Partyflock
 
Forumonderwerp · 1069129
Zero tolerance voor drugs in verkeer

De Raad voor Hoofdcommissarissen wil vanaf volgend jaar zero tolerance bij drugs in het verkeer. Dat zegt korpschef Bert Wijbenga, in de raad verantwoordelijk voor verkeer.

Het beleid is strenger dan dat bij alcohol, want de weggebruiker mag met een kleine hoeveelheid drank wel autorijden. Maar volgens Wijbenga gaan drugs en verkeer niet samen, ook niet een klein beetje.


Speekseltest
De korpschef roept het kabinet op om snel met nieuwe regels te komen. Ook wil hij haast maken met de speekseltest om drugs in het verkeer op te sporen.

Een klein sponsje, ter grote van een vulpenvulling, wordt daarbij een minuut onder de tong gelegd. Vervolgens gaat het in een apparaat, waar vijf minuten later een soort kassabon uitrolt.

Het apparaat kan wel aangeven dat er drugs zijn gebruikt, maar niet hoeveel. Om dat te bepalen moet het bloed worden onderzocht. Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) heeft daarvoor meer personeel vrijgemaakt. De politie kan hierdoor waarschijnlijk volgend jaar al op grote schaal gaan controleren op drugs.



Uitgaansdrugs
De politie komt bij nachtelijke verkeerscontroles vooral vaak jonge bestuurders tegen, die een verdwaasde indruk maken en geen alcohol hebben genuttigd. Vaak komen deze jongeren van danceparty's en wordt vermoed dat ze uitgaansdrugs zoals XTC, cocaïne of amfetamines hebben gebruikt, of cannabis hebben gerookt.

De politie controleert nu al automobilisten op drugs, maar die controles kosten veel tijd. De politie moet met de verdachte testen doen om aan te tonen dat hij of zij onder invloed is.

Probleem is vaak de bloedtest, waarvan de uitslag maanden op zich laat wachten. De politie zag de afgelopen tijd daarom meestal af van drugscontroles.

Proef
De afgelopen maanden is succesvol geëxperimenteerd met de speekseltest. Minister Eurlings is zo tevreden dat hij werkt aan wetgeving om het gebruik van de test mogelijk te maken.

Jaarlijks overlijden naar schatting 80 mensen in het verkeer onder invloed van drugs. Ook zijn één op de vijf verkeersongelukken drugsgerelateerd.

Bron: http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2009/8/1/010809_drugscontroles_verkeer.html

Net op het Journaal.
Zal wel rustig worden op de feestjes volgend jaar... :/
 
Uitspraak van Schaapherder op zaterdag 1 augustus 2009 om 20:03:
Zal wel rustig worden op de feestjes volgend jaar...

denk het ook wel

totale leegloopte
 
Uitspraak van Schaapherder op zaterdag 1 augustus 2009 om 20:03:
XTC, cocaïne of amfetamines hebben gebruikt, of cannabis

1e 3 zijn uppers, leiden tot zelfoverschatting, en speed en coke kan je agressief van worden.

Volgens het Trimbos-instituut, althans hun site 3 jaar geleden, is blowen in het verkeer amper gevaarlijk.

Ik zeg: combineer die test met een reflextest, papiertje dat naar beneden dwarrelt opvangen. Doen ze ook om bejaarden te testen op hun rijvaardigheid, en zo pak je alleen de mensen eruit die een gevaar zijn :)
Uitspraak van Schaapherder op zaterdag 1 augustus 2009 om 20:03:
Het apparaat kan wel aangeven dat er drugs zijn gebruikt, maar niet hoeveel. Om dat te bepalen moet het bloed worden onderzocht. Het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) heeft daarvoor meer personeel vrijgemaakt. De politie kan hierdoor waarschijnlijk volgend jaar al op grote schaal gaan controleren op drugs

Ofterwijl: de duitse methode. Terwijl ze die juist niet zouden gaan gebruiken om dezelfde reden dat er alleen aangetoont wordt dat er is gebruikt, maar niet hoeveel en wanneer.
Dus net als in Duitsland na het roken van een jointje 72 uur verboden te rijden...
 
Uitspraak van SoMagic op zaterdag 1 augustus 2009 om 20:21:
Terwijl ze die juist niet zouden gaan gebruiken om dezelfde reden dat er alleen aangetoont wordt dat er is gebruikt, maar niet hoeveel en wanneer.

