Partyflock
 

Nu even niet!

door , gepubliceerd op
Nu even niet!
Free Your Mind Festival: mijn lift erheen was laat en ik kom al ietwat geïrriteerd binnen. Het begin van het festivalseizoen, lekker weer en een heerlijke line-up. Gemeld bij de gastenlijst en binnen. Eindelijk binnen! Heerlijk, tijd voor een dansje en een biertje! Op naar de mainstage!

Sta ik daar... til mijn been op voor de eerste dansmove van de dag, voel ik iets aan mijn schouder. "Heb je je camera bij je?" Ik denk dat veel mensen zich niet kunnen verplaatsen in onze situatie. Daarom even een column van deze zijde van de lens. Zoals ik het zie. "Ja, lekker gratis naar binnen" krijg je vaak te horen. Beetje foto's maken en klaar. Dat is dus die andere kant van de lens. Met ondertussen circa 80 fotoshoots (waarvan 55 voor Partyflock) heb ik wel redelijk wat mensen voorbij zien huppelen. Tijden terug vond ik de gratis entree een leuke bijkomstigheid van het fotograaf zijn. Je maatje kan ook lekker gratis mee op de gastenlijst en lekker feesten. Dat is het nog steeds wel, maar naarmate de jaren vorderden ben ik daar steeds minder waarde aan gaan hechten. Je bent toch heel de avond aan het werk. De een noemt het geen werk, de ander wel. Vrijwilligerswerk is het. Ik verdien er niks mee als ik voor Partyflock fotografeer.

Dit fotograferen is een uit de hand gelopen hobby geworden. Techno heeft mijn hart gestolen en ik hou van een dansje. Electro en minimal zijn ook mijn lievelingetjes.. Maar krijg ik nog die kans op een dansje. Heb ik rustige momenten, echt helemaal voor mezelf? Niet echt.... Nu ben ik zelfs op het punt aangekomen dat ik liever een kaartje koop voor bepaalde feesten dan dat ik foto's ga maken, terwijl ik het toch echt leuk vind om mooie platen te schieten. Lekker gek doen, je dansje doen... Gaan met die banaan!

Hoe kom ik op een punt dat ik liever die camera laat liggen en het kaartje koop? Zijn het de mensen die je de kleren van je lijf rukken omdat ze op de foto willen en het liefst met iedereen die er rondloopt omdat ze zo "lief" zijn? Of zijn het juist de mensen die je moet vragen of ze op de foto willen omdat een organisatie er nog even 10 andere fotografen toegelaten heeft en je je eigenlijk maar een stalker voelt? Maak ik het feest niet echt mee als ik fotografeer? Kom ik dan niet in dezelfde mood als de bezoekers? Ik kom soms gewoon niet meer aan mijn eigen feestje toe, terwijl al dat fotograferen voor Partyflock toch geheel vrijwillig is. Je gaat met je maten op stap maar die laat je de hele avond alleen omdat je een rondje gaat maken om foto's te maken van mensen die graag op de foto willen op Partyflock. Is dat eigenlijk zo? Maak ik ze voor de bezoekers van de site? Of probeer ik een goed beeld te geven van het feest? Het feest zoals ik het meemaak of het gros van de mensen? Want ik sta niet zo heel vaak bij mijn vrienden, ik sta overal.. ik loop overal, ik ken heel veel mensen van zien, natuurlijk niet allemaal van naam, excuse me for that! Ik loop rond met peperdure apparatuur, uit eigen zak betaald. De standaard wordt omhoog geschroefd, je ziet amper fotografen met een compact camera rondlopen dezer dagen. Eigenlijk belachelijk als je ziet wat sommigen bij zich hebben, alleen voor partyfotografie. Ik doe hier en daar wat freelance fotografie en ik vind het de investering wel waard. Maar is er dan zo'n prestatiedruk op de schouders van de partyfotograaf gekomen? Bij mij de laatste tijd zeker wel. Als ik zie hoeveel fotografen we al afgewezen hebben om bij Partyflock te mogen fotograferen. Je moet wel goed je best doen... Dat wordt van je verlangt.

