Ik ben ook donor.. zou je ook kunnen aangeven dat je je organen alleen maar wilt afstaan aan mensen die het echt verdienen?
Ik zit niet te wachten dat straks een alcoholist mijn lever krijgt, terwijl er ook een kankerpatient ligt te wachten op een lever (om maar ff een voorbeeld te geven)
Ik ben ook donor.. zou je ook kunnen aangeven dat je je organen alleen maar wilt afstaan aan mensen die het echt verdienen?
Precies, vaak willen ze dat wel, maar afstaan ho maar
Tis alleen moeilijk te bepalen wanneer je iemand goed genoeg vind om je ''onderdelen'' te geven
Wat heb ik aan al die bruikbare organen en ander weefsel als ik dood ben...
Bovendien wil ik mijn nabestaanden niet opzadelen met het besluit dus heb ik het zelf al genomen.
Ze moeten vitale organen ook binnen een heel kort tijdsbestek eruit halen anders zijn ze niet meer bruikbaar en als je dan al je donorcodicil hebt ingevuld, scheelt dat een hoop kostbare tijd.
wat als de alcoholist heel veel heeft meegemaakt en mede daardoor aan de fles is geraakt en de persoon die kanker heeft een kinderverkrachter is?
Ohh natuurlijk wat egoïstisch, weet je wat jij moet doen lekker je smoel houden ipv gelijk met een oordeel te komen
Je iris van je ogen mogen ze er wel af halen
Je ogen mogen ze ook stukken van nemen?
Maar wordt toch geen donor.
Maar was gewoon ff een vraagje omdat veel mensen zeggen ze mogen alles nemen, maar als je dan met ogen enzo aan komt dan zeggen ze :nee dat niet.
Kijk, dat vind ik dan weer wel karakter
Ik zou wel eens willen weten van mensen die persé geen donor willen zijn hoe die denken over donaties.
Stel je wordt ziek en je hebt iets nodig van een donor en die dient zich aan. Neem je dat klakkeloos aan en vind je dat dan normaal? Zonder schuldgevoel?
rustig maar hoor, straks begeeft je hart het
Je hoeft echt niet zo pissig te doen hoor Ze oordeelt niet, ze geeft haar mening en ik ben het toevallig helemaal met haar eens.
je roept het zelf over je af, dom kind
wat dacht je ervan om een toelichting te geven?
Neem je dat klakkeloos aan en vind je dat dan normaal? Zonder schuldgevoel?
Kijk, dat vind ik dan weer wel karakter!
Ik bedoel, je hebt een kind, stel nou dat je volgend jaar een nier nodig hebt, anders ga je dood? En met een nieuwe nier kun je je kind nog zien opgroeien? Dan weet ik het wel hoor.
Maar goed, op het moment zelf kun je er wel heel anders over denken. Ik bedoel, je hebt een kind, stel nou dat je volgend jaar een nier nodig hebt, anders ga je dood? En met een nieuwe nier kun je je kind nog zien opgroeien? Dan weet ik het wel hoor
Fijn voor je
En daarom zei ik al, mocht er iets zijn kijk je er uiteraard heel anders tegenaan.
Jij bent echt raar
Die post had ik nog niet gezienMaar goed, ik denk alvast vooruit, mocht er wel iets zijn met me.
misschien willen ze hun organen wel aan jou afstaan!
Jij bent echt raar
Waar heb jij last van? Zit wel diep bij jou of niet?
Je kunt het niet verplichten. Veel mensen willen het ook niet in verband met geloofsovertuiging e.d.
Nee totaal niet, jullie zitten hier zo'n ophef te maken over donor zijn of niet.
Als iemand zegt dat ie het niet wilt zijn dan is het klaar iedereen heeft het recht om zelf die beslissing te maken en daar geen uitleg of verantwoording voor hoeft af te leggen.
Als iemand zegt dat ie het niet wilt zijn dan is het klaar iedereen heeft het recht om zelf die beslissing te maken en daar geen uitleg of verantwoording voor hoeft af te leggen.
Okee, maar als iemand vraagt of je zelf wél wat aan zou nemen, begin je te flippen. Doe dan ook gewoon normaal.
