Partyflock

Forumonderwerp · 1056395
2 volgers · 19728x bekeken
Waarschuw beheerder
donateur
Door: Hellen Kooijman
Gepubliceerd: gisteren 23:35
Update: vandaag 09:10

Tientallen toeristenbureaus in Kiev bieden trips aan naar de geëxplodeerde kernreactor en de verlaten stad Pripjat. Lekker griezelen bij gierende geigertellers en kapotte kinderschoentjes. Volgens de reisbureaus is het ongevaarlijk, mits je op de paadjes blijft. ‘Blijf een paar uur buiten staan en je bent dood.’

Dit is de laatste kans om geen X-ray-machine te worden.’ De kleine, rossige Sergej roept het vol overgave door de bus. Met twintig andere toeristen boemelen we door het heuvelachtige landschap tussen de Oekraïense hoofdstad Kiev en Tsjernobyl, naar de kernreactor die op 26 april 1986 ontplofte.

[img width=400 height=261 cacheid=00107845002d6a9792adc3191a02796eb4]http://www.depers.nl/UserFiles/Image/2009/200904/20090407/64824.400.jpeg[/img]
| Foto: Hollandse Hoogte

Achter in de bus hangen een paar jonge Deense gasten met hun lippen aan een bierblikje, hun rood geverfde lokken gekneed in een out of bed look. Het is acht uur ’s ochtends. ‘Je krijgt een alcoholtest voor je de zone in mag’, zegt Sergej grijnzend. ‘Aaah wat’, murmelen de jongens. De stoerste laat een boer. Sergej kijkt ernstig. ‘Dit is geen grap. Als ze jullie bij de controleposten pakken omdat je dronken bent, is dat jullie verantwoordelijkheid.’ Dan roept hij: ‘Doe alsof je op een kerkhof bent!’

De trip met SoloEast Travel lijkt op tientallen andere ‘ecological tours’ die toeristenbureautjes in Kiev aanbieden. Slechts de prijs varieert, van 100 tot 1000 dollar ‘For you alone’. De reisbureaus hebben een monopolie. In je uppie kom je de zwaarbewaakte zone niet in. De gidsen moeten iedere bezoeker vooraf met naam en paspoortgegevens aanmelden bij staatsorganisatie Chornobylinterinform.

Sergej vraagt 135 dollar. Voor dat bedrag krijg je een busretourtje rampgebied, een blik op de reactor en een wandeling door Pripjat; de stad die bewoners halsoverkop moesten verlaten direct na de ramp. Als toetje is er een maaltijd met wodka in het gebouwtje van Chornobylinterinform. Groente, vlees en aardappelen, zo meldt Sergej, zijn ‘van buiten de zone’. Want over de veiligheid maakt iedereen zich stiekem toch wel druk.

[img width=400 height=316 cacheid=00107846002d6a9e5e7c2eed1a02796eb4]http://www.depers.nl/UserFiles/Image/2009/200904/20090407/64701.400.jpeg[/img]
| Foto’s: Joyce Vlaming

De kernramp veroorzaakte destijds tientallen dodelijke slachtoffers. Duizenden mensen werden besmet en kregen kanker. Voedsel afkomstig uit de zone moet je niet eten. Zelfs 23 jaar na de ramp kan de straling daarin nog te hoog zijn.

Midden maart publiceerden Franse wetenschappers de resultaten van een onderzoek waaruit bleek dat de dieren in het gebied veel ernstiger beschadigd waren door radioactieve straling dan eerder was aangenomen. Op sommige plekken leefden geen vlinders, sprinkhanen en andere ongewervelde dieren meer. Veel dieren in de buurt van de ontplofte reactor vertoonden abnormale verkleuringen en hadden onderontwikkelde ledematen.

Voor de toerist die de regels opvolgt is er niets aan de hand, zo promoot de Oekraïense regering het toerisme naar het gebied. Op de website van Chornobylinterinform staat het onomwonden: ‘De route door de zone is zo gepland dat bezoekers niet blootstaan aan radioactieve straling.’ Het UNDP, het Ontwikkelingsprogramma van de Verenigde Naties, beweerde jaren geleden al dat ecotoerisme in specifieke delen van de zone goed mogelijk is. ‘Van een CT-scan loop je waarschijnlijk meer straling op dan van een dagje Tsjernobyl’, zegt Ronald Smetsers, stralingsdeskundige bij het RIVM. ‘Straling is er altijd en overal. Een Nederlander staat gemiddeld bloot aan 2,5 millisievert per jaar.’ Sievert is de eenheid voor de hoeveelheid schadelijke straling waaraan weefsel wordt blootgesteld.

Smetsers beweert dat het radioactieve materiaal dat destijds neerdwarrelde na 23 jaar is ‘ingevangen’ in de grond en het beton. Wat resteert is uitwendige bestraling vanuit de omgeving. Deze straling kan op verschillende plekken flink oplopen. Smetsers: ‘Gelukkig is dit eenvoudig te meten en zijn deze gebieden goed te vermijden’. Ook het risico van rondzwevende deeltjes is na bijna een kwarteeuw miniem. ‘De kans dat je zo veel deeltjes inademt dat je er ziek van wordt, is te verwaarlozen’, meent Smetsers. ‘Maar blijf wel uit de buurt van mos’, waarschuwt hij, ‘dat neemt selectief radioactiviteit op.’

Zolang je dus niets uit de zone eet en er niet te lang rondhangt, is een bezoekje aan Tsjernobyl vrij onschuldig. Toch heeft de stralingsdeskundige daarvoor geen keihard bewijs, want specifiek onderzoek ter plaatse heeft het RIVM nooit gedaan. Ook internationale studies stelden nooit onomstotelijk vast dat een ritje Tsjernobyl absoluut veilig is. Smetsers: ‘Tja, wil je helemaal zeker zijn, dan moet je er niet naartoe gaan.’

In Tsjernobyl zelf nemen ze het zekere voor het onzekere. In het gebouwtje van Chornobylinterinform spreekt een ernstig kijkende man in een camouflagepak ons toe. Zelfs de aangeschoten Denen geven geen kik. De man bromt in vlot Oekraïens – Sergej vertaalt – wat we wel en niet mogen in het ‘pretpark’. Op de paden blijven, niet op mos lopen. Niet de gebouwen in. Zeker niet de flats, want na al die jaren zonder onderhoud dreigt instortingsgevaar. En vooral niets meenemen uit het gebied: ‘No souvenirs’. Zijn bedenkelijke gezicht roept vragen op. ‘Lopen hier gemuteerde dieren rond?’, vraagt een Amerikaanse jongen die zo even in de bus verkondigde dat hij ‘the trip of his life’ ging maken. ‘Die zijn er niet’, stelt de man gerust. De groep ondertekent een vel papier waarmee ze belooft de regels te respecteren en aangeeft op eigen verantwoordelijkheid het gebied in te gaan.

De eerste stop is bij de kernreactor zelf. In de verte verrijst het bekende silhouet van wat eens een kernreactor was. Mannen in pak leggen de laatste hand aan een stalen schild van 200 meter breed, dat met behulp van het Franse consortium Novarka wordt gebouwd. Doel is om personeel en omgeving extra te beschermen tegen nucleaire straling. Weinig mensen weten, doet Sergej geheimzinnig, dat het daarbinnen nog smeult. ‘Niemand kan erbij. Het is er te heet. Een nieuwe ontploffing is niet uit te sluiten.’

Op weg naar Pripjat schuift de bus door een gebied met dor gras en struikjes waar oranjekleurig mos aan kleeft. De geigerteller van Sergej tikt zich een ongeluk. ‘Kijk, kijk’, doet Sergej ons beven. ‘1000 micro-röntgen per uur.’ Ofwel 0,01 milliSievert per uur. Sergej: ‘Blijf een paar uur buiten staan en je bent dood.’

In Pripjat rolt de bus stapvoets langs kapotte flatgebouwen, een vervallen sporthal, een schooltje. Het is muisstil. Een paar toeristen mogen naar buiten. Alles wordt in rap tempo gefotografeerd: de school, met stillevens van omgevallen tafeltjes en stoelen, in de gang ligt een kapot kinderschoentje. In de grijze flatgebouwen liggen de ramen aan diggelen, tegels zijn losgeraakt. ‘Help, hier is een groot gat’, roept een toerist vanuit een donkere hal.

Sergej grijnst laconiek. ‘We pikken je wel op hoor, als je erdoor naar buiten valt.’ Hij struint naar een bergje mos op een stoeptegel en houdt zijn geigerteller erboven. Die schiet gelijk omhoog. ‘Daar moet je dus niet op trappen. Maar verder is het ongevaarlijk. Ik doe dit al jaren. Dat zou ik toch niet doen als het gevaarlijk was?’

De buschauffeur denkt er anders over. Bij terugkomst zit de man nog steeds in de bus. Vandaag was zijn allereerste rit naar Tsjernobyl. ‘En tevens de laatste!’, bromt de chauffeur. Hij vindt het allemaal maar niets. ‘Ik krijg goed betaald, maar mijn gezondheid is belangrijker.’ Voor de buschauffeur was de rit naar Tsjernobyl zijn eerste en zijn laatste. ‘Mijn gezondheid is belangrijker.’

Bron:
http://www.depers.nl/buitenland/298313/Pretpark-Tsjernobyl.html
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
teveel tekst, te weinig plaatjes/foto's
Waarschuw beheerder
donateur
Ze hebben van tsjernobyl een pretpark gemaakt :\
Lekker in de radioactieve straling spelen :cheer:

Waarschuw beheerder
Geweldig gebied om een keer geweest te zijn.
Waarschuw beheerder
donateur
En dan met 3 ogen en een lichtgevend laagje terug te komen zeker :rot:

Uitspraak van 8-bit Kid™ op woensdag 8 april 2009 om 17:06:
it's a ghosttown!

cod 4 b)

:lol:

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Yoppie :blinky: op woensdag 8 april 2009 om 16:58:
Blijf een paar uur buiten staan en je bent dood.

chill b)

Waarschuw beheerder
waarom zou betalen om na die ellende te gaan kijken...

Artiest Natrion
Waarschuw beheerder
Ik had een weekje terug natuurkundepracticum over radioactieve straling.O:)
Waarschuw beheerder
Gezellig hoor.

Dan heb ik ook nog wel een leuk idee als afsluiting van de dag.
Snoepie hap uit de frituurpan!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van PRINSES DENN O:) op woensdag 8 april 2009 om 17:00:
te weinig plaatjes/foto's

maar lijkt me wel heeeeeel interessant om daar een x te zijn!
Waarschuw beheerder
zo, lijkt me echt raar dat in het echt te zien :o overal groeien ineens bomen
enzo. maar hoef er niet naar toe... misschien wel een leuk decor voor een horrorfilm :D

Tsjernobyl
De kernramp van 26 april 1986 in Tsjernobyl (Oekraïne) is met geen andere milieuramp te vergelijken. De radioactiviteit die vrij kwam was 200 maal groter dan die van de atoombom op Hiroshima. De meeste radioactiviteit kwam neer in Wit-Rusland. Meer dan 2 miljoen mensen werden blootgesteld aan hevige straling. Een gebied ter grootte van een Nederlandse provincie werd ontruimd en van de buitenwereld afgesloten en is voor honderden jaren onbewoonbaar.

Van de 33.000 kinderen die sinds de ramp officieel gevolgd worden, was in 1993 nog slechts 18% volledig gezond. Chronische hoofd- en spierpijn, neusbloedingen, vergroting van de lymfeklieren, een enorme toename van schildklierkanker, verzwakking van het afweermechanisme en complicaties van het ruggenmerg zijn ziektes die veel voorkomen. In 1993 zijn echter de gevolgen van deze ramp niet opgehouden te bestaan. De besmette kinderen van toen baren nu zelf kinderen. Slechts 10 % van de geboortes verloopt zonder complicaties. Genetische afwijkingen en een slechte conditie door gebrek aan gezonde voeding, veroorzaken dit.

Waarschuw beheerder
[img width=406 height=425 cacheid=00107848002d6aa06741e2201a02796faf]http://94.100.115.237/540350001-540400000/540356601-540356700/540356676_6_Wu09.jpeg[/img]
[img width=404 height=425]http://94.100.113.19/540350001-540400000/540356601-540356700/540356659_6_2S1w.jpeg[/img]
Paar weken terug shoot gemaakt daar :D
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 17:06:
Geweldig gebied om een keer geweest te zijn.

Idd, lijkt me een geweldige ervaring om daar te zijn :)

Geloof alleen wel dat het een aantal centen kost om daarheen te gaan :/

Er zijn ook nog gewoon mensen die er wonen, heb er laatst een docu van gezien op tv

heel intressant :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 17:20:
Paar weken terug shoot gemaakt daar :D

doe mij maar 2 tjernobiertjes, dat slaat pas in als een bom :X

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Hammertime op woensdag 8 april 2009 om 17:27:
Er zijn ook nog gewoon mensen die er wonen,

ehh wattan?
ik ben totaal niet goed geinformeerd hierover
maar ik dacht dus dat die straling als een grote wolk overal was, maar er zijn dus midden in dat gebied dus ook stralingvrije plekken? hoe kunnen die mensen er anders wonen?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op woensdag 8 april 2009 om 17:30:
maar ik dacht dus dat die straling als een grote wolk overal was, maar er zijn dus midden in dat gebied dus ook stralingvrije plekken? hoe kunnen die mensen er anders wonen?

straling gaat zitten op bomen en andere dingen zoals gebouwen etc, etc, dus in openlucht zul je er weinig van merken volgens mij

Waarschuw beheerder
Uitspraak van SJEEP op woensdag 8 april 2009 om 17:33:
straling gaat zitten op bomen en andere dingen zoals gebouwen

dan zou t ook in de grond moeten zitten, dichter bij een stralingsobject kan je toch niet zijn?
Waarschuw beheerder
Lijkt me wel indrukwekkend om een x te zien!
Waarschuw beheerder
gabber uit tsjernobyl :x

[img width=465 height=327 cacheid=0010784b002d6aa411b25a011a0279705e]http://i2-images.tv2.dk/s/81/554781-89200bb2fd967094d106419575026a85.jpeg[/img]
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Zou er best willen kijken. Lijkt me wel indrukwekkend... :yes:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op woensdag 8 april 2009 om 17:34:
dan zou t ook in de grond moeten zitten, dichter bij een stralingsobject kan je toch niet zijn?

ja dat is ook zo, maar in de grond word het opgenomen lijkt me
Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op woensdag 8 april 2009 om 17:30:
ehh wattan?

Er zijn een aantal oudere mensen die nog binnen de gevarenzone wonen. Geloof dat de gevarenzone een straal van 30km rondom de centrale is.
Mensen die er gewoon niet weg willen gaan. :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op woensdag 8 april 2009 om 17:34:

Op weg naar Pripjat schuift de bus door een gebied met dor gras en struikjes waar oranjekleurig mos aan kleeft. De geigerteller van Sergej tikt zich een ongeluk. ‘Kijk, kijk’, doet Sergej ons beven. ‘1000 micro-röntgen per uur.’ Ofwel 0,01 milliSievert per uur. Sergej: ‘Blijf een paar uur buiten staan en je bent dood.’
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
lang leve google earth.

die foto's enzo zijn echt apart.

al die verlaten en vergeten oorden trouwens
Waarschuw beheerder
Uitspraak van peuL op woensdag 8 april 2009 om 18:08:
lang leve google earth.

die foto's enzo zijn echt apart.

Zullen we samen gaan?
Mooie locatie voor Defqon :D
Waarschuw beheerder
Uitspraak van peuL op woensdag 8 april 2009 om 18:08:

van een lugubere schoonheid idd....
vooral da scheepskerkhof.....
[img width=600 height=400]http://www.opacity.us/images/db/55/87/0000003005.jpg[/img]

Waarschuw beheerder
Wat een VETTE foto's!!!

