ben absoluut voor de doodstraf. zijn tal van voorbeelden waar de doodstraf een oplossing was geweest.
tegenstanders van de doodstraf komen vaak met dezelfde argumenten, die ook door amnesty aan worden gedragen om tegen de doodstraf te zijn.
de kans dat onschuldige ter dood gebracht worden heeft volledig te maken met de manier waarop je de doodstraf toepast. het voorbeeld van de doodstaf in amerika en dat daar onschuldigen ter dood worden gebracht geld enkel voor amerika. ik ben het ook oneens met de manier waarop de doodstraf daar word toegepast, maar als er geen twijfel bestaat kan de doodstraf wel degelijk uitgevoerd worden, zonder dat er onschuldigen ter dood worden gebracht. (hoe groot is de kans dat Ductroux onschuldig is?)
ook een mooi argument is dat het een definitief einde inhoud voor de veroordeelde. het is inhumaan en de veroordeelde krijgt geen nieuwe kans om weer verder te gaan met zijn leven. we moeten ze toch een kans geven?
ik wil de mensen die dit zo hard volhouden en begrip vragen voor de arme veroordeelde, ditzelfde verhaal wel eens zien uitleggen aan de moeder of vader die hun enigste kind vermoord is door de TBS patient. ga aan zo iemand maar uitleggen dat de TBS patient zo zielig is en weer een kans verdient om vrij te komen, terwijl ze hun enigste kind nooit meer terug krijgen. Als je zulke ouders kunt overtuigen dat de TBS patient zo zielig is en dat het onrechtvaardig zou zijn om hem voor een fout geen nieuwe kansen meer te bieden vind ik dat verdomt knap.
het argument dat het zo inhumaan en definitief is voor de verdachte weegt dus bij lange na niet op tegen hetgeen hij veroorzaakt heeft. de ouders van het slachtoffer zullen verder moeten leven met het verlies, waar ze totaal niks aan konden doen of invloed op hadden en dan zou de dader die simpel gezegd iemand vermoord heeft zielig zijn en onze medeleven verdienen. ik leef meer mee met de slachtoffers dan de dader.
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 7 oktober 2006 om 11:19:
Ten eerste omdat je mensen de kans ontneemt om hun fouten in te zien en ervan te leren. Ten tweede omdat niemand recht zou moeten hebben om een ander zijn leven te nemen. Dus ook de staat niet.
helaas is het in de praktijk zo dat niet iedere dader toerekenignsvatbaar is en deze dan ook niks van hun fouten leren en weer net zo makkelijk moorden als de eerste keer. ik zou het ook graag zien dat niemand het recht mag hebben een ander zijn leven te nemen. bij de gevallen waar ik de doodstraf voor wil invoeren gaat het om onbehandelbare TBS patienten die helaas het gegeven dat niemand leven mag nemen niet zo nau nemen.
alleen omdat wij geen leven willen af nemen houd niet in dat de veroordeelde hetzelfde principe erop nahoud. (het is toch best lullig als je er op tegen bent de TBS-veroordeelde het leven te nemen en hij een week later op verlof je ouders en vriend/vriendin heeft vermoord. de doodstraf is ook niet bedoeld om enkel en alleen het leven te nemen, maar om ervoor te zorgen dat iemand die levensgevaarlijk is niet de kans krijgt om nog meer moorden te plegen en zo nog meer levens van onschuldige mensen voorgoed te veranderen.
ik ben dus absoluut voor invoering van de doodstraf, maar deze moet alleen opgelegd kunnen worden als onomstotelijk bewezen kan worden dat de beschuldigde ook de dader is en hij een groot gevaar vormt voor de maatschappij in het geval dat hij vrij zou komen. een moord moet bijvoorbeeld niet bestraft worden met de doodstraf, de doodstraf moet alleen opgelegd kunnen worden bij de meest ernstige gevallen, waar een duidelijk gevaar voor de samenleving aanwezig is.
op de vaak gestelde vraag "zou jij de schakelaar overhalen?" antwoord ik volmondig "JA" ik zou nooit met de gedachte kunnen leven dat ik de mogelijk had om in te grijpen, maar geen beslissing durfde te nemen of te bang was om iets te doen, waardoor dezelfde persoon later weer mensen heeft verkracht of vermoord.
als ik de mogelijkheid heb om leed en geweld te voorkomen zal ik ook zeker die stap nemen. (per situatie verschillend, waar je de ene keer tussen de vechtende partijen gaat staan als je met een grote groep bent, of slechts hard roept naar een groep van 8 man die een iemand in elkaar slaan om te laten merken dat je het niet eens bent met wat ze doen als ik alleen ben. ik zal zeker iets doen, al is het nog zo klein, ik ga niet stilletjes toekijken hoe iemand beroofd, doodgeslagen of in elkaar getrapt word.
de hendel voor de doodstraf zou ik dus ook overhalen om toekomstige misdaden te voorkomen.