Partyflock

Forumonderwerp · 1075668
Waarschuw beheerder
Poll, geopend op zaterdag 10 oktober 2009, looptijd van 5929.3 dag.
Iedereen · Mannen · Vrouwen

Orgaan donor worden.. Ja of Nee?!

10645%
Ben het al..
5624%
Nee, omdat..
3917%
Ja; www.jaofnee.nl
198%
Laat mijn nabestaanden beslissen..
136%
Weet het (nog) niet..

Ik persoonlijk ben wel donor. Niet van álle organen die er te doneren zijn.
Maar van de meeste wel. Vind het goed iemand anders hiermee te kunnen helpen.

En jammer genoeg is het voor velen nog steeds nodig..
En helaas is er ook nog steeds een tekort aan organen.

Geef hier je persoonlijke mening (F)

laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 19 oktober 2009 om 18:17:
das ook een goeie ja!!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 19 oktober 2009 om 09:34:
Lekker bekrompen, mensen eigenlijk willen dwingen om orgaandonor te worden. Het is en blijft je eigen keuze.

Dat is het dan ook, wanneer je aangeeft het NIET te willen zijn O:)

Uitspraak van verwijderd op maandag 19 oktober 2009 om 12:19:
Ja, ik ben geregistreerd donor...
Ik wil het mijn nabestaanden niet aan doen om die keuze te moeten maken voor mij.
Als ik er zelf toch niets meer aan heb, dan maar voor iemand die er hopelijk nog een tijdje mee door kan .

Het is voor de behoevenden fijn dat je er zo over denkt (F)

Uitspraak van bloodcore op maandag 19 oktober 2009 om 15:48:
Zo'n slechte motivatie vind ik het niet. Ik zou mezelf met een veel fijner gevoel aanmelden als ik enige inspraak had op wie gebruik mag maken van mijn organen.
Ik heb liever ook niet dat een actieve(!) pedofiel mag leven door mijn orgaan. En zo zijn er veel meer categorieën die ik liever niet in leven zie, en al helemaal niet vanwege mijn donatie.

Natuurlijk is dit oneerlijk tegenover "normale" mensen, maar het is ook oneerlijk als een zakkenroller overleeft door een donatie.

Het gaat erom wat je zelf belangrijker vind.

Snap ik. Respecteer ik. Het is alleen jammer idd voor de behoevenden, maar het is jouw lijf, jouw leven..
Maar de optie die jij blootlegt, is er 1 waarvan je alleen 'veroordeelde' pedo's zou kunnen weigeren, toch?!

Uitspraak van verwijderd op maandag 19 oktober 2009 om 18:02:
Uitspraak van TeRRoR-specht op maandag 19 oktober 2009 om 17:53:
Heb alleen me huid uitgezonderd!!

en me hoornvliezen

Me 2 :yes:

Uitspraak van actief op maandag 19 oktober 2009 om 18:02:
Ja ik ben donor en heb keuze 1 (ik beslis hoe en wat)

Verder ben ik sinds mijn 18de bloed donor en sinds kort ook stamcel en
bloedplaatjes donor (alhoewel de kans klein is dat ze mij ooit nodig hebben).

Ik wilde ook plasma worden, maar dat kon helaas niet, door te kleine vaten.

Mensen verdiepen zich te weinig erin vind ik persoonlijk, of denken te makkelijk naar mijn
idee. Ieder zijn eigen keus, maar van mijn part mogen ze ook het systeem invoeren
dat je donor bent tenzij je aangeeft het niet wilt te zijn.

Je eigen kind zou maar een orgaan nodig hebben, je zou maar een ongeluk krijgen waarbij je
veel bloed verliest.. Dan mag je donoren heel erg dankbaar zijn!

Respect!! Mee eens & mee eens!!

Uitspraak van verwijderd op maandag 19 oktober 2009 om 18:11:
en als je niks geeft, hoef je ook niks te krijgen

Ergens wel. Alleen helemaal niet krijgen is in het reddingswerk geen optie!!

Uitspraak van verwijderd op maandag 19 oktober 2009 om 18:22:
Ik vind de vraagstelling onjuist!

Zou je iemand zijn leven redden?

Ja of Nee...

