Partyflock

Forumonderwerp · 804704
Waarschuw beheerder
donateur
Zou de doodstraf hier in Nederland ingevoerd moeten worden?
Wat zijn jullie argumenten hierover?
Ik ben zelf vóór de doodstraf.
Waarschuw beheerder
Ligt eraan in welke situatie..

Waarschuw beheerder
tegen

Waarschuw beheerder
uiteraard voor natuurlijk. de overtreding die tot doodstraf lijd is never nooit meer acceptabel en hoort verbannen te worden van de aardbodem.

meestal zijn deze zieke lui opgevoed uit een psycho gezin of hebben geen familie meer.

En wanneer dit toegepast word, worden overtreders van de wet die in de cel overnachten ook veel alerter van de doodstraf en zullen zich dan in gaan houden.

Ik ben voor de doodstraf in nederland.
Waarschuw beheerder
Ik voorspel dat dit een eeuwige discussie blijft!
Maar k ben VOOR!
Sommige mensen verdienen het niet om na hun daden dan door te leven, bijv. Marc Dutroux..

Het idee van levenslang op water en brood spreekt me wel aan alleen is dit volgens mij in de praktijk nooit uit te voeren.

Waarschuw beheerder
alicious:aai neem een cursus begrijpend lezen!
Waarschuw beheerder
Tegen

Niemand heeft het recht om het leven van een ander te beeindigen. Je straft tevens de familie van de veroordeelde. Wat hebben die mensen misdaan? Er kunnen fouten gemaakt worden. In sommige landen kun je de doodstraf krijgen voor drugs smokkellen. Waar ligt dan de grens wanneer je de doodstraf krijgt en wanneer niet? Wie beslist dat? Is iemand die handelt uit zelfverdediging (of denkt dat hij handelt uit zelfverdediging) en daarbij 10 mensen vermoord een potentiele kandidaat voor de doodstraf? Wanneer ben je een terrorist? Als je jezelf verzet tegen het regime dat in jouw ogen een tiranie is? Moeten geestelijk zieke mensen ook de doodstraf krijgen? Is de doodstraf wel goedkoper? Helpt het als afschrikking? Een misdadiger gaat er toch niet vanuit dat hij gepakt wordt? De antwoorden op deze vragen weet ik niet en dus denk ik niet dat mensen moeten beslissen over leven of dood. Ieder heeft een eigen mening en zienswijze.
Artiest {SHOWLIST artist 48347, 59806, 91185}
Waarschuw beheerder
Tegen.

Je kunt criminelen effectiever straffen dmv bijv. levenslange gevangenisstraf, desnoods in isolatie.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 21 augustus 2005 om 17:47:
alicious:aai neem een cursus begrijpend lezen!

Pardon???

Aan je reactie te merken ben je iemand die er nog allemaal niet zoveel van begrijpt :) Geeft niets ventje, komt wel een keer! (hoop ik voor je :[ ) (F)
Waarschuw beheerder
Ik ben voor. Alleen afhankelijk van het delict en de bewijslast.

Voordeel: geen kosten en gevaar meer.

Nadeel: Mensen kunnen verder in hun "vergrijp" gaan, omdat ze weten dat ze toch de doodstraf krijgen als ze gepakt worden.

Vind het wel een goed idee om de doodstraf "bij herhaling" in te voeren. Dan sluit je de onschuldigen ook uit...
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Flat Yari op zondag 21 augustus 2005 om 18:12:
Je kunt criminelen effectiever straffen dmv bijv. levenslange gevangenisstraf, desnoods in isolatie.

Daar zit inderdaad wat in. Alleen ik vind dat de levenslange straffen, dat hier in NL slechts 20 jaren is, waarvan slechts 2/3 uitgezeten hoeft te worden.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van CSRD op zondag 21 augustus 2005 om 18:26:
dat hier in NL slechts 20 jaren is, waarvan slechts 2/3 uitgezeten hoeft te worden.

Levenslang is Levenslang!!!!!

Waarschuw beheerder
doodstraf invoeren live op tv
Waarschuw beheerder
ben voor als ze het 100% zkr wete is dat diegene iets gruwelijks gdaan heb..

zolang het nie zkr is, tege..

Waarschuw beheerder
Uitspraak van RT3067 op zondag 21 augustus 2005 om 18:29:
Levenslang is Levenslang!!!!!