Nou, ze zullen wel meteen rijverbod opleggen maar weet toch wel zeker dat ze bij een eventuele straf een bloedproef gebruiken om de ernst te bepalen...

als je kut en kut zat achter het stuur zit, krijg je toch ook een zwaardere straf dan wanneer je net 0.6 blaast?

Als dat laatste t geval is geven ze ook 'n korter rijverbod toch?
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 1 augustus 2009 om 20:24:
Nou, ze zullen wel meteen rijverbod opleggen maar weet toch wel zeker dat ze bij een eventuele straf een bloedproef gebruiken om de ernst te bepalen...

Ja, klopt, maar van alcohol kunnen ze in de sneltest al zien hoeveel je op hebt. 2.0 of 0.6. En ter plaatse in de vrachtwagen of buro een beslissing nemen of je verder mag rijden of hoelang rijverbod.
Maar bij de speekseltesten is dat dus niet te zien, maar is 72uur lang te zien óf je hebt gebruikt. Dus als je op vrijdagavond een jointje rookt, heb je op maandagmorgen nog de kans daarvoor gepakt te worden.
laatste aanpassing
Werkzaam bij Tryfecta Events
dan ken ik me auto wel verkopen, geen drank, drugs:'(
 
Uitspraak van SoMagic op zaterdag 1 augustus 2009 om 20:28:
Maar bij de speekseltesten is dat dus niet te zien, maar is 72uur lang te zien óf je hebt gebruikt. Dus als je op vrijdagavond een jointje rookt, heb je op maandagmorgen nog de kans daarvoor gepakt te worden.

Ja, dan moeten ze maar goeie wetgeving maken.

Je hoort vind ik, net als met doping, een second opinion te krijgen als je dat wil... en ze kunnen zien wát je gebruikt dat wel iig, misschien een idee om met alleen THC dan anders om te gaan dan met coke of pep?
tis weer komkommertijd en de politie wil ook nog laten weten dat ze ook leven :gaap:

Ben benieuwd of ze die test in kunnen voeren. Want met een speekseltest kan je ook drugs aantonen bij iemand die een paar dagen ervoor nog heeft gebruikt. Maar dus eigenlijk niet meer onder invloed is.
en de speekseltest moet altijd samen gaan met een bloedtest op het bureau. Erg omslachtig nog steeds dus.
Neemt niet weg dat je met bepaalde drugs gewoon niet moet rijden. Maar toch vind ik niet dat ze alle drugs maar op een hoop moeten gooien. De ene is de andere niet, en ze zouden per soort drugs en met bepaalde doseringen moeten bekijken of mensen daadwerkelijk onder invloed zijn of niet en/of ze nog rijvaardig zijn op dat moment. Dan pas kan je een eerlijk systeem ontwikkellen.
 
Uitspraak van Schaapherder op zaterdag 1 augustus 2009 om 20:03:
Het beleid is strenger dan dat bij alcohol, want de weggebruiker mag met een kleine hoeveelheid drank wel autorijden. Maar volgens Wijbenga gaan drugs en verkeer niet samen, ook niet een klein beetje

Discriminatie dus.

Drugs = Drugs.
 
Uitspraak van Thijs-BK op zaterdag 1 augustus 2009 om 20:34:
Want met een speekseltest kan je ook drugs aantonen bij iemand die een paar dagen ervoor nog heeft gebruikt. Maar dus eigenlijk niet meer onder invloed is.

Gewoon hun bloed of hun pis testen, dan kan je aan de afbraakstoffen zien hoeveel iemand wanneer gebruikt heeft.
Uitspraak van Schaapherder op zaterdag 1 augustus 2009 om 20:03:
Een klein sponsje, ter grote van een vulpenvulling, wordt daarbij een minuut onder de tong gelegd. Vervolgens gaat het in een apparaat, waar vijf minuten later een soort kassabon uitrolt

ben je dus nog een half uur bezig . :rot:
 
ja met wouten wel.

Zie het al helemaal voor me;

'ey Frits, hoe krijg ik da apparaat aan t werk?'

- 'jah ehh.... ff denke'
- 'zit t snoer erin?'

'nee joh maar geen idee waar die is'
.....
10 minuten later:

'FRITS, GODDOMME IK HEB M EINDELIJK' :[

- 'jah maareh heb je dr nog nieuw printpapier ingedaan vanmiddag?'

'KUTTTTTT!!!!!'
 
Uitspraak van Schaapherder op zaterdag 1 augustus 2009 om 20:03:
Zal wel rustig worden op de feestjes volgend jaar...

