Partyflock

Forumonderwerp · 768600
2915x bekeken
Waarschuw beheerder
Lsd, wie kan mij daar wat over vertellen?

alvast bedankt.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
maar nog wat.. probeer eens aan een zegel lsd te komen..

kon t alleen per 1000.. maar was niet van plan zoveel te gaan doen :-s
Waarschuw beheerder
donateur
Je hoort er idd weinig over...8 jaar geleden kon je ze nog voor 15 gulden kopen..Maakt me verder ook niet uit want ik gebruik het toch niet.
Waarschuw beheerder
eerlijk gezegd heb ik een stuk of 25 keer LSD op.. het is echt knettervaag :yes: Je ben echt behoorlijk van de kaart, als het echt een sterke trip is dan versta en begrijp je helemaal niks meer.

Ik zat een keer op mijn bed voor een spiegel behoorlijk te trippen, ik zag mijn eigen wel in het spiegel zitten, maar ik heb er zeker 2-3 uur over geduurd om uit te werken hoe in fucks naam het mogelijk was dat ik op dezelfde tijd in het spiegelbeeld en ook op het bed kon zijn :S:S

..supervaag dus :)
Waarschuw beheerder
Je hoort er idd weinig over...8 jaar geleden kon je ze nog voor 15 gulden kopen..

ik verkocht ze toen voor een tientje per stuk :D

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
:-)

maarja.. vervlogen tijd denk ik.. tis niet meer te krijge, denk dat t maar goed is ook met al die ppt'ers hier enzo..
Waarschuw beheerder
donateur
Ben ik dus vies genaaid!!!:P
Waarschuw beheerder
donateur
maarja.. vervlogen tijd denk ik.. tis niet meer te krijge, denk dat t maar goed is ook met al die ppt'ers hier enzo..

Pep is toch heel wat anders dan lsd lijkt me..En wat betekent apt?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
nou heb zoon idee dat de mense van ppt echt tot alles bereid om te doen wat drugs betreft.. dus lullig bedoeld hoor..

apt? jaaaaahh :p
Waarschuw beheerder
Ben ik dus vies genaaid!!!

:yes:
maarjah ik heb ook ooit eens wel 30 gulden voor betaald :S

een keertje ook een druppel vloeibaar LSD gekocht.. kwam uit Nepal of Indie of zoiets vaags..
voor een tientje :X

toen heb ik nog met wat maatjes geprobeerd te voetballen, maar zag steeds gaten in het grond en verwachtte dat de bal zou verdwijnen voor dat het bij mij kwam. Maar dat gebuurde nie dus voor dat ik het door had trapte ik steeds mis :S

Waarschuw beheerder
Nou dan zie ik je 4 juni misschien wel hardbasspowah;)
Waarschuw beheerder
dure druppel 8)

jimi hendrix gebruikte ook lsd b)
toen hij doodging had hij een pak beschimmelde melk en een literfles lsd inze koelkast:vaag:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
jim morrison gebruikte t zwaar.. hij is mijn held
Waarschuw beheerder
donateur
Ik zat een keer op mijn bed voor een spiegel behoorlijk te trippen, ik zag mijn eigen wel in het spiegel zitten, maar ik heb er zeker 2-3 uur over geduurd om uit te werken hoe in fucks naam het mogelijk was dat ik op dezelfde tijd in het spiegelbeeld en ook op het bed kon zijn

:D :respect:

heb zelf nog nooit lsd gehad, maar wil het misschien wel een keertje doen, lijkt me echt een geweldige ervaring
Waarschuw beheerder
ik ook
waarschijnlijk deze zomer:flower:
Waarschuw beheerder
donateur
waarschijnlijk deze zomer :flower:

:yes: ik waarschijnlijk ook :flower:

Waarschuw beheerder
Ik zat een keer op mijn bed voor een spiegel behoorlijk te trippen, ik zag mijn eigen wel in het spiegel zitten, maar ik heb er zeker 2-3 uur over geduurd om uit te werken hoe in fucks naam het mogelijk was dat ik op dezelfde tijd in het spiegelbeeld en ook op het bed kon zijn

idd grappig :jaja: :D

persoonlijk zou ik zelf liever een meer spiritueel gerichte ervaring met lsd verkiezen boven een ervaring met vrienden op een feest; ik vind het namelijk drugs waardoor je jezelf en de wereld om je heen echt een stuk beter kan leren kennen en het volgende wat ik nu vertel bevestigd voor mij dat lsd absoluut GEEN rotzooi is ;)