En die vraagstelling van jou is dan bij dezen onvolledig als je naar mijn topiconderwerp kijkt :devil:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 19 oktober 2009 om 09:34:
Lekker bekrompen, mensen eigenlijk willen dwingen om orgaandonor te worden. Het is en blijft je eigen keuze.

bekrompen?whahaha, grapje zeker?
en over je organen doneren aan een pedofiel/zware crimineel?
daar mogen ze al mn organen voor gebruiken, weet je hoe slecht zulke mensen het hebben in de bak? hou ze zo lang mogelijk in leven, zodat ze zo lang mogelijk in de bak kunnen zitten.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van BenDover op maandag 19 oktober 2009 om 19:08:
en over je organen doneren aan een pedofiel/zware crimineel?
daar mogen ze al mn organen voor gebruiken, weet je hoe slecht zulke mensen het hebben in de bak? hou ze zo lang mogelijk in leven, zodat ze zo lang mogelijk in de bak kunnen zitten.

Maar zo kosten ze ONS wel nog steeds (belasting)geld :x En zo erg is de Nederlandse gevangenis volgens mij niet hoor..
Denk trouwens voor de mensen die slachtoffer van een pedo geweest zijn, dat hun ze ook liever dood als levend zien..

Maja, dat is weer een heel ander verhaal/topic O:)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
persoonlijk vind ik een snelle dood door een spuitje da easy way out..
laat ze maar wegrotten in de bak, lijkt me erger..
vind ik dan he..

Waarschuw beheerder
Uitspraak van N[ii]entje op zaterdag 10 oktober 2009 om 15:11:
Je hebt gestemd, jouw keuze was: "Ben het al.."

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 19 oktober 2009 om 17:44:
nou dan geef je toch iets als je nog leeft?

Ja als een goede vriend(in) een orgaan nodig heeft wat ik kan missen dan doe ik dat. (geen idee welke dat zijn)

Uitspraak van N[ii]entje op maandag 19 oktober 2009 om 18:57:
Maar de optie die jij blootlegt, is er 1 waarvan je alleen 'veroordeelde' pedo's zou kunnen weigeren, toch?!

Ja, veroordeeld of geregistreerd actief. Weet niet of er zo'n database bestaat.
Waarschuw beheerder
donateur
Ben het al jaren, volledig donor overigens. :)
Waarschuw beheerder
Ik heb er eigenlijk nog nooit echt serieus over na gedacht, dus weet het nog niet.
Waarschuw beheerder
Ik ben al volledig orgaandonor. Ik vind het ook echt belangrijk dat mensen dat zijn, en vind het bijna asociaal om dat niet te zijn. Je redt gewoon levens door je organen beschikbaar te stellen, en wat heb je er nou aan als je toch dood bent?
Waarschuw beheerder
donateur
Ik kan inderdaad ook nooit echt begrijpen waarom mensen het niet zouden doen. Religie is misschien één ding, maar verder kan ik niet echt 'n reden bedenken. Maar goed, ik ben ook niet zo conservatief als de gemiddelde Nederlander. 8)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Blondjee074 op dinsdag 20 oktober 2009 om 13:03:
Ik heb er eigenlijk nog nooit echt serieus over na gedacht, dus weet het nog niet.

www.jaofnee.nl

Uitspraak van d a v i d o f f :[ op dinsdag 20 oktober 2009 om 13:28:
Ik kan inderdaad ook nooit echt begrijpen waarom mensen het niet zouden doen. Religie is misschien één ding, maar verder kan ik niet echt 'n reden bedenken. Maar goed, ik ben ook niet zo conservatief als de gemiddelde Nederlander.

(erfelijke) ziektes bijvoorbeeld, kan een reden zijn om geen donor te worden..
Of ernstige drugsverslaving. Of gewoon op principiele redenen, ieder zijn ding.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van N[ii]entje op dinsdag 20 oktober 2009 om 14:16:
(erfelijke) ziektes bijvoorbeeld, kan een reden zijn om geen donor te worden..
Of ernstige drugsverslaving. Of gewoon op principiele redenen, ieder zijn ding.

Vind ik niet. Tenzij alle organen en weefsels aangetast zouden zijn, maar dat wordt bekeken en onderzocht.

