
De eerst 4 zitten er op.
Nu de GP van Spanje weer voor de deur staat, betekent dit dat een kwart van het seizoen er al weer op zit.
Dus tijd voor een tussentijdse evaluatie.
Ferrari:
Ferrari ging het seizoen 2003 in met het doel (omdat ze een doel moesten hebben) om alle races te winnen. Maar ja dat is niet gelukt. In tegendeel, pas in Imola lukte het de Scuderia weer eens om een race te winnen. En slecht begin van het seizoen. En na mijn mening hebben ze te laat besloten om de Ferrari F2003-GA in te zetten. Ik wacht, met gepaste spanning, af hoe de nieuwe Ferrari gaat presteren. Hij zal het in ieder geval beter doen dan de F2002. Maar hoeveel beter dan de McLaren MP4/17D? Dat is de vraag.
Michael Schumacher:
Ook de prestaties van Michael Schumacher vielen in het eerste deel van het seizoen tegen. En vierde en een zede plek voor dat hij naar Imola af reisde is gewoon beneden maat voor Schumacher. Maar in Imola liet hij keihard zien waarom hij vijfvoudig wereldkampioen is. Zoals jullie misschien wel weten ben ik geen fan van de persoon Schumacher. Maar ik heb wel veel respect voor hem als coureur. Zonder twijfel is hij de beste coureur op dit moment. En na Imola is dat alleen maar duidelijker geworden. Om onder zulke (persoonlijke) omstandigheden zo’n race te rijden is gewoon TOP. Ik was zelf in Imola en het hele publiek kon niets anders dan respect hebben voor de manier waarop Schumacher naar zijn eerste overwinning van dit seizoen reed.
Rubens Barrichello:
Rubens Barrichello wil dit jaar gaan voor de titel. Dat zegt hij, maar hij eigenlijk nog niet laten zien dat hij de nieuwe kopman van Ferrari moet zijn. Barrichello is een mooi coureur om naar te kijken maar hij mist iets. Hij mist net dat beetje extra om wereldkampioen te worden. En dat is denk ik ook net wat Ferrari wil Ik heb de indruk dat Ferrari niet wil dat Barrichello kampioen wordt. Nu in ieder geval nog niet, misschien later als Schumacher besluit om te stoppen. Dat werd voorla duidelijk in Brazilië. De thuis race voor Barrichello, die hij leek te gaan winnen. Maar weer kwam hij niet aan de finish. En waarom? Omdat de benzine op ZOU zijn. Ik verdenk Ferrari ervan dat ze dat opzettelijk gedaan hebben. Want je maakt mij niet wijs dat ze het niet konden zien dat de benzine bijna op was. En dat ze Barrichello niet naar binnen konden roepen. Volgens mij wilde Ferrari voorkomen dat Barrichello ging winnen. En dat om weer te voorkomen dat Barrichelo voor eigen glorie ging rijden. En niet meer in dienst van Ferrari en Schumacher. Ik kan het niet bewijzen maar dat gevoel heb ik wel.
Williams
De nieuwe Williams valt tegen. Williams had verwacht de strijd met Ferrari aan te kunnen gaan voor de wereldtitel. De FW25 zou een revolutionaire wagen worden. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Het is gewoon een doorontwikkeling van de FW24. Williams is niet alleen aan het strijden op de baan maar ook naast de baan. Ze willen alle elektronische middelen behouden, kosten wat kost. Of dat is wat Williams weet ik niet, maar in ieder geval wel BMW. BMW wil de techniek behouden om in hun straatauto te kunnen gebruiken. Daarvoor zijn ze de F1 in gekomen. En ik kan ze daar geen ongelijk in geven. Want daarom is nu juist de F1 en autosport in het algemeen om begonnen. Autofabrikanten die tegen elkaar racen om te kijken wie het snelste is. En om nieuwe onderdelen aan een praktijk test te onderwerpen.
Juan Pablo Montoya
Montoya laat dit seizoen nog niet erg veel zien. Hij werd in 2001 binnen gehaald als het antwoord op Michael Schumacher. Hij zegt wat hij denk, en kan daar mee weg komen omdat mensen dat wel mooi vinden in de wereld van de F1. Soms heeft hij wel mooie acties en dan denk ik: Ja dat is de Montoya die we willen zien. Maar vaker zien we domme foutjes waar hij wel mee weg komt. Patrick Head houd hem nog steeds de hand boven het hoofd, maar ik ben bang dat als Montoya niet snel gaat presteren, dat hij een moeilijke tijd bij Williams te wachten staat. Frank Williams wil resultaat zien. En hij deinst er niet voor terug om een ster coureur de straat te wijzen, dat heeft hij in het verleden wel bewezen.
