Partyflock

Forumonderwerp · 790537
Waarschuw beheerder
Als ik het forum van Partyflock doorkijk dan krijg ik het idee dat men tegenwoordig geen Nederlandse taal meer krijgt op school. Zinnen of zelfs woorden zonder fouten zijn vaak ver te zoeken. Zo weet bijna niemand meer het verschil tussen "na" en "naar".

Plaats hier je mening over dit onderwerp en plaats links naar voorbeelden.

Waarschuw beheerder
Het is idd een msn taal...
En doordat iedereen het praat en het is makkelijk doe je het zelf ook en ga je er aan wennen en weet je soms niet meer wat het nou precies was :P
Waarschuw beheerder
donateur
Wat maakt het uit hoe mensen typen/schrijven. Hun lopen vanzelf wel tegen de lamp op als ze het niet meer weten hoe ze moeten schrijven.
Waarschuw beheerder
Ik stoor me eerlijk gezegd ook behoorlijk aan de berg spelfouten die hier worden gemaakt. Maar ik kan me ook voorstellen dat onze taak voor veel mensen erg lastig is.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
w4t sEuRt iEdErEeN nOuW oVeR lEtErS eNzO wEeTj!
Waarschuw beheerder
maak je nie zoow druk
Uitspraak van permanent verbannen op woensdag 27 juli 2005 om 21:34:
w4t sEuRt iEdErEeN nOuW oVeR lEtErS eNzO wEeTj!

de kende ik nauw net ff nie beter omscrheive ohneej lange ij ! :o 8)

kom op hij, het is een jongere/jonge volwassene forum voor feestgangers. Maak je meer druk om spelfouten in je opstel/solicitatie brief !
Waarschuw beheerder
ik maak me druk om alles waar ik zin in heb. En ik vind de verotte spelling van de meesten hier irritant.
kijk maar uit dat je geen te hoge bloeddruk krijgt, want je kan je nog wel vaker gaan irriteren hier zo dan :) haal je dadelijk de 30 nog niet 8)
Waarschuw beheerder
Mijn bloeddruk is goed, laatst nog gemeten.
En ik ben ook al erg dicht bij de 30. :D

Artiest Julian Sync
Waarschuw beheerder
Nou, dan zal hij wel prongelijk zo gekeken hebben...

Normaal kan ik mij er niet zo druk om maken, maar bij deze zin moest ik toch wel even lachen :)
Waarschuw beheerder
wei maaken cheen vauten

Waarschuw beheerder
donateur
Jongerentaal bereikt nu ook het papier

Door EELCO VAN DEN HEUVEL

NIJMEGEN - Jongerentaal is er altijd geweest, maar nog nooit opgeschreven. Dat gebeurt nu voor het eerst: met sms- en MSN-taal. Wat is het gevolg voor de Nederlandse taal? 'Even' heeft afgedaan voor Wim Daniëls; ff (effe) volstaat. "Even vind ik zó ouderwets. Dat kun je toch niet meer schrijven." Wim Daniëls is overigens geen sms'ende puber, maar een vijftigjarige taalkundige en publicist. Onopgemerkt door mensen boven de 35 jaar ontwikkelt zich inmiddels een taalvariant, naast het Nederlands: de sms- en MSN- taal. Het is de taal van mobieltjes en chatsites, gebruikt door jongeren.

Dat jongeren zorgen voor nieuwe woorden is niets nieuws, dat die taal wordt opgeschreven wél. "Dat zien we voor het eerst in de geschiedenis. Als tegenhanger van het eeuwige geklaag door het onderwijs dat jongeren niet meer schrijven. Jongeren schrijven meer dan ooit", zegt Danïels, die zich in de taalvarianten heeft verdiept.

Hoewel beide varianten overeenkomsten hebben, zijn er twee belangrijke verschillen: sms-taal is gericht op kortheid en doeltreffendheid; in MSN-taal worden de woorden versierd.

Inmiddels, zegt taalhistoricus Ewoud Sanders, is de taal doorgedrongen van de 'chatrooms in de classrooms', maar in welke mate is niet na te gaan.

"Docenten zien dat het optreedt in huiswerk en dat is veelzeggend. Taal verandert altijd, maar je ziet nu dat kinderen niet meer weten dat je het anders schrijft. Mijn schandelijke veronderstelling was dat dat alleen bij vmbo- leerlingen zou voorkomen, maar dat klopt niet." Volgens Sanders is dit een internationaal verschijnsel.

