Partyflock

Forumonderwerp · 969088
2348x bekeken
Waarschuw beheerder
Of eigenlijk "Boeddhasasana" wat 'de leer van de Boeddha' betekent

De kern van deze leer is het natuurlijke principe dat de Boeddha ontdekte als resultaat van zijn zoektocht naar een einde van het lijden en de ontevredenheid.

1. De Edele Waarheid van lijden
1. Met 'lijden' (dukkha) wordt niet alleen lichamelijke en geestelijke pijn bedoeld. De term wordt eerder gebruikt voor de existentiële ervaring van levenspijn die ons kan overkomen vanwege de vergankelijkheid van het aardse bestaan. Ook vreugde en genot schenken ons geen blijvend geluk omdat ze van voorbijgaande aard zijn. Het leven is al met al een aaneenschakeling van onbevredigende ervaringen vol leed, zoals ontevredenheid, frustratie, onrust, angsten en fysiek lijden. Zowel de prettige, aangename als de pijnlijke, onaangename omstandigheden zijn vergankelijk (anicca).

2. De Edele Waarheid van de oorzaak van lijden
De tweede Edele Waarheid bestaat uit het besef dat het lijden wordt veroorzaakt door onze begeerten of verlangens (tanha), ofwel door hunkering. Deze hunkering kent drie vormen:

Het verlangen naar zintuiglijke ervaringen
Manifestatiedrang
Vernietigingsdrang

De kern van dit verlangen (tanha) is dat we onszelf willen bevrijden van het lijden. Er ontstaat een soort paradijselijk verlangen naar een leven zonder angst en pijn. Dit hunkeren naar genot leidt tot een vicieuze cirkel waar we niet uit komen en tot een eeuwigdurende kring van wedergeboorten (samsara). Zo blijven we gebonden aan het rad van het leven, aan het geconditioneerde, afhankelijke bestaan.

De diepere oorzaak van het niet goed omgaan met onze begeerten, hunkeringen, verlangens is geworteld in onwetendheid (avijja): het niet of verkeerd begrijpen van de realiteit.

3. De Edele Waarheid van het ophouden van lijden
De derde Edele Waarheid is het besef dat we alleen verlost kunnen worden van het lijden wanneer we onze begeerten kunnen loslaten. Wanneer we door hebben dat ons begeren leidt tot een keten van gebondenheid aan en afhankelijkheid van een ego-zijnswijze, dan doorzien we dat ons begeren een valkuil is die ons ongeluk brengt in plaats van geluk. Wanneer we de illusie van onze egostrevingen begrijpen doorzien we dat het volgen van onze begeerten een verkeerde weg is. Dit inzicht kan ons vrij maken van begeerte. De vlam van de hartstocht zal uitgaan wegens gebrek aan brandstof. Verlossing van het lijden leidt tot verlichting (nirvana).

4. De Edele Waarheid van het pad dat leidt tot het ophouden van lijden
Het Achtvoudige Pad is het middel dat leidt tot het ophouden van al het leed. Het zijn acht levensadviezen die samen de vierde Edele Waarheid vormen.

Dit pad omvat een breed scala van raadgevingen en oefeningen:

1. de juiste inzichten (overeenkomstig de vier waarheden)
2. de juiste bedoelingen (het juiste denken: zonder bezitsdrang, wreedheid of boosheid)
3. de juiste woorden (het juiste spreken: geen leugens, roddels, laster of ruwe taal)
4. het juiste handelen (geen geweld jegens mensen of dieren, niet stelen, niet genieten ten koste van anderen)
5. de juiste levenswijze (een eerlijk en heilzaam beroep)
6. de juiste inspanning (inzet om het heilzame te bevorderen)
7. de juiste aandacht (alert zijn voor het hier en nu)
8. de juiste concentratie (op het hier en nu, of op een heilzaam object)

Waarom horen we niks negatiefs over deze mensen?
En wel van moslims en christenen e.d. ze leggen een ander niet op wat ze moeten doen en hier kunne veel mensen denk ik een voorbeeld aan nemen.

Het vermijden van al het foute gedrag,
Het ondernemen van het goede,
En het ontwikkelen van je eigen geest;
Dit is de leer van de Boeddha's.

—Boeddha

[img width=250 height=236 cacheid=000e5e980028f7ec30479a691a01ffc786]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7c/Buddha_lantau.jpg/250px-Buddha_lantau.jpg[/img]
zo gek was die gast nog niet
Jaag niet achter het verleden aan.
Verlang niet naar de toekomst.
Het verleden is niet meer.
De toekomst is nog niet begonnen.

-Boeddha

"Haat eindigt niet door haat.
Haat eindigt door liefde.
Dit is een eeuwige wet."

— Boeddha-

en daarom :boeddhaboeksie: voor hem en de mensen waarvan ik informatie voor dit topic heb geleent :d
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Sander op woensdag 29 augustus 2007 om 15:36:
mijn assistente is Boeddhist

mijn schoonbroer ook denk dat ik het ook wordt vind hem wel een toffe peer even verder verdiepen erin
Waarschuw beheerder
De vijf voorschriften of pañca-sila (ongeveer uitgesproken als pantsjasiela) is de fundamentele ethische code van het boeddhisme, nageleefd door de leken-boeddhisten. De term pancasila komt uit het Pali en betekent "de Vijf Regels of Voorschriften van Deugdzaamheid".

Zoals alle aspecten van de boeddhistische Dhamma of leer worden de vijf voorschriften eerder gezien als iets logisch dan als afkomstig van het bovennatuurlijke. De vijf voorschriften worden gevolgd uit vrije wil, niet omdat ze wordt opgelegd door bovennatuurlijke of wereldlijke autoriteiten.

De vijf voorschriften luiden als volgt:

Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van het doden van levende wezens.
Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van het nemen van dat wat niet gegeven is.
Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van seksueel wangedrag.
Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van incorrect spreken.
Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van het gebruik van verdovende middelen als alcohol en drugs, welke leiden tot onachtzaamheid.
Als iemand formeel boeddhist wordt, neemt hij zich in een kleine ceremonie voor om de vijf voorschiften na te volgen. Deze ceremonie wordt door een bhikkhu geleid. Als iemand een van de vijf voorschriften breekt en zich daarover schuldig voelt of graag zijn intentie opnieuw wil vastleggen, kan hij in een soortgelijke ceremonie de vijf voorschiften voor zichzelf herbevestigen.

Binnen het Tibetaans Boeddhisme wordt door leken geen eed afgelegd en wordt er vaak gezegd, dat niet-monniken beter geen eed mogen zweren, aangezien een eed breken erger is dan een eed niet maken.

tja drinken enzo geef ik nog ff niet op en aangezien een eed breken erger is dan een eed niet maken houd ik me voorlopig maar ff aan de eerste 4 regels O:)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Sander op woensdag 29 augustus 2007 om 15:42:
in je zwager of in boeddhisme ?

haha allebij maar hij drinkt ook wel eens maar das denk ik niet zo erg maar mooie is dat ze niks opleggen en iedereen accepteren en dan ook nog eens gedachtes hebben die er de wereld mooier op maken en niet alleen voor zichzelf

Waarschuw beheerder
karma (y)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 29 augustus 2007 om 15:47:

Karma, wedergeboorte, hemel en hel
Verder bestaan in de boeddhistische kosmos goden en geesten, en is deze boeddhistische beschrijving van de kosmos niet in tegenspraak met de moderne wetenschap. De Boeddha onderwees ook het principe van karma (kamma): goede acties leiden tot goede resultaten, en slechte acties hebben slechte gevolgen. Boeddha zei dat karma bestaat uit intentie. Het gaat bij karma dus om de intentie die de actie motiveert.

Ook het beginsel van wedergeboorte is een fundamenteel boeddhistisch concept. De manier waarop wedergeboorte plaatsvindt, heeft veel te maken met hoe een persoon in het verleden gehandeld heeft. Goede acties brengen een wedergeboorte als een hogere of lagere brahma of deva (dit zijn twee soorten goden), of als een mens in een comfortabele situatie. Slechte acties veroorzaken een wedergeboorte in een hel, als een geest of dier, of als mens in een slechte situatie. Ook een leven in een hemel is echter slechts tijdelijk. Als het leven daar voorbij is, volgt een geboorte in misschien een lagere hemel (deva), een mens, dier of in een hel. Het hangt af van het ethisch karakter van vroegere handelingen.

Het huidige leven wordt volgens het boeddhisme voorafgegaan door een lange reeks vorige levens. Alleen het bereiken van verlichting brengt dit alsmaar doorgaand rad (samsara) van doodgaan en geboren worden tot een einde. Dan is er ook een einde aan ouderdom en ziekte, zorgen, spijt, pijn en wanhoop.
Waarschuw beheerder
donateur
het boedisme is trouwens ook het enige geloof wat gelooft in iemand die echt bestaan heeft, van jezus,mozes en mohamed staat het geschreven, maar of het waar is :vaag:

Waarschuw beheerder
boeddhisme(Y)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van d-russo op woensdag 29 augustus 2007 om 15:56:
het boedisme is trouwens ook het enige geloof wat gelooft in iemand die echt bestaan heeft,

daar heb je het al

weg met:
jezus,mozes en mohamed

Waarschuw beheerder
Er is lijden en ontevredenheid
Er is een oorzaak voor dit lijden: verlangens
Er is een einde aan het lijden wanneer er een permanent einde komt aan het ontstaan van verlangens door het behalen van de verlichting
Er is een weg die hier naartoe leidt: Het Achtvoudige Pad.

Het achtvoudige pad
Het edele achtvoudige pad bestaat uit: juist begrijpen, juiste intenties, juist spreken, juiste handelingen, juist levensonderhoud (beroep), juiste aandacht, juiste inspanning en juiste mentale absorptie. Het achtvoudige pad wordt vaak ook kort omschreven als moraliteit (of ethisch goed gedrag), samadhi (meditatie) en wijsheid.
Artiest Lanz
Waarschuw beheerder
donateur
jezus

.. was toch degene die exact dezelfde voorschriften verkondigde, hoor.
:flower:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
mooi beeld maar het geloof is kut :[
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 29 augustus 2007 om 16:07:
mooi beeld maar het geloof is kut

verklaar u nader
Waarschuw beheerder
donateur
Omdat het boeddhisme een heel ander 'type' geloof is, zoals je zelf al zegt, het is een leer.
Ik vind het echt een heel interessante leer en als ik me ergens bij aan zou moeten sluiten, zou het zonder twijfel boeddhisme zijn.

Mijn katje heet ook Buddha trouwens 8)

[img width=600 height=122 cacheid=0002fc6300070642badaff0c1a01ffce1c]http://storage.msn.com/x1pxOYwqu4SjF6j4IegmffCpgrLTfQ_RDPveQ9jaonvphvmQ6uE6HU18qa-vjpbzmK_miiu6j3UWimd_qAOlnsp2q8rJg97i9AK2sUm6xmkAd0jAHjOGdcWBO053EffXuFV2ige7-xAqy04LKN38ESh9g[/img]
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Bij het boeddhisme spelen verdraagzaamnehid, geweldloosheid en gelijkwaardigheid een grote rol. Vandaar dat ik het ook zeker een goede leer vind
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 29 augustus 2007 om 16:58:
verdraagzaamnehid, geweldloosheid en gelijkwaardigheid een grote rol.

hah dan zit ik al op de goede weg
Waarschuw beheerder
enige geloof waartot ik mij ooit zal bekeren
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van VageJetje op woensdag 29 augustus 2007 om 17:29:
enige geloof waartot ik mij ooi zal bekeren

ja zo denk ik er ook over :d als ik het al doe dan is het deze

maar probeer me nu al wel aan veel van hun dingen te houden omdat ik sowieso denk dat dat goed is maar om zonder iets in een oranje kleed op een paaltje te gaan zitten is het voor mij nog iets te vroeg

Waarschuw beheerder
Goed topic (Y)

Het Boeddhisme is inderdaad iets prachtig waar we hier absoluut een voorbeeld aan kunnen nemen. Ik moet nu werken, maar als ik terug ben lees ik ff dit topic door.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op woensdag 29 augustus 2007 om 17:30:
oranje kleed op een paaltje te gaan zitten is het voor mij nog iets te vroeg

voor mij ook :) ... maar die tijd komt vanzelf :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van VageJetje op woensdag 29 augustus 2007 om 17:44:
voor mij ook ... maar die tijd komt vanzelf

ja in principe als je niets verwacht nergens naar verlangd en je zit daar te mediteren in je kleedje heb je ook nooit geen tegenvallers meer denk dat je dan toch wel eens heel gelukkig kan zijn
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op woensdag 29 augustus 2007 om 18:01:
dat je dan toch wel eens heel gelukkig kan zijn

ik denk ik wel :) tis jammer dat ik vrouw ben :yes: .. had graag naar tibet gegaan
Waarschuw beheerder
Uitspraak van VageJetje op woensdag 29 augustus 2007 om 18:07:
tis jammer dat ik vrouw ben .. had graag naar tibet gegaan

mogen vrouwen daar niet heen?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op woensdag 29 augustus 2007 om 18:11:

nee :( ... alleen voor mannen sws al in het klooster/tempel zelf
Waarschuw beheerder
Uitspraak van VageJetje op woensdag 29 augustus 2007 om 18:15:
nee ... alleen voor mannen sws al in het klooster/tempel zelf

wilde je alleen gaan kijken of er even leven?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op woensdag 29 augustus 2007 om 18:31:
wilde je alleen gaan kijken of er even leven?

shoot me :banana: ... wil het klooster in als ik oud ben
Waarschuw beheerder
Uitspraak van VageJetje op woensdag 29 augustus 2007 om 18:51:
wil het klooster in als ik oud ben

kan toch als non :) alleen moet je iets andere kleren aan als op je avatar
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op woensdag 29 augustus 2007 om 18:51:
alleen moet je iets andere kleren aan als op je avatar

tsja :) ... vind het sws al gek dat ik dat wil ... alles gedaan wat welke god dan ook verboden heeft :S
Waarschuw beheerder
Uitspraak van VageJetje op woensdag 29 augustus 2007 om 19:00:
alles gedaan wat welke god dan ook verboden heeft

ik ook maar verstand komt met de jaren en mensen kunne wel veranderen ;p
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op woensdag 29 augustus 2007 om 19:10:
mensen kunne wel veranderen

ben de laatste die dat zal ontkennen :) ...
Waarschuw beheerder
maar goed eerst maar zien wanneer het echt begint te kriebelen :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 29 augustus 2007 om 15:47:

Nee: Shoarma

Flauw ja.. kweet het :$
Waarschuw beheerder
donateur
oedisme is trouwens ook het enige geloof

Boeddhisme is geen geloof het is een levenswijze ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op woensdag 29 augustus 2007 om 15:32:
Boeddha

Is cool B), Boeddhisme kicks ass :cheer:, maar het klopt natuurlijk wel wat je zegt, het Boeddhisme veroorzaakt weinig opschudding en heeft realistische en goede uitgangspunten :yes:, al blijf ik er bij dat het veelal toch de mensen zijn die geloven verkeerd interpreteren, je kunt wel zeggen dit geloof is goed of slecht want het veroorzaakt wel of geen oorlog, maar dan ga je toch wel erg kort door de bocht.

Uitspraak van Dre@mc@tcher op woensdag 29 augustus 2007 om 18:01:
ja in principe als je niets verwacht nergens naar verlangd en je zit daar te mediteren in je kleedje heb je ook nooit geen tegenvallers meer denk dat je dan toch wel eens heel gelukkig kan zijn

Ja oke maar dat vind ik dan weer zo extreem, nergens naar verlangen :/, kheb nog wel wat dromen hoor :yes:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op woensdag 29 augustus 2007 om 19:38:
Nee: Shoarma

Flauw ja.. kweet het

dan moet je een beetje zout en sambal op je shoarma gooieng
Uitspraak van Lars Roumen op woensdag 29 augustus 2007 om 22:07:
Ja oke maar dat vind ik dan weer zo extreem, nergens naar verlangen , kheb nog wel wat dromen hoor

ja idd maar die dromen zijn die echt of is dat ons voorgehouden

-je moet een goeie baan
-veel geld
-mooie vrouw
Uitspraak van miguelo:) op woensdag 29 augustus 2007 om 19:46:
Boeddhisme is geen geloof het is een levenswijze

Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. Het is een filosofisch-religieuze stroming die in het noorden van India werd gesticht door Gautama Boeddha. Volgens de historische wetenschap leefde Boeddha waarschijnlijk van ca. 450 tot ca. 370 v. Chr. in India. Door moderne geleerden wordt ook ca. 480-400 v.C. gesuggereerd. Er zijn ook alternatieve data die gangbaar zijn vanuit de geloofstradities zelf. Alle bronnen zijn het er echter over eens dat Boeddha stierf op 80-jarige leeftijd.[1] Het boeddhisme heeft zich geleidelijk over andere delen van Azië uitgebreid en heeft een centrale rol gespeeld in de spirituele, culturele en sociale ontwikkeling van de oosterse wereld. Tegenwoordig telt het boeddhisme ongeveer 415 miljoen aanhangers, waaronder een snel groeiend aantal in de westerse wereld.

denk dat je het wel als een geloof/religie kunt zien dus maar tis geen godsdienst ondanks ze ook niet "tegen "goden zijn

Non-theïstische religies stellen het bestaan van een god of goden niet centraal in de religieuze beleving. Het klassieke oosterse taoïsme, boeddhisme, advaita vedanta (een filosofische richting binnen het hindoeïsme) maar ook het hedendaagse religieus humanisme zijn voorbeelden van non-theïstische religiositeit. Non-theïstische religies dienen niet verward te worden met atheïsme. Non-theïstische religies zijn niet tegen goden en kunnen het bestaan van goden bevestigen. Goden nemen echter wel een minder dominante plaats in, in de leer; ze zijn ondergeschikt aan concepten als bijvoorbeeld de Tao en verlichting.

laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op woensdag 29 augustus 2007 om 22:15:
ja idd maar die dromen zijn die echt of is dat ons voorgehouden

Dat bepaal je zelf :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Lars Roumen op woensdag 29 augustus 2007 om 22:46:
Dat bepaal je zelf

maar denk je dat iemand die "alles" heeft bereikt gelukkiger is als die monnik in zijn gewaad?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op woensdag 29 augustus 2007 om 22:49:
Uitspraak van :respect:Back to the Primitive:respect: op woensdag 29 augustus 2007 om 22:46:
Dat bepaal je zelf

maar denk je dat iemand die "alles" heeft bereikt gelukkiger is als die monnik in zijn gewaad?