Wat denk je dat dat kost jongens??
Moeten wij betalen hoor.. dat zo crimineel, zo vieze verkrachter of moordenaar lekker rustig op ze bedje tv kan kijken.. gratis onderdak.. lekker beetje fitnessen en ontspannen.. af en toe beetje werken en gewoon lekker met ze medebewoners spelletjes kan doen enzo:s Pleur hem dan in een isoleercel.. deur op slot en ook niet meer opendoen, die klootzak rot dan vanzelf wel een keer weg.. !!

Waarschuw beheerder
Beetje afgezaagde discussie maar goed...

Wat verkrachters en pedofielen betreft ben ik tegen. De dood is geen straf maar een uitvlucht. Beter is om ze in een klein hokje te zetten, elke dag martelen, castreren enz.. Leven op 2 sneetjes brood en een kannetje water. En NOOIT meer vrijlaten.

Kijk, als een overheid dit zou toestaan is deze geen haar beter dan de crimineel. Ik vind het nogal ver gaan om de dood een uitvlucht te noemen...na martelingen, castratie en wat jij opnoemt is dat wel zo. Ik vind de straffen in Nederland aan de lage kant, maar ik denk wel dat veel criminelen een 2e kans moeten krijgen in de maatschappij. Het doden van een mens is eigenlijk altijd fout. Waarom zou een overheid het wel kunnen rechtvaardigen?

en wij zijn degenen die moeten betalen voor zo iemand in de gevangenis hoor!! Nou daar ga ik me geld echt niet aan spenderen!!

+dat de doodstraf geven zooooveel goedkoper is als iemand levenslang laten zitten.

:/ hoe kan geld nou ooit opwegen tegen een mensenleven? Welk alternatief goedkoper is mag niet de doorslag geven. De doodstraf is barbaars en onnodig...Het is al erg genoeg dat het in China en sommige Islamitsche landen is toegestaan, maar hoe kan je een land als Amerika nou beschaafd noemen als ze de gaskamers en de electrische stoel gebruiken om mensen dood te maken.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van RaveQueen :cheer: op zondag 21 augustus 2005 om 14:19:
tegen dan ben je dr lekker gemakkelijk af met 1 spuitje mooier dood dan dit is dr bijna nie ja...

vind ik ook, laat ze maar tot hun 80e kunnen nadenken over wat ze gedaan hebben en niet naar huis kunnen!!

en natuurlijk, wat als de geexecuteerde achteraf onschuldig blijkt te zijn? in nederland worden nogal eens foutjes gemaakt...

Waarschuw beheerder
meestal zijn deze zieke lui opgevoed uit een psycho gezin of hebben geen familie meer.

Waar je dit vandaan haalt, ik weet het niet en ik denk dat je het zelf ook niet weet. In een aantal gevallen zal het best zo zijn en wat dan nog?

Waarschuw beheerder
zeker voor!!
als het bewezen is ed.

kijk naar die vent die theo van gogh vermoordt heeft, wij moeten nu voor hem betalen zolang hij leeft..zijn leven heeft zoiezo geen nut meer, t is bewezen dat ie t heeft gedaan en heeft nu levenslang..

Waarschuw beheerder
TEGEN!!!!
Waarschuw beheerder
ben opzig wel voor mar alleen als het zeker de dader is komt ooknog vaak genoeg voor dat diegene niet de dader was :S
Waarschuw beheerder
Ik ben voor de doodstraf. Sommige mensen verdienen het niet om te leven en waarom zou je kakkerlakken die niks nuttigs toevoegen aan de maatschappij in leven laten?

Uitspraak van verwijderd op zondag 21 augustus 2005 om 16:59:
Uitspraak van AliciouS:aai: op zondag 21 augustus 2005 om 16:50:
Als iemand een moord pleegt is het nog maar de miltste straf om hem op gelijke voet terug te pakken en hem te doden.. zo iemand mag niet verder leven na het doden van een hulpeloos iemand die van het leven is beroofd..

Een moeder die de pedofiel dood die haar kind heeft misbruikt dan? Ook de doodstraf? Tenslotte heeft zij ook een moord gepleegd.

Ik vind dat (kinder)verkrachters ook de doodstraf verdienen, dus dan gaat dit niet meer op. Als de dader toch de doodstraf krijgt, hoeft die moeder hem niet ook nog eens te vermoorden.
Waarschuw beheerder
Hoorde laatst in een tv-programma dat het meer kost om een doodstraf uit te voeren in de VS dan om een persoon levenslang op te sluiten.