Geen last van (y)
Drugs en verkeer is geen goed plan.. :nee:

Regel gewoon met een groep een bus,of neem de trein en pendelbus ;)

Ik zal wel een stuk agressiever zijn in het verkeer zonder mijn blowtje :bloos: ;p
 
rijden is sowieso kut na n feest als je helemaal gaar bent van de vermoeidheid :P
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 1 augustus 2009 om 20:36:
Gewoon hun bloed of hun pis testen, dan kan je aan de afbraakstoffen zien hoeveel iemand wanneer gebruikt heeft.

Ja ok maar kunnen ze dan wel onomstotelijk aantonen dat iemand zijn rijvaardigheid negatief beinvloed was op dat momtn. Daar zou het imo eigenlijk over moeten gaan.

Maar het zal mij benieuwen hoe lang ze nog erover doen om het in te voeren.
 
Uitspraak van Thijs-BK op zaterdag 1 augustus 2009 om 21:01:
a ok maar kunnen ze dan wel onomstotelijk aantonen dat iemand zijn rijvaardigheid negatief beinvloed was op dat momtn. Daar zou het imo eigenlijk over moeten gaan.

Ja, je kan dan checken wanneer iemand wat heeft gebruikt en in hoeverre dat nog actief is of al is afgebroken.

Allemaal stoffen testen ze op in je bloed die van THC worden gemaakt als het verteerd wordt, en THC zelf natuurlijk.
 
THC slaat zit op in vetcellen... en als je een tijd niet heb geblowd ken het nog voorkomen dat bij verbranding van vet de THC weer in je bloedsomloop komt!!
THC kan zeer lang in je lichaam blijven zitten!
 
Ja, maar dat gebeurt geleidelijk... je ziet n duidelijke piek in zon grafiek van n bloedproef binnen n paar uur na inname... zelf eens zon papieren gezien toen n bekende moest voorkomen vanwege 2 joints die hij eerder die avond gerookt had :S
 
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 1 augustus 2009 om 21:15:
je ziet n duidelijke piek in zon grafiek van n bloedproef binnen n paar uur na inname...

Dat zonder meer!

Maar het is gewoon bullshit.. mafia praktijken van de overheid!
 
Dan moet het alcoholgebruik ook naar zero tolerance...drugs is drugs, klaar.

Goeie zaak, hoor (y)
 
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 1 augustus 2009 om 21:19:
Dan moet het alcoholgebruik ook naar zero tolerance...drugs is drugs, klaar. Goeie zaak, hoor

Heb je gelijk in, dat is tenminste eerlijk, en dan is er geen discussie meer mogelijk en weet iedereen vantevoren waar-ie aan toe is.
 
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 1 augustus 2009 om 21:19:
Dan moet het alcoholgebruik ook naar zero tolerance...

Dat is voor de nieuwe jonge rijders al.... weet niet meer precies vanaf welke jaar t was ingegaan!
De mensen die daarvoor hun rijbewijs hebben behaald mogen aan de 0.5 prom. zitten!

Maar aan die 0.2 promille kom je door een liquer bonbon te vreten ofzo... dus zero tolerance alcohol is t al!
Uitspraak van P P op zaterdag 1 augustus 2009 om 20:29:
dan ken ik me auto wel verkopen, geen drank, drugs:'(

:lol: same here :D
Stel corrupte idioten van justitie.. :frusty:
 
Hoe zit het dan als je een uur of 10/15 nadat je flink aan de sos hebt gezeten gaat rijden. Je bent dan gewoon fit maar waarschijnlijk kunnen ze dan nog dingen terugvinden in je speeksel/bloed? Dan zullen ze toch met 100 % bewijs moeten komen dat je op dat moment onder invloed bent en niet een of ander vaag testje om weer geld te kunnen genereren en mensen van de weg te halen omdat het toch al overbevolkt is op de wegen :'(
en hoe zit t met medicijngebruik dan
 
Uitspraak van Schaapherder op zaterdag 1 augustus 2009 om 20:03:
Het beleid is strenger dan dat bij alcohol, want de weggebruiker mag met een kleine hoeveelheid drank wel autorijden. Maar volgens Wijbenga gaan drugs en verkeer niet samen, ook niet een klein beetje.