2 vrienden van mij zijn lsd gaan gebruiken; affijn toen de trip vollop in werking was konden ze met elkaar communiceren middels telepathie!!!!

dat was echt knijtervaag, ze begrepen alles van elkaar bij elkaar in hun hoofd en naderhand na de trip keken ze elkaar echt zo aan van.... DUDE!!!! wtf was dat, dat was echt VETTT :bounce:

dat is toch geen toeval; wat ik vermoed is dat drugs je een pad kunnen laten zien waar je normaal gesproken veel te veel jaren lang voor moet gaan mediteren en maar hopen dat je het op de juiste manier doet ;)

nee drugs, laat je zien waar je naartoe kan gaan en zodoende zou je die staat van zijn uiteindelijk wel beter in nuchtere status ook moeten kunnen bereiken.

een vriend van mij vertelde dat er een FAKIR op discovery channel was die schijnbaar 50 - 75% van zijn hersencapaciteit gebruikte en door deze bijzondere staat van zijn merkte hij niets van het gebruik van lsd.

nu vermoed ik dat wanneer je al zo bewust bent van je omgeving dat je als het ware, net als bij een radio of tv, kan intunen op een bepaalde frequentie die wij REALITEIT noemen.

zodoende dat wij als simpele doorsnee mensen met een gebruik van 10% aan hersencapaciteit gaan trippen en dingen zien die er niet zien; ga je je afvragen ok; ik gebruik 10% van mijn hersenen en dat wat ik elke dag zie noem ik realiteit.

wanneer ik lsd gebruik verhoog ik tijdelijk het gebruik van mijn hersenpercetage en zie ik dus meer omdat ik meer % van mijn hersens gebruik.

de vraag is; is DIT wat we nu nuchter meemaken wel ECHT de realiteit? ;)

Waarschuw beheerder
:frusty:

net een heel lul verhaal gepost, staat er gewoon; kijk ik nog een keer is het weg; pf loopt wel erg vaak te fucken de laatste tijd zeg :S

Waarschuw beheerder
zucht en nu staat het er weer wel :frusty:

meer lsd pakken dus; dan had ik dit telepatisch kunnen voorzien :P

Waarschuw beheerder
:vaag:
Waarschuw beheerder
stelje voor we konden 100% gebruiken:vaag:
Waarschuw beheerder
donateur
2 vrienden van mij zijn lsd gaan gebruiken; affijn toen de trip vollop in werking was konden ze met elkaar communiceren middels telepathie!!!!

dat was echt knijtervaag, ze begrepen alles van elkaar bij elkaar in hun hoofd en naderhand na de trip keken ze elkaar echt zo aan van.... DUDE!!!! wtf was dat, dat was echt VETTT

WAUW!!!!!!
dit zou ik echt graag mee willen maken!

dat is toch geen toeval; wat ik vermoed is dat drugs je een pad kunnen laten zien waar je normaal gesproken veel te veel jaren lang voor moet gaan mediteren en maar hopen dat je het op de juiste manier doet

nee drugs, laat je zien waar je naartoe kan gaan en zodoende zou je die staat van zijn uiteindelijk wel beter in nuchtere status ook moeten kunnen bereiken.

een vriend van mij vertelde dat er een FAKIR op discovery channel was die schijnbaar 50 - 75% van zijn hersencapaciteit gebruikte en door deze bijzondere staat van zijn merkte hij niets van het gebruik van lsd.

nu vermoed ik dat wanneer je al zo bewust bent van je omgeving dat je als het ware, net als bij een radio of tv, kan intunen op een bepaalde frequentie die wij REALITEIT noemen.

zodoende dat wij als simpele doorsnee mensen met een gebruik van 10% aan hersencapaciteit gaan trippen en dingen zien die er niet zien; ga je je afvragen ok; ik gebruik 10% van mijn hersenen en dat wat ik elke dag zie noem ik realiteit.