Haha, leuke vraag, niet degene die alles heeft bereikt, maar wel degene die er naar streeft, en bij elk bereikt doel weer een nieuwe droom op zijn verwezenlijkte bouwt, en zo blijft realiseren en verwezenlijken in een klap, had het er vanavond toevallig nog met een vriend over, zo doe ik het eigenlijk ook, en het bevalt me wel :), en als ik zin heb om te mediteren doe ik dat, en ik heb ook zat momenten dat ik zoiets heb van ''ik ben helemaal tevreden met wat ik heb en wie ik ben'', wat dat betreft ben ik denk ik net zo gelukkig als de monnik in zijn gewaad :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Lars Roumen op woensdag 29 augustus 2007 om 23:04:
niet degene die alles heeft bereikt, maar wel degene die er naar streeft

oke dat is natuurlijk mooi en goed naar iets streven en er dingen voor doen om dat te bereiken

maar die monnik heeft denk ik innerlijk rust en dat is ook mooi leven lijkt me
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op woensdag 29 augustus 2007 om 23:13:
oke dat is natuurlijk mooi en goed naar iets streven en er dingen voor doen om dat te bereiken

maar die monnik heeft denk ik innerlijk rust en dat is ook mooi leven lijkt me

Ja oke, daar heb je een punt, maar die kun je ook wel een beetje voor jezelf creeren.
Ik vind het wel fascinerend om van die verhalen te horen over mensen die 3 maanden zo'n klooster ingaan om te proeven wat het is, en er vervolgens de rest van hun leven blijven wonen, ik zou het zelf misschien ook wel eens willen proberen :) (mijn laatste ''echte'' droom misschien ;))
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Lars Roumen op woensdag 29 augustus 2007 om 23:17:
Ja oke, daar heb je een punt, maar die kun je ook wel een beetje voor jezelf creeren.
Ik vind het wel fascinerend om van die verhalen te horen over mensen die 3 maanden zo'n klooster ingaan om te proeven wat het is, en er vervolgens de rest van hun leven blijven wonen, ik zou het zelf misschien ook wel eens willen proberen (mijn laatste ''echte'' droom misschien )

ja ik ook en ben ook bang dat het daar zo goed is dat je blijft en wil toch nog wel even van familie en vrienden genieten dus misschien ooit :lol:

Waarschuw beheerder
ben in tibet geweest, en ben het er mee eens dat het boedisme het enige geloof is waar geen oorlogen uit zijn ontstaan. in het boedisme als je dan iemand wat aan doet is dat slecht voor je karma en is het daardoor dus ook een vredelievend volk.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van VageJetje op woensdag 29 augustus 2007 om 18:15:

nee ... alleen voor mannen sws al in het klooster/tempel zelf

Een bhikkhuni is een non in het boeddhisme. Het dagelijks leven en veel van de regels voor bhikkhuni's komen sterk overeen met die van bhikkhu's de boeddhistische monniken.
Uitspraak van verwijderd op woensdag 29 augustus 2007 om 23:29:
ben in tibet geweest, en ben het er mee eens dat het boedisme het enige geloof is waar geen oorlogen uit zijn ontstaan. in het boedisme als je dan iemand wat aan doet is dat slecht voor je karma en is het daardoor dus ook een vredelievend volk.

ja en ze dringen hun wil niet op en je mag zelfs de fout in gaan en iedereen is welkom om zich aan te sluiten + dat ze ideen hebben die niet verkeerd zijn lijkt me

—Boeddha

kijk dat is ander als : "gij zult niet "
Waarschuw beheerder
schenk iemand een beeld en je zult diegene geluk gunnen jwz
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ramirez Blanco op donderdag 30 augustus 2007 om 00:11:

idd zelf kopen werkt niet zeggen ze toch

De gelukkige monnik
Een boeddhistische monnik zat in meditatie verzonken aan de kant van een rivier, toen een van zijn leerlingen twee grote parels voor zijn voor zijn voeten neerlegde als teken van verering en toewijding.
De monnik deed zijn ogen open, nam één van de parels en hield hem zo achteloos vast dat hij uit zijn hand gleed, de helling afrolde en in de rivier verdween. De ontstelde leerling dook de parel meteen na, maar ofschoon hij het tot laat in de avond steeds weer probeerde, had hij geen geluk.
Tenslotte wekte, nat en uitgeput als hij was, de monnik uit zijn meditatie en zei: "U hebt de parel zien vallen. Laat mij precies zien waar hij terecht kwam, dan kan ik hem weer voor u vinden."
De monnik pakte de tweede parel, gooide hem in de rivier en zei: "Precies daar".

[img width=363 height=388]http://www.sleuteltotinzicht.nl/dhp373.jpg[/img]
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
het boedisme is trouwens ook het enige geloof wat gelooft in iemand die echt bestaan heeft,

Het boeddhisme is absoluut geen geloof/ religie. Het boeddhisme is een levenswijze. Je gelooft niet echt in boeddha.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 29 augustus 2007 om 23:29:
en ben het er mee eens dat het boedisme het enige geloof is waar geen oorlogen uit zijn ontstaan

Oorlogen ontstaan niet echt door geloof. Oorlogen ontstaan door mensen die macht hebben/ willen hebben. En het geloof is slechts een excuus om te doen wat ze doen. Zodat ze een excuus hebben om hun "daden goed te praten".

Waarschuw beheerder
"Een dwaas die weet dat hij een dwaas is, is al wijzer dan een dwaas die denkt dat hij wijs is. - Boeddha -

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 augustus 2007 om 00:40:
Het boeddhisme is absoluut geen geloof/ religie. Het boeddhisme is een levenswijze. Je gelooft niet echt in boeddha.

Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie. Het is een filosofisch-religieuze stroming die in het noorden van India werd gesticht door Gautama Boeddha

een leefwijze is toch ook een soort riligie

Onder religie (van het Latijn religio, zie verder Etymologie) wordt meestal één van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan. In bredere zin duidt het woord 'religie' op een meer algemene vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op donderdag 30 augustus 2007 om 00:54:
een leefwijze is toch ook een soort riligie

Tsja, het boeddhisme gelooft niet in een god of meerder goden. Het heeft meer met zelfverijking te maken (op een goede manier). Niet om er zelf beter van te worden, qua geld of iets. Het Hindoeisme daarin tegen is wel weer een geloof (Allah). Misschien is het ook maar net hoe je het bekijkt. Maar voor mij is het geen geloof :no:

De geloven die nu zeg maar "het meeste gelooft worden" die dringen zich op. Verbieden en dwingen je. Het boeddhisme absoluut niet.

Waarschuw beheerder

:roflol:

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van inactief op donderdag 30 augustus 2007 om 01:01:

:bye:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 augustus 2007 om 00:58:
Het Hindoeisme daarin tegen is wel weer een geloof (Allah

Nee, zij geloven niet in Allah. ;) Zij hebben meerdere goden. Waaronder: Vishnu, Shiva, Hare Krishna en zo nog een paar.

Hindoeisten geloven ook reïncarnatie - net als de Boeddhisten - en geloven daarbij dat je zelfs als koe kunt terugkomen als gevolg van negatief karma. Alhoewel er ook binnen het Hindoeisme vast en zeker diverse vertakkingen zijn uiteraard. Het geloof van Hare Krishna is zo'n vorm ervan. Een vrij orthodoxe. Zo zijn er vast meer met weer wat andere overtuigingen dan de andere stroming. Het hindoeisme is wel iets dogmatischer dan het Boeddhisme geloof ik. Ook binnen het Boeddhisme zijn wel wat dogma's te vinden.. net het punt waarop ik persoonlijk ook niet helemaal voor het Boeddisme zal gaan maar spiritualiteit gewoon geheel op m'n eigen manier wil invullen.

Maar dat neemt zeker niet weg dat ik graag een wereld zal zien waarin iedereen Boeddhistisch (geïnspireerd) is hoor. Prachtige, vredevolle wereld lijkt me dat! :d

Gaan voor je persoonlijke ontwikkeling op geestelijk vlak.. dat zal iedereen eens moeten doen... :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ramirez Blanco op donderdag 30 augustus 2007 om 00:11:

De eerste moet je krijgen, de tweede kopen, de derde stelen en de vierde vinden. Maar dan heb je nog de verschillende beelden met de verschillende houdingen, die ook weer verschillende betekenissen hebben. Er is 1 beeld die je het beste als eerste kan geven als je het echt interessant vind. Zodat je eventueel verder met het boeddhisme kan. Veel mensen verwarren ook de "laughing fat man" met Boeddha. Maar dat is een soort van chineze Boeddha.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 augustus 2007 om 01:07:
Nee, zij geloven niet in Allah. Zij hebben meerdere goden. Waaronder: Vishnu, Shiva, Hare Krishna en zo nog een paar.

Allah is wel een onderdeel van het geloof van het Hindoeisme :)
Een oud collega van me droog een ring met een bepaald teken. Dat scheen het teken van Allah te zijn. En hij gelooft in het hindoeisme.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 augustus 2007 om 01:09:
Allah is wel een onderdeel van het geloof van het Hindoeisme

Meen je dat nou serieus? :O

Dat wist ik niet... :$

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 augustus 2007 om 01:10:
Meen je dat nou serieus?

Nee ik maak een grapje :P

Echt waar ik zal kijken of ik er wat over kan vinden. Of misschien wel zelfs dat teken.
Maar je hebt in het Hindoeisme ook weer 3 vertakkingen of iets geloof ik.. Ik ben in het Hindoeisme niet zo thuis. Dat is me te zweverig.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
[img width=278 height=259 cacheid=000e5f450028fa0f245b7fdb1a01fff42e]http://mediatheek.thinkquest.nl/~llb265/index.1.gif[/img]

Dit teken droeg ze. Of ik moet het echt verkeerd begrepen hebben :S
Waarschuw beheerder
Tsja, het boeddhisme gelooft niet in een god of meerder goden

Het boeddhisme is een dharmistische non-theïstische wereldreligie

Non-theïstische religies stellen het bestaan van een god of goden niet centraal in de religieuze beleving. Het klassieke oosterse taoïsme, boeddhisme, advaita vedanta (een filosofische richting binnen het hindoeïsme) maar ook het hedendaagse religieus humanisme zijn voorbeelden van non-theïstische religiositeit. Non-theïstische religies dienen niet verward te worden met atheïsme. Non-theïstische religies zijn niet tegen goden en kunnen het bestaan van goden bevestigen. Goden nemen echter wel een minder dominante plaats in, in de leer; ze zijn ondergeschikt aan concepten als bijvoorbeeld de Tao en verlichting.

De geloven die nu zeg maar "het meeste gelooft worden" die dringen zich op. Verbieden en dwingen je

idd de 10 geboden bijvoorbeeld :rot:
Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.

Gij zult niet doodslaan.

Gij zult niet echtbreken.

Gij zult niet stelen.

Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.

Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.

heel anders als
Als iemand formeel boeddhist wordt, neemt hij zich in een kleine ceremonie voor om de vijf voorschiften na te volgen. Deze ceremonie wordt door een bhikkhu geleid. Als iemand een van de vijf voorschriften breekt en zich daarover schuldig voelt of graag zijn intentie opnieuw wil vastleggen, kan hij in een soortgelijke ceremonie de vijf voorschiften voor zichzelf herbevestigen.

Binnen het Tibetaans Boeddhisme wordt door leken geen eed afgelegd en wordt er vaak gezegd, dat niet-monniken beter geen eed mogen zweren, aangezien een eed breken erger is dan een eed niet maken

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op donderdag 30 augustus 2007 om 01:21:
idd de 10 geboden bijvoorbeeld

Haha, nee geloof niet echt dat je me begrijpt.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 augustus 2007 om 01:08:
De eerste moet je krijgen, de tweede kopen, de derde stelen en de vierde vinden

raar ?
Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van het nemen van dat wat niet gegeven is.
Ik houd mij aan het voorschrift om af te zien van het gebruik van verdovende middelen als alcohol en drugs, welke leiden tot onachtzaamheid.

Om te bepalen of in een bepaald geval werkelijk door een monnik een overtreding is begaan, analyseert de Vinaya het gedrag van monniken vaak in de volgende vijf onderdelen of factoren:

object (bijvoorbeeld: een bepaalde stoel)
perceptie (bijvoorbeeld: dit is een stoel en is het bezit van iemand anders)
intentie (bijvoorbeeld: ik wil die stoel stelen)
actie (bijvoorbeeld: de fysieke actie van het oppakken en verplaatsen van de stoel)
resultaat (bijvoorbeeld: de stoel is verplaatst)
Indien voor een bepaalde regel aan al deze vijf factoren voldaan is, is de overtreding een feit. Indien aan slechts vier factoren voldaan is, heeft er voor de betreffende regel geen overtreding plaatsgevonden. Deze vijf factoren spelen vaak alleen in de belangrijkere regels een rol. Veel regels hebben ook een lager of hoger aantal factoren

laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 augustus 2007 om 01:23:
Haha, nee geloof niet echt dat je me begrijpt.

jawel de manier waarop ze het zeggen slaat me totaal niet aan
die dringen zich op. Verbieden en dwingen je

en daarmee noem ik als voorbeeld de 10 geboden

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op donderdag 30 augustus 2007 om 01:24:
raar ?

Tsja, raar maar waar :yes:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op donderdag 30 augustus 2007 om 01:26:
jawel de manier waarop ze het zeggen slaat me totaal niet aan

Dat is wel waar. Sommige dingen zijn wel tegenstrijdig. Maar zover ben ik er ook nog niet in mee gegaan.
Uitspraak van Dre@mc@tcher op donderdag 30 augustus 2007 om 01:26:
en daarmee noem ik als voorbeeld de 10 geboden

Dat is wel waar. Het boedhisme brengt het misschien op een aparte manier. Maar toch heb ik persoonlijk het idee dat je veel meer in je waarde wordt gelaten. Tuurlijk aan elke religie, levenswijze zitten voor en nadelen. Maar ja dan moeten we er zelf maar 1 uitvinden/ ontwerpen of hoe je het wil noemen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 augustus 2007 om 01:30:
Het boedhisme brengt het misschien op een aparte manier. Maar toch heb ik persoonlijk het idee dat je veel meer in je waarde wordt gelaten. Tuurlijk aan elke religie, levenswijze zitten voor en nadelen. Maar ja dan moeten we er zelf maar 1 uitvinden/ ontwerpen of hoe je het wil noemen.

(Y) ik vind het goed het boeddhisme zeg je mag het het hoefd niet maar het mag als je er aan toe bent lukt het niet probeer je het nog een en dat vind ik beter als : " gij zult niet dit of gij zult niet dat "

maare ze hebben wel goden ;p

deva

Hemelse wezens, goddelijke wezens, wezens die in gelukkige werelden/sferen leven en die in het algemeen voor het menselijke oog onzichtbaar zijn.

Dit zijn geen onsterfelijke wezens, want ook zij zijn, net zoals menselijke en andere wezens, onderworpen aan wedergeboorte, ouderdom en dood, en dus niet vrij van de cyclus van bestaan (samsara) en van lijden. Zij leven veel langer en hebben veel meer macht dan de doorsnee menselijke wezens, maar zij zijn nog steeds 'van deze wereld' (de zintuiglijke wereld), en het is niet vanzelfsprekend dat zij wijzer zijn dan menselijke wezens. Sakka is de regeerder over deze wezens en leeft in pracht en praal met zijn gezelschap Suja (zijn vrouw) in de Tavatimsa hemel, 'de hemel van de drieëndertig goden'. Asura's leven in de oceaan en er wordt gezegd dat zij voortdurend in oorlog zijn met de deva's. Gandhabba's zijn een soort van hemelse muzikanten. Er zijn vele verschillende klassen hemelwezens in de drie sferen van het bestaan. Deze zijn:

Zintuiglijke Sfeer (kamavacara of kama loka)
Fijnstoffelijke Sfeer (rupavacara of rupa loka)
Onstoffelijke Sfeer (arupavacara of arupa loka)

Waarschuw beheerder
[img width=362 height=390 cacheid=000e5f500028fa29bfe668591a01fff4be]http://www.sleuteltotinzicht.nl/dhp366.jpg[/img]

De monnik die niet ontevreden is met wat hij heeft gekregen, al is het een beetje, de monnik die een zuiver leven leidt en altijd oplettend is, wordt zelfs door de deva's geprezen.
Zelfs de goden vereren deugdzame monniken

366. De monnik minacht zijn ontvangsten niet, ondanks dat hij weinig ontvangt. Hij leidt een zuiver leven en is onvermoeibaar; zelfs de deva's prijzen hem.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op donderdag 30 augustus 2007 om 01:33:
ik vind het goed het boeddhisme zeg je mag het het hoefd niet maar het mag als je er aan toe bent lukt het niet probeer je het nog een en dat vind ik beter als : " gij zult niet dit of gij zult niet dat "

Ben ik het helemaal mee eens. je wordt in je waarde gelaten en geen geloof en/ of levenswijze opgedrongen.