Neerlandicus Frank Jansen, die onder meer schrijft voor het blad Onze Taal, ziet vooral veranderingen in zinsconstructies als gevolg van 'medialecten', zoals hij de diverse elektronische taaluitingen noemt. Komt door de snelheid van schrijven, meent de Neerlandicus. "De ontvanger leest ook geen e-mail meer, maar checkt het even. Door dat snelle lezen en schrijven heb je minder mogelijkheid je taalgevoel te scherpen."

Hebben we te maken met taalverloedering of met een uitbarsting van creativiteit? Het laatste, roepen de taalkundigen in koor. "Wat mij betreft mag het in lesstof worden opgenomen: vertaal dit stukje in sms-taal", zegt Sanders.

Bron: Gelderlander 01-08-2005

Sad but true :/
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Niveau is heel goed!

Waarschuw beheerder
aG!!!

Waarschuw beheerder
donateur
zullen we de vraag eens wat nauwkeuriger maken.

geef het gemiddelde niveau van taalgebruik per forum onderwerp. Weet zeker dat daar wel degelijk grote verschillen in staan:

· Ballenbak
 · Feesten & uitgaan
 · Reclame
 · Actueel
 · Muziek & DJ's
 · Draaien
 · Produceren
 · Lokaties
 · Partyflock
 · Maatschappij & gemeenschap
 · Expressie, opinie & gevoelens
 · Liefde, Relaties, Sex ..
 · Sport & spel
 · Film & TV
 · Computers, Internet & Games
 · Auto's, motoren en techniek
 · Drugs
 · Gezondheid & voeding
 · Kleding en uiterlijk
 · Huis, tuin en dieren
 · Vakantie
 · Markt
 · Onzin & Humor
 · Chat
 · Algemeen
 · Voetbal
 · English only

Waarschuw beheerder
donateur
Helemaal gelijk Vl@@kbeest. Naar mijn mening komt het het meest voor in Liefde, Seks en relaties :9.

Waar ik me eigenlijk vooral aan erger is Breezertaal. Al die 'perongeluke' taalfouten zie je overal.
Waarschuw beheerder
Ik vind het ronduit schandalig! Er moet gewoon een standaard spellingschecker in (ik weet niet het nlPUNT woord ervoor) al deze fora komen. Soms is gewoon niet te begrijpen wat iemand nou eigenlijk duidelijk wil maken. Maar is de Nederlandse taal eigenlijk allang niet verkracht door al die Franse, Engelse en Duitse woorden? Zullen er over 10 jaar, als China de wereldeconomie heeft overgenomen, ook Chinese woorden in de Nederlandse taal verschijnen?

Ik denk dat ik maar naar Belgie ga verhuizen :9 Of Zuid Afrika, daar spreken ze pas Nederlands!
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
Dan ga je maar mooi in je eentje!

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Tobi Wan Kenobi op vrijdag 5 augustus 2005 om 22:46:
spellingschecker in (ik weet niet het nlPUNT woord ervoor)

Is het woord spellingscontrole zo moeilijk ?

Je ver-engelst het woord blijkbaar zelf ook altijd, en daardoor weet je het origineel niet meer. Feitelijk ben je dus zelf ook keihard bezig met iets waar je tegen bent :)

Waarschuw beheerder
donateur
Niet te voorkomen
Waarschuw beheerder
Controle is in feite toch ook gewoon een verbasterd Engels woord? Verder moet je mijn bericht niet al te serieus nemen. Taal evolueert altijd, 30 jaar geleden gebruikten ze ook woorden als Jottem en Nozems, wie gebruikt dat nu nog?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Tobi Wan Kenobi op zaterdag 6 augustus 2005 om 17:51:
30 jaar geleden gebruikten ze ook woorden als Jottem en Nozems, wie gebruikt dat nu nog?

ik zeg nog wel eens voor de grap jottem :P
Waarschuw beheerder
donateur
Soms is het echt moeilijk te begrijpen :/

Waarschuw beheerder
donateur
ik zeg nog wel eens voor de grap jottem

Idem

Waarschuw beheerder
Zuid Afrika, daar spreken ze pas Nederlands!

:) Dat is inderdaad nog echt oud Hollandsch :9
Die mensen zijn in ieder geval niet verziekt zoals de meeste kinders :/ zelfs al wat oudere hier.
Waarschuw beheerder
Bij deze wil ik even te gehoor laten brengen, bij de toevallige pf's die dit onder ogen nemen, dat zij, deze pf's dus... Zij mogen woorden, zinnen en letters ,zoals zij willen, en kunnen, in combinaties gebruiken zoals ze bedoelt zijn.... En voor de zondelingen: god straft meteen!!!

