Isis sprak met Partyflock open over vroege roem, de verbondenheid met haar omgeving en hoe het is om vrouw te zijn in een DJ-wereld.
Wat zou iedereen moeten weten over DJ Isis? (oftewel: vertel eens wat over jezelf! Wat doe je als je niet bezig bent met housemuziek, wat zijn je hobbies, hoe ontspan je, wie zijn je voorbeelden, etc!)
In mijn vrije tijd, zover ik die heb, geniet ik graag van de natuur, ik kampeer, wandel en picknick regelmatig, ga soms zelfs een stukje joggen in het park. Ook yoga ik als de tijd het toelaat. Lezen, dansen en socializen staan ook hoog op de agenda!
Waar kunnen we jou midden in de nacht voor wakker maken?
Liever niet, ik heb mijn slaap vaak dringend nodig!
In hoeverre ben je thuis in het verleden gestimuleerd om ‘iets met muziek te doen’, en welke rol heeft je moeder (nu burgemeester van de gemeente Rijswijk) daar een rol in gehad?
Mijn ouders waren in eerste instantie niet zo blij met mijn carriere als dj (een dj, dat is toch de barman die de platen opzet?). Wel werd ik thuis gestimuleerd mijn talenten te ontplooien. Vanaf mijn zesde ging ik daarom buiten schooltijd naar de muziekschool waar ik, na de gebruikelijke blokfluitlessen, ook gitaar heb gespeeld. Mijn ouders hadden thuis een uitgebreide muziekcollectie, dus ik ben door heel veel verschillende muziekstijlen beinvloed in mijn vroege jeugd. Mijn ouders zijn gelukkig getrouwd en hebben mij beiden op een gelijkwaardige manier opgevoed.
Op een gegeven moment vond je het genoeg met de naam “100% ISIS” en was ISIS voldoende. Op welke momenten ben je meer dan 100% in je doen? (oftewel: wat zijn voor jou de speciale momenten in het leven en welke factoren zijn daarbij belangrijk op die momenten tot stand te laten komen?)Als eerste is de kracht van onvoorwaardelijke liefde de grootste drijfveer in mijn leven. Vrijwel iedereen kent de liefde als de bindende kracht tussen geliefden, familieleden en vrienden. Vaak is deze niet vrijblijvend. De liefde waar ik op doel is de liefde waar de ander niet per definitie iets voor terug verlangt. Zomaar een vreemde iets onbaatzuchtig geven kan mij een heel lekker gevoel geven. Net als iemand uit liefde 'loslaten' of jezelf tijdelijk wegcijferen om een ander te kunnen laten bloeien. Als er genoeg wederzijds respect is om dit te kunnen doen kan dat hele mooie dingen opleveren.
Daarnaast geloof ik heilig in de heilzame werking van muziek. Muziek is een heel waardevol medicijn dat al vrijwel mijn hele leven van onschatbare waarde is voor mijn welzijn. Als ik me prettig voel laat het me nog beter voelen, als ik me minder prettig voel beurt het me op. Als last, but definetly not least, de ongerepte natuur. De bakermat van ons bestaan, regelmatig geschoffeerd door de arrogante mens, maar in zijn meest pure vorm in mijn ogen zaligmakend.
Wie of wat vormt/vormen jouw inspiratie? Is dat in de loop der vele jaren dat je artiest bent gewijzigd?
Vroeger liet ik me vooral inspireren door wat anderen doen, tegenwoordig laat ik me steeds meer inspireren door wat anderen laten. Dat neemt niet weg dat je, zeker als deejay, toch afhankelijk blijft van wat de artiesten om je heen doen. Ik probeer als uitgangspunt te houden dat ik in de loop van mijn carriere alleen maar vooruitgang wil boeken. Elk jaar moet ik terug kunnen blikken en denken: Ik ben weer gegroeid in mijn kunnen.
Als je de Nederlandse house-geschiedenis erbij zou pakken en het hoofdstuk “Amsterdam” openslaat, komt jou naam toch nadrukkelijk naar voren in het rijtje Dimitri, Roxy, Chemistry, Jean. In hoeverre heb je de house-scene zien evolueren in de loop der jaren?