Ik ben nu ook een stukje tegen gekomen over Dev's. Maar toch in de meeste stukken (en het boek) die ik gelezen heb over het Boeddhisme ben ik niet echt wat tegen gekomen over een god. Der wordt bijna niet over gesprokken.

Waarschuw beheerder
Deva (godheid)

Deva (Pali en Sanskriet) is een verzamelnaam voor alle goddelijke of bovennatuurlijke wezens, en wordt gebruikt in het boeddhisme en het hindoeïsme. Het woord 'deva' is gerelateerd aan het Griekse 'Theos' en het Spaanse 'Dios', maar verwijst in het Pali en Sanskriet naar alle wezens die op een hoger bestaansniveau leven dan mensen. Tot de devas behoren dus zowel engelen als goden als God, Allah en Brahma. Soms wordt ook de term devata gebruikt.

Wezens die in een hel of als een spook leven worden niet tot de devas gerekend, daar hun bestaan gekenmerkt wordt door pijn en lijden, en als een slechtere staat dan de menselijke wordt gezien. Dit wordt verklaard door de werking van karma, waardoor ze als levende wezens wedergeboren worden in de verschillende bestaanswerelden, zoals hemel of hel, en pas wanneer zij verlost zijn verkeren ze in Nirwana, wat een bevrijding van de cycli van wedergeboorten betekent.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 augustus 2007 om 01:37:
ben ik niet echt wat tegen gekomen over een god. Der wordt bijna niet over gesprokken.

nee oke ze staan niet centraal en worden niet aanbeden zoals de moslims of christenen dat zei ik ook
Non-theïstische religies zijn niet tegen goden en kunnen het bestaan van goden bevestigen. Goden nemen echter wel een minder dominante plaats in

maar ze geloven er wel in

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op donderdag 30 augustus 2007 om 01:41:
nee oke ze staan niet centraal en worden niet aanbeden zoals de moslims of christenen dat zei ik ook

Idd maar hun hebben een ander beeld van een god dan ik. Als ik aan een god denk denk ik aan moslims, christenen, katholieken en de grieken met hun tig goden. In het boeddhisme denken ze er anders over and I quote:

Dit zijn geen onsterfelijke wezens, want ook zij zijn, net zoals menselijke en andere wezens, onderworpen aan wedergeboorte, ouderdom en dood, en dus niet vrij van de cyclus van bestaan (samsara) en van lijden.

Dus waarschijnlijk door al die klote (sorry) geloven die de overhand hebben hier in EU heb ik een ander beeld van wat een god is of zou moeten zijn. Maar als je gaat kijken. Vind ik Boeddha meer recht voor zijn raap dan die Jezus die "opstond". Ja ik vind dit een beetje moeilijk uit leggen.
Uitspraak van Dre@mc@tcher op donderdag 30 augustus 2007 om 01:41:
maar ze geloven er wel in

Maar je hoort ze er niet over :no:. Teminste in boeken.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 augustus 2007 om 01:45:
Maar je hoort ze er niet over . Teminste in boeken.

mooi toch het gaat om de ideen en niet dat je dat moet omdat toevallig een god dat zegt

zoals hierboven met die monnik die
Uitspraak van Dre@mc@tcher op donderdag 30 augustus 2007 om 01:35:
wordt zelfs door de deva's geprezen.

is heel anders maar moet kenne vind ik en is juist positief

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op donderdag 30 augustus 2007 om 01:56:
mooi toch het gaat om de ideen en niet dat je dat moet omdat toevallig een god dat zegt

Idd is al een stuk beter dan het slap geouwehoer van de meeste geoven.

Maar goed, morgen weer een dag ik ga lekker mijn bedje opzoeken. :bye:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 augustus 2007 om 01:59:
Maar goed, morgen weer een dag ik ga lekker mijn bedje opzoeken

oke slaap lekker (F)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 augustus 2007 om 01:14:
Dit teken droeg ze. Of ik moet het echt verkeerd begrepen hebben

Ik draag het ook, het is een hindoeistisch teken voor de balans tussen dag en nacht, in manadala vorm :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op donderdag 30 augustus 2007 om 02:09:
oke slaap lekker

Dank je, ik ben weer uitgeslapen.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Lars Roumen op donderdag 30 augustus 2007 om 07:36:
Ik draag het ook, het is een hindoeistisch teken voor de balans tussen dag en nacht, in manadala vorm

Owh ok. Dan zal ik het wle verkeerd begrepen hebben :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 augustus 2007 om 01:14:
Dit teken droeg ze.

Sanskriet letters of symbolen voor het Hindoe geluid om (ohm of aum). Dit word ook wel de moeder van alle mantras genoemd. Het geluid staat voor de vier stadia van gewaarwording Waken, Slapen, Dromen en Trance.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 augustus 2007 om 12:11:
Uitspraak van :respect:Back to the Primitive:respect: op donderdag 30 augustus 2007 om 07:36:
Ik draag het ook, het is een hindoeistisch teken voor de balans tussen dag en nacht, in manadala vorm

Owh ok. Dan zal ik het wle verkeerd begrepen hebben

Misschien heeft het ook nog wel een andere betekenis, zou het niet precies weten ;)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Lars Roumen op donderdag 30 augustus 2007 om 21:11:
Misschien heeft het ook nog wel een andere betekenis, zou het niet precies weten

Owh ok. Naja ik zal het aan der vragen als ik der weer zie :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 augustus 2007 om 12:10:
Dank je, ik ben weer uitgeslapen.

poe ik ook zeg in me pb weet je waarom maar werd iig vanmiddag om 18:00 wakker

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op donderdag 30 augustus 2007 om 23:11:
maar werd iig vanmiddag om 18:00 wakker

Mooi man zo stipt op de start van de avond! :d
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 augustus 2007 om 23:13:
Mooi man zo stipt op de start van de avond!

ja echt man zo'n vage droom gehad die zoveel duidelijk maakte :d werd midde in de nacht kei moe wakker heb m opgeschreven en ben in soort coma gevallen tot 18:00 niets gehoort telefoon niet me vader niet
Waarschuw beheerder
De lotusbloem is het symbool voor zuiverheid.
Zoals de lotus vanuit de modder onder water naar het licht groeit, zo kan ook de mens meer een wijzer mens worden. De lotusbloem doet denken aan de mens die zoekt naar de waarheid. In deze symboliek is de lotus een bloem die haar wortels heeft in het troebele, modderige water van onwetendheid en lijden.
De bloeiende lotus is ook symbool voor wat 'verlichting' wordt genoemd. Daarmee wordt bedoeld het tot volle bloei komen van de bloem, het tot volle inzicht komen van het menselijk bestaan met al zijn lijden en geluk, niet alleen voor je zelf maar voor al het leven om je heen.
[img width=175 height=124 cacheid=000e60ea0028fdfeac9cc6e51a02004143]http://www.klap.net/religies/boeddhisme/boeddhisme/lotusbloem1.jpg[/img]

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op donderdag 30 augustus 2007 om 23:11:
poe ik ook zeg in me pb weet je waarom maar werd iig vanmiddag om 18:00 wakker

Ik heb je PB gelezen en terug gePB't :D

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op vrijdag 31 augustus 2007 om 03:51:
De lotusbloem is het symbool voor zuiverheid.

En ook van de pabo geloof ik :lol:

(Sorry (f) )
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 31 augustus 2007 om 10:31:
Ik heb je PB gelezen en terug gePB't

ik zag het ;p ben na aan het denken hoe ik het uit moet leggen ;p
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 31 augustus 2007 om 10:32:
En ook van de pabo geloof ik

(Sorry )

gheheh ik ben ook wel van de flauwe grappen op zijn tijd hoor ;p moet kunne ook met ernistige zaken is humor een manier van verwerken in mijn ogen

Waarschuw beheerder
Ik voldoe aan alle 5 de voorschriften :p
Boeddhisme is zeker een mooie religie.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 1 september 2007 om 18:14:
Ik voldoe aan alle 5 de voorschriften
Boeddhisme is zeker een mooie religie.

das voor beginners ;)

dan heb je er acht
Ik onderneem de training van het niet doden van levende wezens.
Ik onderneem de training van het niet nemen van wat aan anderen toebehoort (niet stelen).
Ik onderneem de training van het afzien van al het seksueel gedrag
Ik onderneem de training van het niet liegen of de onwaarheid spreken.
Ik onderneem de training van het niet consumeren van middelen die de geest bedwelmen (drugs, tabak en alcohol).
Ik onderneem de training van het niet eten op de foute tijd (de foute tijd is van het middaguur tot het ochtendgloren).
Ik onderneem de training van het niet bezoeken van shows en gelegenheden van vermaak en het niet dragen van lichamelijke versieringen en parfums.
Ik onderneem de training van het niet gebruiken van een hoge en comfortabele slaapplaats.

en tien voor de echte ;p

Ik onderneem de training van het niet doden van levende wezens.
Ik onderneem de training van het niet nemen van wat aan anderen toebehoort (niet stelen).
Ik onderneem de training van het afzien van al het seksueel gedrag.
Ik onderneem de training van het niet liegen of de onwaarheid spreken.
Ik onderneem de training van het niet consumeren van middelen die de geest bedwelmen (drugs en alcohol).
Ik onderneem de training van het niet eten op de foute tijd (de foute tijd is van het middaguur tot het ochtendgloren).
Ik onderneem de training van het niet bezoeken van shows en gelegenheden van vermaak.
Ik onderneem de training van het niet dragen van lichamelijke versieringen en parfums.
Ik onderneem de training van het niet gebruiken van een hoge en comfortabele slaapplaats.
Ik onderneem de training van het niet gebruiken van goud en zilver (en geld).

Waarschuw beheerder
Ik vond die 5 eigenlijk wel mooi zo ;)

Artiest Natrion
Waarschuw beheerder
De derde Edele Waarheid is het besef dat we alleen verlost kunnen worden van het lijden wanneer we onze begeerten kunnen loslaten.

Zit wel wat in. Als je drugs gebruikt en er even niet onder invloed bent lijd je. Als je niet aan de drugs zit en je niet onder invloed bent, dus niet die begering hebt, lijd je niet.

Als je altijd klote leeft, en daaraan went, zul je nooit lijden, want slechter kun je het niet krijgen.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 1 september 2007 om 18:43:
Ik vond die 5 eigenlijk wel mooi zo

weet je zeker dat je je aan alle vijf houdt?

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 1 september 2007 om 18:50:
Zit wel wat in. Als je drugs gebruikt en er even niet onder invloed bent lijd je. Als je niet aan de drugs zit en je niet onder invloed bent, dus niet die begering hebt lijd je niet.

haha nee dat is het niet volgens mij

kijk Er is lijden en ontevredenheid
Er is een einde aan het lijden wanneer er een permanent einde komt aan het ontstaan van verlangens

b.v. je wilt een groot huis leuke vrouw/man en een mooie auto
dan is elke dag dat je het niet hebt een tegenvaller en al heb je dat alles wil je toch nog groter en mooier

maar als je echter innerlijk gelukkig bent dan ben je pas echt gelukkig volgens mij en tevreden met wat je hebt

Uitspraak van Dre@mc@tcher op zaterdag 1 september 2007 om 18:24:
Ik onderneem de training van het niet consumeren van middelen die de geest bedwelmen (drugs, tabak en alcohol).

en deze regel is meer dat je de realiteit niet moet verliezen(en ze bedoelen ook je realiteit verliezen door b.v. een geloof kijk iemand die heel de dag zit te bidden of geessies opzit te roepen komt er ook niet)maar kwa drugs het voorbeeld: je hebt problemen pakt een snuif en alles lijkt mooi (totdat het uitgewerkt is en je problemen ineens zijn verdubbeld)

hier staan die regels iets duidelijker en menselijker uitgelegd
2. de juiste bedoelingen (het juiste denken: zonder bezitsdrang, wreedheid of boosheid)
3. de juiste woorden (het juiste spreken: geen leugens, roddels, laster of ruwe taal)
4. het juiste handelen (geen geweld jegens mensen of dieren, niet stelen, niet genieten ten koste van anderen)

laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op zaterdag 1 september 2007 om 19:08:
de vier waarheden

1. De Edele Waarheid van lijden
1. Met 'lijden' (dukkha) wordt niet alleen lichamelijke en geestelijke pijn bedoeld. De term wordt eerder gebruikt voor de existentiële ervaring van levenspijn die ons kan overkomen vanwege de vergankelijkheid van het aardse bestaan. Ook vreugde en genot schenken ons geen blijvend geluk omdat ze van voorbijgaande aard zijn. Het leven is al met al een aaneenschakeling van onbevredigende ervaringen vol leed, zoals ontevredenheid, frustratie, onrust, angsten en fysiek lijden. Zowel de prettige, aangename als de pijnlijke, onaangename omstandigheden zijn vergankelijk (anicca).

2. De Edele Waarheid van de oorzaak van lijden
De tweede Edele Waarheid bestaat uit het besef dat het lijden wordt veroorzaakt door onze begeerten of verlangens (tanha), ofwel door hunkering. Deze hunkering kent drie vormen:

Het verlangen naar zintuiglijke ervaringen
Manifestatiedrang
Vernietigingsdrang

De kern van dit verlangen (tanha) is dat we onszelf willen bevrijden van het lijden. Er ontstaat een soort paradijselijk verlangen naar een leven zonder angst en pijn. Dit hunkeren naar genot leidt tot een vicieuze cirkel waar we niet uit komen en tot een eeuwigdurende kring van wedergeboorten (samsara). Zo blijven we gebonden aan het rad van het leven, aan het geconditioneerde, afhankelijke bestaan.

De diepere oorzaak van het niet goed omgaan met onze begeerten, hunkeringen, verlangens is geworteld in onwetendheid (avijja): het niet of verkeerd begrijpen van de realiteit.

3. De Edele Waarheid van het ophouden van lijden
De derde Edele Waarheid is het besef dat we alleen verlost kunnen worden van het lijden wanneer we onze begeerten kunnen loslaten. Wanneer we door hebben dat ons begeren leidt tot een keten van gebondenheid aan en afhankelijkheid van een ego-zijnswijze, dan doorzien we dat ons begeren een valkuil is die ons ongeluk brengt in plaats van geluk. Wanneer we de illusie van onze egostrevingen begrijpen doorzien we dat het volgen van onze begeerten een verkeerde weg is. Dit inzicht kan ons vrij maken van begeerte. De vlam van de hartstocht zal uitgaan wegens gebrek aan brandstof. Verlossing van het lijden leidt tot verlichting (nirvana).

4. De Edele Waarheid van het pad dat leidt tot het ophouden van lijden
Het Achtvoudige Pad is het middel dat leidt tot het ophouden van al het leed. Het zijn acht levensadviezen die samen de vierde Edele Waarheid vormen.

Dit pad omvat een breed scala van raadgevingen en oefeningen:

kijk ik weet het ook niet maar ik haal dit zo overal van internet enzo en ik denk dat ik het goed interpreteer zou eigenlijk wel een expert in dit topic willen :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 augustus 2007 om 00:40:
Het boeddhisme is absoluut geen geloof/ religie. Het boeddhisme is een levenswijze.

Religie = levenswijze... :)
Boeddhisme IS een religie...

Wat het boeddhisme goed heeft gedaan en het jodendom...christendom en de islam fout is dat het boeddhisme de perfecte combinatie heeft gemaakt van het esoterische en het exoterische...
Het exoterische (de handelingen) word uitgelegd aan de hand van het esoterische (de grondslag)...
Bij de 3 grootste religies is het vooral het exoterische...de handelingen...de leefregels...maar wat daar de reden voor is en dergelijke? Waar die regels op gebaseerd zijn...waarom?
Dat is moeilijker te begrijpen en dat kan juist tot gevolg hebben dat de leefregels niet na worden geleefd...
Jezus verkondigde hetzelfde maar het esoterische stuk ontbreekt in feite...al vind je het wel terug in bijvoorbeeld de gnostische traditie...dat is de esoterische lering van het christendom...en verborgen in het exoterische geschrift...de bijbel...
De twee sterk gescheiden van elkaar dus...en dat is wat het boeddhisme wel goed heeft gedaan...
Het esoterische en het exoterische niet van elkaar scheiden...1 geheel...elkaar ondersteunend...zoals het hoort...

Waarschuw beheerder
weet je zeker dat je je aan alle vijf houdt?