Fallout 3 irl! :kwijl:

[img width=400 height=261 cacheid=00107845002d6a9792adc3191a02797324]http://www.depers.nl/UserFiles/Image/2009/200904/20090407/64824.400.jpeg[/img]

Deze is geniaal :)

Tientallen toeristenbureaus in Kiev bieden trips aan naar de geëxplodeerde kernreactor en de verlaten stad Pripjat.

:|

Maar helaas is er geen camping :cry:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Blondjee074 op woensdag 8 april 2009 om 18:10:
Zullen we samen gaan?
Mooie locatie voor Defqon :D

oke:D

wanneer vertrekken we?:D

peulQon.2 mendyval
Waarschuw beheerder
was er vorige week nog geweest,viel 2 dagen later mijn linker oor eraf

Wat!!..

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Hammertime op woensdag 8 april 2009 om 17:27:
heb er laatst een docu van gezien op tv

heel intressant

Floortjeng dessing is dr geweest met Yorin Travel. Docu was inderdaad wel tof (y)
Juist de krakkemikkige boel is wat het erg interresant maakt. Net of de tijd is stilgezet. Een complete stad van de 1 op de andere dag is verbannen en al het levende is vernietigd. Lijkt me een mooi fenomeen om te bewonderen in het echt. Wie weet in de toekomst :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Hammertime op woensdag 8 april 2009 om 18:05:

krijgen ze die straling binnen in die bus niet dan?:$

Waarschuw beheerder
Hoe heet een Russische cowboy met 2 'lasso's' in zijn broek?

Tsjerno Bill b)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 19:18:

Tsjerno Bill b)

8)
Waarschuw beheerder
donateur

Tsjerno Bill b)

Waarschuw beheerder

Tsjerno Bill

ik snap niet hoe je dan aan tsjerno komt:O

Waarschuw beheerder
‘1000 micro-röntgen per uur.’ Ofwel 0,01 milliSievert per uur. Sergej: ‘Blijf een paar uur buiten staan en je bent dood.’

moe je daar in ieder geval geen panne krijgen :lol:

Waarschuw beheerder
inderdaad ja

Waarschuw beheerder
donateur
Freaky maar interessant :)

Waarschuw beheerder
Is misschien een leuke locatie voor een entertainmentcentre van Hennie van der Most.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op woensdag 8 april 2009 om 19:37:
ik snap niet hoe je dan aan tsjerno komt

Iets verder doordenken :p

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 20:09:
entertainmentcentre van Hennie van der Most.

samen met patty brard en gerard joling.. net wanneer je denkt dat het niet erger kan :lol:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Procell op woensdag 8 april 2009 om 20:11:
Iets verder doordenken

ik ben niet vindingrijk genoeg hiervoor

Waarschuw beheerder
Nee, en je bent ook altijd zo serieus :rot: ;p
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 20:11:
samen met patty brard en gerard joling

Patty Brard ff klysma geven met het zwaar water uit de reactor (y)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op woensdag 8 april 2009 om 20:12:
ik ben niet vindingrijk genoeg hiervoor

ik snap m :P door die
Tsjernobyl

stralingshit :P heeft ie dr twee gekregen :P vandaar die 2 lasso's :P
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 20:16:
Patty Brard ff klysma geven met het zwaar water uit de reactor

vind je da nie zielig?
ik denk dat het veel leuker is om te zien hoe ze langzaam veranderd in een eh.. nog enger iets dan ze nu al is :lol:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
:/
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
hehe die eerste foto en dat reuzenrad doen me denken aan cod4 :lol:
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Kleuzzz²³ op woensdag 8 april 2009 om 18:00:
Op deze site staan nog meer urban ruins, staan ongelooflijke locaties tussen...
http://www.opacity.us/

Vette site. Ben vroeger wel eens wat meer van dit soort sites tegengekomen. In Duitsland heb je genoeg van dit soort locaties jammer genoeg zijn ze in Nederland zeer zeldzaam.

Vraag me overigens wel af hoe ze al die locaties vinden.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van wsx op woensdag 8 april 2009 om 20:57:
In Duitsland heb je genoeg van dit soort locaties jammer genoeg zijn ze in Nederland zeer zeldzaam.

Noord Oost Groningen??? :p
Waarschuw beheerder
Vraag me overigens wel af hoe ze al die locaties vinden.

Google Earth?
Waarschuw beheerder
in Nederland

Groot gedeelte van Kamp Soesterberg ligt er ook zo bij, vorig jaar nog dik feest gehad........8)
[img width=640 height=480]http://070.freetekno.nl/gallery2/d/284134-5/Oxi_Soest_061208_45.jpg[/img]

Waarschuw beheerder
Tsjernobyl zou ik heel graag een keer heen willen, heb me altijd al wel geïnteresseerd in heel die ramp + na sleep..
Echt Naïef ook hoe die russen reageerden toen de fik erin ging daaro :no:

Vraag me overigens wel af hoe ze al die locaties vinden

Google earth etc.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 21:27:
Naïef

Mwoah, nogal lichtjes uitgedrukt....:lol:

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Yoppie :blinky: op woensdag 8 april 2009 om 20:55:
hehe die eerste foto en dat reuzenrad doen me denken aan cod4

Zo, echt echt :D

Waarschuw beheerder

Mij doet dat tweede plaatje met de reuzenrad echt aan Trespasser denken.:P (Best oud spelletje met shitbesturing waarin je op dat dinosauruseiland van Jurassic Park strandt.)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 19:01:
Floortjeng dessing is dr geweest met Yorin Travel. Docu was inderdaad wel tof
Juist de krakkemikkige boel is wat het erg interresant maakt. Net of de tijd is stilgezet. Een complete stad van de 1 op de andere dag is verbannen en al het levende is vernietigd. Lijkt me een mooi fenomeen om te bewonderen in het echt. Wie weet in de toekomst

Inderdaad (Y)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Kleuzzz²³ op woensdag 8 april 2009 om 21:16:
Groot gedeelte van Kamp Soesterberg ligt er ook zo bij, vorig jaar nog dik feest gehad.......

Moet je dan in Kamp Vught ook maar eens doen of wa?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 21:45:
Moet je dan in Kamp Vught ook maar eens doen of wa?

wel lekker dicht bij huis.....(Y)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
In Duitsland heb je genoeg van dit soort locaties jammer genoeg zijn ze in Nederland zeer zeldzaam.

area 51 O:)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 20:22:
stralingshit heeft ie dr twee gekregen vandaar die 2 lasso's

niet grappig :$ als t een extra ledemaat zou zijn, snapte ik m wel

Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 8 april 2009 om 20:46:
Een meting net buiten Pripyat op één van de meest besmette plaatsen. De geigerteller geeft 130 microSievert aan, dat is bijna 1000 keer zoveel als normaal. Vanwege deze hoeveelheid straling kan je niet langer dan 2 minuten op deze plek blijven.

dus je kan dr wel gewoon rondlopen alleen niet langer dan een paar minuten op dezelfde plek? en als je nou overal slenterend doorheen gaat?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van inactief op woensdag 8 april 2009 om 21:54:
en als je nou overal slenterend doorheen gaat?

Eigenlijk zoals ik 'loop' in het dagelijks leven :lol:
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 21:31:
Zo, echt echt :D

ja toch :lol:
Uitspraak van verwijderd op woensdag 8 april 2009 om 21:31:
Mij doet dat tweede plaatje met de reuzenrad echt aan Trespasser denken.:P (Best oud spelletje met shitbesturing waarin je op dat dinosauruseiland van Jurassic Park strandt.)

haha :lol:

Waarschuw beheerder
staat in me planning om die kant op te gaan :)

Waarschuw beheerder
donateur
deze is ook vet, een meisje wat met de motor door het gebeid trok.

http://www.kiddofspeed.com/chernobyl-revisited/chapter1.html

Oa. bijna zelfde foto als hierboven
[img width=640 height=446 cacheid=001078a8002d6b2d46c280d61a0279867d]http://www.kiddofspeed.com/chernobyl-revisited/imag10.3.jpg[/img]

[img width=650 height=480 cacheid=00012ae10002852d86bccb281a0279867d]http://www.tochernobyl.com/images/bridgeofdeath.jpg[/img]
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 8 april 2009 om 20:46:
Een meting net buiten Pripyat op één van de meest besmette plaatsen. De geigerteller geeft 130 microSievert aan, dat is bijna 1000 keer zoveel als normaal. Vanwege deze hoeveelheid straling kan je niet langer dan 2 minuten op deze plek blijven.

Mooie foto's, maar dat is echt een onzin uitspraak... Sievert is de eenheid voor effectieve geabsorbeerde dosis. Die is zonder tijdsbestek aan te geven dus compleet betekenisloos.

Overigens: 1500 microsievert per jaar is de gemiddelde achtergrondstraling in Nederland. Zou dit dus bijvoorbeeld 130 microsievert per uur betekenen (ik weet het niet, heb geen verstand van geigertellers), kan je inderdaad beter niet te lang blijven staan, hoewel een paar uurtjes geen kwaad zouden kunnen.
Waarschuw beheerder
Erg mooie foto's, van die afgelegen gebieden waar jaren geleden nog allerlei mensen leefden en nu nooit iemand meer komt. Echt indrukwekkend.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Blondjee074 op donderdag 9 april 2009 om 08:41:
Erg mooie foto's, van die afgelegen gebieden waar jaren geleden nog allerlei mensen leefden en nu nooit iemand meer komt. Echt indrukwekkend.

;)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)

Wel tragisch om te zien die flats vlakbij Tsjernobyl al bijna 30 jaar onbewoond en totaal verlaten zijn
[img width=800 height=594]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5b/Pripyat01.jpg/800px-Pripyat01.jpg[/img]
[img width=650 height=480]http://www.tochernobyl.com/images/hotelpripyat.jpg[/img]
Het hotel in Pripyat was ooit een bloeiende zaak. Maar inmiddels heeft er al 21 jaar geen enkele bezoeker meer ingecheckt

[img width=650 height=480]http://www.tochernobyl.com/images/ferriswheel1.jpg[/img]
Na al die jaren staat het reuzenrad nog altijd trots overeind; maar de kinderen die erin horen zijn alleen nog maar een herinnering. Het reuzenrad is door en door verroest, ik denk niet dat het ooit nog zal kunnen draaien.

[img width=650 height=480]http://www.tochernobyl.com/images/firstcheckpoint2.jpg[/img]
Overal waar je kijkt bij de controlepost zie je borden die waarschuwen voor straling en die je verbieden het gebied in te gaan. Ook hangt er een kaart van het gebied, en staan er apparaten die bezoekers op straling controleren voordat ze de zone weer uit mogen.

[img width=650 height=480]http://www.tochernobyl.com/images/ships.jpg[/img]
Na het ongeluk met de kerncentrale mochten deze schepen het besmette gebied niet meer uit. Dus liggen ze hier al jaren roest te verzamelen.

[img width=650 height=480]http://www.tochernobyl.com/images/130.jpg[/img]

[img width=650 height=480]http://www.tochernobyl.com/images/bridgeofdeath.jpg[/img]
Deze brug leidt over het spoor naar Moskou. Vanaf hier kun je zowel Pripyat als de kerncentrale zien. Na het ongeluk verzamelden de bewoners van Pripyat zich op deze brug om naar het vuur te kijken, maar op deze brug was de straling enorm. Later kreeg deze brug zijn nieuwe naam: "Bridge of death" oftewel "Brug van de dood".
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 08:45:
Wel tragisch om te zien die flats vlakbij Tsjernobyl al bijna 30 jaar onbewoond en totaal verlaten zijn

dan mogen ze nu onderhand toch wel gekraakt worden schat ik zo...:lol:
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van inactief op woensdag 8 april 2009 om 19:02:
krijgen ze die straling binnen in die bus niet dan

lees het artikel eens :)

Heb het gisteren in de pers gelezen. Mooi stuk. Kost je 120 euro om het te bezoeken :) excl reis richting de oekraïne :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
:yes:
Waarschuw beheerder
Bridge of death" oftewel "Brug van de dood

no shit

Waarschuw beheerder
donateur
de rest is al dood namelijk.
Waarschuw beheerder
vage shit man
Waarschuw beheerder
Oh ja gezellig, zit je eerst lekker een suikerspin te kanen in het reuzenrad en 3 weken later groeien er nagels in je buik..

Neen, dank u!

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Ja ik, Dennis.. op donderdag 9 april 2009 om 15:50:
Oh ja gezellig, zit je eerst lekker een suikerspin te kanen in het reuzenrad en 3 weken later groeien er nagels in je buik..

Neen, dank u!

Je snapt de romantiek niet rondom Tsjernobyl en je denkt te rationeel
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Tsjernoby uit altijd lastig 8)

laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 16:02:
Je snapt de romantiek niet rondom Tsrjenobyl en je denkt te rationeel

zo zeg, sterke analyse!

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 16:02:
Tsjernoby uit altijd lastig

Waarschuw beheerder
ga spinazi maken met veel ijzer erin mzzl

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Simon.P op donderdag 9 april 2009 om 16:19:
ga spinazi maken met veel ijzer erin mzzl

Ik eet mee :honger: :lol:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Sebastiaan™ op donderdag 9 april 2009 om 08:51:
lees het artikel eens

srry..had dat stukkie net overgeslagen:$
Artiest {SHOWLIST artist 106204, 74314, 74486, 58898, 56113}
Waarschuw beheerder
"Bridge of death" oftewel "Brug van de dood".

brr ... ik krijg het er koud van.

toch vreemd dat zo iets extreems als deze ramp, 30 jaar later nogsteeds zo .. ontiegelijk interresant kan zijn.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Focuz op donderdag 9 april 2009 om 16:58:
toch vreemd dat zo iets extreems als deze ramp, 30 jaar later nogsteeds zo .. ontiegelijk interresant kan zijn

Jij begrijpt het :yes:

Waarschuw beheerder
spooksteden zijn wel leuk in films..maar nog byzonderder wanneer zij echt zijn
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 17:00:
Jij begrijpt het

het intereseert me al jaren lang .. 'k heb geen idee waarom

ik wil er aleen al heen .. puur om die sfeer te voelen..
dat lijkt me zo heftig en emotioneel(niet als in janken .. maar gewoon het "wow holy shit" gevoel ) ..
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 15:35:
Mooiste is dat er nog gewoon boertjes daar leven zonder enige gezondheidsklachten

Een maandje of wat geleden was hier een documantaire over op TV genaamd "In Europa".
Daar lieten ze zien dat er in de stad ook al steeds meer mensen wonen in het "verboden" gebied. Zo verboden is het allemaal al niet meer, en die mensen hebben er eerst wel heel lang stiekum geleefd, en zijn nooit ziek geworden.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 17:15:
dorp

das geen dorp lijkt mij..met al die hoogbouw en toch vrij veel ruimte..

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van inactief op donderdag 9 april 2009 om 17:17:

Voor Russische begrippen een dorp ;)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 17:16:
Een maandje of wat geleden was hier een documantaire over op TV genaamd "In Europa".
Daar lieten ze zien dat er in de stad ook al steeds meer mensen wonen in het "verboden" gebied. Zo verboden is het allemaal al niet meer, en die mensen hebben er eerst wel heel lang stiekum geleefd, en zijn nooit ziek geworden.

ook hebben ze er paarden uitgezet jaaaren geleden en die doen het ook wonderbaarlijk goed

Waarschuw beheerder
Gepubliceerd: gisteren 23:35
Update: vandaag 09:10

laatste aanpassing 8 april 2009 16:58

dan was gisteren eergisteren en vandaag gisteren..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 17:15:
Al bijna 30 jaar verlaten dorp op steenworp afstand van de voormalige kerncentrale Tsjernobyl op de achtergrond

het was toch in '86 gebeurd :\

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Als er geen straling zou zijn, is het wel een geweldige plek om te paintballen :P
Waarschuw beheerder
donateur

idd lijkt wel str8 outta the game ofzo!