Nee laat mij maar lekker dood gaan
Wat een vraag
omdat ik zei dat ze dr smoel moet houden
Jullie vergeten dat er ook genoeg mensen geen donor mogen/kunnen zijn. Maar nee die mensen ontvangen wel en dat is vet egoïstisch man wel nemen maar niet geven.
geen donor mogen/kunnen zijn
zei dat ze dr smoel moet houden omdat ze zo snel dr oordeel klaar heeft?
kan je toch kijken naar de ouders? of die donor zijn of niet
Jullie vergeten dat er ook genoeg mensen geen donor mogen/kunnen zijn. Maar nee die mensen ontvangen wel en dat is vet egoïstisch man wel nemen maar niet geven.
Scheer lekker alles over 1 kam.
Sorry hoor, maar dat vindt ik nergens op slaan
Sorry hoor, maar dat vindt ik nergens op slaan, of ik moet je al verkeerd begrijpen.
Kijk, nu komt de aap uit de mouw. Als je duidelijk bent, hebben wij ook geen reden om jou vreemd te vinden oid.
er zal vast wel 1 orgaan zijn die je kan afstaan behalve dan als je aids of iets dergelijk hebt. En als dat echt niet mogelijk is nou ja dan is er niets aan te doen. Maar er zijn toch ook genoeg mensen die best wel organen kunnen geven maar om wat voor reden dan ook die niet willen geven??
ik zei toch niet dat JIJ ego bent of wel? ik zeg dat het over het algemeen ego VIND. is een mening geen oordeel
Maar de ouders beslissen toch sowieso of het kindje een orgaan krijgt of niet. Dus waarom zouden ze dat wel willen als ze zelf niets willen geven?
Die beslissen dan waarschijnlijk later toch wel om donor te worden, omdat ze daardoor zelf nog leven (waarschijnlijk)
Wat een beredenering, dat vindt ik niet kunnen.
Stel ik en mijn vriend zouden permanent hebben besloten geen donor te zijn.
En ons kind heeft bij de geboorte iets van een donor nodig.
Dan ga je toch niet naar de ouders kijken of hun een donorcodicil hebben of niet, om zo te beslissen of de baby van hun recht heeft op een donor of niet
Sorry hoor, maar dat vindt ik nergens op slaan, of ik moet je al verkeerd begrijpen.
Nee, dat is inderdaad een lastige kwestie. Ik vind dat baby's wel gewoon organen zouden moeten krijgen. Die beslissen dan waarschijnlijk later toch wel om donor te worden, omdat ze daardoor zelf nog leven (waarschijnlijk)
Hoezo? Als 1 van de ouders een geschikte donor is dan zijn hun het maar gewoon verplicht om iets af te staan of wat dan ook wat een onzin om het dan bij een ander vandaan te halen. Neem trouwens aan dat je het voor je kind over hebt, zo niet ben je echt een kneus.
je moet dingen meer in kleur gaan bekijken dan alles zwart wit zoals je nu doet!
Nee, dat is inderdaad een lastige kwestie. Ik vind dat baby's wel gewoon organen zouden moeten krijgen. Die beslissen dan waarschijnlijk later toch wel om donor te worden, omdat ze daardoor zelf nog leven
Nou waarom moet er onnodig iets van een ander vandaan moet komen waar mss een ander leven mee gered kan worden terwijl die ouders ook gewoon geschikt zijn?
er werd hier toch niet specifiek gezegd dat ze van iemand anders moeten krijgen als de ouders ook geschikt zijn....
er werd gezegd dat de ouders bepalen of ze hun kind helpen door een donor....
Nu is het weer dat, hoezo ik vertel elke keer weer wat anders.
idd voor domme mensen is dat wel moeilijk ja....
de liefde is voor vandaag wederzijds
Snap je het niet?
er werd hier toch niet specifiek gezegd dat ze van iemand anders moeten krijgen als de ouders ook geschikt zijn....
er werd gezegd dat de ouders bepalen of ze hun kind helpen door een donor....
Ja echt heel erg moeilijkik ben zoooo dom
Je ogen mogen ze ook stukken van nemen?
Je bent donor, totdat je zelf bepaalt dat je het niet wilt zijn.