Het is niet meer zoals een paar jaar terug, gratis naar binnen en een paar vage foto's schieten en klaar. Terug naar Free Your Mind: Het gesprekje met een leuke dame zit er niet echt in, er staat binnen een paar minuten weer iemand aan me te trekken. Die leuke dame voelt zich ook weer genegeerd en druipt af, terwijl ik toch een sociaal dier ben. Fotografen zijn misschien wat anders, al klinkt dat raar, ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit. Ik kijk altijd rond naar dat ene shot. En weg ben ik... weer foto's maken. Probeer maar eens op een feest als Mysteryland of Nature One alle dj's in je eentje te fotograferen. Je loopt een hele marathon! Dan heb je nog niet eens mensen erop staan. Ik kan uit meerdere dingen voldoening halen, hetzij een uitgebreide, diverse kleurrijke fotoset of gewoon een heel leuk feestje met vrienden. Dus ik laat het varen om elke keer mezelf voorbij te rennen. Neem het me niet kwalijk als ik eens een keer geen foto van je wil nemen als je het me vraagt. Trust me, op dat moment heb ik het dan ook echt nodig. Zo'n grote camera weegt al snel een paar kilo en dat ga je ook wel voelen. En ook ik hou van een dansje dus als ik mijn camera even niet paraat heb, let it go... Dan zit ie even in mijn tas, of in het kluisje. Dat is ook maar te hopen want bij Time Warp liep ik een kleine 16 uur rond met een paar kilo aan mijn schouder.

Camera niet zichtbaar? Dan is het even Tom-tijd. Dan doe ik mijn dansje en dan kom je voor een praatje naar me toe en niet voor die stomme foto. Even een leuk weetje tussendoor: Als ik of een andere collega met een megalens rondloopt, hou er rekening mee dat het wel eens een telelens kan zijn. Daarmee maak je foto's van dingen die heel ver weg zijn. Dus met je maten op de foto gaan op een meter afstand zit er dan echt niet in! Misschien klinkt het allemaal arrogant, ik weet niet hoe het over komt. Vrouwen vinden het toch ook niet leuk als er continu mannen aan ze lopen te plukken? En ken ik veel mensen omdat ik die leuke lieve Tom ben, of omdat ik de fotograaf van Partyflock ben die even voor iedereen een nieuwe profielfoto maakt? Ik heb mijn feestjesteller al boven de 200 staan, vaak neem ik de tijd om leuke foto's te maken van alles en iedereen, maar ik vraag ook tijd om even een dansje te kunnen doen. Mag dat?

384 opmerkingen

donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 28 juni 2006 om 07:57:
Lijkt me vreselijk om pf fotograaf te zijn!!


dat is opzich wel met elke fotograaf..

maar ja het trekken aan kleding om alleen maar een foto te maken is opzich hooguit irritant als je al in de houding staat om van iemand anders een foto te maken terwijl je telkens op je schouder / middel word getikt is dat ook irritant...tuurlijk moet je tegen de druk kunnen anders zou je er niet goed tegen kunnen of aan moeten beginnen...maar goed het is de passie voor het maken van mooie platen de drijfveer van de gedreven "uitbundige" hobby die je heeft geraakt...

maar ja wat ik jammer vind is dat publiek op een feest je alleen ziet als fotograaf...en dat je op dat feest staat volgens hun als werk...maar dat is dus niet zo...het is voor mijn zeggen passie...en om me op een feest uit te leven omdat het ook hobby is...sommige fotografen krijgen dan wel betaald maar dat zijn organisatie fotografen...voor een website is dat wel anders.

maar goed...zoals tom al zegt...ff je camera weg doen en je dansje, drankje, peukie kunnen doen staan ze je al raar aan te kijken...omdat je volgens hen daar "alleen" bent om foto's te maken :/ tja een fotograaf moet eenmaal ook in goeie sfeer zijn van het evenement waar die dan op staat om juist mooie platen te schieten...al is zo mijn standpunt om een andere link te leggen:

fotograaf heeft de sfeer van het feest te pakken, ziet leuke dingen / mensen / momenten, maakt mooie platen.

tegenover:

fotograaf heeft de sfeer niet echt te pakken vanwege..zeurende mensen zodat hij / zij zich niet kan inleven, ziet niet genoeg leuke dingen etc, minder mooie en pakkende platen.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Een foto is leuk, maar er zijn altijd van die overdrijvers die menen dat ze 20x op een foto moeten staan tijdens een feestje.
donateur
Uitspraak van Paxlie op woensdag 28 juni 2006 om 11:51:
Als je net bezig bent met een mooi shot heb je regelmatig dat iemand zo hard aan je mouw trekt dat je zowat omvalt. Of mensen vinden het in ene lollig om hun hand voor de lens te houden.


