Partyflock

Forumonderwerp · 801115

Waarschuw beheerder
heb je vragen over de africhting van de politiehond of een hond waar je mee werk stel ze dan en laat een berichtje achter op me profiel dat kan ik ze beantworden.of op de forum.

groetjes.
laatste aanpassing
Artiest Bisbee
Waarschuw beheerder
Uitspraak van WendyW op maandag 8 augustus 2005 om 16:22:
de werkhondenrassen van de FCI vallen.

precies Wendy heeft gelijk!!!

Uitspraak van Bisbee op woensdag 10 augustus 2005 om 08:44:
een herdershond in al zijn varieteiten en doberman, riesenschnauzer, bouvier, airdale terrier, rottweiler, boxer en alle kruisingen tussen deze rassen!!!

dit zijn dus de rassen die uitsluitend mogen meedoen aan de africhtingsport IPO, NBG en KNPV en die in aanmerking komen voor de desbetreffende africhtingscertificaat!!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van WendyW op maandag 8 augustus 2005 om 16:24:
Misschien een PP programma op een IPO club?!
+ toestemming van de rasvereniging

ook bij een ipo-club niet omdat daar ook dezelfde regels gelden als bij een NBG of knpv vereniging!!
een stafford valt gewoon weg niet onder de werkhondenrassen van de fci dus zal daar ook niet voor in aanmerking komen!!

dus niet om de staffies aftekraken want ik vind ze ook heel mooi, maar je kunt er nooit of te nimmer volgens de reglementen een africhtinscertificaat bij halen!

de africhtingssport is een seriouse bezigheid en deze regels worden niet veranderd!!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
en ik zelf vind dat de meeste mechelaren helemaal niet voldoen aan de regels die de KNPV zelf heeft opgesteld!!
en juist door deze andere rassen oa de bouvier, rottweiler of dober veel negeren!! zelfs de Duitse herder al!!

om een paar voorbeelden te noemen:

ik werk zelf al ca 4 jaar in de beveiliging!!
en heb het een en ander dus wel gezien en gemerkt.
heb dus vele discussies gehad als ROTTWELER-fan met vooral de jongere africhters die zooooo heilig geloven in de mechelaar en gevraagd waarom zij dat deden??

hun antwoord!!
omdat het een zo gemakkelijk afterichtende hond is, hij is relatief snel klaar en zo betrouwbaar en doet zijn werk dan ook vele malen beter dan alle andere rassen!!

een bouvier, en rottweiler zouden te koppig zijn en te dom??
ook duurt het volgroeien langer en dat kost dus meer tijd en geld!
zelfs een duitse herder zou al te koppig zijn??
dus vallen deze 3 al uit als niet graag willen werkende honden!!!
en een boxer bakt er helemaal niets van, volgens hun,
en die straalt niets uit!

Nou mijn eigen visie over wat wel een goede werkhond moet zijn!

vele africhters zijn al vaak door hun eigen mechelaar gebeten! zij het door adrenaline of dominantie werd mij ook door hun verteld!!
nou ik ben nog nooit gebeten door mijn rottweiler tijdens de africhting, en heb dit ook nooit bij anderen zien gebeuren!

een te vertouwende hond de mechelaar?? mijn mening!!

ken vele africhters die hun hond niet eens los over straat durven te laten lopen! die zijn de gehele dag of aangelijnd of zitten opgesloten in de kennel.
ik zelf vind dat een diensthond een vertrouwende en vriendelijkzelfe uitsraling moet hebben tijdens het werken, en dat hebben de mechelaars die ik heb ontmoet tijdens mijn dienst absoluut niet!
ze maken zoveel kabaal dat een indringer die binnen zit de hond al aanrijdend hoort aankomen!
ze zijn zo opgefokt dat je zeer zekers niet over een rustig/ stabiele karakter kunt spreken!
terwijl dat wel voorwaarden behoren te zijn?

