Partyflock
 

To be or not to be: het rookverbod in de horeca

anoniem gepubliceerd op
To be or not to be: het rookverbod in de horeca
De EU voert het rookverbod in verschillende landen in. Ons voorgegaan zijn onder andere Ierland en België. Nederlanders zijn, volgens het RIVM, qua kwantiteit gemiddelde rokers. Toch verzetten, meldt de NRC, Nederlanders zich het felst van alle Europeanen tegen het aankomende rookverbod. Dat, terwijl de EU ons er op wil wijzen dat roken de op een na grootste doodsoorzaak is, 40% van de zieke Europeanen sterft aan rookgerelateerde kankers, in heel Europa. Uit onderzoek van de Nederlandse Gezondheidsraad naar passief roken blijkt dat de kans op kanker 20 % hoger is door mee roken. In kleine afgesloten ruimtes is de concentratie van schadelijke stoffen hoog en, tevens uit onderzoek, brengt een schadelijker effect te weeg op menselijke cellen dan het passief roken in buitenlucht of open ruimte.

In Ierland, sinds 29 maart 2004 het rookverbod een feit, zijn er in 2007 driehonderd horeca gelegenheden gesloten. Daarentegen is het percentage rokers, volgens Office of Tobacco Control, gestegen en blijkt uit een recente analyse een stijging in de omzet van de tabaksindustrie in Ierland. Ja, gestegen, dat lees je goed. De Morgen, een Belgische krant, bericht 20 % afname te zien in de reserveringen na de ingang van het rookverbod. ‘’Het is het doemscenario voor de horeca gelegenheden in Nederland’’ zegt een een in de horeca werkzame klasgenoot van mij. Met deze uitspraak schaart hij zich achter de KHN, Koninklijk Horeca Nederland, want zij vrezen een voelbare daling in de omzet na de invoering van het rookverbod.

Deze kritiek is Minister Klink een doorn in het oog. Uit zijn bevindingen, naar aanleiding van een onlangs gehouden onderzoek, voorspelt hij geen sterke omzet daling. Toch blijven de positieve als negatieve effecten lastig toe te dichten aan de doorvoering van het rookverbod. Het is moeilijk aan te tonen of deze gevolgen direct of indirect te maken hebben met het, even berucht als geprezen, rookverbod.

Maar het rookverbod is niet alleen kommer en kwel. In Amerika is sinds het rookverbod, sinds 2003 van kracht, geen omzetdaling maar een stijging geconstateerd. Luk Joossens, van de stichting tegen kanker in België, concludeert: "In de landen met rookverbod zijn de verwachte negatieve economische gevolgen in de horecasector uitgebleven. In de landen zonder rookverbod is de realiteit dat vele niet-rokers rokerige bars en restaurants ontwijken. Rookvrije bars creëren een gezonde omgeving voor klanten en personeel."

De overheid, minister Klink en de Stivoro doen ons een rooskleurigere toekomst beloven en deze zomer volgt de vuur doop. Is er sprake van bagatalisatie of vormt Nederland daadwerkelijk de spreekwoordelijke uitzondering die de regel bevestigd? Een ding staat als ’n paal boven water: de doorvoering van het rookverbod is een feit en geen enkele horeca gelegenheid in Nederland ontkomt eraan.

659 opmerkingen

 
Waarschuw beheerder
Het is ook niet te geloven wat een kabinet wij hebben.
elke week weer hoor je weer verhalen over die fantastische mensen in den haag..
ik vraag me af hoe lang dit nog gaat duren met dat volk..
loopt beetje zakken te vullen daar met interessant gedoe..
de een loopt belachelijke regeltjes te maken, de ander loopt 2 ton te vangen van 'ons' geld en wil dat ook nog eens niet terug betalen..
dan heb je een premier waar de hele wereld ons om uitlacht, en degene die een vuist probeert te maken in het kabinet krijgt heel het linkse fanta beweging over zich met de aambeien van de cda erbij..
en als hard werkend nederland 3 procent salaris verhoging wil moet daar 100 jaar over gepraat en gedebat worden..
maar als het kabinet 10% wil dan is zo geregeld hoor!

