Partyflock

Forumonderwerp · 860443

Waarschuw beheerder
donateur
Ik zie dit zelfs als verlaging van de maatschappij...

De breezercultuur is een jeugdcultuur die is ontstaan in het begin van de 21e eeuw en zich voornamelijk baseert op hiphop-muziek, MSN Messenger en het alcoholische drankje Bacardi Breezer. De meeste aanhangers van deze cultuur zijn meisjes van tussen de 12 en 18 jaar.

Ontstaan

MSN Messenger
Voor de ontwikkeling van de breezercultuur zijn verschillende factoren van belang geweest. MSN Messenger is een chatprogramma dat in 1999 voor het eerst werd uitgebracht. Jongeren hoefden elkaar niet meer in levende lijve te ontmoeten, maar konden de meest intieme gesprekken voeren via het internet. Om het typen te versnellen ontstond er hiervoor al gauw een eigen taal, die was gebaseerd op het Nederlands, het Engels en straattaal. Een bekend voorbeeld van deze MSN-taal is het woord 'w8 ff' (wacht even), dat inmiddels in Nederland behoorlijk is ingeburgerd. Omdat de gesprekken op MSN Messenger vanaf een afstand gevoerd konden worden en de gebruikers ervan elkaar niet meer recht in de ogen hoefden te kijken, werd het makkelijker om intieme onderwerpen als liefde en seksualiteit te bespreken. Deze gesprekken sloegen door naar het echte leven en werden de basis van de gehele jeugdcultuur. In navolging op MSN kwamen algauw meer online projecten voor jongeren. Zo bestaat de website Cu2 volledig uit profielen van jeugdige mensen, met daarin voornamelijk onderwerpen als vrienden, uitgaan en uiterlijk.

Bacardi Breezer

Bacardi BreezerMSN Messenger en soortgelijke chatprogramma's waren beschikbaar voor mensen van alle leeftijden, waardoor kinderen van 12 jaar al betrokken raakten bij de breezercultuur. Het gevolg hiervan was, dat de behoefte naar een alcoholisch drankje onder jonge kinderen werd vergroot en het zoete, erg toegankelijke Bacardi Breezer aan populariteit won. Tijdens het uitgaan, 's avonds, maar ook overdag werd de Breezer volop geconsumeerd. Hoewel dit drankje niet de basis was van de jeugdcultuur, ontstonden er, vooral op het internet, al gauw termen als BrEeZaH en breezersletje, doelende op de jongeren van vandaag de dag. Kranten en opiniebladen namen deze termen in iets beschaafdere vormen over, om het alcoholgebruik van pubers aan de kaak te stellen. Uit een onderzoek uit 2005 bleek dat jongeren vaak elke vrijdag-, zaterdag- en zondagavond doordrinken, waardoor ze op de maandag niet in staat zijn om normaal te presteren op school. Dit onderzoek leidde tot grote onrust in de politiek.

Hiphop

Een ander belangrijk element van de breezercultuur is de hiphopmuziek en -kledingstijl. Het meestal stoere uiterlijk van hiphoppers als 50 Cent, bestaande uit wijde broeken, basketbalshirts en gouden kettingen (bling bling), trok jonge meisjes aan. Bovendien bestaat hiphopmuziek uit bepaalde ritmes, waardoor deze muziek ideaal is om op te "dansen". De aanhangers van de breezercultuur namen zelf onderdelen van deze stijl over en zodoende behingen de jonge kroegenlopers zich regelmatig met bling bling, of droegen zij petten met de klep naar de zijkant.

Kledingstijl

Het stereotype breezermeisje heeft een navelpiercing, een tatoeage op de onderrug en draagt truien die de onderkant van de buik bloot houden. Ook kenmerkend is het, in het algemeen, grote gebruik van make-up in deze cultuur. Vooral tijdens feesten in discotheken en kroegen is het uiterlijk in de breezercultuur van groot belang. Voortbordurend op eerdere jeugdculturen, zijn strakke en uitdagende kledij populair. De breezercultuur is vooral bij meisjes zeer van toepassing, maar de jongens die zich binnen deze cultuur voortbewegen hebben vaak wijde spijkerbroeken en een niet-symmetrische kuif, die van voor tot achter het hoofd doorloopt.

Breezertaal

Breezertaal (BrE3ZaH TaAl ) is een onofficiële schrijftaal die in Nederland en België wordt gebruikt door pubers op het internet (en met name in programma's als MSN Messenger). Breezertaal is een Nederlandse variant op wat in veel andere landen Leet (of l33t) wordt genoemd. Het is gebaseerd op het Haagse dialect (breezer wordt dan breezah) en wordt gekenmerkt door het om en om gebruiken van hoofdletters en kleine letters en een fonetische spelling. Soms worden cijfers gebruikt in plaats van letters (bijvoorbeeld 3 als E) net als bij 1337-speak. Hoewel 1337-speak en Breezertaal als taal overeenkomsten hebben, heeft 1337-speak niet veel met de breezercultuur gemeen.