wanneer ik lsd gebruik verhoog ik tijdelijk het gebruik van mijn hersenpercetage en zie ik dus meer omdat ik meer % van mijn hersens gebruik.

de vraag is; is DIT wat we nu nuchter meemaken wel ECHT de realiteit?

masterlijk :respect:
wauw dit zet je echt aan het denken!!
ik geloof best dat hier een kern van waarheid achter zit!
ZWAAR VET!!!!
Waarschuw beheerder
ik geloof best dat hier een kern van waarheid achter zit

'k las in een artikel in de Essensie dat er wetenschappelijke onderzoeken zijn gedaan naar wat lsd nou prcies doet; één van de dingen is dat lsd voorkomt dat bepaalde sachariden (suikers) bij de hypothalamus komen. Hierdoor wordt de hypothalamus dus minder geblokkeerd, bepaalde gedeelten van je hersenen worden dus gestimuleerd, o.a. die van perceptie. Dit is vastgelegd m.b.v. hersenscans. Het is dus eigenlijk de omgekeerde wereld, als je nuchter bent blokkeren bepaalde enkelvoudige suikers in je hoofd dat wat je ziet/voelt/hoort etc. Psychedelica kunnen dus letterlijk tijdelijk deurtjes openen (y)
Meerdere trips gemaakt by the way :)
Waarschuw beheerder
donateur
Met paddotrips zag ik altijd een aura bij mensen...Echt vaag maar vond het niet beangtigend ofzo..En iedereen had ook een andere kleur dus ik geloof ook wel dat paddo's/lsd je geestelijke ogen openen..

Waarschuw beheerder
ja en nee; lsd is niet zoiets als pep dat je gewoon zomaar even gebruikt omdat je pet naar links staat.

bij lsd ben ik van mening dat je heel erg moet letten op je huidige gevoelstoestand. bang zijn of geloven dat je een badtrip gaat krijgen is al genoeg voor idd het krijgen van een badtrip.

belangrijk dus naar mijn inziens dat je eerst tevreden bent met het persoon die je bent; althans niets hebt om met een te negatieve ondertoon over na te denken; want zoals ik al zei; je bent in die status zo ontzettend gevoelig...

voorbeeld: ik was vroeger ontzettend dik en TE onzeker over mijn uiterlijk; tijdens een goed gelukte paddotrip ben ik in de spiegel gaan kijken; OEPS! ik kon wel zelfmoord plegen; ik voelde me zo waardeloos en lelijk en triest en kut en noem het maar op; ik werd helemaal gek van mijzelf en dacht zelfs dat die trippende staat van zijn nooit meer voorbij zou gaan, dus ik zou dan zelfmoord moeten plegen.

daarom zeg ik dus; beter, wees trots op jezelf voordat je met dit soort shit begint; het is namelijk mindfuck voor mensen die TOTAAL NIET WETEN WIE ZIJ ZELF ZIJN!!!

erg leuk dat stukje info trouwens beatbox :jaja:

Met paddotrips zag ik altijd een aura bij mensen...Echt vaag maar vond het niet beangtigend ofzo..En iedereen had ook een andere kleur dus ik geloof ook wel dat paddo's/lsd je geestelijke ogen openen..

GRUWELIJK!!!

zie je wel; al onze psi-powers zitten verborgen in de lsd :O
iedereen zwaar aan de lsd en dan beginnen we binnekort onze eigen X-Men afdeling :D:D:D
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Heb het zelf nog niet gedaan, maar wel veel over gelezen en het lijkt me een veel diepgaander spul dan bijv. coke, speed, alcohol etc. :) De uitleg van Uit Je Bol klinkt wel indrukwekkend. Schijnt ook nog eens heel goedkoop te zijn.

Lucifer. :respect:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
:)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
donateur
hoef geen hersenschade op te lopen...

hersenschade loop je met pep meer op...

is wel iets waarvoor je open moet staan, niet voor zomaar een xtje.. :)

ltrs

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
ik doe elke vrijdag LSD

Waarschuw beheerder
waarom doe je dat dan niet vaker want een keer per week plakt mijn broertje ook een zegeltje

Waarschuw beheerder
is het dan nog wel zo speciaal als je het zo ontzettend vaak doet?

een gemiddelde trip kan ongeveer 12 uur duren en in totaal 24 uur, maar als je het dan zo vaak neemt; ben je dan nog wel zo lang in een "andere" dimensie EN is het nog wel zo krachtig als je het zo vaak gebruikt?
Waarschuw beheerder
de vraag is; is DIT wat we nu nuchter meemaken wel ECHT de realiteit?

