Partyflock

Forumonderwerp · 857348
Waarschuw beheerder
donateur
Nederlanders slapen gemiddeld genomen 7 uur en 20 minuten. Jan Modaal gaat om half twaalf naar bed, slaapt 10 minuten later in en staat om zeven uur weer op. Dat is opvallend weinig en vooral veel minder dan enkele decennia geleden. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht.

Ook uit buitenlands onderzoek blijkt dat mensen in de afgelopen veertig jaar per nacht maar liefst een compleet uur minder zijn gaan slapen. In tien jaar tijd nam bijvoorbeeld ook de hoeveelheid slaap van studenten al af met gemiddeld een half uur. Geschat wordt dat mensen zo'n 90 procent slapen van wat ze zouden moeten (per nacht zeven uur en een kwartier in plaats van acht uur).

Feestje

Gevolg is dat ruim 43 procent van de Nederlanders vindt dat zij te weinig slapen, en de helft moe is bij het opstaan (15 procent is zelfs zeer moe). Maar liefst een kwart maakt zich zorgen over of ze wel genoeg slapen en 60 procent zou graag meer energie hebben. Eén op de zes mensen valt soms wel eens in slaap op een sociale gelegenheid (bioscoop, feestje), en bij twee procent van de Nederlanders gebeurt dat zelfs regelmatig.

Volgens de Utrechtse slaap- en droomdeskundige Victor Spoormaker bouwen de meeste mensen zo langzaam maar zeker een slaaptekort op, ook wel een slaapschuld genoemd. Veel langer slapen in het weekend of vakantie kan daar een teken van zijn. "Mensen die doordeweeks te weinig slapen krijgen op den duur een chronisch tekort aan slaap. Ze functioneren nog wel, maar verre van optimaal".

Vroeg opstaan

Dit geldt vooral voor de mensen die pas laat moe worden, de zogeheten avondmensen. Voor hen is de 9 tot 5 mentaliteit fnuikend. Voor ochtendmensen is doordeweeks vroeg opstaan geen probleem, want zij staan ook zaterdag en zondag voor acht uur op. Maar voor de één op de drie Nederlanders die volgens dit onderzoek na twaalven naar bed gaat (3 procent zelfs na half twee) is dit wel een probleem.

Mensen die pas na twaalven moe worden slapen gemiddeld een vol uur minder dan mensen die voor elf uur in bed liggen. Spoormaker: "Dat zijn dus degenen die maandagochtend pas na drie bakken koffie hun ogen open kunnen krijgen."

Slaperigheid

Klachten van avondmensen over het vroege opstaan worden doorgaans weinig serieus genomen. Zeer onterecht, volgens Spoormaker. "Ons slaap-waak ritme wordt geregeld door de hersenen; daar valt niet zoveel aan te sleutelen. Hoe laat we moe – en wakker – worden lijkt zelfs genetisch bepaald te zijn." Daarbij heeft slaperigheid serieuze gevolgen: verminderd concentratievermogen, slechter functioneren, meer negatieve emoties en psychische stoornissen.

Verkeersongevallen

In het ergste geval kan te weinig slaap zelfs leiden tot verkeersongevallen (geschat wordt dat 20-30 procent van de verkeersongevallen met slaperigheid te maken heeft). Mannen die zes uur of minder slapen hebben bijvoorbeeld twee keer zoveel kans om vroegtijdig te overlijden als mannen die zeven of acht uur slapen.

Avondmensen uit laten slapen kan veel ellende en geld schelen. Spoormaker: "Als een avondmens de mogelijkheid krijgt om rond elf uur op kantoor te komen, zal zijn of haar productiviteit fors toenemen".

Bron: nu.nl

-----------------------------------------------------------

"Als een avondmens de mogelijkheid krijgt om rond elf uur op kantoor te komen, zal zijn of haar productiviteit fors toenemen".

Kijken of m'n baas dit een goed argument vind voor m'n te laat komen O:)
Waarschuw beheerder
donateur
6 uurtjes gemiddeld.
Waarschuw beheerder
nederlanders krijgen te weinig vrije tijd...
Waarschuw beheerder
donateur
hahahahahah, moet je eens in Amerika kijken joh, werkweken van 45 uur! Dan komen wij er met gemiddeld 36 best netjes vanaf, laat staan dat ze daar bijna geen vakantie nemen!
Waarschuw beheerder
donateur
ik merk dat ik in de winter meer slaap nodig heb dan in de zomer.. Dan laad ik wel weer op door de zon ofzo.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 14 maart 2006 om 19:18:
Slapen doe ik wel als ik dood ben.

Tis idd een vrij nutteloze bezigheid!
Waarschuw beheerder
soms veels te weinig zo nu en dan 15 uur achter elkaar ik kan ook tegen muren aanslapen
Waarschuw beheerder
donateur
slaap meestal 6-7 uur. Soms dagen van maar 5 uur. En zondag is meestal uitslapen :).