een rottweiler, bouvier of D-herder te moeilijk??
ja dat zegt wat over hun slimme iq!! dus zeer zekers niet dom!!
deze rassen laten zich de stof er niet inslaan..!
als je dat doet doen ze idd de 1ste tijd niets meer voor jou, ja dikkopig word het dan genoemd?? ik zie het eerder als inteligentie, (bedoel die hond zal toch gek zijn??)
bij deze moet je het erin trainen en dat doe je door veel aandacht en liefde en tijd!! ja soms wel 3 t/m 4 jaar!!
maarja dan kun je ook geen certificaat binnen de 2 jaar erop hebben en ze dan voor vele duizenden euro´s aan de politie of buitenland verkopen!

kortom ik vind de meeste mechelaren niet eens KNPV waardig!!
men vergeet in de meeste gevallen de eigen opgestelde regels... dat een diensthond een zeer sociale en betrouwbare hond behoort te zijn, en deze de africhting dan ook als een spelletje moeten zien!! ipv dat het zijn karakter gaat beheersen.

Men kijkt nu vaker naar de kwantiteit dan kwaliteit!!
en dat zie je dus tijdens de diensturen veelzijdig weerkomen!

dus doe mij maar een rott of andere rassen, die wel weten wat uitstraling is en de zelfverzekerde en kalmte zelfe zijn, en die alleen maar ingrijpen en zich zodanig ook gedragen pas als het nodig is!!

ipv al dat zenuwachtige tot overspannende aantoe!!
ik zou helemaal gek worden als ik een nacht met die druktemakers op pad zou moeten!!
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Bisbee op woensdag 10 augustus 2005 om 08:52:
Maula... je weet dat ik je niet wil beledigen

mij beledig je er niet mee hoor..vind het alleen erg vaag dat iemand terreinbeveiligng doet met een Staff als dat volgens de officiele regels niet mag...

Vraagje voor de hondengeleiders hoe vaak word jullie hond nou daadwerkelijk ingezet??? Ik bedoel dat ze daadwerkelijk op commando aanvallen zeg maar...
Of zijn de honden meestal mee om afteschrikken????
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Maula op woensdag 10 augustus 2005 om 12:29:
mij beledig je er niet mee hoor..vind het alleen erg vaag dat iemand terreinbeveiligng doet met een Staff als dat volgens de officiele regels niet mag...

Ja dan is dat toch 1tje die de verleiding niet aankan en een beetje indruk wilt maken, ten koste van zijn baan!!
want je mag alleen maar met een gecertificeerde hond op pad, dus ook niet een waar je mee in opleiding bent??

Uitspraak van Maula op woensdag 10 augustus 2005 om 12:29:
Vraagje voor de hondengeleiders hoe vaak word jullie hond nou daadwerkelijk ingezet??? Ik bedoel dat ze daadwerkelijk op commando aanvallen zeg maar...
Of zijn de honden meestal mee om afteschrikken????

echt zelden, hij word alleen als afschrikmiddel gebruikt, zeg maar een soort van eigen beveiliging!!
tenzij er echt iets aan de hand is, en je wel moet uit zelfverdediging of van jezelf of derden, dat kan zijn personen maar ook eigendommen ervan!!

Waarschuw beheerder
zo weer een persoon er bij die er verstangt van heb.
en die ook er over mee kan praten.
Waarschuw beheerder
haha een beetje..!
maar jij bent de geleider dus zal er zeer zekers wel meer verstand van hebben!!

ik ken alleen de theorie en jij de praktijk!

Waarschuw beheerder
stelletje politie honden:/

Waarschuw beheerder
ja het is wat he sander

Waarschuw beheerder
ja dat is zo bisbee maar ja jij komt er ook wel dat weet ik zekker.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 11 augustus 2005 om 05:11:
ja dat is zo bisbee maar ja jij komt er ook wel dat weet ik zekker.

hoop het, wil een nakomeling van mijn Vanja gaan gebruiken en met die dan de knpv gaan doen, of certificaat voor beveiligingshond... maar dat moet wel minder zijn dan de knpv, wat de zwaarte betreft??
dus zal de knpv wel gaan worden, want heb veel te bewijzen in de omgeving..haha!