Ralf Schumacher.
Ook van Ralf ben ik geen fan. In het velden heeft hij laten zien dat hij wel snelle rondjes kan rijden, maar dat inhalen toch iets anders is. In de eerste 3 races had hij moeite met de nieuwe kwalificatie. Maar in Imola liet hij zien dat hij dat te boven is. Door een mooie P2 te rijden. Ook voor Ralf heb ik sinds de GP van San Marino ook meer respect gekregen. En dat om het feit dat hij na het overlijden van zijn moeder toch te racen. En hoe. Niet zomaar rondjes rijden. Nee, in de eerste paar ronden vocht hij met zijn broer om de leiding in de wedstrijd. Ik vind dat knap wat de broertjes Schumacher in Imola hebben laten zien. Daarvoor heb ik veel respect.
McLaren.
McLaren leek in de winter een geduchte tegenstander van Ferrari te gaan worden. En dat hebben ze waar gemaakt. Met oa 2 overwinningen en 2 tweede plaatsen leiden ze nu het WK. McLaren wacht nog met hun nieuwe MP4/18. Ze wachten op Ferrari. Ze willen eerst zien hoe de Ferrari F2003-GA gaat presteren ten op zichten van hun MP4/17D. En pas als de Ferrari beter zullen hun nieuwe wagen in gaan zetten. En ze hoeven ook niet anders. Ferrari is nu aan zet, zij moeten nu weer gaan presteren.
David Couthard
David Couthard staat onder druk. Niet zo zeer van het team. Maar wel van zijn teamgenoot. Hij moet Raikkonen voor zich dulden. En dat is niet de eerste keer dat Couthard moeite heeft met zijn teamgenoot. Eerst was Hakkinen hem te snel af en nu Raikonnen. En dat terwijl Coulthard gezien word als kopman binnen het team. Maar die titel is hij nu verloren aan Raikkonen. Coulthard moet beter gaan presteren wil hij ook in 2004 bij McLaren blijven. En ik denk dat dat hem niet gaat lukken.
Kimi Raikkonen.
Kimi Raikkonen is voor mij nu al de man van het seizoen. Met als hoogte punt zijn zeer mooie overwinning in Maleisië. Niet dat hij daar mooie inhaalactie op andere coureurs. Maar op de manier waarop hij de race reed. In tropische omstandigheden reed hij naar zijn eerste overwinning. En daar waar ander bijna om vielen toen ze na de race uit hun wagen kwamen, vertrok Raikkonen geen spier. Zou de McLaren MP4/17D airco aan boord hebben? Maar ook al in Australië liet hij zien dat hij niet onder doet voor Schumacher. Door hem in de race het gras op te dwingen en voorbij te rijden. Ik denk dat de titel strijd zal gaan tussen hem en Schumacher. McLaren zal, denk ik, alles op Raikkonen zetten. Maar ik ben bang te vergeefs. Ik denk dat de nieuwe McLaren MP4/18 tekort zal komen ten opzichten van de Ferrari F2003-GA. Maar Raikkonen zijn tijd komt nog wel.
Renault:
Renault vind ik erg wisselvaliig presteren. Daar waar ze in de eerste 2 race nog mee kwamen. En in Maleisië zelfs op Pole stonden, en om de overwinning vochten, zien we in de laatste twee race daar niets meer van terug. Renault wilde dit jaar voor overwinningen gaan, maar dat zie ik zo snel nog niet gebeuren. Ze steken niet boven de rest van het middelveld uit. En daar waar ze de strijd met Williams en McLaren aan willen gaan vechten ze nu met BAR en een Jaguar.
Jarno Trulli:
Trulli valt mij gewoon tegen. Hij wordt toch geacht vanwege zijn ervaren het beter te doen dan Alonso. Maar dat is dus niet het geval. Alonso is hem nog de baas. Trulli moet beter gaan presteren anders worden ze bij Renault niet echt blij. Of dat zijn positie in gevaar brengt weet ik niet. Trulli heeft las manager Flavio Briatore, en die staat weer aan het hooft van het F1 team van Renault. Dus de positie van Trulli lijkt me wel zeker.
