Partyflock

Forumonderwerp · 975928

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Dit artikel vond ik zojuist op de website Psychiatrie Vandaag.

Het gaat over de psychiatrische medicatie Antipsychoticum, zowel de oudere varianten alsmede de nieuwe Atypische antipsychoticums.

Antipsychoticums zoals o.a. Risperdal (Risperidon), Zyprexa (Olanzapine), Seroquel (Quetiapine), Abilify (Aripiprazol), Leponex (Clozapine), Haloperidol zijn levensbedreigend en schadelijk voor de gezondheid. De "medicijnen" kunnen een onbehandelbare neurologische aandoening genaamd tardieve dyskinesie veroorzaken en kunnen tevens het levensbedreigende maligne neuroleptica syndroom (NMS) veroorzaken met mogelijk fatale afloop. Op 11 april 2005 heeft de Amerikaanse Food and Drug Administration een waarschuwing uitgegeven dat bij oudere gebruikers van het antipsychoticum Risperdal de sterftekans met factor 1.6/1.8 toeneemt. Het antipsychoticum Zyprexa kan binnen 10 dagen voor levensbedreigende diabetes zorgen.

Het maligne neuroleptica syndroom
Het maligne neuroleptica syndroom (afgekort NMS, van het engelse neuroleptic malignant syndrome) is een idiosyncratische, levensbedreigende reactie op antipsychotische medicatie. NMS is bekend sinds 1956, kort na de introductie van de eerste fenothiazines en is afgeleid van het Franse syndrome malin des neuroleptiques. Het treedt op bij 0,01-0,02 procent van de patienten die met antipsychotica worden behandeld. In 10 procent van de gevallen met fatale afloop. In Nederland zou dat betekenen dat meer dan 100 mensen die volgens de psychiatrie verplicht antipsychotische medicatie zouden moeten nemen, wanneer zij de medicatie daadwerkelijk zouden nemen, een grote kans hebben om te overlijden.

Tardieve dyskinesie
Tardieve dyskinesie (TD) is een bewegingsstoornis als reactie op voornamelijk antipsychotische medicatie. Hoe tardieve dyskinesie precies ontstaat is onduidelijk.

[img width=214 height=192 cacheid=0012cabc000bcfdc214ffb021a0209a932]http://www.psychiatrie.nu/images/tardieve_diskinesie.gif[/img]
Waarschuw beheerder
Nou dat klopt wel een beetje..

Mijn oma is overleden door een fout van het ziekenhuis.. zij hadden haar haldol (Haloperidol) gegeven.. En is daar aan overleden.
Het is echt een paarde middel.. Dus het kan idd levensgevaarlijk zijn....

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 10 oktober 2007 om 18:49:
In veel gevallen zijn medicijnen helaas nodig, met alle risico's van dien. Ik neem aan dat als er betere zijn deze wel gebruikt waren.. het is niet anders?

medicijnen worden gegeven om verdere problemen te vermijden die veel geld en tijd kosten..
het kan altijd anders...

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van ! ! ! * Priscil * ! ! ! :cheer: op woensdag 10 oktober 2007 om 21:41:
Mijn oma is overleden door een fout van het ziekenhuis.. zij hadden haar haldol (Haloperidol) gegeven.. En is daar aan overleden.
Het is echt een paarde middel.. Dus het kan idd levensgevaarlijk zijn....

:(

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ik denk dat ik het maligne neuroleptica syndroom heb ervaren toen ik met Haloperidol geïnjecteerd werd.

Mijn lichaam verkrampte om de 10 minuten zeer hevig, dusdanig hevig dat ik op sommige momenten moeite had om adem kunnen blijven halen en het gevoel had dat de verkramping het voor mijn hart bemoeilijkte om te kunnen blijven kloppen. Ik heb mijn uiterste best gedaan om de verkramping onder controle te houden, dat bleek echter niet mogelijk.

Na 10 minuten herwon ik de controle vaak, nadat ik door de verkramping in een houding was gevallen, vaak achterover met mijn rug naar achter verkrampt op een rubber matras en ik daar een 5 tal minuten tegen de verkramping van de tong, borst/hartkrampen en soms verstikking vocht.