ik stop er maar mee want in word depri van als ik zo door ga..
Waarschuw beheerder
ik vraag me af wat dat zal doen met de controle die ze moeten houden op al da feestend volk. nu is het al bijna onmogelijk om drugs buiten de tent te houden, kun je nagaan hoe dat gaat als de hele club naar buiten komt om n peukje te doen en dan weer naar binnen gaat.ik neem aan dat ze niet elke keer gaan fouilleren, of ze moeten n goed uithoudingsvermogen hebben:roflol:
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 mei 2008 om 18:13:
Laat gewoon de horeca eigenaren ZELF beslissen, of ze een rook vrije kroeg willen of niet, zo krijg je niet rokers kroegen, en wel rokers kroegen.


daar ben ik t ook mee eens, maar liever moeilijk doen als makkelijk:P
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Sten1990 op woensdag 28 mei 2008 om 18:29:
rookmachines op feesten zijn toch ook niet verboden... en ook die rook is schadelijk, vooral voor mense met astma enzo


Euhm nee dat is niet schadelijk vriend......die rook maken ze door droogijs (bevroren CO2) in heet water te gooien....
 
Waarschuw beheerder
Dramatisch dat rookverbod. maar er valt toch niks aan te doen. Dus dan maar minderen.
Egte nadeel is de vieze geuren die je dan ruikt bij feesten. Kots... zweet.. bier..
:rot:
Waarschuw beheerder
Kom maar op, ik rook toch niet :D
Waarschuw beheerder
Uitspraak van .x'RudY'x. op woensdag 28 mei 2008 om 18:18:
Uitspraak van [M]arin...<3 op woensdag 28 mei 2008 om 16:32:
krijg je voortaan die stink zweetlucht/bierlucht

Nee die rooklucht is lekker


Ik ruik liever rook, dan de oksel van mijn buurman
 
Waarschuw beheerder
ik kan in elk geval van mezelf zeggen dat ik als ik niet meer mag roken in een discotheek ik er ook echt niet meer heen ga!!
dat is zowiezo een ding wat bij mijzelf zeker is!!
K ga wel bij vrienden thuis zitten, dan kan ik tenminste een sigaretje roken bij mn drankje.
Echt waar het is echt genoeg geweest nu:S je mag niet eens meer in de buitenlucht roken:frusty: op t station:S
Het moet niet gekker worden:S
Als ze nou de helft van de kroegen en discotheken rookvrij maakten zodat de mensen konden kiezen. maar nee hoor ze dringen gewoon iedereen op om te stoppen:S
Echt zielig:frusty: :[
Waarschuw beheerder
zielige anti rokertjes kunnen van mij part dood neervallen
hopen dat in de rookvrije disco's nog gewoon door mensen een peuk wordt opgestoken en dat iedereen dan schijt aan dat beleid heeft
Werkzaam bij Storm
Artiest Kevv
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 mei 2008 om 16:37:
wat ik me afvraag, he
geldt zo'n rookverbod nou ook voor een buitenfestival?


als het in een tent is wel anders niet... let op: een tent met open zijkanten is ook een tent..

Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 mei 2008 om 18:43:
die machines zijn ook schadelijk, je kan mij niet zeggen dat elektrisch opgewekte rook volledig veilig is


het is gewoon een vloeistof die warm word gemaakt waardoor het rook word.. dit is misschien iriterend voor de ogen omdat het toch rook is maar slecht voor je is het niet..
misschien als je astma hebt maar verder niet.
Waarschuw beheerder
Vind het echt een achterlijk kutverbod.

Maar wel een mooi moment om te stoppen met roken. Ben alvast begonnen en al 8 dagen rookvrij!
Dan valt het voor mij straks veel meer mee, hoop ik ;)

En toch he.... Denk dat dit verbod alleen maar negatief gaat uitwerken.
Waarschuw beheerder
donateur
Vind nog steeds dat horeca eigenaren dat zelf moeten kunnen bepalen. Wel of geen verbod. Misschien een idee om een bordje op te hangen bij de deur: wanneer iemand hier binnenkomt geeft diegene het recht op een rookvrije ruimte vrijwillig op.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van martinibaby op woensdag 28 mei 2008 om 19:25:
Vind het echt een achterlijk kutverbod.


ik vind het echt een achterlijk kutcolumn,, en dat komt al niet gauw voor..

langdradig, saai en slaap verwekkend,,
volgende keer maar niet meer doen :no:
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 mei 2008 om 18:08:
nee; rookverbod is enkel in afgesloten ruimtes


Vergeet het maar, check hier!

http://www.mysteryland.nl/mysteryland2008/pages/index.php/informatie/horeca-rookverbod


Hoe ze dat willen handhaven is mij de vraag!!!
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 mei 2008 om 18:27:
en hoe gaat dat verbod in een coffeeshop dan?