echt kansloos dit, maak dan geen onderscheid en trek 1 lijn :@

alcohol is net zo gevaarlijk :loser:
snuivuuuuuuuuuuuh snuivuuuuuuuuuuuuuuuuuh jalalalala
dit zou betekend dat een paar goede lijnen nemen om de blaasmachine een loer te leggen ok niet meer werkt
Uitspraak van FC Lacoste op zondag 2 augustus 2009 om 09:35:
snuivuuuuuuuuuuuh snuivuuuuuuuuuuuuuuuuuh jalalalala
Uitspraak van verwijderd op zondag 2 augustus 2009 om 02:03:
Hoe zit het dan als je een uur of 10/15 nadat je flink aan de sos hebt gezeten gaat rijden. Je bent dan gewoon fit maar waarschijnlijk kunnen ze dan nog dingen terugvinden in je speeksel/bloed? Dan zullen ze toch met 100 % bewijs moeten komen dat je op dat moment onder invloed bent

Vandaar ook de zero tolerance. Gewoon niets. 72 uur dus.
 
Straks iedereen met de trein of de bus 8)
Uitspraak van verwijderd op zondag 2 augustus 2009 om 02:20:
trek 1 lijn

:lijn:
Uitspraak van Thijs-BK op zaterdag 1 augustus 2009 om 20:34:
Want met een speekseltest kan je ook drugs aantonen bij iemand die een paar dagen ervoor nog heeft gebruikt. Maar dus eigenlijk niet meer onder invloed is.

In Duitsland krijg je daarvoor ook een boete, ook al heb je een aantal dagen daarvoor voor het laatst gebruikt..
Uitspraak van M.arlon (F) op zondag 2 augustus 2009 om 13:05:
In Duitsland krijg je daarvoor ook een boete, ook al heb je een aantal dagen daarvoor voor het laatst gebruikt..

tja maarja duitsers hebben een hele bekrompen kijk op drugs dus dat is te verwachten.
Maarja da's ergens ook niet heel erg gek omdat ze de oorlog mede verloren hebben omdat de bemanning van engelse luchtmachtbommenwerpers pep gebruiken om scherp te blijven op de nachtmissen naar Nazi-duitsland :lol:
Beetje oud zeer zeg maar :p
laatste aanpassing
 
dus als ik een jointje heb genuttigd paar uur geledenen en het is helemaal uitgewerkt en ik wordt aangehouden voor drugscontrole en hij geeft aan dat ik wat opheb maar hij laat niet zien of het al uitgewerkt is ofnie toch??

beetje krom vindt ik.
 
Artiest System
Uitspraak van verwijderd op zondag 2 augustus 2009 om 13:51:
hij geeft aan dat ik wat opheb maar hij laat niet zien of het al uitgewerkt is ofnie toch?? beetje krom vindt ik.

Dan moet je dus mee voor een bloedproef. En aangezien het ZERO TOLERANCE is, ben je dan gewoon de sigaar. Beetje krom ja. Maar politiek gezien maakt de regering daar weer vriendjes mee, internationaal. Dat zal ook de reden wel zijn.
Uitspraak van Thijs-BK op zondag 2 augustus 2009 om 13:21:
ja maarja duitsers hebben een hele bekrompen kijk op drugs

NL gaat ze anders vrij hard achterna ;-)
 
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 2 augustus 2009 om 14:15:
Maar politiek gezien maakt de regering daar weer vriendjes mee, internationaal. Dat zal ook de reden wel zijn.

Uitspraak van M.arlon (F) op zondag 2 augustus 2009 om 14:26:
NL gaat ze anders vrij hard achterna

Precies.
Uitspraak van Schaapherder op zaterdag 1 augustus 2009 om 20:03:
Jaarlijks overlijden naar schatting 80 mensen in het verkeer onder invloed van drugs.

En hoeveel doden vallen er tegen bomen langs de weg? Moeten we die dan ook verbieden?
En hoeveel doden vallen er door even een andere radiozender op te zoeken? Radio's ook verboden in de auto?
 
Uitspraak van SoMagic op zondag 2 augustus 2009 om 14:41:
En hoeveel doden vallen er tegen bomen langs de weg? Moeten we die dan ook verbieden?

Ze zijn wel verboden OP de weg :$
Artiest {SHOWLIST artist 69600, 57719}
Uitspraak van SoMagic op zaterdag 1 augustus 2009 om 20:21:
Dus net als in Duitsland na het roken van een jointje 72 uur verboden te rijden...

Zeg maar gerust 2 weken.
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 1 augustus 2009 om 20:11:
Volgens het Trimbos-instituut, althans hun site 3 jaar geleden, is blowen in het verkeer amper gevaarlijk.

Dikke bullshit. Als je echt stoned achter het stuur zit, is de kans klein dat je veilig thuiskomt.