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van 0297 op donderdag 9 april 2009 om 17:30:
Tsjernobyl

[img width=800 height=600]http://www.columbusmagazine.nl/images/user_images5/d7cfa/d7cfa.jpg[/img]

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Focuz op donderdag 9 april 2009 om 17:07:

dat lijkt me zo heftig en emotioneel(niet als in janken .. maar gewoon het "wow holy shit" gevoel ) ..

FILMPJE: Tsjernobyl tegenwoordig na de ramp :/
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van inactief op donderdag 9 april 2009 om 17:17:

Tsjernobyl (Russisch: ) of Tsjornobyl (Oekraïens: ) is een kleine stad aan de rivier Pripjat, gelegen in de oblast Kiev, in het noorden van Oekraïne, niet ver van de grens met Wit-Rusland. Het is vooral bekend vanwege het ongeluk in een nabijgelegen kernreactor op 26 april 1986. De ioniserende straling als gevolg van dit ongeluk is er nog zo sterk, dat leven er vrijwel onmogelijk is. Daarom is de plaats, die voorheen zo'n 14.000 inwoners telde, net als het nabijgelegen stadje Prypjat nu een spookstad en valt zij binnen de zogenaamde vervreemdingszone, die in een straal van 30 kilometer rondom de kerncentrale loopt en die niet vrij toegankelijk is.

In de omliggende regio is de straling minder sterk, maar ook daar wonen nog steeds vijf miljoen mensen in besmet gebied.
Waarschuw beheerder
de spinazi was top

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Simon.P op donderdag 9 april 2009 om 18:44:
de spinazi was top

En leef je nog?? :lol:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 18:49:
En leef je nog??

wel moeilijk eten met een gasmasker op trouwens,maar voor de rest leef ik nog ja
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Na al die jaren staat het reuzenrad nog altijd trots overeind; maar de kinderen die erin horen zijn alleen nog maar een herinnering. Het reuzenrad is door en door verroest, ik denk niet dat het ooit nog zal kunnen draaien.

[img width=400 height=602]http://pripyat.com/sm/site/photogallery/uploads/1717/22062.jpg[/img]

Waarschuw beheerder

Hetzelfde gevoel had ik al bij die film dat willSmith in zijn eentje door de straten van NewYork loopt, en zelfs al bij the langoliers... Grote verlaten locaties zijn gewoon indrukwekkend, onwerkelijk. :yes:

Maar heb dat zelfs al als ik soms voor mijn werk in grote verlaten industriegebouwen kom.
Laat staan zo'n grote verlaten stad :lol:

De foto's van de botsauto's heb ik op de 1 of andere manier altijd nog het indrukwekkenst gevonden..

Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 17:32:
Als er geen straling zou zijn, is het wel een geweldige plek om te paintballen

Met honderden tegelijk :lol:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Vette foto's :jaja:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 19:59:
the langoliers

Prachtige film, onwerkelijk en idd als je je gaat inleven, je de rillingen over je lijf krijgt :yes:

Grote verlaten locaties zijn gewoon indrukwekkend, onwerkelijk.

Gelukkig kennen veel mensen dus dat gevoel :p
Is trouwens ook griezelen bij de gedachte dat je daar 's avonds laat op zo'n grote verlaten locatie in je eentje zou rondlopen :S

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)

Uitspraak van actief op donderdag 9 april 2009 om 20:01:
Vette foto's

Uitspraak van inactief op donderdag 9 april 2009 om 17:05:
spooksteden zijn wel leuk in films..maar nog byzonderder wanneer zij echt zijn

laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 20:05:
Is trouwens ook griezelen bij de gedachte dat je daar 's avonds laat op zo'n grote verlaten locatie in je eentje zou rondlopen

Niet relaxed in je eentje neej

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)

dat lijkt me zo heftig en emotioneel(niet als in janken .. maar gewoon het "wow holy shit" gevoel )

Wat dacht je dan van het grote Nazivakantie eiland/hotel genaamd: "Prora"

De opdracht voor de bouw was in 1935 gegeven door Adolf Hitler.
In het badhotel moesten twintigduizend vakantiegangers uit de arbeidersklasse zich kunnen ontspannen, en het complex moest tijdens een eventuele oorlog ook als hospitaal kunnen worden gebruikt. In totaal zouden vijf van dergelijke reusachtige badhotels worden gebouwd.
Aan een kade zouden cruiseschepen kunnen afmeren.
Het gehele complex strekte zich 4,5 kilometer langs de kust uit.
De kamers waren overigens vrij bescheiden. Ze maten 5 bij 2,5 meter, en hadden alleen een bed, een zithoek, en een wastafel. De toiletten en de badkamers waren gemeenschappelijk en bevonden zich in zijvleugels, waarin ook de trappenhuizen, de liften en de personeelsruimten waren gesitueerd.

Het complex zou in de zomer van 1940 in gebruik worden genomen, maar toen in 1939 de Tweede Wereldoorlog uitbrak, werd de bouw stilgelegd.
De acht hotelblokken, het theater en de kade waren op dat moment in ruwbouw klaar.
De feestzaal en de golfslagbaden zijn nooit gebouwd.
Prora is ook nimmer gebruikt voor het doel, waarvoor het werd ontworpen; het behoort daarom tot grote nutteloze bouwwerken.

In mei 1945 werd het complex overgenomen door het Rode Leger, dat er grondbezitters interneerde.
Tot in 1947 werden delen van het complex ontmanteld om naar de Sovjet-Unie te worden overgebracht.
In 1948 werden er Russische soldaten gehuisvest.
Na afloop van de Koude Oorlog werd Prora overgedragen aan de Bundeswehr.
Eind 1992 verliet het leger het complex.
In het derde blok zijn tegenwoordig ateliers, particuliere musea en horecagelegenheden ondergebracht.

Er zijn plannen om het derde blok te verkopen aan een projectontwikkelaar, die er een jeugdherberg, een hotel, woningen en musea in wil vestigen.
In 2004 is hiervoor een prijsvraag gewonnen door een Rotterdams architectenbureau

[img width=800 height=554]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3f/ProraLandseite.jpg/800px-ProraLandseite.jpg[/img]
Het onmetelijke en 4,5 kilometer lange vakantie-hotel, bedacht door Adolf Hitler in 1935 bestemd voor Duitse arbeiders :S
Het vakantie-oord dat in 1940 af had moeten zijn, is nooit in gebruik genomen, door het uitbreken van de Tweede wereldoorlog in 1939.

[img width=443 height=425]http://www.vegarmoen.com/html/archive/prora/bilder/prora2.jpg[/img]
Adolf Hitler wilde als dank voor de vele groeten die hij van het volk kreeg, het volk ook iets bieden.
Op het Duitse eiland Rugen in het noorden van het voormalige Oost-Duitsland liet hij daarom het grootste vakantieoord ter wereld genaamd "Prora" bouwen.
Net als zijn Derde Rijk kwam het nooit af…

[img width=800 height=600]http://davenewbold.com/images/P1010420.JPG[/img]
Aan het prachtige Oostzeestrand zeer solide gebouwd door de nazi's als vakantieoord voor vermoeide soldaten, in DDR tijd nog deels als kazerne in gebruik geweest, en nu geheel leeg, op een klein museum na. Niemand weet goed wat er mee aan te moeten.

[img width=500 height=557]http://www.luxique.com/blog/wp-content/uploads/2008/12/prora-2.jpg[/img]
Uiteindelijk zou Prora nooit één vakantiegast verwelkomen. Maar de kilometerlange overblijfselen staan nog altijd aan de kust van de Oostzee, wachtend op een onzekere bestemming.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 21:03:
en nu geheel leeg, op een klein museum na

en een uitgaans lokatie. Zou zeggen laat er maar een heel groot festival plaats vinden (y)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Sebastiaan™ op donderdag 9 april 2009 om 21:22:
en een uitgaans lokatie. Zou zeggen laat er maar een heel groot festival plaats vinden

4,5 kilometer lang is dat joh, weet je wel niet hoe groot dat is :p
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 18:15:
FILMPJE: Tsjernobyl tegenwoordig na de ramp

Bij 2:44 zie je een baby'tje tegen zijn/haar moeder aanliggen.
wat heeft dat baby'tje op z'n hoofd?:O
En daarna zie je een foto van een baby in een glazenpot .. hoezo dat?:O

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 21:25:
4,5 kilometer lang is dat joh, weet je wel niet hoe groot dat is

't zou wel een geschikte locatie voor pinkpop kunnen zijn.:lol:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 21:42:
En daarna zie je een foto van een baby in een glazenpot .. hoezo dat?

Een overleden baby'tje op sterk water ten behoeve voor de wetenschap :/
Iets anders kan ik niet bedenken :/

Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 21:43:
't zou wel een geschikte locatie voor pinkpop kunnen zijn.

Wat dacht je van 5 dagen lang Dance Valley :cheer:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)

[img width=800 height=594]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5b/Pripyat01.jpg/800px-Pripyat01.jpg[/img]
[img width=650 height=480]http://www.tochernobyl.com/images/hotelpripyat.jpg[/img]
Het hotel in Pripyat was ooit een bloeiende zaak. Maar inmiddels heeft er al 21 jaar geen enkele bezoeker meer ingecheckt

[img width=650 height=480]http://www.tochernobyl.com/images/ferriswheel1.jpg[/img]

[img width=650 height=480]http://www.tochernobyl.com/images/firstcheckpoint2.jpg[/img]
Overal waar je kijkt bij de controlepost zie je borden die waarschuwen voor straling en die je verbieden het gebied in te gaan. Ook hangt er een kaart van het gebied, en staan er apparaten die bezoekers op straling controleren voordat ze de zone weer uit mogen.

[img width=650 height=480]http://www.tochernobyl.com/images/ships.jpg[/img]
Na het ongeluk met de kerncentrale mochten deze schepen het besmette gebied niet meer uit. Dus liggen ze hier al jaren roest te verzamelen.

[img width=650 height=480]http://www.tochernobyl.com/images/130.jpg[/img]

[img width=650 height=480]http://www.tochernobyl.com/images/bridgeofdeath.jpg[/img]
Deze brug leidt over het spoor naar Moskou. Vanaf hier kun je zowel Pripyat als de kerncentrale zien. Na het ongeluk verzamelden de bewoners van Pripyat zich op deze brug om naar het vuur te kijken, maar op deze brug was de straling enorm. Later kreeg deze brug zijn nieuwe naam: "Bridge of death" oftewel "Brug van de dood".
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 21:44:
Een overleden baby'tje op sterk water ten behoeve voor de wetenschap
Iets anders kan ik niet bedenken

hm oke.:O
Maar wat is dat dan met die baby die tegen z'n moeder aanligt.
heeft zo'n rare plek op z'n hoofd..
zal denk ik door de straling komen ofzo..

Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 21:44:
Wat dacht je van 5 dagen lang Dance Valley

dat is ook best:cheer:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 21:50:
Toegang kasteel Almere . 'S avonds doet het verlaten terrein zelfs een beetje spookachtig aan

rare toegang voor een (niet afgebouwd) kasteel:S
maarja, hoezo 'spookachtig':O

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 22:01:
Maar wat is dat dan met die baby die tegen z'n moeder aanligt.
heeft zo'n rare plek op z'n hoofd..
zal denk ik door de straling komen ofzo..

Is echt zielig hoor allemaal, hoe verminkt al die kinderen na de ramp geboren zijn :/
Zelfs vandaag nog, meer dan 20 jaar na de ramp (26 april 1986) worden er kinderen met verminkingen en onbekende aandoeningen geboren...

De ioniserende straling als gevolg van dit ongeluk is er nog zo sterk, dat leven er vrijwel onmogelijk is. Daarom is de plaats, die voorheen zo'n 14.000 inwoners telde, net als het nabijgelegen stadje Prypjat nu een spookstad en valt zij binnen de zogenaamde vervreemdingszone, die in een straal van 30 kilometer rondom de kerncentrale loopt en die niet vrij toegankelijk is.

In de omliggende regio is de straling minder sterk, maar ook daar wonen nog steeds vijf miljoen mensen in besmet gebied.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 22:06:
Is echt zielig hoor allemaal, hoe verminkt al die kinderen na de ramp geboren zijn
Zelfs vandaag nog, meer dan 20 jaar na de ramp (26 april 1986) worden er kinderen met verminkingen en onbekende aandoeningen geboren...

De ioniserende straling als gevolg van dit ongeluk is er nog zo sterk, dat leven er vrijwel onmogelijk is. Daarom is de plaats, die voorheen zo'n 14.000 inwoners telde, net als het nabijgelegen stadje Prypjat nu een spookstad en valt zij binnen de zogenaamde vervreemdingszone, die in een straal van 30 kilometer rondom de kerncentrale loopt en die niet vrij toegankelijk is.

idd.
als ik dan zo naar mijn gezonde dochtertje kijk en dan naar die kindjes..
pfft zielig..:(

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 22:12:
pfft zielig..

Voorlopig krijgen de voormalige bewoners van de 'verboden zone' geen toestemming om terug te keren.
Er is echter een uitzondering gemaakt voor een groep van 800 - 1000 ouderen, die psychische problemen hadden in hun nieuwe woongebieden.
Ondanks de gezondheidsrisico's wilden zij graag terugkeren naar hun oorspronkelijke huizen in de buurt van de centrale. Volgens sommige deskundigen voelen zij zich momenteel gelukkiger dan in hun tijdelijke behuizing en is hun gezondheid in de meeste gevallen verbeterd. Wegens hun hoge leeftijd lopen zij minder risico lopen dat zij, als gevolg van de verhoogde totale stralingsdosis, in de loop der jaren nog kanker zullen ontwikkelen.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
als ik op google earth ga kijken, is heel tjernobyl 1 wazige plek wat je niet kan zien :S,
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 22:36:
als ik op google earth ga kijken, is heel tjernobyl 1 wazige plek wat je niet kan zien ,

Klopt, dat begrijp ik dus ook niet waarom de Russische overheid tegenwoordig nog zo geheimzinnig doet over deze rampplek :/

Het ongeval gebeurde in de nacht van vrijdag 25 op zaterdag 26 april 1986. Oorzaak was een veiligheidsexperiment of risicotest met eenheid 4 van de centrale, de laatste die in gebruik was genomen. De reactor sloeg op hol en er volgden explosies, waardoor grote hoeveelheden radioactieve stoffen uit het reactorvat in de atmosfeer terechtkwamen.
In het begin hield de SovjetUnie deze gebeurtenis stil, zodat het buitenland pas iets in de gaten kreeg nadat de wind de eerste wolken met radioactieve deeltjes uit de Oekraïne had meegevoerd naar OostEuropa en Scandinavië.

De evacuatie van de bevolking in de omgeving van de centrale kwam later op gang dan wenselijk: zo'n 36 uur na het ongeval begon de evacuatie van de inwoners van Pripjat en van de tientallen boeren in omgeving. Hiervoor werden 1200 bussen ingezet.
Steden en dorpen die meer dan 5 km maar minder dan 15 km van de centrale lagen, werden pas zes dagen na het ongeval ontruimd. Hierdoor hebben veel mensen een onnodig hoge stralingsdosis opgelopen.

