gaat dit nog wel door dan
Hij houdt de eer aan zichzelf. Horecaondernemer Dennis Kooij wacht niet tot 1 december met de sluiting van Lunátic. Vanavond is de discotheek aan de Oude Markt voor het laatst open. ‘Deze straf is buiten proportie. Met moord kom je nog makkelijker weg.’
ENSCHEDE Burgemeester Den Oudsten en z’n wethouders zijn vanavond van harte welkom in Lunàtic, meldt hij cynisch. ‘Voor een drankje op mijn kosten. Kunnen ze meteen zien wat voor mooie zaak ze kapot laten gaan.’
Zoals gemeld hebben Den Oudsten & co deze week besloten om Dennis Kooij (30) geen vergunning te geven voor discotheek Revelation in de Stadsgravenstraat. Tevens wordt de vergunning voor Lunàtic per 1 december ingetrokken. Reden: Kooij is afgelopen vijf jaar herhaaldelijk met politie en justitie in aanraking geweest.
In 2004 werd hij veroordeeld tot een boete van 300 euro wegens mishandeling, omdat hij een bezoekster te hardhandig buiten de deur had gezet. En afgelopen jaar werd hij twee keer gepakt met drank op achter het stuur. Waarvan de laatste keer tijdens een ontzegging.
Kooij wil zichzelf niet schoon- praten. ‘Ik ben ongelofelijk stom geweest.’ Maar de sanctie van de gemeente noemt hij ongehoord en buiten proportie. ‘Ik ben zelf fout geweest, maar de consequenties zijn onmenselijk. Ik ben geen lieverdje, maar ik heb toch niemand vermoord!?’
Het Nederlandse rechtssysteem is volgens hem hartstikke krom. ‘Alleen in de horeca word je om zoiets zo hard gestraft. Een leraar mag de volgende dag gewoon weer voor de klas staan. Maar die moet toch ook het goede voorbeeld geven!?’ Anderen komen er in dezelfde situatie vanaf met een boete van pakweg duizend euro. ‘Bij mij loopt het in de tonnen.’ Want al het geld dat’ie heeft geïnvesteerd in de verbouwing van Revelation en in Lunàtic is’ie kwijt. De schuldeisers beginnen zich al te roeren. ‘Misschien moet ik maar mijn eigen faillissement aanvragen.’
De twee grootste disco’s in de binnenstad op slot: ‘een groot gemis voor Enschede’, meent Kooij. Hij voorspelt dat het discopubliek straks wegtrekt naar Hengelo of de grote Duitse discotheken zoals Zak en Index. ‘En het gaat toch al niet zo goed in de horeca. Dan moet de gemeente vooral zo doen...’
Kooij heeft de stellige indruk dat de gemeente een voorbeeld heeft willen stellen voor de hele horeca. Hij heeft geen zin om te wachten tot 1 december met de sluiting van Lunàtic. Dan liever meteen. Vanavond is de laatste avond. ‘Ik heb het zelf opgebouwd, dan breek ik het ook zelf af.’ Hij keert zeker terug in de horeca, kondigt hij nu al aan. Maar dan waarschijnlijk niet in Enschede. ‘Ik ben het gepest van de gemeente zo zat, hé...’ Het afscheid zal hem zwaar vallen, verwacht hij, vanavond in Lunàtic. ‘Maar ze hoeven me niet in de gaten te houden, hoor. Ik ga wel met de taxi naar huis...’