Partyflock

Forumonderwerp · 955461
2861x bekeken
Waarschuw beheerder
Mijn vraag is of jullie van het onderstaande bewust zijn. Niet zozeer de bedragen die genoemd worden maar het feit dat depressie op steeds jongere leeftijd voor komt?

Amersfoort, 13 juni 2007

Depressie kost 1,3 miljard euro per jaar
Per jaar lijden er in Nederland driekwart miljoen mensen aan een depressie. Van alle volwassen Nederlanders heeft 1 op de 5 ooit een depressie gehad. Naast het persoonlijk lijden brengt dit veel maatschappelijke kosten met zich mee: zo’n 660 miljoen aan ziektekosten en een vergelijkbaar bedrag aan ziekteverzuim en verlies van arbeidsproductiviteit. Samen goed voor 1,3 miljard euro per jaar. Vandaag zendt RTL Nieuws om 18:00 uur en om 19:30 uur een interview uit met Jos de Beer, directeur van GGZ Nederland over het thema depressiepreventie.

Depressie komt op steeds jongere leeftijd voor
Wordt Nederland psychisch ongezonder? Nee, dat is niet het geval, ook al eist een steeds dynamischer wordende samenleving wel zijn slachtoffers. De kennis over depressie is enorm gegroeid in de afgelopen jaren en daardoor zijn we in staat om een depressie beter te herkennen. Wat zorgelijk is, is dat depressie op steeds jongere leeftijd voorkomt.

Preventie loont
Uit onderzoek is bekend dat een depressie, indien vroeg gesignaleerd, adequaat kan worden aangepakt en zelfs kan worden voorkomen. Veel mensen zijn onbekend met symptomen van een depressie. Daardoor lijden mensen onnodig lang en bestaat het risico dat klachten verergeren. Door er snel bij te zijn, zijn klachten vaak met eenvoudige maatregelen terug te dringen. Preventie van depressie loont dus.

Nationaal actieprogramma
Nederland kan veel profijt hebben van een nationaal actieprogramma “Depressiepreventie biedt perspectief”. Een dergelijk programma moet drie elementen bevatten:- een overheidscampagne om mensen bewust te maken van depressieve symptomen en wat je daaraan zelf aan kunt doen,

- informatie aan professionals, zoals leerkrachten, huisartsen en bedrijfsartsen, hoe zij depressieve symptomen kunnen herkennen en mensen kunnen motiveren om iets aan hun klachten te gaan doen, en

- een makkelijke toegang voor mensen met depressieve klachten realiseren om hen gebruik te laten maken van kortdurende trainingen die hen helpen depressieve klachten om te buigen. Dat kan door met hulp van een trainer een werkboek door te nemen of via een training met lotgenoten, al dan niet via internet.

Op 14 juni worden de kabinetsplannen voor de komende periode bekend gemaakt. Minister Klink van VWS heeft al laten doorschemeren dat preventie hoog op het lijstje staat. GGZ Nederland gaat ervan uit dat depressiepreventie daar bij staat, maar ook dat de minister bereid is geld en energie te steken in een actieprogramma.
Waarschuw beheerder
het is zondag pik

Waarschuw beheerder
donateur
wordt een beetje depressief van dit soort berichten. :(
Waarschuw beheerder
zie nergens bedragen staan maar wel getallen bedoel je dat?

Waarschuw beheerder
donateur
Tja, ben er al een tijdje 'bewust' van.

Mijn vriendin heeft hier op haar 16e al behoorlijk last mee gehad.

Waarschuw beheerder
donateur
Blablabla
Waarschuw beheerder
donateur
ik word depressief van je eikel (N)

Waarschuw beheerder
je word toch vanzelf depro van al die droeftoeters om je heen!!
geldwolven, rechtse ballen, ultra rechtse rellewappers,troep in de lucht, haast, kutmuziek overal en nergens..
BAH

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 17 juni 2007 om 23:28:
geldwolven, rechtse ballen, ultra rechtse rellewappers,troep in de lucht, haast, kutmuziek overal en nergens..
BAH

:cheer::cheer::cheer::cheer::cheer::cheer::cheer::cheer:

Waarschuw beheerder
Kutmuziek is leuk! b)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 17 juni 2007 om 22:47:
wordt een beetje depressief van dit soort berichten

ik heb niet eens zin om het te gaan lezen :gaap:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 17 juni 2007 om 22:47:
wordt een beetje depressief van dit soort berichten.

Uitspraak van vanalles op zondag 17 juni 2007 om 22:47:
het is zondag pik

Uitspraak van *LRH* op zondag 17 juni 2007 om 23:25:
ik word depressief van je eikel

nu sterf:X
Waarschuw beheerder
teveel leesvoer voor de zondagavond
Waarschuw beheerder
Als jullie al van zo'n tekst depressief worden is
het nu ook al niet echt goed gesteld met jullie :O
Waarschuw beheerder
donateur
Ben er al anderhalf jaar vanaf :/
maar heb ruim 6 maanden last gehad van een Depressie veel vrienden verloren (Y)
Mja weet wel wie mn vrienden nu zijn.

Waarschuw beheerder
donateur
ja daar ben ik van bewust..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Jaapieee op maandag 18 juni 2007 om 08:25:
veel vrienden verloren
Mja weet wel wie mn vrienden nu zijn.

Ik ken het probleem
Ik ben nu dan nog steeds bezig om alle ellende een plek te geven
en stuur nog steeds mensen bij me weg die steeds proberen terug te komen

Ik ben er ook een aantal 'verloren' maar ben nu toch echt wel blij dat ik die mensen geen aandacht meer hoef te geven
Ik heb nu mensen waar ik wel wat aan heb
Uitspraak van Jaapieee op maandag 18 juni 2007 om 08:25:
Ben er al anderhalf jaar vanaf :/

Is toch iets om trots op te zijn dan toch :d
Waarschuw beheerder
Uitspraak van (Ilse) op maandag 18 juni 2007 om 16:03:
Is toch iets om trots op te zijn dan toch

trots moet je altijd op jezelf zijn
Waarschuw beheerder
Duidelijk hoe mensen over dit soort onderwerpen denken. Ik begin er uiteraard niet voor niks over en hoewel ik de jongeren over dit soort onderwerpen liever met rust laat, heb ik het alleen maar goed met ze voor.
Het is alleen iets waar we met ze allen mee bezig moeten zijn want het is een stukje realiteit waar we met z'n allen middenin zitten en voor sommigen al te laat en er niet meer 123 uit komen.
Het feit dat het dodenaantal door depressie twee maal zo hoog ligt als die van verkeersslachtoffers zou ons allemaal wakker moeten schudden.
Je kan doen alsof je neus bloed of je kop in het zand steken en zolang het goed gaat je eigen weg in slaan, maar er zijn een heleboel mensen die dat niet kunnen en iemand om zich heen nodig hebben....al is het maar voor een luisterend oor..... een beetje aandacht.....
Waarschuw beheerder
Uitspraak van hobbie op maandag 18 juni 2007 om 20:12:
trots moet je altijd op jezelf zijn

Dat is waar maar het blijft moeilijk
Heb laatst mn heftuck-certificaat behaald en had 7 fout (je mocht er 15 maken) maar ik was echt niet trots op mezelf.
Collega's zeiden van meid Jij bent degene die alles in 1 keer moest kennen en de mannen die daar waren rijden al jaren op zo'n ding Dus leg die lat niet te loog voor jezelf en geef jezelf een schouderklop(je)
Achteraf gezien had ik de lat ook te hoog gelegt en ben ik nu wel volop trots
Je moet jezelf wel eens oppeppen om in jezelf geloven

Uitspraak van P-Daddy op dinsdag 19 juni 2007 om 15:28:
een luisterend oor..... een beetje aandacht.....

Luisteren

Als ik je vraag om naar mij te luisteren
en jij begint mij adviezen te geven,
dan doe je niet wat ik je vraag

Als ik je vraag om naar mij te luisteren
en jij begint mij te vertellen waarom
ik iets niet zo moet voelen zoals ik voel
dan neem je mijn gevoelens niet serieus

Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij denkt dat jij iets moet doen om
mijn problemen op te lossen,
dan laat je mij in de steek.
Hoe vreemd dat ook mag lijken.

Misschien is dat de reden waarom voor
sommige mensen bidden werkt omdat
god niets terug zegt en hij geen adviezen
geeft of probeert dingen voor je te regelen.
Hij luistert alleen maar en vertrouwt erop
dat je er zelf wel uit komt

Dus, alsjeblieft, luister alleen maar naar me en probeer me te begrijpen

En als je wilt praten, wacht dan even en ik beloof je dat ik op mijn beurt naar jou zal luisteren
Waarschuw beheerder
Uitspraak van (Ilse) op dinsdag 19 juni 2007 om 20:56:
Je moet jezelf wel eens oppeppen om in jezelf geloven

En dat is nou waar we met z'n allen op moeten letten want niet iedereen kan dat!!
Iemand die er doorheen zit, energieloos is en dus geen positieve instelling voor zichzelf kan creeëren zou weleens de negatieve gedachten de overhand kunnen geven. Iedereen kan dan wel bedenken welke kant dat dan op kan gaan.....

Waarschuw beheerder
Ik ben het er helemaal mee eens.:yes:

Uitspraak van ®uffy :respect:© op zondag 17 juni 2007 om 23:08:
gewoon een spuitje geven

tuurlijk joh, ga maar vast krom staan, mag jij de eerste zijn.:lol:
Ik tref gewoon al voorzorgsmaatregelingen.O:)

Heb trouwens ook het idee dat veel depressies komen door de maatschappij en de hoge verwachtingen die ze hebben en als gewoon mens daar niet aan kunnen voldoen.
Waarschuw beheerder
goh hoe zou dat komen de wereld wordt met de dag kutter,
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 20 juni 2007 om 19:26:
Heb trouwens ook het idee dat veel depressies komen door de maatschappij en de hoge verwachtingen die ze hebben en als gewoon mens daar niet aan kunnen voldoen.

Oorzaken

Er bestaat niet 1 oorzaak van depressie. Het is niet te voorspellen wie uiteindelijk een depressie zal krijgen. Wel zijn extra risico's bekend. Dat wil zeggen: er is meer risico in onderstaande gevallen. De extra risico's hebben te maken met geslacht en leeftijd, met individuele kwetsbaarheid, met de omgeving, en met levensgebeurtenissen.
In veel gevallen zal de oorzaak van depressie te maken hebben met een aantal van onderstaande omstandigheden.

Geslacht en leeftijd

Vrouwen hebben 2 keer zo veel kans op een depressie.
Depressie komt vaak voor in de leeftijd van 25 tot 45 jaar, en minder bij ouderen en kinderen.

Individuele kwetsbaarheid

Het is voor een deel erfelijk. Als de ene helft van een eeneiige tweeling depressief is, dan krijgt in 60% van de gevallen de andere helft het ook. Kinderen van ouders met depressie hebben een 3 keer zo grote kans.
Mensen die wat angstig en emotioneel in het leven staan, die een chronische lichamelijke ziekte of andere psychische stoornissen hebben, en volwassen homoseksuele mannen en vrouwen worden vaker wat vaker depressief.

Omgeving

Depressie komt wat vaker bij mensen met een lage opleiding, mensen zonder betaald werk of met tijdelijk werk, inwoners van grote steden, alleenstaanden, gescheiden mannen, gedetineerden en vluchtelingen in opvangcentra.

Levensgebeurtenissen

Mishandeling en verwaarlozing tijdens de jeugd maken de kans groter.
Ook het meemaken van een traumatische gebeurtenis bij volwassenen maakt de kans groter. Dit verklaart depressie bij vluchtelingen bijvoorbeeld.
Depressie kan ook een reactie zijn op pijn of verlies: verlies van werk en relaties of weten dat een (lichamelijke) ziekte het leven korter maakt.
Bij sommige ziektes als kanker, beroerte, multiple sclerose, ziekte van Parkinson, hormonale aandoeningen, infecties of stofwisselingsziektes is depressie weer een verschijnsel van die ziekte.
Sommige medicijnen zoals bloeddrukverlagers, hormonen en Parkinson-middelen kunnen depressie veroorzaken.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van :cheer:lautje op woensdag 20 juni 2007 om 23:10:
goh hoe zou dat komen de wereld wordt met de dag kutter,

Valt best wel mee hoor. We moeten alleen wat meer oppassen met wat we doen. Je bent er namelijk altijd zelf bij! je kan altijd "nee" zeggen.

Niet zomaar een lening aangaan omdat het zo aantrekkelijk wordt gemaakt.
Werk je ergens al een paar jaar in vaste dienst, denk dan niet dat dit voor eeuwig zal zijn. Kijk verder, stroom evt door naar een andere functie, maak een carriere die bij je past maar verbreedt je eigen know-how.

Het zijn maar wat voorbeelden, maar er zijn zoveel dingen die je in je leven tegen gaat komen waar je keer op keer een keuze moet maken of een beslissing nemen.