Fernando Alonso:
Alonso presteert naar verwachting. Misschien wel iets meer. Aan het begin van dit seizoen werd hij opgehemeld. Hij zou een groot talent zijn. En dat heeft hij laten zien. Met zijn pole in Maleisië en een dag later een tweede plek in de race. Dat is gewoon erg knap. De laatste 2 races is het iets minder. Maar dat mag ook. Hij mag dit jaar nog leren en fouten maken. Dat is niet erg. Volgend jaar moeten de echte resultaten komen. Ik denk dat dat ook gaat gebeuren.
Sauber:
Sauber valt tegen. De auto mist, naar eigen zeggen downforce en grip. En daar moet hard aan gewerkt worden. Of dat gaat lukken weet ik niet. Sauber heeft de reputatie dat ze in het begin van het seizoen goed presteren en dat afzwakken. Sauber is echter wel het enige ‘privé’ team die zijn financiën op orde heeft. En dat is knap. Ook mede dankzij Ferrari, maar dat konden de andere ‘privé’ teams ook als ze dat wilde. Sauber flirt met VW. Peter Sauber wil graag met motoren rijden van het Duitse concern. En met dat openlijk geflirt is Ferrari niet echt blij. En ik ben bang dat Sauber op moet passen dat ze hun motoren niet aan een ander team gaan verliezen voor volgend jaar. Want volgend jaar zie ik VW nog niet in de F1 komen. Nog niet, maar ooit wel. Het is niet de vraag komt VW in de F1, maar wanneer komt VW in de F1?
Nick Heidfeld:
Nick Heidfeld heeft het moeilijk. Het lijkt er op dat hij een jaar te lang bij Sauber is gebleven. Maarja als er niets anders was, dan moest hij wel. Maar het lijkt erop dat McLaren en Ron Dennis zijn woord na komt. Want in Goodwood mag hij met een McLaren MP4/17D rond scheuren. Ik denk dat dat nog wel een staartje zal hebben. Want Sauber rijdt met Ferrari motoren en Ferrari wil niet dat iemand met zoveel kennis van die motor een test gaat doen bij de grootste concurrent. Maargoed ik denk dat er een kans is dat Heidfeld volgend jaar, of Coulthard gaat vervangen en naast zijn oude teamgenoot gaat rijden bij McLaren. Of dat hij de taken van Wurz gaat overnemen als testcoureur. Want ik zie Heidfeld niet nog een jaar bij Sauber, en naar een ander team zie ik hem ook niet zo snel gaan.
Heinz-Harald Frentzen:
Tja Frentzen, de grootste vriend van iedere Verstappen fan. Ik vind dat hij kleurloos rond rijdt. Oke hij presteert beter dan zijn teamgenoot die langer bij het team is. Maar daarin tegen heeft Frenzten meer ervaren. Frenzten rijdt in een wagen die niet echt wil. Maar Frentzen is ook geen coureur die een auto kan ontwikkelen. Dus ik zie hem ook niet zo snel naar voren komen. En als hij zo vroeg in het seizoen al begint over wat hij na hij F1 carrière gaat doen, dan krijgt ik sterk de indruk dat hij er volgend jaar niet meer bij is.
Jordan:
Van Jordan had ik voor het begin van dit seizoen niet veel verwacht. Maar ik ben positief verrast. Jordan doet het goed. Fisichella kan goed meekomen. Sterker nog hij heeft zelfs zijn eerst GP gewonnen. Sneu vond ik het dat hij niet op het hoogste treetje heeft mogen staan, dat gevoel heeft hij moeten missen. Maar de Jordan doet het niet slecht met de Ford motor. Ze kunnen de Jaguar aardig volgen. En waar ik voor het seizoen aan dacht dat ze zouden vechten met de Minardi’s doen ze het wel een klap beter. Hoe jammer ik het, als Verstappen fan, ook vind. Jordan lijkt de financiën ook een beetje op orde te hebben. Veel geld is er niet maar er is genoeg. Ook lijkt er een Nederlander bij het team te komen. Albers is bezig om daar gaan te testen, maat hij lijkt nu te wachten op Wurz. Mocht Wurz naar Jaguar, dan wil Albers de taak van Wurz overnemen. Maar ook Ho-Pin Thung is in beeld bij Jordan. En dat vanwege zijn Chinese achtergrond. Het is afwachten wat daar gebeuren gaat.
