Partyflock

Forumonderwerp · 1123318
­ Nederland
Vraag:
Wat is de beste manier om met je ouders over drugs te praten? En ze ook vertellen dat je wel eens wat slikt bv.?

Antwoord:
Met je ouders praten over drugs...Misschien denk je wel: no way! De laatsten met wie ik over drugs praat, zijn mijn ouders. Op hun beurt denken je ouders misschien: ik zou eens over drugs willen praten, maar ik weet niet hoe. En ondertussen groeien bij hen de vooroordelen, veronderstellingen en ongerustheid…

Zorg dat je zelf niet de dupe wordt van foute veronderstellingen en paniek bij je ouders. Wees hen voor en begin zelf over drank, drugs en pillen. Eerlijkheid wordt altijd op prijs gesteld.

Hoe ga je te werk?
- Zoek een geschikt moment
Alles draait rond timing. Jij kent je ouders het best. Jij weet waar en wanneer je hen het best wel of niet aanspreekt over drugs. Een week voor een festival? Slecht idee. Als ze weer eens doodmoe thuiskomen van het werk? Misschien toch beter niet. Zorg dat de sfeer juist zit (bijvoorbeeld gezellig samen aan de afwas of voor tv) en je ouders tijd en zin hebben om te praten.

- Een krantenartikel of tv-programma helpt je op weg
In de krant staan regelmatig artikels over alcohol of andere drugs. Ook op tv komen deze onderwerpen geregeld ter sprake. Zo kan een reportage de aanleiding vormen voor een gesprek. Je kan bijvoorbeeld vragen wat ze ervan zouden vinden als je zou blowen. Vraag waar ze bang voor zijn of wat ze minder erg zouden vinden. Het is belangrijk dat jullie een open gesprek kunnen hebben en samen afspraken kunnen maken.

- Informeer je ouders over drugs
Onwetendheid leidt vaak tot een hevige reactie. Heb je de indruk dat je ouders niets of niet zo veel weten over drugs, dan kan je eerst praten over alcohol, tabak of medicijnen. Deze dingen kennen ze of gebruiken ze zelf. Of je kan hen helpen om zich beter te informeren over drugs. Het Drugs ABC of een folder van de Drugs Infolijn kunnen hulp bieden.

Als het gesprek best meeviel
Was het eerste gesprek een meevaller (ook al was het wat wennen), dan weet je dat er later nog over drugs gepraat kan worden. Niet omdat het moet, maar omdat je er zin in hebt of de behoefte voelt om te praten. Als je ooit hulp of steun zou nodig hebben bij problemen, is er toch al een basis gelegd.

Gesprek mislukt? Volgende keer beter
Ondanks jouw goede planning kan het gesprek toch uitdraaien op een complete teleurstelling. Wat dan?

Als je het ziet zitten: waag een tweede kans. Je ouders moeten misschien nog wennen aan het idee. Geef ze wat tijd en hopelijk lukt het later wel. Maar blijf realistisch: soms lukt het echt niet om over drugs te praten met je ouders. Toch zijn er dan vast wel andere mensen in je omgeving met wie het wel lukt, zoals je broers of zussen, je lievelingstante, je oma of opa.

Succes!

Goede vraag/antwoord!!

Mijn moeder ging vroeger wel eens sneaky in mijn zakken voelen en toen vond ze wat sossa nu denkt ze dat ik het gewoon elk weekend doe wat ze prima vindt, maar doe het wel wat vaker

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 4 oktober 2011 om 11:30:
Goede vraag/antwoord!!

:yes:
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 4 oktober 2011 om 11:32:
Mijn moeder ging vroeger wel eens sneaky in mijn zakken voelen en toen vond ze wat sossa nu denkt ze dat ik het gewoon elk weekend doe wat ze prima vindt, maar doe het wel wat vaker

Maat van mij werd direct uit huis gezet. Na half jaar mocht hij weer terug. Later vonden mijn ouders ook wat op mijn kamer, mooi gezegd dat het van die maat was.

Wat denk je? Zeggen mijn ouders het tegen zijn ouders kon die weer het huis uit :lol:
laatste aanpassing

Uitspraak van Van H tot Z op dinsdag 4 oktober 2011 om 15:33:
mooi gezegd dat het van die maat was.

Wat denk je? Zeggen mijn ouders het tegen zijn ouders kon die weer het huis uit

Hehehe kepot goede actie :D
Ook vaak een matti de schuld gegeven idd, maar hij deed het andersom ook altijd

Dus beiden niet meer welkom bij elkaars ouders vroeger hehehe

Beiden btw nog steeds vaak snuiven (y)

Maat van mij werd direct uit huis gezet. Na half jaar mocht hij weer terug. Later vonden mijn ouders ook wat op mijn kamer, mooi gezegd dat het van die maat was.

