Partyflock

Jim Justice kwam, zag en overwon

Jim Justice kwam, zag en overwon

door , gepubliceerd op
Jim Justice kwam, zag en overwon (afbeelding)
ArtiestJim Justice Site
Er is in de afgelopen jaren veel veranderd in het DJ landschap. Tijdens de opkomst van house, begin jaren '90, had de barman meer aanzien dan de muziekfreak die ergens in een hoekje zijn vinyl aan elkaar mixte. Dat duurde niet lang. Er volgde een keur aan nieuwe dancestijlen en evenementen, het zwarte goud maakte plaats voor mp3 tijdens de digitale revolutie en een tiener vraagt tegenwoordig geen scooter meer voor zijn verjaardag, maar een setje cd spelers en een mixer. Met name die enorme toename van wannabe DJ's maakt het voor de die hard lastig om boven het maaiveld uit te komen. Maar de aanhouder wint. Aanstormend harddance talent Jim Justice is altijd blijven geloven in zijn liefde voor de muziek en de passie voor het DJ/Producers vak. Een instelling die nu zijn vruchten afwerpt. Jim's producties belandde eind vorig jaar op compilatie cd's, collega's benaderen hem voor remixen en het aanstaande festivalseizoen heeft een paar mooie optredens voor hem in petto. It's time for some justice, Jim Justice!

Om bij het begin te beginnen, wat is je vroegste herinnering aan muziek?[dump id=5779 width=220 right]
'Zo, we gaan meteen de diepte in. Mijn eerste bewust herinnering is toch wel het nummer "Thriller" van Michael Jackson. En vanwege de videoclip waarin Michael Jackson morphed naar een zombie, was dat meteen een nare ervaring, haha. Maar die muziek was vet! Ik was toen een jaartje of vijf.'

Die nare ervaring heeft je in ieder geval niet afgeschikt om de muziek in te gaan. Wanneer werd dat jouw ultieme doelwit?
'In mijn jeugd was ik eigenlijk een sportfreak. Ik speelde van mijn elfde tot mijn zestiende basketbal. Dat zou je misschien niet verwachten met mijn lengte (1.75 meter) maar ik kon heel hoog springen, haha. Iedereen dacht dat ik een professioneel sporter zou worden, want ik speelde op een redelijk hoog niveau en ook in het buitenland. Toen ik rond mijn zestiende steeds meer met muziek ging doen, besefte ik me dat je dat langer kan doen dan sport. Ik heb het nog een tijdje allebei gedaan, maar muziek heeft gewonnen!'

Woonde je toen al in Nederland? Want je roots liggen op Curaçao toch?
'Tijdens die Thriller-ervaring woonde ik nog op Curaçao. Daar heb ik tot mijn twintigste gewoond. Mijn muzikale achtergrond heb ik ook voornamelijk van daar meegekregen. De eerste twintig jaar van mijn leven kende ik helemaal geen dancemuziek, alleen de muziek die daar populair was. Dat was vooral bubbling; van die opgepitchte Jamaicaanse muziek. Dit maakte ik ook zelf op een DOS-computertje en het programma Scream Tracker. Héél primitief. Allemaal puntjes en codes en je kon alleen samples gebruiken van maximaal 1 à 2 seconden. Maar het lukte me om daar tracks mee te maken die zelfs heel populair werden op Curaçao. Niet dat je dat nog wilt terughoren, haha! Daarna had ik een fase waarin ik rapmuziek maakte en zelf ook rapte. Ik kleedde me daar ook naar, was een echte hiphop junk.'

Wanneer was het turning point van hiphop naar dance?
'Dat was tijdens het laatste jaar dat ik op Curaçao woonde. Ik draaide in een club allerlei muzieksoorten door elkaar. Op een gegeven moment kreeg ik een dance cd van een toerist. "100 Hits of Trance 2000" of zoiets. Door hem hoorde ik voor het eerst échte trance, in plaats van radiohouse. Deze muziek pakte me meteen.
'Toen zat ik plotseling in een muzikale tweesprong. Ik heb die zwarte achtergrond met hiphop en bubbling en leerde ineens een nieuwe stijl kennen die me heel erg aansprak: trance. Het muzikale, die elektronische geluiden en het feit dat je geen tekst nodig hebt om goeie tracks te maken, dat vond ik enorm boeiend. Ik vroeg me af hoe ze zoiets konden maken, want ik kende alleen nog die simpele DOS-programma's.'