En soms heb je hulp nodig of iemand die van jou.....
Waarschuw beheerder
Gelukkig zijn er niet zo veel depressieve mensen bij PF. Valt me erg mee..... Of men wil of durft er niet over te praten, kan ook.
Als het zo blijft dan wens ik iedereen sterkte en succes.
Ik heb mijn best gedaan.
Groet

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ga naar een psycholoog als je er over wilt praten :loser:

Waarschuw beheerder
donateur
ik word depri van depri mensen
heb bijv een depri collega gehad en das echt niet goed voor de sfeer en mijn humeur (N)
maar ja,zij kon er ook niks aan doen natuurlijk

ik kan mij echt niet voorstellen hoe het is om depri te zijn,maar misschien heb ik te weinig vervelende dingen meegemaakt om me dat in te kunnen denken.

sommige mensen hebben ook maar weinig nodig om depri te worden denk ik soms weleens..ze vinden bijv hun baan niet leuk en ipv iets anders te zoeken,melden ze zich 10 x per maand ziek en gaan zitten mokken met de dekens over zich heen en zo heb je wel meer voorbeelden
Ik denk dat niet alles met medicijnen op te lossen is ,en je toch ook zelf een hoop dingen moet/kan veranderen

maar..mensen noemen ook al snel iets 'depri' ..moeilijk te zeggen wanneer je nou echt van depressief kan spreken,of wanneer je gewoon ff een minder-leuke-tijd hebt
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op zaterdag 23 juni 2007 om 09:39:
Ga naar een psycholoog als je er over wilt praten

Geweldige kreet van je Lame. echt toppie!!
Waarom zou ik er met een psycholoog over willen praten?
We hebben er op dit moment 7 voor ons werken en met een doel waar jij nog geen raad mee weet of ooit zal weten.
Geeft niet hoor. Jij komt vast wel goed terecht.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 23 juni 2007 om 10:31:
heb bijv een depri collega gehad en das echt niet goed voor de sfeer en mijn humeur maar ja, zij kon er ook niks aan doen natuurlijk

Heb je gevraagd waarom ze depri was en of ze misschien even wilde praten?

Ik heb een keer een collega apart genomen omdat men over hem zat te klagen. Continue sjaggie en onbereikbaar. Ik vroeg hem wat er met hem aan de hand was en of hij er over wilde praten. Wilde hij dus niet maar toen ik hem confronteerde met mijn gedachte over zijn geaardheid kwam ie helemaal los. Er ging een wereld voor hem open omdat ik er heel gewoon over deed en na ongeveer 1 uurtje praten en huilen hadden we een totaal andere collega. Hij was bang dat wij hem door zijn geaardheid niet wilden accepteren.
1 uurtje van je tijd kan iemands leven veranderen. En dat is een feit!
Artiest Kian
Waarschuw beheerder
donateur

Dat is ook heel logisch... Wie wil er nou naar gezeur en geklaag van een ander luisteren? Je wordt hier zelf gewoon ook niet echt vrolijk van...

Ik heb zelf last van depressies... en ik praat er eigenlijk niet graag over met vrienden, want ik weet dat ik hun daarmee ook down maak... sommigen ontwijken het ook het liefst (zo weet je wel gelijk wie je echte vrienden zijn (y)), anderen willen wel graag weten wat er dan speelt, maar na zo'n gesprek is de ander ook niet meer zo vrolijk, en heb je er dus weinig aan (vind ik). Ik bedoel, erover praten lucht bij mij niet echt op, sterker nog, het confronteert me eigenlijk alleen maar weer met hetgeen waarom ik niet lekker in me vel zit, en daarbij 'sleur' ik als het ware ook nog eens een vriend(in) er in mee, die toch wel dichtbij me staat, waar ik dus ook weer niet vrolijk van word

Ik wil anderen hier gewoon niet mee tot last zijn... alleen af n toe heb je wel weer behoefte om weer onder de mensen te zijn, en proberen om ook weer vrolijk mee te doen met iedereen (vooral omdat ik eigenlijk echt een gezelligheids mens ben, echt waar!), maar het is erg lastig. Ik kan vaak ook alleen maar eerlijk zijn als iemand een standaard vraag aan je stelt als je elkaar aanspreekt: "Hoe gaat het met je" .... niet zo dus.... "Maar waarom dan niet?" En ja, dan valt er eigenlijk meestal een stilte...

Punt is dat ik van mezelf eigenlijk een heel erg vrolijk en enthousiast persoon ben, en over het algemeen vrij optimistisch! Maar op momenten dat ik er last van heb ben ik eigenlijk een tegenpool van mezelf, en sluit me dan heel er af.

Ik slik er ook niets voor, en heb ook geen professionele hulp. Ik vind namelijk dat er maar 1 ding is om er vanaf te komen, en dat is de oorzaak van de depressie oplossen... alhoewel dat erg lastig kan zijn... zeker als het iets is wat je zelf niet in de hand hebt, of waar je zelf niets aan kunt doen/veranderen...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Kian op zaterdag 23 juni 2007 om 20:38:
Dat is ook heel logisch... Wie wil er nou naar gezeur en geklaag van een ander luisteren? Je wordt hier zelf gewoon ook niet echt vrolijk van...

Ze zijn idd moeilijk te vinden maar ze zijn er.....

Ik slik er ook niets voor, en heb ook geen professionele hulp. Ik vind namelijk dat er maar 1 ding is om er vanaf te komen, en dat is de oorzaak van de depressie oplossen... alhoewel dat erg lastig kan zijn... zeker als het iets is wat je zelf niet in de hand hebt, of waar je zelf niets aan kunt doen/veranderen...

Je klinkt sterk en in ieder geval met een wil en daardoor hoef je waarschijnlijk ook niks te slikken of professionele hulp in te roepen. Gelukkig maar!!!
Jouw gedachte dat er maar 1 ding is om er vanaf te komen is in jouw geval misschien mogelijk door de oorzaak van je depressie.
Ben je je baan kwijt, daar kan je depressief van worden maar de mogelijkheid om te vechten voor een nieuwe baan en door te gaan met je leven is er wel.
Bij bijvoorbeeld seksueel misbruik heb je een heel ander verhaal. Je kunt het in je eentje proberen te accepteren en verwerken maar ik kan mij indenken dat dit niet zo simpel is. Naar mijn idee gaat dit 99 op de 100 keer niet lukken.
Maar zo zijn er tal van oorzaken te noemen die idd lastig zijn om op te lossen maar dan is de vraag. Zoek je hulp dat het op korte temijn is opgelost of ga je er in je eentje tegen aan maar er tig keer langer over doen?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van P-Daddy op zaterdag 23 juni 2007 om 21:14:
Ze zijn idd moeilijk te vinden maar ze zijn er.....

Klopt, ze zijn er, maar heel schaars

Uitspraak van P-Daddy op zaterdag 23 juni 2007 om 21:14:
Je klinkt sterk en in ieder geval met een wil en daardoor hoef je waarschijnlijk ook niks te slikken of professionele hulp in te roepen. Gelukkig maar!!!
Jouw gedachte dat er maar 1 ding is om er vanaf te komen is in jouw geval misschien mogelijk door de oorzaak van je depressie.

De oorzaak van mijn depressie zijn eigenlijk meerdere dingen/tegenslagen... sommige zijn op te lossen, e zijn ook eigen fouten geweest, andere zal ik moeten accepteren, en kan ik (zoals ik al zei) niets aan veranderen. Zo extreem als misbruik oid gaat het niet, maar een aantal dingen heb ik zelf niet (alleen) in de hand, en zijn voor mij een ernstige reden van mijn depressie

Ik ben er zelf denk ik ook te nuchter voor om het op die manier op te lossen (en dan heb ik het vooral over medicijnen)... Ze verzachten het imo alleen maar, en daar schiet je niet veel mee op.

Het klinkt dan misschien wel sterk, maar dat is zoals ik er over denk. Het uitvoeren ervan is een stuk lastiger....
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Kian op zondag 24 juni 2007 om 04:47:
De oorzaak van mijn depressie zijn eigenlijk meerdere dingen/tegenslagen... sommige zijn op te lossen, e zijn ook eigen fouten geweest, andere zal ik moeten accepteren, en kan ik (zoals ik al zei) niets aan veranderen. Zo extreem als misbruik oid gaat het niet, maar een aantal dingen heb ik zelf niet (alleen) in de hand, en zijn voor mij een ernstige reden van mijn depressie

Ik ben er zelf denk ik ook te nuchter voor om het op die manier op te lossen (en dan heb ik het vooral over medicijnen)... Ze verzachten het imo alleen maar, en daar schiet je niet veel mee op.

Het klinkt dan misschien wel sterk, maar dat is zoals ik er over denk. Het uitvoeren ervan is een stuk lastiger....

Ik zet het stuk van de Trimbos instituut er toch nog even bij. Het verklaart voor een heleboel mensen toch wel een heleboel zaken.

http://www.call2us.nl/partyflock/PsychischeStoornissen.htm#_Depressie

Waarschuw beheerder
niet alle depressies door psychische gevolgen, sommige dpressies zijn het resultaat van een lichamelijk defect, zoals het niet kunnen aanmaken van serotoninen door de hersenen.

dit gaat dus niet over door een reeks gesprekken met de psycholoog of psychiater, maar puur door de juiste medicijnen
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op maandag 25 juni 2007 om 14:50:
zoals het niet kunnen aanmaken van serotoninen door de hersenen.

Dit kan ook het gevolg zijn van overmatig drugsgebruik (met name xtc/mdma), toch?
Waarschuw beheerder
maar puur door de juiste medicijnen

Kunnen ik het begin misschien goed helpen maar kunnen de klachten ook verergeren op een gegeven moment

Das mijn ervaring iig :(

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Kian op maandag 25 juni 2007 om 17:09:
Dit kan ook het gevolg zijn van overmatig drugsgebruik (met name xtc/mdma), toch?

ja dat kan ook maar dan is je serotonine "knopje" zoals ze dat noemen een soort van verdoofd.

Sommige mensen maken van zicchzelf geen serotonine meer aan , zoals schildklier patienten (aangeboren) CHT patient en depressie komen vaak in de zelfde zin voor, hierbij geeft de hersen geen sein om serotonine aan te maken
Uitspraak van (Ilse) op maandag 25 juni 2007 om 21:39:
Kunnen ik het begin misschien goed helpen maar kunnen de klachten ook verergeren op een gegeven moment

mischien niet goed gedoseerd? of niet de juiste amtidressivum? geen idee eigenlijk.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 26 juni 2007 om 13:05:
mischien niet goed gedoseerd?

Ik begon met 20mg omdat het slechter ging kreeg ik 30mg
Heb vanaf m'n 17e tot m'n 23e seroxat geslikt :X

Bij mij werkte het niet meer op een gegeven moment en moest ik afgaan bouwen, WTF!
Heeft veel ellende meegebracht tot dat ik een pilletje kreeg dat er voor zorgde dat ik binnen een maand van de 20mg seroxat afwas :cheer:

Sinds dien ging het beter maar toch hielp/helpt praten 1 op 1 het beste voor mij tot nu toe :D

Waarschuw beheerder
Paroxetine
Waarschuw beheerder
Het begint dus met de juiste diagnose om te kunnen vaststellen wat goed voor je is.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Een depressie is erg lastig en een vaag iets. Probeer de oorzaak maar eens te vinden, bij mij begon het op mijn 13e, voordat ik ging bier drinken of wat dan ook voor andere rotzooi. Die vooroordelen zijn er wel altijd ook bij mij het achtervolgt me al tien jaar zowat. Ik was altijd vrolijk niemand die het begreep. Vrienden die ut hoorde geloofd het niet en dachten dat het over iemand anders ging. Had geen jeugdtraumas werd niet gepest was er "gewoon" vrij plotseling van overtuigd dat ik beter dood kon zijn en dat het nooit wat zou worden.

Ik wist niet eens wat een depressie was toen ze noemden het ook anders spanningen zeiden ze toen. Echt bullshit!
En ze gaven me al medicijnen melaretten ofzo echt niet gezond voor iemand van 13! Bullshit had een prima leven was net aan VWO begonnen destijds, ze hadden me beter wat lager kunen zetten trouwens Nu gaat het prima wel medicijne Remeron, waardoor ik prima slaap daar kwam het bij mij vooral door. Maar wil er nu wel mee stoppen neem dit medicijn nu een jaar, maar valt niet mee.

Maar ik ben er sterker uitgekomen en heb er veel van geleerd (y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van TheWhiteraver op vrijdag 29 juni 2007 om 00:31:
Maar ik ben er sterker uitgekomen en heb er veel van geleerd

Elke dag leer je weer

Wie met zijn/haar gezicht naar het verleden kijkt staat met zijn/haar rug naar de toekomst

Het verleden brengt geen toekomst
Waarschuw beheerder
Geef de patient een pilletje en verder geen gezeur (Y)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Weger op vrijdag 29 juni 2007 om 16:25:
Geef de patient een pilletje en verder geen gezeur

Met een pilletje alleen lukt het voor sommigen mensen niet
en hebben daarnaast ook hulp nodig
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Als het tijdelijk is dan he. Het is iig niet goed als ze afhankelijk worden van dat soort middelen/medicatie/drugs maar ze moeten wel willen. Depressieve mensen zijn vaak lusteloos en probeer het dan maar eens te forceren.

Waarschuw beheerder
Ik denk dat niet alles met medicijnen op te lossen is ,en je toch ook zelf een hoop dingen moet/kan veranderen

Dat is ook niet zo, antidepressiva is een steuntje in de rug, maar het lost de depressie niet zelf op. Je moet het altijd zelf doen, maar dat mag heus met wat hulp.