Bijna wel ja, alleen incorrect spreken, maar dat is meer tegenover mijn vrienden ;)
Waarschuw beheerder
haha nee dat is het niet volgens mij

De ander heeft ook gelijk...je bent namelijk ergens afhankelijk van...
Als je niet onder invloed bent dan krijg je het verlangen om wel onder invloed te zijn want het onder invloed zijn maakt je gelukkig...
Er is een verlangen naar het onder invloed zijn...
Daar moet je je van onthechten...
In feite van alles waar je je maar aan kan hechten...inclusief...eten... :yes:
Velen eten namelijk iets omdat ze het lekker vinden...daar is dus een verlangen naar...als het iets anders is dan dat dan is men vaak ontvreden = lijden...
Enkel eten om te overleven dus...niet het ene boven het andere verkiezen vanwege smaak...

Jij hebt verder ook wel gelijk hoor...tevreden zijn met wat je hebt... :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op zaterdag 1 september 2007 om 23:58:
De ander heeft ook gelijk

ja zeer zeker maar niet zo hamerend op die drugs maar in het algemeen zelfs partyflock kan daarbij horen en kleren je haar kammen zelfs

alleen die monnik zonder luxe slaap plaats in zijn gewaad die valt daar niet onder gewoon elk verlange zeg maar
Er is lijden en ontevredenheid
Er is een einde aan het lijden wanneer er een permanent einde komt aan het ontstaan van verlangens

maar dat gaat heel ver maar toch probeer ik veel dingen die ik afgelopen dagen van ze geleert heb over te nemen denk iig niet dat je er slechter van wordt

—Boeddha

en ze zeggen ook niet dat je van de ene op de andere dag alles op moet geven komt op mij over van je hoeft niets je mag het probeer het lukt het niet doe het nog eens over of stop ermee lukt het en bevalt het je ga een stapje verder

en dat vind ik (Y)
Uitspraak van TYHARO op zaterdag 1 september 2007 om 23:38:
Jezus verkondigde hetzelfde

heb zeer zeker niks tegen jezus maar de manier waarop mensen dingen doen in zijn naam notabene vind ik niet kunne

Goed dat hij is opgestaan uit zijn graf anders zou hij zich er denk ik in omdraaien.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op zondag 2 september 2007 om 00:47:
maar dat gaat heel ver maar toch probeer ik veel dingen die ik afgelopen dagen van ze geleert heb over te nemen denk iig niet dat je er slechter van wordt

Absoluut niet...
Maar dat heb ik met allerlei religies eigenlijk...ik pik van alles wat mee...
Het zijn ook richtlijnen om je te helpen...een doel waar je je op kan focussen...dat maakt het streven makkelijker...
Boeddhisme is overigens wel behoorlijk strikt hoor...1 van de meest zware paden die er is iig...je streeft tenslotte naar Boeddhaschap en dat vraagt veel...heel veel opoffering...maar dat is als je dat pad echt bewandeld...zoals die monniken dus doen...

Uitspraak van Dre@mc@tcher op zondag 2 september 2007 om 00:47:
en ze zeggen ook niet dat je van de ene op de andere dag alles op moet geven

Van de ene op de andere dag kan sowieso niet...het is een proces waarbij je door verschillende fasen gaat...
Het is net als afkicken eigenlijk...want het is ook vooral gewenning (verslaving) en dergelijke wat je af moet leren... :p
Proberen (ach ik zie wel) is overigens niet genoeg...het is een kwestie van de juiste focus...echt willen...dan zal je eerder je doel bereiken... (y)
Niemand heeft ooit gezegd dat het makkelijk is... ;)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op zondag 2 september 2007 om 20:57:
Proberen (ach ik zie wel) is overigens niet genoeg...het is een kwestie van de juiste focus...echt willen...dan zal je eerder je doel bereiken...

tuurlijk je moet niet zomaar iets doen omdat het een mode ding is en volgende week weer wat anders maar vind dat het niet verplichtend overkomt

Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op zondag 2 september 2007 om 20:57:
Boeddhisme is overigens wel behoorlijk strikt hoor...1 van de meest zware paden die er is iig...

:jaja:
Waarschuw beheerder
Too much for me... 8)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 2 september 2007 om 21:42:
Boeddhisme is overigens wel behoorlijk strikt hoor...1 van de meest zware paden die er is iig...

maar je kan je er een beetje aan houden je hoeft niet metteen aan de 10 voorschriften te houden en sowieso

als je Het Achtvoudige Pad een beetje in je achterhoofd houd wordt je echt geeen slechter mens van
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op zondag 2 september 2007 om 21:45:
Too much for me...

Sowieso in deze fase van m'n leven... ik ben nog jong. ;)

Daarnaast ben ik ook meer zo dat ik van alle dingetjes wat mee pik. Ik heb voor m'n gevoel niet echt voorgeschreven kader nodig ofzo...
Waarschuw beheerder
Beetje aan houden is ook ok...nooit iemand slechter van geworden nee...
Maar naar mijn mening is boeddhisme een pad...1 van de vele...
Aan het boeddhisme zitten nu eenmaal bepaalde regels en vooral gebruiken vast...kies je ervoor om boeddhist te worden dan kies je bewust voor dat pad en dus ook de regels en gebruiken die erbij horen...
Het is een vastgelegd pad wat je kan helpen bij bereiken van het doel...maar wil je het doel bereiken dan dien je dat pad te volgen...
Die voor iedereen verder wel uniek is...iedereen ervaart het anders...
Zie de uitspraak over een belofte maken...als je ervoor kiest dan moet je er dus ook voor gaan...zo niet...dan niet ervoor kiezen... :)
Als je het niks vind dan is het namelijk gewoon niet jou pad...no problem...niemand verplicht je namelijk om dit pad te volgen...
Maar niemand verbied het je verder ook om dingen hiervan mee te nemen in je leven...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op zondag 2 september 2007 om 22:02:
Beetje aan houden is ook ok...nooit iemand slechter van geworden nee...
Maar naar mijn mening is boeddhisme een pad...1 van de vele...
Aan het boeddhisme zitten nu eenmaal bepaalde regels en vooral gebruiken vast...kies je ervoor om boeddhist te worden dan kies je bewust voor dat pad en dus ook de regels en gebruiken die erbij horen...
Het is een vastgelegd pad wat je kan helpen bij bereiken van het doel...maar wil je het doel bereiken dan dien je dat pad te volgen...
Die voor iedereen verder wel uniek is...iedereen ervaart het anders...
Zie de uitspraak over een belofte maken...als je ervoor kiest dan moet je er dus ook voor gaan...zo niet...dan niet ervoor kiezen...
Als je het niks vind dan is het namelijk gewoon niet jou pad...no problem...niemand verplicht je namelijk om dit pad te volgen...
Maar niemand verbied het je verder ook om dingen hiervan mee te nemen in je leven...laatste aanpassing 2 september 2007 22:15

je moet het denk ik niet zo streng en serieus nemen gewoon lekker doen wat jij denkt dat goed is

—Boeddha

de rest vind ik onzin net als dat jezus goede dingen heeft gezegt maar hoe ze nu "vertaald" worden bevalt me niet
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op maandag 3 september 2007 om 00:23:
je moet het denk ik niet zo streng en serieus nemen gewoon lekker doen wat jij denkt dat goed is

De regels zijn er voor de focus...het doel van boeddhist zijn is om uiteindelijk het lijden op te laten houden...boeddha te worden...
Guatama Boeddha heeft een bepaalde leer verkondigd die daartoe kan leiden...de leer van Guatama Boeddha is zoals hij is...
Je kiest voor een pad omdat je een bepaald doel wil bereiken...
Dat kan een vastgelegd pad zijn zoals bijvoorbeeld het boeddhisme (1 van de scholen binnen het boeddhisme om precies te zijn) maar als je geen vastgelegd pad kan vinden dan betekend het niet dat je er niet zelf een invulling aan kan geven...het wordt wel aangeraden om wat dogma's voor jezelf vast te stellen voor de focus...
Dogma's zijn niet geheel slecht...ze kunnen je namelijk ook helpen om te focussen op een doel...zolang je ze maar als hulpmiddel ziet en niet als doel ansich...
Het is niet verboden om je eigen pad samen te stellen...en je neemt daarvoor bijvoorbeeld dingen vanuit het boeddhisme mee...maar het boeddhisme zelf is een vastgelegd pad... :)
Jij kiest voor het laatste...je stelt je eigen pad samen en haalt daarvoor dingen uit het boeddhisme...dat mag...niemand die het je verbied...de boeddhisten al helemaal niet...
Het maakt hun niks uit dat je dat pad niet bewandeld...jou keuze... :)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op maandag 3 september 2007 om 02:38:
Het maakt hun niks uit dat je dat pad niet bewandeld...jou keuze...

En toch wordt je gerespecteerd als je dingetjes overneemt uit het Boedhisme en dat vind ik zo mooi. Bij Christenen, Katholieken etc. is het alles of niets.
Waarschuw beheerder
Kies je eigen pad...maar ze zijn niet de enige daarin...

Het katholicisme is namelijk maar 1 tak binnen het christendom natuurlijk...wel de meest opdringerige vind ik...
Katholicisme vind ik erg verstikkend iig...voor hun ben je vaak katholiek (voor hun synoniem aan christen) of een "heiden" idd...ze accepteren protestanten vaak niet eens...
Andersom ook niet overigens...maar de protestanten hebben het zwaar te verduren gehad (vervolgingen) dus enigzins begrijpelijk dat ze zo'n toon aanslaan tegen het katholicisme...al zijn ze daardoor wel vervallen in hetzelfde gedrag op den duur...
Bij protestanten/hervormden is het dan ook al minder...zij kwamen dan ook in protest tegen dat soort gezag en waren pro dat de mensen zelf het boek gingen lezen en er dingen uithaalden die voor hun van toepassing waren...al is dat vrije(re) karakter dus (helaas) voor een groot deel verloren gegaan...
Bij de zogeheten gnostici vind je daarentegen hetzelfde karakter terug als bij het boeddhisme...de overeenkomsten zijn dan ook ZEER groot tussen die 2...
Alles en iedereen was welkom in hun kerk...
Maar neem ook het soefisme...islam...zeer tolerant...
Een opvatting van ze is bijvoorbeeld dat soefisme met elke andere religie samengaat...je kan het naast elkaar praktiseren...
Het soefisme kan je inzicht in je eigen religie verschaffen...
In hun kerk/moskee komen dan ook altijd mensen van allerlei overtuigingen...zelfs boeddhisten...
Daar voel ik me persoonlijk ook eerder mee verbonden dan het boeddhisme...de manier waarop zij hetzelfde willen bereiken kan ik me persoonlijk meer in vinden...zou ik me vrijer in voelen iig...
Het respectvol met anderen omgaan vind je ook in andere religies (zoals soefisme) terug...dus dat is niet de reden waarom ik specifiek voor boeddhisme zou kiezen iig... :)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op dinsdag 4 september 2007 om 14:43:
wel de meest opdringerige vind ik...

Ja en dan zit je bij mij al fout.

Iedereen roept zo hard dat je iedereen moet accepteren om wie hij/ haar is. Maar mijn ex schoonfamillie accepteerde mij niet omdat ik niet deelde in hun geloof. Een geloof moet je vrijheid geven. Het geloof moet niet opgedrongen worden. Die mensen deden dat wel, dus ik vroeg me af of hun zelf wel enig idee hadden van hun eigen geloof.

Ik ben me net aan het verdiepen in het Boeddhisme, dus erg veel verstand heb ik er nog niet van. Maar ik ben bezig. Ik ben ook nog niet zover dat ik al in aanraking ben gekomen met die andere groepen. Maar wie weet :)
Waarschuw beheerder
Kan er gewoon naast...meer dan genoeg pagina's op het internet die je al een idee kunnen geven...misschien vind je bij hun een meer praktische oplossing voor iets wat je in het boeddhisme niet geheel duidelijk is...
Het in een andere bewoording lezen kan daar inzicht in geven...boeddhisme is namelijk toch sterk op de oosterse traditie gericht...
Wat betreft de gnostiek is er ook een nederlandse site trouwens...www.gnostiek.nl
Geeft je enigzins een idee wat het inhoud...

Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op dinsdag 4 september 2007 om 17:24:
Geeft je enigzins een idee wat het inhoud...

Dank je. Maar wa sook veel op het internet aan het zoeken en aan het lezen. Maar toch is het nog best lastig.
Zeker nu ik al een paar dagen wat minder in mijn vel zit. Vind ik het allemaal heel moeilijk om te begrijpen en eventueel toe te passen. Maar we komene r wel :cheer:
Waarschuw beheerder
Tip: Open de subpagina's die in het menu staan wel even in een nieuw tabblad anders worden ze niet geheel weergegeven...zowel firefox als ie...je kan niet scrollen in dat frame...
Waarschuw beheerder
Mooi geloof he..

Zelfs mn huisje is gebouwd in de stijl van een tempel.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op dinsdag 4 september 2007 om 17:29:
Tip: Open de subpagina's die in het menu staan wel even in een nieuw tabblad anders worden ze niet geheel weergegeven...zowel firefox als ie...je kan niet scrollen in dat frame...

Ok ok, tsja heb weinig verstand van internetpagina's dus deze tip is zeker welkom :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Jared B) op dinsdag 4 september 2007 om 17:32:

Foto's! :honger:

*edit* Ik heb in je album gekeken. Mooi huisje hoor! Mijn vriendje verblijft nu ook in Thailand :(
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 4 september 2007 om 17:35:
Mijn vriendje verblijft nu ook in Thailand

Reizen? of iets anders?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Jared B) op dinsdag 4 september 2007 om 17:53:
Reizen? of iets anders?

2 Maanden reizen gewoon. Just for fun.
Waarschuw beheerder
Lekker man! En hij laat jou mooi thuis zitten..

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Jared B) op dinsdag 4 september 2007 om 17:59:
Lekker man! En hij laat jou mooi thuis zitten..

Was al gepland voordat ik hem kende :(.
Ach ik sla me er wel doorheen. Ik mis hem wel heel erg. Maar vind het wel een super gave ervaring voor hem.
Waarschuw beheerder
Ja is het ook zeker.

Je moet het meegemaakt hebben denk ik.

Het is een super land en je kan zoveel doen.

Sterkte :flower:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Jared B) op dinsdag 4 september 2007 om 18:05:
Het is een super land en je kan zoveel doen.

Ja ik heb al een hoop verhalen gehoord. Ik ben benieuwd ook naar de foto's :)

Waarschuw beheerder
Ik ben boeddhistisch opgevoed, maar ben op latere leeftijd compleet ontspoord.. Vanaf het moment dat ik tot dat inzicht kwam ben ik me weer gaan verdiepen in het boeddhisme.. ik leef nu volgens de 5 voorschriften en dat voelt erg goed! :)

Waarschuw beheerder
Cool lijkt me dat, om dat soort dingen een beetje van huizuit mee te krijgen. :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 4 september 2007 om 21:00:
Cool lijkt me dat, om dat soort dingen een beetje van huizuit mee te krijgen. :)

Ben ook erg blij dat dat bij mij gebeurd is!

Heeft iemand trouwens het Tibetaanse dodenboek gelezen? Ik ga er binnenkort aan beginnen :)
Waarschuw beheerder
Cool lijkt me dat, om dat soort dingen een beetje van huizuit mee te krijgen.

of niet het kan ook tegen gaan werken lijkt me

denk dat meeste die het flink begaaid hebben vanzelf tot inkeer komen en iets vinden zoals het boeddhisme of iets anders

je wordt toch ook ouder en dan zijn een vriendin en een huisje e.d. ook net wat belangrijker als dope en feesten

Mooi geloof he..

:jaja: zoals ik zei kwam ik erop doordat ik zei hoe komt het dat we van katholieke en moslims enzo altijd trammelant horen en van die boeddhisten niet ging ik eens wat lezen en stond versteld dat ik het nog ooit met zoiets eens zou zijn :lol:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder

dat wel ja ;p
Uitspraak van Dre@mc@tcher op zaterdag 1 september 2007 om 18:24:

O:)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op woensdag 5 september 2007 om 00:40:
zoals ik zei kwam ik erop doordat ik zei hoe komt het dat we van katholieke en moslims enzo altijd trammelant horen en van die boeddhisten niet ging ik eens wat lezen en stond versteld dat ik het nog ooit met zoiets eens zou zijn

Ga hier best vaak naar de tempel al ben ik niet boedhistisch.

Bovendien zijn ze hier zo schitterd mooi.

Gewoon één en al rust en vrede daar. Heerlijk.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Jared B) op woensdag 5 september 2007 om 10:09:
Ga hier best vaak naar de tempel al ben ik niet boedhistisch.

Bovendien zijn ze hier zo schitterd mooi.

Gewoon één en al rust en vrede daar. Heerlijk.

Ja joh, wrijf het er nog es in. Ik ben gek op Boeddha en tempels:)
Waarschuw beheerder
Cool lijkt me dat, om dat soort dingen een beetje van huizuit mee te krijgen.

Spirituele dingen zijn mij ook wel een beetje met de paplepel ingegoten...

