Partyflock
 
Forumonderwerp · 1119073
 
Ik denk dat ik een extreem goed idee heb voor een soort role playing game. In mijn hoofd heb ik hem al helemaal uitgewerkt met de opzet, figuren, figuranten, speldoel, subdoelen ed erbij. Daarom wil ik graag in contact komen met iemand die me meer kan vertellen over het maken van een spelletje, welke software, of het uberhaupt haalbaar is om dit voor mij, als leek zelf te doen. Het idee daar vertel ik nog niets over, ik denk zelf dat het mits goed aangepakt zeer goed aan kan slaan.

Waarom ik dit doe overigens? Om een spel te creeeren wat ik zelf supervet vind, en waarvan ik denk dat mensen met dezelfde interesses als ik (muziek, uitgaan, je boekje te buiten gaan) dit zeker zouden kopen.

PM bij interesse
laatste aanpassing
 
Uitspraak van Delta op zaterdag 9 juli 2011 om 21:10:
je wordt dj, maar als je dj-perk niet hoog genoeg is moet je drugs verkopen om rond te komen?


Goede gok!
Maar nee....wel een goed idee voor een kleine side story
Zou gewoon effe EA mailen, die maken hem zo voor je jwt
 
Artiest System
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 9 juli 2011 om 19:35:
Ik denk dat ik een extreem goed idee heb


:facepalm:
wat voor type spelletje doel je dan op?
2d, flash, 3d?????
 
Zoveel verstand heb ik er dus van. Maar de game hoeft niet perse 'nieuwe' (3d) graphics te hebben. De game zal het meer hebben van cartooneske figuren en figuranten, het verhaal en humor
te lui voor google?
 
Uitspraak van Mitchell b) op maandag 11 juli 2011 om 09:45:
te lui voor google?


Nee, er is alleen zoveel informatie en er zijn zoveel programma's te vinden...ik zie door de bomen het bos niet
probeer het uit zou ik zeggen, wat voor de een fijn werkt hoeft niet fijn te werken voor de ander.
 
lening aanvragen bij de bank.


succes! :lol:
Lijkt me erg moeilijk om zelf te maken als je er niet veel verstand van hebt. Ik bedoel je moet ten eerste graphics maken en daarna omzetten naar bewegende dingen, alles moet gecodeerd worden. Dus tenzij het een spel is wat je in 10 minuten uitspeelt zul je hulp nodig hebben. Niet voor niks dat er bedrijven zijn waar tig mensen aan een spel werken.

Maar iig succes en hou ons op de hoogte ben wel benieuwd naar wat voor soort spel en je idee.
 
Neem ten eerste een cursus programmeren, modelleren en ontwerpen.
Dan kan je na een paar jaar verder kijken (Y)
 
http://www.game-maker.nl/
 
www.geitenneuker.com
 
Dank jullie voor de nuttige reactie. Ik bekijk die programma's eens, mogelijk benader ik een fabrikant.
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 12 juli 2011 om 07:46:
Dank jullie voor de nuttige reactie. Ik bekijk die programma's eens, mogelijk benader ik een fabrikant.


Denk je ook maar enigszins dat een fabrikant interesse toont als je 0 kennis hebt van dat vakgebied?
 
je had een aantal jaar geleden toch zo'n rpg maker op de markt?
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 12 juli 2011 om 13:48:
Denk je ook maar enigszins dat een fabrikant interesse toont als je 0 kennis hebt van dat vakgebied


Denk je nu echt dat de verhaallijnen enkel worden verzonnen door programmeurs?? :/

Dank case onderkoffer!!
laatste aanpassing
 
OP schrift zetten en naar Bioware sturen
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 12 juli 2011 om 14:03:
Denk je nu echt dat de verhaallijnen enkel worden verzonnen door programmeurs?? :/


Moet je wel een hele goede verhaallijn eerst schrijven. Dat is ook niet 1-2-3 gedaan.
fucking boring story :gaap:
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 12 juli 2011 om 14:03:
Denk je nu echt dat de verhaallijnen enkel worden verzonnen door programmeurs??


nee wel door schrijvers met enkele jaren ervaring en een goede technische kennis
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 12 juli 2011 om 20:20:
nee wel door schrijvers met enkele jaren ervaring en een goede technische kennis


Ik schrijf al een jaar of 8.
Begon met politieke nonfictie, breidde uit naar poezie, daarna proza, daarin een aantal projecten gedaan, heb ook een miniserie geschreven en die is ook nog eens op papier, die mensen lezen terecht gekomen!!
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 12 juli 2011 om 20:20:
goede technische kennis


Die heb je echt niet nodig om een dik verhaal te kunnen schrijven. Waarom zou je in hemelsnaam aan degene die de story lines schrijft ook perse technische eisen gaan stellen? Die gaat toch geen schets maken ofzo, die een betere programmeur verder gaat afronden :D
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 12 juli 2011 om 20:49:
Waarom zou je in hemelsnaam aan degene die de story lines schrijft ook perse technische eisen gaan stellen? Die gaat toch geen schets maken ofzo, die een betere programmeur verder gaat afronden


Meestal is het andersom. De programmeurs (en designer) doen het verhaal er maar een beetje bij. Daarom zijn er zoveel games met van die stomme verhalen.