Afgesloten ruimte met afzuiging waar je niet bedient word;)
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van martinibaby op woensdag 28 mei 2008 om 19:25:
Ben alvast begonnen en al 8 dagen rookvrij!


Peukkie:D???????
Waarschuw beheerder
Ik heb zelf niet zo veel moeite met het rookverbod omdat ik zelf een gelegenheidsroker ben en er ook wel van af kan blijven. Wel vind ik het rookverbod een belachelijk idee omdat op de 1e plaats er bijna niemand op zit te wachten! In mijn dorp hier kom ik regelmatig in een cafe waar het personeel zelf allemaal rookt!
Het allergekste wat ik al gehoord heb is dat vrachtwagenchauffeurs in hun eigen truck niet meer mogen roken omdat die ook in een rookvrije werkplek moeten kunnen werken! Dan denk ik godverdomme ACHTERLIJKE nederlandse politici: Ga je druk houden om dingen die WEL belangrijk zijn!
En als mijn opa en oma allemaal in de 80 kunnen worden in een samenleving vol rokende cafe's kunnen wij dat toch ook? We worden zwak gemaakt door onze eigen regels straks! Straks krijgt de volgende generatie kinderen al een longontsteking van een klein rook wolkje!
Waarschuw beheerder
Ik vind het helemaal niet erg, dat rookverbod:
Uit onderzoek van de Nederlandse Gezondheidsraad naar passief roken blijkt dat de kans op kanker 20 % hoger is door mee roken.


Ik vind het niet echt een column, eerder een krantenbericht O:)
Waarschuw beheerder
Kom net uit Londen en vond het best dramatisch zo'n rookverbod...steeds naar buiten tijdens het uitgaan....die hele Fabric door (waar je niet ontkomt aan een stevig potje verdwalen!) Ik snap wel dat het een hoger doel heeft, maar praktisch is het niet :(
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 mei 2008 om 19:04:
Echt waar het is echt genoeg geweest nu je mag niet eens meer in de buitenlucht roken op t station
Het moet niet gekker worden


Jaa het wordt steeds gekker in dit land. Dadelijk word je overal geboycot met je sigaret! Die gasten in Den Haag moeten zich om andere dingen druk gaan maken dan dat debiele rookverbod. Ben benieuwd wat er gebeurd als je na juli gaat stappen en een sigaret opsteekt..?!
Waarschuw beheerder
ik geef ze gelijk maar ok weer niet..
want als ik rook hou ik altijd rekening met iedereen om me heen en zo en als mensen dat meer gaan doe is er ok minder gezeik. maar vind ok dat ze niet zo moet zuur als je er niet van hou ga er dan ok niet naast zitten hun mog ok af en toe rekening houden met ons.
en tja zo als ik altijd zeg ze verveelen zich gewoon weer:d
Artiest {SHOWLIST artist 53030, 101755, 39843}
Waarschuw beheerder
Copy/Paste van het ANP?
 
Waarschuw beheerder
Ben wel tegenstander van een algemeen rookverbod. In kroegen komen gewoon veel mensen die roken of er geen last van hebben. Maar mensen in bijvoorbeeld een restaurant of andere openbare plaatsen hebben er wel meer last van. Dat is gewoon een andere doelgroep. Nou is er natuurlijk wel een verschil tussen een 4 sterren restaurant en de McDonalds, maar het principe blijft hetzelfde.

Waar ze nu wel al mee zitten is dat er een enorme run is op terras verwarmers. Moet je maar eens bedenken wat voor uitstoot aan gassen en warmte die hebben, met betrekken tot het klimaat en het milieu. Dus binnenkort ook verboden: terrasverwarmers buiten:) Rokers -> buiten. Terrasverwarmers -> binnen:P

Wat ik trouwens had begrepen was dat er op festivals (mits in de openlucht) gewoon gerookt mag worden.