Giancarlo Fisichella:
Fisichella draagt het team om hoog. Ik had niet verwacht dat hij die taak op zich zou kunnen nemen, maar hij doet het wel. En met zijn overwinning in Brazilië als, voorlopig, hoogtepunt. Ik denk niet dat we Fisi dat dit jaar zo snel die prestatie zien evenaren. Je kan zeggen, ja Fisi heeft in Brazilië gewonnen vanwege de omstandigheden. Maar Fisi was gewoon beter dan de rest, want hij is er niet afgegaan. Zo simpel is het. Daar gaat het spelletje dat F1 heeft om.
Ralf Firman:
Ralf Firman valt mij eigenlijk toch wel iets tegen. Hij is langzamer dan Fischella. Nu is dat niet zo erg. Maar het verschil is wel erg groot. Firman vecht bijna iedere race met de Minardi’s. En dat terwijl de Jordan gewoon beter is dan de Minardi. Tom Coronel vindt dat we Firman meer tijd moeten geven. En dat dan de prestatie wel zullen komen. Ik ben het niet met hem eens. Firman heeft er 5 jaar over moeten doen om het Formule Nippon te winnen. En nu duurt het ook te lang voordat hij zich kan aanpassen aan de F1. Gelukkig voorhem wil de sponsor van Jordan een Brit in die wagen hebben zitten. En daarom zal hij het seizoen wel volmaken. Maar of we hem terug zien volgend jaar? Dan zal hij toch wel moeten gaan presteren.
Jaguar:
Jaguar lijkt het lek boven te hebben. Daar waar de R3 nog een veredelde winkelwagen (volgen Irvine) was. Daar dat de R4 het in handen van Webber het een stuk beter. En dat is opmerkelijk, want de R4 is een doorontwikkeling van de R3. Jaguar kan de goede resultaten van Webber goed gebruiken. Want dit jaar moesten van Ford beter gaan presteren, om door te mogen gaan met de F1. En dat lijkt te lukken. Het is te hopen dat ze de goede lijn door kunnen zetten.
Mark Webber:
Webber profileert zich als een echte kopman. Hij draagt het team naar boven. Hij weet hoe hij de R4 beter en sneller moet maken. En dat vind ik knap. Want zoveel F1 ervaring heeft Webber niet. Misschien dat hij in zijn jaar als testcoureur bij Benneton Renault veel geleerd heeft. Ik hoop voor Webber dat hij de goede lijn door kan zetten. En ik hoop ook dat hij Button niet achterna gaat. In het ene jaar een topper zijn en het jaar erna nog geen deuk in het overbekende pakje boter kunnen rijden.
Antonio Pizzonia:
Tja en dan Pizzonia. De kans is zeer groot dat hij in Spanje zijn, voorlopig, laatste F1 race rijd. En eerlijk gezegd heb ik er geen medelijden mee. Pizzonia heeft dan wel geen Race ervaring in de F1. Maar hij heeft vorig jaar meer dan 25.000 km in de Williams mogen testen. Hij weet dus wel hoe je een f1 wagen moet besturen. En in de trainingen laat hij zien dat hij snel kan zijn. Maar hij laat ook zien dat de circuits nog steeds over uitloopstroken en grindbakken beschikken. En het lijkt erop dat hij zijn zenuwen niet goed onder controle kan houden. Want de snelheid die hij laat zien in de trainingen, daar zien we niets van terug in de kwali of in de race. Om maar met de woorden van Olaf Mol af te sluiten denk ik dat het voor Pizzonia Bye Bye, zwaai, zwaai is.
BAR:
Daar waar ik dacht dat BAR ook steeds verder naar achter zouden zakken, doen ze het beter dan ik had verwacht. Ze klimmen langzaam aan omhoog. En ik denk dat dat te danken is aan Honda. Niet dat die Motor nu zoveel beter is. Maar is denk dat Honda zich meer met het ontwerp van de wagen en de ontwikkeling daarvan bemoeit. Ik verwacht dat BAR volledig zal overgaan in Honda. En dat ze omhoog blijven gaan. Niet met grote stappen, maar stukje bij beetje.
Jacqeus Villeneuve:
Jacques Villeneuve is op de baan een coureur naar mijn hard. Hij zorgt voor spektakel. Met mooie inhaal actie en altijd voluit, is hij een race puur sang. Maar naast de baan is hij te arrogant. Hij weet het altijd beter, en het team ligt continu onder vuur. Daarom denk ik dat dit zijn laatste jaar bij BAR en misschien wel in de F1. Aan de ene kant vind ik het jammer want als racer is het genot om naar te kijken. Maar je als je als wereldkampioen een team niet omhoog kan brengen dan doe je het niet goed.