Als jij een betrekkelijk simpele game kan gebruiken om je verhaal neer te zetten, bv zoals wat Telltale doet met Strongbad en Back to the Future, dan zou je het in principe zelf kunnen doen, maar ik weet wel iets van jouw technische kennis uit het muziekforum dus ik ben bang dat je dat zelf niet voor elkaar gaat krijgen. Maar je zou natuurlijk gewoon een partner kunnen zoeken die het technische gedeelte afhandelt.
 
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 12 juli 2011 om 21:04:
Als jij een betrekkelijk simpele game kan gebruiken om je verhaal neer te zetten, bv zoals wat Telltale doet met Strongbad en Back to the Future, dan zou je het in principe zelf kunnen doen, maar ik weet wel iets van jouw technische kennis uit het muziekforum dus ik ben bang dat je dat zelf niet voor elkaar gaat krijgen. Maar je zou natuurlijk gewoon een partner kunnen zoeken die het technische gedeelte afhandelt.


Ja dat was ook mijn idee :LOL:. Al moet ik wel zeggen, de muziek gaat al stukken beter.
Maar van het idee wat ik heb, vind ik zelf dat ik in ieder geval een goede poging moet wagen het idee vorm te geven
 
Ik zou dan ook eens beginnen met het neerzetten van de characters en wat voor acties ze zouden moeten kunnen doen, en dat soort dingen.
 
Inderdaad, maak eerst een goed plan van hoe het eruit moet gaan zien. Daar moet je ten eerste mee beginnen.

Daarbij gelijk een goed grafisch ontwerp (Dat houd niet in dat je perse next gen graphics moet hebben)
maar je moet een duidelijk beeld geven, of voor je zelf krijgen van hoe het eruit moet gaan zien.

Ook moet je je gaan orienteren welke doelgroep je wilt gaan aanspreken, en hierbij moeten ook de desbetreffende grafische elementen voor bedacht worden. Bij een game voor volwassenen kan je namelijk geen Winny De Pooh figuren tekenen.

Het programmeerwerk is pas de laatste stap in het gehele productieproces (Y)
Dan alleen nog maar reclame, marketing etc etc
laatste aanpassing
Ben wel benieuwd in wat voor soort stijl je zat te denken qua games... kun je een voorbeeld geven van een spel wat er een beetje op lijkt?
 
Ik speel zelf heel weinig spellen om eerlijk te zijn.... Maar het gaat eigenlijk meer om de opdrachten, karikaturen ed dan om de graphics.

Stijl zou zijn iets van gangsters (deel 1) . Een beetje cartooneske figuren, achtergronden weer wat realistischer.
Dank jullie voor de tips, ik ga morgen eens beginnen aan de uitwerking.
 
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 12 juli 2011 om 20:49:
Die heb je echt niet nodig om een dik verhaal te kunnen schrijven. Waarom zou je in hemelsnaam aan degene die de story lines schrijft ook perse technische eisen gaan stellen? Die gaat toch geen schets maken ofzo, die een betere programmeur verder gaat afronden


omdat je bij een spel niet enkel een verhaal moet neerpennen, het moet nog praktisch uitwerkbaar en speelbaar zijn ook.

In ieder geval, als je echt al zoveel ervaring hebt met schrijven, gewoon erbij vermelden aan wat je al hebt meegewerkt.
Maar je zal niemand vinden die jouw idé effe gaat maken omdat jij denkt dat het zo fantastisch en uniek is, ook al heb je een boek of twee geschreven. Spelletjes maken is big business en kost hopen geld. Game studios worden dagelijks gebombardeerd met dat soort mails van mensen die denken dat ze het wiel hebben uitgevonden. Er werken al een hoop creatieve mensen die veel meer verstand hebben van games en die zelf ook een idé of 2 in hun hoofd hebben zitten en wie denk je dat voorrang krijgt? Of je moet al één of andere bekende auteur/schrijver zijn.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juli 2011 om 00:06:
Stijl zou zijn iets van gangsters (deel 1) . Een beetje cartooneske figuren, achtergronden weer wat realistischer.
Dank jullie voor de tips, ik ga morgen eens beginnen aan de uitwerking.