Deze verkramping hield vaak meer dan 2 dagen aan, en op de derde dag ontving ik een volgende injectie waarop de verkramping opnieuw begon.

Ik werd toenmalig gevangen gehouden omdat er volgens de arts een risico op maatschappelijke teloorgang bestond en "het gevaar" aanwezig was dat ik mij onvoldoende zou verzorgen in de vorm van voeding.

Ik lette juist altijd zeer goed op wat ik nuttigde maar de arts had een andere mening...

http://www.psychiatrie.nu/persoonlijk-reactie-528-antipsychoticums-dodelijk.html
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 10 oktober 2007 om 20:15:
Mogelijk dat je niet te maken hebt met dwangbehandelingen en dat je dus geen weet hebt van wat er op de gesloten afdelingen achter gesloten deuren plaatsvind, maar uit je woorden maak ik op dat je zelf vind dat je veel zou moeten weten door je beroep.

ik heb er gelukkig zelf zelden mee te maken, maar ik weet wel degelijk wat er achter gesloten deuren plaatsvind, ik zit niet alleen achter de PC :/

Uitspraak van verwijderd op woensdag 10 oktober 2007 om 23:55:
medicijnen worden gegeven om verdere problemen te vermijden die veel geld en tijd kosten..
het kan altijd anders...

ben het er mee eens dat het soms te snel wordt gegeven, of omdat artsen het niet meer weten, maar in sommige gevallen is medicatie in mijn ogen wel verantwoord en zelfs nodig.
Waarschuw beheerder
donateur
Btw, love....alleen maar ergens over lezen lijkt me niet genoeg om kennis te hebben over de praktijk :/

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
The Food and Drug Administration has determined that the treatment of behavioral disorders in elderly patients with dementia with atypical (second generation) antipsychotic medications is associated with increased mortality. Of a total of seventeen placebo controlled trials performed with olanzapine (Zyprexa), aripiprazole (Abilify), risperidone (Risperdal), or quetiapine (Seroquel) in elderly demented patients with behavioral disorders, fifteen showed numerical increases in mortality in the drug-treated group compared to the placebo-treated patients. These studies enrolled a total of 5106 patients, and several analyses have demonstrated an approximately 1.6-1.7 fold increase in mortality in these studies. Examination of the specific causes of these deaths revealed that most were either due to heart related events (e.g., heart failure, sudden death) or infections (mostly pneumonia).

The atypical antipsychotics fall into three drug classes based on their chemical structure. Because the increase in mortality was seen with atypical antipsychotic medications in all three chemical classes, the Agency has concluded that the deadly effect is probably related to the common pharmacologic effects of all atypical antipsychotic medications, including those that have not been systematically studied in the dementia population. In addition to the drugs that were studied, the atypical antipsychotic medications include clozapine (Clozaril) and ziprasidone (Geodon). All of tvhe atypical antipsychotics are approved for the treatment of schizophrenia. None, however, is approved for the treatment of behavioral disorders in patients with dementia. Because of these findings, the Agency will ask the manufacturers of these drugs to include a Boxed Warning in their labeling describing this risk and noting that these drugs are not approved for this indication. Symbyax, a combination product containing olanzapine and fluoxetine, approved for the treatment of depressive episodes associated with bipolar disorder, will also be included in the request.

The Agency is also considering adding a similar warning to the labeling for older antipsychotic medications because the limited data available suggest a similar increase in mortality for these drugs.

http://www.fda.gov/cder/drug/advisory/antipsychotics.htm
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Je kan zoveel artikeltjes opsnorren als je wilt....
Als je echt wilt weten hoe, waarom, etc, dan zou je je ook eens moeten verdiepen in de praktijk

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Er bestaat in mijn opinie geen 'praktijk' die het onder dwang injecteren van potentiëel dodelijke middelen die het risico op geweldadige moord vergroten en de symptomen waarvoor een patiënt met de middelen geïnjecteerd wordt op de lange termijn verslechteren en er voor zorgt dat patiënten chronisch ziek worden bij niet criminele en niet bewezen gevaarlijke mensen rechtvaardigd.
laatste aanpassing