The DJ Producer – Doomsday Mechaniks
door Damien, gepubliceerd op

| Artiest | The DJ Producer |
Genre: breakbeat, hardcore, industrial hardcore
hardcore
hardcore
Experimentele hardcore is en blijft hot. Nog niet echt ontdekt door de massa, en dat is misschien nou wel net de reden waarom het zo lekker blijft. DJ Producer heeft nu zijn eerste solo album afgeleverd, uitgegeven over het Third Movement label.
Intro
Nadat ik ondertussen drie cd's van The DJ Producer heb (alle drie samen geproduceerd met DJ Hellfish), draait er momenteel een cd in me cd-speler die door The DJ Producer alleen is geproduceerd. Zijn samenwerking met Hellfish vind ik geniaal, omdat ze perfect op elkaar aansluiten. The DJ Producer gaat soms voor mij iets teveel de normale hardcore kant op, en Hellfish is soms net iets te vaag om nog lekker op uit je dak te gaan. Samen zitten ze precies op dat punt waar ik me thuis voel. Dan maakt het mij niet uit of ze aan het draaien zijn, of dat ik hun cd luister.
Maar genoeg over de combinatie met Hellfish, want ook zonder Hellfish behoort The DJ Producer bij mij tot de betere die er rondlopen in de scene. Luke McMillan heet hij als hij niet bezig is met muziek en hij is woonachtig in Engeland. Natuurlijk ook bekend van het label Deathchant, maar deze cd is uitgebracht op het label van Promo, Third Movement). En voor de mensen die zijn muziek niet kennen, het is niet eenvoudig zijn muziek in een hokje te plaatsen, of misschien toch wel. Een mix van Hardcore met veel breaks en soms wat Drum&Bass invloeden. Het makkelijke hokje is dan gewoon Experimentele Hardcore, of misschien toch soms een beetje Tekno, of is het toch gewoon Industrial, of heet het nou UK Hardcore?
CD
De cd bestaat uit elf tracks (plus één bonus track). Niet al deze nummers zijn nieuw, "Doomsday Mechaniks" (het eerste nummer) klinkt bijvoorbeeld al erg bekend. Tijdens het luisteren valt me gelijk al één ding op, het is niet meer zo vernieuwend als dat het was. The DJ Producer zoekt iets minder het uiterste op, en het lijkt er soms een beetje op alsof hij tijdens het produceren soms de vertrouwde weg heeft gekozen die garant staat voor succes. Een voorbeeld hiervan is "The Devil Made Me Do It", het vertrouwde gevoel zorgt ervoor dat ik het één van de mindere nummers van de cd vind.
Het nummer "History Lesson" is het eerste nummer op de cd waar hij me echt te pakken heeft. Dit nummer laat me niet snel los. Het nummer "Suffering" wat hierna komt sluit hier ook prima op aan en gaat zelfs nog een stapje verder. Gelukkig staan er nog een paar van die lekkere nummers op.
Als je de logica in de nummers probeert te zoeken zou je ernstig verward kunnen worden, dus ik laat me gewoon qua gevoel alle kanten op slingeren door de breakbeats die me om de oren vliegen.
Het tempo van de cd is ook zeker erg wisselend te noemen; het houdt niet stand, het gaat niet van langzaam naar snel en je weet tijdens het luisteren ook zeker niet wat je te wachten staat. Het blijft een spel tussen The DJ Producer en de luisteraar.
Deze lekkere opbouw heeft gelukkig ook een geweldig slot, het nummer "4 Minute Intergalactic DJ Battle" is namelijk het nummer waar je eigenlijk de hele cd op aan het wachten ben. Hier komt alle energie en spanning samen tot een hoogtepunt. Op dat hoogtepunt kun je ook totaal geen weerstand meer bieden aan de muziek, opzwepende beats die heel lichtjes worden afgeremd door een paar aanvullende breakbeats. En dan is er een lange stilte ...... die gevolgd word door een hele rustige track om je weer voor te bereiden op de normale wereld.
Conclusie
Na een wat twijfelachtig begin waarin een aantal nummers langskomen die me niet genoeg kunnen boeien (omdat ze soms iets te aftastend zijn) komt de cd toch op zijn pootjes terecht. Het is een genot om er naar te luisteren en hij is zeker minder standaard als gevreesd. Het is echt een cd die je van de eerste seconde tot de laatste moet luisteren, want in goede cd's zit een verhaal, en dat is zonde om te verstoren.
Een vergelijking met zijn eerdere cd's moet je ook niet trekken, want dat komt deze cd niet ten goede. En dat is dan niet ten nadele van deze cd, maar een groot compliment voor de eerder verschenen cd's.
