Zit met interresse en soms verbazing deze discussie te volgen maar vind het wel eens tijd even wat nuances aan te brengen.
Want regelmatig zie ik opmerkingen staan, ook hier, die er op wijzen dat men vind dat er iets aan die moeilijke jeugd gedaan moet worden.
Soms wordt het gedrag zelfs aangemoedigd door leuke opmerkingen als weer eens een confrontatie met de politie is geweest.
Nu zijn enkele zelf het slachtoffer geworden van een reactie en dan is het gelijk allemaal kut wat een gemeente of in dit geval de politie doet.
Lullig als je er niets mee te maken had...zeker...maar niet vreemd dat het gebeurd is.
Het leuke is dat er parallellen zijn te vinden in wat bijvoorbeeld de security op feesten doet. In ieder geval wij.
Iedereen weet hoe wij werken...je mag een hoop...maar er is een grens. Je kan de lieve jeugd wel blijven "pamperen" maar volgens mij zijn de meeste toch wel de luiers ontgroeid en wordt het eens tijd hen op hun verantwoordelijkheden te wijzen. En daar zit nu dus ook weer het probleem.
Er is blijkbaar geen sociale controle, ouders laten ze hun gang maar gaan en mensen binnen de gemeenschap zeggen niets of durven niets te zeggen. (Veelal een probleem omdat het altijd slechts enkelen zijn die hun mond willen opendoen) En dan gaat het dus maar door.
Het vreemde is dat iedereen dus iedereen zijn gang maar laat gaan maar ineens wel actie onderneemt als er opgetreden wordt.
Je kan de politie geen lafheid verwijten als je zelf ook je mond niet open doet. En je zal maar met een paar man tegen een groep staan. Is niet echt lekker.
Het rare en vervelende is dat wij, uit oogpunt van zelfverdediging, dan feitelijk nog meer kunnen doen dan de politie want die zijn nog meer gebonden aan regeltjes.
Op feesten leggen wij duidelijke grenzen neer...hou je er niet aan en dan heb je een probleem.
Is repressie dan nodig is het beter uit de buurt te blijven. Want gaan we reageren gebeurt dat zonder onderscheid des persoons. Iedereen die in de buurt is en mogelijkerwijs betrokken is loopt het risico dan ook slachtoffer te worden van die actie.
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 13 mei 2008 om 18:47:
Op een gegeven moment is er niet zoveel meer te zien dus toch maar even dichter bij kijken
Waarom??...Juist dit soort acties, vaak geboren uit nieuwsgierigheid of bij de meesten sensatiezucht, kan je dus duur komen te staan.
Hier maar eens duidelijk maken dat het beleid van de gemeente een groot wanbeleid is en dat ze maar eens met een oplossing moeten komen inplaats van alles verbieden.
De gemeente ben je ook zelf binnen deze democratie dus als beleid veroordeelt wordt veroordeel je feitelijk ook jezelf.
En wat wil je dan? De jeugd klaagt maar en klaagt maar...en blijft rottigheid uithalen. Ik zie in het hele land activiteiten die ontplooit worden voor de jeugd. Peperdure hangplekken, kosten tonnen, en worden net zo makkelijk gesloopt. Buurtcentra, waar dan weer regelmatig de boel gesloopt wordt of vechtpartijen plaatsvinden. Organisatoren, commercieel of ideeel die van alles organiseren waar ze vervolgens weer problemen krijgen, Etc. etc. Daar zit dus de oplossing niet. Op een gegeven moment moet repressie dus wel.
En wat anders?...ijsjes uitdelen aan die KK marokkanen als het warm is?

Misschien XTC geven op een dorpsfeest? Een wietplantage geven als volkstuintje voor de jeugd?
Kom nou zeg...genoeg is genoeg. Ze hebben zelf ook een verantwoording voor hun daden.
Hier hebben ze van alles gedaan voor de jeugd maar toch werden nog steeds mensen lastig gevallen, vrouwen aangerand, van oudjes die hun hondje uitliet de hond en zijzelf geschopt, mensen bekogeld met flessen, diefstal uit winkels, etc. En nu is de maat vol. Aftrappen die hap...dus...

De mentaliteit van de jeugd en hun ouders is gewoon slecht en dáár wordt niets aangedaan, door ouders niet en leden van de gemeenschap niet.
Als ik vroeger wat flikte en de buurman had het gezien kreeg ik van hem een hoek. En als ik daarover ging klagen bij mijn vader kreeg ik er van hem nog 1. Geloof me, dan stop je er gauw genoeg mee.
Hier is ook gekozen voor de harde lijn en het gaat wel degelijk zijn vruchten afwerpen. Hier pakt men ook de ouders aan als de jeugd wat doet.
Zoonlief vernielingen aangericht, ouders krijgen een boete, gestaffeld dus wordt bij ieder vergrijp hoger. En kan dan zelfs tot een veroordeling komen.
En bijv. een ambtenaar kan dan zijn baan verliezen. Geloof me, dat werkt. De verantwoording ligt dan weer bij de jeugd, de ouders en de rest van de gemeenschap.
En wat ik zeg...waar gehakt wordt vallen spaanders. En als mensen binnen een gemeenschap dit, die jeugd, zelf ook maar door laten gaan zijn ze net zo schuldig.
Als ik op straat wat zie gebeuren zeg ik er wat van...of probeer het te stoppen. Maar wellicht ben ik dan 1 van de weinige.
Maar ik kan dan wel in de spiegel kijken en tegen mezelf zeggen dat ik goed bezig ben geweest.
Alleen maar klagen over politie-optreden is zo makkelijk. Tot jij ze nodig hebt...dan wordt het anders.
Als ik zou opschrijven wat ik allemaal aan klappen, gewild of ongewild, heb uitgedeeld aan mensen die achteraf er niets mee te maken bleken te hebben...of zou opschrijven wat ik per ongeluk of opzettelijk aan klappen heb gekregen van politie mensen...pff...is wikipedia te klein.
De orde wordt verstoord, jij bent er...dus kan het fout gaan voor je. Zo simpel is het.
Dus....kijk eerst maar even wat je zelf aan deze problematiek doet voor iemand weer de schuld krijgt.
Ik ben zeker een voorstander van de harde lijn...iedereen weet dat en kan dus zelf kiezen wat hij wil dat met hem/haar gebeurt.
Blijf je dan uit mijn buurt is er niks aan de hand.
Hopelijk begrijpt iedereen dat de oplossing bij hun zelf ligt. Als iedereen het tuintje van de buren controleert krijg je dit snel onder controle.
Ze kunnen dan niet zo makkelijk meer dingen doen en de pakkans is 100%. Dus...doe zelf ook eens wat.
Lijkt me beter dan alleen maar klagen en huilen om een paar klappen die je hebt gehad. Dat lost iig niets op.