Held

laatste aanpassing 4 oktober 2011 15:33

zo dan, heb je het niet ff weer rechtgezet?

mijn moeder vond ook altijd van alles in m'n zakken maar het was nooit van mij, geloofde ze niet, maar heb geen namen genoemd
Uitspraak van nel.nl op dinsdag 4 oktober 2011 om 17:27:
zo dan, heb je het niet ff weer rechtgezet?

Wat denk je zelf?
Toen ik voor het eerst een pilletje nam, maakte ik helemaal waus mn moeder wakker omdat ik het eng vond:lol:, 'Ja waarom doe je dat dan ook???' 'ja jezus mama waarom niet???' :vaag:

Gelukkig was ze niet zo boos, en zat ik als een baby naast haar terwijl ze me geruststelde:d
toen vond ze wat sossa nu denkt ze dat ik het gewoon elk weekend doe wat ze prima vindt, maar doe het wel wat vaker

:lol:

:roflol:
ik ga geen slapende honden wakker maken
Ikzelf heb het geluk dat ik een oudere broer heb die alles heeft gedaan en vaak genoeg waus thuis is gekomen :P

M'n ouders doen er niet moeilijk over zolang ik gewoon doe wat ik moet doen; school, werk etc. :)
Heb dat ook als argument aangevoerd :)
Uitspraak van Absynthe op dinsdag 4 oktober 2011 om 23:40:

Precies, ben ook van mening dat wanneer mensen het nog nooit hebben gedaan, ze ook niet kunnen weten hoe het is, en er dus altijd wel een vooroordeel over hebben.
Misschien ooit als ik een decenium verder ben, maar nu nog niet. Ze zouden het niet erg vinden, maar ze begrijpen niet hoe het is, dus waarom zou ik het dan vertellen.

NIET!:jaja:
laatste aanpassing
nu denkt ze dat ik het gewoon elk weekend doe wat ze prima vindt, maar doe het wel wat vaker

:D
Uitspraak van nel.nl op dinsdag 4 oktober 2011 om 17:27:
mijn moeder vond ook altijd van alles in m'n zakken

gewoon alles opmaken niet eerders naar huis!

x2 Me halve familie werkt bij afkick shit, lijkt me niet zon straks plan 8)

Uitspraak van BoSwEg op woensdag 5 oktober 2011 om 20:22:
Me halve familie werkt bij afkick shit, lijkt me niet zon straks plan 8)

Hoe kunnen ze die mensen helpen en begrijpen als ze zelf meschien geen ervaring hebben?

Uitspraak van BoSwEg op woensdag 5 oktober 2011 om 20:22:
gewoon alles opmaken niet eerders naar huis!

Ik doorzoek altijd 100x op de terug wel alle zakken :P!
Uitspraak van verwijderd op woensdag 5 oktober 2011 om 20:24:
Hoe kunnen ze die mensen helpen en begrijpen als ze zelf meschien geen ervaring hebben?

Tja goeie vraag, geen idee. Uit boekjes en cursussen geleerd ofso?
Uitspraak van verwijderd op woensdag 5 oktober 2011 om 20:24:
Ik doorzoek altijd 100x op de terug wel alle zakken :P!

8)

Uitspraak van BoSwEg op woensdag 5 oktober 2011 om 20:37:
Tja goeie vraag, geen idee. Uit boekjes en cursussen geleerd ofso?

Ken mensen psychologen dit dat en zelfs politie artsen die gebruiken dus die kan ik WEL goed begrijpen(Y)

Wat denk je? Zeggen mijn ouders het tegen zijn ouders kon die weer het huis uit :lol:

LOL! :roflol:

Idd. :S

Uitspraak van Heartpressure op woensdag 5 oktober 2011 om 13:32:
Precies, ben ook van mening dat wanneer mensen het nog nooit hebben gedaan, ze ook niet kunnen weten hoe het is, en er dus altijd wel een vooroordeel over hebben.
Misschien ooit als ik een decenium verder ben, maar nu nog niet. Ze zouden het niet erg vinden, maar ze begrijpen niet hoe het is, dus waarom zou ik het dan vertellen.

Precies zoals ik er ook over denk. :)
laatste aanpassing
Kon m'n moeder vroeger gelukkig alles vertellen (ouders gescheiden, dus er was geen vader).
Ook met 1e pilletje en roken/blowen/drinken etc.