tja dat is wat ik dan wel meestal opmerk onder invloed zijn van drank of drugs dat dat zo hard gedaan moet worden dat ze op dat moment in hun idee het middelpunt "moeten" zijn dat ze het niet in de gaten schijnen te hebben dat je dan ff bezig bent...en de lens voor de hand houden...
heb ik laatst nog iemand mooi even tegen gesproken dat als het nog een keer zou gebeuren dat daar concequenties aan vast zaten...daar heb ik zo een hekel aan om dan met vette fikken aan me lens te komen :@

Uitspraak van Paxlie op woensdag 28 juni 2006 om 11:51:
Ga jij maar fijn fan zijn van Armin, kan je daarna de fotograaf weer irriteren doordat je graag op de foto wilt.


hahaha leuk gebracht ;)

Uitspraak van Tom™ op woensdag 28 juni 2006 om 12:02:
Dat doe ik dus ook ook meer en meer, maar dan sta je daar, op een feest...
en dan zie je zoveel mooie shots die je dan mist. Mooie mensen, vette overzichten, dikke lasers, DJ's die er helemaal voor gaan, een uitzinnig publiek.


he tom....dat is precies wat ik ook heb...
zoals een rook verslaafde dan ineens geen sigaretten meer heeft en jij of ik dan op een feest sta zonder camera :/ dat klopt dan niet voor je gevoel...dan is het echt een moeite om je dan zeg maar in te houden dat je je camera in je hand mist en op dat knoppie te kunnen drukken ;) dat is dan ff afkicken :|

dat heb ik laats op hardbass gehad dat ik zonder camera er was...en ik zag veel moois...en ik voelde me kaal op dat moment terwijl ik op dat moment wel ff tot het uitbundige publiek hoord ;)

Uitspraak van Tom™ op woensdag 28 juni 2006 om 12:02:
Niet elk feest heeft kluisjes. En bij menige garderobe willen ze niet aansprakelijk gehouden worden voor verlies.
Daar leg ik dan niet een paar duizend euro aan materiaal neer. Logisch toch?


ze zouden overal kluisjes moeten hebben maar ja niet overal is dat idd realiseerbaar :(

Uitspraak van Tom™ op woensdag 28 juni 2006 om 12:02:
die gewoon backstage vluchten om even rust te krijgen


bekend voorbeeld O:)

Uitspraak van Tom™ op woensdag 28 juni 2006 om 12:02:
denk je dat een fotograaf daar chill rond kan lopen?


heb je trouwens er niet gezien tom :S
wat een drukte

Uitspraak van Tom™ op woensdag 28 juni 2006 om 12:02:
Mystery Land is in je eentje haast onmogelijk!
Je rent van links naar rechts.
Organisaties moeten natuurlijk ook maar net toestemming geven voor 2 fotografen he?!


zouden ze idd moeten doen met zulke grote evenementen..
Waarschuw beheerder
donateur
Of die mensen die op je rug blijven tikken todat je omdraait :d

Fotografen hebben vaak een zwaardere taak dan de DJ's, vind ook dat de organisatie beter voor de fotografen mag zorgen.
In het buitenland krijgen ze een eigen ruimte en eten/drinken.

Tegen de foto's kan je met geen flyer tegen op en is dus heel belangrijk voor de organisatie.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Goed stuk Tom!

Waardering voor je werk ;) (of hobby!)
Waarschuw beheerder
Mooi! Je hebt overschot van gelijk!
Waarschuw beheerder
Ik begrijp je volkomen. Doordat je zoveel fotoshoots op je naam hebt staan heb je een bepaalde naamsbekendheid opgebouwd.

Zoals Johnny hierboven al aangeeft 'afkicken', fuck the camera en ga feesten! Er komen nog genoeg feestjes waar je foto's mag maken, denk nu eerst aan jezelf O:)
Waarschuw beheerder
Veel woorden op een -f krijgen een -v: kloof-kloven, graaf-graven, dief-dieven.
Helaas geldt dit niet voor alle woorden op een -f (triomf-triomfen). De enige regelmatigheid die te ontdekken is, is dat (meerlettergrepige) woorden met de uitgang -oof of -aaf, de f houden.

