Partyflock
 
Forumonderwerp · 906370
­ Nederland
 
Binnenkort moet ik een oefen presentatie van 5 min geven en in februari 1 van 20 min :/

Als ik iets vertel aan een groepje mensen dan heb ik daar helemaal geen moeite mee :no:
Maar zodra ik voor de klas sta weet ik helemaal niets meer :no:
Ik begin te trillen en kan geen woord meer uitbrengen :S
En hoe langer die mensen me aan blijven staren hoe erger het word :/ En het eindigd dan met hyper ventilatie :(
En de presentatie heb ik niet gehouden :S

Heeft iemand tips die er voor zorgen dat ik wel rustig mijn verhaal kan doen voor de klas??

Me moeder zei dat ik naar de dokter moest voor valium maar dat lijkt me wel een erg drastische oplossing :|
Werkzaam bij Next.gen events
Artiest {SHOWLIST artist 31774, 72124}
Faalangstcursus helpt wel :)
- Jointje blowen :yes:
- Voordat je begint rustig inademen en vervolgens weer rustig uitademen. Vervolg deze oefening, totdat je je rustiger voelt :)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 12 oktober 2006 om 09:32:
Me moeder zei dat ik naar de dokter moest voor valium

je kunt ook valeriaan halen. is een homeopathish middeltje dus minder drastisch. maar het werkt wel!!

(en vragen of je moeder een kaarsje voor je aansteekt, als je weet dat er op die manier iemand aan je denkt helpt dat vaak ook al een beetje, tenminste bij mij wel! )
Uitspraak van Jolin. op donderdag 12 oktober 2006 om 09:35:
en de mensen voor je niet aankijken

Je voorstellen dat iedereen in de klas naakt is :D
 
Vind het zelf ook altijd eng om te doen, maar had gister weer een presentatie van 20 minuten en dat is goed gegaan:D

Valium krijg je sowieso niet snel van de dokter..

maar mijn tip is heel simpel: goed voorbereiden, en gewoon bij jezelf denken van 'als het eenmaal afgelopen is, dan heb ik het gelukkig al gehad.' en ook het idee dat iedereen een keer moet en niet alleen jij is ook wel een geruststelling lijkt me.
Succes ermee. (F)
Ik heb er ook altijd een bloedhekel aan gehad. Kan er ook niet zo goed tegen om voor een groep iets te vertellen.

Uitspraak van verwijderd op donderdag 12 oktober 2006 om 09:32:
Me moeder zei dat ik naar de dokter moest voor valium maar dat lijkt me wel een erg drastische oplossing
Je zou idd iets rustgevends kunnen nemen, er zijn ook genoeg homeopatische middelen die goed helpen. Je kan het proberen, misschien helpt dat je rustig te blijven.

Voor de rest kun je denk ik zorgen dat je goed voorbereid bent. Zorg dat je het verhaal door en door kent. Kan me voorstellen dat je dan ook rustiger staat. Bij mij hielp als eerste gaan ook goed. Het is lastig maar dan is het meteen achter de rug en hoef je niet zenuwachtig naar de andere te kijken die het in jouw ogen veel beter doen dan dat jij het zal doen. Ik kreeg dan altijd het gevoel dat ik het nooit zo goed zou kunnen waardoor ik nog zenuwachtiger werd.

Succes iig! :flower:
ik had er maandag een, onverwachts, dus we hadden maar 10 minuten om ff iets te bedenken

toen ik voor de klas stond, ging ik super snel door me tekst heen :P
 
neem aan dat je klas bestaat uit mensen die je al een tijdje kent. Niks engs aan dus.. maar snap wat je bedoeld.
Hoe je niet bezig met mensen aankijken, kun je dit niet dan doe je dit niet. Neem bijvoorbeeld 1 punt achterin de klas waar je steeds naar kijkt.
Probeer alles goed voor te bereiden en voorlezen is het slechtste wat je kunt doen tijdens een presentatie.
Zet gewoon wat hoofdpunten op papier en klets de rest uit je nek. Probeer wel een zo'n boeiend mogelijk onderwerp te kiezen als dat mag, dan luisterd de klas tenminste.