[dump id=5782 width=510]

Tien jaar geleden kwam je naar het dance capital of the World: Nederland. Meteen vol gas aan de dance?
'Niet meteen, daar is wel even overheen gegaan. Ik kwam naar Nederland om te studeren en had het even helemaal gehad met de muziek. Dat kwam door een aantal nare ervaringen in het uitgaanswereldje op Curaçao. Ik heb daar een hoop vage shit gezien: handeltjes en vuurwapens, dat soort dingen. Maar ik was er écht klaar mee toen mijn auto werd gestolen voor de discotheek waar ik draaide. Die auto is teruggevonden, helemaal naar de klote. Achteraf bleek dat 'ie gestolen was om een drugsoverval te plegen. Dat heeft me erg geraakt.
'In Nederland ben ik eerst in de horeca gaan werken om mijn gedachten op een rijtje te zetten en te bedenken wat ik echt wil. En tja, bloed kruipt waar het moet kruipen: ik wilde weer met muziek aan de gang. Ik besefte me dat dit het enige is wat ik wil, waar ik iets mee kan en wat ik leuk vind.'

Je draait en produceert onder de naam Jim Justice. Stamt die naam nog uit jouw raptijdperk?
'Mijn naam op Curaçao was DJ Wizzard en die periode wilde ik afsluiten. In Nederland ben ik een nieuwe weg ingeslagen: harde house en trance. Ik ging ook weer naar feestjes, onder anderen naar High Quality in de Melkweg met Tom Harding en JP. Dat vond ik geweldig. Ben toen ook weer aan het kloten geslagen in de studio dus alles kwam weer een beetje bij elkaar.
'Ik maakte een nieuwe start en heb gekozen voor de naam Jim Justice. "Justice" is onder andere een eerbetoon aan mijn moeder die voor justitie werkt. Na de scheiding van mijn ouders heeft zij altijd heel goed voor mij gezorgd, mij gesteund en gestimuleerd. Ze zag dat ik een droom had. Daarnaast geloof ik ook wel in het recht in de wereld. Het leven heeft voor mij niet veel waarde als er geen rechtvaardigheid is. Ik blijf geloven in het goede in de mens.'

[dump id=5780 width=250 left]Je gooit met jouw eigen sound momenteel hoge ogen bij liefhebbers van hardere trance. Was het moeilijk om in een veelbewogen dancetijdperk met een onderscheidend geluid te komen?
'Ja dat was een lastig proces. Ik kwam net in een periode - 2001/2002 - dat het voor DJ's lastiger werd om je te onderscheiden. Steeds meer mensen gingen het doen en er kwamen meer organisaties die alleen maar gevestigde namen wilden hebben. Tevens begon de stroming die ik heel leuk vond, de hardhouse sound uit Engeland, uit te sterven. Toen ben ik overgestapt op hardstyle. Die sound was in 2002/2003 nog een mengeling van alles dat stevig was. Het bestond uit Duitse hardtrance, de Italiaanse sound en klappers van eigen bodem. Het was stevig, divers, uplifting en goed geproduceerd. Rond 2005 veranderde die sound ook; het werd veel steviger. Mensen gingen elkaar ook steeds meer nadoen, de diversiteit verdween. Toen wist ik het even niet meer. Ik had ondertussen ook een voorliefde voor techno ontwikkeld en zodoende zweefde ik tussen allerlei genres. Eigenlijk is dat op een gegeven moment mijn sound geworden, een combinatie van hardtrance, hardstyle en techno. En die sound begint nu aan te slaan!'

Wie inspireerde jou tijdens je zoektocht naar die sound en wie doen dat nu?
'Qua DJ's, Tom Harding, daar hoef ik niet lang over na te denken. Zijn aanwezigheid achter de draaitafels, hoe hij met het publiek omgaat, de passie die er vanaf straalt. Dat gaf mij echt weer zin om zelf te gaan DJ-en. Qua producers: Scot Project. Een heel getalenteerde Duitse producer die wellicht de grootste bijdrage heeft geleverd in de ontwikkeling van de hardstyle en later is geswitcht naar hardtrance. In de categorie radiohouse, zoals ik het noem, heb ik veel bewondering voor gasten als Marco V en Ferry Corsten die echt hun eigen sound hebben. Zij weten met weinig toeters en bellen een hit te maken. Niet dat ze iets afraffelen, maar het zijn vaak simpele melodieën waar lang over is nagedacht. Dat vind ik heel knap. In de hardere sound: Promo. Hij heeft veel voor de hardcore betekend, en doet dat nog steeds.'