Tuurlijk wel, het is vrijdagmiddag
Al vind ik het Belgische systeem beter. Je bent donor, totdat je zelf bepaalt dat je het niet wilt zijn. Doordat veel mensen te lui zijn om zichzelf als donor aan te melden, loopt men genoeg nuttige organen mis. Da's zonde.
En als je het écht niet wilt, dan neem je ook de moeite om dit even aan te geven.
Ik vind wel, als jij ziek bent en jij kan gered worden zou je ook blij zijn, maak dan ook iemand anders en zijn/haar familie blij, je kan na je dood ook nog mensen helpen als jij t niet meer nodig hebt maar iemand anders wel waarom zou je t dan die persoon onthouden om verder te kunnen leven?!
Hij is nog niet dood.
mwoaaahh...tot nu toe nooit een prettig gevoel gevonden, komt misschien nog wel...weet ik niet
Shoppen in China.
Weet ik veel, ben niet met die dingen bezig
Niets aan toe te voegen
Denk niet dat er iemand blij wordt van mijn lever en/of longen, maar het gaat om het principe
Kom, er zijn meer dan een miljard van die Chinezen, eentje meer of minder maakt ook niet uit
waarom?
heb ik toen gedaan...toen vond ik het geen fijn idee
Maar ik doe het niet, ieder mens heeft evenveel recht op leven
Ik rook, dus ik betwijfel of iets van nut kan zijn voor anderen
Nou en ik rook en drink ook, maar er zijn vast andere organen die ze verder nog kunnen gebruiken toch?
met de reden dat ik zelf ook donororganen zou willen ontvangen als ik dat nodig zou hebben
lichaam wordt verbrand,of het rot weg..tja dan kan je er beter eerst iets zinnigs mee doen
Waar twijfel je dan over?
Als ik er teveel over na ga denken dan vind ik het allemaal een beetje eng. Dan hoor je soms verhalen dat er mensen dood worden verklaard die dat helemaal nie zijn al dat soort horror zeg maar.
Maar ik blijf wel gewoon donor, er zitten meer voordelen aan dan nadelen, nie voor mij maar voor de rest dan wel!
van mij mogen ze gebruiken wat ze willen, als ik er iemand mee kan helpen dan vind ik het prima.
als jij toestemming hebt gegeven kunnen nabestaanden toch niet meer weigeren? Dat was een keuze die je kon aangeven.
Dan ben ik zwaar ego. ben met alles gekomen, ga ook met alles de pijp uit.
Het is ego als je wel wilt krijgen, maar niets wil afstaan
Nope geen doner, moet er niet aan denken dat mijn organen straks in een pedofiel, verkrachter of andere randdebiel verdwijnt!
Terwijl de kans groter is dat je een "goed" persoon helpt!
Hoeveel mensen zijn er in deze maatschappij verkrachter danwel pedofiel of wat dan ook? 1 op 1000? Dus om die heeeele kleine kans help je ook die andere 999 niet? Dan geef je vast ook nooit aan goede doelen ofzo, dat kan ook bij de verkeerde terecht komen
Qua slachtoffers ja. Niet qua daders.
Dus een pedofiel laten genezen van kanker van jou geld vind je wel prima?
Dus een pedofiel laten genezen van kanker van jou geld vind je wel prima?
onder welke steen kom jij vandaan gekropen zeg,
Enne...ik geef zeker wel aan goede doelen, o.a. kankerbestrijding en WNF, dus daar niet mee aankomen grietje!
we gaan voortaan registreren wie in aanmerking wil komen voor het ONTVANGEN van een donororgaan. Die mensen worden dan automatisch OOK geregistreerd als donor.
Ben ook bloed-donor..
Toch zou het handiger zijn als ze de boel om zouden draaien, we gaan voortaan registreren wie in aanmerking wil komen voor het ONTVANGEN van een donororgaan. Die mensen worden dan automatisch OOK geregistreerd als donor.
kval al bijna flauw door mn lage bloeddruk dus daar begin ik niet aan haha
dus mocht jij ooit een nieuwe nier nodig hebben laten we jou lekker dood gaan
dus mocht jij ooit bloed nodig hebben dan laten we jou lekker dood gaan.