Rowan
Nadat ik ondertussen drie cd's van The DJ Producer heb (alle drie samen geproduceerd met DJ Hellfish), draait er momenteel een cd in me cd-speler die door The DJ Producer alleen is geproduceerd. Zijn samenwerking met Hellfish vind ik geniaal, omdat ze perfect op elkaar aansluiten. The DJ Producer gaat soms voor mij iets teveel de normale hardcore kant op, en Hellfish is soms net iets te vaag om nog lekker op uit je dak te gaan. Samen zitten ze precies op dat punt waar ik me thuis voel. Dan maakt het mij niet uit of ze aan het draaien zijn, of dat ik hun cd luister.
Maar genoeg over de combinatie met Hellfish, want ook zonder Hellfish behoort The DJ Producer bij mij tot de betere die er rondlopen in de scene. Luke McMillan heet hij als hij niet bezig is met muziek en hij is woonachtig in Engeland. Natuurlijk ook bekend van het label Deathchant, maar deze cd is uitgebracht op het label van Promo, Third Movement). En voor de mensen die zijn muziek niet kennen, het is niet eenvoudig zijn muziek in een hokje te plaatsen, of misschien toch wel. Een mix van Hardcore met veel breaks en soms wat Drum&Bass invloeden. Het makkelijke hokje is dan gewoon Experimentele Hardcore, of misschien toch soms een beetje Tekno, of is het toch gewoon Industrial, of heet het nou UK Hardcore?
CD
De cd bestaat uit elf tracks (plus één bonus track). Niet al deze nummers zijn nieuw, "Doomsday Mechaniks" (het eerste nummer) klinkt bijvoorbeeld al erg bekend. Tijdens het luisteren valt me gelijk al één ding op, het is niet meer zo vernieuwend als dat het was. The DJ Producer zoekt iets minder het uiterste op, en het lijkt er soms een beetje op alsof hij tijdens het produceren soms de vertrouwde weg heeft gekozen die garant staat voor succes. Een voorbeeld hiervan is "The Devil Made Me Do It", het vertrouwde gevoel zorgt ervoor dat ik het één van de mindere nummers van de cd vind.
Het nummer "History Lesson" is het eerste nummer op de cd waar hij me echt te pakken heeft. Dit nummer laat me niet snel los. Het nummer "Suffering" wat hierna komt sluit hier ook prima op aan en gaat zelfs nog een stapje verder. Gelukkig staan er nog een paar van die lekkere nummers op.
Als je de logica in de nummers probeert te zoeken zou je ernstig verward kunnen worden, dus ik laat me gewoon qua gevoel alle kanten op slingeren door de breakbeats die me om de oren vliegen.
Het tempo van de cd is ook zeker erg wisselend te noemen; het houdt niet stand, het gaat niet van langzaam naar snel en je weet tijdens het luisteren ook zeker niet wat je te wachten staat. Het blijft een spel tussen The DJ Producer en de luisteraar.
Deze lekkere opbouw heeft gelukkig ook een geweldig slot, het nummer "4 Minute Intergalactic DJ Battle" is namelijk het nummer waar je eigenlijk de hele cd op aan het wachten ben. Hier komt alle energie en spanning samen tot een hoogtepunt. Op dat hoogtepunt kun je ook totaal geen weerstand meer bieden aan de muziek, opzwepende beats die heel lichtjes worden afgeremd door een paar aanvullende breakbeats. En dan is er een lange stilte ...... die gevolgd word door een hele rustige track om je weer voor te bereiden op de normale wereld.
Conclusie
Na een wat twijfelachtig begin waarin een aantal nummers langskomen die me niet genoeg kunnen boeien (omdat ze soms iets te aftastend zijn) komt de cd toch op zijn pootjes terecht. Het is een genot om er naar te luisteren en hij is zeker minder standaard als gevreesd. Het is echt een cd die je van de eerste seconde tot de laatste moet luisteren, want in goede cd's zit een verhaal, en dat is zonde om te verstoren.
Een vergelijking met zijn eerdere cd's moet je ook niet trekken, want dat komt deze cd niet ten goede. En dat is dan niet ten nadele van deze cd, maar een groot compliment voor de eerder verschenen cd's.
Rowan
Tracklist
- Doomsday Mechaniks
- That Guitar Track
- Zero Tolerance
- History Lesson
- Suffering
- The Biggest Rave on Earth
- Pestilance Eterna
- The Devil Made Me Do It
- The Pain Threshold
- Neglected Intellect
- 4 minute Intergalactic DJ Battle
133 opmerkingen
aardig duister dus.
ik probeer hem binnekort wel effe te luisteren ben benieuwd.
ik probeer hem binnekort wel effe te luisteren ben benieuwd.