Succes!
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 12 oktober 2006 om 09:37:
goed voorbereiden, en gewoon bij jezelf denken van 'als het eenmaal afgelopen is, dan heb ik het gelukkig al gehad.'

Me goed voorbereiden dat doe ik zoiezo :yes:
Maar de kleine presentatie mag over een onderwerp wat je zelf kiest gaan :)
Maar de grote presentatie moet over een toeristische bestemming gaan :/
Wat weet ik nou van toeristische bestemmingen :|
En als ik de nederlandse presentatie heb gehad daarna volgen ook nog presentaties in het engels en duits :|:|:|

Pfff ik zie het echt niet zitten :no:
En ik blijf maar zeggen dat ik het niet kan en dat is natuurlijk ook niet goed :(
 
Uitspraak van actief op donderdag 12 oktober 2006 om 09:40:
neem aan dat je klas bestaat uit mensen die je al een tijdje kent.

:no: Ik ken ze net een paar weken :/
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 12 oktober 2006 om 09:32:
Binnenkort moet ik een oefen presentatie van 5 min geven en in februari 1 van 20 min

Als ik iets vertel aan een groepje mensen dan heb ik daar helemaal geen moeite mee
Maar zodra ik voor de klas sta weet ik helemaal niets meer
Ik begin te trillen en kan geen woord meer uitbrengen
En hoe langer die mensen me aan blijven staren hoe erger het word En het eindigd dan met hyper ventilatie
En de presentatie heb ik niet gehouden

Heeft iemand tips die er voor zorgen dat ik wel rustig mijn verhaal kan doen voor de klas??

Me moeder zei dat ik naar de dokter moest voor valium maar dat lijkt me wel een erg drastische oplossing

heb ik ook gehad

Uitspraak van verwijderd op donderdag 12 oktober 2006 om 09:44:
Ik ken ze net een paar weken

dat is het ergste ja, als je de klas al een paar jaar kent no problem maar jou angst heb ik ook gehad. Het beste is gewoon geloven in jezelf :yes: niet aan andere denken, gewoon je verhaal zo goed mogelijk proberen te doen, zenuwachtig zul je altijd wel zijn :D
 
Veel oefenen!
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 12 oktober 2006 om 09:32:
En het eindigd dan met hyper ventilatie

Hmm niet best.
Heel goed voorbereiden en thuis vaker opzeggen. Als het dan misgaat ff je omdraaien diep ademhalen en dan je verhaal opnieuw beginnen. Bij mij ging het ook altijd 1x fout door de zenuwen. Maar de 2de keer dan kreeg ik het hele verhaal eruit! en een 8,5 als gevolg.

Geen angst, want dan wordt het alleen maar erger. Als je het goed heb voorbereid dan kan er niks mis gaan!
 
Leer jezelf ontspanningsoefeningen aan die je makkelijk kunt doen vlak voor of zelfs tijdens (ademhaling) de presentatie. (y)
 
Heb ik nooit last van maar wat mischien wilt helpen is een biertje of 3
 
maak een powerpoint presentatie dan zijn niet alle ogen op jou gericht maar op het scherm, en ga ff naar de drogist voor valeriaan neem daar de avond ervoor 3 van en smorgen en smiddags nog eens en dan komt alles goed,
echt ik heb maandag hetzelfde gedaan en het ging heel goed

Suc6
Uitspraak van Jolin. op donderdag 12 oktober 2006 om 09:35:
maar naar hun voorhoofd of achter hun kijken..

Mogen wij juist net niet bij ons op school :S

Uitspraak van Three op donderdag 12 oktober 2006 om 09:37:
valeriaan werkt wel!!
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 12 oktober 2006 om 09:58:
Heb ik nooit last van maar wat mischien wilt helpen is een biertje of 3

Helpt zeker wel, kauwgompje erna en gaan!
 