Klinkt ineens heel anders he?!
nee geen donor..dat doe ik dus echt niet alleen als me kind wat nodig heeft dan wil ik wel wat afstaan
nee want het is niet mijn bewuste keuze...mijn moeder heeft kanker, zij mag dus ook geen nieuwe organen krijgen omdat ze die van haar niet KAN afstaan?
daar heb je veel aan als je eenmaal dood bent
nee want het is niet mijn bewuste keuze...mijn moeder heeft kanker, zij mag dus ook geen nieuwe organen krijgen omdat ze die van haar niet KAN afstaan?
Wat jullie?
k Zou nou ook niet egt een hart van n ander in me lijf willen ...
Als ik zelf in een situatie zou zitten dat mijn leven gered zou kunnen worden door een onbekend persoon zou ik het ook met beide handen aannemen, dus gevoelsmatig kan ik het niet naar mezelf maken om dan te zeggen.... vanwege angst voor het onbekende doe ik het niet.
Ben ook al jaren donor.. Zoveel mensen staan ergens op een wachtlijst, en ik heb er zelf na mijn dood toch niks meer aan. Je kunt er zoveel mensen mee helpen!
Toch zou het handiger zijn als ze de boel om zouden draaien, we gaan voortaan registreren wie in aanmerking wil komen voor het ONTVANGEN van een donororgaan. Die mensen worden dan automatisch OOK geregistreerd als donor.
Dan zijn we meteen af van alle hypocrieten die als het er op aan komt graag een donororgaan ontvangen, maar zelf geen donor willen zijn..
helemaal mee eens!
Beetje jammer dat t meteen word geasocieerd met egoist
Waarom??
Denk je dat je er in je kist nog wat aan hebt dan?
Waarom? Moeten mensen die hier reageren en zeggen GEEN donor te willen zijn zich zo verantwoorden?
Wow....doe niet zo fel meteen!
Dit is een forum weet je nog wel,dus dat houdt in dat je ergens over discusieërt!
En ik vraag gewoon naar haar beweegredenen....that's all!
Waarom mag zij haar vraag dan niet stellen? Het is toch een discussie?
maar die mening moet ze wel onderbouwen
Tuurlijk mag ze haar vraag stellen
En het is absoluut mijn bedoeling niet om iemand zich te laten verantwoorden!
maar ik mag dan toch ook wel naar beweegredenen vragen waarom iemand geen donor wil zijn?
Waar staat dat dat moet?
Wel donor is wel organen ontvangen.
Geen donor is geen organen obtvangen.
maar als je zo'n (volgens mij) egoïstische gedachte erop nahoudt vind ik wel dat je die mening moet onderbouwen
kheb hier namelijk nog niemand gezien die geen donor is maar dan ook geen organen wil ontvangen, want dat vinden ze dan weer net wat anders ofzo.
Ik ben aardig gelovig opgevoed en mede door mijn geloofsovertuiging ben ik geen donor.
nou ik associeer het ook met egoïst.. want degenen die geen donor zijn (en dan heb ik het even NIET over mensn die geen donor zijn door geloofsovertuiging maar mensen die het eng vinden of "compleet de kist in willen") willen zelf wel graag een donororgaan ontvangen als ze dat nodig hebben! maar afstaan ho maar... nou dat komt op mij inderdaad over als egoïst, want blijkbaar denk je dan alleen aan jezelf!
Dus iedereen die geen donor is, is egoïstisch?! beetje snel oordelen vind ik dat.
tis geen regel
En nee ik ga er geen hele uitleg bij geven
Ik ben aardig gelovig opgevoed en mede door mijn geloofsovertuiging ben ik geen donor.
kijk dat vind ik wat anders, kheb al eerder namelijk dit gezegd:
en jij geeft nu idd toe dat je ook niks hoeft te ontvangen, maar ik vraag me wel af dat als het eenmaal zover is (stel je ben moeder van 2 kleine kinderen ofzo) of je het dan nog steeds niet wil..
Geen donor is geen organen ontvangen.
maar daan wat ben jij eigenlijk wel of geen donor?
En wat als jij een donor nodig hebt?