Dus: fotograaf-fotografen :)

Laat dit een les zijn voor velen die reageren ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van ENROC op woensdag 28 juni 2006 om 12:26:
Tegen de foto's kan je met geen flyer tegen op en is dus heel belangrijk voor de organisatie.


Meeste organisaties zien het niet zo hoor ;) Ze vinden dat ze je een dienst bewijzen door je een GL plaatsje te geven, omdat ze denken dat je als fotograaf er voordeel uithaalt en dus gratis feest ;)
Waarschuw beheerder
Geweldige column Tom.
Ben het er echt 100% mee eens. De redenen die je aangeeft zijn voor vele PF-fotografen herkenbaar volgensmij en is ook de reden dat veel mensen 'van de oude garde' (ja ik ben ook PF-fotograaf geweest) nu een stuk minder fotograferen.

'Vroeger' wat je een van de weinigen met een camera, tegenwoordig heb je 3000 man met een camera op een feest rondlopen. Dat is lastig. Toch heeft PF een naam en zoeken mensen op feesten naar DE PF-fotograaf. Dat is natuurlijk leuk en interessant, maar soms ook zeker irritant.

Daarnaast vind ik dat een set niet altijd 300 foto's hoeft te zijn. Je kan een feest ook in 20 foto's vatten, maarja: PF is er voor de leden, dus moeten er ook leden op de foto. Dat is wel eens jammer. Maar dat is de 'prestatiedruk' van nu.

Al met al voor mij een reden geweest om niet meer op feesten te schieten.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Karian op woensdag 28 juni 2006 om 12:35:
Ze vinden dat ze je een dienst bewijzen door je een GL plaatsje te geven, omdat ze denken dat je als fotograaf er voordeel uithaalt en dus gratis feest


Dat is een hele goede ja.
Veel organisaties onderschatten de foto's op een feest. Eigenlijk zou je als PF gewoon eens een paar maanden niet naar feesten moeten gaan ;)
Waarschuw beheerder
Tom, als je mij vantevoren gevraagd had hoe het zou zijn om Partyflock fotograaf te zijn, dan had ik dit wel voorspeld. Ja, mensen gaan ook aan je trekken als je camera er niet is, omdat ze zo enthousiast zijn als ze je zien (laat staan met drank of drugs op). Ik zou het ook zeker niet altijd relaxed vinden, maar ik zou wel altijd in mijn achterhoofd hebben: dit hoort er nou eenmaal bij, óók als de camera weg is en je hoopt een dansje te kunnen doen. Je bent nou eenmaal een gezicht van Partyflock. Ik zelf zou iig nooit zo'n lang verhaal op Partyflock plaatsen ... in één zin had je het ook zeker duidelijk kunnen maken. Je komt nu behoorlijk gefrustreerd over en veel mensen zullen anders tegen je aan gaan kijken.

Ik begrijp dus dat het vervelend is, maar dit lost jouw probleem niet op.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Typische reactie van (simpele) mensen dat je niet zo moet zeiken en dat je moet stoppen als je het niet meer leuk vind. Lezen kunnen ze iig niet want t enige wat hier gevraagd word is een beetje begrip als de fotograaf even geen zin heeft.

Sterker nog dit zogenaamde gezeik is in mijn ogen eerder een wake-up call "HEY waar ga je nou voor naar feesten/festivals, voor de muziek of, omdat je absoluut op de foto moet.". Zie het als leuke bijkomstigheid als je op een feest/festival een fotograaf tegenkomt die toevallig wel even tijd heeft om jou en je vrienden op de foto te nemen en ga niet, zodra je een vent met een camera ziet, obsessief je vrienden bij mekaar halen en die camera-dude aan zn shirt trekken "FOTO!!!". Waar ben je bang voor, dat mensen niet geloven dat je er geweest ben ?
Waarschuw beheerder
jaaa iedereen herkent jou!maar je bepaalt toch gewoon zelf wanneer jij je camera in je kluisje legt?lijkt me een btje raar om aan iemand zonder camera te vragen ofdie een foto wil maken toch?!zeg je gewoon dat je em niet bij hebt!
 