Om te beginnen zorgen dat je goed voorbereid bent...
Vertellen wie je bent en waarom je daar staat kan ook nog welleens helpen, omdat je klas je natuurlijk al kent, komt t grappig over en sta jij er een stuk relaxter :)
 
Ik vind het altijd prettig als mensen tussendoor vragen stellen. Ik speel liever daarop in en houd natuurlijk wel de hoofdlijnen in de gaten dan wanneer ik een heel verhaal op moet dreunen. en daar kun je ook op aansturen met je presentatie.
laatste aanpassing
 
Bedankt voor alle tips :flower:
Ik hoop dat ze helpen :yes: :D

Maar ik vind het gewoon vreemd :/
Want stel je voor dat ik nu met jullie allemaal in groep zou staan... Ik ken jullie niet... Maar toch zou ik heel spontaan een verhaal kunnen vertellen.
En voor de klas kan ik het niet :S
Uitspraak van verwijderd op donderdag 12 oktober 2006 om 10:21:
Ik hoop dat ze helpen

als je jezelf in prent dat ze helpen dan helpen ze ook meestal! probeer er gewoon met een positieve houding te gaan staan en maak je een foutje? geeft niets hoor! iedereen maakt wel eens foutje door de zenuwen of onzekerheid... waarschijnlijk zijn de mensen in je klas die na of voor je moeten net zo zenuwachtig. en als jij en/of een van hun dan toch een foutje maken, kunnen jullie er daarna misschien wel heel hard om lachen samen.

in elk geval heel veel succes! en laat je even horen hoe het is gegaan?

:flower:
Goed voorbereiden, ga geen tekst uit je hoofd leren maar maak paar dia`s in powerpoint, en zet daar punten op, over elk punt moet je wat vertellen. Dat komt het beste over!
Als je een tekst gaat leren gaat het fout, op moment dat je 1 woord niet meer weet, dan gaan je stotteren, krijg je rooie kop en vervolgens ga je alles heeel snel voorlezen!..

succes
Vond het eerst ook heel eng om te doen, totdat ik tijdens mijn afstudeerproject ongeveer om de week voor een grote groep (onbekenden) moest gaan staan.

Gewoon veel doen, dan gaat het vanzelf over.

Heb je nu misschien niet zo heel veel aan, maar gewoon doen. Verstand op nul en gaan. Komt het vanzelf wel goed denk ik.
heb t ook wel beetje..
toen ging ik een keer naar schoolkroeg voordat ik moest presenteren, en toen ging het super..

dus drink een paar biertjes
Heb er net nog 1 gehad, als je goed voorbereid bent, dan komt het wel goed! FF door de zure appel heen bijten
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 12 oktober 2006 om 09:32:
Me moeder zei dat ik naar de dokter moest voor valium maar dat lijkt me wel een erg drastische oplossing

Goede tip van je moeder (y) je dochter aan de valium helpen :nee: Erg jammer.....

Tip: Gewoon goed voorbereiden, alles goed op papier zetten en thuis oefenen voor de spiegel. Of samen met iemand.
Als je weet wat je wilt gaan zeggen raak je minder snel je text kwijt.

Suc6 (y)
Zorg dat je veel kan laten zien, eventueel uit kan delen ofzo... Dan ben je minder bezig met het praten alleen... Zo worden de zenuwen ook wat minder...

Zorg dat je het onderwerp erg interessant vind, dan is het ook voor jezelf leuker om over te praten...

Een goede voorbereiding is ook belangrijk...
de angst om voor groepen te spreken, is de grootste onder de Nederlandse bevolking. mij heeft het heel erg geholpen om te weten dat het volksangst nr.1 is.