Ik neem aan dat je zo lang mogelijk wilt leven om voor je kindje te zorgen?
Nee geen donor ik zou wel voor familie/vrienden b.v een nier afstaan
Wow....doe niet zo fel meteen!
Dit is een forum weet je nog wel,dus dat houdt in dat je ergens over discusieërt!
En ik vraag gewoon naar haar beweegredenen....that's all!
Wat denk je zelf?
Ik ben geen donor en zal er nooit een worden, ben met alles geboren,ga ook met alles de grond weer in.
ik ben sinds mn 18e al orgaandonor
ja geen idee, daarom vraag ik het ook.
Dat gaat je niets aan
kheb hier namelijk nog niemand gezien die geen donor is maar dan ook geen organen wil ontvangen, want dat vinden ze dan weer net wat anders ofzo
Ik ben geen donor en ik hoef ook niet te ontvangen (dan had ik maar donor moeten zijn)
Dat vind ik ook egoïstisch, eerst geen donor zijn maar als je zelf wat nodig hebt dan wil je het in één keer wel?! Klopt ook niet helemaal.
Hoop iig dat ik die keus niet hoef te maken.
Ik hoef geen organen van een ander dan is mijn tijd gekomen klaar.
Tuurlijk wil ik zo lang mogelijk op aarde blijven voor me kind, maar goed dat heb ik niet voor het zeggen.
Denk is ffies aan je hart Was niet fel bedoeld
Gaf zoals alle anderen hier MIJN mening
Waarom? Moeten mensen die hier reageren en zeggen GEEN donor te willen zijn zich zo verantwoorden?
Is toch ZIJN/HAAR keuze? Zijn of Haar lichaam? Als een persoon heel zijn of haar kist in wil is dat toch ook hun keuze?
en ja idd...ik ben ook GEEN donor, heb de reactie hierboven al eens eerder gezien...maar de enige mensen aan wie ik wat zou willen afstaan is mijn zoontje of mijn directe familie.
Geen donor is geen organen obtvangen.
ja maar is wel ene beetje hypocriet
Misschien dat ik wel beslis dat mijn naaste dan erover mogen beslissen zodat ik me nu niet bezig hoef te houden met mijn dood!
Iedereen heeft hier gelukkig een keuze in. Respecteer dat plz
alleen voor naaste familie maakt ik uitzondering
Ze blijven van mijn lijf... alleen voor naaste familie maakt ik uitzondering (ook al kan ik dan niet meer beslissen)
geen donor worden voor de wetenschap.
In ieder geval wil ik sowiezo geen donor worden voor de wetenschap.
ik wil ook geen donor worden
je leven kan daardoor totaal anders worden met n vreemd orgaan.
onzin, gaat toch niet werken. wie eerst kom eerst maalt en dan telt zoals alles in dit kut land om geld,wie het meest al tafel legt wint. maar daan wat ben jij eigenlijk wel of geen donor?
mijn longen... heb je weinig aan, helaas.
maar iedereen wil er wel van profiteren als ze het zelf of een bekende van hun nodig hebben
Ik hoef ook niks van een ander ( dat zou ook niet eerlijk zijn hé) mocht ik ziek worden dan zal ik dat aanvaarden, je moet het leven zo nemen als het is
ik vraag me echt af of mensen dat ook zeggen als het moment eenmaal daar is. Het zou beter zijn als ze dat ook registreren, dat je aan moet geven dat je geen donor ben en ook GEEN organen wil ontvangen
ja inderdaad, heel toevallig dat dat nou in mijn medische dossier staat en ook in mijn testament. Ik hoef geen lichaamsdelen van een ander. Het idee alleen al word ik kotsmisselijk van.
Zijn er hier mensen die iets hebben aangekruist wat ze niet mogen hebben? Bij mij mogen ze alles.
En wat nou als je met een orgaan van een ander, nog 20 jaar aan je leven kan plakken en dus wel je zoontje kan zien opgroeien? En hij dus niet zijn mama hoeft te missen?
moet in mei weer bloed geven
ik wil wel donor worden mits gegarandeerd wordt dat ik niet op de autopsietafel in e.e.a. universiteit kom te liggen waar ze met z'n tienen plakjes van je gaan afsnijden..
heel 't donorgebeuren is wel een beetje geromantiseerd idee denk ik.. de donors die daadwerkelijk een leven redden zijn volgens mij dun gezaaid..
ik wil wel donor worden mits gegarandeerd wordt dat ik niet op de autopsietafel in e.e.a. universiteit kom te liggen waar ze met z'n tienen plakjes van je gaan afsnijden..