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Lars Roumen op woensdag 5 september 2007 om 17:25:

Mooi is dat. Klopt het dat sommige dingen dan af en toe makkelijker lijken? Of een simpelere verklaring? Mijn mama was best spiritueel, maar helaas vroeg ontnomen :(
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 6 september 2007 om 04:19:
Mooi is dat. Klopt het dat sommige dingen dan af en toe makkelijker lijken? Of een simpelere verklaring? Mijn mama was best spiritueel, maar helaas vroeg ontnomen

Ja ik denk wel dat je bepaalde dingen gewoon accepteerd zoals ze zijn, omdat je er al op jonge leeftijd in geloofde :), dan heb je al min of meer een basis, want ik moet wel zeggen dat ik de afgelopen 2 jaar waarschijnlijk de meeste dingen heb bijgeleerd :yes:

Waarschuw beheerder
Zker Boeddhistisch:)

We Believe in Reincarnation

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Lars Roumen op donderdag 6 september 2007 om 07:31:
Ja ik denk wel dat je bepaalde dingen gewoon accepteerd zoals ze zijn, omdat je er al op jonge leeftijd in geloofde :), dan heb je al min of meer een basis, want ik moet wel zeggen dat ik de afgelopen 2 jaar waarschijnlijk de meeste dingen heb bijgeleerd :yes:

Dat denk ik ook ja. Bij mij is het in ieder geval hetzelfde :yes:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 6 september 2007 om 12:18:
Zker Boeddhistisch

We Believe in Reincarnation

Hell yeah B) (of moet ik zeggen: Heaven yeah :x)

Waarschuw beheerder
dig moogs van mig alles zigge, Btw Wenier goan we weer same beaje?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Lars Roumen op woensdag 5 september 2007 om 17:25:

haha mijn moeder is ook spiritueel maar ik had het van me eigen al.
ghehe als kind voorspellende dromen (heb ik nu nog heb nu bewijs omdat ik er een in een topic had gezet :lol: ).
En wel meer dingen en als ik bij mensen zat vroeger met pijn kon ik dat wegtrekken maar daar ben ik niet echt op verder gegaan denk dat ik onbewust net zoiets deed als hoe reiki enzo werkt.

Waarschuw beheerder
mooi toppic, ben me er een beetje in aan het verdiepen, zal 't topic es ff rustig doornemen!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Lars Roumen op donderdag 6 september 2007 om 07:31:
wel zeggen dat ik de afgelopen 2 jaar waarschijnlijk de meeste dingen heb bijgeleerd

Gaaf man. Doe je er ook echt veel mee?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op donderdag 6 september 2007 om 19:35:
als kind voorspellende dromen

Die heb ik als kind ook gehad. Toen ben ik een lange tijd heel naar gaan dromen. Onthoude mijn dromen ook niet goed meer omdat ik dat niet meer wilde zeg maar.
Waarschuw beheerder
Als iemand intresse heeft in mooie boedha beeldjes let me know.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Jared B) op vrijdag 7 september 2007 om 15:51:

:cheer: Ik altijd! Dat was het enige dat mijn vent verplicht terug moet nemen uit Thailand behalve zichzelf :lol:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Jared B) op vrijdag 7 september 2007 om 15:51:

Ik heb der meer dan jouw:D
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 7 september 2007 om 16:21:
Ik heb der meer dan jouw

Weet je het zeker want ik heb in Nederland een halve container aan Beeldjes, sleutelhangers, asbakken..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 7 september 2007 om 15:53:
Ik altijd! Dat was het enige dat mijn vent verplicht terug moet nemen uit Thailand behalve zichzelf

beter dat hij een beeldje meeneemt als een soa ;p
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 7 september 2007 om 15:26:
Toen ben ik een lange tijd heel naar gaan dromen. Onthoude mijn dromen ook niet goed meer omdat ik dat niet meer wilde zeg maar.

is met een rede toch en je kunt zelf invloed hebben in je droom al zou je willen

maar nu heb ik voor het eerst echt bewijs omdat ik het tegen iemand anders van flock had gezegt en het later uitkwam :lol:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Jared B) op vrijdag 7 september 2007 om 17:37:
Weet je het zeker want ik heb in Nederland een halve container aan Beeldjes, sleutelhangers, asbakken..

Oh jij bent die kerel... zag je gister nog op je slippers achter zo'n vrachtwagen aan renne, Made in China stond erop... :lol:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Het Boeddhisme vind ik ook zeer interessant! Vele malen aantrekkelijker dan het Christendom of de Islaam als je het mij vraagt. :jaja:
Waarschuw beheerder
Als je meer wil weten over boedhisme kan je ook naar de Buddharama tempel gaan in Waalwyk
Waarschuw beheerder
Ochja...verrek...daar is een tempel idd...
Alleen nog nooit geweest...

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op vrijdag 7 september 2007 om 22:45:
beter dat hij een beeldje meeneemt als een soa

Zo! Wat een vertrouwen weer he. Mijn ventje doet dat niet :no:
Uitspraak van Dre@mc@tcher op vrijdag 7 september 2007 om 22:45:
is met een rede toch en je kunt zelf invloed hebben in je droom al zou je willen

Tsja, meestal wordt ik dan wakker. Zodra ik weer in slaap val droom ik dan gewoon weer verder :(
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 10 september 2007 om 11:28:
Tsja, meestal wordt ik dan wakker. Zodra ik weer in slaap val droom ik dan gewoon weer verder

moet je ff lezen over dromen op internet staan veel tips over het in de hand hebben van je dromen
Uitspraak van verwijderd op maandag 10 september 2007 om 11:28:
Mijn ventje doet dat niet

zeg ik toch niet ik zeg dat ie beter een beeldje dan een soa mee kan nemen ;p

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op maandag 10 september 2007 om 15:03:
moet je ff lezen over dromen op internet staan veel tips over het in de hand hebben van je dromen

Ja dat5 komt later wel, eerst het boeddhisme :)
Uitspraak van Dre@mc@tcher op maandag 10 september 2007 om 15:03:
zeg ik toch niet

Dan is het goed! :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 10 september 2007 om 15:22:
Ja dat5 komt later wel, eerst het boeddhisme

:)
Uitspraak van verwijderd op maandag 10 september 2007 om 15:22:
Dan is het goed

gelukkig
Artiest {SHOWLIST artist 61113, 54585}
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 10 september 2007 om 01:34:
Het Boeddhisme vind ik ook zeer interessant! Vele malen aantrekkelijker dan het Christendom of de Islaam als je het mij vraagt.

Vooral regel 4 is interessant. Als iedereen op deze planeet boedhist zou zijn, ( of helemaal nergens in gelooft, behalve in zichzelf ) zou het er hier heel ander uit zien.
Waarschuw beheerder
Je hoeft niet persé een Boeddhist te zijn om een vreedzame wereld te creëren, de Dalai Lama zei hierover het volgende:

"Probeer een goed mens te zijn, dat is al voldoende"

Ik kan niet zeggen dat ik echt Boeddhist ben, maar deze leer spreekt mij wel het meeste aan. Vooral het feit dat de Boeddha zei dat je niks van wat er geschreven is zomaar voor waarheid moet aannemen, je moet erover nadenken, ben je ervan overtuigd dat het voor jou waar is, gebruik het dan. Ben je het niet, gebruik het dan niet.

Waarschuw beheerder
Ik haal mijn inspiratie uit Zen en Tao...

Alles wat vanzelf gaat op natuurlijke wijze, alles
wat onverklaarbaar is zonder een vorm van taal of berekeningen te maken
is de realiteit. Zoals de tak die van de boom meebuigt door de wind...
De mens bezit niet de glinsters in het water, of frisse lucht...

Er is geen verleden of heden, het verleden is enkel het resultaat
van het nu en de toekomst van het nu.
Er is enkel het oneindige nu.

Boeddhisme is ook geen religie. Boeddhisme is ook geen Boeddhisme.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Hippolytus Bergamot op maandag 10 september 2007 om 22:33:
"Probeer een goed mens te zijn, dat is al voldoende

precies, en elke positieve gedachte die je de wereld instuurt levert steeds iets positiefs op..:)

Waarschuw beheerder
Zen-verhaal:

Een monnik vroeg aan zijn meester: Ik zoek bevrijding.

Hij antwoordde: Waar zijn dan je boeien?

De leerling keek verbaasd: Die heb ik niet!

Toen vroeg de zenmeester: Waarom zoek je dan naar bevrijding?

Waarschuw beheerder
:lol:

Waarschuw beheerder
Snap je de clue?

Waarschuw beheerder
Hij is wel erg makkelijk eigenlijk hè. ;)

Waarschuw beheerder
Het gaat om de basis van het al weten wat er is, en niet
wat er gedaan moet worden.

Wijsheid is geen wijsheid, je volledig voelen door leeg te zijn.

etc etc.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Iecke begrijp :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 11 september 2007 om 03:09:

Ja ik snap het ook ;)

Waarschuw beheerder
Tao bevat inderdaad zeer mooie wijsheden. Althans, voor mij.

"Failure is an opportunity. If you blame others, there is no end to blame. Fulfill your own obligations, correct your own mistakes. Do what you need to do and step away. Demand nothing and give all."

"Stand on your toes and you won't stand firm. Rush ahead and you won't go far. Try to shine and you'll extinguish your light. Try to define yourself, you won't know who you are. Don't try to control others. Let go and let them be."

"Act without doing, work without effort, think of the large as small and the many as few. Confront the difficult while it is easy, accomplish the great one step at a time. Don't reach and you will find, if you run into trouble throw yourself toward it. Don't cling to comfort and everything will be comfortable."

"Life is not complicated, unless you make it complicated. Life is not difficult, unless you allow it to be. A second is no more than a second, a minute is no more than a minute, a day no more than a day. They pass. All things and all time will pass. Don't force and don't fear, don't control or lose control. Don't fight and don't stop fighting. Embrace and endure. If you embrace, you will endure."

"If you want to be whole, you must first be partial. If you want to be straight, you must first be crooked. If you want to be full, first become empty. If you want to be reborn, you must first die. If you want everything, give everything up. If you don't display yourself, people will see your light. If you have nothing to prove, people will trust you. If you don't try to be something, people will see themselves in you. If you don't have a goal, you will always succeed."

"What is rooted will grow. What is recent can be fixed. What is brittle will break. Prevent trouble before it finds you, put things in order before they exist. The giant tree grows from a single seed. The journey of a thousand miles starts with a single step. If you rush, you'll fail. Hold on to things too tight and you'll lose them. Take action by letting action come to you. Remain as calm at the start as at the finish. If you have nothing, you have nothing to lose. Desire not to desire, learn to unlearn. Care for nothing and you will care for everything."

Waarschuw beheerder
Een stukje Zen...

beelden

Zen stelt, dat alles wat we zien beelden zijn, die aan onze Geest verschijnen. Bestaan die beelden of is er alleen verbeelding?
Denk daar eens over na zonder in woorden of verwachtingen te vervallen. Wanneer er geen antwoord komt, blijf dan in die staat van niet-weten.

begrijpen

Het leven trachten te begrijpen is zinloos. Jijzelf bent een manifestatie van het oneindige leven. Hoe zou het kleine deel het Geheel kunnen omvatten? Het Geheel kan zich aan jou kenbaar maken, wanneer je één bent met het geheel. Dat kan alleen wanneer je aandachtig bent, zonder enige toevoeging vanuit je denken.

begrippen

Begrippen kunnen nooit de werkelijkheid beschrijven. De werkelijkheid is oneindig. Begrippen zijn begrenzingen.

bereiken

Als de golf(=de vorm=wij) maar eenmaal beseft dat hij water(leegte=het Al) is, dat er alleen maar water is, beseft hij dat geboorte en dood helemaal geen kwaad kunnen. Ze zijn er t.o.v. elkaar.
Er bestaat helemaal geen bereiken. Golven komen op en verdwijnen, maar de Zee blijft altijd de Zee. Wij moeten stoppen met te spreken over ONS leven. Het Leven is in ons en wij zijn in het leven. Wij kunnen nooit uit het leven vallen. Wij zijn het leven, het leven is ons. Alleen de vorm(=de golf) verandert.

bevrijders

Niemand kan een ander bevrijden, want er is geen objectieve persoon.
Er is niets dan bewustzijn, alleen maar zien (...van beelden die oprijzen uit wat voor zintuiglijke bron dan ook) en niet iemand die ziet. Dat wij onszelf en degenen die wij tegenkomen ervaren als objectief bestaand, is een werking van het verstand, van het denken. Wanneer dat wegvalt, blijft over wat is, en daar is geen plaats voor objectieve personen of dingen. Er is alleen een droom en de realisatie van de droom.
Besef dat je geen persoonlijk Zelf hebt. Dan vallen de kleine oordelen weg. Elk volgend oordeel is dan een functie van Prana.

bewustzijn

Kan niet gedefinieerd worden. Het is meer dan weten dat er iets is, dat jij 'ik' noemt en de ander, die je 'jij' of de wereld der verschijnselen noemt. Maar dat 'ik' is bij nadere bestudering onvindbaar, want het zijn niet jouw verzamelde gedachten, die jouw ik vormen. Datgene wat de gedachten waarneemt, de getuige blijkt bij nadere bestudering geen ervaarbare, persoonlijke eigenschappen te hebben. Het is louter een zien, dus bewustzijn.
Bewustzijn heeft met 'weten' te maken, niet met denken.
Zie je gele bloemen, dan is er een weten van de gele kleur, totdat het denken dat als geel benoemt. Het eerste beeld, de eerste flits van geel is het weten. De gele bloemen worden benoemd door de gedachte.

Bewustzijn is er altijd. Wij brengen het niet voort.
Die flits van daarnet, de eerste zonsopgang, een kunstwerk, een mooie vrouw kan door het denken heen breken en een staat van 'opeensheid' oproepen. Dat noemen we Samadhi.
Het denken is dan even in rust. Het is een intuïtief weten.

Bewustzijn hoort zo bij het NU. Ís het Nu!

(Bron: Krishnamurti)

concepten

De waarheid is niet in begrippen uit te drukken, de taal voldoet niet bij het leren kennen van de waarheid.

De waarheid is vormloos, het is niet subjectief of objectief, ofwel: De onbeperkte bron van het beperkte denken kan niet door het beperkte denken worden aangetoond.

Jijzelf bent de waarheid: de waarheid kan n.l. niet buiten jezelf worden gevonden: probeer dus het vuur van je eigen bestaan te ontdekken: daar bestaat geen 'zelf' en 'ander'. Daar bestaat een stil waarnemen van al dat is. Dat ben jij niet, dat is dat wat wij met zijn allen delen. Het Zijn, de Ene.

consideratie

is een vorm van identificatie met mensen. Vooral wanneer consideratie op zichzelf gericht is, zal elke handeling van anderen op zichzelf betrokken worden. Men toetst steeds of men niet gekwetst wordt, of men wel genoeg aandacht krijgt.

Dat-wat-is

Het enige dat voor ons telt is Dat-wat-is, dat wat direct in en om ons is. Alles, wat we buiten ons zoeken leidt ons weg van de Waarheid. Hier is het. Nu is het leven. Nu klopt je hart, stroomt je bloed, zie je, voel je, ruik je en hoor je.

dóórdringen

Wanneer wij iets grondig willen leren kennen moeten wij er in dóór dringen.
We mogen b.v. niet afstandelijk naar onze pijn kijken. We moeten er helemaal in binnen dringen, er 1 mee zijn, om het inzicht te ontvangen, waarom deze pijn er is. De waarnemer moet ook hier het waargenomene zijn. Elke vorm van buiten staan, ook t.o.v. je medemens, is uit den boze. Waar buiten staan is, waar observatie van buiten af is, is afscheiding, zijn grenzen, is conflict.
Je kan nooit één met de ander worden, wanneer je er buiten blijft.
Kijkend naar je gedachten, kan je ze verwerpen. Wie is het dat verwerpt, en op welke gronden? Je bent er niet één mee. Wie heeft ooit geprobeerd ook één te zijn met je negatieve gedachten. Laat ze zijn wat ze zijn, jij bent dat ook. Wie heeft de waarheid verkondigd dat je in de wortels goed bent. Kijk, neem waar van binnen uit en ervaar wat dan gebeurt.

Wanneer je de Getuige hebt ontdekt (als concept), weet je dat je daar ook één mee moet worden. Dat kan alleen wanneer je de dualiteit overstijgt door alleen waar te nemen wat is, zonder daar ook maar iets aan willen te veranderen. Je valt dan samen met de getuige, die je al die tijd al was. Alleen stond jouw radio zo hard aan, dat je de stilte niet kon horen.

Hier en Nu

De werkelijkheid, die we zoeken verkeert in, nee..... ìs het Hier en Nu.

Wij zijn als denkende wezens NOOIT in het Hier en NU. Denken is altijd een reactie binnen de geest op gebeurtenissen in het Hier en NU. Het geeft classificaties van dat wat was, het bergt deze op als herinneringen, het becommentarieert dat wat was. Zodra het denken begint te reageren is het Moment Nu al weg. De boom buiten op het plein zien wij niet als het iets dat daar staat, maar meestal als een boom, genaamd eik, die groener is dan die beuk elders. De tijd die nodig is om het commentaar voor te bereiden en uit te brengen brengt de waarnemer uit het Nu.
Wanneer wij als een ik de werkelijkheid waarnemen, hebben we al ruimte toegevoegd aan de waarneming. Er is geen zien meer van de boom, maar een 'ik zie de boom.' Ik ben hier en de boom is daar. Vandaar die ruimte tussen de boom en de waarnemer.
De conclusie is dat de mens als zelfbewust wezen zelden of nooit in het Hier en Nu verkeert en daarom nooit de Werkelijkheid, zoals zij is, ervaart.

