@digitalism
Goed dat je zo kritisch bent, toch bijna een dubbele dosering genomen! Bij deze kleine hoeveelheden moet je erg nauwkeurig te werk gaan wil je enigsinds betrouwbare metingen krijgen.
De reden waarom tare eigenlijk voor dit doel niet goed werkt klopt alleen niet helemaal. Hoe ik het begrijp wil deze weegschaal graag nul laten zien als je deze tared. Dit doet hij door een afronding toe te passen dicht bij nul. Dat betekent dat als je je poeder beetje voor beetje op de weegschaal legt dat deze de eerste paar mg'en worden afrond en niet worden meegenomen.
De tweede reden van onnauwkeurigheid kan je hier vinden:
https://www.reddit.com/r/Drugs/comments/14cku3/aws_gemini20_calibration_resultsreview/ Het komt er op neer dat de weegschaal bij hele kleine hoeveelheden gewoon niet nauwkeurig is door de mechaniek. Echter is hij bij 10g best nauwkeurig. Ik heb dit laatst getest met wat calibratie gewichtjes van 10mg tot 200mg bovenop het calibratiegewicht van 10g en in bijna alle gevallen kon ik een nauwkeurigheid van +/-1mg bereiken en vaak zat de weegscaal zelfs precies goed. Zonder het gewicht van 10g er bij kreeg ik deze nauwkeurigheid niet!
Het komt er dus op neer dat voor de beste nauwkeurigheid je de volgende stappen kan volgen:
- Laat je weegschaal "warm" worden door hem van tevoren aan te zetten en af en toe belasten met het 10g gewichtje
- Calibreer de weegschaal met het 10g gewichtje
- Zet vervolgens het 10g gewichtje op de weegschaal en daarbovenop het weegschaaltje
- Noteer deze waarde en gebruik geen tare
- Haal het schaaltje van de weegschaal en voeg poeder toe
- Zet het schaaltje op de weegschaal en lees af
- Herhaal de laatste stappen tot je de gewenste hoeveelheid hebt.
Je kan eventueel wel de tare gebruiken als je dit makkelijker vindt maar zorg dan in ieder geval dat je het poeder los van de weegschaal in het schaaltje doet en dan pas het schaaltje er op zet. Ook is het dus belangrijk om al een gewicht op de weegschaal te hebben staan zodat je niet helemaal onderin het bereik aan het werken bent.