Je draait nog steeds, maar de laatste tijd ben je voornamelijk aan het produceren. Een bewuste keuze?
'Eigenlijk wel. In het verleden hebben mensen uit het vak mij gezegd dat als je wilt draaien, je eerst met een aantal vette muziekproducties moet komen. Men is tegenwoordig meer geneigd te zoeken naar iemand met een bepaald geluid, dan naar iemand die alleen heel degelijk plaatjes aan elkaar mixt. Het is tweeledig geworden; je maakt iets in de studio en test het op het publiek. Ik ben gestopt met mixdemo's maken en opsturen. Dat was best slopend omdat ik er veel tijd en energie in stak, maar zelden reacties kreeg. Ik ben me gaan opsluiten in de studio om vette tracks te maken in de hoop dat men me dan wel zou vinden. Ik heb er niet altijd op gerekend dat het zo ver zou komen, maar het is nu toch aan het gebeuren. Mijn producties doen het goed en ik krijg boekingen.'

[dump id=5781 width=220 right]Je hebt een aantal tracks uitgebracht bij ExpandDigital en je zit nu bij Excessive Records van Fausto. Hoe ben je bij die labels gekomen?
'Ik had in 2007 een track klaar waar ik heel trots op was: "St8 of XTC". Ik heb die track naar best wat labels gestuurd. Er waren labels geïnteresseerd, heb dingen op verzoek aangepast en hoorde daarna nooit meer wat. Dat was weer een lastige periode. Eén label hapte, dat was Expand Digital. Die vonden het de bom en hebben hem, samen met nog een paar tracks van mij, uitgebracht. Een paar maanden terug is mijn nummer "Maximum Modulation" opgepikt door Fausto. Hij is de man achter Excessive Records en wilde hem graag uitbrengen. De komende tijd zullen meer van mijn producties daar uitkomen.'

Weet je nog dat je eerste plaat uitkwam? Kun je dat gevoel omschrijven?
'Dan vind ik het eigenlijk wel leuk om iets verder terug te gaan in de tijd. Ik heb ooit voor de grap een remix gemaakt van Benny Benassi's nummer "Satisfaction" en die hier en daar uitgedeeld. Op een gegeven moment kreeg ik midden in de nacht een sms van een bevriende DJ, Danny D: "The Matrix is going ape shit about your remix". DJ JP draaide hem op dat moment in de Matrix. Ik was helemaal ondersteboven, echt super! Daarna heb ik hem nog een keer gehoord op een festival en op HQ XL in de Ahoy. Major!'

Dat moet een boost hebben gegeven?
'Absoluut, dat had ik ook echt wel nodig. Die remix was in 2004 en het tweede succes was "St8 of XTC" in 2009. Daar zat ruim 4 jaar tussen met heel veel bizarre bijna-niet verhalen.'

Zoals?
'Bijvoorbeeld een contract met Straight On Recordings dat op het laatste moment op een beetje rare manier niet doorging. Ze waren eerst dolenthousiast en later zagen ze er op het laatste moment vanaf. Dat was een klap in mijn gezicht. Later leerde ik dat het er helaas erg vaak zo aan toe gaat in dit wereldje. Ook is er een keer een track van mij gestolen. Ik had bij een label een demo ingeleverd en ook aan een DJ gegeven. Later belde het label met de boodschap dat ze nog een demo hadden ontvangen met dezelfde track, zelfde titel, maar dan van een andere artiest! Dat was echt bizar. Ik heb die DJ woedend opgebeld. Volgens hem was het een misverstand, met duizend maal excuses. Hij bood mij aan om op een van zijn feesten te draaien, inclusief een leuke gage. Ik heb hier een kostbare les geleerd en ben me meteen gaan aanmelden bij Buma/Stemra.'