Ik slik er ook niets voor, en heb ook geen professionele hulp. Ik vind namelijk dat er maar 1 ding is om er vanaf te komen, en dat is de oorzaak van de depressie oplossen... alhoewel dat erg lastig kan zijn... zeker als het iets is wat je zelf niet in de hand hebt, of waar je zelf niets aan kunt doen/veranderen...laatste aanpassing 23 juni 2007 20:51

Wou net zeggen, soms is de oorzaak niet meer op te lossen. Dan is het de taak ervoor te zorgen dat je ermee kunt leren leven en dingen naast je neer kunt leggen of achter je kunt laten.

niet alle depressies door psychische gevolgen, sommige dpressies zijn het resultaat van een lichamelijk defect, zoals het niet kunnen aanmaken van serotoninen door de hersenen.

dit gaat dus niet over door een reeks gesprekken met de psycholoog of psychiater, maar puur door de juiste medicijnen

ook waar

Uitspraak van (Ilse) op maandag 25 juni 2007 om 21:39:

Ligt er denk ik ook aan hoe je ze gebruikt.
Tegenwoordig is het zo dat iemand alleen al tegen de huisarts hoeft te zeggen dat ie zich rot voelt en je krijgt dan gelijk een recept mee voor 1 of ander zwaar antidepressiva middeltje.
Dit vind ik erg triest en zeer onverantwoordelijk. Ik ben van mening dat je het niet zomaar mee kunt geven aan mensen, helemaal niet als je totaal geen achtergrond weet van iemand en al dat soort dingen.
Naar mijn idee stuurt een goede huisarts iemand door naar een psychiater die gericht is op medicijnen en alle verstand ervan heeft. Die ook eerst uitzoekt hoe en wat er met je is, hoelang en pas na een paar gesprekken besluit wat je nodig hebt en hoeveel.
Want het gaat ook heel vaak fout met deze medicijnen, helemaal als ze in t wilde weg meegegeven worden.
Waarschuw beheerder
Bij mij verhoogden ze ook zomaar omdat het slecht ging met me
Ik slikte ze elke dag het zelfde tijd stip Soms iets later maar zeker geen paar uur
Anders kon ik het gelijk merken aan mijn gedrag

Ze waren heel makkelijk bij mij
Slik dit en gaat op een gegeven moment vast wel beter met je
Ik dacht zij zullen het wel weten

Maar nu ben ik blij dat ik van de Seroxat af ben
en nu goeie hulp heb bij maatschappelijkwerk en bij een paranormale

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 29 juni 2007 om 17:37:
Ik ben van mening dat je het niet zomaar mee kunt geven aan mensen, helemaal niet als je totaal geen achtergrond weet van iemand en al dat soort dingen

Daar ga ik volkomen in mee
Waarschuw beheerder
Ik heb alleen zondag avond een depressie, als het weekend voorbij is.
Waarschuw beheerder
Ik vind het heel moeilijk om met mensen te praten over mijn depressie, je zit al gauw te zeiken en wilt andere mensen ook geen rot humeur aanpraten.

Veel mensen tonen wel even belangstelling voor je, maar dat blijft ook geen maanden aanhouden. Na een tijdje blijven mensen weg, komen gewoon niet meer.

Als er dan gevraagd wordt "hoe gaat het"? ben ik al gauw geneigd om te zeggen dat het wel goed gaat. Wil ook niet meer als de eeuwige zeikerd gezien worden.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van miss poes op vrijdag 29 juni 2007 om 21:41:
Ik vind het heel moeilijk om met mensen te praten over mijn depressie

Vond ik ook moeilijk
je zit al gauw te zeiken

Dat vind je misschien zelf
en wilt andere mensen ook geen rot humeur aanpraten.

Dat is ook niet jou of iemand anders zijn bedoeling lijkt mij

even belangstelling

Dat zijn de mensen die jouw niet waardevol genoeg vinden
blijven mensen weg

Dat zijn dan geen vrienden
Als er dan gevraagd wordt "hoe gaat het"? ben ik al gauw geneigd om te zeggen dat het wel goed gaat

Alleen echte vrienden vragen verder als ze merken als je zegt bijv. zegt 'het gaat wel'
De rest mag je afschrijven

Zo kijk ik er op het moment naar '

Maar vind het dapper van je dat je er nu wel voor uit durft te komen
Je bent niet alleen daar in

Ik heb goeie mensen nu om mij heen die mij waarderen zoals ik ben
Ondanks dat ik soms 'raar' uit de hoek kan komen
Dat zijn vrienden voor mij
De rest is bijzaak
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Tja, het is hard maar waar.

Raar uit de hoek komen kan ik ook goed ;)
Waarschuw beheerder
Als er dan gevraagd wordt "hoe gaat het"? ben ik al gauw geneigd om te zeggen dat het wel goed gaat. Wil ook niet meer als de eeuwige zeikerd gezien worden.

Je hoeft alleen maar te vragen "wil je het echt echt weten? want dan gaan we even zitten."
Geweldig hoe de reacties kunnen zijn. Maar ga niet voor ze nadenken he? Je hoeft niet te denken "ach dat wil je niet weten", men maakt dat altijd nog zelf uit. Aannames doen kan kostbaar zijn.....

Maar waar gaat dit nou eigenlijk over....
Er zijn diverse gradaties in depressie en dat ligt dan aan de combinatie tussen oorzaak en de persoon in kwestie.
Maar neem nou eens de doorsnee depressie. In de meeste gevallen gaat het erom hoe je het tussen je oren verwerkt of kan verwerken. Maar hoe je het wendt of keert je zal het moeten verwerken.

Begin eerst bij jezelf, kom er achter wie jij werkelijk bent, wat voor persoon je bent en of je het accepteert dat jij jezelf in bepaalde situaties laat verkeren. Ben jij zelf diegene die stom heeft gedaan en daardoor in de problemen bent gekomen, accepteer dat je even daarvoor moet boeten, dat je hoe dan ook er ZELF voor zal zorgen dat het opgelost gaat worden. Dat je in het reine komt met jezelf.
Leer van situaties en luister naar hoe anderen met bepaalde situaties om gaan. Filter daar hetgeen uit wat voor jou van toepassing is.

Maar als je in een probleemsituatie bij jezelf kunt denken "nee, ik wil dit niet, ik sta dit niet toe, ik accepteer dit niet van mijzelf" dan ga je aan de slag en zoek je zoveel mogelijk positieve dingen om je heen die jou de kracht geven om je de energie te bundelen en te gebruiken voor het oplossen van je probleem.

Is dit probleem door derden gecreeerd en zie je van jouw kant geen mogelijkheid om daarin iets terug te draaien dan betekent dit niet dat je er iedere dag maar mee moet zitten maar dat het geen nut heeft om er iedere dag of om de zoveel tijd mee te zitten.
Een beetje kort door de bocht misschien maar zie het als een overlijden waarin acceptatie en verwerking altijd een must is.

Dat het oneerlijk is dat een ander jou in een bepaalde situatie heeft gebracht wat dan ook nog eens ten koste is gegaan van dingen of mensen die voor jou belangrijk zijn is dan heel vervelend maar simpelweg een vaststaand feit!! ZO KUNNEN MENSEN ZIJN.

Ikzelf ben iemand die graag luistert naar andermans problemen omdat dit meerdere voordelen biedt.
Ten eerste voor de persoon in kwestie want die krijgt van mij een luisterend oor cq aandacht en ten tweede voor mijzelf en derden.
Ik absorbeer andermans problemen als zijnde nieuwe ervaringen van mijzelf. Ik heb ze niet persoonlijk meegemaakt maar ik weet wel dat het bestaat. Een gewaarschuwd mens telt voor 2......
Komt er iemand met een probleem dat ik eerder bij een ander heb vernomen dan kan ik daarover meepraten en aangeven wat voor die persoon destijds de oplossing was.

Enneee.... raar uit de hoek komen? Lekker gek doen? Naar mijn idee alleen maar gezond!
Waarschuw beheerder
Hou maar op over depressie want wat ik geleerd heb is dat ze flink misbruik kunnen maken van je goedheid wanneer je ze (depressieve mensen) wilt helpen

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van P-Daddy op zaterdag 30 juni 2007 om 13:48:
Je hoeft alleen maar te vragen "wil je het echt echt weten? want dan gaan we even zitten."

das een goeie (y)

* schrijft 'm op d'r voorhoofd *

Uitspraak van Brandariss op zaterdag 30 juni 2007 om 13:59:
Hou maar op over depressie want wat ik geleerd heb is dat ze flink misbruik kunnen maken van je goedheid wanneer je ze (depressieve mensen) wilt helpen

:jaja: dat heb ik ook geleerd ja... waar denk je dat mijn dip door begonnen is??
24/7 klaarstaan voor mensen, en als jij hulp en een arm nodig hebt....

Maar goed, zo is niet iedere depressieveling :flower:
Waarschuw beheerder

Dat zou best kunnen, ook die mensen bestaan.
Misschien als je jouw negatieve ervaring(en) wilt delen met ons dan kunnen wij daarop voorbereid zijn....
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 30 juni 2007 om 14:09:
Maar goed, zo is niet iedere depressieveling

wou net zeggen
Waarschuw beheerder
wat ik geleerd heb is dat ze flink misbruik kunnen maken

Ze? Dan hoor ik ook bij ze..... Ga iedereen lekker over een kam scheren.

Denk je altijd in hokjes?

Waarschuw beheerder
Depressies zijn hip, zodra iemand 1 dag een beetje down is, is diegene tegenwoordig gelijk depressief.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 30 juni 2007 om 17:57:
Depressies zijn hip, zodra iemand 1 dag een beetje down is, is diegene tegenwoordig gelijk depressief.

Helaas zie/hoor je dit tegenwoordig veel maar zijn er ook zat mensen waarbij het wel wat langer duurt dan 1 dag.
Mensen met een lange 'echte' depressie worden dankzij die mensen wel meegerekend als aansteller en vaak word een depressie dan ook te 'licht' opgevat. Dat vind ik zeer spijtig. Hierdoor krijgen steeds meer mensen met een depressie een rem op hun openheid hier over. Want ze zijn al gauw bang dat men toch wel denkt dat het allemaal reuze meevalt.
Wat dat betreft, pas op met een opmerking als deze. Denk ook aan de mensen die wel met een echte depressie zitten.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 30 juni 2007 om 17:57:

De vraag is voor wie is diegene tegenwoordig gelijk depressief. Wat zijn dit voor mensen die zo denken? Mensen die niet goed geinformeerd zijn of die niet goed geinformeerd willen worden?

Als het trendy is om depressief over te komen dan hebben we echt een probleem! Dit zijn echt geen zaken om trendy mee te doen!!!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 30 juni 2007 om 18:12:
Want ze zijn al gauw bang dat men toch wel denkt dat het allemaal reuze meevalt.

Of het tegenovergestelde... Bang zijn dat iemand je lastig vindt...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van (Ilse) op vrijdag 29 juni 2007 om 21:59:
Alleen echte vrienden vragen verder als ze merken als je zegt bijv. zegt 'het gaat wel'
De rest mag je afschrijven

Klopt (y)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van P-Daddy op zondag 1 juli 2007 om 21:23:
Of het tegenovergestelde... Bang zijn dat iemand je lastig vindt...

spreek uit ervaring

Waarschuw beheerder
blij zijn = B)
Waarschuw beheerder
blij worden is een uitdaging / doelstelling = werk aan de winkel

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 30 juni 2007 om 18:12:
Helaas zie/hoor je dit tegenwoordig veel maar zijn er ook zat mensen waarbij het wel wat langer duurt dan 1 dag.
Mensen met een lange 'echte' depressie worden dankzij die mensen wel meegerekend als aansteller en vaak word een depressie dan ook te 'licht' opgevat. Dat vind ik zeer spijtig. Hierdoor krijgen steeds meer mensen met een depressie een rem op hun openheid hier over. Want ze zijn al gauw bang dat men toch wel denkt dat het allemaal reuze meevalt.
Wat dat betreft, pas op met een opmerking als deze. Denk ook aan de mensen die wel met een echte depressie zitten.

heel wijs gesproken :yes: (Y)
Waarschuw beheerder
Ik heb mijn eigen mening/theorie over (beginnende)depressies, zeker bij jongeren:

Dingen in het leven moet je delen
Dingen in het leven moet je ervaren en verwerken
Om te verwerken heb je een luisterend oor nodig
In je eentje lukt niet altijd alles
Mensen om je heen moeten openstaan voor je
Zodat jij je openstelt voor hen
Anders ga je dingen opkroppen
Zodat je je mond niet meer opentrekt als er iets is
Eerst geef je anderen de schuld
Je sluit en zonder je af, je bent toch lastig voor de ander
Dan geef je jezelf de schuld, want ach je houdt je mond...
En weet niet wat je moet doen...

