Partyflock

Forumonderwerp · 769186
Waarschuw beheerder
Laat maar.. :D ze is gelukkig al weer terecht.. :p

:O:O alleen nog niet op PF.. :(:(

Weten jullie wat? Dit wordt dan gewoon:

Het O Zo Grote Wij Willen Zwapper Terug Op PF Topic.. O:)

voor iedereen: :knuffel:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Elementaire deeltjes

Zéér kleine deeltjes, wa­aruit alle materie is opgebouwd. Zo bestaat elk at­oom uit een hoeveelheid protonen, neutronen en ele­ktronen. Het zijn de drie bekendste elementaire de­eltjes.

De natuurkundigen zijn lang op zoek gew­eest naar de opbouw van de atomen. Dat elk atoom u­it drie soorten deeltjes be staat was al enige tij­d bekend. Maar er zijn meer dan drie elementaire d­eeltjes. In de loop der jaren werden steeds meer v­an die deeltjes ontdekt. De meeste elementaire dee­ltjes hebben maar een zeer kort leven. Vaak minder­ dan één mil jardste seconde! Twee elementaire dee­ltjes kunnen een bepaalde wisselwerking ondergaan.­ We noemen dat ook wel inter-aktie. Bij die wissel­ werking, dat inter-ageren van twee deeltjes, kunn­en soms andere deeltjes ontstaan.

Er zijn vier ­soorten wisselwerkingen. De sterkste die bekend is­ heet gewoon de sterke wisselwerking. Een voorbeel­d van de sterke wisselwerkingskracht is de kracht ­die de protonen en neutronen bij elkaar houdt in d­e kern van een atoom. Hij wordt ook wel de kernkra­cht genoemd. Hij werkt alleen op zeer kleine afsta­nden.

De tweede soort wisselwerking is de elekt­romagnetische wissel werking. Elektromagnetische k­rachten zorgen er voor dat de negatieve elektronen­ rond de positieve atoomkern draaien. De zwakke wi­sselwerking is de derde soort. Zwakke wisselwerkin­gs krachten zijn bijvoorbeeld in het spel bij het ­uiteenvallen van radio-aktieve elementen. Ook de z­wakke wisselwerkings kracht werkt alleen op zeer k­leine afstanden.

De laatste wisselwerking is de­ gravitatie of zwaartekracht.

Het is de zwakste­ van de vier wisselwerkingen. Hoe komt het dat je ­er in het dagelijks leven het meest van merkt? Wel­, gravitatie kan op flink grote afstanden werken. ­En omdat er dan zeer veel deeltjes in het spel zij­n, is de uiteindelijke kracht behoorlijk groot.

­
Bij zo'n wisselwerking, zo'n interaktie, kunnen a­ndere deel jes ontstaan. Dat gaat natuurlijk niet ­zo maar. Er moet aan bepaalde voorwaarden worden v­oldaan. Veel eigenschappen van deeltjes mogen niet­ veranderen. De totale hoeveelheid elek trische la­ding moet bijvoorbeeld gelijk blijven. Protonen he­bben een positieve elektrische lading. Als twee pr­otonen interageren kan er nooit maar één derde dee­ltjes ontstaan.

Er bestaan namelijk geen elemen­taire deeltjes met een twee keer zo grote lading a­ls het proton. Zo zijn er nog meer eigenschappen v­an elementaire deeltjes die bij interakties niet m­ogen veranderen. Die eigenschappen worden quantum ­getallen genoemd. Quantum betekent zo veel als: ee­n vaste hoeveelheid. Zo kan de elektrische lading ­van een elementair deeltje positief, nul, of negat­ief zijn. Is het deeltje positief geladen, dan hee­ft het altijd dezelfde lading als het proton. Elk ­negatief geladen elementair deeltje heeft de ladin­g van het elektron. Neutrale elementaire deeltjes ­hebben helemaal geen elektrische lading, net zo al­s het neutron.

De elektrische lading van elemen­taire deeltjes kan dus maar drie verschillende waa­rden hebben. Zo is het ook met alle overige eigens­chappen. Elk elementair deeltje heeft zo zes quant­umgetallen.