Waarschuw beheerder
oke ja het is net waar je mee begingt ik heb eerst nbd gedaan om er mee te kunnen werken en nu knpv.
dus ja het is aan jou zelf
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 11 augustus 2005 om 14:06:
oke ja het is net waar je mee begingt ik heb eerst nbd gedaan om er mee te kunnen werken en nu knpv.
dus ja het is aan jou zelf

dat kan natuurlijk ook!! eerst de NBD en daarna de knpv...

maar 1 ding staat zeker!! het is en blijft de rottweiler waar ik het mee wil doen.
anders hoeft het niet... haha
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Bisbee op donderdag 11 augustus 2005 om 14:14:
het is en blijft de rottweiler waar ik het mee wil doen.
anders hoeft het niet...

EUUUUUUUGHJ Bisbee... doe jij het met Rotties?? Sorry, maar dat had ik echt niet achter jou gezocht. Kleine viezerik :P

Waarschuw beheerder
vlink je best doen dan komt het wel goed denk ik bisbee
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op donderdag 11 augustus 2005 om 16:29:
vlink je best doen dan komt het wel goed denk ik bisbee

dat is wel mijn streven!!

Waarschuw beheerder
daarom ik hoor het wel wanneer je begingt
Waarschuw beheerder
kan je die honden niet zo africhten dat ze woute bijten :d
Waarschuw beheerder
donateur
als er een politiehond achter me aan zou zitten, zou ik een arm in mn jas(en dus uit de mouw) doen, en met die mouw gaan zwaaien.. dan gaat ie vast daarin hangen:P
Waarschuw beheerder
Uitspraak van O:) ! op zondag 14 augustus 2005 om 13:02:
als er een politiehond achter me aan zou zitten, zou ik een arm in mn jas(en dus uit de mouw) doen, en met die mouw gaan zwaaien.. dan gaat ie vast daarin hangen

ik zou gewoon blijven staan en de aanval incasseren....

maar op zich wel een goede vraag voor de deskundigen onder ons: wat te doen bij een aanval door zo'n hond?????
Waarschuw beheerder
donateur
Kun je ze zo africhten dat ze beter nederlands kunnen tikken dan jou?
Waarschuw beheerder
is het waar dat als je m dan hard op ze neus slaat die dan wel los zal laten O:)
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Richard op zondag 14 augustus 2005 om 13:49:
Kun je ze zo africhten dat ze beter nederlands kunnen tikken dan jou?

of beter zijn in gramatica dan jij
Waarschuw beheerder
Uitspraak van PARRUK op zondag 14 augustus 2005 om 13:51:
is het waar dat als je m dan hard op ze neus slaat die dan wel los zal laten

reken maar dat ie dan nog harder vast bijt ;-)
daar worden ze op getraind namelijk!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Maula op zondag 14 augustus 2005 om 13:46:
ik zou gewoon blijven staan en de aanval incasseren....

maar op zich wel een goede vraag voor de deskundigen onder ons: wat te doen bij een aanval door zo'n hond?????

Direct stoppen met hetgeen waar je mee bezig was, zodat de geleider de hond kan laten lossen, of nog beter natuurlijk: Zorgen dat je nooit in een situatie beland, waar ze honden voor in mogen zetten :-)
Ga in geen geval vechten met de hond, schoppen of slaan, stil staan en stoppen is de beste remedie denk ik
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Maula op zondag 14 augustus 2005 om 13:46:

proberen harder te rennen dan de hond kan..haha!!!

een hond word geleerd dat bij stilstaan hij niet mag grijpen, pas bij het minst geringste verweer hapt die toe!

dus dat zou je kunnen proberen, maar voor de andere kant mag hij niet aanvallen, doet die dat wel is hij niet onder apel (commando) en heeft het stilstaan ook geen zin want dan bijt die toch...