Dan begint het gedonder

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Sacred Flame op dinsdag 3 juli 2007 om 12:53:
Eerst geef je anderen de schuld

Heb nog nooit een ander de schuld gegeven, ook al was t wel een ander zijn schuld. Ik gaf mezelf de schuld dat ik te zwak was om me goed te voelen enzo.
En dat is vaak zo bij mensen met een depressie, ze geven vaak zichzelf de schuld. Das de onzekerheid over jezelf.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 3 juli 2007 om 13:53:
Heb nog nooit een ander de schuld gegeven, ook al was t wel een ander zijn schuld. Ik gaf mezelf de schuld dat ik te zwak was om me goed te voelen enzo.
En dat is vaak zo bij mensen met een depressie, ze geven vaak zichzelf de schuld. Das de onzekerheid over jezelf.

klopt, ik gaf eerst andere de schuld, omdat ik niet kon praten met ze 9in dit geval mijn ouders)
Later gaf ik mezelf de schuld
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Sacred Flame op dinsdag 3 juli 2007 om 12:53:
Dingen in het leven moet je delen
Dingen in het leven moet je ervaren en verwerken, Om te verwerken heb je een luisterend oor nodig, In je eentje lukt niet altijd alles, Mensen om je heen moeten openstaan voor je, Zodat jij je openstelt voor hen, Anders ga je dingen opkroppen, Zodat je je mond niet meer opentrekt als er iets is, Eerst geef je anderen de schuld, Je sluit en zonder je af, je bent toch lastig voor de ander, Dan geef je jezelf de schuld, want ach je houdt je mond... En weet niet wat je moet doen...

Met andere woorden, blijf communiceren!
Neem vooral in je achterhoofd mee dat lang niet iedereen kan communiceren of luisteren, maar besef ondertussen wel wat dit voor type mensen zijn. Ook zij hebben dus een probleem.
Maar alles heeft een reden. Men doet het niet expres, het is zo gegroeid, zo gewoon geworden, een sleur, onkunde, kortzichtigheid. bedenk het maar.
Probeer de dingen van meerdere kanten te bekijken.
Aan jou de taak om juist iemand te vinden die wel kan communiceren -en/of alleen al een luisterend oor kan bieden.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van P-Daddy op dinsdag 3 juli 2007 om 16:16:
Neem vooral in je achterhoofd mee dat lang niet iedereen kan communiceren of luisteren, maar besef ondertussen wel wat dit voor type mensen zijn. Ook zij hebben dus een probleem.
Maar alles heeft een reden. Men doet het niet expres, het is zo gegroeid, zo gewoon geworden, een sleur, onkunde, kortzichtigheid. bedenk het maar.
Probeer de dingen van meerdere kanten te bekijken.
Aan jou de taak om juist iemand te vinden die wel kan communiceren -en/of alleen al een luisterend oor kan bieden.

Precies

(sorry voor het ontbreken van de leestekens, was meer bedoeld in een soort van dichtvorm)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Sacred Flame op dinsdag 3 juli 2007 om 17:22:
sorry voor het ontbreken van de leestekens, was meer bedoeld in een soort van dichtvorm)

Sorry voor het verbouwen van je gedicht :( was niet de bedoeling.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder

Als je dat niet van huis uit hebt meegekregen is dat best moeilijk.

Mijn ouders praten bijv. nooit tegen elkaar maar wel over elkaar. Ik heb me dat altijd heel erg aangetrokken, ik stond meestal in het midden en moest al het gezeik aanhoren :S

Had altijd het idee dat ik nooit echt mezelf kon zijn, ik deed me eigenlijk ook anders voor dan dat ik was. Nu heb ik schijt, ik zeg wat ik denk en als ik wat wil weten vraag ik het.

Hou nu wel een bepaalde afstand naar m'n ouders, maar kan toch mezelf zijn.

Waarschuw beheerder
Men doet het niet expres, het is zo gegroeid, zo gewoon geworden, een sleur, onkunde, kortzichtigheid. bedenk het maar

ja maar is dat een excuus? ik vind het een verklaring.

ik heb afscheid genomen van dat "soort" mensen. ik ben er helemaal klaar mee.

er zijn mensen die alleen aan zichzelf denken en nooit aan een ander, die geen dankbaarheid kunnen tonen en nooit eens zeggen: "meid, je hebt gelijk"..

het klinkt misschien zeikerig maar dat zijn dingen die mensen kunnen waarderen en die je nodig bent in een gelijkwaardige relatie.

ik wil niet meer omringd zijn met mensen die nooit vragen hoe het met mij gaat, mijn adviezen of tips in de wind slaan (en later het toch doen) en mensen die niet willen veranderen omdat hun wereldje perfect is, zo kortzichtig! bah

het heeft even geduurt maar ik heb gekozen dat ik ze niet meer dan noodzakelijk wil zien. zo word ik er niet meer boos, verdrierig of onzeker van! (F)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van P-Daddy op dinsdag 3 juli 2007 om 23:01:
Sorry voor het verbouwen van je gedicht was niet de bedoeling.laatste aanpassing 3 juli 2007 23:15

No problem ;)
Uitspraak van miss poes op woensdag 4 juli 2007 om 13:28:
Mijn ouders praten bijv. nooit tegen elkaar maar wel over elkaar. Ik heb me dat altijd heel erg aangetrokken, ik stond meestal in het midden en moest al het gezeik aanhoren

Ja, komt erg bekend voor
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 4 juli 2007 om 13:53:
ja maar is dat een excuus? ik vind het een verklaring.

Nope, ik bracht het niet als excuus. Sommige dingen moet je verwerken maar voordat je kunt beginnen met verwerken zal je hetgeen eerst moeten accepteren. En daar doel ik dus op. Weet hoe het komt en begrijp dat men is zoals men is. Mensen proberen te veranderen in hun gedachtengang is een hell of a job.
Heeft het nut om bij bepaalde mensen te blijven proberen duidelijk te maken wat er speelt? Nee? Vertel ze dan hoe jij daar dus over denkt en sluit de persoon af.
Maar het is heel belangrijk (voor jezelf) om de betreffende personen te vertellen hoe je over hun denkt -en/of waarom je hun niet meer betrekt in bepaalde onderwerpen. Puur voor jezelf maar ook duidelijk naar de ander, ook al heb je het idee dat die persoon het niet verdient... knopen doorhakken en verder gaan....
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van P-Daddy op woensdag 4 juli 2007 om 20:24:
Heeft het nut om bij bepaalde mensen te blijven proberen duidelijk te maken wat er speelt? Nee? Vertel ze hoe jij daar dus over denkt en sluit de persoon af.
Maar het is heel belangrijk (voor jezelf) om de betreffende personen te vertellen hoe je over hun denkt -en/of waarom je hun niet meer betrekt in bepaalde onderwerpen. Puur voor jezelf maar ook duidelijk naar de ander, ook al heb je het idee dat die persoon het niet verdient... knopen doorhakken en verder gaan....

:respect:

Uitspraak van P-Daddy op woensdag 4 juli 2007 om 20:24:
Nope, ik bracht het niet als excuus.

nee, weet ik, ik bedoelde het in het algemeen (f)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van miss poes op woensdag 4 juli 2007 om 13:28:
Had altijd het idee dat ik nooit echt mezelf kon zijn, ik deed me eigenlijk ook anders voor dan dat ik was. Nu heb ik schijt, ik zeg wat ik denk en als ik wat wil weten vraag ik het.

(y)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
ik ben me dr cker van bewust
ik leid al jaren aan depressie
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Toontjuh :hyper: op donderdag 5 juli 2007 om 10:31:
ik ben me dr cker van bewust
ik leid al jaren aan depressie

Wat is jouw probleem dan JMS, of wil je hier liever niet over praten?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 3 juli 2007 om 13:53:

Onzeker zijn over jezelf klinkt niet goed en is het de vraag of je daar in je eentje uit kunt komen. Meestal niet zo simpel maar het kan wel....

Waarschuw beheerder
Uitspraak van P-Daddy op vrijdag 6 juli 2007 om 15:57:
Onzeker zijn over jezelf klinkt niet goed en is het de vraag of je daar in je eentje uit kunt komen. Meestal niet zo simpel maar het kan wel....

Elk mens dat depressief is is onzeker over zichzelf en over zijn of haar hele leven, en met hulp is hier wel weer overheen te komen en leer je dat zelfvertrouwen wel weer op te bouwen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 6 juli 2007 om 17:43:
Elk mens dat depressief is is onzeker over zichzelf en over zijn of haar hele leven, en met hulp is hier wel weer overheen te komen en leer je dat zelfvertrouwen wel weer op te bouwen

Precies! Maar als het kan zo snel mogelijk!! Dat betekent dat zodra het duidelijk is dat je het niet in je eentje kunt dat je niet moet schromen om om je heen te zoeken naar hulp.
Er is zat hulp. Vindt je het niet in je omgeving dan zijn er voldoende hulplijnen die op je zitten te wachten.
Waarschuw beheerder
Ik ben er eindelijk vanaf :d!!
Waarschuw beheerder
Na 3 jaar :(

Waarschuw beheerder
[img width=633 height=595 cacheid=000e2e4500287ee1622215b51a01f24267]http://www.iselinge.nl/scholenplein/weer/Wind/frontaledepressie.jpg[/img]
Waarschuw beheerder
Leg eens uit petrovski of zit je op de verkeerde topic?
Waarschuw beheerder
Het lijkt wel weekend en iedereen is lam!! :-d:-d

Waarschuw beheerder
Uitspraak van P-Daddy op zondag 8 juli 2007 om 16:42:
en iedereen is lam!!

ik niet hoor:)
Waarschuw beheerder
Gelukkig maar, was ik niet de enige.... :-)
Sensation white helaas niet kunnen meemaken.....jammerrrrrr!!!
Waarschuw beheerder
Veel mensen tonen wel even belangstelling voor je, maar dat blijft ook geen maanden aanhouden. Na een tijdje blijven mensen weg, komen gewoon niet meer.

Als er dan gevraagd wordt "hoe gaat het"? ben ik al gauw geneigd om te zeggen dat het wel goed gaat. Wil ook niet meer als de eeuwige zeikerd gezien worden

Precies, met mij gaat het ook altijd goed naar de buitenwereld toe
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Sacred Flame op maandag 9 juli 2007 om 21:23:
Precies, met mij gaat het ook altijd goed naar de buitenwereld toe

Behalve naar de mensen in je directe omgeving lijkt mij? Hoop ik?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Als het soms niet anders kan is anti-depresiva een goede uitkomst.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van 026JWT op maandag 9 juli 2007 om 21:45:
Als het soms niet anders kan is anti-depresiva een goede uitkomst.

Dat klopt, maar wanneer is dat punt bereikt? Is daadwerkelijk alles geprobeerd om niet aan dat medicijn te hoeven?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van P-Daddy op dinsdag 10 juli 2007 om 11:42:
Dat klopt, maar wanneer is dat punt bereikt? Is daadwerkelijk alles geprobeerd om niet aan dat medicijn te hoeven?

zo erg zijn medicijnen ook niet hoor. Beter als dat domme geblaat bij cognitieve gedragstherapie.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van 026JWT op dinsdag 10 juli 2007 om 18:38:
zo erg zijn medicijnen ook niet hoor

Ook niet als t aan iedereen zomaar word meegegeven?
Ook niet als t word mee gegeven aan mensen die aan de drugs zitten?
Ook niet als t word mee gegeven aan mensen die er verder geen hulp bij hebben?
Ook niet als t word meegegeven aan mensen die het soms al jaren en jaren en jaren gebruiken en er denken niet meer zonder te kunnen (verslaving)?

Het kan wel erg zijn...
Waarschuw beheerder
Lees het onderstaande en denk aub niet te makkelijk over deze medicijnen.

Hoe werkt een antidepressivum?
Werkingsmechanisme: het hersenweefsel bestaat voor het grootste deel uit twee celsoorten: ± 15% neuronen (zenuwcellen) en ± 85% gliacellen (ondersteunende cellen).
De circa 10 miljard neuronen dragen informatie op elkaar over via een ingewikkeld proces. Het basisprincipe is als volgt:

1.Een neuron stuurt een elektrische prikkel (een boodschap) naar een andere neuron
2.De prikkel komt bij het uiteinde van het neuron ("presynaptisch neuron")
3.In dit uiteinde van het neuron liggen blaasjes opgeslagen met zogenaamde "neurotransmitters"
4.De elektrische impuls zet een aantal reacties in gang
5.De blaasjes met neurotransmitters versmelten met de buitenrand van het uiteinde van het neuron
6.De neurotransmitters komen in een spleet (synaps) tussen twee neuronen
7.De neurotransmitters gaan naar het begin van het volgende neuron ("postsynaptisch neuron")
8.De neurotransmitters binden zich tijdelijk aan een receptor
9.Via een ingewikkeld chemisch proces wordt er weer een elektrische prikkel doorgestuurd
9.a.De neurotransmitters worden afgevoerd en opgeruimd via voornamelijk: - afbraak door enzymen - heropname in het neuron van oorsprong - opname in gliacellen. Alle antidepressiva werken op dit afvoeren en opruimen.
9.b.Door dit proces te verhinderen blijven er meer neurotransmitters in synaps.

Bijna alle antidepressiva remmen de heropname, één antidepressivum remt de afbraak van neurotransmitters

De eigenschappen van de antidepressiva verschillen naargelang de aard van de depressie en de kalmerende en ontremmende eigenschappen.

-Invloed op het humeur: antidepressiva verbeteren een depressieve gemoedsstemming.
-Invloed op de angst: sommige antidepressiva hebben angstremmende eigenschappen (snelle werking), die losstaan van hun antidepressieve eigenschappen.
-Invloed op de slaap: de sedatieve (kalmerende) antidepressiva bevorderen de nachtelijke slaap en veroorzaken soms slaperigheid overdag.
-Pijnstilling: vele antidepressiva hebben naast hun antidepressieve werking ook een pijnstillend effect.