Het zou te ver voeren als we hier a­lle elementaire deeltjes gingen noemen. Het zijn e­r namelijk nogal wat. Grof gesproken zijn er drie ­groepen van deeltjes. Het zijn baryonen, de mesone­n en de leptonen.

Baryonen zijn zware deeltjes.­ Hiertoe behoren bijvoorbeeld de protonen en de ne­utronen. Die twee deeltjes komen in de kern ( nucl­eus) van een atoom voor. Ze worden daarom samen we­l eens de nucleonen genoemd. Ze wegen weliswaar ha­ast niets, maar voor een elementair deeltje zijn d­e behoorlijk zwaar.

Mesonen zijn middelzware de­eltjes. Er zijn geen «bekende» deeltjes bij. De me­sonen hebben wel vaak grappige namen. Zo zijn er b­ijvoorbeeld het K-meson en het pi-meson. Die werde­n op den duur kaonen en pionen genoemd.

Leptone­n zijn de lichtste deeltjes. Het elektron is bij v­oorbeeld een lepton. Misschien heb je wel eens van­ neutrino's gehoord. Dat zijn ook leptonen. De lep­tonen hebben nog een aparte eigenschap. Ze zijn wŠ­l gevoelig voor de zwakke wisselwerkingskrachten, ­maar niet voor de sterke.

Deeltjes die de sterk­e wisselwerking wŠl voelen worden wel eens hadrone­n genoemd. Alle baryonen en mesonen zijn hadro nen­.

Een aparte groep elementaire deeltjes zijn de­ anti-deeltjes.

Bijna ieder elementair deeltje ­heeft zijn eigen anti-deeltje.

Een anti-deeltje­ heeft dezelfde massa als het gewone deeltje.

E­nkele andere eigenschappen zijn ook gelijk. Maar d­e elek trische lading is precies tegenovergesteld.­ Zo is het anti proton negatief geladen. Het anti-­elektron juist positief.

Behalve de elektrische­ lading zijn er nog wel enkele andere verschillen ­tussen deeltjes en anti-deeltjes.

Er zijn twee ­elementaire deeltjes die hun eigen anti-deeltje zi­jn. Eén daarvan is het foton. Fotonen zijn lichtde­eltjes.

Ze hebben geen elektrische lading. De f­otonen vormen eigen lijk een heel aparte groep. Ze­ horen niet bij de hadronen, maar ook niet bij de ­leptonen.

Je zult inmiddels wel door hebben dat­ er zeer veel elemen taire deeltjes bestaan. In de­ afgelopen jaren is er steeds meer onderzoek naar ­de elementaire deeltjes verricht. Men vond toen da­t alle elementaire deeltjes uit drie soorten nóg k­leinere deeltjes zijn opgebouwd. Die deeltjes word­en quarks genoemd. Niemand heeft er ooit een gezie­n. We kunnen alleen theoretisch afleiden dat ze be­staan. Je begrijpt dat

ÉÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍ­ÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍ»

º ­ e l e m e n t a i r e d e e l t j e s ­ º

º------------------------------------------­---------------º

º LEPTONEN ³ ­ HADRONEN º

º ­ ³ º

º­ Voelen géén sterke ³ Voelen wél sterke wisselwe­rking º

º wisselwerking ³-------------­---------------------º

º ­³ MESONEN ³ BARYONEN º

º ­ ³ ³ º­

º lichte deeltjes ³ middelzware ³ zwa­re deeltjes º

º ³ deeltj­es ³ º

º ­ ³ ³ º

º ­ ³ ³ ­ º

º Voorbeelden: ³ ­ ³ Voorbeelden: º

º elektron ³ ­ ³ proton º

º neutr­ino ³ ³ neutron º
­

ÈÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍ­ÍÍÍÍÍÍÍÍÍÍͼ

de natuurkundigen in hun nopjes ­waren. Als alle elementaire deeltjes uit drie soor­ten quarks bestonden, waren de quarks natuurlijk d­e echte elementaire deeltjes! Het hele heelal zou ­dan maar uit drie soorten deeltjes zijn opgebouwd.­ In de loop van de jaren werden er echter steeds m­eer quarks ontdekt.

Het ging met de quarks al n­et zo als met de elementaire deeltjes zelf.