Vriendjes van me altijd stiekem doen met sigaretten verstoppen enzo en blowen/stoned zijn.

Ik mocht het allemaal, althans in die zin mogen....ze vond dat ze het me niet kon verbieden en wilde het liever niet, maar ik zou het toch wel doen.
Dan liever niet stiekem.

Maar ja, van ons hele groepje was ik degene die het het minste deed, waarschijnlijk omdat ik het niet stiekem hoefde te doen, minder interessant dus ;-)
laatste aanpassing
Ik heb geleerd dat openheid het beste werkt.... en stiekem doen niet werkt :)

geheel mee eens... ze zijn heel begrijpend... behalve als t over mij gaat:P

Uitspraak van Heartpressure op woensdag 5 oktober 2011 om 13:32:

ook helemaal mee eens... als ik kijk naar wat ik vroeger (sow dat klinkt verweg) op school heb geleerd en wat nu mijn ervaring is... Het was alleen 'negatief', gewoon niet doen... ik snap dat op zich wel, maar enige voorlichting was ook niet zo verkeerd geweest... ik dacht dat tot op een paar jaartjes terug dat drugs gebruikers allemaal 'junkies' waren en dat er maar een paar soorten drugs waren (wiet, speed, coke, pilletjes)... er is ons nooit verteld dat er test centra zijn en zo... misschien wel zo veilig om daar ook wat over te vertellen... toch? of zie ik dat zo verkeerd?:s
mijn mening is, dat als alles verboden word, en er dus geen verdere voorlichting is en er verder 'niemand' voor open staat, er alleen maar meer ongelukken gebeuren. Omdat niet iedereen er 'verstandig' mee om gaat...

Uitspraak van P@S op donderdag 6 oktober 2011 om 09:25:
Kon m'n moeder vroeger gelukkig alles vertellen (ouders gescheiden, dus er was geen vader).
Ook met 1e pilletje en roken/blowen/drinken etc.

Vriendjes van me altijd stiekem doen met sigaretten verstoppen enzo en blowen/stoned zijn.

Ik mocht het allemaal, althans in die zin mogen....ze vond dat ze het me niet kon verbieden en wilde het liever niet, maar ik zou het toch wel doen.
Dan liever niet stiekem.

Maar ja, van ons hele groepje was ik degene die het het minste deed, waarschijnlijk omdat ik het niet stiekem hoefde te doen, minder interessant dus

zie je maar weer... ;)
Bij mij hetzelfde verhaal als bij p@s.
Mn moeder vind het heus niet tof, maar ze is wel blij dat ik er eerlijk over ben. Zolang werk/studie/gezondheid/financieen er niet onder lijden gedoogd ze het.
Ze vraagt er wel regelmatig naar om ff af te checken hoe mn gebruik er voor staat. En als ze vind dat ik rustiger aan moet doen spreekt ze haar bezorgdheid uit zonder te pushen.
Ik ben zelf heel blij dat het een open en bespreekbaar onderwerp is!
Wij zijn zelf ouders.........( ieks...zijn we nu oud...?). Ik hoop dat onze kinderen eerlijk en open zullen zijn.
Ik ben liever op de hoogte, dan dat het stiekem gebeurt. Misschien dat wij nog wel wat praktijk ervaringen kunnen delen......met de daarbij horende tips...

Uitspraak van Gigant op vrijdag 7 oktober 2011 om 22:18:
Ik ben liever op de hoogte, dan dat het stiekem gebeurt. Misschien dat wij nog wel wat praktijk ervaringen kunnen delen......met de daarbij horende tips...

(Y)

hoeft niks te zeggen ...ze weten het toch wel...logisch ook wel als je elke zondag/maandag met een k....kop thuis komt hé :')
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 7 oktober 2011 om 22:28:
hoeft niks te zeggen ...ze weten het toch wel...logisch ook wel als je elke zondag/maandag met een k....kop thuis komt hé

^dit, ze weten echt wel genoeg hoor :loL:

Uitspraak van [B.O.T]Deluuusiion op vrijdag 7 oktober 2011 om 22:33:
kut knal kop

Mijn zoon wat heb jij een mooie ogen!

Mn ouders weten/vermoeden het wel maar toch geloven ze het ook weer niet...

Is er geen studie naar de vergelijkingen van de schade van meerdere drugs..?
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 7 oktober 2011 om 22:58:

Eigenlijk wil je weten, van welke je het minst fucked up raakt........?
Je hebt een aantal categorieën:
- slecht
- heel slecht
- afblijven

Uitspraak van Gigant op zaterdag 8 oktober 2011 om 09:56:
Je hebt een aantal categorieën:
- slecht
- heel slecht
- afblijven

Dat klopt niet helemaal.