Daarbij is in mijn geval om nog 2 redenen de angst minder geworden:
* Confronteer jezelf! Zoek alle mogelijkheden om te presenteren en je zult zien dat het per keer beter gaat!
* Weet dat JIJ de expert van het onderwerp bent en de groep gaat delen wat jij allemaal weet over dat onderwerp.

ik ben er ook nog steeds niet helemaal vanaf, maar ik had nagenoeg hetzelfde als jou en ik sta er nu hooguit met een wat hogere hartslag. medicijnen is de weg van de minste weerstand en dan kom je er nooit vanaf, er moet wat veranderen in het koppie...

good luck :flower:
 
Uitspraak van verwijderd op donderdag 12 oktober 2006 om 11:00:
Goede tip van je moeder (y) je dochter aan de valium helpen :nee: Erg jammer.....

Ik wilde het niet zeggen, maar dat was het eerste wat ik dacht ja :)
Niet te snel praten, zorg dat je iets in je handen hebt (nooit met armen over elkaar) en kijk de mensen niet aan maar kijk met open blik alle kanten op, niet 1 bepaald punt. Neem jezelf voor dat het toch moet en je niks te verliezen hebt.
Uitspraak van bonaparte op donderdag 12 oktober 2006 om 12:03:
zorg dat je iets in je handen hebt

Juist niet, daar ga je dan gegarandeert mee friemelen ;). die armen moet je gewoon laten bungelen, das 't beste :), als je dat doet ga je ook vanzelf gebruik maken van lichaamstaal/handgebaren en dan overtuig je meer en krijg je die open houding (F)
Beeld je in dat iedereen naakt is ;)

Nee geintje, erg vervelend... trek iig iets van een zwart shirtje aan... mocht je ernstig gaan zweten dan hoef je je daar niet druk om te maken want dat zie je vrijwel niet in zwart.
Praat iig over iets waar je interesses liggen, dan lijkt het minder ingestudeert omdat je het zelf leuk vind om te vertellen.
En verder... heel veel succes!
Je kent je klasgenoten, doe gewoon alsof het een normaal praatje is ;)
Kom je eerste 2 minuten door en je redt het wel! (Y)
Uitspraak van :D Mevrouwtje Vervelia :D op donderdag 12 oktober 2006 om 12:10:
Beeld je in dat iedereen naakt is

en toch was dat voor mij echt een goeje tip...

ik heb normaal helemaal geen problemen met iets zeggen...ben een kletser :)...maar zodra ik dan voor mn klas stond..naaaaaaaaaaaa dan had ik het niet meer...zweten, trillen..alles tegelijk..pffff

Toen zei mn leraar altijd: pfff stel je die mensen allemaal naakt voor en lach erom van binnen...die mensen zijn ook maar gewoon mensen..

als je dat later voor een organisatie moet gaan doen wordt het alleen nog maar lastiger..dus probeer zoveel mogelijk te oefenen en te ontspannen..

Ik zou als ik jou was niet beginnen met van die homeopatische dingen...helpt naar mijn mening toch niet zo...spanningen zijn goed voor prestatie..

Succes :flower:
Uitspraak van Salvina (F) op donderdag 12 oktober 2006 om 12:09:
Juist niet, daar ga je dan gegarandeert mee friemelen . die armen moet je gewoon laten bungelen, das 't beste , als je dat doet ga je ook vanzelf gebruik maken van lichaamstaal/handgebaren en dan overtuig je meer en krijg je die open houding

Ja dat doen ervaren mensen maar een pen ofzo is niet zo'n belemmering voor die open houding hoor. En als dat wel zo is heb ik de verkeerde trainingen gehad :lol:
Uitspraak van bonaparte op donderdag 12 oktober 2006 om 12:42:
Ja dat doen ervaren mensen maar een pen ofzo is niet zo'n belemmering voor die open houding hoor. En als dat wel zo is heb ik de verkeerde trainingen gehad

een pen is echt geen aanrader als je nerveus bent...dat bewijst dan alleen maar meer dat je zenuwachtig bent..en dat je niet zelfverzekerd overkomt...

wat ik vroeger deed of vroeg aan de leraar was of ik misschien een tafeltje mocht neerzetten voor de klas en rustig op de hoek van de tafel mocht gaan zitten (half staan dus)...komt heel open over...maar dat moet natuurlijk wel mogen..
Uitspraak van bonaparte op donderdag 12 oktober 2006 om 12:42:
En als dat wel zo is heb ik de verkeerde trainingen gehad