Ben sochtends ook altijd zwaar moe. Maar da is na een half uurtje wakker te zijn wel weer voorbij.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Cher op dinsdag 14 maart 2006 om 11:03:
Volgens de Utrechtse slaap- en droomdeskundige Victor Spoormaker bouwen de meeste mensen zo langzaam maar zeker een slaaptekort op, ook wel een slaapschuld genoemd. Veel langer slapen in het weekend of vakantie kan daar een teken van zijn.

Dat ben ik.
Ben nu wel moe... trusten allemaal. (voor wie er nog online is)
Waarschuw beheerder
slaap meestal ook niet veel aan een uur of 6/7 heb ik meestal wel genoeg :)
Waarschuw beheerder
ik ga voor de verandering ook maar eens vroeg slapen. doei
Waarschuw beheerder
donateur
nou ik slaap zeer veel denk toch wel doordeweeks 4 a 5 uur en in het weekend sla ik het meestal ff over.al dat geslaap ook,later als ik dood ben slaap ik al genoeg

trouwens hoe laat is het nou dan
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Klachten van avondmensen over het vroege opstaan worden doorgaans weinig serieus genomen. Zeer onterecht, volgens Spoormaker. "Ons slaap-waak ritme wordt geregeld door de hersenen; daar valt niet zoveel aan te sleutelen. Hoe laat we moe – en wakker – worden lijkt zelfs genetisch bepaald te zijn." Daarbij heeft slaperigheid serieuze gevolgen: verminderd concentratievermogen, slechter functioneren, meer negatieve emoties en psychische stoornissen.

Hehe... eindelijk eens een iemand die het niet afdoet als "slap gelul" of adviseert eerder te gaan slapen.

Avondmensen uit laten slapen kan veel ellende en geld schelen. Spoormaker: "Als een avondmens de mogelijkheid krijgt om rond elf uur op kantoor te komen, zal zijn of haar productiviteit fors toenemen".

Kijken of m'n baas dit een goed argument vind voor m'n te laat komen

Ik kan zeggen dat dat inderdaad zo is :jaja:
mijn vorige baas zag idd in dat een bezetting op kantoor van 8.00 - 20.00 veel effectiever was dan van 09.00-17.00
probleem is alleen dat de klanten nog steeds 9-5 mentaliteit hebben/hadden..

ik werk ook het fijnst snachts.. concentratie gewoon veel beter, geen storende factoren tijdens het werken etc. etc.
Waarschuw beheerder
ik val onder een groep waar maar 1 of 2 % van de nederlanders ook onder valt geloof ik.. :s
Waarschuw beheerder
ik waarschijnlijk ook :) denk zelfs dat die groep nog kleiner is ;)

Waarschuw beheerder
donateur
ben net wakker :)na 8 uurtjuhs
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Ik heb vannacht weer 5 volle uren geslapen :gaap:
Waarschuw beheerder
12 uur dr in, 6 uur er uit, 7 uur er weer in en net precies er weer uit, dus vanacht 9 uurtjes slaap gehad.
moet genoeg zijn.

Waarschuw beheerder
Volgens de Utrechtse slaap- en droomdeskundige Victor Spoormaker

Jezus wat een prachtig beroep! Daar ga ik ook voor leren 8)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
zal bij mij nie snel voorkomen te weinig slapen:P
Waarschuw beheerder
Ja lekker he, moet je elke ochtend om 7:00 op staan en savonds om 12 uur pas naar bed :(
Waarschuw beheerder
Maar voor de één op de drie Nederlanders die volgens dit onderzoek na twaalven naar bed gaat (3 procent zelfs na half twee) is dit wel een probleem.

Ik ben er dus één van die 3 procent :bloos:
Waarschuw beheerder
ik slaap 5,5 a 6 uur per nacht :/
en neem me elke ochtend voor om die avond optijd naar bed te gaan maar sávonds ben ik nou eenmaal klaarwakker

Waarschuw beheerder
Ik krijg ook wat weinig slaap doordeweeks maar dat haal ik meestal in het weekend in :P, met het gevolg dat ik dan eigenlijk te lang slaap en dat is ook niet goed :nee:

In de zomer heb ik hier minder last van. Dan kom ik 's morgens veel beter uit bed al heb ik maar 3 uur geslapen of zo.
Artiest Crosswire
Waarschuw beheerder
hmm ik slaap ook altijd maar weinig,,volgens mijn ouders als van jongs af aan:/

ga meestal rond 2 uur naar bed...en kijk dan altijd nog een dvd-tje.

sóchtens weer om 7 uur op ( maar dat is meestal wel wat later aangezien ze op mijn werk niet zeuren om een half uurtje of klein uurtje:P)

in het weekend de omgekeerde wereld:S
kan k makkelijk tot 4 uur smiddags bijven liggen :S
Waarschuw beheerder
Ik slaap meestal 7 uurtjes!
Waarschuw beheerder
ik ook veel te weinig slecht maarja

Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op dinsdag 14 maart 2006 om 14:05:
Voor nachtmensen is het nog erger...ik kom pas tot leven rond een uur of 11 's avonds...daar ligt mijn piek...dan barst ik van de energie...
Ik kan wel om 11 uur naar bed gaan maar dan lig ik bij voorbaat al de hele nacht wakker...dan kom ik echt niet in slaap omdat ik zo van de energie barst die er gewoon uit MOET en dat frustreerd me dat dat niet kan omdat ik daar maar lig te liggen resulterend in dat ik gewoon helemaal niet meer in slaap kom...
Heb ik al van kinds af aan...zat ik midden in de nacht tv te kijken omdat ik gewoonweg niet kon slapen...
Ik kan idd smorgens ook echt niet functioneren...pas tegen een uur of 11/12 soms later kan ik pas fatsoenlijk mijn werk doen...daarvoor komt er niks productiefs uit...

Ik slaap gemiddeld een uur of 3 a 4 per nacht daardoor... :/
Maar voel me enkel smorgens echt gaar...tegen de avond barst ik weer van de energie...
Gisteren was het zelfs zo dat ik al meer dan 24 uur wakker was en toch had ik snachts weer totaal geen slaap ondanks dat ik nog geen oog dicht had gedaan...ben om 2 uur / half 3 naar bed gegaan dus het totaal was inmiddels opgelopen tot meer dan 36 uur in totaal wakker...

je blowt te weinig denk ;)

en shit, n bioritme is aan te leren, believe me...
(wacht maar tot je klaar bent met studeren ;))

Waarschuw beheerder
slaap ook wel als ik dood ben ..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op donderdag 16 maart 2006 om 00:15:
n bioritme is aan te leren, believe me...
(wacht maar tot je klaar bent met studeren )

bull! believe me, ik ben al lang uitgestudeerd ;)
Waarschuw beheerder
je kan lang genoeg slapen als je dood bent!!!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van DJC op donderdag 16 maart 2006 om 00:26:
bull! believe me, ik ben al lang uitgestudeerd

leg dr ook aan wat voor werk je doet ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Wel leuk om te weten!

Slapen is heerlijk!

Klachten van avondmensen over het vroege opstaan worden doorgaans weinig serieus genomen. Zeer onterecht, volgens Spoormaker

:respect:
Waarschuw beheerder
donateur
ik slaap meestal wel genoeg. ik vind slapen heerlijk!!!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van actief op donderdag 16 maart 2006 om 00:15:
en shit, n bioritme is aan te leren, believe me...

Nee dus...zovaak geprobeerd al in mijn leven en het helpt niet...het werd er alleen maar erger door... :(
Ik heb het ook al van kinds af aan dus ik moet er gewoon mee leren leven...maar anderen dus ook en daar ligt het probleem dus...
Dat is op meerdere gebieden zo dat ik afwijk van wat "normaal" is en er ook niks aan kan veranderen en men zich dus eigenlijk aan mij moet aanpassen of er iig rekening mee houden...maar daar ga ik nu niet verder op in...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op donderdag 16 maart 2006 om 15:10:
zovaak geprobeerd al in mijn leven en het helpt niet...het werd er alleen maar erger door...

been there, done that :jaja:
Waarschuw beheerder
Idd...ga het echt niet meer proberen...word er moe van om me steeds aan anderen aan te moeten passen...
Daar ben ik in zijn geheel mee gestopt op allerlei gebieden...krijg er toch nooit iets voor terug...alleen koppijn en ander gezeik...
Zolang dat niet gebeurd dan men eens rekening met mij houd ben ik niet meer bereid om mezelf aan anderen aan te passen...voor wat hoort wat namelijk...
Waarschuw beheerder
draai tijden van ploegendienst.

dus ene keer lang uitslapen en andere keer niet.

geen slaapgebrek iig:D
Waarschuw beheerder
OXAZEPAM, en je slaapt
Waarschuw beheerder
OXazepam :) Dat spul werkt als een tierelier.... zelfs een uur nadat je een flinke lijn heb genomen val je alsnog in slaap

Waarschuw beheerder
donateur
:speed:

Waarschuw beheerder
:gaap:

Waarschuw beheerder
slape geen tijd voor....
Waarschuw beheerder
donateur
Slaperigheid

Zo, dit had ik aan mijn oude baas moeten laten zien :[
Het is echt klote als jw een "slaapstoornis" hebt :s
Ik kan gewoon niet vroeg mn bed in, nooit gekunt.

Als ik mijn "normale" ritme volg ga ik smorgens om 6 uur mn bed in en kom ik er 15.00 weer uit.

(Ik ga tegenwoordig vroeger mn bed in, 04.00 mn bed in, 13.00 eruit 8))
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Satanica op vrijdag 17 maart 2006 om 03:20:
Als ik mijn "normale" ritme volg ga ik smorgens om 6 uur mn bed in en kom ik er 15.00 weer uit.

Ghehe...same here... 8)