CD is idd een van mijn beste aankopen deze maand hehehe.
Een erg afwisselende CD.
Ik heb ff geen zin om de namen/tracks op te zoeken, maar er staat hardcore op, sommige nummers is net were een mix van breakbeat/ambitienten een ander weer een beetje industrial, echt zeer afwisselend.
Ja, dit CDtje behoort tot de meesterwerken der albums in mijn ogen
dat snelle nummer, geloof het laatse nummer kan je wel omschrijven als UK-hardcore, maar de rest niet echt.
daarom is hij mijn favoriete producer want hij is werkelijk goed in elke stijl die die produceerd.
Een erg afwisselende CD.
Ik heb ff geen zin om de namen/tracks op te zoeken, maar er staat hardcore op, sommige nummers is net were een mix van breakbeat/ambitienten een ander weer een beetje industrial, echt zeer afwisselend.
Ja, dit CDtje behoort tot de meesterwerken der albums in mijn ogen
dat snelle nummer, geloof het laatse nummer kan je wel omschrijven als UK-hardcore, maar de rest niet echt.
daarom is hij mijn favoriete producer want hij is werkelijk goed in elke stijl die die produceerd.
laatste aanpassing
Moet volgens mij een goede cd zijn.
Ik heb veel goede platen van Producer(ook samen met Hellfish)dus deze zal ook wel goed zijn.
In "The Devil Made Me Do It" zullen vast wel samples zitten van het gelijk namige hiphop nummer dus zou wel een goed nummer kunnen zijn.
Hoop dat hij ook op vinyl uitkomt.
Ik heb veel goede platen van Producer(ook samen met Hellfish)dus deze zal ook wel goed zijn.
In "The Devil Made Me Do It" zullen vast wel samples zitten van het gelijk namige hiphop nummer dus zou wel een goed nummer kunnen zijn.
Hoop dat hij ook op vinyl uitkomt.
Sorry hoor maaruhhhhhh hoe kun je dit in godsnaam experimentele hardcore noemen??????????????????
kom op mensen.....ik snap het niet.Zoeken jullie nooit eens wat verder dan alleen third movement of hong kong violence of nordcore of epilepik of Canadian speedcore Stront. Veel mensen hier op partyflock vinden dit toch wel al extremere en hardere labels. Mensen denken dan toch al snel aan underground als ze deze labels zo zien. Maar dat komt omdat iedereen mainstream gewent is en deze labels daar een KLEIN beetje van afwijken maar je vind de artiesten van deze labels op de zelfde feesten als de mega commerciele geworden mainstream hardcore labels. Nou dan ff mijn idee van wat experimenteel is en wat niet commercieel is. Niet commercieel is een enorme passie hebben voor muziek. Nou om te beginnen passen Passie en Geld al niet bij elkaar. Je maakt met wat vrienden een website je maakt dan muziek stijlen als experimentele DnB/breakcore/tekno/ambient/soundscapes/speedcore enz. Je stapt naar een of ander klein label toe om cd's te laten maken van je muziek. Deze verkoop je dan via je website. Toolbox records is zo een van de vele labels die artiesten met muziek die je niet in de free record shop vind helpt om cd's uit te brengen om die daarna te verkopen aan mensen die soort muziek ook meer als een passie zien dan een hobby.Deze cd's belanden vaak niet eens in een winkel. Dit wil niet zeggen dat hun muziek te slecht is maar gewoon omdat ze willen dat hun muziek alleen rondgaat bij mensen die op dezelfde golflengte zitten als hun. En ze willen de scene niet al te groot maken. Daarom is het ook alternatief. Puur de mensen die alles uit de muziek willen halen (alles behalve geld). Er zijn zoveel alternatieve labels die soundresearch doen. Ik durf te wedden dat third movement dat niet eens kent. Bij muziek gaat het er ook niet alleen om hoe het klinkt maar ook hoe het is gemaakt. Zo ken ik labels die hele cd's uitbrengen vol met nummer die alleen met attari's en oude printers zijn gemaakt. Dat is alternatief en niet een of andere studio van 100.000 euro waar al het geluid helemaal perfect en zuiver klinkt. Zo....En uh mensen die hier iets op hebben te zeggen enzo vertel dan wel iets nuttigs en begin me niet gewoon uit te schelden ofzo. Ik probeer hier niemand mee aan te vallen ofzo dit is gewoon hoe ik erover denk.
laatste aanpassing
Ja, het is net maar vanuit welk perspectief je het bekijkt. Het is allemaal een kwestie van smaak. Maar ik impliceer volgens mij niet dat het underground is, en experimenteel is het zeker als je het vergelijkt met mainstream hardcore.