Maar goed, na regen komt zonneschijn! Je hebt een paar compilatie cd's in the pocket…
'Yep! Fausto is samen met de Engelse DJ Phil York het harddance concept International Harddance Sessions - IHDS - gestart waarmee ze de stevige dancesounds promoten. Er is een dubbele IHDS mix-cd uitgekomen waarop "Maximum Modulation" en mijn nieuwste track "Darkness" staan en die laatste track is ook op de cd Hard Dance Anthems van Tidy gekomen. Dit jaar gaat het DJ-en ook weer lichaam krijgen. Ik sta eind mei op Land of confusion festival en er komen nog wat hele gave dingen aan, maar daar kan ik helaas nog niets over zeggen. Qua produceren heb ik een aantal remix opdrachten lopen voor Engelse labels en verder zal ik op Excessive Records mijn tracks blijven releasen. Vorig jaar zag ik het nog somber, maar nu gaat het echt super!


Foto's door: Creative Reflex & YauPigtures

16 opmerkingen

Ik heb ooit voor de grap een remix gemaakt van Benny Benassi's nummer "­Satisfaction"­ en die hier en daar uitgedeeld.­

Kan me nog herinneren dat JP 'm ook draaide op Ultrashock in 2003:)
1 van de eerste keren dat er een boeiend interview op PF gepost wordt.

Graag meer van deze shit. :respect: voor Jim Justice en voor de andere mensen die een frisse kijk op harde maar melodieuze muziek hebben :respect:
dj W
Artiest W
nice 1 jim --> land of confuzion

heb er vorig jaar gstaan ...­ vette ervaring zowiezo leuk feesie.­

jij nu met fausto ...­ ik toen met tommy pulse
Uitspraak van Charly Rocks op woensdag 23 februari 2011 om 22:38:
Ik zou zeggen: solliciteer en doe het beter.­

Ik heb het niet over de interviewkunsten. Ik heb het puur over degene die aan de tand wordt gevoeld ;)

Enne zie je mij al solliciteren hier, ze lachen me vierkant uit met die waslijst aan strafpunten :Lol:
Uitspraak van Prins Petrus d'n Urste. op woensdag 23 februari 2011 om 20:42:
1 van de eerste keren dat er een boeiend interview op PF gepost wordt.

Graag meer van deze shit. :respect: voor Jim Justice en voor de andere mensen die een frisse kijk op harde maar melodieuze muziek hebben :respect:

Ja, de interviews (en recensies) zijn vaak belabberd (PR, marketingachtig & en/of netwerk gericht) ;)

Goed interview, stonden veel dingen in die lezenswaardig zijn. Maximum Modulation & Darkness zijn prima tracks! Wonderlijk dat als je tracks released er plotseling allemaal deuren open gaan. Sneu om te lezen dat het danswereldje nog steeds (voor een deel) bestaat uit klojo's die van alles beloven.
laatste aanpassing
In de hardere sound: Promo.­ Hij heeft veel voor de hardcore betekend, en doet dat nog steeds.­'

(y)
Satisfaction in Ahoy was super toen (y)
Dynamike
Werkzaam bij DMP, FD&T Events, Haelen.tk
Artiest Dynamike
cool!
jammer alleen dat de harddance/hardtrance scene in Nederland al jaren wordt 'weggedrukt'
ik volg 't ook niet meer maar 't einde v.d. 90's en de eerste jaren v.d. 00's blijven heilig
sowieso muzikaal gezien maar ook als 't gaat om vraag/aanbod
ach wie weet komt 't nog 's terug in de vorm van classics area's :p
Erg goed interview, interessante vragen en antwoorden, las erg lekker weg (y)
Maximum Modulation :respect:

Leuk om allemaal te lezen en van mij mag Jim wel op een paar mooie feestjes draaien :D

Leve harddance :cheer:
erg fijne hardtrance producer.:smoke:
Uitspraak van Dynamike op vrijdag 25 februari 2011 om 14:41:
jammer alleen dat de harddance/hardtrance scene in Nederland al jaren wordt 'weggedrukt'
ik volg 't ook niet meer maar 't einde v.­d.­ 90's en de eerste jaren v.­d.­ 00's blijven heilig

Eigenlijk ligt het hoogtepunt al wat eerder, met name bij de opkomst van de hardhouse was het qua sfeer/beleving in de Melkweg beter dan later. Ik denk niet dat het goedkomt met harddance in NL. daarvoor moet er grote partijen het goed ondersteunen en dat gebeurt niet.