Gangsters.... Een van de meest buggy spellen ooit. Lol. Het had wel sfeer, dat dan weer wel.

The boss wants his money!
 
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 13 juli 2011 om 00:23:
Gangsters.... Een van de meest buggy spellen ooit. Lol. Het had wel sfeer, dat dan weer wel.


:LOL: dat spel heb ik heel vaak gespeeld op een pentium 1 heel wat jaren terug. Liep de hele tijd vast enzo, maar heb m laatst gedownload en het werk goed.
laatste aanpassing
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 13 juli 2011 om 00:17:
omdat je bij een spel niet enkel een verhaal moet neerpennen, het moet nog praktisch uitwerkbaar en speelbaar zijn ook.

In ieder geval, als je echt al zoveel ervaring hebt met schrijven, gewoon erbij vermelden aan wat je al hebt meegewerkt.
Maar je zal niemand vinden die jouw idé effe gaat maken omdat jij denkt dat het zo fantastisch en uniek is, ook al heb je een boek of twee geschreven. Spelletjes maken is big business en kost hopen geld. Game studios worden dagelijks gebombardeerd met dat soort mails van mensen die denken dat ze het wiel hebben uitgevonden. Er werken al een hoop creatieve mensen die veel meer verstand hebben van games en die zelf ook een idé of 2 in hun hoofd hebben zitten en wie denk je dat voorrang krijgt? Of je moet al één of andere bekende auteur/schrijver zijn.


Ik denk er wss iets te gemakkelijk over idd.
Een paar jaar geleden kende ik iemand die zelf een game aan het maken was. ik dacht, miss tref ik op PF ook zo iemand, aangzien ik het contact met hem verloren ben.
 
Stap 1: het script
Stap 2: artwork
Stap 3: zoektocht naar programmeur/developer

Stel je idee is echt extreem goed, dan zal er vast wel een developer geinteresseerd raken. Zorg dan iig wel dat je main verhaallijn klopt.
Het is ook even de vraag hoe groot het spel gaat worden. Is dit meer een zylom spelletje of gaat dit spel de harten van de echte gamers veroveren?
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 9 juli 2011 om 19:35:
of het uberhaupt haalbaar is om dit voor mij, als leek zelf te doen.


Als in alles zelf? Als leek? :|
Zelfs de meeste professionals doen of kunnen dat niet eens allemaal zelf hoor... 8)
Ze zijn vaak goed in hun eigen vakgebied maar vervolgens middelmatig tot slecht in de andere vakgebieden...
Je hoeft ook niet alles van alle andere vakgebieden af te weten...maar de basis is minimaal toch zeker wel aan te raden...

Een goed idee voor een storyline enzo hebben (en vooral ook enkel dat) is ook wel de meest klote positie van allemaal waar je je in kan bevinden betreft gamedesign... :lol:
Al helemaal als je een nieuwkomer en/of leek bent op dat gebied...
Zulke mensen zijn ook zeker niet altijd even geliefd omdat ze vaak het onmogelijke willen (of erger nog...eisen)...
Enige optie die je als je het daarbij wil laten hebt is je idee goed uitwerken en anderen (proberen te) "laten zien wat jij erin ziet"...
Maar als je nieuw in die community bent zal ik daar zeker niet al teveel van verwachten... ;)
Beste optie die je hebt is waarschijnlijk eerst een tijdje je diensten voor games (indie community...vergeet de grote gamestudio's) van anderen aan te bieden...
Het uitwerken van de storyline of de persoonlijkheden van karakters...het schrijven van dialoog voor de karakters...etc.
Dergelijke skills worden toch wel geregeld gevraagd voor projecten...
Let wel op dat het schrijven van "boekverhalen" of zelfs "filmverhalen" anders is dan het schrijven van "gameverhalen"...een game is interactief... ;)
Maar zo kan je iig ervaring in de wereld van gamedesign opdoen en een naam opbouwen (en misschien verdien je er ook nog een leuk zakcentje aan) wat je uiteindelijk weer een stapje dichterbij je uiteindelijke doel brengt...