Waarschuw beheerder
zeker wel respect voor jouw ;)
Artiest Dummy
Waarschuw beheerder
donateur
(y) column collega! :flower:
Waarschuw beheerder
goed verhaal! ieder zijn eigen ding :)
ik vind het heerlijk om fotograag te zijn!
de mooie kiekjes vast leggen op de gevoeligeplaat1

je hebt er ook voor of niet...

Bij auto rijden moet je benzine kopen, krijg je gratis zegels.
bij partyfotografie moet je een digi kopen en krijg je gratis zeurende mensen.

als je op defqon ergens midden in t publiek staat, kom je daar het eerst komende half uur niet weg en ben je 80 fotos verder....(bij wijze van)

so be it :)
ik heb liever een zere schouder van het geklop en getik en het gesjouw van de digi dan dat ik me eigen groen en geel staat te ergeren aan t feit dat ik nu uber mooie shots mist!

wat ik wil irri vind is mensen die gaan schreeuwen, grote mond hebben en gaan lopen duwen om op de foto te kunnen......
Waarschuw beheerder
donateur
Leuke column Tom! Kan me er aardig in vinden, net als wat Dave zegt, op de hardcore feesten is het een stuk erger ;)

Zelf als je een foto maakt, gaan er nog mensen aan je trekken..erg irritant :P

Maar doe het voor PF nu al een paar jaartjes, is veel veranderd, lopen steeds meer fotografen rond, maar doe het nog steeds met plezier.. en dan kunnen alle andere fotografen zeuren "wij krijgen betaald" so what? ik heb er plezier en en ja het kost me wat.. that's a hobby :)

@ Johhny B, ga nu niet alles aub quoten..da's erg irritant.

Organisatie's doen er soms alles aan om het jouw naar je zin te maken, dat mogen ze nog vaker doen van mij part :P



Uitspraak van HUUUUUUUU op woensdag 28 juni 2006 om 12:41:
wat ik wil irri vind is mensen die gaan schreeuwen, grote mond hebben en gaan lopen duwen om op de foto te kunnen......


Ja dat herken ik.. schoppen of je uitschelden voor iets, en dan lief om een foto vragen.. ja :bye:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Free your mind and the rest will follow!

Geniet van de feestjes en maak je dansje, maar vergeet er niet zélf een feestje van te maken!

Suc6!
Waarschuw beheerder
leuk column :)

respect!!

alleen ik snap niet dat iedereen altijd zo graag op de foto wil... neem zelf met je vriendengroep een digitale camera mee... en schiet leuke foto's !!!
 
Waarschuw beheerder
donateur
En gelijk heb je Tom :yes: (Y)
Waarschuw beheerder
gewoon kaartjes kopen als je wil dansen...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van R2HQ2H op woensdag 28 juni 2006 om 12:39:
Lezen kunnen ze iig niet want t enige wat hier gevraagd word is een beetje begrip als de fotograaf even geen zin heeft.


En dat weten rondspringende vrolijke feestgangers die hem ineens zien staan ook echt ... dat de fotograaf op dát moment geen zin heeft. Niet dus!

Uitspraak van R2HQ2H op woensdag 28 juni 2006 om 12:39:
Waar ben je bang voor, dat mensen niet geloven dat je er geweest ben ?


Wat een onzin ... het is gewoon enthousiasme en het zijn momentopnamen.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van RCJ op woensdag 28 juni 2006 om 12:34:
Veel woorden op een -f krijgen een -v: kloof-kloven, graaf-graven, dief-dieven.
Helaas geldt dit niet voor alle woorden op een -f (triomf-triomfen). De enige regelmatigheid die te ontdekken is, is dat (meerlettergrepige) woorden met de uitgang -oof of -aaf, de f houden.

Dus: fotograaf-fotografen

Laat dit een les zijn voor velen die reageren


Ja hor... er loopt weer n zielich viguur ront die sit te seiken ofer spelling!!!!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van JoHnnY-B™ :cammy (ik FB alleen nog maar) op woensdag 28 juni 2006 om 12:02:
maar ja het trekken aan kleding om alleen maar een foto te maken is opzich hooguit irritant als je al in de houding staat om van iemand anders een foto te maken terwijl je telkens op je schouder / middel word getikt is dat ook irritant...


ja dat merkte ik heel goed op Obsession outdoor was daar voor het eerst mooi party foto's aan het maken en was bezig iemand een foto te laten zien maar daar was de volgende al en nog 1 en nog 1 werd het wel moe maar ja zo kwam mijn site lekker vol
donateur
Uitspraak van ENROC op woensdag 28 juni 2006 om 12:26:
Fotografen hebben vaak een zwaardere taak dan de DJ's, vind ook dat de organisatie beter voor de fotografen mag zorgen.
In het buitenland krijgen ze een eigen ruimte en eten/drinken.

