Ik ben hier misschien wel heel kort door de bocht hoor: is hetgeen dat je uiteindelijk voelt na het gebruiken van MDMA niet gewoon je bloedeigen serotonine?
MDMA doet toch slechts aanspraak op je serotonine voorraad, waarna de serotonine in je lichaam gaat circuleren? Ik heb hier tijdens de discussie details gehoord zoals het kristallisatieproces bij de productie van MDMA, ik kan me echt niet voorstellen dat je daar moet zoeken om een bepaalde werking van MDMA te verklaren. Is de uiteindelijke echte werkzame stof (en daarmee bedoel ik de werkzame stof waar de gebruiker de effecten van voelt) niet gewoon de serotonine? Als dat zo is, maakt het niet meer uit welke kleur of welk percentage je MDMA heeft. Als je maar een dosis binnenkrijgt die ervoor zorgt dat de serotonine "released". En tja....serotonine is serotonine
Once again: ik heb absoluut niet de kennis die jullie hebben over dit onderwerp. Ik probeer iets aan te kaarten dat wellicht een beetje over het hoofd is gezien doordat de discussie zo diep (tot aan de zoutvormen) ging.
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 19 november 2010 om 10:44:
Btw, jammer dat de discussie die Mr. Knots probeerde aan te zwengelen gestopt is... ging een beetje mijn gedachtegang op.
Maar als daar nog reactie op gewenst is,
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 19 november 2010 om 17:49:
Absoluut...en zeker van jouw!
Na goed, dagje later weer, ik bedacht me gisteren toen ik er voor wilde ging zitten, dat ondanks dat je er voor thuis gebleven was (

volgens mij maakte je hier een grapje

) je vast al op je schildersoor lag, gezien dat werk doorgaans vroeg begint
Afijn, wat de reactie betreft. Zoals ik al eerder even zei, ik vond het wel een goede post.
Maar het is wel zo dat MDMA ook een selectieve MAOI remmer is, dus met andere woorden, het voorkomt dat de serotonine in de synaps afgebroken wordt. Plus het zorgt ervoor dat serotonine niet weer terug wordt opgenomen in de axon maar in de synaps blijft.
Dus ja wat je voelt is wel de serotonine, maar de MDMA zorgt niet alleen voor dat deze gereleased wordt maar ook dat je deze tering intens en lang(er) voelt.
Even deze ook oppakkende, MDMA is idd een selectieve MAO-remmer, zij het een relatief zwakke.
En wat hier verder in gezegd wordt klopt ook, ik probeer het ietsje aan te vullen.
Een van de twee elementen van de SEROTONERGE (op de rest kom ik later ff terug) werking van MDMA is inderdaad de release van serotonine. Hier van heb je een voorraadje op geslagen in vesikels, soort.. noem het 'belletjes/blaasjes', waarin het opgeslagen ligt, in de uiteinden van je axonen. Die blaasjes met (o.a.?) serotonine als inhoudt worden getransporteerd naar de synapsspleet, wat de verbinding is tussen twee zenuwcellen met hun uitlopers (axonen en dendrieten) en geleegd in die synapsspleet. Serotonine is een neurotransmitter en daarmee betrokken bij de prikkeloverdracht tussen zenuwcellen.
En inderdaad, het tweede element is dat MDMA de heropname van serotonine uit de synapsspleet, remt, door deze twee mechanismen komt er zowel meer serotonine in de synapsspleet, als dat het er langer aanwezig blijft. Hierdoor vindt meer prikkeloverdracht plaats. De betrokken neurale netwerken raken dus een beetje 'overprikkeld', of je zou kunnen zeggen, ze komen in een tijdelijke staat van 'opwinding'.
Terug komende hierop:
MDMA doet toch slechts aanspraak op je serotonine voorraad, waarna de serotonine in je lichaam gaat circuleren? Ik heb hier tijdens de discussie details gehoord zoals het kristallisatieproces bij de productie van MDMA, ik kan me echt niet voorstellen dat je daar moet zoeken om een bepaalde werking van MDMA te verklaren.
MDMA zet inderdaad boven door Lwbnjio en mij beschreven mechanisme in werking. De verdere werking, datgeen wat je ervaart, komt inderdaad daardoor tot stand.
Wat daarnaast nog speelt is dat MDMA ook een releaser is van zowel DOPAMINE, als NORADRENALINE. En volgens mij aanvullend daaraan, ook nog een heropnameremmer van beide. Kortom, dat zijn 6 elementen van de werking met betrekking op 3 neurotransmitters. Wordt al aardig wat ingewikkelder dus