Dat gebeurd alleen als je je lichaam op geeft na je dood voor de wetenschap, lijkt me ook echt niks! Net zoals toen dat programma op tv, waar die professor iemand helemaal ging ontleden echt vies!
waarom niet als ik vragen mag
waarom niet als ik vragen mag
uhm jah ik vind het gewoon mr niks als ik straks dood ben en straks alles uit myn lichaam is gehaald en/of je huid van je hele lichaam is geschraapt voor brandwondpatienten!
mischien dat het ooit veranderd, mr ik vind het nu iig nog maar niks.
huid van je hele lichaam is geschraapt voor brandwondpatienten!
jah jwl ik zou het dan wel aannemen
en/of je huid van je hele lichaam is geschraapt voor brandwondpatienten!
ik kan dr echt niet mee zitten.
het is togh niet voor niets niet verplicht.
als ik dat niet, wil doe ik het niet nouja pech voor jullie als jullie je dr druk over maken. ik kan dr echt niet mee zitten.
Hij heeft het dus overleefd en is dan ook 'herboren' hij kan nu alles wat zijn leeftijdsgenoten ook kunnen. Hij is nu inmiddels 17 jaar en alles gaat perfect
ik weet niet of dat wel zo vetrouwelijk stel je lig bijna dood in het ziekenhuis, doen ze minder moeite om je beter te maken, omdat er iemand naast je een nieuwe nier ofzowiets nodig hebt.. is maar voorbeeld maar dat is wel iets waar ik mee zit!
Iedereen moet gewoon automatisch donor zijn. Het is toch alleen maar mooi als jij met je gezonde organen mensen kan redden, je bent toch dood?
Toen ik 18 werd heb ik aangegeven geen donor te willen zijn, uiteraard wel voor familie enzo.. maar ik overweeg nu om dat te laten aanpassen en wel donor te worden.
geen donor.. en ik weet niet of dat wel zo vetrouwelijk stel je lig bijna dood in het ziekenhuis, doen ze minder moeite om je beter te maken, omdat er iemand naast je een nieuwe nier ofzowiets nodig hebt.. is maar voorbeeldmaar dat is wel iets waar ik mee zit!
Iedereen moet gewoon automatisch donor zijn. Het is toch alleen maar mooi als jij met je gezonde organen mensen kan redden, je bent toch dood?
jah idd.. kheb er ook wel zo me redenen voor eigenlijk om ze niet zo goed te vertrouwen..
Ik heb niks gehad (of misschien ook wel maar te snel weggepleurd) maar ik ben er ook nog niet over uit of ik het wel wil. Ik rook ook, dus aan me longen en hart hebben ze al geen reet!
Ik weet dat ik niet mag oordelen, MAAAAAR: om mensen zo te wantrouwen?! Nee, daar KAN geen goede reden voor zijn...
Het is je eigen lichaam dus je mag er ook zelf voor kiezen of je dat nou wilt of niet!!
jah kweet niet hoe ik dat moet uitleggen, maar als je met 1 of meerdere doktoren al kut-ervaringen heb gehad, dan twijfel je toch ook al veel sneller over de anderen zeg maar.. en mss is t wel helemaal niet zo! dat denk ik ook wel, maar toch dat wantrouwen blijft wel!als je snapt wat ik bedoel
als je nou automatisch wel ben
en dan als je het niet wilt dat moet laten weten
bepaal je hert toch ook zelf
en krijg je wle meer donoren
om dta heel veel mensne het gewoon 'vergeten' in te vullen
klinkt aardig hypocriet
wel nemenen maar niet geven
Na mijn dood, wil ik graag iemand anders 'het geluk' gunnen!