Dus wat is je punt??? Dat jij zelf naar nog experimentelere muziek luistert? Het is toch geen wedstrijd ofzo?
En het is ook een beetje raar om eerst zelf iedereen debiel te noemen, en om daarna in de laatste regel te vragen of andere mensen jou misschien niet willen gaan uitschelden
Dus wat is je punt??? Dat jij zelf naar nog experimentelere muziek luistert? Het is toch geen wedstrijd ofzo?
En het is ook een beetje raar om eerst zelf iedereen debiel te noemen, en om daarna in de laatste regel te vragen of andere mensen jou misschien niet willen gaan uitschelden
laatste aanpassing
jah het is ook wel een kwestie van smaak. Maar ik snap gewoon niet dat de meeste mensen niet verder kijken dan WAT IEDEREEN WEL KENT EN LEUK VIND.
hehehe... stoere jongen die Sy : CoBilly:
"Ik kan zo nog wel een enorme lijst maken maar er zullen niet veel mensen zijn die deze groepen/labels kennen dus laat ik het hier bij."
o grote guru... vertel ons waar we naar moeten luisteren...
en "jah het is ook wel een kwestie van smaak. Maar ik snap gewoon niet dat de meeste mensen niet verder kijken dan WAT IEDEREEN WEL KENT EN LEUK VIND."
misschien moet jij eens leren dat niet alles underground HOEFT te zijn.
"Ik kan zo nog wel een enorme lijst maken maar er zullen niet veel mensen zijn die deze groepen/labels kennen dus laat ik het hier bij."
o grote guru... vertel ons waar we naar moeten luisteren...
en "jah het is ook wel een kwestie van smaak. Maar ik snap gewoon niet dat de meeste mensen niet verder kijken dan WAT IEDEREEN WEL KENT EN LEUK VIND."
misschien moet jij eens leren dat niet alles underground HOEFT te zijn.
laatste aanpassing
hehe dit bedoelde ik met niet uitschelden ofzo ik vertel gewoon mijn kant van het hele gebeuren en babyboom is de eerste die meteen vanalles gaat zoeken om me af te zijken hahahah echt triest ik geef gewoon mijn mening hahaha meer niet
ik vertel alleen dat wat de meeste hier luisteren niet alles is dat er nog zoooooooo veeeeeeeel meeeeeeeeeeeeeeeerrrrrrrrr issssssssssss meer zeg ik niet.
2 ---> Sy : CoBilly
Expirimenteel wil niets anders zeggen dan kijken wat je uit je apparatuur kunt halen en wat je ermee kunt doen. Het maakt geen f*ck uit of het nu een studio is van 100.00 euro, of het geluid van je grootmoeder die zit te schijten. Expirimenteren is gewoon ontdekkenen en dat kan net zo goed met dure apparatuur, goedkope apparatuur en zelfs met dingen die niet eens voor musicale doeleinden zijn gemaakt.
Expirimenteel wil niets anders zeggen dan kijken wat je uit je apparatuur kunt halen en wat je ermee kunt doen. Het maakt geen f*ck uit of het nu een studio is van 100.00 euro, of het geluid van je grootmoeder die zit te schijten. Expirimenteren is gewoon ontdekkenen en dat kan net zo goed met dure apparatuur, goedkope apparatuur en zelfs met dingen die niet eens voor musicale doeleinden zijn gemaakt.
---->Dop kruimel
Dan heb je zijn nieuwe cd zeker nog niet gehoord??.....Dat is tenminste HARDCORE!! En gelukkig denken er veel meer mensen er zo over...want iedereen ging aardig los vrijdag op de OFFENSIVE-party in clubX! Dit is gewoon shit...! Hoop gekraak en gepiep..maar voor de rest gaat het nergens over.....! Maar goed..ieder zijn smaak!
Dan heb je zijn nieuwe cd zeker nog niet gehoord??.....Dat is tenminste HARDCORE!! En gelukkig denken er veel meer mensen er zo over...want iedereen ging aardig los vrijdag op de OFFENSIVE-party in clubX! Dit is gewoon shit...! Hoop gekraak en gepiep..maar voor de rest gaat het nergens over.....! Maar goed..ieder zijn smaak!
