België kreeg in de nacht van donderdag 1 mei op vrijdag 2 mei voor het eerst te maken met de radioactieve wolk uit Tsjernobyl; een halve dag later volgde Nederland. In Nederland mat het Kernfysisch Versneller Instituut in Groningen op vrijdag 2 mei voor het eerst meer radioactiviteit in de lucht; later werden ook in het IJsselmeer en de rivieren stralingsniveaus gevonden die twee tot tienmaal zo hoog waren als normaal. Voor de inwoners van beide landen kwam dat niet geheel onverwachts, omdat radio, televisie en kranten al vanaf dinsdag 29 april dagelijks met uitgebreid nieuws kwamen over het ongeval. De media besteedden ook regelmatig aandacht aan de radioactieve stoffen die uit Tsjernobyl naar de lage landen zouden overwaaien.
Zowel in Nederland als in België lieten deskundigen geruststellende informatie horen. De radioactieve wolk uit de Oekraïne kon op geen enkele manier de volksgezondheid in gevaar brengen. Beide landen liggen op zo'n 1.600 en 1.800 km van Tsjernobyl verwijderd; de kortlevende radioactieve stoffen in de atmosfeer zouden door de inmiddels verstreken tijd (vijf tot zes dagen) al voor een aanzienlijk deel zijn vervallen, terwijl de langlevende radioactieve stoffen door de lange transportweg aanzienlijk verdund zouden zijn wanneer de radioactieve wolk onze streken bereikten.

[img width=312 height=416 cacheid=00013ec50002b972d0e00fcb1a0279b6be]http://www.home.zonnet.nl/a.heer/Oekraine/Rest-images/119-gedenksteen_jpg.jpg[/img]
Gedenksteen vlakbij de rampplek waar ongeveer 600.000 mensen de dood vonden door de levensgevaarlijke stralingen
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
is niet altijd een 'vlek' geweest,

is er nooit een film gemaakt over deze ramp?:)
zijn volgens mij van bijna alle grote rampen wel film's gemaakt

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 22:57:
is er nooit een film gemaakt over deze ramp?
zijn volgens mij van bijna alle grote rampen wel film's gemaakt

De meest recente en grootste scheepramp in de Europese naoorlogse geschiedenis, de ondergang van de Estonia is met 852 slachtoffers in 1994 is volgens mij ook nog nooit verfilmd :p

Waarschuw beheerder
Die ramp, laat die aub voor elke kerncentralemedewerker (behalve Homer Simpson dan hehe) een les zijn. De kracht van het atoom is iets moois, maar ga er aub verantwoordelijk mee om, je speelt met tienduizenden mensenlevens.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 23:01:
Die ramp, laat die aub voor elke kerncentralemedewerker (behalve Homer Simpson dan hehe) een les zijn

Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 23:01:
De kracht van het atoom is iets moois, maar ga er aub verantwoordelijk mee om, je speelt met tienduizenden mensenlevens.

:respect:

Waarschuw beheerder
Nou kijk, ik ben ook gewoon een sterveling die fouten maakt en die niemand als persoon kan aanspreken op een menselijke fout zonder hypocriet te zijn... maar er zijn gewoon dingen waarbij je op elke positie 3 mensen nodig hebt om mekaars fouten uit te sluiten, bij die onderbemande en slecht onderhouden centrale was dat niet het geval... en dat heeft dus vele Sovjetburgers het leven gekost, met name van de brandweer, en duizenden mensen een paar jaren van hun leven gekost.... de mensen die nu kanker hebben gehad zijn een topje van een enorme ijsberg. Met wellicht meerdere topjes, en sowieso een enorme onderwaterse ijsmassa.

Tegen de tijd dat de generatie van mijn bouwjaar, in de Oekraïne, een jaar of 60-70 is, vrees ik dat het pas écht hard zal gaan met de overtallige sterfte aan kanker en aan complicaties van stralingsziekte, jodium-overschotten (werd als stralingsblokkeerder toegediend) etc.

Ik hoop echt dat de overheid van de Oekraïne, en van andere landen in de buurt, hier alvast op inspeelt, want die mensen verdienen niet om de dupe te worden van de fouten van de Energieraad uit de Sovjetunie...

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Mooi gezegd Beer :flower:
Hieronder nog wat foto's van het rampgebied :/

[img width=650 height=480 cacheid=0010796f002d6c5e309f326a1a0279b94c]http://www.tochernobyl.com/images/firstcheckpoint.jpg[/img]
Na een rit van bijna 2 uur komen we bij de eerste controlepost.
Onze paspoorten en formulieren waarop staat dat we de zone in mogen worden door het leger controleerd voordat we de zone binnen kunnen rijden.

[img width=650 height=480 cacheid=00107970002d6c5ff8e030b51a0279b94c]http://www.tochernobyl.com/images/cats.jpg[/img]
Sommige van de mensen die in Tsjernobyl wonen en werken hebben katten. Twee van hen hadden net een nestje jongen gehad, één was nog drachtig. Het dorp is de perfecte woonplaats voor katten; er zijn bomen en muizen en vogels, en bijna geen auto's.

[img width=650 height=480 cacheid=00107971002d6c603f72ccc51a0279b94c]http://www.tochernobyl.com/images/shop.jpg[/img]
Het dorp Tsjernobyl heeft nog twee kleine winkeltjes. Hier kopen de mensen (voornamelijk soldaten en bouwvakkers) die de omgeving van de centrale bewaken en deels sloop- en onderhoudswerkzaamheden verrichten hun eten, drinken en wodka.

[img width=480 height=506 cacheid=00107972002d6c6121a9a2821a0279b94c]http://www.tochernobyl.com/images/firefighters.jpg[/img]
Dit monument is opgericht voor de brandweermannen die na het ongeluk als eerste ter plaatse waren. Veel van hen zijn later gestorven aan stralingsziekte. Op het bordje staat: "Voor hen die de wereld hebben gered".

[img width=650 height=480 cacheid=00107973002d6c623faaa6981a0279b94c]http://www.tochernobyl.com/images/shelter1.jpg[/img]
De sarcofaag die om reactor 4 is gebouwd is bedoeld om de enorme hoeveelheid straling binnen in de reactor te houden. Dit enorme bouwwerk is in een tijdsbestek van 6 maanden geplaatst. Maar nu is het verouderd en verzwakt, ondanks het vele ondehoud. De sarcofaag zou 10 jaar dienst moeten doen, en dan vervangen worden door een beter bouwwerk. Maar na 23 jaar is er nog steeds geen geld voor de bouw van de nieuwe sarcofaag.

[img width=650 height=480 cacheid=00107974002d6c636d38dffb1a0279b94c]http://www.tochernobyl.com/images/32.jpg[/img]
Een meting in het gras aan de oever van het koelwaterbassin. De geigerteller leest hier 32 microSievert per uur, ongeveer 100 keer zo hoog als de normale stralingsniveau's in Europa.

[img width=650 height=480 cacheid=00107975002d6c64c72ebc361a0279b94c]http://www.tochernobyl.com/images/littlecars.jpg[/img]
Een klein pretpark in Pripyat was in aanbouw toen het ongeluk gebeurde. Er waren botstauto's, een reuzenrad, schommels en een draaimolen.

[img width=480 height=650 cacheid=00107976002d6c6658150a951a0279b94c]http://www.tochernobyl.com/images/ferriswheel2.jpg[/img]
Bij dit hokje konden de kinderen en hun ouders kaartjes kopen voor een ritje in het reuzenrad. Heeft er nog iemand hoogtevrees...?

[img width=650 height=480 cacheid=00107977002d6c675ecb550c1a0279b94c]http://www.tochernobyl.com/images/viewonpripyat.jpg[/img]
De rivier die door het Tsjernobylgebied stroomt kan niet meer worden gebruikt voor scheepvaart. In Tsjernobyl heet de rivier de Pripyat, maar in Kiev heet hij de Dnieper. Vanaf de waterkant heb je een goed uitzicht op de stad.

[img width=650 height=480 cacheid=00107978002d6c6893c500151a0279b94c]http://www.tochernobyl.com/images/pripyatsign.jpg[/img]
Op het bord op deze foto staat: "Pripyat, 1970". Pripyat was een jonge stad, toen het ongeluk gebeurde bestond het pas 16 jaar.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 23:34:
Hier kopen de mensen (voornamelijk soldaten en bouwvakkers) die de omgeving van de centrale bewaken en deels slopen hun eten, drinken en wodka.

Oekraïnse Vodka :respect:

wordt in literflessen met kroonkurk verkocht :lief:

Waarschuw beheerder
Misschien ook wel een leuk idee om te gaan wonen om aan de belasting te ontkomen.O:)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 9 april 2009 om 23:51:
Misschien ook wel een leuk idee om te gaan wonen om aan de belasting te ontkomen

:lol: :p

Toen de kerncentrale al haar radioactiviteit de lucht in blies, stonden de bewonders van Pripyat het schouwspel te bekijken.
Toen ze later geevacueerd werden lieten ze zich zonder al te veel tegenstand meevoeren.
Ze moesten alles achterlaten.
Zelfs hun huisdieren, omdat de vacht van de honden en katten al ernstig radioactief was. :cry:
De mensen van Pripyat dachten dat het niet uitmaakte, ze zouden toch binnen een paar dagen weer terug zijn.
Maar geen van hen is ooit meer naar huis teruggekeerd, en Pripyat zal altijd een spookstad blijven

Waarschuw beheerder
en die dieren/katten&honden dan :(

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 10 april 2009 om 00:06:
en die dieren/katten&honden dan

Er waren geruchten dat de Oekraiense overheid vind dat het tijd is om 'de rommel' op te ruimen, en de hele stad met de grond gelijk te maken. Dit is echter niet waar. De sloop van Pripyat zou zoveel radioactief stof verspreiden dat het op zijn minst overantwoordelijk zou zijn deze stad af te breken. Pripyat blijft staan als stil bewijs van het ongeluk en is een erfenis aan volgende generaties.

FOTO: Al bijna 30 jaar verlaten stad Tsjernobyl op steenworp afstand van de gelijknamige kerncentrale op de achtergrond
[img width=1024 height=684 cacheid=0010797c002d6c71f36ad0d81a0279baaf]http://members.home.nl/copyman/got/fotografie/pripyat.jpg[/img]

laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
doet me denken aan dat stadje,

met die horror film dat toeristem verdwalen in de woestijn, 'The hills have eyes'

heb je ook zo'n verlaten stad waar alleen nog gemuteerde mensen wonen, na een ramp van een atoombom
Artiest {SHOWLIST artist 69600, 57719}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Sebastiaan™ op donderdag 9 april 2009 om 21:22:
en een uitgaans lokatie. Zou zeggen laat er maar een heel groot festival plaats vinden (y)

Tjah, als ik in sommige mensen hun ogen kijk op een feest denk ik dat ze al een retourtje Tjernobyl hebben gehad.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Jœy [Blames] op vrijdag 10 april 2009 om 02:24:
Tjah, als ik in sommige mensen hun ogen kijk op een feest denk ik dat ze al een retourtje Tjernobyl hebben gehad.

:X :lol:
Waarschuw beheerder
lekker snert eten in Tjernobyl

Waarschuw beheerder
n jaren 50 muziekje erbij en t is net fallout 3 :cheer:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op vrijdag 10 april 2009 om 08:55:
n jaren 50 muziekje erbij en t is net fallout 3

geen muziek, en gemuteerde honden rond laten lopen ... dan is't net s.t.a.l.k.e.r.

nee.. wacht ... dan IS het s.t.a.l.k.e.r. :cheer:
Waarschuw beheerder
donateur
Blijft bizar en boeiend :jaja:
Doet me gelijk denken aan Call of Duty 4 :9

Maar die foto's blijven indrukwekkend. Dan merk je echt dat een foto het verhaal verteld..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Richard op vrijdag 10 april 2009 om 11:27:
Blijft bizar en boeiend
Doet me gelijk denken aan Call of Duty 4

Maar die foto's blijven indrukwekkend. Dan merk je echt dat een foto het verhaal verteld..

doet mij denken aan de game stalker, G.H.O.S.T. of tjenobyl vette game trouwens

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 18:33:

:$ misschien ben ik wel echt heel dom hoor,
maar hoe kan je nou in een besmet gebied leven? als die straling er alsnog is? ook al is t in gebouwen en objecten getrokken...leven die mensen dan niet altijd in gevaarlijk? en hoe kunnen zij zelfvoorzienend zijn met zo weinig mensen?
Waarschuw beheerder

Je kijkt er ook op een hele vreemde manier naar..
Ook het filmpje met die foto's van die kinderen..

Krijg er zelf toch zeker wel kippenvel van..

En alles staat er gewoon nog hetzelfde bij als 22 jaar geleden...

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Blijft bizar en boeiend

Verwijzingen
In Call of Duty 4 begint de intro met de zin: 50.000 people used to live here. Now it's a ghost town. Dan verschijnt er in beeld: Prypjat het bestraalde stadje naast de geexplodeerde kerncentrale Tsjernobyl, Oekraïne.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Prypjat_(stad)

Waarschuw beheerder
donateur
Gisteren nog even alles op mijn gemak doorgelezen, erg interessant en bizar :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 11 april 2009 om 12:53:
Gisteren nog even alles op mijn gemak doorgelezen, erg interessant en bizar :)

Neemt idd nog wat tijd in beslag ;)

Waarschuw beheerder
Gezellig zo'n stedentrip :rot:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op vrijdag 10 april 2009 om 12:01:
maar hoe kan je nou in een besmet gebied leven? als die straling er alsnog is? ook al is t in gebouwen en objecten getrokken...leven die mensen dan niet altijd in gevaarlijk? en hoe kunnen zij zelfvoorzienend zijn met zo weinig mensen?

Nou omdat het hier bijv. gaat om mensen die elke dag een klein beetje meer straling binnenkrijgen dan normaal. Je krijgt van nature al straling binnen vanuit de atmosfeer, en in een deel van dat bewoonde gebied is de straling zo sterk dat je 50% meer binnenkrijgt dan normaal. De schade voor de gezondheid is niet eens meetbaar, want als het al tot extra kankergevallen leidt, is dit aantal zo klein, dat het niet eens op valt omdat sowieso al 30% van de mensen van nature aan kanker bezwijkt.

Maar ook in de verboden zone leven nog enkele honderden mensen, er waren destijds 3.500 weigeraars voor evacuatie, allen ouderen, daarvan waren er paar jaar geleden ngo 500 in leven.
Waarschuw beheerder
zo indrukwekkend verhaal :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Waarschuw beheerder
de spinazi was ook in de aanbieding bij AH

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Ellen~~ op zaterdag 11 april 2009 om 18:16:
zo indrukwekkend verhaal

Nederland 26 april 1986 (een paar uur na de ramp in de Russische kerncentrale)

Zondag 27 april.
De eerste radioactiviteit wordt buiten Rusland gemeten. In Tsjernobyl loopt een lange dag van strijd tegen de brandende kernreactor ten einde en nog niemand buiten Rusland is gewaarschuwd. Totaal onverwacht slaan echter in het noorden van Europa opeens de radioactiviteitmeters op verschillende plaatsen uit. In Zweden en Finland wordt verhoogde radioactiviteit gemeten.

In Zweden wordt direct gedacht aan een lek in een eigen kerncentrale of aan een lek in één van de kernonderzeeërs.
Binnenskamers wordt alarm geslagen en een groot onderzoek gestart.
De Zweedse overheid kan echter niets vinden. De rest van Europa wordt door Zweden niet via de internationale waarschuwingssystemen op de hoogte gebracht.
De pers krijgt echter lucht van het onraad en brengt de eerste onduidelijke berichten naar buiten.
Ook het ANP vermeldt in zijn bulletin toegenomen waardes, maar kan niet vertellen waar de toename vandaan komt.
Men weet het niet, zoals niemand het op dat moment weet.
Pas aan het eind van die middag maakt het ANP gewag van het Zweedse vermoeden van een ongeluk in een Russische kerncentrale.
Wat men dan nog niet weet, is dat radioactieve wolken uit Tsjernobyl zich via de lucht verspreiden over duizenden kilometers en dus over grote delen van Europa.
Verder blijft het die dag stil.

