Heeeyy..ik dacht dat jij om mijn boodschapppen was
heheh, doe ik zo hoor
hier 16 punten:
Onder "Uitleg Stoomcursus" geeft Guus van Holland aan: Maximaal 100 punten te halen. Score boven de 70 punten is bemoedigend. Wie lager scoort dan 70 punten, mag zelf kiezen welke slechte gewoonten hij/zij omzet in goede gewoonten, om uiteindelijk toch boven 70 punten uit te komen. .
Lichaam: hoe we dat activeren en voeden
Geest en zintuigen: hoe we die activeren en voeden
1.1 Beweging - Zeker drie a viermaal per week doe ik minimaal een half uur bewust aan lichaamsbeweging: wandelen, hardlopen, fietsen of zwemmen.
Ja? 7 punten.
1.2. Sport - Een a tweemaal per week doe ik intensief aan lichaamsbeweging, met transpiratie en verhoogde hartsslag tot gevolg. Of ik meld me aan als lid van een sportschool.
Ja? 7 punten.
2.1. Eten - Ik houd me minimaal vier dagen per week aan de schijf van vijf.
Ja? 6 punten.
2.2. Drinken - Ik drink dagelijks 8 a 10 glazen water, geen of nauwelijks frisdrank en verder vooral 's ochtends hooguit vier koppen koffie of thee.
Ja? 6 punten.
2.3. Gewicht - Mijn 'body mass index' ligt tussen 20 en 25.
Ja? 6 punten.
2.4. Roken - Ik rook niet, zeker niet in het bijzin van anderen.
Ja? 7 punten.
2.5. Alcohol - Mijn alcoholconsumptie beperkt zich tot een a twee glazen per dag en niet op alle dagen van de week.
Ja? 6 punten.
3. Rusten - Ik slaap 6 a 8 uur per nacht, onafgebroken, waardoor ik meestal uitgerust wakker word.
Ja? 5 punten.
4. Natuurlijke omgeving - Ik ga eenmaal per week de natuur in, wandelend of fietsend, kijkend en ruikend, pratend met bomen, me afvragend welke vogel ik zie of hoor en wat korstmos is.
Ja? 7 punten.
5.1. Sociaal zijn - Menselijke omgeving - Ik ga meer met andere mensen om, pak de telefoon en ga op bezoek bij bekenden of nodig hen uit.
Ja? 6 punten.
5.2. Nee leren zeggen Menselijke omgeving – Ik zeg een keer per dag nee als me wat wordt gevraagd.
Ja? 6 punten.
5.3. Liefde Menselijke omgeving – Ik zeg de buren met een opgewekt gemoed gedag, ik knuffel mijn vrouw of man en kinderen elke dag één keer, ik zeg 's morgens tegen een collega dat hij of zij er goed uit ziet.
Ja? 6 punten.
5.4. Seks Menselijke omgeving – Ik heb op z'n minst een keer per week seks met mijn partner.
Ja? 6 punten. Geen partner? maar er zijn gelukkig nog andere middelen om je goed te voelen.
6.1. Reflectie Innerlijk en menselijke omgeving – Ik zoek mensen in mijn omgeving met wie ik over persoonlijke problemen en gevoelens kan praten.
Ja? 6 punten.
6.2. Innerlijk en optimisme - Ik probeer optimist te zijn en zeur niet over partner, gezinsleden, familieleden, collega's, enz.
Ja? 7 punten.
6.3 Innerlijk tot rust komen - Ik doe de televisie en de radio uit, leg de krant naast me neer en neem tien minuten per dag rust, denk aan iets anders of leer mediteren.
Ja? 6 punten.
-----------------------------------------------------------------------------------------
dit is de link voor meer details:
http://www.xs4all.nl/~wjsn/tekst/gelukkigzijn.htm