(in feite hebben wij het hier over een bewust verkeren in het Nu. Wij zijn uiteraard nooit weg uit het Nu want het Nu is het Zijn, alleen zijn wij in 'tijd' weer betrokken op de dualiteit)

hoe?

Hoe doen we het?

Door niet te doen.

- Erken de dynamiek en eigen intelligentie van het leven. Deze zijn groter dan jouw kleine Ego.
- Streef daarom naar gemoedsrust. Er is door jou niets te verwerkelijken. Ga mee in alle bewegingen van het leven. Wil niet veranderen wat-is. Wil niet vermijden wat komt. Alles is zoals het is. Door je verzet plaats je je buiten het Hier en Nu.
- Hecht je niet aan het materiële. Alle vormen van hechten geeft onmiddellijk angst voor verlies. Onthechten betekent een eind aan alle lijden.
- Neem dat-wat-is waar, zonder dwang, zonder interpretatie. In het aandachtig zijn wordt je een met de waarnemer. De waarnemer=de geest. Deze kan je nooit vinden, maar er alleen één mee worden. Ofwel: zijn...wat je al die tijd al bent. Je ziet er alleen overheen, gewend als je bent een eind voor je uit te kijken.

nb. meegaan in het leven betekent actief, alert Hier en Nut te zijn, maar je niet te hechten aan wensen.
identificeren

Identificeren=vereenzelvigen=hechten.
Wij hebben de neiging ons te verliezen in de dingen, die we meemaken, die we als onze taak zien. We raken heel gauw emotioneel betrokken bij datgene wat we doen, en daardoor verliezen we onszelf. Wij zijn er niet meer bij, er is geen kans meer op ontwaken=onthechting=zelfherinnering. We kunnen niet meer waarnemen. We zijn er niet meer als bewust individu (ongedeeld wezen). Zo lopen we mee in de maalstroom van het leven en trekken zingend naar het slagveld om daar pas wakker te worden: "wat doe ik hier, hoe kom ik hier?" Maar dan is het al te laat.

Identificatie ontstaat door o.m.:
- belangstelling
- begeerten
- angst
Onthechting kan alleen via de Zelfherinnering

ik

Datgene wat wij als het meest kostbare in ons leven koesteren is het ik. Wanneer wij onszelf, dat ik, serieus en met aandacht waarnemen, merken wij tot onze stomme verbazing dat wij niet uit één ik, maar uit honderden ikken bestaan. Vandaar dat gezegd wordt dat ons ik een illusie is. Wij zijn geen eenheid, maar een verzameling. Het voortdurend besef van de plaats van waaruit wij waarnemen, denken, zien horen etc. geeft ons de illusie, dat we een samenhangende eenheid zijn, maar niets is minder waar. Elk moment dat wij in tweestrijd zijn kunnen wij dat ervaren. Elke keer dat wij na een sollicitatiegesprek naar buiten lopen idem dito. Wij geloofden in ons verhaal dat wij binnen ophingen. Thuis aangekomen weten wij wel beter.
Het hebben van een persoonlijk ik is dus een illusie. Wie zijn wij dan? Wie is degene die dat vraagt? Probeer de vraagsteller in een diepe meditatie te vinden! Hij zal onvindbaar blijken. Er kan alleen een besef zijn van honderden gedachten die in en uit vliegen en er kan een besef zijn van een waarnemer van deze gedachten. Deze waarnemer kan nooit gevonden worden.

Dat is wat wij werkelijk zijn. Dat besef van aanwezigheid. Het ik-ben. Uiteindelijk zal ook dat ik-ben oplossen in...........

Inter-zijn

Wij hebben geen onafhankelijk bestaan. Niets, geen enkele functie kan onafhankelijk bestaan. Elke functie kan alleen maar bestaan als ze steunt op al het andere.
Wij leven temidden van de natuur en onze medemens. Wanneer wij dat alles goed observeren ontdekken wij dat wij in alles van alles afhankelijk zijn ofwel met alles verbonden zijn.

Krishnamurti stelt dat wij de rest van de wereld zijn. Wij kunnen nooit alleen staan, of ons bestaan zien als een afgescheiden iets. Wij zijn met duizenden draden verbonden met die rest van de wereld. Wij zijn zoals we zijn, omdat al het andere is zoals het is.
Ons leven is het leven in ons. Dat was er al voordat wij er waren. De natuur voedt ons. Zonder Zon, zonder lucht, zonder regen, zonder voedsel waren we er niet. Er gaat een constante stroom van atomen en moleculen bij ons naar binnen (eten) en naar buiten (stofwisseling, transpiratie). We zijn geen geïsoleerde grootheid. Onze grenzen zijn maar heel relatief. Alles wat we zijn en alles wat we om ons heen zien bestaat uit dingen, die wij niet zelf gemaakt hebben. Bekijk alle voorwerpen uit je omgeving. Bemediteer hoe deze gevormd werden. Wat en wie er allemaal voor nodig waren om er te zijn, vlak bij jou.

Wie ben jezelf? De natuur heeft ons gevormd zoals wij zijn. Daar hebben wij geen enkele invloed op gehad. Wat is onze innerlijke natuur. Zijn wij onze geest? Of verkeren we in de Geest, als een stukje daarvan? Waar bestaat onze in-divi-dualiteit uit? Uit al onze van anderen aangeleerde en overgenomen ideeën en gedragscodes? Hebben we ons helemaal zelf verzonnen, of zijn we een grote verzameling van (onbewuste) reactiepatronen. Elke nieuwe reactie is immers gebaseerd op dat wat al was. We kunnen nooit nieuw zijn, zolang we uit onze conditioneringen reageren. Laten we dus maar vergeten hoe uniek wij zijn. Wij inter-zijn ofwel zijn interdependent van alles wat om ons heen is.

Voorbeeld: iemand heet wijs te zijn. Is wijsheid iets unieks, iets op zichzelf staands? Wijsheid is er t.o.v. niet-wijsheid. Wanneer er geen domme mensen waren, zou je niet kunnen definiëren wat wijze mensen waren. Zo gaat het met alles. Knap bestaat t.o.v. lelijk. Hard t.o.v. zacht. Dus iets is er alleen maar t.o.v. al het andere. Mooi t.o.v. lelijk, licht t.o.v. donker. Kiezen houdt dus het ontkennen van de rest in. Dat is natuurlijk onzin, want jouw zgn. keuze bestaat bij de gratie van de rest. Ze zijn niet onafhankelijk. Zonder afval groeit er geen roos. Wie zijn wij om het afval te veroordelen?
Zodra wij stoppen met kiezen, ervaren wij (zijn wij één met) het Al, zo simpel is het!

(Bron: Tich Nhat Hanh)

leegte

Leegte is een bekend begrip in het Oosten. Alles is leegte. Bestaat alles dan niet? Is alles een illusie, zoals Zen stelt? Dit leidt tot veel verwarring is het Westen.
Leegte is niet leeg op zich, maar leeg zijn van iets. Een kopje is leeg, van koffie, maar niet van lucht. Dus als wij zeggen wij zijn leeg, zeggen we: Leeg n.l. van een (persoonlijk) zelf. Wij bestaan wel, maar niet als een iets, dat is afgescheiden van de rest.
Wij inter-zijn. Wat wij als persoonlijk ervaren is in feite iets dat uit een collectieve beweging of inspanning is gerealiseerd. Wat wij als vast ervaren is in feite iets dat permanent in beweging is. Alles stroomt. De atomen zijn voortdurend in beweging, de energie is constant aanwezig, anders valt alles uit elkaar. Maar alles is in eeuwige verandering. De atomen wisselen uit met de omgeving. Zelfs granieten rotsen verkruimelen. Ook wijzelf veranderen voortdurend. Wij zijn als de vlam van een kaars of de golf in de Zee. De golf is water. Ofwel de vorm(golf) is leegte(water). De golf wordt gevormd uit de leegte. Wij(de vorm) worden ook gevormd uit iets, dat geen vaste vorm heeft (de leegte). Leegte kent geen stilstand, maar immer durende verandering. Wij weten dat wij bestaan, maar waaruit wij bestaan, het vormgevend principe, dat kunnen wij niet (be-)grijpen.

Leegte is het enige onveranderlijke. Het is de voorwaarde voor alle verschijningen.

lijden

Jijzelf bent één met het al, met je omgeving, werken aan jezelf is dan ook werken aan het geheel. Je staat niet buiten het gebeuren, je bent het gebeuren. Leer dat vanuit het zelf te zien.
Maak je bewust van je knevels, van je gevangenis, je oordelen

onbekommerde

Neem alles waar, zonder oordeel of gevoel, ga niet tussen het gebeuren en de onbekommerde zitten ofwel de waarnemer.
De onbekommerde geeft zelf wel een antwoord, beter dan het jouwe.
Kijk stil, neem waar, ZIE, HOOR. Laat alles zo zuiver mogelijk tot je kern doordringen, dan pas kan je het echte leven beginnen.
Je bevrijd je dan van je gevangenis.

Richt je op; "HIJ DIE GADESLAAT' Probeer alleen maar op te merken.
Zie alleen en ga er niet mee aan de haal. Zie het gedrag van je vader, je moeder, je baas, en verbind er geen oordeel aan.

De onbekommerde is jouw diepste zelf, ja misschien wel het 'leven an sich'.

Het zijnde wil zich uiten, zich manifesteren. Laat dat gebeuren en ga er niet met je kleine verstand tussen zitten.
Als je altijd gewend bent geweest waar te nemen volgens onbewust gebleven normen, is het waarnemen, het alert zijn zonder meer, de grote oefening. Wees een onbevlekt blad. Zet je open. Probeer geen ik te zijn, alleen maar waarnemer. Zo geef je aan het zelf de ruimte, de doorgang om zich te uiten.

Behoudt bij alles wat je doet kalmte en aandacht om er helemaal bij te zijn. Alle dwingen en haasten veroorzaakt negatieve sporen in je beustzijn en put je uit.

Aandachtig en wakker zijn leer je niet cursorisch via het lezen van een boek of dit verhaal, kan je niet afdwingen.
Je moet jezelf impregneren met deze gedachten, tot je begrijpt, tot je aanvaardt wat gezegd wordt. Je Ego kan dan loslaten en zich samen met jou openstellen voor de transformatie.

Door opmerkzaam leven groei je van zelf naar die stilte en leegte toe. Dat doe je dus niet, dat voltrekt zich aan je door je manier van leven. Zoek niet: streef louter naar gemoedsrust en onthechting.

Verlichting

Verlichting verwijst naar de afwezigheid van de illusie van een zelf en ander.
Je ervaart dan de heelheid, die achter de wereld van de tegenstellingen verborgen is.

Zen beweert dat alle beschrijvingen van de wereld de waarheid niet zullen onthullen. Wij worden door de waarheid zelf onthuld. De waarheid bestaat niet uit concepten. Verlichting bereik je niet door verstandelijk nadenken. De waarheid kan alleen ervaren worden als het zich wil aandienen aan jou. Voorwaarde daartoe is dat de wolk van gedachten, redeneringen, angsten, inbeeldingen wordt afgebroken door een wilsinspanning. Je moet je leeg maken. Je moet zo stil in jezelf worden dat 'het' zich kan aandienen, zich aan jou kan openbaren.

Je kan dat doen door aandachtig leven. Je probeert mee te gaan in de stroom, en alles wat er gebeurt zonder oordeel waar te nemen.
Je traint zo de waarnemer. Die waarnemer is stil, zonder geluid, zonder geur, zonder gedachte. Het zijn zeker niet al die stemmetjes, die je in jezelf hoort.
Wat je bent is datgene wat hoort, wat voelt, wat ruikt, zonder dat gedachten er tussen komen om jou te zeggen wat het is, dat je hoort, ruikt, voelt.
Het is de ervaring zelf, zonder etiket, zonder label, zonder vergelijking met datgene wat je al kent.
Als je de waarnemer traint, door steeds tegen jezelf te zeggen: nu doe ik dat, nu ruik ik een bloem, is dat slechts een tussenstap.
Je ontsnapt op die wijze aan de gevangenis van je conditioneringen, maar ook dat stadium moet je passeren. Ook dat laatste stemmetje moet zwijgen, ofwel het ik moet zich verwijderen tussen de waarnemer en het waargenomene.

Daarom zijn de eerste ervaringen zo belangrijk, je denken kan dan even niet reageren. Je ervaart direct Dat-wat-is. Het denken zoekt direct daarna naar een vergelijkbare ervaring, om die jou dan weer voor te houden, als ohh.. dat is blauw. Of is het toch meer violet, heb je dat toen niet eerder gezien. Op die manier wordt de 'ware' ervaring jou weer ontstolen door het ordenend denken. Daarom is het b.v. zinloos oplossingen uit het hoofd te leren van Koans. Een Koan wil jou uit je denken stoten. Er is geen overdraagbaar 'goed' antwoord. Alleen wanneer op dat moment spontaan intuïtief vanuit Dat-wat-is wordt gereageerd, kan je antwoord goed zijn.

De ware ervaring is die ervaring dat het denken even geen antwoord weet, en het stil in je is, vol ontzag voor die waarneming: je bent dan even je ware zelf, ofwel de waarnemer, ofwel één met datgene wat is.

Waarheid

Die is: dat al het bijzondere, zijn bijzonderheid bewarend, tegelijk zijn kleine ik opheft en in het grote, het ik-loze, Ik ingaat.
Alle dingen ter wereld zijn onmisbare dingen in het geheel.
Ik ben die ben.

Waar draait het leven om?
-Met ons beperkte denken, ons alledaagse bewustzijn, kunnen wij deze vraag niet beantwoorden
-de waarheid is in het hier en nu, achter de zichtbare verschijnselen
-de waarheid is oneindig, onbeperkt
Ons eigen functioneren is zo vervuild, zo vals, dat wij eerst moeten ervaren, hoe wij zelf in elkaar steken.

Ware Zelf

Het ware zelf is de 'waarnemende aanwezigheid', die bewustzijn mogelijk maakt. Alle dingen verschijnen daarin.
Het is niet mogelijk via het denken of meditatie 'in' die waarnemer te komen. Je bent het immers zelf. Het 'ik' kan niet door 'mij' gekend worden. Je kan niet terugkijken naar datgene wat zelf kijkt. Immers het oog kan zichzelf ook niet zien.
Het beperkte denken kan het onbeperkte niet kennen.

Het ware zelf kan zich wel aan je openbaren, wanneer de tijd daarvoor rijp is. Dat is dan satori.

wie ben ik?

Wij zien alles door een filter van oordelen, vooroordelen, onwetendheid, misvattingen etc. Daardoor zien wij niet wat er echt bestaat.
Zen doorbreekt die conditioneringen door je methoden voor te schotelen, waarbij het denken geen enkel nut oplevert.
WANNEER JE ONVERWACHT EEN KLAP OF EEN ONZINNIG ANTWOORD KRIJGT, REAGEER JE INSTINCTIEF, zonder tussenkomst van het denken. Dan kan ineens de waarheid aan je verschijnen.

De waarheid is dat er alleen bewustzijn is, geen iets en ook geen niet-iets (MU dus). Of m.a.w. er is niet zo iets als materie afgescheiden van geest. Het is één geheel. Het een is een uitdrukking van het andere. Objecten in een droom zijn ook niet echt. Het zijn bewustzijnsbeelden. Zo zit onze werkelijkheid ook in elkaar. Alleen wij zien dat niet, omdat wijzelf deel uitmaken van diezelfde droom.
Bewustzijn staat hier voor het fundament van alles=natuur=werkelijkheid=universele geest=boeddha=God

Dat wat ziet, het zien en dat wat gezien wordt zijn het zelfde

Ik kan jou dus niet zien. Alleen 'ik' is er. Wat gezien wordt is
'ik' die ziet. Het 'ik' is een aspect van het geheel. Het ziet. Het ziet niet iets. Het ziet. Het heeft ook geen persoonlijke eigenschappen. Het ik is een centrum van waarneming. Maar wat wordt waargenomen?
IK ALLEEN BEN, MAAR GEEN DING IS Jouw ik heeft nog nooit een 'ding' gezien. Alles wat je ziet is een verschijning aan de Geest.
Of met andere woorden, wij dromen niet, wij worden gedroomd.
Alle dingen zijn louter verschijningen van en aan het bewustzijn.
Dat dingen reel lijken komt omdat wijzelf ook een deel van de droom zijn.
In je dromen kan je dat ervaren. Wat je meemaakt lijkt op het moment van dromen echt. Degenen die een uittreding hebben ervaren 'weten' dat. In je uittreding of je droom is de droomwereld 'echt', zo echt als onze dagwereld. Stoot maar niet tegen een tafel, want dat doet zeer. De muur is een keiharde muur, waar je niet doorheen kan.
Kom je uittredend in de echte omgeving van je eigen wereld, blijkt die zich als een droom te gedragen. Je kan door muren zweven, huizen veranderen ineens en allerlei figuren kunnen je kamer bevolken.

We leven dus in een droom. Alleen: We realiseren het ons niet.

Satori of verlichting is het "weten" van die droom.

Er is geen dromer, er is alleen maar dromen.
Niet ik leef het leven, maar het leven leeft mij. Je hebt tenslotte ook je eigen lichaam niet bedacht of de aarde gemaakt. Op welke leeftijd werd je je bewust van jezelf ? Toch deed je daarvoor van alles. Het leven leefde je.
Toen kwam er een soort van ik-gevoel. Er ontstond een centrum van weten, dat gegevens ontving van je zintuigen. Dat ging maar door en door, tot je een sterk gevoel van 'ik' ontwikkelde, dat alsmaar groeit bij elke handeling. Maar ook je gedachten blijken een eigen leven te leiden wanneer je er op gaat letten.