Jenson Button:
Button doet zijn werk. En dat doet hij goed. Hij zet Villeneuve onder druk, en is hem regelmatig te snel af. Maar ik denk dat Button ook niet een coureur is die een team kan helpen. Als hij een goede wagen onder zijn kont heeft, kan hij mooie dingen laten zien. Maar een wagen beter en sneller maken, daar moet je denk ik niet voor bij Button zijn. Of hij blijft bij BAR dat weet ik niet.
Minardi:
De verwachting voor dit nieuwe seizoen was bij Minardi hoog gespannen. Met een goede motor en goede coureurs, in de vorm van Justin Wilson en Jos Verstappen leek het er op dat Minardi naar voren zou komen. En de strijd met Jordan en Jaguar aan zou kunnen gaan. Maar ja, de PS03 valt zwaar tegen. De wagen is veel en veel te langzaam. Waar aan het ligt en hoe ze het op moeten lossen is op het forum veel over geschreven. Maar iedere oplossing kost geld. En geld is er niet. Er is genoeg om het seizoen mee door te komen, maar meer niet. Maar dat het team het slecht doet dat kan ik nu ook weer niet zeggen. Je kan zien dat het gat kleiner wordt. Er word door het team hard gewerkt en gedacht over hoe het beter moet. En Minardi heeft daar Jos bij nodig. Stoddart wil Jos en Justin graag behouden voor 2004. En voor Minardi is dat ook het beste. Jos weet hoe je een wagen sneller en beter moet maken, en daar wil Minardi gebruik van maken. Maar eerst moet er een grote sponsor vinden, en dat is al en taak op zich.
Justin Wilson
Justin Wilson doet het niet slecht. Hij kan Jos aardig volgen. Hij is wel vaker langzamer dan Jos, maar dat gaat om tiende en honderdsten. Zijn enige probleem is dat hij nog geen race heeft uitgereden. En het team heeft weinig aan Justin om de wagen sneller te maken. Maar dat wisten ze toen ze voor Justin kozen, dus dat hoeft hij ook niet. Hij moet er alleen voor zorgen dat hij in de buurt blijft van Jos of hem soms verslaat. En dat lukt hem.
Jos Verstappen:
Jos, Stoddart, het team en de fans hadden meer van de PS03 verwacht. De wagen valt tegen. Jos heeft op de baan zijn waarden nog niet kunnen laten zien. Maar achter de schermen is Jos hard aan het werk om het team beter te maken. En er word naar Jos geluisterd. Het team weet dat Jos veel ervaring heeft, en weet hoe het beter kan en moet. Zijn mening is belangrijk, en dat vindt Jos fijn. De sfeer binnen het team is goed, en dat werkt beter als dat er een graf stemming hangt. We zullen Jos echt nog wel eens een wedstrijd zien vlammen. Het zullen er niet veel zijn, maar die wedstrijd of wedstrijden zullen komen. Daar ben ik van overtuigd.
Toyota:
Toyota heeft het lastig. Het gaat niet zoals ze willen. Ze willen aansluiting met de subtop. Maar de TF103 is niet snel genoeg en niet betrouwbaar genoeg. Door Panis aan te trekken hopen ze dat hij weet hoe het beter moet. Toyota heeft een groot budget, dus mag je verwachten dat ze naar voren zullen komen. Ik ben alleen bang dat dat heel lang gaat duren. Het is de vraag of ze in Japan zo veel geduld hebben.
Olivier Panis:
Van Panis wordt verwacht dat hij het team omhoog kan helpen. Maar hij is er nu achter gekomen dat het een zware klus wordt. En hij moet het allemaal alleen doen. Want aan Da Matta heeft hij niets. Panis zal nooit een kwaad woord over het team naar buiten brengen. Maar je ziet aan zijn houding dat het moeilijk gaat. Het is te hopen dat hij het volgend jaar ook nog aan kan om het team te helpen. En het is te hopen dat hij er wat steun bij krijgt, want alleen lukt het niet.
Christiano Da Matta:
Da Matta merk dat F1 toch wel iets anders is dan de CART series. Hij heeft moeite met aanpassen. Hij laat wel zien dat hij hard met een F1 wagen kan rijden. Maar racen is toch iets anders. En mislukking vind ik het nog niet. Want soms zit hij dichtbij Panis. Hij moet nu laten zien waarom hij CART kampioen is geworden. ZO niet dan ben ik bang dat hij volgend jaar weer terug kan naar de US of A. We kunnen alleen maar afwachten