Maandag 28 april.
Schaarse berichten uit Tsjernobyl bereiken de Nederlandse media.
Voorzichtig wordt gesproken van vrijgekomen radioactiviteit, maar van officiële Russische zijde komt vooralsnog geen informatie. “Rusland was nog maar net bezig met de perestrojka en glasnost.
Veel openheid was er nog niet en de Russen waren ook niet aangesloten bij het Internationaal Atoomagentschap, dus hadden zich niet verplicht tot openbaarheid.”
West-Europa en ook Nederland blijven derhalve dagen lang onwetend van de ramp, die zoals later zal blijken, de grootste kernramp uit de geschiedenis is.

Er was alleen nog maar vaag nieuws dat er in Kiev wat aan de hand was.
En dat het iets groots moest zijn, want anders meet je geen radioactiviteit in Zweden.
Inzichten over radioactiviteit op zo’n grote afstand had de Nederlandse overheid niet.
We hadden in Nederland alleen een rampenplan voor een straal van 5 tot 15 kilometer rond de kerncentrales van Borssele en Dodewaard.”
“We hadden d’r helemaal nooit rekening mee gehouden dat een dergelijke kernramp op zo’n 2000 kilometer afstand een besmetting zou kunnen veroorzaken voor Nederland.
Dat dat zou kunnen, daar hadden we nooit bij stilgestaan.”

Echt alarm wordt er voorlopig nog niet geslagen.
Het idee blijft bestaan dat de brandende kernreactor ver weg is en dat de meetresultaten van de Zweden niet per se gelden voor Nederland.
Maar de onrust in het land neemt toe. GG & GD-artsen vragen om jodiumtabletten.
Diezelfde avond is er topoverleg in het Torentje. Ook staatssecretaris van Volksgezondheid is opgetrommeld.
Het overleg leidt tot twee besluiten: allereerst wordt een coördinatiegroep geformeerd; ‘crisisteam’ mag het niet heten, want dat is te bedreigend.
En het debat in de Tweede Kamer over de bouw van nieuwe kerncentrales, dat voor maandag op de agenda staat, wordt uitgesteld. Winsemius: “
Zo vlak voor de verkiezingen (van 21 mei) was dit een te gevoelig onderwerp. Dat moesten we kwijt.”

De bewindslieden stellen die avond drie prioriteiten op. Het is van belang om:
1. De stralingsdoses voor de bevolking laag te houden
2. Onrust en paniek onder de bevolking te voorkomen
3. De invoer van besmette personen en goederen uit het getroffen gebied strikt te controleren.

Later op de avond op 29 april 1986 (3 dagen na de ramp)
meldt de nieuwslezer van de Russische staatstelevisie voor het eerst dat er zich een ramp voltrekt in Tsjernobyl.
Met man en macht wordt geprobeerd de brand in de centrale te blussen en bijna 150.000 mensen moeten uit een groot gebied rond de centrale evacueren.
Op het ministerie nemen de activiteiten toe.
Het KNMI doet intern de voorspelling dat in het weekend de radioactieve wolken Nederland zullen bereiken.
Het RIVM intensiveert zijn metingen.

Woensdag 30 april 1986:
Terwijl Nederland feest viert, krijgen ambtenaren van diverse ministeries te horen dat ze hun vrije dagen wel kunnen vergeten.
Ze worden opgeroepen om naar het coördinatiecentrum te komen. In Leidschendam wordt het net leeggeruimde ministerie van volksgezondheid ingericht als crisiscentrum.
Het RIVM en het KNMI hebben met het ministerie afgesproken geen informatie naar buiten te brengen, teneinde paniek te voorkomen.
Het KNMI scherpt zijn analyses aan en meldt, wederom niet in het openbaar, dat er niet alleen radioactieve wolken te verwachten zijn op zaterdag en zondag, maar dat daaruit mogelijk ook radioactieve meerslag zal vallen.

Het Russische journaal laat die dag de eerste foto zien van een totaal verwoeste kernreactor.

Om vijf uur komt de coördinatiegroep voor het eerst bijeen.

Scenario 1: De wolk waait over: geen maatregelen maar wel voorzorgsmaatregelen.
Scenario 2: De bevolking wordt indirect bedreigd met besmetting: koeien moeten op stal om besmetting via melk te voorkomen. Groenten moeten wellicht uit de handel gehaald worden.
Scenario 3: De bevolking wordt direct bedreigd door blootstelling aan radioactieve neerslag: jodiumtabletten uitdelen en mensen binnenhouden.

Maar zorgen zijn er vooral over de laatste cijfers uit Zweden: de metingen wijzen daar waardes aan van 100 tot 1000 maal zoveel radioactiviteit als normaal. Het KNMI wordt nogmaals gevraagd hoe nauwkeurig hun berichten zijn. Honderd procent zekerheid over mogelijke neerslag kunnen ze niet geven. Bij de behandeling van het derde scenario stuit men op een onverwachte tegenvaller. Er blijken niet genoeg jodiumtabletten te zijn. Uit de notulen: “In Nederland aanwezig: 100.000 tabletten voor ca. 200.000 baby’s.

De cruciale vraag is of overheid tabletten moet laten maken. De overleggroep vindt van wel.
“De aantallen aanwezige tabletten waren gebaseerd op de gedachte van een kleine lokale besmetting rond een kerncentrale
“Koortsachtig overleg door heel Europa en de hele wereld, of we toch niet voldoende van die tabletten te pakken konden krijgen.
Nou dat lukte niet zo vreselijk.”
De tabletten worden besteld, maar nooit uitgedeeld.
Na een discussie komt men tot de conclusie dat de distributie erg ingewikkeld is, dat het paniek zaait en dat het weinig zinvol is. Omdat jodiumtabletten besmetting via de schildklier slechts kunnen voorkomen, als ze precies op het juiste moment worden ingenomen.

Donderdag 1 mei 1986
De hevige brand in de kernreactor is 5 dagen na de ramp nog steeds niet geblust.
Dat zal pas op 6 mei lukken.
De radioactieve wolken blijven vrijkomen en zwerven rond door Europa.
Van het noorden bewegen ze zich nu richting het zuiden en weer terug.
In de nacht trekt er een wolk over het Duitse Ruhrgebied.
Een delegatie van de coördinatiegroep komt om half tien in de ochtend bijeen en constateert dat metingen in Nederland geen actie rechtvaardigen. Wel wordt steeds duidelijker dat we niet aan een regenbui ontkomen.
Zondagavond 4 mei wordt de bui verwacht. Dan zal hoogstwaarschijnlijk het tweede scenario in werking moeten treden.

Aan het begin van de avond komen de betrokken ministers weer bijeen. Ondanks de niet aflatende stroom vragen aan apothekers, blijven ze erbij dat er geen jodiumtabletten zullen worden verstrekt. Iedereen vertrekt in de verwachting dat het voorlopig droog blijft en er geen reden is voor verstrekkende maatregelen.

Vrijdag 2 mei 1986:
de meters slaan uit.
's Ochtends vroeg controleert het Vernellersinstituut in Groningen de apparatuur.
Zij constateren radioactiviteit.
Het RIVM meet hetzelfde.
Vooral in Brabant, bovendien twee dagen eerder dan het KNMI voorspelde.
Het RIVM meldt de metingen keurig aan Den Haag, maar Groningen wacht niet af en belt het ANP: kort daarna is Nederland in rep en roer.
Premier Lubbers treedt in het openbaar met de boodschap dat niemand zich zorgen hoeft te maken.
“Toen werd het pas een serieuze dreiging.
Dat de Nederlandse overheid niet direct naar buiten kwam met de gegevens, heeft te maken met verantwoordelijkheid.
Bij een waarschuwing moet zij ook de oplossing kunnen geven.”

Er was geen kennis van bepaalde zaken. Ons uitgangspunt was dat we konden garanderen dat er alleen radioactief-vrij voedsel op de markt , ter bescherming van de bevolking, maar ook uit economisch belang.

Zaterdag 3 mei 1986
Metingen vanuit heel Nederland melden dat er verhoogde tot zeer ernstige verhoogde concentraties jodium in het gras worden aangetroffen. Ook in melk worden hogere concentraties gemeten.
Voorspeld wordt dat door de te verwachten regenval de meetresultaten de komende dagen nog hoger zullen worden.
Op grond van de gemeten radioactiviteit in het gras en de berekeningen die gemaakt worden over wat een koe daarvan eet (en wat dat betekent voor de besmetting van de koe en dus van de melk) wordt besloten dat de melkkoeien op stal moeten.
De boeren hielden zich over het algemeen keurig aan de maatregel en hielden hun koeien binnen. Volgens afspraak zou de politie streng optreden tegen overtreders.

Zondag 4 mei 1986: Neerslag voorspelt
Het coördinatieteam weer bij elkaar.
Als eerste wordt de weerprognose doorgenomen.
De koeien staan op stal, maar hoe zit het eigenlijk met het gevaar voor de mensen?
Het KNMI voorspelt dat het die dag heel veel en heel hard zal gaan regenen.
Op dat ogenblik was het heel mooi weer en heel veel mensen waren op de stranden en in de bossen.
De adviseurs van de regering zeiden: als we dat zo laten en die mensen blijven daar, dan hebben we op langere termijn het risico van hele grote gezondheidsrisico’s.
Kanker ja. En daar werden ook sommetjes over gemaakt.
Er ontstond discussie over de vraag of het niet mogelijk zou zijn om al die mensen rustig te vragen naar huis en naar binnen te gaan. De discussie die volgde was heel spannend.
Je zit toch met de emotie dat we ons onbekende mensen mogelijk ernstige gezondheidsschade zouden hebben zien oplopen.
Maar je wist ook zeker dat als je met een politiehelikopter boven het strand gaat hangen en omroept: mensen, wilt u vooral naar huis gaan, dat dat tot gigantische chaos leidt.
Die chaos zou zo groot zijn, dat dat eigenlijk tot minstens zoveel ellende zou leiden als een mogelijk toekomstig probleem.”

De badgasten op de stranden blijven onwetend van dit soort ingewikkelde discussies in het coördinatiecentrum en zien nooit een helikopter.
Besloten wordt om het risico van een enorme verkeerschaos te voorkomen en het risico van gezondheidsproblemen in de toekomst voor lief te nemen.
Zo'n beslissing: “Daar praat je dan uren over. Het is niet zo dat je na 2 minuten zegt: oh, laat maar lekker liggen, joh. ... Het liep goed af.”
In dezelfde vergadering wordt bekend gemaakt dat de radioactieve straling de grond heeft bereikt.

Maandag 5 mei 1986.
Het coördinatieteam krijgt een verrassende mededeling van de wetenschappers.
Na proeven is men er achter gekomen dat de radioactieve stof jodium niet verdwijnt van de sla en de spinazie, zelfs niet na goed wassen. Een nieuw probleem dient zich aan.
Hoeveel radioactieve spinazie kan een mens eten zonder schadelijk effect? Niemand weet het.
Er moeten weer nieuwe normen vastgesteld worden. Dat kost tijd en discussie.
Het ministerie van landbouw stelt voor om het graasverbod op te heffen, aangezien de situatie voor de boeren kritiek dreigt te worden.
Hun voorraden voer raken op.
De minister van Landbouw weigert, hij zegt dit niet uit te kunnen leggen aan het publiek.

Dinsdag 6 mei 1986:
spinazie uit de handel.
Duitsland heeft inmiddels de grenzen gesloten voor Nederlandse groenten.
De verontreiniging van met name spinazie is relatief hoog. Zowel jodium als cesium worden aangetroffen.
Inblikken is vanwege het cesiumgehalte geen oplossing.
Cesium werkt niet direct kankerverwekkend, maar wel op de langere termijn.
Uiteindelijk wordt besloten de radioactieve spinazie uit de handel te nemen en te vernietigen.
In die periode eten mensen veel spinazie.
En iedereen weet dat van een heleboel spinazieblaadjes na koken maar een klein hapje overblijft, dus de concentratie is hoog.
Er is nog enige opschudding geweest over de peterselie waar ook radioactiviteit op gemeten was, maar wie eet er nou een kilo peterselie?
Hetzelfde geldt voor sla en andere zomergroenten.”

De gevolgen op termijn voor Nederland:
Als gevolg van de ramp in Tsjernobyl zijn, voor zover men nu kan nagaan, in Nederland geen dodelijke slachtoffers gevallen. Deskundigen houden het er op dat er een te verwaarlozen besmetting in Nederland is geweest en dus ook een te verwaarlozen extra aantal kankergevallen. Maar ook hier geldt dat niets met zekerheid valt te zeggen.
Zoals ook vaak is gezegd over de relatie tussen roken en kanker, wordt ook hier achteraf beweerd dat kanker vele oorzaken kent en dat de werkelijke oorzaak zelden boven tafel komt
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Vorig jaar liepen wij als aller laatste nog eens het hele Decibelterrein over omdat we kluisjes
bij de verkeerde uitgang hadden. Een wandeling die door al het getreuzel nog een uur geduurd heeft..
Toen had ik ook beetje hetzelfde gevoel :lol:

De hele dag vele duizenden mensen om je heen, en nu waren we helemaal alleen :D
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 11 april 2009 om 22:01:
Vorig jaar liepen wij als aller laatste nog eens het hele Decibelterrein over omdat we kluisjes
bij de verkeerde uitgang hadden. Een wandeling die door al het getreuzel nog een uur geduurd heeft..
Toen had ik ook beetje hetzelfde gevoel

De hele dag vele duizenden mensen om je heen, en nu waren we helemaal alleen

Mooi man, wel een apart gevoel he :D

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
....
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Blondjee074 op woensdag 8 april 2009 om 18:10:
Mooie locatie voor Defqon

Almeerderstrand?? :X

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
wel toe aan een likje verf

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
:p

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 11 april 2009 om 23:07:
Fotostop op 100 meter afstand van de beruchte reactor, blok nummer
4. (veilige afstand) Nu wordt deze volgestort met beton.

Ten 1e wat een prachtige fotos man. Ik vind die vernietiging zo geil om te zien, no shit !

Ten 2e, hoe kan die reactor er nog zo relatief "clean" uitzien na zo een destructieve ontploffing? :/

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 12 april 2009 om 01:51:
Ten 2e, hoe kan die reactor er nog zo relatief "clean" uitzien na zo een destructieve ontploffing? :/

dat 'clean' wat jij bedoeld is er later omheen gebouwd, om straling tegen te houden staan paar pagina's terug ook foto's hoe het eruit zag na de ontploffing

weetje waar ik juist van sta te kijken.. dat alles ZO verrot is na een redelijk korte tijd,

dat dak van die bots auto's, die treinen, foto 5 en 6 van die school, komt dat door de straling of gewoon door weers invloeden e.d?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
een kleine stop voor verbouwing
Waarschuw beheerder
zou daar wel keer heen willen! lijkt me mooi om in het echt te zien.
net als kamp auschwitz
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zondag 12 april 2009 om 08:39:
weetje waar ik juist van sta te kijken.. dat alles ZO verrot is na een redelijk korte tijd,

Dat komt mede door de radioactieve straling die vrijgekomen is
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 12 april 2009 om 11:48:
sarcofaag

Een sarcofaag (Grieks: "Sarx" () vlees, en "Phagoon" (), 'eten'.) is een stenen doodskist. Aan de buitenkant van de kist en het deksel zijn vaak inscripties of beeldhouwwerk aangebracht die aan de overledene herinneren

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 12 april 2009 om 15:01:
Het voormalige zwembad van het stadje Pripyat.