Jouw dagelijkse ik bestaat dus als een vorm van constructie, die is opgebouwd uit gedachten, die hun oorsprong vinden in een periode, waar je niet eens bewust was. Het zijn conditioneringen, die elke keer weer nieuwe informatie volgens hun patroon ordenen. Die verschillen per mens en zijn hoogst onbetrouwbaar, zoals getuigenverklaringen laten zien.

wijsheid

wijsheid komt alleen van binnen uit, wanneer er de realisatie is dat je geen begrenzing hebt, dat je geen objectieve werkelijkheid bent (geen object, geen subject). Wijsheid functioneert alleen wanneer het kleine verstand zwijgt. Zij is nooit over te dragen.

Wijzelf

Wat wij als 'ik' voelen is de optelsom van alle conditioneringen vanf de geboorte, dat is het etiket wat je opplakt: probeer eens iets te verdedigen, waar je een uur geleden tegen was: dat lukt je best, zo zie je dat je geprogrammeerd bent. Het "oorspronkelijke programma" is niet eens meer zichtbaar.

Ook wijzelf zijn in de kern oneindig, wat aan ons verschijnt is alleen een aspect van de oneindigheid

zelfherinnering

Je zelf herinneren is hetzelfde als ge-waarzijn van jezelf - 'ik ben.' Soms komt het vanzelf, het is een heel vreemd gevoel. Het is geen functie, het is geen denken, geen voelen: het is een andere bewustzijnstoestand. Het komt slechts in enkele ogenblikken uit zichzelf op, gewoonlijk in geheel nieuwe omgevingen, en je zegt tegen jezelf: 'hoe vreemd, ik ben hier!' Dit is zelfherinnering, op dit ogenblik herinner je jezelf. Later zal je dit soort momenten in zijn geheel kunnen herinneren. Van andere dingen weet je dat ze gebeurd zijn, maar je herinnert je niet alles dat dit moment omgaf.

Zelfherinnering is de sleutel tot zelfverwerkelijking. Je beseft op zo'n moment, dat je al die andere momenten niet bewust was. Je deed van alles, maar je was er niet bij. Je ontdekt dan dat je bijna heel je leven mechanisch doorbrengt, immers je was er niet. Alleen op momenten van zelfherinnering ben je echt in het werkelijke leven aanwezig.

Zen

Zen is iets wat gerealiseerd moet worden: je kan het niet doen of er in geloven.
Zen is alles.

zien

Zen beweert dat alle beschrijvingen van de wereld de waarheid niet zullen onthullen. We worden door de waarheid zelf onthuld: wij kunnen de waarheid niet zien: de Waarheid ziet. Dat wat verschijnt is het zgn. 'jij'. Je bent dus helemaal geen afgescheiden eenheid of object. Je hebt jezelf niet geschapen. Je bent louter een verschijning aan het Bewustzijn.
Wanneer je ziet, kijkt de Waarheid, maar het is niet jou 'ik' wat ziet. Jouw ik heeft zich ingekapseld in concepten, in beelden, in verwachtingen en oordelen. Het 'ik' ziet niet de waarheid, maar alleen geconditioneerde beelden. Pas wanneer die beelden zijn verdwenen, kan de Waarheid zich openbaren. Realiseer je daarom voortdurend dat het zien de sleutel is tot het vinden van de waarheid. In het louter waarnemen ben je één met de Waarheid. Dat is het maximale wat je kan doen, alleen, je weet dat nog niet.
Wanneer 'je' doet, heb je jezelf tussen de waarnemer(=de waarheid) en het waargenomene(=de waarheid) geplaatst, en kan je nooit één worden met de Waarheid (waar de waarnemer=het waarnemen=het waargenomene).
[Wanneer ik droom, is alleen mijn ik of innerlijk aan het dromen. Alles wat in de droom verschijnt, is een deel van mijn geest of van mijn beelden. Er zijn geen objecten, die 's morgens naast mijn kussen liggen. In diezelfde verhouding (be)staan wij t.o.v. de Waarheid. Wij zijn louter een verschijning van de Geest in zijn droom. Wij dromen niet, maar wij worden gedroomd. De ander, die tegenover ons zit aan de ontbijttafel, is van dezelfde substantie, dus louter een verschijning in onze droom, maar geen object. We kunnen in alle zekerheid slechts stellen dat het 'ik' als bewustzijnscentrum bestaat. Over de hele rest van onze omgeving kunnen we nooit zekerheid hebben.]
Er mag dus geen 'ik' zijn, dat ziet. Er moet louter zien zijn. Ofwel zie wat je ziet, en voeg daar geen oordelen of classificaties aan toe.

zoeken

Zoeken is zinloos. Datgene wat zoekt = het gezochte = het zoeken. Hoe kan dat zichzelf vinden?
Wanneer men meent dat achter het gezochte nog veel meer zit, is dat een hypothese, of een tweede hands informatie. Je kan alleen je-Zelf waarnemen in het waarnemen zelf.

De onderscheiding tussen ons Zelf en de wereld om ons heen is schijnbaar en moet zich opheffen, nadat wij via de rede tot de rand van de afgrond gekomen zijn: wat wij dan moeten doen is intuitief springen, ofwel de concepten achter ons laten, onze doelstellingen loslaten en het leven ervaren zoals het is, en niet zoals het zich aan ons ego voordoet.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Toen ik dingen er over ben gaan lezen voelde ik als een vis in het water, veel dingen stemde volledig overeen met mijn visie op dingen.
heerlijk!
Waarschuw beheerder
Misschien vind je het werk van een Husserl (de man die de taak op zich nam om alles tussen haakjes te plaatsen) of een Heidegger (het Zijn als dasein = er zijn) ook wel iets...
Westerse filosofen...maar hebben toch ook veel gemeen met dit soort ideeen...ze doen op zijn minst een zeer goede poging...
Waren dan ook redelijk populair bij de mensen uit het oosten...en nog steeds...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Of lees een Steppewolf of Siddarta...

Waarschuw beheerder
Ik zal es kijken :) danku
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 12 september 2007 om 04:44:
Een stukje Zen...

Volgens mij hebben we een nieuw record, zet zoveel mogelijk text in een forumbericht :lol:

Waarschuw beheerder
Tis meer als dit, het is focussen op realiteit zoals die is :p niet in woorden uit te leggen 8)

Waarschuw beheerder
buddha :respect:
Waarschuw beheerder
If you meet the Buddha, kill him

Waarschuw beheerder
:O
Waarschuw beheerder
Voordat mensen denken dat het een anti-boeddhisme uitspraak of zo is...nee hoor...komt vanuit het boeddhisme zelf die uitspraak... :p

Embrace nothing:
If you meet the Buddha, kill the Buddha.
If you meet your father, kill your father.
Only live your life as it is,
Not bound to anything.

laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Wijze uitspraak.

Waarschuw beheerder
Zo ik ben er weer eens (eindleijk). Even de tijd nemen om alles terug te lezen.

Maar om er even op terug te komen.
(sorry ben je naam kwijt jongen die in Thailand woont) Boeddha's mag je niet uitvoeren tenzij je kan aantonen dat het voor regelieus gebruik is.... o:)

Waarschuw beheerder
"De vinger die naar de maan wijst is niet de maan."

Waarschuw beheerder
2 Tao gezegdes uit de Tao Te Ching van Lao Tzu;

"The tao that can be told
is not the eternal Tao
The name that can be named
is not the eternal Name.

The unnamable is the eternally real.
Naming is the origin
of all particular things.

Free from desire, you realize the mystery.
Caught in desire, you see only the manifestations.

Yet mystery and manifestations
arise from the same source.
This source is called darkness.

Darkness within darkness.
The gateway to all understanding."

"When people see some things as beautiful,
other things become ugly.
When people see some things as good,
other things become bad.

Being and non-being create each other.
Difficult and easy support each other.
Long and short define each other.
High and low depend on each other.
Before and after follow each other.

Therefore the Master
acts without doing anything
and teaches without saying anything.
Things arise and she lets them come;
things disappear and she lets them go.
She has but doesn't possess,
acts but doesn't expect.
When her work is done, she forgets it.
That is why it lasts forever."
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op vrijdag 14 september 2007 om 17:47:

was wel geinig had deze gelezen en zie toevallig bij een maat een boeddha liggen zonder hoofd

ik dacht eerst :o das erg en toen moest ik denken aan deze zin :lol:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
:lol:

Die heeft hem wel heel letterlijk genomen dan idd... :p

Waarschuw beheerder
Ik heb ook een onthoofde boeddha :lol:

Maar ik heb z'n hoofdje er wel weer opgezet en met seconde lijm vastgeplakt. o:)

Een vriend van me, die de onthoofde boeddha per toeval ontdekte in mijn kamer, reageerde geschokt.

Waarschuw beheerder
:p lol

Waarom heb jij een boeddhabeeldje? Niet om te vereren of tegenop te kijken hoop ik?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 17 september 2007 om 14:29:
reageerde geschokt

ik ook eerst en toen dacht ik
Uitspraak van TYHARO op vrijdag 14 september 2007 om 17:47:

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 15 september 2007 om 18:29:
Boeddha's mag je niet uitvoeren tenzij je kan aantonen dat het voor regelieus gebruik is....

Net terug van vakantie uit Thailand. Met twee Buddha-beeldjes in mijn handbagage. Eentje gekocht bij Doi Suthep (14de eeuwse tempel bij Chiang Mai in de buurt), de ander in Bangkok :)

Waarschuw beheerder
Tip voor geintresseerden;

{ongeldige bron voor embed: http://video.google.nl/videoplay?docid=-2309502165382017424}
{ongeldige bron voor embed: http://video.google.nl/videoplay?docid=1748298535022015119}

Alan watts (y)

Hoe triest om op te merken dat de filmpjes opgenomen zijn in 1973 en te
weten waar we nu zijn...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Chanten (Y) (Y)

Waarschuw beheerder
Mijn ventje is weer terug uit Thailand en heeft een hele mooie Boeddha voor me mee genomen. Ik heb heel veel foto's gezien van Tempels en boeddha's en we gaan zeker samen nog een keertje terug. Mooi daar!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 23 september 2007 om 18:26:
Mijn ventje is weer terug uit Thailand en heeft een hele mooie Boeddha voor me mee genomen

had ie er voor mij ook een mee?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 17 september 2007 om 21:09:
Waarom heb jij een boeddhabeeldje? Niet om te vereren of tegenop te kijken hoop ik?

Ik heb er wel meer dan één. Ik heb er 5 B)

Heeft m'n moeder voor me gekocht.. ik heb een soort altaar-achtig iets ervan gemaakt zeg maar. Niet zozeer om te vereeren. Vind het gewoon mooi. Soms bid ik er wel naar. Maar het is niet zozeer religieus bedoeld.

Waarschuw beheerder
Als je bid naar boeddha, bid dan in gedachten dat je hetzelf bent ;)
Mits je begrijpt wat ik ermee wil zeggen natuurlijk.

Waarschuw beheerder
Ik bid meestal naar m'n spirituele begeleiders die ik niet ken, maar waarvan ik wel geloof dat ze bestaan. ;)

Waarschuw beheerder
Jezelf kennen lijkt me een veel betere spirituele oplossing
wat eigenlijk weer een concept is maargoed.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 10 september 2007 om 01:34:
Het Boeddhisme vind ik ook zeer interessant! Vele malen aantrekkelijker dan het Christendom of de Islaam als je het mij vraagt.

dat vindt ik nou ook
Waarschuw beheerder
wat is er nu precies met die monniken enzo aan de hand?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op donderdag 27 september 2007 om 18:48:
wat is er nu precies met die monniken enzo aan de hand?

ze waren een vreedzaam protest aan het voeren tegen de regering ( Junta ) ... omdat de prijzen niet te harden zijn in Birma ...

geloof dat ze nu al een dag of 7 een protst mars aan het lopen zijn die elke dag uit meer en meer monniken bestond ...

er was al via media duidelijk gemaakt dat er verzet vanuit de regering zou kunnen komen ...

vandaag it happend :( ...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van VageJetje op donderdag 27 september 2007 om 18:56:
vandaag it happend

:o echt niet normaal

dat zijn echt de laatste mensen die iets zou moeten overkomen door zo'n overheid geloof dat er ook dode zijn gevallen toch

zal ff het nieuws tjekken maar vond het wel thuishoren in dit topic
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op donderdag 27 september 2007 om 19:05:
dode zijn gevallen toch

zo ver ik in de media heb kunnen vinden ... waren er eerst 4-5 doden ... maar ook berichten over 2 doden ... maar er schijnen ook een stuk of 300 moninniken opgepakt te zijn in vrachtwagens ...

Uitspraak van Dre@mc@tcher op donderdag 27 september 2007 om 19:05:
zal ff het nieuws tjekken maar vond het wel thuishoren in dit topic

wilde hier eigenlijk komen kijken of het onderwerp al gevallen was :) ...

volg het al een aantal dagen in de media namelijk spits stond het ook bijna alle dagen in :yes:
Waarschuw beheerder
laat mij niet lachen

maaarreee...als je me iets wilt vertellen 'oh machtige boedhha'
kom dan face to face...dat is een stuk moeilijker he?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Mimi o:) op donderdag 27 september 2007 om 19:14:
laat mij niet lachen

oke zulle we niet doen ;p

Uitspraak van VageJetje op donderdag 27 september 2007 om 19:13:
zo ver ik in de media heb kunnen vinden ... waren er eerst 4-5 doden ... maar ook berichten over 2 doden ... maar er schijnen ook een stuk of 300 moninniken opgepakt te zijn in vrachtwagens ...

http://www.ad.nl/buitenland/article1696230.ece
Waarschuw beheerder
vanmiddag bij de kapper toevallig nog een stuk over gelezen.... klonk best wel interessant... :yes:

Misschien keertje boek over kopen.. :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Loe$$ie op donderdag 27 september 2007 om 21:29:
Misschien keertje boek over kopen..

op internet staat heel veel (Y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Mimi o:) op donderdag 27 september 2007 om 19:14:
maaarreee...als je me iets wilt vertellen 'oh machtige boedhha'
kom dan face to face...dat is een stuk moeilijker he?

Ik weet er niks van hoor zijn gewoon allemaal dingen die ik heb terug gevonden op internet wat ik wel interessante dingen vond

Waarschuw beheerder
One moon shows in every pool
in every pool the one moon

Zen Forest Saying

If you understand, things are just as they are...
if you do not understand, things are just as they are

Zen proverb

All conditioned things are impermanent
be a lamp unto yourself

Buddha's last words
Waarschuw beheerder
Uitspraak van *BoGuS* op donderdag 30 augustus 2007 om 00:58:
De geloven die nu zeg maar "het meeste gelooft worden" die dringen zich op. Verbieden en dwingen je

idd de 10 geboden bijvoorbeeld

Eert uw vader en uw moeder, opdat uw dagen verlengd worden in het land, dat u de HEERE uw God geeft.

Gij zult niet doodslaan.

Gij zult niet echtbreken.

Gij zult niet stelen.

Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.

Gij zult niet begeren uws naasten huis; gij zult niet begeren uws naasten vrouw, noch zijn dienstknecht, noch zijn dienstmaagd, noch zijn os, noch zijn ezel, noch iets, dat uws naasten is.

heel anders als

Binnen het Tibetaans Boeddhisme wordt door leken geen eed afgelegd en wordt er vaak gezegd, dat niet-monniken beter geen eed mogen zweren, aangezien een eed breken erger is dan een eed niet maken

Ik denk dat je de historische context niet uit het oog moet verliezen bij het maken van dit soort overwegingen. De 10 geboden zijn voor een nomadenvolk opgesteld in het Midden-Oosten, meer dan 2000 jaar geleden. Waarschijnlijk waren deze geboden, en hun formuleringen op een of andere maniere voor die mensen toen erg relevant. Dit neemt natuurlijk niet weg dat een al te letterlijke interpretatie totaal niet past in onze contemporaine omstandigheden. De leer van Boeddha is in een totaal andere historische context/cultuur tot stand gekomen dan de tien geboden voor het volk Israel.

ik voel me persoonlijk wel aangetrokken tot het Zen-Boeddhisme. Hoewel het voor mij als academisch geschoolde westerling toch in zekere mate rationeel ondoordringbaar is. Maarja Zen staat natuurlijk boven de menselijke ratio.

Waarschuw beheerder
Het leven kan ook niet rationeel verklaard worden.
We proberen allemaal wel te verklaren wat dingen zijn
en we schoppen de wereld alsof het een voorwerp is uit
wraak onszelf te zien als een trekpop die door het leven
geleeft word.
NIKS is echt verklaarbaar, wie zegt dat wij bijvoorbeeld
niet kleiner zijn dan een atoom van een vééééél groter iets?
En sommige wetenschap is daarentegen weer conformerend dat
alles uit energie bestaat, en zelfs dát zijn concepten.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Laatst heb ik overigens een heel fijn boek gelezen van een Duitse auteur, waarvan ik de naam niet meer weet, die ik sterk aanraad. Het heette 'Het Zenboeddhisme in de kunst van het boogschieten'.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Oja van Eugen Herrigel, die ga ik es opzoeken :) (y)
Waarschuw beheerder
Exact, ik heb trouwes de Nederlandse vertaling gelezen.