Als je het uiteindelijk echt allemaal zelf wil doen (het is niet onmogelijk ofzo) dan kan ik je sowieso aanraden om te beginnen met kleinere/simpelere dingen... 8)
Enige wat er nu kan gebeuren is dat je compleet overweldigd wordt door alles...moedeloos wordt en dus uiteindelijk uit frustratie ermee kapt...
Al begin je in Flash en begin je met een simpel project wat niet meer is dan wat objecten in je scene te manipuleren dmv actionscript...
Staan ook genoeg tutorials online met betrekking tot het maken van games in Flash...
Actionscript is opzich ook een prima eerste introductie tot object georiënteerd programmeren...
De leercurve voor dat hele programma is gewoon erg prettig en je hebt al vrij snel een zichtbaar resultaat op je scherm...
Als er iets is wat mensen (zeker beginners) kan ontmoedigen dan is het wel het te lang wegblijven van een zichtbaar resultaat... :p

Als je eenmaal bekend bent met 1 programmeertaal dan pik je andere talen sowieso veel sneller op...
Als allereerste taal om te leren een "laagdrempelige" taal kiezen werkend in een visuele omgeving met een prettige leercurve is daarom helemaal zo gek nog niet...
Je kan jezelf ook in het diepe gooien en je meteen op C# ofzo (Unity gebruikt C# iig) storten natuurlijk maar je moet er dan niet raar van opkijken dat je progressie tergend langzaam kan verlopen omdat de leercurve gewoon veel te steil voor je is... ;)

Vanwege het voorbeeld wat je postte als voorbeeld voor de graphics zou ik Game Maker trouwens als een reële optie beschouwen...
De link is al door iemand gepost zag ik...
Heel basic scripting zoals bijvoorbeeld de besturing (wasd) van je karakter kan je zonder enige daadwerkelijke programmeerkennis ook nog wel af... :)
Dat is een kwestie van de juiste (voor je voorgeprogrammeerde) "componenten" selecteren...
Voor de echte basis functionaliteit kom je met dat opzich een heel eind maar dat is dan ook wel erg basic...dus toch zal je ook daarvoor uiteindelijk moeten leren scripten...
Geen idee wat de leercurve is van GML (de taal die Game Maker gebruikt) trouwens...
Ook genoeg gratis (isometrische) sprites te vinden op het net die je op zijn minst als tijdelijke plaatsvervangers kan gebruiken...
2d sprites ontwerpen is...alhoewel een kunst opzich...ook makkelijker om in te stappen dan in 3d modellen ontwerpen natuurlijk... :)
Plus er is...als ik me niet vergis...ook een NL Game Maker community...ook dat kan het leerproces makkelijker maken...
Met leergierigheid en doorzettingsvermogen wordt het op die manier op zich wel goed mogelijk hoor... :)
laatste aanpassing
 
Uitspraak van TYHARO op vrijdag 22 juli 2011 om 03:20:
Zelfs de meeste professionals doen of kunnen dat niet eens allemaal zelf hoor...


vandaag de dag zeker wel mogelijk en gebeurt trouwens redelijk veel, maar er kruipt uiteraard veel bloed zweet en tranen in (+ tijd).

Dat zoiets als de UDK gewoon gratis beschikbaar is en commercieel bruikbaar is (tot je er veel geld mee verdient dan moet je wel betalen, wat een zeer redelijke deal is) helpt uiteraard enorm.
Binnekort is de crysis 2 toolkit ook gratis beschikbaar en id software heeft dezelfde plannen met hun tech5 toolkit (maar dan moet je wel rage kopen).


kzou zegger probeer eerst zoiets als tetris te maken, dat is al een goed stuk in de juiste richting ;)
laatste aanpassing
Eenmansprojecten zie je sowieso steeds vaker ja... :)
Maar de programmeurs kopen de modellen bijvoorbeeld vaak toch nog gewoon (en dat hoeft ook niet veel te kosten) ipv ze zelf te modelleren, texturen en animeren (al 3 verschillende disciplines opzich) iig...
Ze vinden hun skills op dat soort gebieden (zeker alledrie) vaak toch nog iets te laag (zijn tenslotte ook programmeurs) en laten dat vaak toch nog liever over aan anderen die daarin gespecialiseerd zijn...
Maar aan assets tegenwoordig ook geen gebrek...steeds makkelijker aan te komen... (y)
Je hoeft noch een modelleur je project in te lokken noch hoef je zelf te leren modelleren om aan geschikte models te komen wat dat betreft tegenwoordig...

