Partyflock

Forumonderwerp · 859612

Waarschuw beheerder
Zelf heb ik van de week een donorformulier thuis gekregen, Hier op heb ik ingevuld dat ze na mijn dood alles mogen gebruiken.

Zelf vind ik eigenlijk dat ze het verplicht zouden moeten stellen dat iedereen naar zijn of haar dood alles ter beschikking moet stellen als donor.

toch heb ik de tegenstrijdige gedachte dat je zelf moet kunnen bepalen wat er gebeurd met dingen uit je lichaam naar je dood.

Maar als je dan toch dood bent en je kan er andere levens mee redden waarom zou je dat dan niet doen?

Iedereen weet dat er veel en lange wachtlijsten zijn voor mensen die een donor nodig hebben, en dat probleem is natuurlijk niet zo maar op te lossen. Toch denk ik als iedereen verplicht donor zou zijn dat de wachtlijsten al een stuk kleiner worden en het probleem toch een stukje kleiner word.

Ben je het hier mee eens of oneens? en waarom wel of niet?
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 23 maart 2006 om 16:34:
Dus met andere woorden, De kindjes die zonder een nier of iets worden geboren moeten ook maar zo doodgaan?

nee dat is niet wat ik zeg ......

ik zeg dat IK ben geboren met alles wat ik heb ... en dak ook zo wil gaan .....

dat is MIJN mening ....

je hoeft hem niet met me te delen

Waarschuw beheerder
Nee dat begrijp ik!

Ik respecteer je mening ook..

Maar sommige mensen wilde dat ze hetzelfde zouden kunnen zeggen als jij, maar dat kunnen ze niet omdat ze een orgaan ofzo missen.. Gun je het hun ook niet dan? Om dood te gaan ( als ze ouder zijn ) Met alles in hun Lichaam?

Als je dood bent heb jij er toch niks meer aan!
Waarschuw beheerder
donateur
weet je
zolang als ik leef en ik kan iemand uit mijn nabije vriendenkring helpen of familie.. doe ik dat..

maar ik zou het denk ik niet voor een vreemde doen ....

mischien egoistisch ... maar toch....

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 23 maart 2006 om 16:48:
Gun je het hun ook niet dan?

heeft niks met het gunnen aan iemand te maken.

jij als medemens bent niet schuld aan wat de ander qua ziekte kan overkomen.

als je je organen niet afstaat heet dat niet dat je iemand gunt dood te gaan, zoals ik eerder zei ligt aan niet doneren een diepere achterliggende gedachten.

ik vind dat men ieders keuse moet accepteren en respecteren.

ook als je het niet met iemand eens bent is het niet onmogelijk je in de ander te kunnen verplaatsen.

ik zie mensen ook dingen doen waarvan ik denk, moet dat nou?
maar als je verder dan je neus lang kijkt, kun je er soms toch een beetje bij inleven.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 23 maart 2006 om 16:54:
heeft niks met het gunnen aan iemand te maken.

jij als medemens bent niet schuld aan wat de ander qua ziekte kan overkomen.

als je je organen niet afstaat heet dat niet dat je iemand gunt dood te gaan, zoals ik eerder zei ligt aan niet doneren een diepere achterliggende gedachten.

ook als je het niet met iemand eens bent is het niet onmogelijk je in de ander te kunnen verplaatsen.

ik zie mensen ook dingen doen waarvan ik denk, moet dat nou?
maar als je verder dan je neus lang kijkt, kun je er soms toch een beetje bij inleven.

damn wat een wijze woorden ......
je hebt ook helemaal gelijk

ben blij dat er ook eens een fatsoenlijk forum op PF is ;)

Waarschuw beheerder

Ow dat is idd zeker wel Mogelijk hoor ( dat inleven ) , alleen is het wel lastig.. Ik ben met veel van mijn clienten het ook echt niet eens.. maar moet me toch kunnen inleven..

Maarja Ik bedoel het meer om mensen aan het denken te gaan zetten, zodat ze er mischien toch anders over gaan denken.. voor het goede doel!

Maarja K begrijp goed wat je zegt hoor, en respecteer ieder zn mening ook zeker hoor! :)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 23 maart 2006 om 16:56:
en respecteer ieder zn mening ook zeker hoor

dan mag je blijven ;)
Waarschuw beheerder
Ik zou het niet willen, tenzij het voor mijn eigen familie zou zijn of mensen die me echt dierbaar zijn..