:yes: het zijn hekken in je hersenen die open gegooid worden door LSD, dus, meestal zijn ze gewoon dicht... vaag dus dat je 90% van wat in je eigen omgeving gebuurd nie eens meemaakt :S

Waarschuw beheerder
ja idd; wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat bijv LSD niet openlijk voor wetenschappelijk onderzoek getest wordt, want als je het mij eerlijk vraagt is LSD absoluut een sleutel tot je psi-powers en het feit dat de CIA erg geinterreseerd was in deze nieuwe mind-manipulerende drug en gezien hun overdosis aan doofpot onderzoeken denk ik dat zij al een stuk meer weten :jaja:

Waarschuw beheerder
jullie willen toch helemaal gek worden of niet soms

Waarschuw beheerder
nah, als je dit topic goed hebt gelezen moet je je vraag anders formuleren.

jullie willen toch helemaal gek worden of niet soms

moet zijn,

"Jullie willen toch helemaal NORMAAL worden of niet soms"

yup zekers, maar tot die tijd blijf ik even gek en doe ik net of dat wat ik nu allemaal zie de realiteit is; zoals ik al zei; lsd doe je niet zomaar en juist omdat er mensen waren die het "zomaar" deden, zonder zichzelf of de wereld om je heen te begrijpen en ja dan kan je wel eens voor de normale mensen (die in feite werkelijk volledig gestoord zijn) "gek" worden gelabeld ja :)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
mensen word niet te gek he want jullie zijn al gek genoeg

Waarschuw beheerder
bij lsd gaan er heel veel "luikjes" in je hersenen open,je evaart alles heel anders.
Ik ben bang dat bij mij veel luikjes blijven open staan.dus ik waag me dr niet aan.

Waarschuw beheerder
bij lsd gaan er heel veel "luikjes" in je hersenen open,je evaart alles heel anders.
Ik ben bang dat bij mij veel luikjes blijven open staan.dus ik waag me dr niet aan.

stel nu dat dat openstaande luikje ervoor zorgt dat jij potentie hebt om meester over het schieten van vuurballen wordt.

ik acht het namelijk alles behalve onmogelijk dat mensen een vorm van energie kunnen concentreren en uiteindelijk er een vuurbal van kunnen maken; enige belangrijke is dat je precies moet weten hoe dit moet en welke natuur processen er in gebruik zijn bij het creeren van een vuurbal.

kan heel goed zijn dat jij leert tijdens een lsd trip hoe je een KAMEHAMEHA moet afvuren en dat onthoudt je in je dagelijks leven en kan je wellicht wat mee.

ik weet het ook niet allemaal, maar ik heb nu al te vaak gehoord of gelezen over unlocked psi-powers door gebruik van lsd.

dus wie weet is de wereld van dragonballz helemaal niet zo krankzinnig (ver weg) als we denken :)

Waarschuw beheerder
:d dan zou nog eens handig zijn. Maar de kans is denk ik veel grote dat als je na de trip, en er blijfen luikjes open staan dat je gewoon een harry in de warry bent..

Waarschuw beheerder
ja voor de buitenwereld ja, maar de buitenwereld denkt zelfs nu al terwijl ik nuchter ben vaak dat ik in de war ben, terwijl ik dondersgoed weet dat ik aanzienlijk zinniger ben dan de gemiddelde idioot die de vorige idioot klakkeloos napraat.

dus ja, of de buitenwereld NU denkt dat ik gek ben of dat ze denken terwijl ik aan de lsd zit dat ik gek ben; zolang ik maar vind dat ik goed bezig ben is dat het belangrijkste :)

daarnaast, als lsd werkelijk je een groter percentage van deze wereld laat zien (mits je er klaar voor bent, anders krijg je een badtrip) dan vraag ik me af; waar wachten we nog op :P

wat ik wel uiteindelijk wil is gewoon een wereld waarin deze 3d/4d realiteit is samengesmolten met de realiteit van de LSD, wellicht is dat de 5e dimensie; weet ik niet goed, maar de 5e dimensie is als de 3e en 4e, maar met je geest voorop en met volledig bewsutzijn.

naja, misschien kom ik er wel achter in een trip; lsd gebruiken is gewoon versnelde meditatie leer voor gevorderden O:)

Waarschuw beheerder
Alles wat je zintuigelijk waarneemt schijnt gewoon vertienvoudigd te worden. Dus ook slechte of angstige gedachten. En alles loopt in elkaar over.