Wat zijn de principiële redenen dan?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van N[ii]entje op maandag 19 oktober 2009 om 18:57:
Uitspraak van kwispel op maandag 19 oktober 2009 om 18:02:
Uitspraak van TeRRoR-specht op maandag 19 oktober 2009 om 17:53:
Heb alleen me huid uitgezonderd!!

en me hoornvliezen

Me 2

ja dat vind ik zo'n raar idee als ze dat weghalen :s
Waarschuw beheerder
Ze mogen alles van me hebben, maar mogen niets uit mijn gezicht of ogen weghalen

Waarschuw beheerder
donateur
als ik het kon worden, deed ik het :)
Alleen sommige dingen niet zoals hoornvlies en huid niet'.
da vind ik gewoo geen tof idee.
Waarschuw beheerder
Religie is misschien één ding

Dan nog is het eigenlijk toch een beetje egoistisch om anderen organen te weigeren die zeker weten hun leven kunnen redden, omdat je gelooft dat je er in het hiernamaals misschien nog wel wat aan hebt...
Maar goed, over religie kan je lang discussieren en er toch niet uitkomen omdat je gewoon echt andere grondredenen hebt waar je je meningen vandaan haalt.
Waarschuw beheerder
donateur
Die mening deel ik op zich, alleen is dat voor mensen 'n reden om 't niet te doen, jammer genoeg.. :/
Waarschuw beheerder
Je hebt gestemd, jouw keuze was: "Nee, omdat.."

zie dat niet gewoon zitten (ook weinig bruikbaars aan mij gok ik), daar tegenover staat dat ik ook geen gedoneerde organen wil hebben...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 19 oktober 2009 om 18:11:
als je niks geeft, hoef je ook niks te krijgen

idd, en daarom wil ik ook niets krijgen dus...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 20 oktober 2009 om 15:17:
als ik het kon worden, deed ik het

Waarom kan of doe je het dan niet?! (F)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van <')(((< op dinsdag 20 oktober 2009 om 21:19:
zie dat niet gewoon zitten (ook weinig bruikbaars aan mij gok ik), daar tegenover staat dat ik ook geen gedoneerde organen wil hebben...

Die kant van het verhaal is er dan idd ook nog ja O:)
Waarschuw beheerder
ja, ik vind, als ik niet wil doneren, zou het wel knap hypocriet wezen om wel te willen accepteren toch?
is een bewuste keuze die ik heb gemaakt...

Waarschuw beheerder
Uitspraak van <')(((< op dinsdag 20 oktober 2009 om 23:57:
ja, ik vind, als ik niet wil doneren, zou het wel knap hypocriet wezen om wel te willen accepteren toch?

Ben het helemaal eens met wat je zegt;)!
alleen ben ik wel donor, volledig. Ze mogen alles hebben
Waarschuw beheerder
Ja, ik ben geregistreerd donor...

ik ben niet geregistreerd, maar wel donor
Ik wil het mijn nabestaanden niet aan doen om die keuze te moeten maken voor mij.
Als ik er zelf toch niets meer aan heb, dan maar voor iemand die er hopelijk nog een tijdje mee door kan

mijn moeder weet precies wat ik wel en niet af wil staan als ik er niet meer ben, als een ander na mijn dood een prettiger leven kan krijgen door een van mijn organen vind ik dat mooi,
wat ik dus echt niet wil is dat mijn organen op de snijtafel belanden voor de medische wetenschap...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van spango op woensdag 21 oktober 2009 om 13:25:
mijn moeder weet precies wat ik wel en niet af wil staan als ik er niet meer ben, als een ander na mijn dood een prettiger leven kan krijgen door een van mijn organen vind ik dat mooi,
wat ik dus echt niet wil is dat mijn organen op de snijtafel belanden voor de medische wetenschap...

Is je moeder dan wel geregisteerd als jouw nabestaande?!
En hoe groot is de kans dat je moeder dit nog voor je kan beslissen.
Met alle respect. Maar het is veel voorkomender dat moeders eerder overlijden!!

(F)
Waarschuw beheerder
Ja waarom niet. Als ik dood ben, heb niemand verder toch wat aan me

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Mouse:[ op woensdag 21 oktober 2009 om 18:46:
heb niemand verder toch wat aan me

heeft!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 21 oktober 2009 om 21:57:
heeft!

K*t!

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Mouse:[ op woensdag 21 oktober 2009 om 22:31:
K*t!

:lol: ey mouse :bye: :respect:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van spango op woensdag 21 oktober 2009 om 13:25:

Dat gebeurt sowieso niet.
Als je je lichaam en/of organen aan de wetenschap wil doneren, moet je dat specifiek via andere formulieren aangeven.

Op het standaard donorformulier staat volgens mij ook de optie om je organen af te staan voor onderzoek, ook hierbij kan je aangeven of je dit wel of niet wilt.
Dus als je alles goed geregeld hebt, gebeurt dat sowieso niet!