Uitspraak van Nora Jeune :cheer: op woensdag 22 maart 2006 om 17:23:
Zelf vind ik eigenlijk dat ze het verplicht zouden moeten stellen dat iedereen naar zijn of haar dood alles ter beschikking moet stellen als donor.

:no:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Calimer0 :beer: op donderdag 23 maart 2006 om 16:56:
damn wat een wijze woorden ......
je hebt ook helemaal gelijk

ben blij dat er ook eens een fatsoenlijk forum op PF is

sja er zijn ook nog nmensen met brains op partyflock hoor, en die wel normaal lullen, ipv die kinderkak :)

Uitspraak van verwijderd op donderdag 23 maart 2006 om 16:56:
Maarja Ik bedoel het meer om mensen aan het denken te gaan zetten, zodat ze er mischien toch anders over gaan denken.. voor het goede doel!

in deze tijd van de maatschappij denken veel mensen aan zich zelf.

even ruw genomen, een aanvaarder van een orgaan, denkt ook niet wie daarboor het loodje heeft gelegd, die gaat het ook in de meeste gevallen om het orgaan, en zijn verdere kwaliteit van leven.

zo denkt een ander, dit zijn mijn organen en die sta ik niet af.

je kunt er zeker over na denken, maar niks neemt weg dat als je zelf niet op een orgaan zit te wachten je niet voldoende geconfronteerd wordt met het mogelijk willen afstaan of het accepteren van een orgaan in jou leven.

vaak moet je eerst met iets geconfronteerd te worden zodat je een beslissing kunt maken.

wel vind ik als je zelf een beroep op een orgaan moet doen, je daarna ook zelf donor zou moeten worden.

maar zolang je er geen beroep op doet moet je vrij in die keuze zijn .

en kun je niet zeggen, maar ALS

dat als zie je pas als het er ook daadwerkelijk is, en je dan waarschijnlijk wel heel anders denkt over doneren
Waarschuw beheerder
Stel dat je vriend of en van je ouders vroeg komt te overlijden, en je zou naar het graf gaan..

Nou dan zou ik echt geen vrede hebben met het id dat er iets aan diegene ontbreekt!

Het is misschien aan de ene kant wel een beetje ego omdat je er juist iemand anders ermee kan redden maar nee toch niet..
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 23 maart 2006 om 17:08:
sja er zijn ook nog nmensen met brains op partyflock hoor, en die wel normaal lullen, ipv die kinderkak

heel veel :respect:

Waarschuw beheerder
Ik heb ook ingevuld dat ze alles mogen hebben.
Ik wil toch gecremeerd worden.

De laatste tijd kijk ik wel eens naar van die reality programmas van ziekenhuizen in amerika.

Als je dan ziet hoe gelukkig je iemand maakt met bijv een hart, of longen, dan doet het je toch wel wat.
Zeker als het om kinderen gaat.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op donderdag 23 maart 2006 om 17:15:
Ik heb ook ingevuld dat ze alles mogen hebben.
Ik wil toch gecremeerd worden.

De laatste tijd kijk ik wel eens naar van die reality programmas van ziekenhuizen in amerika.

Als je dan ziet hoe gelukkig je iemand maakt met bijv een hart, of longen, dan doet het je toch wel wat.
Zeker als het om kinderen gaat.

supergoede instelling......
maar toch niks voor mij

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op woensdag 22 maart 2006 om 15:09:

goeie topic

ik vind dat we ons nu zo ver ontwikkeld hebben dat we inmiddels wel kunnen vaststellen dat de hemel of iets dergelijks niet bestaat. In die context vind ik dat men na de dood van een persoon zijn/haar lichaam zo goed mogelijk moet benutten

als ze met mijn lichaam mensenlevens kunnen redden, stel ik mijn lichaam zeker ter beschikking.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van LauZz op donderdag 23 maart 2006 om 17:09:
Het is misschien aan de ene kant wel een beetje ego omdat je er juist iemand anders ermee kan redden maar nee toch niet..

om ego te zijn, moet je wel meer kenmerken aan je hebben dan alleen geen donor te willen zijn.

Waarschuw beheerder
Het klinkt mischien raar, maar zelf heb ik twee goede nieren, waarvan ik er dus een van kan afstaan..