In mijn ogen heeft de Nederlandse scene er nog nooit zo mooi bijgestaan als tegenwoordig. Nederland staat zowel kwalitatief als kwantitatief hoog in de wereldwijde regionen. Zoals ik de scene heb zien ontwikkelen in de afgelopen 20 jaar is deze wat mij betreft als volgt geevolueerd: Eind jaren 80 de geboorte, begin jaren 90 de bloei, eind jaren 90 kwalitatieve verloedering en tegelijkertijd commercieel succes, vanaf 2000 start de new wave, laatste 5 jaar is de scene in Nederland sterker en belangrijker dan ooit!
In hoeverre is het hedendaagse uitgaanspubliek nog verbonden met muziekstromingen en DJ’s, gezien het grote aanbod van verschillende uitgaansmogelijkheden, stijlen die komen en gaan en de ‘what’s hot today?’-cultuur?
Mode komt en gaat maar ware kwaliteit is tijdloos. Punt!
Op je 25ste had je je eigen bedrijf, Magma the Agency, en werd je naast DJ ook een echte vrouwelijke ondernemer. In hoeverre heeft het ondernemerschap je als persoon verder doen ontwikkelen?Voor mij was het bijzonder leerzaam om te zien hoe 'normale' mensen hun geld verdienen. Ik ben er een veel dankbaarder mens door geworden.
Je hebt tot je 27ste nooit alcohol gedronken, gaf je in een ander interview aan, omdat je er een hekel aan had om dronken mensen te zien. Wat heeft je doen besluiten om vanaf je 27ste wél alcohol te nuttigen?
Mijn eerste echte glas alcohol dronk ik op Ibiza. Een glas heerlijke rode wijn op de top van een berg. Tegenwoordig drink naast wijn ook bubbels. Maar…Mijn favoriete drank is koud water zonder prik, daarna verse sapjes. Een alcoholische favoriet is een wodkamix; caipiroska, maar een wodka red bull of tonic is meer de regel.
In een biografie van je op de site van het Muziek Centrum Nederland staat dat in 1995-1996 “een overexposure van 100% ISIS dreigde, gezien het feit dat haar goede voorkomen en degelijke aanpak in de media breed uitgemete werden: de kranten, de tijdschriften, de radio en de tv lusten er pap van”. Ooit wel eens momenten in je carriére gehad dat je dacht van “Pfff…van mij hoeft het allemaal even niet meer!’?
In de tijd dat ik in de nationale hitparades stond met mijn mixalbums was ik net de 20 gepasseerd. In die tijd waren er amper boekingskantoren laat staan managers in de dance scene. Bovendien moest het wiel nog goeddeels worden uitgevonden qua handelen vanuit de scene. Er was destijds geen goede begeleiding voor een onervaren dj met (inter)nationale bekendheid zoals ik. Af en toe voelde ik me echt een drenkeling op zee. Ik had mijzelf aangeleerd om me stoerder voor te doen dan ik eigenlijk was, onder het mom: de aanval is de beste verdediging. Ook mijn vrienden konden mij hierdoor niet helemaal begrijpen. Gevolg van mijn houding was dat mijn omgeving het idee kreeg dat ik een soort onaantastbaar instituut was, terwijl ik natuurlijk stiekem ook een mens met gevoel en onzekerheden ben net als ieder ander. Uit zelfbescherming heb ik de jaren na dit eerste succes als kluizenaar doorgebracht. Hierdoor ben ik weer lekker tot mezelf gekomen.
Momenteel ben ik voor het eerst echt zelf aan het produceren. Ik verwacht daar steeds beter in te worden. Daarnaast worden de evenementen die ik organiseer steeds professioneler. Ik heb de afgelopen tien jaar soms wel 80 uur per week moeten werken om mijn bedrijfjes Magma en All Is One gestalte te geven. Nu is er een moment aangebroken dat ik mijn functie van zakelijk leider heb overgedragen. Hierdoor kan ik mij weer goeddeels gaan toeleggen op mijn carriere als artiest en art director. Het mooiste moet volgens mij dus nog komen!
Je mag bij een dame nooit over haar leeftijd beginnen, maar toch doen we het. Je bent nu 34 jaar en draait al bijna 20 jaar mee in de wereld die house heet; eerst als die-hard clubber, al snel daarna ook als DJ en niet veel later ook als zakenvrouw. Welke dingen wil je nog bereiken in je carriére?