Die is ook duidelijk voor COD4 gebruikt :jaja:
Waarschuw beheerder
hieronder een aantal vergelijkingen met call of duty 4
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
......
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van -={SingleStyle}=- op zondag 12 april 2009 om 12:23:
lijkt me mooi om in het echt te zien.
net als kamp auschwitz

mooi lijkt me n verkeerd woord...

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Spuit 11, Steen. Weet ik het nog allemaal.
Dit bestaat al jaar of 10, als niet langer.
En dan heb je van die gekke mensen, die extra betalen om in gevarenzone te zitten. :lol:

Geluk bij ongeluk :X

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op maandag 13 april 2009 om 10:52:
Spuit 11, Steen. Weet ik het nog allemaal

?

Waarschuw beheerder
Over dit artikel heb ik het over ;)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op maandag 13 april 2009 om 11:13:
Over dit artikel heb ik het over

aahhh ok :flower:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
net als kamp auschwitz

:jaja:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Mijn Sleutel :jaja: op maandag 13 april 2009 om 16:15:
LSO ! waarom post je deze zo vaak zeg :S ! shit

Ja psies :vaag:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Volgens mij pas 1 keer hoor...
Hoezo zo vaak??? :/

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op maandag 13 april 2009 om 18:35:
Volgens mij pas 1 keer hoor...
Hoezo zo vaak???

Klopt, was iemand anders ook met een mega lap aan hier en daar dezelfde foto's.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
ok

Waarschuw beheerder

IW heeft idd sommige gebieden in Tsjernobyl ook echt gebruikt voor in COD4 _O_ heftag!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 13 april 2009 om 18:46:
Klopt, was iemand anders ook met een mega lap aan hier en daar dezelfde foto's.

IK IK IK IK IK IK?

Uitspraak van Mijn Sleutel :jaja: op maandag 13 april 2009 om 16:15:
LSO ! waarom post je deze zo vaak zeg ! shit

Jwt R.E.S.P.E.C.T. ====> 2 the, Leipe Shit Ouwe. :cheer:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op donderdag 9 april 2009 om 23:34:
[img width=800 height=529 cacheid=00107b0f002d6f35f4b3d69e1a027a4528]http://photos.streamphoto.ru/8/5/7/b288225e002504c8d4b34fe718dfa758.jpg[/img]

Oeh.. Spooky.

Echt indrukwekkend gebied.
Waarschuw beheerder
Echt bizar he? Blijft fascinerend. Ik weet er zelf niets meer van. ik was toen 5 toen dit gebeurde.

Weten jullie het nog? Het nieuws op tv en zo?
Waarschuw beheerder
Indrukwekkend om te zien allemaal, maar vind het op foto's genoeg indruk maken, ik zou er zelf geen stuiver voor neerleggen om daarheen te gaan.
Ff kijken of ie snel ziek kan worden daarzo... no thnx.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van JaapieB12 op dinsdag 14 april 2009 om 12:15:
Weten jullie het nog? Het nieuws op tv en zo?

Ik was toen 7...
Ik kan mij de beelden op het journaal nog vaag herinneren, maar kon toen nog niet de ernst van de ramp beseffen...
En idd geen spinazie meer op de Nederlandse tafels kan ik mij ook nog herinneren...
Het 'grappige' was dat ik de jaren daarna "spinazie" altijd in verband bracht met de ramp in Tsjenobyl :/
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 14 april 2009 om 13:51:
Ik kan mij de beelden op het journaal nog vaag herinneren, maar kon toen nog niet de ernst van de ramp beseffen...
En idd geen spinazie meer op de Nederlandse tafels kan ik mij ook nog herinneren...
Het 'grappige' was dat ik de jaren daarna "spinazie" altijd in verband bracht met de ramp in Tsjenobyl

Tja ik kan me daar dus echt niets meer van herinneren. Mischien maar goed ook.

Weet nog wel van de Bijlmerramp. Dat is volgens mij het eerste rampzalige wat ik uit mijn jeugd kan herinneren.

Mischien een gekke vraag maar waarom stond er geen spinazie meer op tafel hier in Nederland? En wel bijv. sla? Was dat omdat alle spinazie die hier in de supermarkten lag daar vandaan kwam?
Waarschuw beheerder
Zullen een hoop kleine kindertjes blij zijn geweest. :P

Zelf zou ik het heel jammer vinden. Spinazie. :lief:

Waarschuw beheerder
Wazig allemaal hoor, heb er zelf eerlijk gezegd nog nooit wat over gehoord :) leuk stuk tekst trouwens.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van JaapieB12 op dinsdag 14 april 2009 om 15:43:
Mischien een gekke vraag maar waarom stond er geen spinazie meer op tafel hier in Nederland? En wel bijv. sla? Was dat omdat alle spinazie die hier in de supermarkten lag daar vandaan kwam?

Straling word door sommige dingen/organismen meer opgenomen dan bij andere. Mos bijvoorbeeld is er ook heel erg gevoelig voor.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van JaapieB12 op dinsdag 14 april 2009 om 15:43:

Heel simpel, na de hevige explosie in de kernreactor van Tsjernobyl (26 april 1986), kwam er een grote wolk met radioactief materiaal in de atmosfeer, die door de wind naar het noorden en het noordwesten van Europa werd gedreven.
De eerste melding van het ongeluk kwam niet van de Sovjet-autoriteiten, maar van onderzoekers die radioactieve neerslag opmerkten in Zweden.
De meeste neerslag met radioactieve stofdeeltjes kwam vrij gedurende de eerste tien dagen na het ongeluk.
Rond 2 mei (1986) bereikte de radioactieve wolk Nederland en België.

De hevige brand in de kernreactor is 5 dagen na de ramp nog steeds niet geblust.
Dat zal pas op 6 mei lukken.
De radioactieve wolken blijven vrijkomen en zwerven rond door Europa.

België kreeg in de nacht van donderdag 1 mei op vrijdag 2 mei voor het eerst te maken met de radioactieve wolk uit Tsjernobyl; een halve dag later volgde Nederland. In Nederland mat het Kernfysisch Versneller Instituut in Groningen op vrijdag 2 mei voor het eerst meer radioactiviteit in de lucht; later werden ook in het IJsselmeer en de rivieren stralingsniveaus gevonden die twee tot tienmaal zo hoog waren als normaal.

Beide landen (Belgie en Nederland) liggen op zo'n 1.600 en 1.800 km van Tsjernobyl verwijderd;

Uitspraak van wsx op dinsdag 14 april 2009 om 16:01:

Dinsdag 6 mei 1986:
spinazie uit de handel.
Duitsland heeft inmiddels de grenzen gesloten voor Nederlandse groenten.
De verontreiniging van met name spinazie is relatief hoog. Zowel jodium als cesium worden aangetroffen.
Inblikken is vanwege het cesiumgehalte geen oplossing.
Cesium werkt niet direct kankerverwekkend, maar wel op de langere termijn.
Uiteindelijk wordt besloten de radioactieve spinazie uit de handel te nemen en te vernietigen.
In die periode eten mensen veel spinazie.
En iedereen weet dat van een heleboel spinazieblaadjes na koken maar een klein hapje overblijft, dus de concentratie is hoog.
Er is nog enige opschudding geweest over de peterselie waar ook radioactiviteit op gemeten was, maar wie eet er nou een kilo peterselie?
Hetzelfde geldt voor sla en andere zomergroenten.”
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Volgens mij had het ook te maken met de grote hoeveelheid ijzer in spinazie.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van rOxXy :[ op dinsdag 14 april 2009 om 12:18:
ik zou er zelf geen stuiver voor neerleggen om daarheen te gaan.
Ff kijken of ie snel ziek kan worden daarzo... no thnx.

Je hebt helemaal gelijk, want ik zag in een reportage dat er om de betonnen wand die ze in de haast om de geexplodeerde kernreactor hebben gebouwd, zich scheuren bevinden...
En dan een heleboel scheuren :S
Het gevolg is dat al die troep alsnog een weg de atmosfeer in vind :/
Een militair liet met een geigermeter zien de hoeveelheid straling er nog is vlakbij (100 meter) de kernreactor...
Ik kan je vertellen, daar word je niet vrolijk van :/
Die militair adviseerde daarom iedereen maximaal 3 minuten op die locatie te blijven staan...
Langer is onverantwoord en zal zeker gevolgen hebben voor je gezondheid op de langer termijn :/

Waarschuw beheerder
indrukwekkend, mooie fotos in hoeverre dat mooi kan zijn natuurlijk
Waarschuw beheerder
donateur
Zover ik weet wonen er altijd nog mensen in Pripjat hoor.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 14 april 2009 om 16:33:
Langer is onverantwoord en zal zeker gevolgen hebben voor je gezondheid op de langer termijn

Het lijkt me sowieso niet gezond om er te staan, als de kans er is dat je na 3 minuten al gezondheidsklachten kan krijgen. Zou je 3 min staan heb je niks maar sta je 3,01 min dan zou je wel iets hebben. Lekker weg blijven bij die reactor :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 14 april 2009 om 16:19:
In die periode eten mensen veel spinazie

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 14 april 2009 om 18:40:
Lekker weg blijven bij die reactor

Ondanks dat het spannend, boeiend en tot de verbeelding spreekt, is dat idd het beste (y)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 14 april 2009 om 19:04:
Ondanks dat het spannend, boeiend en tot de verbeelding spreekt, is dat idd het beste

jup, vind dit ook zeer intressante dingen altijd maar de nadelen wegen niet echt op tegen de voordelen he, heb niet zo veel zin om een kas(spinazie)plantje te worden
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Heftige foto's.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
,,,,
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Ach, drop gewoon wat Rad X en er is niets aan de hand B)

Rad-X is an antiradiation chemical that can significantly reduce the danger of irradiated areas. When combined with an Advanced Radiation Suit, Rad-X can—even at moderate medical skill levels—create near-immunity to radiation.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op zondag 12 april 2009 om 01:51:
Ten 1e wat een prachtige fotos man. Ik vind die vernietiging zo geil om te zien, no shit !

Uitspraak van verwijderd op zondag 12 april 2009 om 08:39:

Uitspraak van verwijderd op maandag 13 april 2009 om 10:52:
En dan heb je van die gekke mensen, die extra betalen om in gevarenzone te zitten.

Uitspraak van JaapieB12 op dinsdag 14 april 2009 om 12:15:
Echt bizar he? Blijft fascinerend

Uitspraak van rOxXy :[ op dinsdag 14 april 2009 om 12:18:
Indrukwekkend om te zien allemaal

Waarschuw beheerder
ik vind het echt wazig en ook een beetje ''creepy''. en die foto's zijn ook erg fascinerend.
Waarschuw beheerder
LSO nogmaals bedankt voor je uitleg over de spinazie. Ik wist dat niet. Weer iets geleerd vandaag. (l)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Graag gedaan :flower:

Als er een onderwerp is, waar ik met blijvende verbazing naar luister en met open mond naar kijk.....
Dan is het de ramp met de nucliaire kerncentrale Tsjernobyl!

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 14 april 2009 om 19:31:
ik vind het echt wazig en ook een beetje ''creepy''. en die foto's zijn ook erg fascinerend.

Ik ben nog opzoek naar een documantaire over de overlevenden en betrokkenen van Tsjernobyl uit 2006 uitgezonden door de VPRO...
Het ging o.a. over een Russische fotograaf uit dat stadje, die als allereerste samen met de brandweermannen ter plaatse was...
Diezelfde fotograaf zat enkele minuten daarna in een helicopter foto's te maken, boven de krater van de geexplodeerde kerncentrale,
niet wetende de hoeveelheid giftige radioactieve stralingen dat opsteeg.
Zijn cameraman die de brandende kerncentrale op dat moment filmde, was 2 jaar daarna overleden als gevolg van kanker:/

Andrej Litvinjenko, was een van de brandweermannen die direct na de ramp de brand probeerde te blussen. 17 dagen later overleed hij in een ziekenhuis in Moskou. Zijn lichaam viel letterlijk uit elkaar. Zijn vrouw Ludmila was zwanger toen, de baby zou het niet overleven.

Ik kan alleen die klote documantaire niet vinden :frusty:

Waarschuw beheerder
hete die niet 'Tsjernobyl twintig jaar later'??

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 14 april 2009 om 20:06:

Ik ben al een poosje aan het zoeken op het net, maar ken 'em niet vinden :/
Die documantaire is alles hartverscheurend :cry:

Waarschuw beheerder
ook even naar zitten zoeken maar alles wat je tegenkomt zijn aankondigen of andere shit over die docu, damn

laat het ff weten als je hem gevonden hebt

edit:

volgens mij is dit m niet maar misschien weet jij t, hij was toch in het NL? dat is deze niet maar dan heb je wat te kijken eventueel
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 14 april 2009 om 20:13:
volgens mij is dit m niet maar misschien weet jij t, hij was toch in het NL? dat is deze niet maar dan heb je wat te kijken eventueel

Is 'm volgens mij niet, maar ff het filmpje checken :p

Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 14 april 2009 om 19:47:
Als er een onderwerp is, waar ik met blijvende verbazing naar luister en met open mond naar kijk.....
Dan is het de ramp met de nucliaire kerncentrale Tsjernobyl!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 14 april 2009 om 20:00:
Ik ben nog opzoek naar een documantaire over de overlevenden en betrokkenen van Tsjernobyl uit 2006 uitgezonden door de VPRO...

Heb ik ook gezien:yes: Werden er toen ook geen mensen gefilmd die gewoon besmet groente aten?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
mooie docu,

maar die 'slag om tjernobyl' is dat een docu, of een film?:)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
,,Bizar is ook het rode bos. Dat is blootgesteld aan zoveel radioactiviteit dat de bomen van slag zijn. De natuur weet daar niet meer welk seizoen het is. Bovendien is alles hier rood. Hier is onze geigermeter nog veel meer uitgeslagen. Hij kwam op 1200 keer de normale omgevingsstraling, al duurde dat maar een halve minuut. Dat staat gelijk aan de straling waaraan je wordt blootgesteld bij het maken van drie röntgenfoto’s. De gids doet er wel luchtig over. Maar ergens is het luguber. Je vindt het spannend en bijna leuk dat dat getal dus nog hoger kan. Maar het omgekeerde is eigenlijk waar. Het is helemaal niet leuk.’’ :/
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 14 april 2009 om 20:50:
GEVONDEN

Is niet de docu die ik bedoel:)

Ik heb een andere gezien, volgens mij was het met die engelse journalist:yes: (met een bril op, kom ff niet zo snel op zijn naam:[ )

Waarschuw beheerder
Zijn lichaam viel letterlijk uit elkaar.

filmpje :honger:
Waarschuw beheerder
echt bizar rare en toch ook mooie foto's..

Zo apart dat zo een "kleine" ontploffing zoveel gevolgen heeft gehad en nog steeds heeft!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van D!3M op dinsdag 14 april 2009 om 20:41:
Heb ik ook gezien Werden er toen ook geen mensen gefilmd die gewoon besmet groente aten?

Dat besmet groente is in heel veel landen terecht gekomen, kijk maar eens goed waar die stralingwolk overal naar te getrokken is.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Dennis1977 op dinsdag 14 april 2009 om 22:39:
Dat besmet groente is in heel veel landen terecht gekomen, kijk maar eens goed waar die stralingwolk overal naar te getrokken is.

Idd.. Daarom vind ik Andijvie, Spruitjes en Witlof zo goor :roflol:
Waarschuw beheerder
GEVONDEN

http://www.ineuropa.nl/programmas/36788896/afleveringen/41158356/

ik ga hem morgen kijken!