Niet dat ik vind dat een bepaald persoon meer recht heeft op een nier als een ander, Maar als het mogelijk was om iemand van mijn leeftijd met goede ambities een nier te afstaan, dan had ik dat gedaan.

Ik geloof dat je helaas niet kunt kiezen voor je nier donor omdat alle informatie van de persoon die de nier zou krijgen dan vertrouwelijk moet blijven..

Weet iemand hier meer over?
Waarschuw beheerder
donateur
ik zou eens contact opnemen met de nierstichting?

www.nierstichting.nl
?
Waarschuw beheerder
Ik ben het ook met je eens. Na je dood heb je toch niks meer aan je lichaam en je kunt er zelfs levens mee redden. Helaas denkt niet iedereen er zo over!
Waarschuw beheerder
ja tuurlijk.

Je bent dan toch al overleden, boeiend wat er dan met je lichaam gebeurt...

sommige mensen liggen op sterven en als ze van jou een donor krijgen zijn ze weer "gezond"

mensen die geen Donorcodicil hebben, hoeven van mij ook nooit geen donors te krijgen.
Waarschuw beheerder
Ik zou het niet willen, tenzij het voor mijn eigen familie zou zijn of mensen die me echt dierbaar zijn..

dom gelul, ga naar de Christen Unie ofzo:S
Waarschuw beheerder
Iedereen moet zelf weten of hij donor wordt, maar de niet-donoren hebben wat mij betreft minder recht op een orgaan als ze ziek zijn dan de donoren.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Calimer0 :beer: op donderdag 23 maart 2006 om 17:31:
ik zou eens contact opnemen met de nierstichting?

Ja dat zal ik eens doen.. Maarja Moet er toch nog wel even over nadenken.. denk ik...

Maar komt vast goed! (y)
Waarschuw beheerder
Iedereen moet zelf weten of hij donor wordt, maar de niet-donoren hebben wat mij betreft minder recht op een orgaan als ze ziek zijn dan de donoren.

helemaal niet... als zei geen donor zijn vind ik ook niet dat ze het moeten krijgen.
wel profiteren van een ander maar zelf niets bijdragen

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Hammertime op donderdag 23 maart 2006 om 18:30:
helemaal niet... als zei geen donor zijn vind ik ook niet dat ze het moeten krijgen.
wel profiteren van een ander maar zelf niets bijdragen

haha Ja dat zegt hij ook!! :)

(er staat dus hetzelfde als jij zegt)
Waarschuw beheerder
hij zegt dat die mensen er MINDER recht op hebben.

ik zeg dat ze er helemaal GEEN recht op hebben

;)

Waarschuw beheerder
Ja okee:P

Bijna hetzelfde toch?:$;)

Maarja dan zou het de keus niet verplicht maken maar eigenlijk toch ook een beetje wel.. dus er zit wel iets in ja...
Waarschuw beheerder
Maarja dan zou het de keus niet verplicht maken maar eigenlijk toch ook een beetje wel.. dus er zit wel iets in ja...

huh :S vat um niet helemaal:P
Waarschuw beheerder
MINDER recht op hebben ja... Als er geen donor is die een orgaan nodig heeft, dan mogen ze het hele zooitje hebben

Waarschuw beheerder
Nou kijk als ze de regel instellen dat mensen die zelf geen donor zouden zijn.. Ook niet mogen ontvangen.

Dat zou dus betekenen dat veel mensen zich verplicht zouden voelen om zelf ook donor te worden.. terwijl dat er dan geen regel is, dat het verplicht is donor te zijn.

Dus ik denk dat er dan automatisch meer mensen zich op gaan geven als donor..!

Snap je wat ik bedoel?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Uncensored op donderdag 23 maart 2006 om 18:47:
MINDER recht op hebben ja... Als er geen donor is die een orgaan nodig heeft, dan mogen ze het hele zooitje hebben

Ja dat is ook zo ja!

Maarja daar zijn de wachtlijsten te lang en te groot voor..

Dus dat zou beteken dat de twee regels die jullie op noemen..