Ook komen er steeds meer programma's op de markt die als je dan toch zelf iets wil maken het ook stukken makkelijker voor je maken...
Makehuman ofzo bijvoorbeeld...kost ook nog eens helemaal niks...
Want een anatomisch correcte mens leren modelleren (vooral het hoofd) is al een complete studie opzich binnen het modelleren zelf... :|
Als je middelmatige modelleer skills hebt dan is dat vrijwel een onmogelijke opgave...daarvoor alleen al was je behoorlijk afhankelijk van goede modelleurs...dat is door zoiets nu voor een heel groot gedeelte weggevallen... :)

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 22 juli 2011 om 03:29:
kzou zegger probeer eerst zoiets als tetris te maken, dat is al een goed stuk in de juiste richting


Bevat sowieso basics die elke game bevat... (y)
Ook pong is bijvoorbeeld een must...
2 blokjes en 1 bal...lekker minimaal... 8)
Het blokje bestuurd door de computer = basic ai...
laatste aanpassing
 
Uitspraak van TYHARO op vrijdag 22 juli 2011 om 05:05:
Maar de programmeurs kopen de modellen bijvoorbeeld vaak toch nog gewoon (en dat hoeft ook niet veel te kosten) ipv ze zelf te modelleren, texturen en animeren (al 3 verschillende disciplines opzich) iig...


tis eigelijk andersom... het zijn eerder de artiesten die nu veel makkelijker zelfstandige games maken. Programeurs hebben het nog steeds moeilijk.
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 22 juli 2011 om 03:29:
Dat zoiets als de UDK gewoon gratis beschikbaar is en commercieel bruikbaar is (tot je er veel geld mee verdient dan moet je wel betalen, wat een zeer redelijke deal is) helpt uiteraard enorm.


Ik gebruik zelf Unity ipv UDK maar dat soort software maakt het vooral makkelijk om je verschillende assets samen te voegen/koppelen en het gehele project te managen...
Unity is qua workflow management gewoon :respect:
Maar assets zoals modellen zullen alsnog eerst in een extern programma gecreëerd, textured en eventueel rigged en animated dienen te worden voordat je ze kan importeren en gebruiken in je project...met dat kan Unity of UDK je niet helpen natuurlijk... :)
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 22 juli 2011 om 05:37:
Programeurs hebben het nog steeds moeilijk.


Vandaar ook dat kopen van modellen... ;p
Maar weinig programmeurs idd die het modelleren (goed) onder de knie hebben...

Overigens is het in het geval van artiesten die Unity gebruiken ook wel weer zo dat ook zij vaak hun scripts (bijvoorbeeld een inventory systeem) eigenlijk gewoon kopen in de asset store hoor...
In dat opzicht doen en/of kunnen ook zij niet alles zelf (als in dat ze het niet zelf programmeren maar de scripts gewoon kant en klaar kopen) alhoewel het wel een eenmans-project is...

Eigenlijk zijn modelleurs vergeleken met programmeurs ook best wel gierig op het gebied van delen met de community... :lol:
Aan scripts (ook gratis) is alles behalve een gebrek...
Kant en klaar voor gebruik...ze hoeven het eigenlijk alleen nog maar te importeren...te koppelen aan hun model...en technisch gezien hebben zij dan al een werkend geheel... :)
Maar goede modellen (zeker gratis) teruggeven/beschikbaar stellen aan die programmeurs...ho maar... ;p
laatste aanpassing
 
Dank jullie, zeer bruikbare tips
 
Zit er een verhaal in of is het een verzamel 10 dingen en dood 10 dingen rpg?
 
Uitspraak van verwijderd op woensdag 3 augustus 2011 om 19:49:
Zit er een verhaal in of is het een verzamel 10 dingen en dood 10 dingen rpg?


Er zit een verhaal in. Ik was juist op het idee gekomen door het verhaal eromheen
 
Alleen voor pc of multiplatform?
 
Uitspraak van TYHARO op vrijdag 22 juli 2011 om 06:45:
Vandaar ook dat kopen van modellen... ;p
Maar weinig programmeurs idd die het modelleren (goed) onder de knie hebben...


Veel programmeurs vinden modelleren ook maar niks merk ik zelf op.

Heb laatst een project voor mijn studie gedaan waarbij we een eigen spel moesten maken.
Het gedeelte modelleren is zeker enorm belangrijk, vooral als je samenwerkt met iemand anders, maar ook voor jezelf ;)

En tijdens het programmeren zijn er enorm veel moeilijkheden, die je van tevoren moeilijk aan ziet komen.
Het is verstandiger om je eerst te gaan focussen op hele kleine projecten, bijvoorbeeld iets van tetris etc etc.
En het dan voor jezelf steeds moeilijker maken.

En ik zou een boek of iets kopen die je de basics van het programmeren uitlegt, zodat je enorm snel erg veel kan leren.
Bijvoorbeeld de werking van Timers, Arrays, EventHandling en vooral ook inzicht in welke methoden er al bestaan in de API ;)
laatste aanpassing