Ideologie

De breezercultuur kenmerkt zich, in tegenstelling tot veel andere jeugdculturen, niet door een eigen ideologie. Dit heeft waarschijnlijk vooral te maken met het feit dat de Nederlandse politiek steeds meer internationaal gericht is. Het niveau waarop landelijk gesproken wordt ligt te hoog voor de meeste jongeren uit de moderne samenleving, waardoor veel van deze jongeren afhaken

voor meer informatie kunt u ook terecht op www.breezerslet.tk

hier kunt u zelfs de breezerslet/bacoboy test aanvragen om te kijken of je er ook 1 bent:)

oja foto's mag je natuurlijk ook plaatsen van breezersletten/bacoboys:)

[img width=500 height=348 cacheid=0007e8fc00229d22eac4c8781a014f73dc]http://i2.tinypic.com/rj4b37.jpg[/img]
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Ik vind Breezer vies. En die cultuur erom heen snap ik niet.

Maar ben ook alweer bijna 26, dus zal daar wel aan liggen. Maar zodra iemand in die debiele taal tegen me begint te schrijven heb ik al gegeten en gedronken.
Waarschuw beheerder
bacardi is wel lekker!!!!!!!!!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 maart 2006 om 17:09:
Hoe herkent men een breezahsletje...

whahahaha prachtig!! :respect:

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Sirhab op woensdag 29 maart 2006 om 23:18:
Er staat, Wat een kanker haterz hier.

ga naar huis en val je oma met die zin lastig;)

ofzoiets...
kan dat niet meer omdat ze er niet meer is en toevallig aan die ziekte gestorven is.... dan zal ze trots op je zijn dat je die ziekte misbruikt;)

maareuh.... op hyves heb je ook ontzetten veel hyves met een hoog breezerslet gehalte zeg....

Waarschuw beheerder
donateur
eigenlijk had het de anti breezerslet topic moeten heten...mja dan word ie meteen gewist geloof ik:P

Waarschuw beheerder
omgwtfpwnedkthxb
0f m03t h3t p3rs3 z0? Daar ben ik niet zo goed in

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 30 maart 2006 om 19:51:
Daar ben ik niet zo goed in

zeeeer logisch, tis toch ook extra werk van niks ja:)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 28 maart 2006 om 17:09:
*Hebben zeer irritante MSN namen *Noemen hun hunzelf of hun vriendinnen DUSHI *Doen alsof ze de grootste problemen hebben *Geven bij de vraag op CU2: "Alcohol of Sex" altijd: "Eerst de alcohol en dan *de sex" als antwoord *Hebben allemaal wel een periode waarin ze 'zelfmoord willen plegen' omdat het hun teveel is
*Schreeuwen dus om aandacht *Snijden in hun polsen om de kleinste dingen

Deze sympthomen vindt ik nog wel het ergste.. hoogst irritant
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
kutbreezer

Waarschuw beheerder
HaLlOwZz :D

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 31 maart 2006 om 01:42:
HaLlOwZz

wat staat hier:P

kan het niet lezen:[
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
De taal vind ik zeer iritant, de drank is wel te pruime:)

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 1 april 2006 om 19:58:
de drank is wel te pruime

ook nie :nee:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 1 april 2006 om 21:18:
ook nie :nee:

hehehe, je moet er van houden:P
Waarschuw beheerder
alsof je je er druk om moet maken:/, tis mss iritant maar zal er geen zak om geven toch

en idd liever bier :D
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Niet zoveel zeuren, Laat ze lekker hun gang gaan...:/

Haha dat mensen dit soort dingen als ''probleem'' ofsow kunnen maken :dood:
Als ik ergens een hekel aan heb ga ik het ook vooral niet opzoeken, niet moeilijk doen als het makkelijk kan
Waarschuw beheerder
Uitspraak van w e n n. op zondag 23 april 2006 om 19:13:
alsof je je er druk om moet maken, tis mss iritant maar zal er geen zak om geven toch

en idd liever bier

jaa idd liever bier:P
Waarschuw beheerder
whahah breezah sletjes...
breezah is gewoon gepimpte ranja :O die zooi is niet te zuipen, doe mij maar :bier:

maare mag geen kwaad woord meer zeggen over dat volk :frusty: me zussie is dr namelijk ook een bling bling @@@###!!!:looser:¿¿¿ breezah figuur met een ongeloofelijk grote mond.. brutale aapjes zijn het stuk voor stuk maja het blijft me zussie en het is ook maar een mens haha
de pubertijd van tegenwoordig :no:
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Vieze zoete troep..... doe mij maar "echte" alcohol :P

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Aardvark op vrijdag 5 mei 2006 om 19:41:
Vieze zoete troep..... doe mij maar "echte" alcohol

de groene vind ik nog wel lekker, de rest is idd te zoet, vooral van oranje gaan je kaken stijf van staan, al die breezah meisjes hebben straks geen tandjes meer over op hun 18e ;)

Waarschuw beheerder
ik drink ondanks me afkeer van breezahsletjes de hele dag door breezahs. zwaar relaxed, temeer omdat ik koning ben in de flesjes na het leegdrinken kapot te slaan op me knie of me kop.

wreed stoer weet je!