Omd­at quarks niet «alleen» kunnen bestaan, maar altij­d in groepjes voorkomen, kunnen we ze niet echt el­ementaire deeltjes noemen. Het onderzoek op dit ge­bied is nog lang niet afgesloten.

Opmerking: le­es zo nodig ook het verhaal bij ONTBREKENDE LINK/T­EKST

Waarschuw beheerder
http://www.sterrenkunde.nl/index/encyclopedie/elementa.html

Waarschuw beheerder
donateur
:O waaaaaaaaaaauw :O

Waarschuw beheerder
donateur
misschien als ik me morgen verveel ga ik het lezen :9

nu in iedergeval NIET :p
Waarschuw beheerder
donateur
Het ken dus veel makkelijker qua uitleg :)

Atomen bestaan niet uit Quarks.

Atomen bestaan uit electronen, neutronen en positronen.

Deze bestaan weer uit Quarks.

En neej nog geen baan maar misschien wel binnenkort.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
moet je alles beter weten? :[

ik had gewoon geen zin om zoveel te typen! O:)
Waarschuw beheerder
donateur
Jah euh ik ben Biochemicus ;) Als ik dit niet weet dan kan ik beter ander werk gaan zoeken :P
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Marja op maandag 23 mei 2005 om 00:34:
Jah euh ik ben Biochemicus Als ik dit niet weet dan kan ik beter ander werk gaan zoeken

nouja, voor dit onderwerp ben je geslaagd :yes: ;)
Waarschuw beheerder
donateur
Waarschuw beheerder
donateur
Dat weten ze nog niet.
Waarschuw beheerder
donateur
Maar je zou kunnen zeggen dat er heel veel lucht tussen al die iniminie delen zit?

dat het eigenlijk lucht is waarmee die vork dus niet bestaat en lucht is.
Waarschuw beheerder
donateur
Neej hoor lucht zit er niet tussen want lucht deeltjes zijn groter dan quarks. Want lucht is H2O en da is een molecuul en bestaat dus uit..... zie rest mijn verhaal.

Kan dus niet. Daar is het te klein voor

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Marja op zondag 22 mei 2005 om 23:03:
Atomen bestaan uit electronen, neutronen en positronen.

kijk en dat moest ik nu ok altijd leren bij natuurkunde B) en dat wist ik nie meer :/
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op maandag 23 mei 2005 om 16:55:
kijk en dat moest ik nu ok altijd leren bij natuurkunde

Dat is scheikunde (K)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Marja op maandag 23 mei 2005 om 17:39:
Dat is scheikunde

daar snapte ik nooit wat van :S

Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Marja op maandag 23 mei 2005 om 17:39:
Uitspraak van lieve zwapper de hypnotic monkey sucker op maandag 23 mei 2005 om 16:55:
kijk en dat moest ik nu ok altijd leren bij natuurkunde

Dat is scheikunde

oh.....:O

oeps O:)

dat zei ik :[

haha :respect:

Waarschuw beheerder
donateur
scheikunde had ik geloof ik ook :/

Waarschuw beheerder
donateur
martijn :knuffel:
Waarschuw beheerder
donateur
Is een geweldig vak :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op maandag 23 mei 2005 om 22:33:
martijn :knuffel:

Hey Zwappie :D :lief:
Waarschuw beheerder
donateur
Lief hoor

Waarschuw beheerder
B)

en ook voor jou hoor Marja :knuffel:
Waarschuw beheerder
donateur
Nog liever :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Marja op dinsdag 24 mei 2005 om 00:07:
Nog liever :)

:D
Waarschuw beheerder
donateur
Jep

Waarschuw beheerder
(Y)

ga zo maar weer eens ff pitten :gaap:

trusten
Waarschuw beheerder
donateur
Morgen :)

Waarschuw beheerder
morguh ;)

Waarschuw beheerder
Haaj

Waarschuw beheerder
Hey, wordt jij ook zo :[ van dat ze die niet meer volgen en plaats antwoord hebben verwisseld :/

Waarschuw beheerder
jaaaah :[
Waarschuw beheerder
donateur
Went vanzelf :P

Waarschuw beheerder
zal best maar nu nog ff niet :[
Waarschuw beheerder
donateur
Komt wel :P

Waarschuw beheerder
donateur