Heb er vanavond al 2 gekeken. Ben helemaal aangestoken door dit topic. :lol:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van JaapieB12 op dinsdag 14 april 2009 om 22:51:
Ben helemaal aangestoken door dit topic.

Aha, dus jij hebt dat allemaal gedaan met die kernreactor?

Waarschuw beheerder
aan·ste·ken stak -, h -gestoken 1 aan het branden brengen 2 besmetten

:o

GEVONDEN :cheer:

dank u
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dennis1977 op dinsdag 14 april 2009 om 23:01:
dus jij hebt dat allemaal gedaan met die kernreactor?

Shit....betrapt! :nocheer: (wist toen ik het er neerzette ik dit soort reacties zou krijgen :lol: )

ik ga hem morgen kijken!

Heb hem toch net nog gekeken. :lol:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van JaapieB12 op dinsdag 14 april 2009 om 23:59:
Heb hem toch net nog gekeken

Waarschuw beheerder
donateur
nog meer foto's: http://www.reactor4.be/photos_of_the_forbidden_zone.php
Waarschuw beheerder
Ben erg benieuwd naar de filmpjes, maar zit nu op stage.
Vanavond gelijk even kijken!

Waarschuw beheerder
GEVONDEN

ey bedankt !! heb hem net gekeken en het was zeer intressant :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 15 april 2009 om 07:25:
nog meer foto's: http://www.reactor4.be/photos_of_the_forbidden_zone.php

Hele mooie foto's!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Blondjee074 op woensdag 15 april 2009 om 09:13:

Echt de moeite waard om er even voor te gaan zitten en kijken.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van JaapieB12 op woensdag 15 april 2009 om 09:35:
Hele mooie foto's!

wow, onvoorstelbaar, hoe meer ik er van zie hoe minder ik me voor kan stellen hoe dat moet zijn geweest. Pak wat spullen en laat je leven achter :o
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 15 april 2009 om 09:56:
wow, onvoorstelbaar, hoe meer ik er van zie hoe minder ik me voor kan stellen hoe dat moet zijn geweest. Pak wat spullen en laat je leven achter

Ja bizar he? Ik kan me er niets bij voorstellen. ik zat al te denken....wat zou ik meenemen....

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Bezoek aan Pripyat, een stad waar ooit 50.000 mensen woonden en
die 36 uur na de ontploffing geëvacueerd werd. Hier beleeft u de stilte
en rust van deze verlaten stad. U brengt een be zoek aan de
flatgebouwen zoals deze in 1986 achter gelaten zijn, waar nog alle-
daagse gebruiksvoorwerpen te vinden zijn.

[img width=800 height=530 cacheid=00107baa002d7031370f25071a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/c/5/1/e930fbd08b52255d3c1a2c0a0e32915c.jpg[/img]

[img width=650 height=480 cacheid=0010796f002d6c5e309f326a1a027a78c8]http://www.tochernobyl.com/images/firstcheckpoint.jpg[/img]

Er zijn 3 grensposten waar iedereen tegen gehouden wordt die niet op een lijst staan. Dit wordt vooral gedaan omdat men bang is voor terroristen (behalve de geexplodeerde reactor staan er nog een paar).
Na een rit van bijna 2 uur komen we bij de eerste controlepost.
Onze paspoorten en formulieren waarop staat dat we de zone in mogen worden door het leger controleerd voordat we de zone binnen kunnen rijden.

[img width=800 height=600 cacheid=00107bab002d703931897fb41a027a78c8]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6e/View_of_Chernobyl_taken_from_Pripyat.JPG/800px-View_of_Chernobyl_taken_from_Pripyat.JPG[/img]

[img width=800 height=540 cacheid=00107bae002d703a48c081221a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/e/b/a/0004d634c989c63e4edc4a0d0fa6eabe.jpg[/img]

[img width=532 height=800 cacheid=00107bb1002d7040f6d54b561a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/9/0/f/d62cae6beccc2d7d43c24291e5679f09.jpg[/img]

[img width=600 height=800 cacheid=00107bb4002d70456bb025c71a027a78c8]http://www.columbusmagazine.nl/images/user_images5/6edbf/6edbf.jpg[/img]

[img width=800 height=523 cacheid=00107bc0002d704859152c431a027a78c8]http://man.torchok.net/img/pripyat/128.jpg[/img]

Toen de kerncentrale al haar radioactiviteit de lucht in blies, stonden de bewonders van Pripyat het schouwspel te bekijken.
Toen ze later geevacueerd werden lieten ze zich zonder al te veel tegenstand meevoeren.
Ze moesten alles achterlaten.
Zelfs hun huisdieren, omdat de vacht van de honden en katten al ernstig radioactief was.
De mensen van Pripyat dachten dat het niet uitmaakte, ze zouden toch binnen een paar dagen weer terug zijn.
Maar geen van hen is ooit meer naar huis teruggekeerd, en Pripyat zal altijd een spookstad blijven

[img width=800 height=529 cacheid=00107b0f002d6f35f4b3d69e1a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/8/5/7/b288225e002504c8d4b34fe718dfa758.jpg[/img]

[img width=800 height=542 cacheid=00107bc6002d7057ba28823d1a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/e/8/5/c161848e2b9c9c56da1ea5facafe458e.jpg[/img]

Nadat de mensen waren geevacueerd verschenen er mensen in beschermde pakken die de straten en de huizen gingen schoonspuiten met water. Maar veel hielp het niet. Akkers, weilanden, bomen en struiken blijven besmet met de straling. Zelfs nu, jaren na de ramp, laten stralingsmeters zien dat er nog veel radioactiviteit is. Het gebied is nog steeds zo gevaarlijk dat er niemand mag wonen. De streek rond de centrale zal nog lang een land zonder mensen blijven. Misschien wel voorgoed

[img width=800 height=532 cacheid=00107bcc002d70607abc07701a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/a/e/6/aeeae7ce32f9617548956295ff55a6ea.jpg[/img]

[img width=800 height=530 cacheid=00107bcf002d70678708bcf71a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/c/f/b/b038fdb9035346ec4f7ffc7e9ec75bfc.jpg[/img]

[img width=800 height=522 cacheid=00107bd4002d706e24fd48e31a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/9/1/e/0e5747b053547b10d00437d0ad534e19.jpg[/img]

[img width=800 height=529 cacheid=00107bda002d707402b8da321a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/c/6/a/395e18f3e9f1a3c8119b5144820baa6c.jpg[/img]
Het voormalige hospitaal van het stadje Pripyat.
Erg indrukwekkend om hier rond te lopen. Een gehele verwoeste en verlaten stad.

[img width=800 height=470 cacheid=00107bdd002d707c2eacf6ac1a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/f/9/f/fbf231c769af1e30dfef59c757dfcf9f.jpg[/img]
Tienduizenden doden, mensen die ziek werden, verminkte kinderen, hele dorpen die ontruimd moesten worden. De ramp met de kernreactor in Tsjernobyl in het huidige Oekraïne liet zijn sporen achter. En doet dat vandaag de dag nog steeds. Ruim 4.000 kinderen hebben schildklierkanker gekregen als gevolg van de explosie. Terwijl dat niet nodig was geweest als ze destijds een extra dosis jodiumzout hadden gekregen.

[img width=800 height=585 cacheid=00107be1002d7081f849d3ed1a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/c/c/8/972021dee60a4f7bbeb68432890338cc.jpg[/img]

[img width=800 height=540 cacheid=00107be6002d7085114ba13e1a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/8/b/e/bd01600a8c69e0aaa52fbe34ec9e2eb8.jpg[/img]

[img width=800 height=539 cacheid=00107bea002d708bdd11adf91a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/9/0/c/ee682571a6f095cf75965f86cf323c09.jpg[/img]

[img width=800 height=524 cacheid=00107bed002d708fee48684d1a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/8/4/9/fe6ac77b500d210a4cd39950e7a09948.jpg[/img]

[img width=800 height=527 cacheid=00107bef002d7093338b7cbe1a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/7/8/7/9c5bb9b80ad78538509a3a14a5198787.jpg[/img]
Ook de kinderen uit Pripjat en Tsjernobyl moesten verhuizen. De meeste gingen met hun ouders in de hoofdstad Kiev wonen. Alle kinderen hebben veel straling opgelopen in de dagen na de ramp. Van hen zijn er veel ziek geworden.

De meeste kregen de ziekte leukemie. Veel organisaties uit West–Europa halen een keer per jaar kinderen uit Oekraïne en Wit-Rusland, want in die gebieden is er nog steeds veel radioactiviteit. Als die kinderen een maand in een ander land zijn gaat hun gezondheid sterk vooruit.
Naar schatting zeven miljoen mensen zijn aangewezen op financiële steun als gevolg van de kernramp. Zij leven in armoede, zijn veelal werkeloos of ziek. Bij zo'n 2000 inwoners is schildklierkanker vastgesteld. De verwachting is dat dit aantal in de loop van de jaren uitgroeit naar 8000 tot 10.000 patiënten. Hoewel deze vorm van kanker te behandelen is, hebben deze mensen de rest van hun leven medische verzorging nodig.

[img width=800 height=540 cacheid=00107bf2002d7095e42411141a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/8/a/e/db58f1e7f8edc9a131faf7d746a49ea8.jpg[/img]
In de omgeving van Tsjernobyl komen kinderen ter wereld zonder armen, benen of zonder ogen. Schildklierkanker komt er sinds het ongeluk in de Oekraïne opvallend vaak voor.

[img width=800 height=574 cacheid=00107bf8002d709e468760f21a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/7/6/e/4daac3eb8a9d00a83aa32a2b382c3e67.jpg[/img]

[img width=800 height=540 cacheid=00107bfe002d70a484d606d21a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/b/f/c/9c0727214f9b2697618ed8579f54dcfb.jpg[/img]

[img width=800 height=560 cacheid=00107c01002d70ac1d5bac891a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/c/0/b/c87cacf2c8842cdae6511edc0f9aeb0c.jpg[/img]

Overal nog duidelijk het communisme en de USSR aanwezig. Een tijd midden in de Koude oorlog. Geen wonder dat er in het kinderdagverblijf kleine gasmaskertjes liggen, dat er op posters in de school staat hoe een gasmasker gebruikt moet worden, hoe pistolen in elkaar gezet moeten worden..

[img width=800 height=531 cacheid=00107c04002d70b1c37c63791a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/9/c/3/4c217793330e19b5ae56f90de5d9b3c9.jpg[/img]

[img width=800 height=530 cacheid=00107c07002d70b4d9b81ede1a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/d/2/3/fea92c83601a8eb03ed1f4bb0617b32d.jpg[/img]

[img width=650 height=480 cacheid=00012adc000285282135d3c81a027a78c8]http://www.tochernobyl.com/images/hotelpripyat.jpg[/img]

Tijdens het bezoek komt je
langs de kermis, opgebouwd voor de 1 mei viering waar het reuzenrad
en de botsauto’s levenloos staan te wachten op bezoekers.
Een klein pretpark in Pripyat was in aanbouw toen het ongeluk gebeurde. Er waren botstauto's, een reuzenrad, schommels en een draaimolen.

[img width=864 height=648 cacheid=00107c09002d70b894f7a20c1a027a78c8]http://www.sovjetreizen.nl/CHE%20(11).JPG[/img]

[img width=800 height=530 cacheid=00107c0d002d70baa66c3e231a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/8/e/c/a482484679e61095a8270b6dee5c1ce8.jpg[/img]

[img width=800 height=528 cacheid=00107c11002d70bfa41ea1081a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/f/c/4/69cf6b26e08b9b2d5cf6feee235104cf.jpg[/img]

[img width=800 height=528 cacheid=00107c16002d70c3dbb9dcbe1a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/9/5/7/81bfbfbfe5d2f9dc84fba0bf35963759.jpg[/img]

[img width=800 height=536 cacheid=00107c1c002d70ca7e0287c51a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/e/f/6/cdae6c23821c959787e2c1edfa6dc6fe.jpg[/img]

[img width=800 height=529 cacheid=00107c1f002d70d14397276f1a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/c/7/8/5878d36e07e268578ef3ee032aa6187c.jpg[/img]

[img width=864 height=648 cacheid=00107c21002d70d5b60542e41a027a78c8]http://www.sovjetreizen.nl/CHE%20(5).JPG[/img]

[img width=800 height=525 cacheid=00107c23002d70d8e20afe011a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/a/c/f/43a6d1541198ff7b6ee0b194c7177fca.jpg[/img]

[img width=800 height=554 cacheid=00107c25002d70da47e313891a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/9/9/b/a5ad54f78459451f7436ede05ebe4b99.jpg[/img]

De komende uren gaan we verschillende gebouwen binnen. Alles is gestript en weggehaald. Een politiegebouw, een school, een zwembad,een kinderdagverblijf en een woning.
Overal dezelfde triestigheid. Overal nog speelgoed en achtergelaten spullen

[img width=800 height=531 cacheid=00107c29002d70ddaaf79b9b1a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/a/6/a/16ea1e97fe6789a87c58e9e6732e6a6a.jpg[/img]
Het voormalige zwembad van het stadje Pripyat.

[img width=864 height=648]http://www.sovjetreizen.nl/CHE%20(<span class=8).JPG[/img]" style="max-width: 864px;width: 100%" src="http://www.sovjetreizen.nl/CHE%20(8).JPG" />

[img width=800 height=531 cacheid=00107c36002d70e8a6db94b31a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/8/3/b/0e373a56201e0cd2f17095787623bb38.jpg[/img]

[img width=800 height=527 cacheid=00107c38002d70f2528b720c1a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/c/f/8/ddbaf6fa42b4fe53149e0406d97298fc.jpg[/img]

[img width=800 height=517 cacheid=00107c3d002d70f64eadf1d81a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/7/0/f/2a19ebf8c5220fbc84e2dfc8558b8f07.jpg[/img]

[img width=800 height=507 cacheid=00107c3f002d7100d9f440421a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/9/7/a/8d14e90dc1bcd9bad36276a33c8f7a79.jpg[/img]

[img width=800 height=533 cacheid=00107c42002d71030ad4e9921a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/b/0/0/5251069f8ef1f00286a47ec25bb0b00b.jpg[/img]

[img width=800 height=515 cacheid=00107c47002d71097f32c2721a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/8/a/7/f99b2990cfb1d15bd37a072e04a4c7a8.jpg[/img]

Tsjernobyl (Russisch: ) of Tsjornobyl (Oekraïens: ) is een kleine stad aan de rivier Pripjat, gelegen in de oblast Kiev, in het noorden van Oekraïne, niet ver van de grens met Wit-Rusland. Het is vooral bekend vanwege het ongeluk in een nabijgelegen kernreactor op 26 april 1986. De ioniserende straling als gevolg van dit ongeluk is er nog zo sterk, dat leven er vrijwel onmogelijk is. Daarom is de plaats, die voorheen zo'n 14.000 inwoners telde, net als het nabijgelegen stadje Prypjat nu een spookstad en valt zij binnen de zogenaamde vervreemdingszone, die in een straal van 30 kilometer rondom de kerncentrale loopt en die niet vrij toegankelijk is.