Vertel hier ook alleen maar wat mij is verteld/geleerd, maar denk dat 't bij ieder persoon anders is. De een heeft de neiging sneller om te gaan "friemelen", en de ander weer niet. Ik zal dan wel zo'n friemelend iemand zijn :lol:

Uitspraak van bonaparte op donderdag 12 oktober 2006 om 12:42:
dat doen ervaren mensen

Zo ervaren ben ik anders niet ;)
laatste aanpassing
goed eten voordat je begint.
zodat je concentratie beter is en je alleen geconcentreerd bent op je presentatie.
succes ermee
 
Heel veel tips. Jammer dat de meeste nooit opgevolgd worden. Je moet er toch je eigen weg in vinden, dus de beste tip is om vaak te presenteren.
paar wijntjes drinken van tevoren (y)
Uitspraak van M0L op donderdag 12 oktober 2006 om 13:26:
paar wijntjes drinken van tevoren

en dan lekker lallen;)
je moet net over de hoofden heen kijken, dus niet iedereen in de ogen kijken.
enne...ze eten je heus niet op hoor:P
Uitspraak van verwijderd op donderdag 12 oktober 2006 om 09:32:
Me moeder zei dat ik naar de dokter moest voor valium maar dat lijkt me wel een erg drastische oplossing

Ja wel heel drastisch.. Heb er zelf niet zo´n moeite mee..

Net over de mensen heen kijken helpt.. of heel veen heen en weer kijken.
Wat ook helpt is wanneer je je tekst goed kent! Dat je dus zeker bent van je zaak en weet wat je wilt vertellen!
Bovendien moet je maar zo denken, iedereen vind het eng! Maak je niet druk, er zijn ergere dingen in de wereld!!

Heel veel succes :flower:
en ohjah, jij heb je verdiept in het onderwerp. Dus jij weet er alles van;)
En die 5 min zijn zo voorbij hoor:P
ik had daar ook heel vaak last van
laatst had ik een presentatie voor een groep van 100 mensen die ik niet kende, voor school, hiervoor was ik erg zenuwachtig, een vriendin van me had mij een homeopatisch middel gegeven en dat hielp erg goed, was een stuk minder zenuwachtig.

en over die toeristische bestemming, kies gewoon een bestemming waar je zelf op vakantie bent geweest, daar kan je dan heel enthousiast over vertellen en gaat het eigenlijk vanzelf.

succes ermee
Had er ook altijd een schijt hekel aan.....ik kwam gewoon altijd te laat......dan mocht ik hem de week erna doen , maar dan niet voor de hele klas maar alleen voor die lerares in een studie uur ofzo, omdat het niet meer tijdens de les kon .....b)
 
DE BESTE OPLOSSING:

eerst de presentatie voor jezelf houden. Dan voor je ouders/zus/broer en dan zeggen zij wat er beter slechter kan.

en dan weer voor ze houden.

verder
- niet van een blaadje lezen, gewoon de stof goed genoeg kennen zodat je er altijd extra over kan vertellen.
- geen cafeine van te voren; ga je trillen
- gebruik je handen (niet teveel) om je woorden bij te staan. Is dudielijker en dan ga je nergens aan frunniken.
- als je zenuwachtig wordt van mensen die je aankijken kijk je over ze heen
- niet gaan zitten, gewoon BAM vooraan aan de klas staan.
- leuke intro zodat de interesse gewekt is. (niet: ik hou mn pijpbeurt over konijnen)

succes.
 
Uitspraak van :D Mevrouwtje Vervelia :D op donderdag 12 oktober 2006 om 12:10:
Beeld je in dat iedereen naakt is

deed ik toch al de hele dag O:)
Uitspraak van verwijderd op donderdag 12 oktober 2006 om 14:26:
deed ik toch al de hele dag

Vandaar die kleine moeite en die grote ... O:)