In de afgelopen dagen voerden BOVAG en RAI gesprekken met de minister van VROM, mevrouw Cramer en met de staatssecretaris van Financiën De Jager. Koos Burgman en Peter Janssen, directeur RAI Vereniging, hadden om een onderhoud gevraagd om de bezwaren van de branche tegen de kabinetsplannen toe te lichten. Ook presenteerden zij de alternatieven die de branche voor ogen staan.
De ‘roettaks’ is zo’n maatregel die tot zeer ernstige marktverstoring leidt, en dus tot onaanvaardbare schade voor ondernemers. Voertuigen die nu technisch nog niet af-fabriek uitgerust kunnen worden met een filters, worden door een BPM-strafheffing idioot veel duurder en dus onverkoopbaar gemaakt. Dat terwijl ze wel gewoon voldoen aan alle toelatingseisen.
BOVAG en RAI hebben uitgelegd waarom een sloopregeling voor oude dieselauto’s een aanpak met een beter effect is. Een heel klein deel van het dieselpark (5%) is immers verantwoordelijk voor een onevenredig groot deel van de uitstoot (40%). Den Haag toont veel belangstelling voor een sloopregeling en voor de branche-ideeën daarover. Bovendien doet de branche haar uiterste best zoveel mogelijk nieuwe diesels met roetfilter te leveren en om het al rijdende park van een na-inbouwfilter te voorzien. Voor zowel personenauto’s als vrachtauto’s verloopt dat zeer succesvol.
Het systeem van relatieve energielabels levert bizarre BPM-bonus en –maluseffecten op. Sommige kleine, in absolute zin zeer zuinige auto’s krijgen een onberijpelijke straftoeslag. Veel beter is het om te werken aan een vernieuwd (Europees) syteem van milieulabels. Eerder al trok Staatssecretaris De Jager van Financiën een wijziging in van het labelsysteem waardoor er vrijwel geen groene A-label-auto’s over zouden blijven. Hij complimenteerde de branche zelfs met het zeer krachtige signaal dat wij hem hadden gegeven.
U weet dat BOVAG en RAI Vereniging voluit protesteren tegen de autoplannen van het Kabinet. In de coalitie Rijdend Nederland voeren wij de actie “StopBos.nl”. Samen met de collega-mobiliteitsorganisaties TLN, EVO en VNA. Doel is om die plannen van tafel te krijgen. En ook daarbij staan de betere oplossingen van de branche zelf voorop.
Afspraken om over deze en andere onderwerpen in de komende weken verder te praten zijn gemaakt. De branche blijkt in Den Haag het spreekwoordelijke ‘luisterende oor’ te vinden. Dat is een goed teken, want BOVAG is ervan overtuigd dat in gesprek blijven de beste optie is om zoveel mogelijk voor de branche schadelijke voorstellen ongedaan te maken en tegelijk als branche te laten zien dat we een belangrijke bijdrage leveren aan zuiniger en schonere auto’s.
Het is toch debiel dat een auto die heel erg schoon is maar geen roetfilter heeft toch het predicaat vervuilend krijgt terwijl een 20 jaar ouwe Mercedes diesel gewoon mag blijven doorrijden en vervuilen zonder daarvoor belast te worden