[img width=800 height=532 cacheid=00107c4b002d710e26f93fcf1a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/b/0/1/821549736c8c7f7effd5079b5241f10b.jpg[/img]

[img width=800 height=525 cacheid=00107c4d002d7113224ce9e51a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/7/c/0/e6c096660c1166c47626f1ab0adf10c7.jpg[/img]

[img width=800 height=539 cacheid=00107c54002d711971f9174f1a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/e/d/f/5773c072d0e385b20a3482506ecabfde.jpg[/img]

[img width=800 height=590 cacheid=00107c56002d71253f4f7e961a027a78c8]http://photos.streamphoto.ru/9/1/0/c1054ac75f071f19b6c1af84fae43019.jpg[/img]

[img width=650 height=480 cacheid=00012adf0002852b49f20c9f1a027a78c8]http://www.tochernobyl.com/images/ships.jpg[/img]

[img width=1024 height=768 cacheid=00107c57002d7128c945a3281a027a78c8]http://www.sovjetreizen.nl/CHE.JPG[/img]

[img width=650 height=480 cacheid=00012ae10002852d86bccb281a027a78c8]http://www.tochernobyl.com/images/bridgeofdeath.jpg[/img]

[img width=650 height=480 cacheid=00107974002d6c636d38dffb1a027a78c8]http://www.tochernobyl.com/images/32.jpg[/img]
Een meting in het gras aan de oever van het koelwaterbassin. De geigerteller leest hier 32 microSievert per uur, ongeveer 100 keer zo hoog als de normale stralingsniveau's in Europa.

[img width=864 height=648 cacheid=00107c58002d7129c1c7829f1a027a78c8]http://www.sovjetreizen.nl/CHE%20(9).JPG[/img]
Fotostop op 100 meter afstand van de beruchte reactor, blok nummer
4. (veilige afstand) Nu wordt deze volgestort met beton.
Officieel is de omgeving nog verboden terrein.
In 1986 is no. 4 geexplodeerd, no. 5 en 6 waren nog in aanbouw. De anderen zijn nog een paar jaar in bedrijf geweest.
De werknemers in het gebied zijn 15 dagen aan het werk en moeten dan weer enkele weken weg.
Nu zijn de Oekrainers echter ook niet gek en hebben ze door dat ze geld kunnen verdienen aan idioten die naar de reactor willen.
Er zijn 3 grensposten waar iedereen tegen gehouden wordt die niet op een lijst staan. Dit wordt vooral gedaan omdat men bang is voor terroristen (behalve de geexplodeerde reactor staan er nog een paar).
De geigenteller laat zien dat er ongeveer 60 tot 100x de normale hoeveelheid straling gemeten wordt. Binnen in de betonnen shelter is dat ongeveer 3300x zo hoog. Indien je je daar zou bevinden zou je binnen 10 minuten dood zijn.

Om de ontplofte reactor komt een nieuwe sarcofaag*2, die echter al snel weer scheuren vertoont.
Pas eind 2000 gaat de kerncentrale dicht. Hiervoor is ongeveer drie miljard dollar aan buitenlandse steun nodig. Een deel van dat geld is nodig om de centrale veilig af te sluiten, een ander deel is nodig om onafgewerkte centrales te voltooien, die de energievoorziening over kunnen nemen. Maar geld voor een goede sociale regeling voor de ontslagen werknemers en voor de slachtoffers is er niet.

[img width=400 height=333 cacheid=00107c5a002d712a96c6da091a027a78c8]http://www.standaard.be/Assets/Images_Upload/fk190406s.jpg[/img]
FOTO: Kerncenrtale Tsjernobyl 26 april 1986

[img width=480 height=506 cacheid=00107972002d6c6121a9a2821a027a78c8]http://www.tochernobyl.com/images/firefighters.jpg[/img]
Dit monument is opgericht voor de brandweermannen die na het ongeluk als eerste ter plaatse waren. Veel van hen zijn later gestorven aan stralingsziekte. Op het bordje staat: "Voor hen die de wereld hebben gered".
Andrej Litvinjenko, was een van de brandweermannen die direct na de ramp de brand probeerde te blussen. 17 dagen later overleed hij in een ziekenhuis in Moskou. Zijn lichaam viel letterlijk uit elkaar. Zijn vrouw Ludmila was zwanger toen, de baby zou het niet overleven.

[img width=312 height=416 cacheid=00013ec50002b972d0e00fcb1a027a78c8]http://www.home.zonnet.nl/a.heer/Oekraine/Rest-images/119-gedenksteen_jpg.jpg[/img]
Gedenksteen vlakbij de rampplek waar ongeveer 600.000 mensen de dood vonden door de levensgevaarlijke stralingen

Er waren geruchten dat de Oekraiense overheid vind dat het tijd is om 'de rommel' op te ruimen, en de hele stad met de grond gelijk te maken. Dit is echter niet waar. De sloop van Pripyat zou zoveel radioactief stof verspreiden dat het op zijn minst overantwoordelijk zou zijn deze stad af te breken. Pripyat blijft staan als stil bewijs van het ongeluk en is een erfenis aan volgende generaties.

FOTO: Al bijna 30 jaar verlaten stad Tsjernobyl op steenworp afstand van de gelijknamige kerncentrale op de achtergrond
[img width=1024 height=684 cacheid=0010797c002d6c71f36ad0d81a027a78c8]http://members.home.nl/copyman/got/fotografie/pripyat.jpg[/img]

:/ ..
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Blondjee074 op woensdag 15 april 2009 om 09:13:

Uitspraak van verwijderd op woensdag 15 april 2009 om 09:33:
ey bedankt !! heb hem net gekeken en het was zeer intressant

Uitspraak van verwijderd op woensdag 15 april 2009 om 09:56:
wow, onvoorstelbaar, hoe meer ik er van zie hoe minder ik me voor kan stellen hoe dat moet zijn geweest. Pak wat spullen en laat je leven achter

Uitspraak van JaapieB12 op woensdag 15 april 2009 om 10:15:
Ja bizar he? Ik kan me er niets bij voorstellen. ik zat al te denken....wat zou ik meenemen....

ik ga hem morgen kijken!

Heb er vanavond al 2 gekeken. Ben helemaal aangestoken door dit topic.

Uitspraak van verwijderd op dinsdag 14 april 2009 om 20:06:

ook even naar zitten zoeken maar alles wat je tegenkomt zijn aankondigen of andere shit over die docu, damn

Uitspraak van D!3M op dinsdag 14 april 2009 om 20:41:
Heb ik ook gezien Werden er toen ook geen mensen gefilmd die gewoon besmet groente aten?

laat het ff weten als je hem gevonden hebt

GEVONDEN :cheer:

Waarschuw beheerder
ik wil wel heen:

http://www.sovjetreizen.nl/dagexcursiechernobyl.html

:cheer:

Waarschuw beheerder
Limmerick:

Er was eens een aap uit Tsjernobyl
Die had geen poten maar een wiel
...

en toen wist ik niets meer
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Visp Hekwerk op donderdag 16 april 2009 om 08:40:
Heftige shit die foto's

gwn letterlijk terug te vinden in COD4, wel heavy om te zien idd!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van *david op donderdag 16 april 2009 om 11:04:
gwn letterlijk terug te vinden in COD4, wel heavy om te zien idd!

heb dat level weer even gedaan en goed rond zitten kijken, bizar hoeveel details ze weten over te brengen :|
Waarschuw beheerder
wreed moet ik zeker heen :D
Waarschuw beheerder

Erg indrukwekkende documentaire! Ik heb het zelf niet meegemaakt, want is allemaal voor mijn tijd. En wist er ook niet veel van, maar nu heb ik er een duidelijkere beeld van. Wat verschrikkelijk wat die mensen hebben moeten meemaken en nu nog meemaken. Dat de overheid gewoon zwijgde en alles goed sprak, gewoon niet te geloven :nee:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Blondjee074 op vrijdag 17 april 2009 om 17:29:
Erg indrukwekkende documentaire! Ik heb het zelf niet meegemaakt, want is allemaal voor mijn tijd. En wist er ook niet veel van, maar nu heb ik er een duidelijkere beeld van. Wat verschrikkelijk wat die mensen hebben moeten meemaken en nu nog meemaken. Dat de overheid gewoon zwijgde en alles goed sprak, gewoon niet te geloven

Niet normaal, met andere woorden laat ze maar doodgaan. En daar ee pretpark van maken vindt ik echt veel te ver gaan!
Waarschuw beheerder

echt indrukwekkend! ga er zeker keer heen. net als auswitz concetratie kamp

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van PluizeMuizert op zondag 19 april 2009 om 12:44:
kijk het spookt

Dacht al dat ik de enige was die 'iemand' zag staan rechts :P

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ziek is dat botsauto'tjes, een reuzenrad... en ik was nog niet eens geboren en je ziet een blik in het verleden waar de tijd heeft stil gestaan! Indrukwekkend..

Ik vind het wel iets hebben (puur als je kijkt naar structuur van de gebouwen wat er gebeurd in de loop der jaren met een onbewoonde omgeving). Dat kan mij wel boeien wat de natuur doet met een omgeving!!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 19 april 2009 om 23:01:
Dacht al dat ik de enige was die 'iemand' zag staan rechts :P

ja ziet dr echt vaag uit. neem aan dat dat niet klopt :lol:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van PluizeMuizert op maandag 20 april 2009 om 00:46:
ja ziet dr echt vaag uit. neem aan dat dat niet klopt

heel pripyat klopt niet :|

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Die documentaire is wel eng! Vooral hoe die vrouw verteld wat er precies met haar man gebeurde in dat ziekenhuis is echt SHOCKING!

en nog +-90% materie ligt nog in die reaktor. :rot:.. aardige ROT KLUS!!

Mischien bom erop.... trekt de straling eerder de grond in
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op maandag 20 april 2009 om 01:15:

denk eerder dat alles dan weer lekker door de lucht vliegt :)

Waarschuw beheerder
imploderen is het antwoord b)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
straling > Made by human :rot:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Cataclysm op maandag 20 april 2009 om 00:44:
vies stadje

Wat wil je als er jaren lang er niets aan gedaan wordt
Waarschuw beheerder

Ik denk eerder dat die zooi verder verspreid
Waarschuw beheerder

euh nou nee:lol:
Waarschuw beheerder
donateur
Zoek de verschillen

[img width=600 height=462 cacheid=00107a45002d74dab20f654a1a027b66df]http://home.cc.umanitoba.ca/~dmcmill/Images/Photographs/Interiors/1996-Pool.jpg[/img]
[img width=540 height=419]http://sillyjoker.com/wp-content/uploads/2008/02/pripyat-3.jpg[/img]
Waarschuw beheerder
Ze hebben de klok verzet

Waarschuw beheerder
Uitspraak van [D]aan.. op maandag 20 april 2009 om 23:36:
Ze hebben de klok verzet

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Richard op maandag 20 april 2009 om 23:31:
Zoek de verschillen

ik zie bij foto 1 een ladder onder het water, bij de 3e lijn..

bij foto 2 is die ladder daar niet meer,

verschil 2:

op foto 1 speakers langs het raam aan de rechterkant,

foto 2 alleen de ophang punten nog:P

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Moet niet vergeten worden dat de bouw kwaliteiten (russisch gezien) hier en daar nog altijd wat te wensen over laten!!!

Want dit is wel erg extreem ook na 20 jaar tijd! (plafond oid).

Wel grappig dat al dat water gewoon weg is :P. Logisch maarja alles is verdampt hehe.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
heb ook even de docu gekeken...
echt indrukwekkend,
Waarschuw beheerder
Uitspraak van [D]aan.. op maandag 20 april 2009 om 23:36:
Ze hebben de klok verzet

Dan was het zeker geen atoom klok
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Hier wordt toch Defqon 1 georganiseerd?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 25 april 2009 om 15:22:
Hier wordt toch Defqon 1 georganiseerd?

heb wel begrepen dat ze lollies verkopen
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 26 april 2009 om 12:17:
heb wel begrepen dat ze lollies verkopen

Bedoel je die lollies die licht geven in het donker?

Heb wel ooit die glazen besteld.
Ken je die ook?

[img width=252 height=252 cacheid=00121936002d79c5b76ce8131a027c4ba7]http://www.iedee.nl/shop/afbeeldingen/glazen/glazen%2Bcubes.jpg[/img]

Waarschuw beheerder
beetje stil hier,

kom op leipe shit, post eens wat nieuws hier:P

Waarschuw beheerder
klein schopje

iemand nog wat nieuwe foto sites/verslagen ofzo?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
lijkt me wel vet om een keer te gaan camperen, of stuur die vervelende marrokaantjes hier naar toe voor een werk-stage of iets dergelijks

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Hmm, lijkt erop alsof er toch 1 is teruggekeert. Alleen heeft ie nie door dat ie dood is denk ik.
Kijk maar rechts van de foto. Zie je duidelijk een geestig figuur staan. Of was n iemand die benen nog opgevallen?
[img width=800 height=529 cacheid=00107b0f002d6f35f4b3d69e1a0283f28f]http://photos.streamphoto.ru/8/5/7/b288225e002504c8d4b34fe718dfa758.jpg[/img]
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van PluizeMuizert op zondag 19 april 2009 om 12:44:
kijk het spookt

Hahaha, ja.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 13 juni 2009 om 11:11:
Of was n iemand die benen nog opgevallen?

Wel dus.
Waarschuw beheerder

:roflol:

Voor de toerist die de regels opvolgt is er niets aan de hand,

Ja toeristen houden zich doorgaans goed aan de regels :roflol:

Smetsers beweert dat het radioactieve materiaal dat destijds neerdwarrelde na 23 jaar is ‘ingevangen’ in de grond en het beton.

brainiac science :roflol:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 13 juni 2009 om 11:11:
Kijk maar rechts van de foto. Zie je duidelijk een geestig figuur staan. Of was n iemand die benen nog opgevallen?

:P

Waarschuw beheerder
goede locatie voor een houseparty

GHOST CITY 2010 nuclear meltdown

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
En jij kan je gewoon dagelijkse kloffie aanhouden.
Waarschuw beheerder
Ik ben in Duitsland in een kernreactor geweest, net voordat het ontmanteld werd. Alleen het bassin voor het koelwater is al 4+ voetbalvelden lang en 2+ voetbalvelden diep. Mooi locatie voor een feest, op zich.

Tjernobyl is een geschikte locatie als filmset bijv. Misschien kunnen de oud-bewoners van Tjernobyl zo nog wat geld verdienen. :)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Echt heel bizar om te zien, krijg er de rillingen van.
Ik weet dat veel mensen me voor gek zullen verklaren,
Maar ik wil er echt super graag heen,
Het heeft een soort vreemde aantrekkingskracht op me.
En het is toch een stukje toerisme en das me vakgebied
Waarschuw beheerder
Verrekte Kwee!

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van permanent verbannen op zondag 14 juni 2009 om 22:18:
Echt heel bizar om te zien, krijg er de rillingen van.
Ik weet dat veel mensen me voor gek zullen verklaren,
Maar ik wil er echt super graag heen,
Het heeft een soort vreemde aantrekkingskracht op me.
En het is toch een stukje toerisme en das me vakgebied

Zie je dingen uit het verleden.. als je daar bent ben je in 1986 eigenlijk... wel vet idd als je het zo bekijkt. Dat zal je wel bedoelen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 21 april 2009 om 03:38:

Ze hebben die ladder opzij gelegd naar de eerste baan

Waarschuw beheerder
Uitspraak van ^^Dani^^ op vrijdag 19 juni 2009 om 12:55:
Uitspraak van (F)Tummy(F) op dinsdag 21 april 2009 om 03:38:

Ze hebben die ladder opzij gelegd naar de eerste baan

beetje doel loos van iemand om net DAT te gaan verplaatsen:P

Waarschuw beheerder
Die kinderen zijn laatst in Nederland geweest toch?
Best triest om te zien dat zelfs de kinderen die het niet meegemaakt hebben
er nog problemen aan hun gezondheid van ondervinden :S
Waarschuw beheerder
donateur
heeft iemand zo een link van een documentaire hierover??

Waarschuw beheerder
http://www.youtube.com/watch?v=bSRC1_OZPIg

dit is alleen part 1

Waarschuw beheerder
donateur
Staan hier in het topic genoeg links..