Iedereen die van plan is op kamers te gaan, of al langer op kamers woont... Opgepast!
vanuit mijn eigen ervaringen kan ik inmiddels uitgebreid meepraten over de manier waarop je als braaf studentje, keihard genaaid kan worden door verhuurders...
Bij deze wil ik dan ook graag van de situatie gebruik maken om jullie allen te waarschuwen voor de zogenaamde...
huis·jes·mel·ker (de ~ (m.), ~s)
1 iem. die vaak slechte huizen tegen woekerprijzen verhuurt
1 iem. die vaak slechte huizen tegen woekerprijzen verhuurt
LET OP - ER VOLGT NU EEN LANG VERHAAL
Ik adviseer eenieder die niet de moeite wil doen om te lezen, nu af te haken
Ik adviseer eenieder die niet de moeite wil doen om te lezen, nu af te haken
In augustus 2002 ondertekende ik mijn eerste huurcontract. Hoewel bemiddelingsbureau Direct Wonen een flink bedrag vroeg aan bemiddelingskosten, was ik allang blij dat ik een prima, betaalbaar kamertje op een zolder van een oud huis in Rotterdam had gevonden.
We zaten met z'n vijfen in dat huis, op een prima locatie vlakbij Oostplein. Deelden de keuken en een douche-/pleehok en er was een ruime woonkamer waar we de meeste tijd met z'n allen doorbrachten. Hartstikke gezellig, iedere avond samen eten... Enfin, ik was gelukkig.
Naar mate de tijd verstreek bleken er echter steeds meer gebreken aan het huis te zitten. Zo had ik steeds ernstiger wordende lekkage, vanaf een bepaald moment zagen we steeds vaker muizen langsrennen, en op een dag hadden we zelfs een gore vliegenplaag waarvoor we de ongedierte bestrijding hebben moeten inschakelen. Bovendien hadden we geen afzuigsysteem in de douche, waardoor de schimmel steeds verder op de muren groeide. Toen ik ook zonnestraaltjes door mijn plafond naar binnen zag schijnen, was de maat vol. Helaas reageerde de huisbaas niet op meerdere verzoeken om onderhoud te plegen.
Ik praat inmiddels over een jaar na ondertekening van het huurcontract, dat we collectief Huurteams Rotterdam inschakelden. Dit is een organisatie die kostenloos het achterstallig onderhoud komt onderzoeken, om zo een onderhoudsprocedure tegen de huisbaas te starten. Tijdens de afspraak met Huurteams, bleek dat we eigenlijk ook teveel huur betaalden. Die organisatie kan namelijk aan de hand van een uitgebreide puntentelling nagaan wat de maximale waarde is van hetgeen je huurt. Als blijkt dat dit teveel is, kan je een huurverlagingsprocedure starten om de teveelbetaalde huur, vanaf een bepaalde periode, met terugwerkende kracht terug te krijgen, en bovendien zo de huurprijs verlagen voor de toekomst.
Er ging een hele tijd overheen, en hoewel ik maar €11,- per procedure betaalde, moest er wel een hoop geregeld worden. Zo moest er een aantal keer een inspecteur langskomen die het pand volledig kwam komen bekijken. Bovendien moesten er allerlei stukken ondertekend, gekopieerd en aangetekend opgestuurd worden. De huisbaas liet helemaal niks van zich horen en was praktisch onbereikbaar, laat staan dat hij (door de dreiging van juridische stappen) gewoon wat onderhoud kwam plegen.
Toen een huisgenootje in november 2004 aankondigde dat ze wilde verhuizen, hoorden we pas weer van hem. Helaas met niet zulk prettig nieuws, hij wilde namelijk geen nieuwe bewoner van haar kamer. Hij wilde het huis namelijk op den duur kwijt, dus ging vanaf dat moment gewoon rustig zitten wachten tot het helemaal leeg zou zijn gelopen. Dit zou echter voor ons betekenen dat we gas/water/licht ineens met vier mensen (i.p.v. vijf) moesten gaan betalen. En daarna met drie.. twee... alleen!
Om die reden ben ik met spoed op zoek gegaan naar een nieuwe kamer (die ik, dankzij Partyflock, al na een week vond!).