Ik ben tegen de doodstraf, omdat er altijd een kans bestaat dat er een onschuldige sterft. En een dader komt zo ook onder z'n straf uit. Ben meer voor levenslang opsluiten (echte levenslang).
Waarschuw beheerder
ben voor de doodstraf...maar dan wel als het echt 100% duielijk is dat diegene schuldig is..bij een beetje twijfel vind ik dat ze geen doodstraf mogen doorzetten
Waarschuw beheerder
bespaard wel een hoop plek inde gevangenis en sommige mensen zijn zo ziek dat ze het niet verdienen omte leven ende straffen moeten hier tog al harder zijn maja da is het rechtssysteem hier in nl
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Against

Waarschuw beheerder
tegen.....
de oog om oog, tand om tand gedachte past naar mijn mening niet in onze samenleving. En daarnaast, waar moet je de grens trekken..wanneer zou de rechter wellicht de doodstraf kunnen opleggen?...Kan me nog enkele zaken herinneren waarbij verdachten werden veroordeeld voor iets wat ze niet hadden gedaan..voor delicten als doodslag, moord en andere ernstige feiten kregen ze flinke straffen opgelegd en hebben ze vele jaren onschuldig achter de tralies moeten zitten. Maar wat als blijkt dat iemand onschuldig is nadat deze t spuitje toegediend heeft gekregen?....
en tuurlijk zullen er zijn die zeggen, maar ja, dan doe je t toch als t 100% zeker is dat hij/zij de misdaad heeft gepleegd. Maar dan vraag ik me af, wanneer weet je dat 100% zeker? Wanneer iemand bekent? Wanneer iemand op heterdaad wordt betrapt?

Uitspraak van CSRD op zondag 21 augustus 2005 om 18:26:
Daar zit inderdaad wat in. Alleen ik vind dat de levenslange straffen, dat hier in NL slechts 20 jaren is, waarvan slechts 2/3 uitgezeten hoeft te worden.

en kom op..doe ff beter je huiswerk....door dit soort fabeltjes krijg je nu juist dat mensen zo negatief gaan denken over ons rechtssysteem...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
doodstraf is ook moord -> dus tegen
doodstraf schijnt ook uiteindelijk duurder te zijn..
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van stardust (k) op zondag 21 augustus 2005 om 19:48:
ben voor de doodstraf...maar dan wel als het echt 100% duielijk is dat diegene schuldig is..bij een beetje twijfel vind ik dat ze geen doodstraf mogen doorzetten

mee eens (y)

Waarschuw beheerder
tegen
Ik ben alleen voor de dood straf tegen verkrachters of mensen die wat met kinderen hebben gedaan of mensen die dieren wat hebben aan gedaan.

Waarschuw beheerder
Ik ben voor, alhoewel ik wel denk dat voor sommige mensen de doodstraf geen straf is maar een verlossing.
Waarschuw beheerder
donateur
of mensen die dieren wat hebben aan gedaan

Ik heb dit weekend drie slakken gedood. Ik deed het niet expres, het was donker, maar kan dit niet bewijzen.
Moet ik nu ook dood?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder

Bij twijfel wordt iemand sowieso niet veroordeeld..

Waarschuw beheerder
Ik ben voor de doodstraf MITS! er een goede manier wordt gevonden om er zeker van te zijn dat diegene ook echt schuldig is.

Want tja.. het lastige aan de doodstraf is dat ie niet omkeerbaar is.

Maar mensen als dutroux ofzo verdienen de stoel.... nee geen injectie maar laat ze maar lekker fikken met flink wat amp'ies ;D

Waarschuw beheerder
ik ben VOOR de doodstraf mits men zeker weet dat de veroordeelde de daadwerkelijke dader is.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 21 augustus 2005 om 16:46:
Absoluut tegen!

Neem een moord. Als iemand het recht heeft genomen om het leven van iemand te beroven, is het ontzettend hypocriet dat wij als maatschappij besluiten hetzelfde te doen bij de moordenaar. wij zijn wij als maatschappij dan om dat wel te mogen doen.

Als je de doodstraf uitvoert heeft die gene het beter voorelkaar dan levenslang een hel in gevangschap. Verhoging van de strafmaat is naar mijn idee beter.

mee eens :yes:

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Marlayne op maandag 22 augustus 2005 om 11:21:
Absoluut tegen!