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van bartkoor op zondag 7 augustus 2005 om 23:54:
zoals ze bedoelt zijn

*bedoeld

Uitspraak van bartkoor op zondag 7 augustus 2005 om 23:54:
En voor de zondelingen: god straft meteen!!!

ban dus maar? :devil:

Waarschuw beheerder
Ik ben het wel met de topic-opener eens. Iedereen maakt taalfoutjes, maar sommige maken er echt een zooitje van. Het komt zo debiel over. Maar goed dat is mijn mening.

Waarschuw beheerder
Inderdaad triest...
Waarschuw beheerder
heel triest kusies evil bitch

Waarschuw beheerder
donateur
Kijk een typfoutje kan gebeuren, en punten, komma's vergeten is ook niet altijd een ramp, maar je kan zelf wel een beetje bedenken wanneer het niet meer verstaanbaar is voor de andere pf'ers
Waarschuw beheerder
juist da wil ik zegge kus evil bitch
Waarschuw beheerder
Sommigen lijken echt niet meer te weten hoe ze bepaalde woorden schrijven.

b.v.: naar -> na
Waarschuw beheerder
H4HaH Ne iD MrJ4H W4T WiL J3 oWk
HeT V3R$GiL TuSeN Na eN NaR WeT K HeUs wEl mRjAh
Op $GoL KeN3 $OmIg3 LeR4ReN SeLfS GeN Go3d n3dErL4NdS
sO4Ls eN L3RaR Fr4nS Di3 SeLf 4MpEr nEd3rL4Nd$ KeN HoE WiL Je uT DiE KiNdErEn aLs gO3Wd lAtEn $N4PeN $rY HoWrS1111!!11!!!11!1!!!!!1 hIhI DuZz (K)
Waarschuw beheerder
kijk sit s dan zwaar overdreven wnat wie snapt hie nou nwg iets van dit is egt zwaar hinderlijk je heb er selfs een speciale vertaler voor check duse link maar even
http://emesen.nl/nicknames/breezah/ (K)
Waarschuw beheerder
Ik snap eigenlijk ook weinig van je post daaronder maar dat zal dan wel weer aan mij liggen ;)

Waarschuw beheerder
ja ma kijk das tog hastikke makkuluk?
je begrijp wa we zegge wille en t scheel n hoop typwerk!
dussuh kvin op zich wel goeie zaak!

mr denk da t meest van msn komt!
daar typt niemand nog normaal!

:D

afw8te of het op scholen ook bijwerkingen heb...
kdenk t wel, want ik heb al moeite met booschappelijstje :P

vtwstabletten
wasmd col
wasvz8ter
etn v vnaaf
stoet
belg

whaahha sjah en ik maar klagen dat die man van mij altijd de helft vergeet as ik m op boodschap stuur :P

zal wel slecht zijn, dat afkorten . mja tis zo makkelijk
Waarschuw beheerder
Je kan makkelijk zien of iemand msn cq. sms taal gebruik of dat hij gewoon niet kan spellen. En dat laatste komt echt schrikbarend vaak voor!

Waarschuw beheerder
het niveau is TE HOOG, ik moet altijd mijn woordenboek bij de hand nemen

Waarschuw beheerder
idd analfabeten verdubbelen zich volgens mij met de dag!
lijken wel vlooien :p
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 augustus 2005 om 13:49:
kijk das tog hastikke makkuluk?

da bedoel ik kus evil bitch
Waarschuw beheerder
Uitspraak van se7en op dinsdag 23 augustus 2005 om 15:12:
En dat laatste komt echt schrikbarend vaak voor!

That's the truth! :jaja:

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op dinsdag 23 augustus 2005 om 13:49:
vtwstabletten
wasmd col
wasvz8ter
etn v vnaaf
stoet
belg

ik heb dingen als:

poesbakv
sh+hu
2 sig
wcpap
pbon v sh
meds
dri + mun v za

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 26 augustus 2005 om 14:18:
poesbakv
sh+hu
2 sig
wcpap
pbon v sh
meds
dri + mun v za

wow, sjah das een geheimschrift :p

Waarschuw beheerder
donateur
de eerste betekent "kattenbakvulling" ;)
Waarschuw beheerder
En het tweede?
Waarschuw beheerder
shit huis?