Nevenwerkingen.
De meest vermelde bijwerkingen zijn: Een groot deel van de bijwerkingen van antidepressiva is te wijten aan een ongewenste blokkade van receptoren van andere neurotransmitters. Aangezien de tricyclische antidepressiva en de MAO-remmers vrij aspecifiek werken, vinden we bij deze groep de meeste bijwerkingen.

Hieronder een beschrijving van een aantal van de meest voorkomende bijwerkingen.
Vermoeidheid, angst, dufheid en slaapstoornissen, overdreven opwinding, verwardheid, trillende handen, hoofdpijn, misselijkheid, epileptische aanval, warmteopwellingen, erg zweten (al bij de geringste inspanning), droge mond, smaakstoornissen, verstopping, hepatitis, snelle hartslag, lage bloeddruk, oogstoornissen, allergische problemen, sterk verminderd libido (geen zin in seks) en sterke verhoging van de eetlust (vreetbuien!!!) met als resultaat voor velen een enorme gewichtstoename. Deze nevenwerkingen zijn echter het minste bij de groep antidepressiva van de tweede generatie (zie tekst die hieronder volgt: soorten antidepressiva)

Voor alle antidepressiva geldt dat de bijwerkingen meestal al na een paar dagen (of zelfs al na een paar uur) merkbaar zijn terwijl het gunstige effect van de antidepressiva pas na 3 tot 4 weken merkbaar is. Overigens reageert gemiddeld 80% van de gebruikers gunstig op het gebruik van deze medicijnen. Men moet een antidepressivum dus steeds 4 weken nemen vooraleer men een optimaal effect krijgt!

Let op: Indien een antidepressivum in juiste dosering na 4 weken niet voor het gewenst resultaat zorgt is verdere behandeling niet zinvol. Vraag je behandelende arts om een ander medicijn.

Soorten antidepressiva. Er zijn vijf grote groepen antidepressiva:

MAO-remmers (monoamino-oxidaseremmers)
met als specialiteit bijvoorbeeld Aurorix.

Tricyclische antidepressiva met als specialiteiten bijvoorbeeld:
Anafranil, Copmipramine, Ludiomil, Noveril, Nortrilen, Pertofran, Prothiaden, Tofranil, Tryptizol, Sarotex, Sinequan. Ze bevatten antiseretonerge eigenschappen m.a.w. ze verhinderen de opname van serotonine in de hersenen. Zij remmen ook de heropname van noradrenaline. Deze noemt men de middelen van de eerste generatie, ze hebben hun sporen verdiend, maar ze hebben veel nevenwerkingen.

Tetracyclische verbindingen
o.a Tolvon.

Antidepressiva van de tweede generatie

SSRI’s: (Selectieve serotonine reuptake inhibitors) met als specialiteiten o.a.: Fevarin, Prozac, Seroxat, Zoloft, Cripram
SNRI’s: (Serotonine-Noradrenaline reuptake inhibitors) met als specialiteit o.a. Efexor.
NaSSA’s: (Noradrenerg specifiek serotonerg antidepressivum) met als specialiteit o.a.: Remeron.

Dan bestaat er nog een 5e vorm van antidepressiva,
Namelijk diegenen waarvan men niet precies weet hoe ze werken, met als specialiteiten bijvoorbeeld: Dutonin, Trazolan.

Neurotransmitters
Er zijn verschillende neurotransmitters in de hersenen, voorbeelden zijn: Acetylcholine, Dopamine, Histamine, Noradrenaline en Serotonine. De oorzaak van een depressie wordt sterk in verband gebracht met een tekort aan Noradrenaline en Serotonine in de hersenen. Antidepressiva zorgen dat een tekort aan de neurotransmitters Noradrenaline en Serotonine opgeheven wordt.

Als u naar uw arts gaat hebt u er alle belang bij te vragen' om een specialiteit van de tweede generatie'. Deze hebben de minste nevenwerkingen en de effecten zijn even gunstig als de antidepressiva van de eerste generatie. De eerste generatie (MAO-remmers en tricyclische verbindingen) wordt echter nog heel vaak voor geschreven, om de eenvoudige reden dat de meeste artsen deze het best kennen. In medische vakbladen worden de middelen van de eerste generatie ook nog steeds aangeprezen als de beste. Dit komt waarschijnlijk omdat er veel meer onderzoek is gedaan naar de eerste generatie middelen omdat zij al het langste bestaan. Dat de tweede generatie nu toch wel steeds meer voorgeschreven wordt, is te wijten aan het feit dat de farmaceutische industrie miljarden guldens investeert in reclame- en marketingdoeleinden. Dit is op zich niet zo verwonderlijk omdat er ook miljoenen zijn geïnvesteerd in nieuwe en eventueel betere antidepressiva. U hebt er ook alle belang bij om antidepressiva van de tweede generatie te vragen aan de arts, hun nevenwerkingen zijn veel minder dan diegene van andere groepen.

Wanneer treedt het effect op:
Uit onderzoek is gebleken dat het meeste effect van antidepressiva optreedt tussen de derde en zesde week van de behandeling. Na zes weken treedt nauwelijks meer een verbetering op.

Wanneer veranderen van antidepressivum:
In ongeveer 70% van de gevallen verloopt de behandeling van een depressie met een antidepressivum succesvol. Als er de eerste vier weken niet de geringste verbetering is opgetreden is het zeer dubieus om hetzelfde antidepressivum te continueren. Heeft er wel een licht verbetering plaatsgevonden, dan is het zinvol om dezelfde medicatie voort te zetten tot in de zesde week. Blijft effect uit dan is het zinvol om een ander antidepressivum te proberen.

Stoppen met antidepressiva
Antidepressiva zijn niet verslavend en leiden niet tot afhankelijkheid. Wel bestaat er een kans op Ontwenningsverschijnselen tuusen, tijdens de afbouw en na het stoppen. De symptomen zijn meestal mild van aard, beginnen na een à vier dagen na het staken (m.u.v. Fluoxetine, waar klachten pas na langere tijd na staken kunnen optreden) en duren variërend van een dag tot drie weken.

Stoppen met het gebruik
Het is aanbevolen, de therapie niet binnen 6 maanden te staken en om na die periode de medicatie af te bouwen. Hoewel antidepressiva niet verslavend zijn, kan abrupt afbreken van de behandeling na langdurige toediening o.a. misselijkheid, hoofdpijn en malaise(algemeen ziek, grieperig gevoel) teweeg brengen. Het abrupt afbreken van de behandeling moet daarom worden voorkomen.

Gebruik in de zwangerschap en tijdens de lactatie
De ervaring met het gebruik van antidepressiva in de zwangerschap is beperkt. Er zijn geen aanwijzingen dat antidepressiva een verhoogd risico geven op aangeboren afwijkingen. Het gebruik gedurende de zwangerschap dient zoveel mogelijk te worden vermeden en alleen te worden overwogen, als de te verwachten voordelen het mogelijke risico voor de foetus rechtvaardigen.
Het gebruik bij borstvoeding is eveneens af te raden.

http://www.diagnose-kanker.nl/depessiepagina.htm
Waarschuw beheerder
Tsja, daar is iedereen stil van.... :)
Ik ook hoor. Wat een tekst!!
Maar wederom zit er hele belangrijke informatie bij.
Waarschuw beheerder
Idd. wat een lap tekst.

Ik ben zelf begonnen met sertraline (zoloft) na een aantal maanden heb ik besloten om over te gaan op een ander middel. De bijwerkingen bleven aanhouden en ik was totaal vlak. Ik voelde helemaal niks meer, geen blijdschap, liefde, medeleven enz.

Toen ben ik over gegaan op Nortrilen, het overstappen was inmiddels al een verschrikkelijk drama geworden en ik werd weer opgenomen zodat ik direct kon stoppen en aan de Nortrilen kon beginnen.

Hier ben ik weken ziek van geweest, wist soms van voor niet dat ik van achteren leefde. Nu, inmiddels 3 maanden later zit ik op de juiste dosering. De meeste bijwerkingen zijn weg maar ik ben weer totaal gevoelloos :(

Nu heb ik de keuze om lithium te gaan gebruiken of voor andere pillen te gaan.
Waarschuw beheerder
Helaas heb ik geen verstand van medicijnen. :(
Ik vind het in ieder geval niet goed klinken zoals je steeds moet overstappen en uitvinden wat goed voor je is.
Als je er maar voor zorgt dat diegene die jou behandeld goed bezig is.
Desnoods stap je tussendoor naar een ander omdat die van jou niet alles kan weten. Het kan zijn dat een ander het eea herkent en een hele andere wending gaat voortellen.
Is ie het eens met je huidige behandelaar then so be it.....
Waarschuw beheerder
Uitspraak van P-Daddy op maandag 9 juli 2007 om 21:25:
Behalve naar de mensen in je directe omgeving lijkt mij? Hoop ik?

Ligt er aan wie...
sommige (zoals mijn ouders) kunnen lekker zeiken en maken het erger..
Maar de mensen in mijn directe omgeving kunnen toch niks doen
al hoewel mijn ouders zeikerig zijn.
Ik had allemaal plannen vandaag en weer is het in de soep gelopen omdat mn ma zo aan mn kop loopt te zeiken en achter me aan loopt.
Gevolg is dat weer thuis zit de hele dag, terwijl ik met veel moeite eindelijk weer plannen had.
Waarschuw beheerder
Je hebt helemaal gelijk!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Sacred Flame op dinsdag 17 juli 2007 om 15:44:
Ik had allemaal plannen vandaag en weer is het in de soep gelopen omdat mn ma zo aan mn kop loopt te zeiken en achter me aan loopt.
Gevolg is dat weer thuis zit de hele dag, terwijl ik met veel moeite eindelijk weer plannen had.

Da's jammer inderdaad. Wist ze wel van jouw plannen af dan? En zo ja, is het dan haar bedoeling om dat bewust voor jou te verpesten?
Waarschuw beheerder
Ze doet het niet bewust, maar als ik me klote voel,maak ze het vaak erger door dingen tien keer te zeggen op een dwangmatige manier.
Dus was(ben) aardig down en wordt er gek van dat ik het weer op de verkeerde afreageer :(
Ik maak alles altijd alleen maar erger :S
Waarschuw beheerder
Nu ga ik gokken want ik ken jou natuurlijk niet maar ik hoop dat ik in de buurt zit want dit speelt bij veel jeugdigen.

Je hoeft alleen maar te doen wat men van je verwacht. Uit eigen initiatief en wel zo snel mogelijk voordat men weer gaat lopen "zeuren".
Pleur alles in je koppie weg, heb schijt aan de rest en vooral je trots als je die hebt, maak een nieuwe start met een nieuw doel. "geven, geven, geven en van niemand iets terug verwachten". En dan neemt men je maar in de zeik, laat ze maar beneden jouw peil blijven want zo ben jij toch niet? Die mensen bestaan nu eenmaal maar daar lach jij om!!!
Accepteren die handel en met een positieve instelling doorgaan.
Denk lekker aan jezelf, doe wat prettig is maar hou de dingen die van je verwacht worden in de gaten en doe ze vooral uit eigen initiatief!!! Je hebt met je leeftijd eenmaal verplichtingen.
Zet je er toe ook al heb je geen zin. Je slaapkammer schoon houden en af en toe een opmerkelijk dingetje voor je moeder doen doet wonderen.

Klinkt simpel maar is op een gegeven moment voor iedereen prettig. Daar zal je achter komen.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van P-Daddy op zondag 17 juni 2007 om 22:43:
Minister Klink van VWS heeft al laten doorschemeren dat preventie hoog op het lijstje staat.

Hoe wil je dat doen in een maatschappij die alleen maar individueler wordt, waar de prestatiedruk hoog is.
Daarnaast is er nog het drugsmisbruik (verwar het niet met gebruik) onder de jeugd, grote stressfactor voor iemand in zijn geestelijke ontwikkeling.
Het is geen wonder dat psychische problemen als depressie zich ontwikkelen, zeker in de leeftijd tot 25 jaar is het een groot probleem.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 18 juli 2007 om 18:04:
Hoe wil je dat doen in een maatschappij die alleen maar individueler wordt, waar de prestatiedruk hoog is.
Daarnaast is er nog het drugsmisbruik (verwar het niet met gebruik) onder de jeugd, grote stressfactor voor iemand in zijn geestelijke ontwikkeling.
Het is geen wonder dat psychische problemen als depressie zich ontwikkelen, zeker in de leeftijd tot 25 jaar is het een groot probleem.

Helemaal waar!!
Ik ben ook erg benieuwd hoe die prefentie er uit zal gaan zien. Waar we minimaal naar toe moeten is het herkennen, dus op tijd signaleren wanneer je tegen stoorsituaties aan loopt.

Vandaar deze topic tbv de bewustwording over depressie.
De jeugd moet gewaarschuwd worden en het liefst in opstand komen. Zoiets als "fuck you met prestatiedruk, ik wil ook nog kunnen leven en samen met mijn kids oud worden!!"
Datgeen wij met Call2us gestart zijn is grootendeels bedoeld om diegene die in de problemen komt op tijd aandacht en eventueel advies te kunnen geven. Dus proberen die echte shit te voorkomen. Maar in principe is dat kolder dat wij dat moeten doen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van P-Daddy op zaterdag 30 juni 2007 om 18:39:
Als het trendy is om depressief over te komen dan hebben we echt een probleem! Dit zijn echt geen zaken om trendy mee te doen!!!