Tegen de foto's kan je met geen flyer tegen op en is dus heel belangrijk voor de organisatie


helemaal mee eens :D

Uitspraak van Krystian. op woensdag 28 juni 2006 om 12:34:
Zoals Johnny hierboven al aangeeft 'afkicken', fuck the camera en ga feesten


hmmz afkicken niet...hoe kan een DJ die zijn muziek heeft als passie dan draaien zonder plaatjes? zo is het met een fotograaf op een feest...feesten zo nu en dan zonder camera is leuk maar toch de neiging krijgen om ergens ff een camera vandaan te halen of bij iemand anders om toch nog ff een leuk shotje te kunnen maken...tja je telefoon...maare dat haalt het niet met een spiegelreflex camera ;)

maar aan mezelf denken op momenten dat doe ik dan wel...dat ik iig even aan pauze kom etc...al zo ook de collega fotografen

Uitspraak van Karian op woensdag 28 juni 2006 om 12:35:
Meeste organisaties zien het niet zo hoor Ze vinden dat ze je een dienst bewijzen door je een GL plaatsje te geven, omdat ze denken dat je als fotograaf er voordeel uithaalt en dus gratis feest


zit een punt in Karian
maare een camera kost ook geen koekjes...en bezine / OV ook niet...en je steekt er naderhand opzich ook best veel tijd in om een leuke fotoset bij elkaar te krijgen ;)

Uitspraak van La Rubia Sucia op woensdag 28 juni 2006 om 12:38:
mensen gaan ook aan je trekken als je camera er niet is, omdat ze zo enthousiast zijn als ze je zien


heb ik dus met hardbass gehad dat ze raar stonden te kijken van: waar is je camera :S

Uitspraak van R2HQ2H op woensdag 28 juni 2006 om 12:39:
Sterker nog dit zogenaamde gezeik is in mijn ogen eerder een wake-up call "HEY waar ga je nou voor naar feesten/festivals, voor de muziek of, omdat je absoluut op de foto moet.". Zie het als leuke bijkomstigheid als je op een feest/festival een fotograaf tegenkomt die toevallig wel even tijd heeft om jou en je vrienden op de foto te nemen


ik zie een fotograaf als een entertainer...die het publiek ook entertaint met het maken van fotokes...en idd...het is een leuke bijkomstigheid.

Uitspraak van Binne op woensdag 28 juni 2006 om 12:43:
op de hardcore feesten is het een stuk erger


dat is het ook wel idd O:)

Uitspraak van Binne op woensdag 28 juni 2006 om 12:43:
andere fotografen zeuren "wij krijgen betaald" so what? ik heb er plezier en en ja het kost me wat.. that's a hobby


:respect:

Uitspraak van Binne op woensdag 28 juni 2006 om 12:43:
@ Johhny B, ga nu niet alles aub quoten..da's erg irritant.


(Y) is cool Dude...
 
Waarschuw beheerder
nee, daar ben fotograaf voor... ;)
donateur
Uitspraak van Lion The King of Music op woensdag 28 juni 2006 om 12:56:
ja dat merkte ik heel goed op Obsession outdoor was daar voor het eerst mooi party foto's aan het maken en was bezig iemand een foto te laten zien maar daar was de volgende al en nog 1 en nog 1 werd het wel moe maar ja zo kwam mijn site lekker vol


tja kwestie van tegen de druk kunnen
 
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Del Horno op woensdag 28 juni 2006 om 09:01:
Op mijn beurt zeg ik van: Dat had je toch kunnen verwachten.. Wanneer je als party fotograaf ergens binnen stapt..


precies had ie maar een andere hobby moeten zoeken....je maakt van je hobby je werk nu !vrywillig... hoor je het leuk te vinden toch....je zit nou te zeuren dat iedereen een foto wil duhhhh