw beheerder
donateur
Nog iemand vol verbazing ;)

Uuuh, denk dat veel mensen denken dat ze iets niet kunnen veranderen, ze vinden dat het anders moet, maar hoe kunnen voor die verandering zorgen?

Een soort innerlijke barriere die mensen tegen houdt, schaamte, angst, weinig zelfvertrouwen.

Vb: Ik vind dat de wereld slecht is, maar waar zou ik moeten beginnen om dit te verbeteren? Bij mezelf..maar ik maak maar een klein gedeelte uit van het geheel...

Waarschuw beheerder
en als alle kleine gedeeltes nou eens een deel zouden doen in plaats van alleen maar te zeiken over alles dat anders zou moeten zijn?

ik denk dat mensen tegenwoordig heel geindividualiseerd zijn en het veel te druk hebben met hun eigen gedoetje....

Waarschuw beheerder
donateur
Je geeft zelf als het ware het antwoordt al ;)

Waarschuw beheerder
Had het er gister nog met iemand over, als je dingen wilt veranderen dan moet je toch echt bij jezelf beginnen.

Stel jij komt binnen op een feestje, je bent hartstikke vrolijk en straalt. Iedereen merkt dat op en binnen notime neemt iedereen dat over. Doordat jij zo vrolijk bent beinvloedt je de sfeer op een positieve manier.

Zo werkt dat ook in het groot. Als jij je op een positieve manier opstelt tegenover anderen dan zal je zien dat dat gelijk effect heeft.
Het heeft geen zin om het alleen maar te zeggen en er vervolgens niets mee te doen. Je moet er ook wel daadwerkelijk voor open staan.

Inderdaad mensen individualiseren zich heel veel tegenwoordig. Je kijkt niet verder meer dan je eigen neus lang is. Op zich prima, want je eigen geluk staat voorop. Tis alleen zo jammer dat mensen vaak niet zien dat het geluk van anderen ook kan bijdragen tot je eigen geluk.

Waarschuw beheerder
(y) Caitlin, mooi gezegd! (geschreven)

Waarschuw beheerder
Gevoelens, altijd hele rare dingen. Soms ben je ze liever kwijt dan rijk en soms kan je niet zonder ze. De een reageerd heftig op bepaalde situaties en de ander haalt alleen zijn schouders op. En op sommige dingen reageren we als groep, of zelfs als gehele Nederlandse bevolking.

In mijn ogen zijn gevoelens inderdaad niets meer dan chemische processen in het lichaam. Bang zijn omdat je in een gevaarlijke situatie bevindt, verliefd zijn. Het zijn allemaal impulsen vanuit het lichaam die bijdragen tot overleven.
En als mens hebben we op die processen het etiket gevoelens geplakt.

Maar nu is het wel zo dus dat iedereen deze processen anders ervaart. Zoals ik al zei de een reageert heftiger als de ander. Hoe je je gevoelens uit of ervaart dat bepaal je voor een deel zelf.

Waarschuw beheerder
donateur
Het probleem is, wat jezelf al aangeeft, men moet er voor open staan. Staat men hier niet voor open dan houden de goede bedoelingen ook niet lang stand.

En op welke manier kan het geluk van anderen doorwerken in jouw geluk?

Waarschuw beheerder
donateur
Blijf bezig heheh :D

Dus wij worden gedreven door chemische processen, daar zijn we het over eens ;)

Even een sprongetje

Als wij uit chemische processen bestaan, onze gevoelens dan, hebben wij dan eigenlijk wel een ziel, of is dit een voortbrengsel van dit chemische proces?

Waarschuw beheerder
Men moet er inderdaad voor open staan, maar zolang bijvoorbeeld jij en ik hier niets mee doen, dan gebeurt er dus eigenlijk niets. Je kan je beter richten op de mensen die er wel voor open staan. Je kan je eigen waarden en normen toch niet aan een ander opdringen.

Nou, als jij ziet dat je beste vriend of vriendin lekker in zijn vel zit dan voel je je daar toch goed bij? Tis misschien maar een klein stukje van je eigen geluk, maar wel een wezenlijk onderdeel.
Ik merk heel dat als ik nu zie, na de scheiding van me ouders, dat me moeder weer lekker in haar vel zit en de dingen weer doet die ze leuk vind, dan draagt dat bij een mijn geluk. dan ben ik blij voor haar. En doordat ik daardoor me gelukkiger voel en me moeder dat weer merkt, werkt het beide kanten op!

Waarschuw beheerder
Ja ik geloof wel dat we een ziel hebben. Maar ik zie zelf de ziel als een samenstelling van verschillende dingen. Bijvoorbeeld je persoonlijkheid/kara­kter, je ervaringen, je waarnemingen en je gevoelens. Deels is dit bij je geboorte al aanwezig, maar eigenlijk ben je dan al vrij blanco. Door de ervaring wordt je je bewust van bepaalde dingen en leer je dingen. Al deze dingen bij elkaar vormen je ziel. Dit is geen tastbaar iets maar wel iets wat ons tot individuen maakt.

Waarschuw beheerder
donateur
En dat geluk straal jij weer uit naar anderen toe...waardoor de cirkel rond is.

Dus als iedereen gelukkig was zouden we niet met ze alle aan de antideprisiva zitten..en zo komen we weer uit bij de chemische processen hahahaha :D

Waarschuw beheerder
donateur
Hmm die stelling doet me denken aan opdracht van mijn eerste essay vorig jaar.

''er komt een generatie computers die emoties toont, die gevoel voor humor heeft, die blijdschap en verdriet kent, kortom die zich als een mens gedraagt''

aan ons was dus de vraag of deze computer hetzelfde zou zijn als een mens.