Ik ben zelf wel donor btw. Ze mogen alles hebben!
Uitspraak van <')(((< op dinsdag 20 oktober 2009 om 23:57:
is een bewuste keuze die ik heb gemaakt...

Helemaal mee eens! Vind het eerlijk gezegd super egoistisch als mensen te beroerd zijn om zelf te doneren, maar zodra ze ziek zijn wel een donororgaan verwachten. Maarja, breng mensen dat maar eens aan het verstand zonder een giga maatschappelijke discussie teweeg te brengen!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 21 oktober 2009 om 23:25:
ey mouse

Sjorss :bye:
Waarschuw beheerder
Je hebt gestemd, jouw keuze was: "Ben het al.."

ook geregistreerd!
naast organen ben ik ook zo lief om 4x per jaar een beetje bloed af te geven...
heerlijk, geen migraine meer en een lekker licht gevoel in mijn hoofd.

ow, en de weken daarna lekker goedkoop dronken worden!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van -felice- op donderdag 22 oktober 2009 om 18:34:

Haha dat zijn ook overwegingen om t te doen natuurlijk! :D

Waarschuw beheerder
Religie is misschien één ding

Vind ik ook niet!! :no:
Of zegt het geloof ook dat het niet toegestaan organen van andere aan te nemen??
In dat geval vind ik het prima!!

Zou mooi zijn als een geloof het niet toe staat je organen af te staan is, maar wel in ontvangst neemt hahaha..
Dat zou toch krom zijn?? Juist dan zou ik het geloof dus geen goede reden vinden hahaha...
Nee hoor orgaandonatie mag niet bij gelovigen, maar wel bij de rest!!

Is dat alleen bij Moslims? Of ook bij Katholieken en Christenen enzo?
Waarschuw beheerder
kwam ik pas achteraf achter...
toen ik na de eerste keer dezelfde week op stap ging en ik ineens 4 weken migrainevrij was.

bloeddonor is gewoon iets wat ik al heel lang wilde doen, het rode goud zegt men.
half uurtje per 4 maanden heb ik echt wel ervoor over als je weet wat bloed voor andere mensen betekend.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Heleeentje op donderdag 22 oktober 2009 om 11:46:
Dat gebeurt sowieso niet.
Als je je lichaam en/of organen aan de wetenschap wil doneren, moet je dat specifiek via andere formulieren aangeven.

Op het standaard donorformulier staat volgens mij ook de optie om je organen af te staan voor onderzoek, ook hierbij kan je aangeven of je dit wel of niet wilt.
Dus als je alles goed geregeld hebt, gebeurt dat sowieso niet!

Ik ben zelf wel donor btw. Ze mogen alles hebben!

Je zegt het precies andersom. Het volgende staat vermeld in de informatiefolder:

"Wetenschappelijk onderzoek
Het kan zijn dat een orgaan of weefsel, dat na uw overlijden wordt uitgenomen voor transplantatie, daarvoor toch niet geschik blijkt te zijn. Dan mag dat orgaan gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek, bedoeld om kennis op het gebies van orgaan-en weefseltransplantatie te vergroten. WIlt U wel donor worden, maar niet dat Uw organen worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek, dan kunt U hier bezwaar tegen maken. Ook dit wordt vastgelegd in het Donorregister. U kunt hiervoor het formulier 'Bezwaar tegen wetenschappelijk onderzoek' aanvragen"

Uitspraak van -felice- op donderdag 22 oktober 2009 om 18:34:
ook geregistreerd!
naast organen ben ik ook zo lief om 4x per jaar een beetje bloed af te geven...

Goed van je!! (F) Ik kan niet zo goed tegen bloed prikken, dus daarom begin ik er niet aan..
Dat zou bij mij uit lopen op een terugkomend drama. En daar worden er meer minder blij als blij van.

Uitspraak van verwijderd op donderdag 22 oktober 2009 om 18:59:
Vind ik ook niet!!
Of zegt het geloof ook dat het niet toegestaan organen van andere aan te nemen??
In dat geval vind ik het prima!!

Zou mooi zijn als een geloof het niet toe staat je organen af te staan is, maar wel in ontvangst neemt hahaha..
Dat zou toch krom zijn?? Juist dan zou ik het geloof dus geen goede reden vinden hahaha...
Nee hoor orgaandonatie mag niet bij gelovigen, maar wel bij de rest!!

Is dat alleen bij Moslims? Of ook bij Katholieken en Christenen enzo?

