Uitspraak van verwijderd op zondag 27 maart 2011 om 17:15:
jwel ma ik heb nie zo'n vaste hand 
k merk bij die van mij [ simpele Canon kitlens 75-300 1:4-5.6II zonder stabilisatie ] dat het zeer afhankelijk is van het beschikbare licht, hoe minder licht, hoe lastiger scherp......máár..
Dan zal ik jullie een kleine tip geven voor uit de hand schieten..
Het aantal millimeters "moet" gelijk zijn aan de sluitertijd wil je er 100% zeker van zijn dat de foto scherp is..
Dus bv
100mm => 1/100 sec
200mm => 1/200 sec
400mm => 1/400 sec
600mm => 1/600 sec
ect..
Minder kan ook ook wel, maar als je bovenstaand aanhoud kan het eigenlijk niet misgaan
Een stabilizer zorgt ongeveer voor 2 of 3 stops winst
Dennis, vandaag weer op Schiphol geweest, erg mooi licht ivm tijdstip/plek...ik zal later vanavond wel een fototje plaatsen, eerst ff mijn kaart leegtrekken....
En de foto's van vorige week?
Uitspraak van verwijderd op zondag 27 maart 2011 om 22:35:
licht en donker(curves), kleuren, schaduwen, vignette, burn tool gebruiken voor wolken.
Doe niet aan bewerken (stofjes wegpoesten daar gelaten, maar dat komt gewoon door het digitale tijdperk). Mocht ik ze wel bewerken dan ligt het er wel zo dik op dat je het kan zien. Ik ben van mening dat je een foto gewoon goed moet maken. Wanneer je dat nastreeft, wordt je vanzelf beter. Anders ben je een photoshopper en geen fotograaf
horizon kijk ik sinds kort wel na, met dank van dennis moet ik toegeven...
Fototje van vanmiddag.....licht nabewerkt, vooral horizon...
En zo hoort het
Ziet er toch veel beter uit als de horizon recht staat? Heb je er wel eens aan gedacht om en foto te croppen? stukje van de boven- en onderkant?
.scherpte klopt, is iets minder en heb ik vrijwel niks aan gedaan..
Je moet ook niet scherpstellen op de staart, maar ergens op de vleugels
Btw, dat grauwe kán liggen aan het gebruik van mijn pol. filter? 
Waarom doe je een polarisatie filter op een telelens?
erscherpen doe ik in dit geval juist om iets meer detail te krijgen, registratienummer wordt dan bijvoorbeeld duidelijker zichtbaar, of andere tekst die normaal nét niet te lezen is....ook speel ik met contrast af en toe, om bijv. de onderkant van het toestel iets mooier in beeld te krijgen....het heeft dus in mijn ogen wél nut...
Ook doe zou ik iets bijsnijden.. staat zoveel loze info op
Uitspraak van permanent verbannen op maandag 28 maart 2011 om 00:14:
stop met vogels en vlieg tuigen komd btje levens moe over
Als jij daar nou eens mee begint?!