Waarschuw beheerder
ja als je stil staat doen ze niks maar als je maar iets beweegt pakt hij je weer.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 14 augustus 2005 om 19:24:
ja als je stil staat doen ze niks

Juist en dat is de 'bewaking' zodra je iets teveel beweeg pakt hij je weer bij je donder..

dus mijn tip : lekker zo stil mogelijk blijven staan
en succes

Waarschuw beheerder
ja dat is het beste.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van WendyW op maandag 8 augustus 2005 om 14:56:
daarnaast kan een africhtingshond lossen, dat wordt ze geleerd onder iedere omstandigheid/ ze worden betrouwbaar gemaakt.

moet de eerste keer nog meemaken dat een politiehond WEL goed reageert op commando.

Loslaten doen ze sowieso met pijn en moeite. Heb het zelf mogen ondervinden en meermalen mogen aanschouwen ;)

Waarschuw beheerder
ja dan zal je wel iets uitgevreten hebben want ze zetten niet maar een hond in bij de bewaking of politie.

Waarschuw beheerder
Wil ook honde geleider worden by beveiliging..

Maar helaas zit dat er voor my nie in:(

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zondag 21 augustus 2005 om 17:40:
ja dan zal je wel iets uitgevreten hebben want ze zetten niet maar een hond in bij de bewaking of politie.

ik zeg ook niet dat ik niks had uitgevreten, maar dat is ook totaal niet relevant.

Gaat erom dat je altijd zo'n lulverhaaltje krijgt over hoe goed die beesten zijn afgericht maar dat daar in praktijk weinig van blijkt.

Waarschuw beheerder
Heeft ook KNPV gedaan met mijn superhondje, bijten als de beste en niet meer loslaten... De 1e keer een kwartier bezig geweest om hem los te krijgen hahaha

[img width=640 height=480 cacheid=0006b539001cb877870be5ee1a00eddfd6]http://img368.imageshack.us/img368/4719/nero40ql.jpg[/img]

Dit is hem dan, mijn kanjer Nero...
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op maandag 22 augustus 2005 om 16:05:
Maar helaas zit dat er voor my nie in

Hoezo niet?

Waarschuw beheerder
Omdak eerst dan by de beveiliging moe,daar ff n tydje meelopen(papieren halen) dan pas kom j in aanmerking daarvoor..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op dinsdag 23 augustus 2005 om 14:55:
Omdak eerst dan by de beveiliging moe,daar ff n tydje meelopen(papieren halen) dan pas kom j in aanmerking daarvoor..

maar wat wil je dan! zomaar eff een hondje uitlaten zonder enige ervaring??

Waarschuw beheerder
Zeg k dat dan?..

Het ging erover dak zei dat het er voor my nie inzit..
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 22 augustus 2005 om 18:32:
ik zeg ook niet dat ik niks had uitgevreten, maar dat is ook totaal niet relevant.

Gaat erom dat je altijd zo'n lulverhaaltje krijgt over hoe goed die beesten zijn afgericht maar dat daar in praktijk weinig van blijkt.

Dan moet je misschien lezen wat ik al eerder schreef:
praktijksituaties kunnen goed nagebootst worden, maar wat in het nabootsen ervan niet gecreeerd kan worden, is de bepaalde spanning die er hangt bij bijvorbeeld voetbalrellen.
Gespannen geleiders en een totaal gespannen situatie en honden die daarop reageren en dus niet meer luisteren of gekke dingen gaan doen.
Daar ontkom je niet aan.
En vandaar dat een praktijkhond niet zomaar ingezet mag worden en dat deze honden dus ook echt niet zonder reden mogen bijten en het altijd eerst anders geprobeerd wordt
Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op dinsdag 23 augustus 2005 om 15:05:
Zeg k dat dan?..

Het ging erover dak zei dat het er voor my nie inzit..

maar als je nou gewoon je best deed, en de papieren haalde dan kon je toch gewoon hondengeleider worden, toch?

ik snap niet waarom het voor jou eranders niet inzit! bedoel een ieder moet eerst vanaf het begin starten.

Waarschuw beheerder
Als als als...