Neem een moord. Als iemand het recht heeft genomen om het leven van iemand te beroven, is het ontzettend hypocriet dat wij als maatschappij besluiten hetzelfde te doen bij de moordenaar. wij zijn wij als maatschappij dan om dat wel te mogen doen.

Als je de doodstraf uitvoert heeft die gene het beter voorelkaar dan levenslang een hel in gevangschap. Verhoging van de strafmaat is naar mijn idee beter.

Nederland is toch al zo krom als de pest, dus de doodstraf kan er ook nog wel bij. Een hel in gevangenschap heb je namelijk niet in Nederland, en je mag zelfs mekkeren als je geen Canal+ meer krijgt. Plus dat het ons kapitalen met geld kost om iemand in de gevangenis te stoppen.

Kom op zeg, in Nederland "de bakermaat van onzin" kan zoiets als de doodstraf maar beter ingevoerd worden.

Waarschuw beheerder
zijn veel mensen tegen en veel mensen voor,eindeloze discussie dit.
zelf ben ik tot zeker hoogte voor de doodsstraf,alleen als er keiharde bewijzen zijn mogen ze van mij iemand omleggen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Marlayne op maandag 22 augustus 2005 om 11:21:

hel en gevangenschap???

in nederland is het een paradijs in de gevangenis,tv,playstation teveel luxe voor een gedetineerde voor welk delict dan ook

nederland het land van tolerantie waar iedereen een 2e kans krijgt...gaat te ver stel nou dat bin laden in nederland wordt opgepakt en stel...nogmaals stel dat ie hier wordt veroordeeld....wat zou tie dan kunnen krijgen 3 x levenslang en/of 1x plus tbs zodat hij kan terug keren in de maatschappij??!! :S sorry hoor...

en vele leggen de link met amerika dat het daar niet werkt...ja hallo daar is ook alles wel ff een tikkeltje anders...sowieso is bijv los angels qua inwoners bijna gelijk of zelfs groter dan nederland en dan zijn er nog zat steden groter dan 5 miljoen inwoners...plus dat de contrasten tussen rijk en arm erg groot is...met tot gevolg dat vele lage tot geen opleiding genieten,uit slechte gezinnen komen enz. dat kan leiden tot criminaliteit...

de wereld word harder en harder,dingen die toen alleen in de film gebeurde of alleen in amerika gebeuren nu steeds vaker hier...dan kan je bij jezelf te rade gaan...wat er moet gebeuren...misschien dan geen doodstraf maar hoe het nu gaan waar levenslang slechts een periode is van je leven en dat onder haast perfecte omstadigheden vergeleken bij gevangenissen in andere landen en tbs-ers die gewoon vogelvrij zich in de maatschappij bevinden...

ik wil niet in de rij bij kassa staan en voor me staat dutroux zijn spullen af te rekenen bijv. dat is van de gekke....ik wil die gozer niet eens zien...ik wil eigenlijk niet eens dat mijn belastinggeld ervoor bijdraagt dat criminelen een lekker zacht matrasje krijgen....dat is toch geen rare gedachtengang :/

overigens ben ik voor mits het strafrecht herschreven wordt...want anders kan je zoals het nu is...kan een dief die bij jou inbreekt en jij hem te lijf gaat en hem doodt...kan jij zwaarder gestraft worden dan de dief :S:S

helaas denk ik niet dat er iets zal varanderen aan het rechtssysteem...en uiteindelijk zal de brave burger de dupe ervan worden
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Wizard Sleeve op maandag 22 augustus 2005 om 14:25:
wat zou tie dan kunnen krijgen 3 x levenslang en/of 1x plus tbs zodat hij kan terug keren in de maatschappij

???? Levenslang en TBS? lijkt me een onmogelijke combinatie 3 x levenslang kan hier ook niet. ;)

Waarschuw beheerder
tegen...

levenslange straffen lijken me psychisch voor de dader veel zwaarder, leven slijten voor niks :flower:

3x levenslang gebeurt in amerika ja, beetje vage benoeming, als je 1x onvoorwaardelijk levenslang geeft is de boodschap ook duidelijk ;)
Waarschuw beheerder
Ben tegen!!

