Tip: Je kan de wedstrijdsnelheid instellen Ook bij de demo van Fifa. Ik vond hem ook te traag totdat ik de snelheid op Fast zette waardoor de speelsnelheid vergelijkbaar met PES werd.
waar kan je dat doen dan?
kan het nergens vinden
Als je in de demo van Fifa een wedstrijd hebt gekozen en je bent in het menu voor de wedstrijd waar je de tactiek en opstelling kunt aanpassen moet je in hetzelfde menu naar spelinstellingen gaan. Dat menu staat standaard op "basic" met een beperkt aantal mogelijkheden. Als je op R1 of L1 drukt ga je naar het geavanceerde menu waar je meer opties hebt. Hier kun je de speelsnelheid instellen die standaard op "normaal" staat maar die je dus ook op snel kunt zetten zodat de speelsnelheid vergelijkbaar met die van PES wordt.
Mijn ervaring na het spelen van beide demo's is dat ik voor het eerst sinds jaren naar Fifa neig. En ja, ik schrik ook van mezelf nu ik het schrijf maar ik vind Fifa gewoon uitgebreider en mooier dan PES. Het is alsof beide spellen compleet zijn omgedraaid. Men roemde PES vroeger omdat PES veel uitgebreider en tactischer was terwijl FIFA meer voor casual spelers zou zijn. Het is nu omgedraaid naar mijn mening. PES speelt te makkelijk nu terwijl FIFA veel meer mogelijkheden biedt.
Ik vind ook dat FIFA het spel weer iets heeft weten te verbeteren ten opzichte van de vorige versie en dat PES compleet stil is gaan staan en misschien zelfs iets achteruit is gegaan. Dit terwijl Seabass (de maker van PES) al vroeg liet weten dat PES 2009 al heel lang in de ontwikkeling was en dat het spel veel beter dan PES 2008 zou gaan worden. Wat hebben ze al die tijd gedaan dan? Uit hun neus zitten vreten? Het spel heeft een ander menu gekregen en er is hier en daar wat getweaked. Dat is alles. De spelersmodellen zien er nog steeds minder uit als bij Fifa.
Waar ik me in de vorige PES aan stoorde was:
-De stotteringen in het spel. Deze schijnen nu verholpen te zijn want daar had ik geen last meer van.
-Voor elke overtreding leek je wel rood te krijgen. Dit is compleet omgeslagen naar de andere kant lijkt het wel. Ik heb de meest verschrikkelijke overtredingen gemaakt en hier slechts de gele kaart voor gekregen.
-De automatische acties van spelers. Soms raakte je geen knop aan en toch maakte een speler dan een achterlijke overtreding in het strafschopgebied waardoor de tegenpartij een gratis doelpunt kreeg. Dit zit er nog steeds in helaas en daar stoor ik me mateloos aan eerlijk gezegd.
Daarnaast heb ik gelezen dat FIFA de spelerssnelheid van sommige spelers heeft aangepast omdat die te snel zou zijn en uit mijn ervaringen met beide demo's heeft PES dit ook gedaan. Het leek wel alsof ik met de snelste spelers uit PES niet meer langs een verdediger heen kwam met mijn snelheid

Erg kut.
Het wordt Fifa denk ik, maar ik wacht eerst nog even de reviews af en ik ga me volop inlezen over beide versies.