Uitspraak van verwijderd op zaterdag 9 juli 2011 om 19:35:
of het uberhaupt haalbaar is om dit voor mij, als leek zelf te doen.
Als in alles zelf? Als leek?

Zelfs de meeste professionals doen of kunnen dat niet eens allemaal zelf hoor...

Ze zijn vaak goed in hun eigen vakgebied maar vervolgens middelmatig tot slecht in de andere vakgebieden...
Je hoeft ook niet alles van alle andere vakgebieden af te weten...maar de basis is minimaal toch zeker wel aan te raden...
Een goed idee voor een storyline enzo hebben (en vooral ook enkel dat) is ook wel de meest klote positie van allemaal waar je je in kan bevinden betreft gamedesign...

Al helemaal als je een nieuwkomer en/of leek bent op dat gebied...
Zulke mensen zijn ook zeker niet altijd even geliefd omdat ze vaak het onmogelijke willen (of erger nog...eisen)...
Enige optie die je als je het daarbij wil laten hebt is je idee goed uitwerken en anderen (proberen te) "laten zien wat jij erin ziet"...
Maar als je nieuw in die community bent zal ik daar zeker niet al teveel van verwachten...

Beste optie die je hebt is waarschijnlijk eerst een tijdje je diensten voor games (indie community...vergeet de grote gamestudio's) van anderen aan te bieden...
Het uitwerken van de storyline of de persoonlijkheden van karakters...het schrijven van dialoog voor de karakters...etc.
Dergelijke skills worden toch wel geregeld gevraagd voor projecten...
Let wel op dat het schrijven van "boekverhalen" of zelfs "filmverhalen" anders is dan het schrijven van "gameverhalen"...een game is interactief...

Maar zo kan je iig ervaring in de wereld van gamedesign opdoen en een naam opbouwen (en misschien verdien je er ook nog een leuk zakcentje aan) wat je uiteindelijk weer een stapje dichterbij je uiteindelijke doel brengt...
Als je het uiteindelijk echt allemaal zelf wil doen (het is niet onmogelijk ofzo) dan kan ik je sowieso aanraden om te beginnen met kleinere/simpelere dingen...

Enige wat er nu kan gebeuren is dat je compleet overweldigd wordt door alles...moedeloos wordt en dus uiteindelijk uit frustratie ermee kapt...
Al begin je in Flash en begin je met een simpel project wat niet meer is dan wat objecten in je scene te manipuleren dmv actionscript...
Staan ook genoeg tutorials online met betrekking tot het maken van games in Flash...
Actionscript is opzich ook een prima eerste introductie tot object georiënteerd programmeren...
De leercurve voor dat hele programma is gewoon erg prettig en je hebt al vrij snel een zichtbaar resultaat op je scherm...
Als er iets is wat mensen (zeker beginners) kan ontmoedigen dan is het wel het te lang wegblijven van een zichtbaar resultaat...
Als je eenmaal bekend bent met 1 programmeertaal dan pik je andere talen sowieso veel sneller op...
Als allereerste taal om te leren een "laagdrempelige" taal kiezen werkend in een visuele omgeving met een prettige leercurve is daarom helemaal zo gek nog niet...
Je kan jezelf ook in het diepe gooien en je meteen op C# ofzo (Unity gebruikt C# iig) storten natuurlijk maar je moet er dan niet raar van opkijken dat je progressie tergend langzaam kan verlopen omdat de leercurve gewoon veel te steil voor je is...
Vanwege het voorbeeld wat je postte als voorbeeld voor de graphics zou ik Game Maker trouwens als een reële optie beschouwen...
De link is al door iemand gepost zag ik...
Heel basic scripting zoals bijvoorbeeld de besturing (wasd) van je karakter kan je zonder enige daadwerkelijke programmeerkennis ook nog wel af...

Dat is een kwestie van de juiste (voor je voorgeprogrammeerde) "componenten" selecteren...
Voor de echte basis functionaliteit kom je met dat opzich een heel eind maar dat is dan ook wel erg basic...dus toch zal je ook daarvoor uiteindelijk moeten leren scripten...
Geen idee wat de leercurve is van GML (de taal die Game Maker gebruikt) trouwens...
Ook genoeg gratis (isometrische) sprites te vinden op het net die je op zijn minst als tijdelijke plaatsvervangers kan gebruiken...
2d sprites ontwerpen is...alhoewel een kunst opzich...ook makkelijker om in te stappen dan in 3d modellen ontwerpen natuurlijk...

Plus er is...als ik me niet vergis...ook een NL Game Maker community...ook dat kan het leerproces makkelijker maken...
Met leergierigheid en doorzettingsvermogen wordt het op die manier op zich wel goed mogelijk hoor...