Over de column zelf nog even: column¿ Meer een krantenbericht. Columns gaan er op achteruit de laatste tijd:s Maar dat is gelukkig al genoeg gezegd.


Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 mei 2008 om 09:16:
We zullen zien hoe het loopt met het verbod, ik ga 1 juli trouwen... dan gaat het verbod in En een feestje zonder roken??? No Way...!


Fijne trouwdag alvast:)
Waarschuw beheerder
goed komma gebruik! Onderwerp is ook nog niet genoeg uitgemolken dacht ik zo
Waarschuw beheerder
Toch verzetten, meldt de NRC, Nederlanders zich het


Dat, terwijl de EU ons er op wil wijzen dat roken de op een na grootste doodsoorzaak is, 40% van de zieke Europeanen sterft aan rookgerelateerde kankers, in heel Europa.


goed werk!
Waarschuw beheerder
Ik vraag me af hoe lang het Nederlandse volk deze bull shit nog blijft pikken!?
Het word steeeeeds GEKKER in dit land... Dit mag niet meer... Dat mag niet meer!

Whats neXt!?
Wiet/Hash verbieden?! Let maar op.. over een paar jaar is dit ook illegaal! :s
 
Artiest Spiderhead
Waarschuw beheerder
Zal vast en zeker een enorme daling zijn voor Discotheken, ik vind het van toepassing bij restaurants.. :D

Rook zelf ook, en weet al hoe het zal gaan lopen :S Maargoed.. we zullen zien!
Waarschuw beheerder
Eindelijk af van die stank. Tsja jammer voor de rokers, maarja dan moet je maar ff buiten gaan staan.
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van DRE :bier: op woensdag 28 mei 2008 om 19:09:
zielige anti rokertjes kunnen van mij part dood neervallen


Tsss! Bovenop je egoïsme ook nog geen respect voor andermans mening, wat een zwaar leven zul jij hebben zeg :(

Uitspraak van martinibaby op woensdag 28 mei 2008 om 19:25:
Maar wel een mooi moment om te stoppen met roken. Ben alvast begonnen en al 8 dagen rookvrij!


Kijk, that's the spirit! Als meer mensen zich nou eens gingen afvragen 'waarom nog langer toegeven aan deze achterlijke ziekmakende verslaving' dan was dat rookverbod niet eens nodig!



Uitspraak van BrunetJuh op woensdag 28 mei 2008 om 19:53:
Jaa het wordt steeds gekker in dit land.


Mens zeur niet, het is niet alleen dit land, maar overal in heel Europa is het al ingevoerd of zijn ze van plan het in te voeren. En terecht ook.
Hou nou gewoon eens allemaal op met zeuren, jullie ontkomen er echt niet meer aan. Beter gaan jullie je druk maken over andere dingen! En als jullie het er niet mee eens zijn, ga dan voor de verandering eens stemmen (want 3/4e wat hier reageert stemt niet maar zeurt wel dat ze betuttelt worden) Nja rook maar lekker verder allemaal, maar wel waar anderen er geen last meer van hebben ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 mei 2008 om 19:41:
Uitspraak van martinibaby op woensdag 28 mei 2008 om 19:25:
Ben alvast begonnen en al 8 dagen rookvrij!

Peukkie???????


Digitaal peukie mag wel ;)

Maar nee ik kan nu nee zeggen tegen een peuk. Hoop dat ik 1 juli nog steeds hetzelfde kan zeggen!

Ga iig m'n best doen, nu ff hardlopen.
Waarschuw beheerder
zie je t al voor je :-D
black in de arena.....35.000 man.
meneer u mag hier niet roken,meneer u mag hier niet roken,meneer wilt u uw sigaret uitmaken,mevrouw u mag hier niet roken,meneer hallo hier geld een rookverbod,mevrouw kunt u die sigaret uitmaken, hallo hallo ik weet nie of u het weet maar hier is het sinds 1 juli verboden te roken, meneer zag ik u nou net een sigaret uittrappen?. jonge dame, goedenavond ....roken verboden! meneer zou u hier niet willen roken.........

SUCCES HEREN EN DAMES VAN DE ORDEBEWAARDIENST (y)

en dan had ik het niet eens over n arena vol voetbal halve gare die je bij het minste geringste linchen.

ik lach me de pleuris! 8)