Quote van UnityDrugs:

De centra in de hersenen die betrokken zijn bij horen en zien raken verstoord. Kleuren, geluiden en vormen worden intenser beleefd. Voorwerpen kunnen vervormen (je ziet bijvoorbeeld tafelpoten iets boller staan of muren lijken te ademen) en lijken soms te vibreren van energie. Het is mogelijk dat je erg scherp reliëf kunt waarnemen en dwarrelende, bewegende patronen ziet in een houten vloer of een grasveld. Bij hoge dosissen kunnen geluiden worden gezien, zichtbare dingen worden gehoord en geuren gevoeld. Muziek kan bijvoorbeeld gezien worden als wisselende patronen van licht. Zichtbare dingen kunnen worden gehoord als rare geluiden.

Soms lijken de dingen niet wat ze zijn, je ziet bijvoorbeeld een touw voor een slang aan, of het gezicht van je geliefde ziet er plotseling wel erg gerimpeld uit of juist als een lichtgevende engel, dat kan ook natuurlijk. Objecten laten andere dimensies zien en gaan bijvoorbeeld gloeien. Het gevoel voor ruimte en tijd verandert - de tijd lijkt soms wel stil te staan. Bij een redelijke dosis beginnen de grenzen van je eigen persoon te vervagen, dit heet ego-dissolutie. Je weet bij wijze van spreken niet meer waar jezelf stopt en de ander of de omgeving begint. Je hebt het gevoel dat alles in verbinding staat met elkaar Dit kan een fantastische ervaring zijn, maar ook erg beangstigend als je niet weet wat je overkomt. Soms is het moeilijk om het onderscheid te blijven maken tussen illusies en de realiteit. Als dat niet meer gemaakt wordt kan een trip buitengewoon angstig worden en kan zelfs verkeerd aflopen.

Waarschuw beheerder
ja voor de 1 wel voor de andere niet, maar als ik jou zo hoor ben je zeker niet gek.Maar je denk wel op een ander niveau,lijn. snap je?

Waarschuw beheerder
Bij hoge dosissen kunnen geluiden worden gezien, zichtbare dingen worden gehoord en geuren gevoeld. Muziek kan bijvoorbeeld gezien worden als wisselende patronen van licht. Zichtbare dingen kunnen worden gehoord als rare geluiden.

dat klinkt toch als het paradijs of niet dan :jaja:

Soms lijken de dingen niet wat ze zijn, je ziet bijvoorbeeld een touw voor een slang aan, of het gezicht van je geliefde ziet er plotseling wel erg gerimpeld uit of juist als een lichtgevende engel, dat kan ook natuurlijk

kijk heel erg uit met dit soort dingen;

"for the illusion of the mind is still deadly to the soul" :jaja:

een tak die in jouw trip een slang is, jou bijt, je vergiftigd ga je absoluut aan dood, ookal is het in de 3d realiteit maar gewoon een tak; no shit.

Dit kan een fantastische ervaring zijn, maar ook erg beangstigend als je niet weet wat je overkomt. Soms is het moeilijk om het onderscheid te blijven maken tussen illusies en de realiteit. Als dat niet meer gemaakt wordt kan een trip buitengewoon angstig worden en kan zelfs verkeerd aflopen.

mensen die echt graag goed aan de lsd willen hebben wat meer spirituele leeservaring nodig denk ik; wat je leert met lsd is wat je ook leert in boedhisme; we zijn allemaal 1; wij zijn allemaal god die zichzelf in 2309382093809238092398032 wezens heeft opgesplitst waarvan wij er allemaal 1 zijn :)

je loopt dus rond in je eigen gedachtes; dit zijn allemaal gedachte patronen die je beter nuchter kan ontdekken omdat dit voor sommige mensen veels te zware kost is om onvoorbereid in een lsd trip te ontdekken en dan kan het gevaarlijk zijn ja ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Jeetje, je kan het ook overdrijven hoor, en het zijn allemaal leuke theorietjes, maar volgens mij is het allemaal simpeler.