Muziek draaien en maken is momenteel het belangrijkste in mijn carriere, mijn label All Is One runnen hoort daar logischerwijs ook bij. Daar gaan de komende maanden veel nummers op uit komen! Verder ben ik bezig met het organiseren van innovatieve evenementen en blijf ik nauw betrokken bij het reilen en zeilen van mijn agentschap Magma.
De naam “All Is One” van evenementen die je organiseert en je platenlabel staat voor de onlosmakelijke verbondenheid der dingen en het feit dat het geheel méér is dan de som der delen. Waarmee voel jij je tegenwoordig (nog) verbonden?
Ik voel me, hoe wijzer ik word, steeds meer verbonden met mijn omgeving. Ik kan me heel goed afsluiten bij tijd en wijle, maar dat lukt me alleen als ik me ergens helemaal terug kan trekken en geen telefoon of internet in de buurt heb. Qua idealen ben ik erg te spreken over allerlei bewegingen wereldwijd waarin aandacht is voor harmonieuze samenlevingsverbanden. De filosofie en werkwijze van een festival als Burning Man is daar een mooi voorbeeld van.
In hoeverre zie je een clubavond als “totale beleving”, gezien je samenwerking met bijvoorbeeld ‘geur-jockeys’ en dergelijke?Toen we begonnen met de All Is One movement hadden veel mensen moeite met onze manier van kijken. Anno 2009 lijken zelfs politici en multinationals in te zien dat elkaar negeren met de huidige hoeveelheid mensen op aarde niet langer verantwoord is. Wij westerlingen hebben van huis uit geleerd dat je rechts en links hebt, homo en hetero, christen of moslim, het zogenaamde zwart-wit denken. All Is One gaat er van uit dat alles mogelijk is, ik noem dit het regenboogbewustzijn. Elke kleur is verschillend maar samen vormen ze een geheel. Elkaar bijvoorbaat veroordelen is wat ons betreft dan ook zondig. Logisch is dus dat je rekening met elkaar houdt. Binnen onze organisatie proberen we alle participanten zo veel mogelijk tot hun recht te laten komen. Organisatie, artiesten en publiek. Geld verdienen is, in tegenstelling tot veel bestaande dance organisaties, dan ook niet onze voornaamste drijfveer. Sterker nog: het grootste deel van mijn verdiensten als dj sta ik al sinds onze oprichting af aan aan de organisatie. Ik probeer op deze manier vanuit mijn eigen kunnen een bijdrage te leveren aan een mooiere wereld.
Hoe zou je je samenwerking met Piet Jan Blauw (“audiovisueel kunstenaar”) willen typeren? Op welke manieren vullen jullie elkaar aan?
Met Piet jan ben ik momenteel vooral bezig om ons oude repetoire uit te brengen en vorm te geven. Tegenwoordig maak ik mijn nieuwe muziek met 2 mensen in het bijzonder: Arjuna Schiks en Hedi Ouali, maar ik ben vastberaden om na deze zomer mijn muziek 100% zelf te maken.
Speciaal voor Bevrijdingsdag heb je de track Liberté gecomponeerd, die je daar samen met Ellen ten Damme ten gehore hebt gebracht. Je bent daarbij je draaicarriére aan het verbreden; hoe gaat het zingen je af?
Ik zing nog niet echt, maar gebruik mijn stem als muziekinstrument. Zangeres worden ligt vooralsnog niet in de lijn van mijn ambitie. Mooie muziek maken wel en als daar uiteindelijk ook echt bij gezongen wordt dan zie ik dat alleen maar als een plus.
Eigenlijk heb je overal in de wereld wel gedraaid. Van de Miami Winter Music Conference in Miami, tot Lissabon en Indonesië, maar ook Tel Aviv en Ibiza. Welke plekken blijven voor jou speciaal en waarom?
De laatste 2 jaar heeft mijn carriere een enorme boost gekregen in Spanje. Af en toe ben ik er zelfs om de week voor optredens. Al langer treed ik veel op in Spaanstalig gebied. Denk aan plekken als Ibiza en zuid Amerika. Om de een of andere reden voel ik me er erg thuis.