Afijn, op dopamine en noradrenaline grijpt het wel in iets minder sterke mate aan dan op serotonine, maar het is alleszins niet iets om te vergeten

En eigenlijk gaat het nog veel verder dan dit genoemde

Er wordt op nog veel meer stofjes aangegrepen. Kortom, dit alles maakt de werking van MDMA best wel complex (wat ik vaker geroepen heb..)
Is de uiteindelijke echte werkzame stof (en daarmee bedoel ik de werkzame stof waar de gebruiker de effecten van voelt) niet gewoon de serotonine? Als dat zo is, maakt het niet meer uit welke kleur of welk percentage je MDMA heeft. Als je maar een dosis binnenkrijgt die ervoor zorgt dat de serotonine "released". En tja....serotonine is serotonine
Maar inderdaad, hier zit wel wat in hoor

Wat je nog wel kunt voorstellen en wat zo is, is dat een suboptimale dosis MDMA natuurlijk minder (cq niet alle) serotonine vrijgeeft en als je hoger gaat zitten dit wel gebeurd. Er is op een gegeven moment wel een maximum aan de werking natuurlijk. Je zou hier een grafiek van de mate van het effect en de concentratie MDMA van kunnen maken. En als we het dan over concentratie MDMA hebben, dan gaat het niet om hoeveel mg MDMA is ingenomen, het gaat dan om de PIEKCONCENTRATIE MDMA, op een bepaald moment in de tijd, in je bloed. En eigenlijk ook om die concentratie op de momenten daarom heen

Kortom, over een bepaalde tijdsperiode.
Waaruit je kunt afleiden dat in één nacht 8 halfjes van 50mg slikken, wat anders is dan in één uur twee tabletten van ik zeg maar wat, 120, 150 of 180mg nemen.
Maar uiteindelijk, als we nog terugkomen op die zout vormen etc, inderdaad, uiteindelijk zwengelt MDMA alleen maar het mechanisme aan en 'drijf je daarna' op je serotonine (en dopamine en noradrenaline en nog een rits aan andere stofjes..waaronder oxytocine)
En daar weer naast, als laatste, kunnen jullie je ook wel voorstellen dat niet iedereen op hetzelfde moment in de tijd dezelfde 'voorraad' serotonine heeft. Sowieso zal dat bij menigeen aardig flunctueren onder invloed van het gebruik

, wat de ene keer natuurlijk wat langer geleden is (bijv 3 maanden), of soms weer wat korter (bijv 2 weken). Dat zal bij ieder verschillen aan de hand van zijn/haar 'gebruikersprofiel'.
En gelukkig zijn we daarnaast allemaal andere mensen, waarvan je ook wel mag aannemen dat ondanks dat de werkingsmechanismen (de basisdingen) in onze breinen allemaal wel ongeveer hetzelfde zijn (dat maakt ons mensen), maar dat ze toch ook wel wat van elkaar verschillen, immers we hebben allemaal ook een verschillend DNA

Afijn, laat ik er niet te ver over uitweiden, maar we verschillen daar natuurlijk wel enigzins in
Ik kan me, los van alles wat met drugsgebruik te maken heeft namelijk, al wel voorstellen dat sommige mensen van nature een wat hogere serotonine voorraad (en continue release daarvan, in veel beperktere mate dan MDMA-gebruik veroorzaakt) hebben. Die mensen heb je misschien ook wel in je omgeving, altijd vrolijk, van die mensen waarvan het lijkt of ze nooit boos kunnen worden. Stukje zelfreflectie leert mij iig dat ik niet zo in elkaar zit, hehe
Hoop dat dit nog een beetje satisfying late reactie is