Mensen die een depressie hebben is al erg genoeg
Lijkt me nou niet om dat trendy te vinden
Buiten de depressie kosten, kosten genoeg andere dingen ook handen vol geld.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van P-Daddy op vrijdag 13 juli 2007 om 12:02:
Desnoods stap je tussendoor naar een ander omdat die van jou niet alles kan weten. Het kan zijn dat een ander het eea herkent en een hele andere wending gaat voortellen.

Was ik al mee bezig, maar alles duurdt daar zo f*cking lang. Ben ff flink kwaad geworden. Voorlopige diagnose: posttraumatische stress-stoornis, volgende week heb in een test die vijf dagdelen in beslag neemt.

Daarna wordt er gekeken wanneer ik sterk genoeg ben om met de behandeling te beginnen. Dat wordt vast weer een lange zit :( Kan nu al niet wachten tot ze de beer-put weer open gaan trekken.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van miss poes op vrijdag 20 juli 2007 om 17:26:
Was ik al mee bezig, maar alles duurdt daar zo f*cking lang. Ben ff flink kwaad geworden. Voorlopige diagnose: posttraumatische stress-stoornis, volgende week heb in een test die vijf dagdelen in beslag neemt.

Voorlopige diagnose!! Klinkt als "kan van alles zijn maar wij weten het niet"
Ik doe nog even die link waar ook deze stoornis in te vinden is:
http://www.call2us.nl/partyflock/PsychischeStoornissen.htm

Uitspraak van miss poes op vrijdag 20 juli 2007 om 17:26:
Daarna wordt er gekeken wanneer ik sterk genoeg ben om met de behandeling te beginnen. Dat wordt vast weer een lange zit Kan nu al niet wachten tot ze de beer-put weer open gaan trekken.

Mag ik vragen of jij al begonnen bent met een boek (voor jezelf) te schrijven?
Dat schrijven opzich is naar mijn idee al erg goed voor je omdat het een soort "van je afschrijven" is. Je kan je soms beter uiten doordat je achteraf altijd nog even wat tekst kunt bijschaven en toevoegen en een ander die het leest begrijpt het misschien sneller en beter.

Hoe zit het nu met de mensen om jou heen?
Waarschuw beheerder
Dat boek schrijven kan ik nog even niet, als ik terug ga denken wordt ik helemaal beroerd, misselijk en verdrietig.

Met de mensen om me heen zit het wel goed. Mensen die voor me weglopen omdat ze alleen vrienden willen zijn als het goed met je gaat kunnen doodvallen! Maar als het een keer slecht met hun gaat sta ik vooraan om ze uit te lachen :devil:

Ach, ik maak heel snel nieuwe vriendjes :p

Waarschuw beheerder
volgens mijn psych van de ggz, ben ik gevoelig voor depressies. ook slik ik anti-depressiva.
ik heb op t moment t idee dat ik of een enorme dip heb of een beginnende depressie
maar ik kom er wel weer uit :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van miss poes op zaterdag 21 juli 2007 om 12:38:
Dat boek schrijven kan ik nog even niet, als ik terug ga denken wordt ik helemaal beroerd, misselijk en verdrietig.

Eerlijk gezegd is dat niet erg. Je moet wel inzien waarvoor je het doet en er dan voor gaan. Zoek en vindt de positieve gevolgen van een dergelijk iets. Ik kan er namelijk een aantal opnoemen die mij er toe kunnen zetten om dit daadwerkelijk te gaan doen. Om die stap te zetten. Het wordt dan meer een doelstelling om die positieve gevolgen te realiseren want die zijn zo fijn en doen je goed.

Een boek schrijven hoeft niet in 1 dag te gebeuren he? En het hoeft in eerste instantie ook niet op volgorde. Je duikt op jouw moment op je pc en werkt het document (je boek) weer even bij.
De gedachten die je hebt gedetailleerd beschrijven is voor mij in ieder geval iets positiefs geweest want zelfs de kleinste details komen nu voorbij. En naar mijn idee kunnen ook de kleinste details soms zeer belangrijk zijn.

Positieve gevolgen kunnen zijn:
- jezelf beter leren kennen
- duidelijkheid over je situatie verkrijgen
- duidelijkheid naar anderen toe
- niet iedere keer weer hoeven terug te denken want het ligt al zwart op wit vast. (van je afschrijven)
- specialisten die uit je document misschien meer kunnen halen dan met af en toe een gesprekje voeren
- je eigen moment nemen om met je shit bezig te zijn. De overige tijd spendeer je aan leuke dingen en ga je bezig met zaken die het mogelijk maken dat je niet hoeft na te denken aan je shit.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van miss poes op zaterdag 21 juli 2007 om 12:38:
Met de mensen om me heen zit het wel goed. Mensen die voor me weglopen omdat ze alleen vrienden willen zijn als het goed met je gaat kunnen doodvallen! Maar als het een keer slecht met hun gaat sta ik vooraan om ze uit te lachen

Ik begrijp wel als dit jouw houding is. Maar probeer jezelf niet te verlagen als de rest. Daar kunnen hele mooie situaties door ontstaan. Door zelfs mensen die het totaal niet begrijpen te laten zien hoe het wel moet en zover te krijgen dat er misschien 1 van de 10 wel bij draait en het wel gaat begrijpen, geeft mij in ieder geval een kick.
En dat is dan mijn verdienste. Iets kunnen betekenen voor een ander.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van miss poes op donderdag 12 juli 2007 om 14:29:
Nu heb ik de keuze om lithium te gaan gebruiken of voor andere pillen te gaan.

Poeh lithium is heavy..

Ik heb een lange tijd lexapro geslikt tot ze er achter kwamen dat ik niet 'gewoon' depressief ben, maar manisch depressief.. Psych wilde dat ik ook aan de lithium ging.. Ik ben inmiddels gestopt met iedere vorm van anti depressiva want ging me er alleen maar beroerder door voelen en mijn persoonlijkheid veranderde enorm in negatieve zin.. Ik voel me nu nog steeds zwaar kut, maar ik ben in ieder geval weer mezelf..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 21 juli 2007 om 12:53:
volgens mijn psych van de ggz, ben ik gevoelig voor depressies. ook slik ik anti-depressiva.
ik heb op t moment t idee dat ik of een enorme dip heb of een beginnende depressie
maar ik kom er wel weer uit

Hoi Sanne,
Ten eerste is iedereen gevoelig voor depressie. Als jij je nergens over stoort dan ga je het misschien redden om nooit depressief te zijn.
Naar mijn mening is het de mindset (de gedachtengang over bepaalde zaken en hoe je er mee om gaat) die voor de mogelijke situaties kan zorgen.
Dat betekent dat wanneer je mindset goed staat dat je dan goed in je vel kunt zitten mits er van buitenaf situaties ontstaan waar jij werkelijk niks aan kunt doen.
Maar hoe krijg je dan die mindset goed!!
Je zult het straks in mijn boek kunnen lezen maar in het kort betekent dit dat je eerst erachter moet komen hoe jouw persoonlijke W'tjes staan.
Wie jij bent, Wat je wel of niet wilt, wat jij wel accepteert en wat niet, waar liggen je grenzen en ga zo maar even door.
Op het moment dat dat allemaal duidelijk is dan straal je al iets positiefs uit naar de buitenwereld . En dat is het begin van je nieuwe leven "jouw ding".
Waarschuw beheerder
Uitspraak van P-Daddy op zaterdag 21 juli 2007 om 14:24:
Ik begrijp wel als dit jouw houding is. Maar probeer jezelf niet te verlagen als de rest.

Zo ben ik ook helemaal niet, mijn deur staat altijd voor iedereen open en iedereen doet of zegt weleens iets wat niet goed is. Maar het houdt een keer op.

Ik ben op dit moment niet echt makkelijk in de omgang, ben snel geirriteerd, boos of verdrietig. Mensen die daar geen rekening mee kunnen houden en verkeerde dingen tegen me zeggen waardoor ik me weer weken beroerd voel kan ik naar mijn idee maar beter ver uit de buurt houden.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van miss poes op zaterdag 21 juli 2007 om 15:54:
Zo ben ik ook helemaal niet, mijn deur staat altijd voor iedereen open en iedereen doet of zegt weleens iets wat niet goed is. Maar het houdt een keer op.

Er zijn grenzen idd.

Ik ben op dit moment niet echt makkelijk in de omgang, ben snel geirriteerd, boos of verdrietig. Mensen die daar geen rekening mee kunnen houden en verkeerde dingen tegen me zeggen waardoor ik me weer weken beroerd voel kan ik naar mijn idee maar beter ver uit de buurt houden.

Ik heb er helaas niet voor gestudeerd en heb er niet de tijd voor maar zou heel graag willen weten hoe dit werkt bij jou. Het feit dat je dit probleem hebt zet mij er juist toe om met die wetenschap met jou aan de slag te gaan. Maar dan met persoonlijke begeleiding want naar mijn idee is dat de enige manier om zover te komen dat jij met jouw probleem om kan gaan en indien mogelijk zelfs op te lossen.
Juist op die momenten dat je geirriteerd, boos of verdrietig bent zal je iemand toe moeten laten en aan de slag gaan.
Maar goed, dan moet je wel iemand hebben he?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van P-Daddy op woensdag 18 juli 2007 om 15:21:
Nu ga ik gokken want ik ken jou natuurlijk niet maar ik hoop dat ik in de buurt zit want dit speelt bij veel jeugdigen.

Je hoeft alleen maar te doen wat men van je verwacht. Uit eigen initiatief en wel zo snel mogelijk voordat men weer gaat lopen "zeuren".
Pleur alles in je koppie weg, heb schijt aan de rest en vooral je trots als je die hebt, maak een nieuwe start met een nieuw doel. "geven, geven, geven en van niemand iets terug verwachten". En dan neemt men je maar in de zeik, laat ze maar beneden jouw peil blijven want zo ben jij toch niet? Die mensen bestaan nu eenmaal maar daar lach jij om!!!
Accepteren die handel en met een positieve instelling doorgaan.
Denk lekker aan jezelf, doe wat prettig is maar hou de dingen die van je verwacht worden in de gaten en doe ze vooral uit eigen initiatief!!! Je hebt met je leeftijd eenmaal verplichtingen.
Zet je er toe ook al heb je geen zin. Je slaapkammer schoon houden en af en toe een opmerkelijk dingetje voor je moeder doen doet wonderen.

Klinkt simpel maar is op een gegeven moment voor iedereen prettig. Daar zal je achter komen.

Klopt wel,maar werkt niet haha
Ben iets te moeilijk persoon hiervoor
Ik doe alles ervoor, zodat anderen zo min mogelijk last hebben van mezelf.
En als ik het idee dat ze dat wel hebben, probeer ik weer hulp te zoeken die ik niet krijg.
Moet alles weer 6 weken aan kijken.kut dokters
Ondertussen is mn zomer al voor de helft verziekt door ze.
Ik heb moeite met mijn vrije tijd enzo...dus om niet depri te worden blijf ik maar werken..
Ben nu toch wel op het punt van bijna omvallen door vermoeidheid
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Sacred Flame op dinsdag 24 juli 2007 om 21:44:
Klopt wel,maar werkt niet haha
Ben iets te moeilijk persoon hiervoor
Ik doe alles ervoor, zodat anderen zo min mogelijk last hebben van mezelf.
En als ik het idee dat ze dat wel hebben, probeer ik weer hulp te zoeken die ik niet krijg.
Moet alles weer 6 weken aan kijken.kut dokters
Ondertussen is mn zomer al voor de helft verziekt door ze.
Ik heb moeite met mijn vrije tijd enzo...dus om niet depri te worden blijf ik maar werken..
Ben nu toch wel op het punt van bijna omvallen door vermoeidheid

Persoonlijke begeleiding is naar mijn idee de oplossing voor je maar die k*t dokters bieden dat niet aan. Alleen maar geld maken en doorgaan ook al heb je er geen ene r**t aan.
Dat je met bezigheidstherapie bezig bent is goed. Je hoeft dan niet continue met je shit bezig te zijn. Maar er zijn ook nog wel andere bezigheden te bedenken toch?
Sporten, hobby's, nieuwe mensen leren kennen, eigenlijk gewoon leuke dingen doen die niet teveel energie van je vreten.
Of maak een eigen startpagina net als ik. (zie http://allesanders.goedbegin.nl of http://stoornissen.goedbegin.nl)
Hatstikke leuk want je kan er je eigen interesses in kwijt en evt delen met anderen.
Ik heb er ondertussen 7 maar dat is met een bepaald doel geweest.
Wil je hulp om zoiets dergelijks te maken dan regelen we wat ok?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van P-Daddy op woensdag 25 juli 2007 om 20:11:
Persoonlijke begeleiding is naar mijn idee de oplossing voor je maar die k*t dokters bieden dat niet aan. Alleen maar geld maken en doorgaan ook al heb je er geen ene r**t aan.