Op hetzelfde neer komt, Dat mensen die geen donor zijn ook niet kunnen ontvangen.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Nee, wat ik bedoel is dat donoren voorrang krijgen boven niet-donoren
Waarschuw beheerder
ja snap um, maar je zin was beetje wazig:p

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Uncensored op donderdag 23 maart 2006 om 18:55:

Ja dat snap ik! :)

Maar omdat de wachtlijsten zo lang en zo groot zijn.. Betekend het dat de mensen die zelf geen donor zijn, zo ver onderaan komen te staan.. dat het te lang wachten is op een orgaan ofzo.. Omdat alle donoren dan voorang krijgen.. want elke dag komen er een boel bij..

Dus uiteindelijk zouden beide regels hetzelfde gevolg hebben!

Snap je?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Hammertime op donderdag 23 maart 2006 om 18:56:
maar je zin was beetje wazig

Haha ja dat kan kloppen, Kom nog net uit mn woorden ;) :P:$
Waarschuw beheerder
donateur
ik vind dat iedereen donor moet zijn, tenzij je hebt laten vastleggen dat je géén donor wil zijn..

ook een goed idee:D
Waarschuw beheerder
me vader is 3 jaar geleden overleden en hij was donor alleen met toestemming van nabestaande toen me moeder vertelde dat hij overleden was ging ik door en hel maar met gelijk daarop volgende vraag ze vragen hem voor donor (mijn vader heeft een geklapte hartkamer gehad) eerste wat ik zei is ja en me broertje ook gelijk

alleen het kromme vind ik je krijg niet te horen welke organen dr bruikbaar zijn geweest en je mag ook niet in aanmerking komen met de personen die zijn organen hebben gekregen

ik ben trouwens ook gelijk donor geworden....
en ieder moet het voor zichzelf weten alleen ik ben er wel tegen dat als iemand zegt ik wil geen donor worden en die kerngezond is en dan wel een orgaan wil als degene heel ziek is dan zeg ik bij me zelf die mogen er dan geen 1 maar hele zieke mensen die het wel wilde worden wel

Waarschuw beheerder
Uitspraak van O:) ! op donderdag 23 maart 2006 om 19:14:
ik vind dat iedereen donor moet zijn, tenzij je hebt laten vastleggen dat je géén donor wil zijn..

ook een goed idee

Beide regels zullen het zelfde gevolg hebben...
Waarschuw beheerder
donateur
Maar is het nu nog zo dat als je dat donorpapiertje niet hebt ingevuld, je organen niet beschikbaar worden gesteld.. terwijl je dat misschien wel goed had gevonden, maar gewoon vergeten bent dat op te sturen?
Dus dat er mensen doodgaan, door de vergeetachtigheid van anderen?

of hebben ze dat inmiddels al veranderd?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van O:) ! op donderdag 23 maart 2006 om 22:38:

of hebben ze dat inmiddels al veranderd?

Nu in zo een geval word het natuurlijk eerst naar de nabestaanden gevraagd..

Maar stel de nabestaanden zeggen nee en je had het zelf wel gewild...

Ja het gebeurd dus wel zo ja helaas:(
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 23 maart 2006 om 17:27:
Ik geloof dat je helaas niet kunt kiezen voor je nier donor omdat alle informatie van de persoon die de nier zou krijgen dan vertrouwelijk moet blijven..

Weet iemand hier meer over?

Iid daar heb je niks over te zeggen, anderen bepalen dit voor jou.

Uitspraak van verwijderd op donderdag 23 maart 2006 om 22:44:

Dan had je dat beter moeten regelen. Een kind kan de was doen.

Uitspraak van O:) ! op donderdag 23 maart 2006 om 22:38:

Dat gebeurt niet alleen bij doneren, maar in de hele medische wereld.

Uitspraak van DaantjuhJazzlynn op donderdag 23 maart 2006 om 19:15:
maar hele zieke mensen die het wel wilde worden

Dat kan achteraf iedereen roepen achteraf.
je vergelijkt appels met peren
Ziek is ziek, en niet donor zijn, is niet donor zijn, als je het had willen worden had je daar wat aan moeten doen.

Daarbij wordn veel mensen ook donor als men zelf wat ergs is overkomen, en pas echt met iets geconfronteerd wordt.
Dus als je dan zegt, ik wil wel donor worden na mijn dood, Want ik heb nu wel een orgaan zelf nodig, Mag je niks meer ontvangen?? Want tenslotten ben je op het moment van..... nog geen donor.

Dus in jullie woorden geen recht op een orgaan.

Vind ik dan net zo dom, Als dat jullie mensen vinden die nu nog niet doneren.
Men kan altijd tot inkeer komen door omstandigheden.