Helemaal eens met hardgirl, laat ze maar lekker rotte in de cel, gewoon levenslang geven..

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Wizard Sleeve op maandag 22 augustus 2005 om 14:25:
overigens ben ik voor mits het strafrecht herschreven wordt...want anders kan je zoals het nu is...kan een dief die bij jou inbreekt en jij hem te lijf gaat en hem doodt...kan jij zwaarder gestraft worden dan de dief

daarnaast zou je vele verdragen, de grondwet en vele andere stukjes wetgeving moeten aanpassen...onmogelijke opgave!

en daarnaast kan ik je aanraden eens goed t recht in te duiken...pak de grondwet erbij, t wetboek van strafrecht, enkele verdragen, wat jurisprudentie en wellicht maak je dan niet meer zoveel juridische fouten...

Waarschuw beheerder
donateur
voor, in extreme gevallen
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 22 augustus 2005 om 17:04:
voor, in extreme gevallen

:jaja:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van kitten op maandag 22 augustus 2005 om 15:27:
Helemaal eens met hardgirl, laat ze maar lekker rotte in de cel, gewoon levenslang geven..

van onze centen genieten zeker, en reken maar dat ze het in de cel goed hebben.

Waarschuw beheerder
donateur

Zo denk ik er ook over
Waarschuw beheerder
Ik ben tegen de doodstraf!

Als nabestaande van een vermoorde zus kan ik jullie vertellen dat de doodstraf niks oplost!
Laat hem maar levenslang in zijn cel zitten zodat hij kan overdenken wat hij heeft gedaan! Als hij de doodstraf krijgt dan is hij verlost van zijn problemen maar voor mij als nabestaande is het verdriet niet minder!
Ik hoop eigenlijk dat hij zo onnoemelijk veel spijt krijgt van hetgeen hij gedaan heeft! Maar waarschijnlijk heeft hij daar nog wel een paar levens voor nodig! De meeste criminelen zijn behoorlijk gewetenloos!
De doodstraf lost het probleem echter niet op! Als ik hem dat toe zou wensen dan zou ik echt geen haar beter zijn dan hij! Ik zou hem dan zijn leven ontnemen en daarmee een kans om tot inkeer te komen!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van goudlokje23 op dinsdag 23 augustus 2005 om 21:21:
Ik ben tegen de doodstraf!

Als nabestaande van een vermoorde zus kan ik jullie vertellen dat de doodstraf niks oplost!
Laat hem maar levenslang in zijn cel zitten zodat hij kan overdenken wat hij heeft gedaan! Als hij de doodstraf krijgt dan is hij verlost van zijn problemen maar voor mij als nabestaande is het verdriet niet minder!
Ik hoop eigenlijk dat hij zo onnoemelijk veel spijt krijgt van hetgeen hij gedaan heeft! Maar waarschijnlijk heeft hij daar nog wel een paar levens voor nodig! De meeste criminelen zijn behoorlijk gewetenloos!
De doodstraf lost het probleem echter niet op! Als ik hem dat toe zou wensen dan zou ik echt geen haar beter zijn dan hij! Ik zou hem dan zijn leven ontnemen en daarmee een kans om tot inkeer te komen!

Ik ben het hier gedeeltelijk mee eens. De doodstraf lost niets op nee.
Maar het probleem in Nederland is dat de gevangenissen net hotels zijn.En dat vind ik nogal lastig.

Ik ben tegen de doodstraf omdat ik niet vind dat wij het recht hebben om iemand van zijn leven te beroven. Want dan zijn wij net zo slecht bezig als die crimineel zelf.

Maar dan vind ik wel dat ze de gevangenissen wat minder aangenaam mogen maken. Het is als het ware een hotel waar je gewoon niet uit mag.(bij wijze van spreken)
Waarschuw beheerder
Dat de gevangenissen in Nederland net hotels zijn dat is ook zeker waar!

Van mij mogen ze met zn twintigen op 1 cel zitten met 1 tandenborstel en 1 wc!

Ze klagen nu zelfs al als ze niet mogen voetballen of mogen internetten! Zo krijgen ze niet eens de tijd om na te denken waarvoor ze zitten! Ze willen er natuurlijk ook niet meer aan denken!
De nadruk in de gevangenissen ligt op zo snel mogelijk terugkeren in de samenleving en dan een nieuwe start maken!
Terwijl slachtoffers en nabestaanden levenslang hebben!