Precies
Uitspraak van P-Daddy op woensdag 25 juli 2007 om 20:11:
Dat je met bezigheidstherapie bezig bent is goed. Je hoeft dan niet continue met je shit bezig te zijn. Maar er zijn ook nog wel andere bezigheden te bedenken toch?
Sporten, hobby's, nieuwe mensen leren kennen, eigenlijk gewoon leuke dingen doen die niet teveel energie van je vreten.

Ik heb 2 hobby's laten vallen nu, juist doordat het teveel werd en gewoon geen zin meer in.
Ik wordt te vaak enthousiast door dingen en kan niet alles tegelijk, waardoor ik me daardoor ook klote kan gaan voelen.
Ben nu met eigen liedjes en muziek bezig..
Ik zit nu in de fase dat ik gewoon niks leuk vind, ik heb een paard ,maar doe er niks meer mee
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Sacred Flame op woensdag 25 juli 2007 om 21:38:
Ik heb 2 hobby's laten vallen nu, juist doordat het teveel werd en gewoon geen zin meer in.
Ik wordt te vaak enthousiast door dingen en kan niet alles tegelijk, waardoor ik me daardoor ook klote kan gaan voelen.

Yep, van teveel hobby's kan je moe worden idd. Moet wel leuk blijven.
Enthousiast zijn is goed maar een stukje realiteit ook. Wat kan wel en wat kan niet.

Ben nu met eigen liedjes en muziek bezig..

Da's een leuke hobby toch? Knap als je dat kan hoor!!

Ik zit nu in de fase dat ik gewoon niks leuk vind, ik heb een paard ,maar doe er niks meer mee

Dat paard geef je toch wel te eten hoop ik? Maar ook zelfs met je paardeliefde kan het betekenen dat je een keer een andere weg in gaat slaan.
Je bent nog jong en nog een heel leven voor je dus alles is nog mogelijk naar mijn idee.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van P-Daddy op woensdag 25 juli 2007 om 21:54:
Dat paard geef je toch wel te eten hoop ik?

:lol: Wordt allemaal gedaan :)

Waarschuw beheerder
eyz, van deze zomer word ik wel depressief noh
Waarschuw beheerder
Geduld is een schone zaak. Zomer begint tegenwoordig in augustusssss
Waarschuw beheerder
Tiz lekker weer vandaag en ik zit weer te niksen en teksten te maken
Dinsdag weer naar dokter, doorverwijzing vragen
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Sacred Flame op zondag 5 augustus 2007 om 14:05:
Tiz lekker weer vandaag en ik zit weer te niksen en teksten te maken
Dinsdag weer naar dokter, doorverwijzing vragen

Ik heb niet teveel gezegd he? Het is nog mooi weer ook! :)
Het is dan ook geen weer om druk bezig te zijn maar lekker te chillen en een beetje kleur krijgen.
Vestand op nul, wat te eten en te drinken en teksten bedenken. Zou goed kunnen (Y)
Veel plezier succes bij de dokter
Waarschuw beheerder
haha ik ben zo wit als de neten, nie normaal... :lol:
Waarschuw beheerder
:lol::lol:
Ga af en toe lekker in het zonnetje joh. Krijg je nog energie van ook!
Waarschuw beheerder
Ja, ben ik ook wel plan nu :lol:
Waarschuw beheerder
Lekkere timing nu het weer weer minder wordt/is :-):-)
Maar als je zo wit als de neten bent dan moet je opbouwen he? :)
Eén van de voordelen van een indo. hihi
Waarschuw beheerder
haha :lol: mijn pa is indo, zegt helemaal niks ;)
Ik wordt geeel in de zon :lol:
Waarschuw beheerder
Haha, iedereen wordt rood of mooi bruin maar jij geel?
Hoe werkt dat dan? Ben je al naar de dokter geweest daarvoor? :)
Waarschuw beheerder
haha ik heb bijna een abbo op de dokter
Mijn huid krijgt een andere kleur bruin, gelig gewoon hahaha
Eerst wordt ik natuurlijk een kreeft :S
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Sacred Flame op zaterdag 11 augustus 2007 om 21:03:
Mijn huid krijgt een andere kleur bruin, gelig gewoon hahaha
Eerst wordt ik natuurlijk een kreeft

Dit komt puur en alleen door de zon?
Waarschuw beheerder
Ik bedoel, dit krijg je alleen wanneer je gaat zonnen? Of ook op andere momenten?
Waarschuw beheerder

En Miss poes? Hoe is het nu een maand later dan?
Gaat het een beetje met je?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van P-Daddy op donderdag 16 augustus 2007 om 23:54:
Ik bedoel, dit krijg je alleen wanneer je gaat zonnen? Of ook op andere momenten

jup, als ik ga zonnen
Waarschuw beheerder
Ik denk nie dat ik door het internet uit mn dippen kom,hoe langer ik achter internet zit, hoe erger het wordt
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Sacred Flame op dinsdag 4 september 2007 om 10:30:
Ik denk nie dat ik door het internet uit mn dippen kom,hoe langer ik achter internet zit, hoe erger het wordt

Het is niet de bedoeling dat je continue op internet zit joh. Je kunt idd chatten maar ook mailen en bellen.

Maar kan jij een oplossing voor jezelf bedenken? Wat denk jij nodig te hebben om een prettig leventje te kunnen leiden? Ik weet niet waar bij jou de problemen exact liggen of begonnen zijn en waar de mogelijkheden liggen maar soms...heel soms... is het goed om alles achter je te laten en een nieuw leven op te pakken. Maar dan ook resoluut. Weg uit de dagelijkse sleur, desnoods verhuizen, bedenk het maar.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van P-Daddy op dinsdag 4 september 2007 om 11:13:
Het is niet de bedoeling dat je continue op internet zit joh. Je kunt idd chatten maar ook mailen en bellen.

Precies, 1 van mijn problemen:
Overal blijven hangen en niet weg komen

Tweede probleem:
Moeilijk loslaten

Dus valt tegen, moet er aan werken
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Sacred Flame op zondag 9 september 2007 om 23:08:
Precies, 1 van mijn problemen:
Overal blijven hangen en niet weg komen

ok, maar wat is overal? Alles bij elkaar heb je dus een aantal dingen die je wel wilt of kunt doen?

Ik bedenk maar wat hoor:
Wanneer je nu naar je fysieke agenda kijkt wat zie je dan? Alle pagina's leeg of heb je hier en daar wel wat ingevuld.
Zie je agenda als je leven, je doen en laten en is je agenda leeg dan is ook je leventje leeg en wordt het weer eens tijd om die te gaan vullen.
Benoem je bezigheden en zet ze op een papiertje onder elkaar, vul die bezigheden voor een hele maand in je agenda zodat je ziet en weet wanneer je wat gaat doen.
Maak afspraken met mensen of bel ze af maar klad je hele agenda lekker vol :-)

Dit hoeft voor jou niet te werken en misschien wel voor niemand maar met een beetje creativiteit en fantasie valt er voor iedereen wel iets te bedenken.
Maar laat de gedachten waar je niks aan hebt in de meterkast en wordt een bezig bijtje.

Bezige Hommel
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
ik vind het echt heel erg dat mensen dit al op zo'n jonge leeftijd hebben
mijn moeder heeft het heel erg
al 14 jaar
ene dag gaat het goed andere weer heel slecht
maar het is toch wel eens vreemd om het van de andere kant te lezen
hoe het is om het te hebben
ik moet zeggen ik kan er soms niet helemaal het begrip voor opbrengen
ook omdat ze mijn zusje altijd haar zin geeft omdat ze geen discussies aan wil gaan etc
maar goed
ik hoop dat de gene die het hebben er goed boven op komen
want ik weet wel dat het heel erg is om het te hebben...
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Croma op dinsdag 11 september 2007 om 18:20:
ik vind het echt heel erg dat mensen dit al op zo'n jonge leeftijd hebben
mijn moeder heeft het heel erg, al 14 jaar.
ene dag gaat het goed andere weer heel slecht
maar het is toch wel eens vreemd om het van de andere kant te lezen
hoe het is om het te hebben
ik moet zeggen ik kan er soms niet helemaal het begrip voor opbrengen
ook omdat ze mijn zusje altijd haar zin geeft omdat ze geen discussies aan wil gaan etc
maar goed

Hi Croma,
Nu moet je het me toch eens uitleggen dat terwijl je een moeder hebt die al 14 jaar erg aan depressie lijdt dat jij het vreemd vindt om het van de andere kant te lezen hoe het is om het te hebben.
Volgens mij betekent dit dat jij je moeder na 14 jaar nog steeds niet begrijpt.
Ik zou zeggen duik op google en zoek naar de stoornis depressie of lees de uitleg op deze link:
http://www.call2us.nl/partyflock/PsychischeStoornissen.htm

Het is gewoon van belang dat je weet wat depressie inhoudt en hoe men daar in belandt is. En vooral met je moeder.
Volgens mij gaat er dan een wereld voor jullie open.
Begrijpen waarom je moeder zover is dat ze met jouw zus geen discussie meer aan wil gaan.....
Waarschuw beheerder
Uitspraak van P-Daddy op zondag 19 augustus 2007 om 17:41:
En Miss poes? Hoe is het nu een maand later dan?
Gaat het een beetje met je?

Het gaat wel goed! Heb nog wel eens wat rot dagen, maar dat worden er steeds minder.

Ga nu weer langzaam aan een paar uur naar school om over een paar maanden weer helemaal aan de slag te gaan.

Soms is het nog moeilijk om niet negatief te denken, gelukkig heb ik lieve mensen om me heen die me daar bij kunnen helpen.

Over een paar weken kan ik nieuwe therapie krijgen om aan m'n zwakke punten te werken, zodat de depressie hopelijk niet meer terug komt :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van P-Daddy op zondag 17 juni 2007 om 22:43:
Depressie kost 1,3 miljard euro per jaar

Deze zin, die het artikel opent, geeft meteen aan wat het 'echte' probleem is en ook de oorzaak van de toenemende depressies.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van miss poes op donderdag 13 september 2007 om 13:27:
Het gaat wel goed! Heb nog wel eens wat rot dagen, maar dat worden er steeds minder.
Ga nu weer langzaam aan een paar uur naar school om over een paar maanden weer helemaal aan de slag te gaan.
Soms is het nog moeilijk om niet negatief te denken, gelukkig heb ik lieve mensen om me heen die me daar bij kunnen helpen.
Over een paar weken kan ik nieuwe therapie krijgen om aan m'n zwakke punten te werken, zodat de depressie hopelijk niet meer terug komt

Kijk!! Dat is goed om te lezen. Wen maar vast aan het feit dat je straks geen depressie meer hebt. :yes:
Succes en doe je best!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 13 september 2007 om 15:10:
Deze zin, die het artikel opent, geeft meteen aan wat het 'echte' probleem is en ook de oorzaak van de toenemende depressies.

Kan je dat even uitleggen Manoman?
Waarschuw beheerder
Manoman? leef je nog? :-)

Waarschuw beheerder
Ik ben nog nooit depressief geweest maar ik vind dat men veel te snel het etiketje depressief op iemand plakt.

Tuurlijk zal iemand zijn dingen wel hebben maar in plaats dat de psychologen daar nu aan gaan werken nee dat kunnen ze niet, liever stoppen ze je vol met pillen omdat zij het ook niet weten.

Dat iemand wel sombere goevoelens kan hebben voor een langere tijd dat geloof ik zeker.

Maar het heeft een oorzaak meestal en aan die oorzaak moet gewerkt worden die pillen bestrijden alleen de gevolgen van de oorzaak en vaak krijg je daar dermate bijwerkingen bij dat je het helemaal nietmeer ziet zitten.
Waarschuw beheerder
ja indd
ik heb ook anti depressiva gekregen van de dokter maar ik weiger gewoon om ze te nemen. ik vind niet dat je het op kan lossen door middel van pillen. en als je dan de bijsluiter leest; de eerste 2 weken kunnen de klachter erger worden :S
daar heb ik helemaal geen zin in. dan maar zonder.
Waarschuw beheerder
Morgen naar de psych voor testen enzo
Ik weiger ook medicatie en ook groepstherapie
Echt gek, van mijn eigen werk wordt ik strax nog slachtoffer, weiger ik echt hahaha
Maarre god nieuws, binnenkort komt mijn boek uit, gedichten die ik heb geschreven als ik depri was.
Is een dagboek geworden van 5 jaar.

Waarschuw beheerder
mijn vraag op dit moment is eigenlijk..

moet je depressief zijn om er medicijnen voor te krijgen?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Amimi op maandag 22 oktober 2007 om 21:39:
ik vind niet dat je het op kan lossen door middel van pillen

heb je indd gelijk in... het zijn blockers je lost er niets mee op...

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Sacred Flame op maandag 22 oktober 2007 om 21:52:
Ik weiger ook medicatie en ook groepstherapie

nou groepstherapie ben ik ook niet altijd voor, je krijgt dan als je niet sterk genoeg in je schoenen staat er nog meer problemen bij maar individuele therapie zou ik wel voor zijn. Misschien kun je dit vragen??

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 22 oktober 2007 om 23:16:
moet je depressief zijn om er medicijnen voor te krijgen?