Maar jullie rekenen mensen af op hun keuze nu, vind ik erg bekrompen.

Pas wanneer men zelf beroep op een orgaan moet doen, En men daarna niet wil doneren, denk ik anders over niet donors.

Als men op een bepaald moment toch donor wil worden, hebben ze niks om zich voor te moeten schamen.

Gelukkig hebben we hier in nederland nog keuze's,
ipv alleen maar verplichtingen.
En word je niet alleen maar beoordeeld aan de hand van je donor keuze.
Of gaan jullie alleen maar met mensen om die jullie keuze's vullen??
Of heb je ook vrienden die niet donor zijn, en je als nog een hele goeie band met die persoon hebt?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Heb je even voor mij op donderdag 23 maart 2006 om 23:16:
Dat kan achteraf iedereen roepen achteraf.
je vergelijkt appels met peren
Ziek is ziek, en niet donor zijn, is niet donor zijn, als je het had willen worden had je daar wat aan moeten doen.

Daarbij wordn veel mensen ook donor als men zelf wat ergs is overkomen, en pas echt met iets geconfronteerd wordt.
Dus als je dan zegt, ik wil wel donor worden na mijn dood, Want ik heb nu wel een orgaan zelf nodig, Mag je niks meer ontvangen?? Want tenslotten ben je op het moment van..... nog geen donor.

Dus in jullie woorden geen recht op een orgaan.

Vind ik dan net zo dom, Als dat jullie mensen vinden die nu nog niet doneren.
Men kan altijd tot inkeer komen door omstandigheden.

Maar jullie rekenen mensen af op hun keuze nu, vind ik erg bekrompen

als jij 18 of 19 ben en kern gezond en je krijg je donorcodiciel dan kies je zelf als je het wel of niet wil worden..je weet dan ook niet dat je over 20 bv een nieuwe nier nodig heb..
hun willen als ze dan een jaar of 40 zijn wel een nieuwe niet maar ze wilde hem 20 jaar geleden niet afstaan als hun wat zou overkomen..
als ik mijn organen aan een jong iemand ken schenken van 19 jaar en jonger(als mij nu wat gebeurt)die geen keuze had voor wel of geen donor gun ik ze wel maar niet van die mensen die het niet willen dat ze opengesneden worden als ze overleden zijn en dan de bedoeling daar van een ander een langer leven gunnen maar wel ontvangen als hun wat overkomt dat ken er bij mij niet in..
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
gewoon zelf laten bepalen, maar wie niet geeft ontvangt ook niets.

Waarschuw beheerder
Moet niet een verplichting worden..!!!
Gewoon kiezen klaar..!!
Waarschuw beheerder
ja snap um, maar je zin was beetje wazig

zal ik een stukje van me hersens aan je doneren? ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
JA :cheer: :9
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Maar jullie rekenen mensen af op hun keuze nu, vind ik erg bekrompen.

Ik reken niemand af op hun keuze, want ik respecteer ieder zn keuze, ik ben gewoon benieuwd waarom iemand zo een keuze heeft..(maakt)

Wat jij doet is nu iedereen met de tegenstrijdige gedachte over een kant scheren....

(aangezien JULLIE in je zin staat.. )

Dat is ook best bekrompen...
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder

Dan had je dat beter moeten regelen. Een kind kan de was doen.

Is wel erg makkelijk gezegd, veel mensen doen er gewoon geen moeite voor of denken het komt wel...

De mentaliteit van sommige mensen is gewoon niet erg hoog..of ze vinden (beseffen) gewoon niet dat het best belangrijk (van levensbelang) is voor sommige hier op de wereld. (wil tevens niemand beledigen hoor)

En mischien kan ''een kind de was wel doen'', maar dat is iets wat meer voor zijn eigen belang is.(fris wasgoed)

(en ja ik snap dat het een gezegde is)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 24 maart 2006 om 09:08:
gewoon zelf laten bepalen, maar wie niet geeft ontvangt ook niets.

dit vind ik echt de grootste bullshit..
het is gewoon een fokking persoonlijke keuze!
Waarschuw beheerder
donateur

:respect:

Ik bepaal zelf wel of ik donor zou willen zijn, hoeft niemand anders te doen!!
Vind dit een persoonlijke keuze, en ik kies ervoor om geen donor te zijn!!!