Mij mogen ze opvullen met kranten
bovendien hebben ze daar alleen wat aan als je jong sterft!
een hart of long van een 80 jarige heb je niks aan!
ik vind dat als je zelf geen donor bent, dat je ook geen recht heb op donororganen
k weet t niet .. k zou t wel willen maar durf niet echt
er is veel meer dan alleen dat..
bovendien hebben ze daar alleen wat aan als je jong sterft!
een hart of long van een 80 jarige heb je niks aan!
maar ik zou het niet willen om ter beschikking gesteld te worden voor de wetenschap (is namelijk ook een optie) lijkt me geen fijn idee dat je doos eruit word gesneden door geneeskundestudenten
Tot nu toe wil ik nog een donor zijn, en wil ook niets ontvangen als ik het nodig heb.
Misschien veranderd dat naar mate ik ouder wordt en pas ik mijn meningen aan
gewoon niet egoistisch wezen en donor worden
wat als je toekomstige kindje nou ziek is als het word
geboren en het bijv een beenmergtransplantatie nodig te hebben
ben je er dan ook zo op tegen als het het leven van je kindje kan redden?
en wat dan als er niemand iets wil afstaan?
daar moet je ook aan denken laatste aanpassing 2 juni 2007 16:10
Misschien veranderd dat naar mate ik ouder wordt en pas ik mijn meningen aan
Die keuze is net zo persoonlijk als je lichaam en niemand hoort die keuze opgedrongen te krijgen. Als men het niet wilt, dan wilt men het niet, om welke reden dan ook.laatste aanpassing 30 maart 2007 16:55
is dat ik niet iedereen m'n lichaamsdelen gun
maar stel dat iemand die je dierbaar is een nier of iets nodig heeft en die is geen donor ..vind je het dan nog zo egoistisch dat hij geen nier krijgt ofzo ... laat je degene dan ook maar doodgaan ? zo wordt het verhaal toch weer een stukje anders of niet dan ?
tuurlijk is dat anders
maar om objectief te kunnen oordelen is het beter om van een afstand te kunnen bekijken
al is het natuurlijk de vraag waarom je dat weer moet doen
maar wat is dan een goede reden om het niet te doen
want die wordt hier nog niet echt gegevan
k weet t niet .. k zou t wel willen maar durf niet echt
hmmm...nee, helpt niet...
op mijn gekaapte nier?
Ik woon in Friesland...hier is het nog de middeleeuwen...
Dus hou ff een beetje rekening met mij
Nu hoef je mijn nier ineens zeker ook niet meer?
Ik ga ook mijn bedje in...hopen dat ik morgen mijn nieren nog heb
hoe weet jij dat ik daar slaap ouwe stiekemerd?
jaja dat zal wel....
Als je het maar niet weer waagt om dan door te lopen zonder ff een kop koffie te komen halen
Ik ben in princiepe tegen orgaandonatie en wel om de volgende redenen:
Natuur is natuur, ben je ziek ga je dood, als medicijnen niet kunnen helpen.
De levensverwachting 100 jaar geleden was 40/50/60 jaar? en is al zoveel beter geworden, ook de kwaliteit van leven.
De wereld is redelijk overbevolkt en groeit nog steeds.
Hier in het stinkende rijke westen is alles maar mogelijk. Er worden zelfs door arme (levende) mensen in het buitenland organen afgestaan om een paar centen te verdienen. Er zijn ook illegale praktijken aan de gang in gevangenissen. Er worden ook mensen afgeslacht om hun organen te verhandelen.
Wanneer doen we godverdomme wat tegen oorlogen en aids en honger en dorst en armoe en kindsoldaten en Bush etc.
Ik lig in tweestrijd. What the fuck als je de pijp uit bent.
Het is wel hypocriet als je donor bent en je zegt "niet mijn huid, hart of ogen. (wie controleert dat eigenlijk of er niets uit gehaald is wat jij niet wilde).
Zolang ik geen donor ben zal ik ook niet willen ontvangen.
eden daarvoor is dat ik (nog) niet ALLES beschikbaar wilde stellen en er geen mogelijkheid was om aan te geven welke organen wel/niet. Heb eigenlijk door de discussie van de laatste tijd pas onlangs gezien dat je dat tegenwoordig wel aan kunt geven, dus ga 'm een dezer dagen vernieuwen..