Nee hoor je krijgt ook antidepressiva voorgeschreven als je moet stoppen met roken, de kolder....
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 24 oktober 2007 om 02:01:
nou groepstherapie ben ik ook niet altijd voor, je krijgt dan als je niet sterk genoeg in je schoenen staat er nog meer problemen bij maar individuele therapie zou ik wel voor zijn. Misschien kun je dit vragen??

idd, eerst maar afwachten wat ze gaan vast stellen

Waarschuw beheerder
Ja dat lijkt mij heel zinvol van daaruit kun je nog alle kanten op
succes en je kunt meer dan je zelf denkt. Daar ben ik van overtuigd

Waarschuw beheerder
donateur
Flink Vitaminepillen eten, hoe meer vitamine hoe beter.. kerel hier uit de straat zag er als een junk uit door pillen tegen depressie.. nou, die hebbenz e vitaminepillena angeraden, na 2 maanden was hij compleet veranderd, echt een vrolijke pik om te zien nu

Waarschuw beheerder
NOu kijk dat zijn nog eens goede berichten. Wat vitaminen al niet kunnen doen.

Waarschuw beheerder
Ik kan vitamines slikken wat ik wil, vrolijker word ik er niet op. Ben niet depresief ofzo, maar goed in mn vel zit ik ook niet
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 2 november 2007 om 08:29:
Ik kan vitamines slikken wat ik wil, vrolijker word ik er niet op. Ben niet depresief ofzo, maar goed in mn vel zit ik ook niet

Niet goed in je vel zitten klinkt anders dan depressief zijn ja. Als je de reden(en) kunt bedenken waarom je niet lekker in je vel zit dan is de oplossing hoogstwaarschijnlijk niet vitamines slikken maar je probleempjes oplossen of misschien moet je zelf wel veranderen?

Waarschuw beheerder
Tis een dysthyme stoornis, dus wel een depressie. Maar ik trek vraagtekens bij die diagnose :)

Ik ben juist alles aan het veranderren nu :rot:

Niet alleen vitamines, ik ga nu ook sporten, weer aan het werk/school dus wtf :rot:
Waarschuw beheerder
Ik las zojuist je verhaal op de topic Borderline. Ik begrijp het al wat meer.
De kreet, doe eens gek, doe eens anders kan veel mensen af en toe goed doen.
Accepteer maar eens dat mensen vervelend kunnen doen want dat scheelt al een heleboel irritatie.
Accepteer niet van jezelf dat die diagnose weleens goed kan zijn.

Wat je aan het doen bent is goed, wil niet te snel en verwacht de momenten dat je weer een dip krijgt. Krijg je geen dip dan is dat alleen maar meegenomen.
Het is een kwestie van tijd maar blijf praten met anderen.

Waarschuw beheerder
Komt ook wel goed hoor :)

Ik moet mayb indd wat rustiger doen, maar heb nu liever alles gelijk geregelt. Vandaag sport geregelt, en maatschappelijk werk. Hopen dat die mensen me sneller aan een eigen woning kunnen helpen.

Ik heb er iig zin in :), laat me niet meer negatief maken door mn verleden :D

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 2 november 2007 om 13:02:
Tis een dysthyme stoornis, dus wel een depressie. Maar ik trek vraagtekens bij die diagnose

Ik ben juist alles aan het veranderren nu

Niet alleen vitamines, ik ga nu ook sporten, weer aan het werk/school dus

Misschien wel depressief of overspannen maar alls is als je je zelf in de ogen durft aan te kijken (jezelf durft tegen te komen) te genezen, dingen die negatief zijn onder ogen komen met de daarbij behorende rot gevoelens en over je heen laten komen en blijven relativeren en verwerken en plaatsen.

dysthyme is een psychische aandoening (ook wel psychische stoornis) is een aandoening waarvoor vaak geen fysieke oorzaak kan worden.
Nee dat klopt daar licht een traumatische ervaring meestal aan ten grondslag.

Waarschuw beheerder
Dat geloof ik best, zowiezo is de menselijke psyche een vaag apparaat. Ik heb wel veel meegemaakt, en ik merk dat de dysthyme (label) wel minder word naarmate ik er beter afstand van mn verleden kan nemen.

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 3 november 2007 om 22:05:
Misschien wel depressief of overspannen maar alls is als je je zelf in de ogen durft aan te kijken (jezelf durft tegen te komen) te genezen, dingen die negatief zijn onder ogen komen met de daarbij behorende rot gevoelens en over je heen laten komen en blijven relativeren en verwerken en plaatsen.

Dit heb ik mayb al wel achter de rug, anderzeids zal je altijd wel weer iets tegekomen :)
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op woensdag 24 oktober 2007 om 02:02:
Nee hoor je krijgt ook antidepressiva voorgeschreven als je moet stoppen met roken, de kolder....

Zelfs mensen die een te vroege zaadlozing hebben krijgen vaak gelijk een antidepressiva kuurtje mee :S Dat spul gaat lekker in de hersenen lopen kloten terwijl er niet eens een probleem is....Dat is vragen om problemen naar mijn idee.

Als je een beetje op forums rondleest zie je dat als mensen in scheiding liggen of ruzie op het werk hebben gelijk aan de seroxat worden gezet. Echt de grootste onzin. Dit verklaart ook de vele negatieve reacties waar het internet mee volstaat.

Uitspraak van verwijderd op maandag 29 oktober 2007 om 18:30:
Flink Vitaminepillen eten, hoe meer vitamine hoe beter.. kerel hier uit de straat zag er als een junk uit door pillen tegen depressie.. nou, die hebbenz e vitaminepillena angeraden, na 2 maanden was hij compleet veranderd, echt een vrolijke pik om te zien nu

Als je begint met slikken, te hoog in dosis zit of gewoonweg niet juist op de medicatie reageert krijg je zulke verschijnsellen ja. Er zijn met de ouderwetse antidepressiva erbij gerekent in totaal wel dik 20 verschillende merken. Bij elk merk reageert 60% van de slikkers er goed op, dus het is in het begin soms aftasten welk medicijn bij je past. Als je de goede begeleiding en juiste dosis hebt word je echt geen zombie hoor. En je hebt ook een duidelijk verschil tussen de seroxat en efexor die zeer heftig zijn waar weer de in verhouding softe citalopram en zoloft tegenover staan. Het hangt dus van veel verschillende factoren af. Een tekort aan vitamine kan invloed op je stemming hebben ja, maar als je echt depressief bent helpen vitaminepreparaten echt niet hoor. Een dip af en toe is echt nog geen depressie.

Maar laten we wel voorop stellen dat jarenlang antidepressiva gebruik absoluut niet bepaald gezond is, maar in veel gevallen is het toch een levensreddend middel.

Waarschuw beheerder
Ik begrijp helemaal dat het voor sommige mensen een uitkomst kan zijn die depressiva.

Wat ik niet begrijp is dat dat gegeven wordt en er verder vaak niets gedaan wordt.
De angel zit er dus dan nog.

Mijn ervaring met een heel veel mensen die het gebruiken of gebruikt hebben is dat ze er veel minder van werden, gevoelens gingen weg enz enz enz.
Dus die 60 procent die er geen last of bijwerkingen van hebben trek ik sterk in twijfel.
Nu zeg ik niet dat jij ongelijk hebt ik denk dat we dan verschillende ervaringen horen.

Wat versta jij onder goede begeleiding dan???? dan wordt je geen zombie zeg jij, de werking van die pillen gaat echt niet minder bijverschijnselen geven bij welke begeleiding dan ook dat is gewoon een chemische reactie in je lichaam en die heb je of die heb je niet.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Ik versta onder goede begeleiding, gewoon ook oorzaken onderzoeken en aanpakken. Vaak raken mensen in de put of depressief door bepaalde gebeurtenissen of gedragspatronen. In veel gevallen komt iemand bij de dokter en krijgt gelijk een pil voorgeschreven en verder word er helemaal niet naar een oorzaak gekeken. Stoppen zij dus met het medicijn en de leefomgeving of de valkuilen zijn nog steeds aanwezig dan is een terugval natuurlijk onvermijdelijk. Net als wat je zegt....de angel zit er nog.

Ik heb trouwens totaal geen ervaring met afvlakking van gevoelens overigens. Bij mijn huidige medicijn totaal niet. Hiervoor kreeg ik dus van mn huisarts een veel heftiger middel en daar voelde ik ook echt niks meer van nee. Ik leefde in een totale roes en niks maakte me meer uit. Zulke paardenmiddelen zijn handig is als je superlabiel bent. maar bij een milde depressie of angsten is het totaal overbodig.

Het is dus een kwestie van het vinden van het juiste medicijn voor een bepaald persoon. En daarvoor moet je niet bij de huisarts zijn.
Uiteindelijk is een antidepressiva gewoonweg een middel dat zorgt dat er een betere overdracht van neurotransmitters plaatsvind. Bij veel mensen is een depressie dus ook echt iets biologisch en dan helpt praten ook praktisch niet. Als je de stof serotonine te weinig in de hersennen hebt dan voel je je down of paniekerig, en dan is een antidepressiva een uitkomst. Mensen die alleen een dipje hebben maar niks mis hebben verder in hun hoofd die kunnen vreemd reageren op deze pillen en dus een zombie worden. Daar komt die snelle uitschrijving van de huisarts weer om de hoek kijken. Eerst terapie proberen en uiteindelijk kan je medicatie proberen. helaas gaat het 9 van de 10 keer niet zo.

Ook zijn er artsen die bijvoorbeeld zeggen dat een depressie niets te maken heeft met die serotonine en dat antidepressiva niet goed zijn. Maar ik raad deze mensen eens aan om een keertje een flinke mdma pil te nemen die dus je serotoninevoorraad laat leeglopen. Zullen we zien hoe depri ze zijn de dag erna, en zien ze gelijk het verband tussen serotonine en een depressie.

Waarschuw beheerder
Ja ik ben het helemaal met je eens kan me helemaal vinden in wat je schrijft. Vooral inderdaad ook over die angel, de valkuilen weghalen.
Waarschuw beheerder
blijft lastig, met alleen pillen verhelpt je het niet, is ook wel therapie voor nodig, zodat je leert anders denken.
Als je de oorzaak weet, kan je al ver komen..
Ik ben nu toch wel medicatie aan het proberen, gewoon weten hoe het is.
Bevalt het me niet... stop ik
Op het moment ben ik misselijk en wordt mijn angst versterkt, maar op 1 of andere manier denk ik er niet over na. autorijden is wel kut.
Ik wacht even een weekje af, dan krijg ik de uitslag
Waarschuw beheerder
donateur
Hoi Sacred Flame,

Wat slik je als ik vragen mag, en hoelang? Die misselijkheid en angst die heviger word hoort er allemaal bij helaas. Wat voor uitslag krijg je dan?

Waarschuw beheerder
Ja anders leren denken is heel belangrijk.

Wanneer je negatief denkt dan is het belangrijk dat je voor iedere negatieve gedachten een positieve in de plaats zet, net zolang totdat het een gewoonte wordt positief te denken.

Niet makkelijk maar zeker wel haalbaar.
Waarschuw beheerder
Ook hier nog even voor iedereen die het kan gebruiken het subsidie artikel:

Subsidie voor Internet en Telefoon gebruik
Men kan bij sommige gemeenten subsidie aanvragen voor internet en telefoon gebruik.
Een vergoeding voor mensen die telefonisch verkeer- en internet gebruiken voor het opdoen van sociale contacten. Voorwaarde is dat cliënten een akkoord kunnen overleggen met toestemming (handtekening) van een huisarts of hulpverlenende instantie voordat zij in aanmerking komen voor een vergoeding bij de gemeente.

Bijvoorbeeld: een cliënt zit bij de GGZ en wil daarnaast met een counselor in contact komen voor verdere ondersteuning. De aanvraag voor vergoeding moet door cliënt worden ingediend bij de gemeente.

Misschien is dit ook mogelijk bij uw gemeente. Richt u zich dan tot het loket inkomen ondersteuning ; bijzondere kosten.
Het is de moeite van het onderzoeken waard om te kijken of dit ook in uw gemeente geldt. Het zou kunnen dat een arts/psychiater hiervoor een medische verklaring moet schrijven.

De belangrijkste argumentatie hiervoor is dat mensen met een psychiatrische achtergrond weinig kansen krijgen anderen te ontmoeten en vaak beperkt zijn in hun communicatie met andere mensen.
Daardoor komen ze nogal eens in een sociaal isolement. Internet is juist voor hen een laagdrempelig communicatie middel waarbij ze minder hinder hebben van hun communicatieve beperkingen.
Waarschuw beheerder
donateur
Onderzoek naar Omega-3 (bv in vis-olie) heeft laten zien dat het effectiever is dan antidepressiva.

Vitamine B-complex helpt ook goed.

Een tekort aan magnesium kan neurologische klachten, zoals angst en depressie veroorzaken.

Een tekort aan vitamine D3 in de winter kan ook neerslachtigheid veroorzaken.
Als je in de zon zit maakt je lichaam vitamine D3 aan. Er wordt een voorraad voor 1 tot 2 maanden in de lever bewaard, dus na twee maanden zonder felle zon is het op en kunnen klachten ontstaan.

Al deze voedingsstoffen kennen geen of nauwelijks bijwerkingen bij een dosering die nodig is om klachten te verhelpen.

Waarschuw beheerder
die emo's toch..
Waarschuw beheerder
yes, schijnt dat ik nie deprie ben.. :)
Ik slik efexor en larozapam voor het slapen