Waarschuw beheerder
Oke, zal van de week es in de stad kijken :)

Een bestand met audio bestanden.

Alan Watts - Tao Of Philosophy

Vooral 'Man in nature' is (y)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Als je een goed boek wil lezen over het Boeddhisme, probeer dan eens "Boeddhisme in alle eenvoud" van Steve Hagen.

Steve Hagen is een Zen-priester en legt goed uit wat nou eigenlijk de kern is van de Boeddhistische leer, zonder alle opsmuk. Zeer leerzaam!

Waarschuw beheerder
Eigenlijk is het ook niet te begrijpen, je kan het enkel voelen, en zelfs dat bestaat niet.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 21 september 2007 om 04:16:
Alan watts (y)

You're trying to straighten out a wriggly world, no wonder you're in trouble

:respect:
Mooi gezegd :D

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 21 september 2007 om 04:16:
Hoe triest om op te merken dat de filmpjes opgenomen zijn in 1973 en te
weten waar we nu zijn...

Maar mooi om te weten dat er steeds meer mensen zijn die deze manier van denken proberen te leren. Er is hoop voor de toekomst.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Hehe is echt zo, omdat wij oordelen over goed en slecht creeren we deze wereld, en laten we het ook toe om kwaad te laten bestaan t.o.v. goed.

Dit komt uit de Tao Te Ching;

Hoofdtuk 29,

Do you want to improve the world?
I don't think it can be done.

The world is sacred.
It can't be improved.
If you tamper with it, you'll ruin it.
If you treat it like an object, you'll lose it.

Zen en Tao hebben ook veel overeenkomsten.
Waarschuw beheerder
Tao is mooi om te lezen. Ik herkende zelfs in een fragment het verhaal van Jezus :|

Niet echt gek natuurlijk, het verhaal van Jezus had bijv. Japan eerder bereikt dan de meeste Europeanen.

Maar zoals ik al zei, er zijn steeds meer mensen die hier mee eens zijn. De wereld moet je laten zoals het is.

Uit welk jaar komt die tekst?
Uitspraak van verwijderd op woensdag 10 oktober 2007 om 09:14:
Dit komt uit de Tao Te Ching;

Hoofdtuk 29,

laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Spot op woensdag 10 oktober 2007 om 14:13:
Maar zoals ik al zei, er zijn steeds meer mensen die hier mee eens zijn. De wereld moet je laten zoals het is.

:yes:

Uitspraak van Spot op woensdag 10 oktober 2007 om 14:13:
Uit welk jaar komt die tekst?

6th century BC :p
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 10 oktober 2007 om 14:19:
6th century BC

Moet je nagaan... Het was toen al bekend. Filosofie moet echt een veel grotere plek krijgen in deze maatschappij. Oude kennis is nog steeds relevant...

Waarschuw beheerder
Hehe ja.

Boeddha is ook niet letterlijk een naam, het betekent ; de man die ontwaakte.
Waarvan? van alles wat een illusie is.
Ik begin al aardig in zijn voetsporen te treden, maar het is geen doel.
Doelen zijn er sowiezo niet in zelfonderzoek omdat er enkel "nu" is, niks anders.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Iedereen kan dus boeddha zijn, behalve vrouwen :P

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Spot op woensdag 10 oktober 2007 om 15:26:
Iedereen kan dus boeddha zijn, behalve vrouwen

Ook vrouwen :p Boeddhina's ;p
Waarschuw beheerder
Boeddha betekend gewoon "de verlichte"... ;)
Maar dat is iemand die ontwaakt is idd natuurlijk... :p

Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op woensdag 10 oktober 2007 om 16:13:
Boeddha betekend gewoon "de verlichte"... ;)
Maar dat is iemand die ontwaakt is idd natuurlijk... :p

Bijdehand :[ maar hou wel van je hoor :flower:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 10 oktober 2007 om 15:07:
Ik begin al aardig in zijn voetsporen te treden, maar het is geen doel.

Dan gaan we nog ff verder... O:)

Zijn voetsporen? Hun (Gautama was de 28e Boeddha) voetsporen bedoel je... :9

Waarschuw beheerder
Oke, het is uit! Dit was de druppel! :@

Waarschuw beheerder
nee, uit is uit! :p

Waarschuw beheerder
Wel bekend onder het boeddhisme 'het ik is een illusie'

Waarschuw beheerder
:yes: De jij, de wij, allemaal illusies omdat er geen verschil is tussen de asbak op tafel of jij :9

Waarschuw beheerder
Exactly ;)

Waarschuw beheerder
Je hoeft geen wetenschapper te zijn om het te begrijpen, integendeel alles wat wij zogenaamd willen weten als mens heeft toch geen zin omdat alles onverklaarbaar is en blijft.

Waarschuw beheerder
Er kwam spontaan een Zen koan in me op;

Hoe kan ik op 1 been zitten?

O:)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 11 oktober 2007 om 14:00:
Hoe kan ik op 1 been zitten?

Men neme een zaag...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Nee, koans zijn niet op te lossen door oplossingen te zoeken die met
handelen te maken hebben. ;p
Koans zijn niet rationeel op te lossen. 8)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 12 oktober 2007 om 07:39:
Nee, koans zijn niet op te lossen door oplossingen te zoeken die met
handelen te maken hebben. ;p
Koans zijn niet rationeel op te lossen.

Dan snap ik 'm niet. Hoe wil je op 1 been zitten zonder te handelen als zitten een handeling is :S?

Waarschuw beheerder
:p hehe :lol: ja...that's the whole trick...

Waarschuw beheerder
"Een koan is een woord, zin, dialoog of verhaal dat leerlingen van het zenboeddhisme gebruiken om tot verlichting te komen. Zij leren dit niet door rationele studie, maar door contemplatie. Een bekende koan is "Wat is het geluid van één hand?" Dergelijke raadsels hebben koans de reputatie gegeven van absurde paradoxen, maar koans zijn meer dan dat. Koans zijn helemaal geen paradoxen, aangezien ze niet bedoeld zijn om rationeel te begrijpen: ze overstijgen het rationele en zijn voor een zenboeddhist een instrument om tot verlichting te komen. Op de website Zen Koans van Ashida Kim vind je een gevarieerde lijst van koans."

Waarschuw beheerder
Zen Proverbs, Sayings and Quotes

Do not seek to follow in the footsteps of the men of old; seek what they sought.
Basho

An autumn night... don't think your life, didn't matter.
Basho

There is nothing you can see that is not a flower; there is nothing you can think that is not the moon.
Basho

At any given moment, I open my eyes and exist. And before that, during all eternity, what was there? Nothing.
Ugo Betti

The torch of doubt and chaos, this is what the sage steers by.
Chuang-tzu

It is everywhere.
Chuang-tzu

To a mind that is still, the whole universe surrenders.
Chuang-tzu

If you cannot find the truth right where you are, where else do you expect to find it?
Dogen

Zazen is itself enlightenment.
Dogen

The whole moon and the entire sky are reflected in one dewdrop on the grass.
Dogen

There is no beginning to practice nor end to enlightenment; There is no beginning to enlightenment nor end to practice.
Dogen

And the end of all our exploring will be to arrive where we started and know the place for the first time.
T.S. Eliot

When you are deluded and full of doubt, even a thousand books of scripture are not enough. When you have realized understanding, even one word is too much.
Fen-Yang

Should you desire great tranquility, prepare to sweat white beads.
Hakuin

Zen: Seeing into one's own nature.
Hui-neng

How do you step from the top of a 100-foot pole?
koan

It is better to practice a little than talk a lot.
Muso Kokushi

We shape clay into a pot, but it is the emptiness inside that holds whatever we want.
Lao Tzu

A journey of a thousand miles begins with a single step.
Lao Tzu

So little time, so little to do.
Oscar Levant

The only Zen you find on the tops of mountains is the Zen you bring up there.
Robert M. Pirsig

The fundamental delusion of humanity is to suppose that I am here and you are out there.
Yasutani Roshi

The quieter you become, the more you can hear.
Baba Ram Dass

Natural and super-natural, temporal and eternal - continuums, not absolutes.
Albert Schweitzer (paraphrased)

You must neither strive for truth nor seek to lose your illusions.
The Shodoka

We have two eyes to see two sides of things, but there must be a third eye which will see everything at the same time and yet not see anything. That is to understand Zen.
D. T. Suzuki

As long as you seek for something, you will get the shadow of reality and not reality itself.
Shunryu Suzuki

Zen is not some kind of excitement, but merely concentration on our usual everyday routine.
Shunkyu Suzuki

In the beginner's mind there are many possibilities, but in the expert's mind there are few.
Shunryu Suzuki

The most important point is to accept yourself and stand on your two feet.
Shunryu Suzuki

Life is like stepping onto a boat that is about to sail out to sea and sink.
Shunryu Suzuki

My heart burns like fire but my eyes are as cold as dead ashes.
Sayen Shaku

To set up what you like against what you don't like -- this is the disease of the mind.
Sheng-ts'an

No yesterday, no tomorrow, and no today.
Sheng-ts'an

Don't seek reality, just put an end to opinions.
Sheng-ts'an

When you get there, there isn't any there there.
Gertrude Stein

Water which is too pure has no fish.
Ts'ai Ken T'an

Nothing is exactly as it seems, nor is it otherwise.
Alan Watts

Let the dead bury the dead.
Western Koan

What does mysticism mean? It means the way to attain knowledge. It's close to philosophy, except in philosophy you go horizontally while in mysticism you go vertically.
Elie Wiesel

Ten thousand flowers in spring
the moon in autumn,
a cool breeze in summer,
snow in winter.
If your mind isn't clouded by unnecessary things,
this is the best season of your life.
Wu-men

Since it is all too clear
It takes time to grasp it.
When you understand that it's foolish to look for fire with fire,
The meal is already cooked.
Wu-men

.

The instant you speak about a thing, you miss the mark.

If you're attached to anything, you surely will go far astray.

Only the crystal-clear question yields a transparent answer.

All of the significant battles are waged within the self.

Life is the only thing worth living for.

Better to sit all night than to go to bed with a dragon.

Live every day like your hair was on fire.

If you understand, things are just as they are; if you do not understand, things are just as they are.

When you get to the top of the mountain, keep climbing.

The mind should be as a mirror.

There is nothing infinite apart from finite things.

Everyday life is the way.

Great Faith. Great Doubt. Great Effort. - The three qualities necessary for training.

If you do not get it from yourself, Where will you go for it?

Do not permit the events of your daily life to bind you, but never withdraw yourself from them.

Where there is great doubt, there will be great awakening; small doubt, small awakening, no doubt, no awakening.

Sitting peacefully doing nothing Spring comes and the grass grows all by itself.

Everything the same; everything distinct.

Lovely snowflakes, they fall nowhere else!

Chop wood, carry water.

Possessing much knowledge is like having a thousand foot fishing line with a hook, but the fish is always an inch beyond the hook.

A noble heart never forces itself forward. Its words are as rare gems, seldom displayed and of great value.

If you meet on the way a man who knows, Don't speak a word -- Don't keep silent!

Even a good thing isn't as good as nothing.

This is not the Buddha, this is the Buddha.

One moon shows in every pool, in every pool the one moon.

.

Studying Zen, learning the way, is originally for the sake of birth and death, no other thing.

What do I mean by other things? Arousing the mind and stirring thoughts right now; having contrivance and artificiality; having grasping and rejecting; having practice and realization; having purity and defilement; having sacred and profane; having Buddhas and sentient beings; writing verses and songs, composing poems and odes; discoursing on Zen and the way; discoursing on right and wrong; discoursing on past and present.

These various activities are not relevant to the issue of birth and death; they are all "other things."
Chien-ju

Waarschuw beheerder
Wat stil hier ;p
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 24 oktober 2007 om 00:36:
Wat stil hier

Ja idd meeste zijn in meditatie denk ik ;p
Waarschuw beheerder
Als iemand Boedha beeldjes wil of whatever met boedhisme te maken heeft.. let me know!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op donderdag 25 oktober 2007 om 14:35:
Ja idd meeste zijn in meditatie denk ik ;p

Dat kwam ook al in me op :x :lol:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 26 oktober 2007 om 04:12:
Het leven is lijden dus de magie is eigenlijk om je aan te passen zodat
je niet lijd.

idd door het vermijden van het hebben van verlangens
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 26 oktober 2007 om 04:12:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vier_Nobele_Waarheden

van wikipedia staat in het begin van het topic ook heel veel

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Dre@mc@tcher op vrijdag 26 oktober 2007 om 18:11:
idd door het vermijden van het hebben van verlangens

Hehe, eigenlijk best simpel, want als je puur voor het 'nu' zou leven zou je geen verlangens kúnnen hebben. :p

Ik zie leven voor de 'toekomst' en dus 'verlangen naar...' als het
niet leven van het leven. Hoe kan je ooit gezegd hebben dat je hebt geleeft als je het 'nu' weggooid? 8)

Uitspraak van Dre@mc@tcher op vrijdag 26 oktober 2007 om 18:11:
van wikipedia staat in het begin van het topic ook heel veel

Effe kijken ;p
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 27 oktober 2007 om 18:35:
Hehe, eigenlijk best simpel, want als je puur voor het 'nu' zou leven zou je geen verlangens kúnnen hebben.

Ik zie leven voor de 'toekomst' en dus 'verlangen naar...' als het
niet leven van het leven. Hoe kan je ooit gezegd hebben dat je hebt geleeft als je het 'nu' weggooid?

juist dat vond ik zo interessant aan het boeddhisme

Jaag niet achter het verleden aan.
Verlang niet naar de toekomst.
Het verleden is niet meer.
De toekomst is nog niet begonnen.

-Boeddha

Waarschuw beheerder
Precies :p

Dit kwam gister in me op;

"Alles is goed en slecht, in elke betekenis van het
woord. De problemen onstaan door de illusie eruit
te kunnen kiezen."

Waarschuw beheerder
Alles heeft 2 kanten ;)

Denk es aan een berg, de ene kant word verlicht door de zon en de
andere kant is donker door schaduw.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Wen :gaap: :gaap: :gaap: op zaterdag 27 oktober 2007 om 19:54:
?

hold that thought!
Waarschuw beheerder
hold that thought!

licht maar even toe

en welke illusie
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Wen :gaap: :gaap: :gaap: op zaterdag 27 oktober 2007 om 20:55:
welke illusie

Als jij perse bij de 'goede' wil horen neem je afstand van de oppositie die je dan zelf aanmaakt. En zo maak je je leven tot een sleur om te denken in de illusie dat je kan kiezen.

Goed kan niet zonder kwaad bestaan
Lelijk niet zonder mooi
Boven niet zonder onder
Sterk niet zonder slap
Vrouw niet zonder man
Wit niet zonder zwart
Weten niet zonder niet weten.
Dood niet zonder leven.
Beweging zonder stilstaan.
Winnen niet zonder verliezen.
Jong niet zonder oud.

Het een bestaat vanuit de constatering van het contrast met het ander.

Het enige wat je kan doen is accepteren voor wat het is.
Doe je dat niet, dan maak je alleen jezelf erg moeilijk.
En ik weet dat het moeilijk is in een maatschappij als deze
maar je hoeft je echt niet als een zielig en machteloos iets te voelen
want uiteindelijk maak je jezelf ook dat wijs.

Je hoeft alleen maar te begrijpen dat we in een universum leven
en je zal snappen dat je nooit dood zal gaan.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Stukje uit de Tao Te Ching;

Hoofdstuk 1 :

The tao that can be told
is not the eternal Tao
The name that can be named
is not the eternal Name.

The unnamable is the eternally real.
Naming is the origin
of all particular things.

Free from desire, you realize the mystery.
Caught in desire, you see only the manifestations.

Yet mystery and manifestations
arise from the same source.
This source is called darkness.

Darkness within darkness.
The gateway to all understanding.

Hoofstuk 2 :

When people see some things as beautiful,
other things become ugly.
When people see some things as good,
other things become bad.

Being and non-being create each other.
Difficult and easy support each other.
Long and short define each other.
High and low depend on each other.
Before and after follow each other.

Therefore the Master
acts without doing anything
and teaches without saying anything.
Things arise and she lets them come;
things disappear and she lets them go.
She has but doesn't possess,
acts but doesn't expect.
When her work is done, she forgets it.
That is why it lasts forever.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
http://www.buddhanet.net/ftp12.htm

Een aanrader is;

Make Your Mind an Ocean — Ven. Lama Thubten Yeshe.

"Your mind is Your religion" B)

Waarschuw beheerder
Luistervoer :flower:

Alan Watts - Tao Of Philosophy.
http://www.filefactory.com/file/779265/

Who Is It Who Knows There Is No Ego.
http://www.filefactory.com/file/915db9/

Alan Watts - Out Of The Trap.
http://www.filefactory.com/file/8554c1/

Alan Watts - Diversen.
http://www.filefactory.com/file/7d4207/

The Summer Of Love - The Psychedelic Experience.
http://www.filefactory.com/file/96b6dd/

Alan Watts - Buddhism, Religion Of No Religion.
http://www.filefactory.com/file/be0dc7/

Alan Watts - Eastern And Western Zen 1.
http://www.filefactory.com/file/d8f662/
laatste aanpassing