Ik ontken helemaal niet dat de menselijke geest enorm krachtig is, en dat je dood kan gaan van een denkbeeldige slangenbeet.

Dr. Shulgin is chemie gaan doen omdat hij verdoofd raakte nadat hij dacht sinaasappelsap met een narcosemiddel had gekregen. Bleek het suiker te zijn, maar hij besefte toen hoe sterk de suggestie kan werken.

Maar mij lijkt de simpelste verklaring: je logica-beleving gaat op een andere manier werken, zodat je in een wereld komt waar alles waarheid is, waar uitspraken kleueren kunnen hebben etc.

Bovenstaande mening is trouwens "slechts" gebaseerd op paddestoelen; LSD heb ik nooit gehad.
Waarschuw beheerder
donateur
Zet een mens aan t denken.
Toch maar eens uitproberen O:)
Waarschuw beheerder
donateur
'k las in een artikel in de Essensie dat er wetenschappelijke onderzoeken zijn gedaan naar wat lsd nou prcies doet; één van de dingen is dat lsd voorkomt dat bepaalde sachariden (suikers) bij de hypothalamus komen. Hierdoor wordt de hypothalamus dus minder geblokkeerd, bepaalde gedeelten van je hersenen worden dus gestimuleerd, o.a. die van perceptie. Dit is vastgelegd m.b.v. hersenscans. Het is dus eigenlijk de omgekeerde wereld, als je nuchter bent blokkeren bepaalde enkelvoudige suikers in je hoofd dat wat je ziet/voelt/hoort etc. Psychedelica kunnen dus letterlijk tijdelijk deurtjes openen

dit bevestigt dus weer de vraag: is DIT wat we nu nuchter meemaken wel ECHT de realiteit?
vind het wel zwaar interessant hoor!

dit vind ik echt VET (y) lijkt me heel gaaf om aura's te kunnen zien!!

wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat bijv LSD niet openlijk voor wetenschappelijk onderzoek getest wordt, want als je het mij eerlijk vraagt is LSD absoluut een sleutel tot je psi-powers en het feit dat de CIA erg geinterreseerd was in deze nieuwe mind-manipulerende drug en gezien hun overdosis aan doofpot onderzoeken denk ik dat zij al een stuk meer weten

:yes: volgens mij lopen er echt wel van die psi-agents in amerika rond! er zijn zoveel dingen waar wij echt niks vanaf weten he, volgens mij als al die dingen bekend zouden worden leven we in een totaal andere wereld met ongekende krachten

ik acht het namelijk alles behalve onmogelijk dat mensen een vorm van energie kunnen concentreren en uiteindelijk er een vuurbal van kunnen maken; enige belangrijke is dat je precies moet weten hoe dit moet en welke natuur processen er in gebruik zijn bij het creeren van een vuurbal.

kan heel goed zijn dat jij leert tijdens een lsd trip hoe je een KAMEHAMEHA moet afvuren en dat onthoudt je in je dagelijks leven en kan je wellicht wat mee.

ik weet het ook niet allemaal, maar ik heb nu al te vaak gehoord of gelezen over unlocked psi-powers door gebruik van lsd.

:respect:
dat lijkt me pas gruwelijk!!!!!!!!!! (y)

Waarschuw beheerder
donateur
Heb eindelijk weer eens een voorraadje lsd weten te regelen, wat dit weekend getest gaat worden uiteraard...

LSD is trouwens minder slecht voor je (lichamelijk) dan paddo's.
Dit omdat het namelijk allmost non-toxic is, zeker in gebruikershoeveelheden (tussen de 50 en 300 micro gram).
De stof is zelfs minder toxisch dan bijv. vitamine C of Asperine.
Wat ook weinig mensen weten is dat binnen 3 uur na inname de lsd al voor de helft door je lever afgevoerd is.
Dat is dus meestal nog voor de piek.