Van een hoop drugs (research chemicals) zijn de risico's op korte en lange termijn nog niet bekend.
laatste aanpassing
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 8 oktober 2011 om 12:15:
korte en lange termijn nog niet bekend

Dus gaan we er voorlopig maar vanuit dat het geen kwaad kan.......

Maar goed naast die categorieën, heb je natuurlijk ook de volgende:
- lekker
- heel lekker
- veel te lekker
-....

tja en dan is het niet zo moeilijk meer.......

Uitspraak van Gigant op zaterdag 8 oktober 2011 om 15:26:
tja en dan is het niet zo moeilijk meer.......

Veel te lekker is vaak ook veel te slecht. :lol:

Uitspraak van Gigant op zaterdag 8 oktober 2011 om 15:26:
Dus gaan we er voorlopig maar vanuit dat het geen kwaad kan.......

:D!

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 8 oktober 2011 om 15:50:
Veel te lekker is vaak ook veel te slecht. :lol:

:facepalm::lol:

Haha klopt wel helaas voor een deel:(!
'Romy
Werkzaam bij Berzerk Events
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 7 oktober 2011 om 22:58:

Ik heb wel ooit deze afbeelding gevonden, maar ik weet niet op wat voor onderzoek(en) het gebaseerd is...

Wij zijn zelf ouders.........( ieks...zijn we nu oud...?)

Ken het gevoel ;-)

Ik hoop dat onze kinderen eerlijk en open zullen zijn.

Exact hoe wij er ook over denken (y)
Uitspraak van P@S op zondag 9 oktober 2011 om 05:20:
Ken het gevoel

We voelen ons nog niet oud......dat scheelt ;-)

f*cking matennaaier, maar heb wel ff gelachen :lol:
Uitspraak van Gigant op zondag 9 oktober 2011 om 12:51:
We voelen ons nog niet oud......dat scheelt

Hier idem.

Behalve na een weekend doorhalen dan, dat herstellen ging toch een stuk makkelijker 15 jaar geleden :lol:
Uitspraak van P@S op zondag 9 oktober 2011 om 19:29:
herstellen ging toch een stuk makkelijker

Herstellen? Wat was dat :lol:?
laatste aanpassing

Uitspraak van Drugsenuitgaan.nl op dinsdag 4 oktober 2011 om 11:26:
Wat is de beste manier om met je ouders over drugs te praten?

Gewoon niks vertellen en zonodig alles ontkennen (Y)

Uitspraak van verwijderd op zondag 9 oktober 2011 om 21:28:
Gewoon niks vertellen en zonodig alles ontkennen (Y)

Nou ik had met mijn moeder gisteren een gesprek en toen vroeg ik gewoon 'Mam hoe zie ik eruit als ik van een feest kom?'
Nou toen zij ze gewoon eerlijk ja alsof je drugs hebt gebruikt :facepalm:
Uitspraak van Partynance op donderdag 6 oktober 2011 om 11:30:
Ik heb geleerd dat openheid het beste werkt.... en stiekem doen niet werkt

Leugentjes om je eigen bestwil kan weleens in je voordeel werken... Want mijn moeder zal nooit weten hoe het is om te gaan gebruiken... En zolang ze dat ook niet doet, zal ze het altijd als ''negatief'' zien na vele verhaaltjes die de ronde deed!
laatste aanpassing

Idd, ik ben ook van mening dat ik beter niets kan zeggen, aangezien ze het al erg vinden als ik zou gaan roken! Dus laat staan dat ze het zullen accepteren als ik thuis kom met de mededeling dat ik drugs gebruik.. Maarja doe het toch nooit in me eigen stad slaap altijd ergens anders dus niets aan de hand!:D

Artiest {SHOWLIST artist 59588, 44129}
Ik heb het ze op een zondagavond vertelt... (Neej niet na een feesie hoor.)
Heb het ze gewoon eerlijk vertelt en ze reageerden gelukkig normaal.

Maar als ik niet kan stoppen met die troep zeg maar..dan zouden ze hulp voor me zoeken.
Gaat nu gelukkig de goede kant op dat ik niets meer gebruik! :D

TROTS OP MEZELF!! ;)
als je knetter vaag ben praat je makkelijker :[
ik was gewoon eerlijk voor dat ze der achter kwamen!!
had daar in het begin wel spijt van!! maar nu niet meer
beter eerlijk zijn:P

Echte vriend jij (y)