Hier heb je idd een punt!! Sluit wel een beetje aan op het vraagstuk: Organen ontvangen van een pedo?!

Uitspraak van -felice- op donderdag 22 oktober 2009 om 19:01:
kwam ik pas achteraf achter...
toen ik na de eerste keer dezelfde week op stap ging en ik ineens 4 weken migrainevrij was.

bloeddonor is gewoon iets wat ik al heel lang wilde doen, het rode goud zegt men.
half uurtje per 4 maanden heb ik echt wel ervoor over als je weet wat bloed voor andere mensen betekend.

Zou het ook graag doen. Maar zoals ik al zei, ik heb zo mijn redenen om het niet te doen!!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van N[ii]entje op donderdag 22 oktober 2009 om 22:55:
Je zegt het precies andersom. Het volgende staat vermeld in de informatiefolder:

"Wetenschappelijk onderzoek
Het kan zijn dat een orgaan of weefsel, dat na uw overlijden wordt uitgenomen voor transplantatie, daarvoor toch niet geschik blijkt te zijn. Dan mag dat orgaan gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek, bedoeld om kennis op het gebies van orgaan-en weefseltransplantatie te vergroten. WIlt U wel donor worden, maar niet dat Uw organen worden gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek, dan kunt U hier bezwaar tegen maken. Ook dit wordt vastgelegd in het Donorregister. U kunt hiervoor het formulier 'Bezwaar tegen wetenschappelijk onderzoek' aanvragen"

Ik bedoelde meer je lichaam echt afstaan aan de wetenschap, bv voor beginnende doktoren om op te "oefenen", dat moet je echt apart opgeven bij een andere instelling ook geloof ik. En volgens mij is dat juist waar mensen bang voor zijn als ze donor worden.. maar dat gebeurt dus helemaal niet tenzij je zelf aangeeft dat je dat wil!

Wetenschappelijk onderzoek op niet bruikbare organen heb ik bij aangegeven dit niet te willen. Is slechts een formuliertje van de site downloaden en opsturen..

Waarschuw beheerder
:yes: ik ben donor nog niet zo lang, maar na mijn nier geklier weet ik wel dat donor zijn echt levens red! :respect:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Ik wordt GEEN donor!
Mijn eigen keus!!!:P;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 24 oktober 2009 om 19:34:
Ik wordt GEEN donor!
Mijn eigen keus!!!

Dat kan. Jammer.. Geen reden?!

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 23 oktober 2009 om 13:14:
ik ben donor nog niet zo lang, maar na mijn nier geklier weet ik wel dat donor zijn echt levens red!

Zo zie je maar weer, dat je er ook zó achter kunt komen hoe belangrijk het kan zijn..
Waarschuw beheerder
heb net ff het donorformulier ingevuld.

weet eigenlijk al jaren wat ik wel en niet wil doneren.
dus heb het net maar ingevuld. :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van N[ii]entje op donderdag 22 oktober 2009 om 22:55:
Goed van je!! Ik kan niet zo goed tegen bloed prikken, dus daarom begin ik er niet aan..
Dat zou bij mij uit lopen op een terugkomend drama. En daar worden er meer minder blij als blij van.

Ik ook niet, al zou ik het wel graag willen... Maar bloedprikken voor onderzoek is bij mij al een drama, laatstaan dat ik meerdere keren per jaar bloed zou doneren :s

Moet nog wel het donorformulier invullen...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van **marloes** op woensdag 28 oktober 2009 om 16:38:
heb net ff het donorformulier ingevuld.

weet eigenlijk al jaren wat ik wel en niet wil doneren.
dus heb het net maar ingevuld.

Beter!! :)

Uitspraak van Laris82 op woensdag 28 oktober 2009 om 17:20:
Ik ook niet, al zou ik het wel graag willen... Maar bloedprikken voor onderzoek is bij mij al een drama, laatstaan dat ik meerdere keren per jaar bloed zou doneren

Tja, het is niet anders. Kunnen we weinig aan doen hé..

Waarschuw beheerder
Natuurlijk :)
Heb er zelf toch niets meer aan wanneer ik dood ben.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Laris82 op woensdag 28 oktober 2009 om 17:20:
Ik ook niet, al zou ik het wel graag willen... Maar bloedprikken voor onderzoek is bij mij al een drama, laatstaan dat ik meerdere keren per jaar bloed zou doneren

pff bij mij ook 6x prikken voordat ze eindelijk bloed hebben :/