Als k alles van t vore wist,was k ryk en zat k nu ook op n tropisch eilend..

pff:S

Waarschuw beheerder
Uitspraak van WendyW op dinsdag 23 augustus 2005 om 15:46:
Dan moet je misschien lezen wat ik al eerder schreef:
praktijksituaties kunnen goed nagebootst worden, maar wat in het nabootsen ervan niet gecreeerd kan worden, is de bepaalde spanning die er hangt bij bijvorbeeld voetbalrellen.

Prima, prima, prima... maar dat zal je ze nooit horen zeggen :no:

Gespannen geleiders en een totaal gespannen situatie en honden die daarop reageren en dus niet meer luisteren of gekke dingen gaan doen.

Ik maar denken dat het hele doel van training routine is, zodat je in gespannen, niet-alledaagse situaties terugvalt op die routine. Dat zou zeker moeten gelden voor de heren hermandad. De honden kun je het een stuk minder kwalijk nemen denk ik.

en dat deze honden dus ook echt niet zonder reden mogen bijten en het altijd eerst anders geprobeerd wordt

Mijn ervaringen duiden toch echt op iets heel anders.
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Prima, prima, prima... maar dat zal je ze nooit horen zeggen

Nee, waarschijnlijk niet!

Ik maar denken dat het hele doel van training routine is, zodat je in gespannen, niet-alledaagse situaties terugvalt op die routine. Dat zou zeker moeten gelden voor de heren hermandad. De honden kun je het een stuk minder kwalijk nemen denk ik.

Het doel van een training is ook routine, maar training is totaal niet te vergelijken met een praktijksituatie.
de hele sfeer is tijdens, om het ff bij voetbal te houden, bij een voetbalwedstrijd totaal anders als op een trainingsveld. Horden mensen, agressief gedrag, uitdagen, gespannen geleiders die zich wellicht afvragen wanneer de boel escaleert, etc, etc, etc
Hoe goed je daar ook op oefend, echt erop trainen kan je niet.
Honden reageren heel sterk op dit soort situaties.
In dat soort situaties wordt er dus wel teruggevallen op routine, maar daar komen bepaalde spanningen bij los, bij geleiders (adrealine?), supporters, etc en die spanningen kan je niet op trainen, maar die spnaningen zorgen er wel voor dat honden minder goed kunnen luisteren ;-) Kijk maar naar examens, geleider is gespannen en de hond vertoond opeens capriolen die hij op een normale trainingsdag nooit doet, het gedrag van de geleider brengt een hoop in zo'n beestje teweeg.
Het beestje kan er idd niets aan doen, die reageerd met zijn zintuigen alleen op de situiatie en handelt naar het voor hem op dat moment, misschien vreemde gedrag van zijn geleider.

Mijn ervaringen duiden toch echt op iets heel anders

Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar aangezien de politiehond een wapenmiddel is en onder de wapenwet gerekend wordt, mogen ze eigenlijk niet zomaar ingezet worden.
Wel om af te schrikken, maar niet ala minuut bijten.
Dat het soms toch moet gebeuren, tja...........

Waarschuw beheerder
hij blijft het goed doen deze forum.

Waarschuw beheerder
maar dat Nederlands van jou blijft kut

Waarschuw beheerder
ja is dat zo zal best kunnen.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Heb zelf een herdershond (L)
Ook een politiehond, zo'n schatje :P
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op dinsdag 6 september 2005 om 09:38:
Heb zelf een herdershond
Ook een politiehond, zo'n schatje

Als die net zo mooi is als de baas dan zal het idd wel een schatje zijn haha....

Maar heb je ook foto´s..?

ik geloof er namelijk niet in dat herdershonden schattig kunnen zijn, en vooral de mechelaar niet.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Bisbee op dinsdag 6 september 2005 om 09:54:
Als die net zo mooi is als de baas dan zal het idd wel een schatje zijn haha....

haha :$ Nou nou..

Heb helaas geen foto's van me schatje :(

Mechelse herders zijn wél schattig! :D
Dan heb jij vast nare ervaringen gehad met die honden :P