De DJ-wereld bestaat lang niet alleen meer uit mannen, maar ook vrouwen staan steeds meer hun mannetje. Estroe, Magda, Gayle San, Miss Nine, Miss Monica, Sister Bliss en Shinedoe zijn er maar een aantal die genoemd kunnen worden. In hoeverre is het vrouw-zijn een nadeel danwel voordeel voor je carriére geweest in de afgelopen jaren?
Als vrouw krijg je meer aandacht in een mannenwereld. Zowel negatieve als positieve. Zelfs positieve aandacht kan afbreuk doen aan iemands karakter. Mijn inziens leidt het dus ook heel erg af. Alles bij elkaar opgeteld kom je volgens mij dus gewoon weer op nul uit.Tegenwoordig kijkt in de scene niemand meer op van een vrouw achter de decks. Ik zeg altijd maar zo: oren kunnen niet kijken!
Welke vrouwelijke artiesten moeten we de komende jaren in de gaten houden?
Nog steeds verwacht ik veel van een vrouw als Shiva Shazad (Princess Shazelle). Zij treedt bewust weinig op als dj en is al een tijdje zeer serieus bezig met het componeren en produceren van muziek. Eigenlijk verwacht ik van haar dat ze op een gegeven moment ineens met een heel album uit gaat komen. Ook Shinedoe is wat mij betreft een bron van inspiratie. We zijn even oud, allebei hebben we proffesioneel gedanst in onze tienerjaren, zij is iets later begonnen met draaien, ik juist later met produceren. We komen elkaar de laatste jaren weer steeds vaker tegen, kennen elkaar al die tijd wel uit de scene. Ik vind haar energie erg mooi. Ook hoor ik de laatste tijd steeds meer mooie muziek van Estroe!
Wat kunnen we de komende tijd van je verwachten? Staan er nog producties op stapel danwel bijzondere gigs?
Qua producties komt deze maand mijn eigen track Liberte uit in 5 verschillende versies op mijn label All Is One. Daarnaast heb ik net een mix cd gereleased in samenwerking met Oxfam Novib en Dance Tunes. De opbrengst gaat naar een groot project in Nigeria waar vrouwen wordt geleerd hoe ze de daar heersende sexistische geweldspiraal kunnen ombuigen naar een meer gebalanceerde situatie. Ook heb ik een track gedoneerd aan Dance 4 Life ten bate van hun nieuwste cd. Deze opbrengsten worden ingezet om de verspreiding van het aidsvirus tegen te gaan.
Deze zomer staan er nog verschillende grote optredens gepland. De eerstvolgende is uiteraard in onze eigen All is One area op Mystery Land. Vervolgens sta ik op Valtifest en Wooferland, daarna in september Pacha op Ibiza. Na de zomer organiseert All Is One samen met Dekmantel en Bar 27 de donderdagavond (22/10) van het Amsterdam Dance Event. Tot slot treed ik op met oud en nieuw op Amsterdams Glorie!
Zijn er nog misverstanden over DJ Isis in de wereld die je bij deze uit de wereld zou willen helpen?Veel mensen hebben de indruk dat dj's aan de top genoeg hebben aan alleen een agent of manager aan hun zijde. Dat is een wijdverspreid misverstand. Om al het werk dat zich bij mijn bedrijfje aandient te kunnen bolwerken werk ik nu al weer een paar jaar samen met een heel team van mensen. Alles bij elkaar zijn dat ruim 10 mensen. Daarom wil ik graag van de gelegenheid gebruik maken om deze mensen eens in de spotlights te plaatsen: Nanna (manager), Pepijn, Olga en Esther (agenten), Suzanne (office manager), Maurits (zakelijk leider), Leonie (label manager) en niet te vergeten de stagiaires en buitendiensten: zonder jullie zou ik totaal ondersneeuwen, mijn dank is groot!
Isis, onze dank is ook groot voor dit geweldige interview! Daarnaast willen wij Dave bedanken voor de geweldige foto's!
www.djisis.nl
www.myspace.com/deejayisis
www.allisone.nl





















