De rest van mijn huisgenoten vertrokken op ongeveer hetzelfde moment. De één naar zijn ouders, de ander had net zoveel geluk als ik met het vinden van een nieuwe kamer. De huisbaas had contact met één van ons opgenomen, en verzocht ons het huis volledig leeg op te leveren (zodat hij er gemakkelijk en snel vanaf kon). Dus tussen de Sinterklaas- en Kerstvieringen door hebben we vaker dan eens het grofvuil laten komen om dat hele huis volledig te strippen. Op 31 december was het dan ook netjes volledig leeg.
Ondertussen liepen de procedures tegen mijn eerste huisbaas gewoon door. Gelukkig kon Huurteams hierin een heleboel voor mij betekenen. Zij hebben namens mij gesproken, tot in de rechtzaal, en er uiteindelijk voor gezorgd dat ik een bedrag van bijna €450,- terug kon vorderen.
Eenmaal in mijn nieuwe kamertje zat ik heel januari te wachten, en te wachten, en te wachten... Tot de borg van mijn oude kamer, (€150,-) teruggestort zou worden (hier stond één maand termijn voor). Ik had tenslotte het kamertje netter achtergelaten dan dat ik hem kreeg, met een mooi likje verf over de muren en zonder enige schade. Dus na twee maanden heb ik m'n oude huisbaas maar eens opgebeld (Tristan van Huët, Sunsail Holding BV). Hij bleek van mening dat het huis niet in de juiste staat is achtergelaten zoals mondeling overeen was gekomen, en beschuldigde alle ex-huurders bovendien onterecht van toegebrachte schade aan een gemeenschappelijk ruimte.
Dit pikte ik niet, dus ik heb navraag gedaan bij Huurteams of zij hier óók een procedure over konden starten. Helaas bleek dat niet mogelijk, en wezen ze mij door naar een advocaat.
Mijn nieuwe kamer was inmiddels helemaal ingericht en al ruimschoots door me bewoond, en ook hier was wederom sprake van gezelligheid met m'n huisgenootjes. Op een dag stonden er echter twee heren van de gemeente, afdeling Woningtoezicht, voor de deur. Ze kwamen het pand inspecteren op (brand)veiligheid en hygiene, omdat was gebleken dat de huisbaas een bepaalde woonvergunning niet had. Zodoende mochten hier maar twee, in plaats van vier mensen wonen, en inderdaad... Na een tijdje ontving ik een brief van de gemeente dat ik het pand binnen korte tijd moest gaan verlaten. En oja, het advies om een advocaat in te schakelen...
De procedures tegen mijn vorige huisbaas had ik inmiddels gewonnen, en zijn termijn om in beroep te gaan was verstreken, dus ik had in ieder geval iets om naar uit te kijken: een lekker bedrag teruggestort krijgen op m'n zielige studentenrekeningetje. Enthousiast stuurde ik het terugvorderingsformulier aangetekend op, en drie weken lang wachte ik in spanning op het geld. Met uiteraard in mijn achterhoofd: "vuile klootzak, niet die borg terugbetalen? Dan in ieder geval wel een proces aan je broek, met als uitkomst een nog veel groter geldbedrag wat je me moet betalen"
Nu zijn de drie weken verstreken, en meneer heeft NIET betaald. Huurteams konden vanaf dit moment ook echt niets meer voor me doen, en wederom werd ik doorverwezen naar een advocaat, met behulp van m'n rechtsbijstandverzekering.
En daar zit ik dan nu. Zonder borg, zonder rechtsmatig gewonnen geldbedrag, en met de dreiging uit m'n huidige kamer gezet te worden. Overal heb ik alweer een oplossing voor gevonden, onder andere in de vorm van nieuwe rechtzaken, maar het kost me allemaal gigantisch veel tijd en energie, mijn studie heeft hier nu al ernstig onder geleden en erg prettig woon je eigenlijk niet meer. Vrolijk word je er trouwens ook niet van.
*schenkt nog maar eens een Baileys in...*
Dus studenten-in-spé, kamerhuurders en studentenhuisbewoners! Wees gewaarschuwd, zelfs de grote bemiddelingsbureau's als Direct Wonen, bemiddelen ook voor de grootste oplichters die er bestaan.
Zorg er in ieder geval voor dat je rechtsbijstandverzekerd bent en geniet van je woongenot zolang het nog kan! Want je wordt genaaid waar je bijstaat, zonder dat je er ook maar énigzins schuld aan hebt...
laatste aanpassing