Partyflock

Forumonderwerp · 761179
Waarschuw beheerder
de Marokkaan bestaat helemaal niet

Als uit de serie Kasba Amsterdam één ding duidelijk is geworden, is het dat de Marokkaan eigenlijk niet bestaat. Als hij al bestaat, hebben wij hem zelf gecreëerd.

Sinds 11 september 2001 en de moord op Theo Van Gogh zijn het tegen wil en dank Marokkanen geworden; daarvoor noemden ze zich Afrikaan, Berber, Arabier, moslim (heel zelden). En een aanzienlijk aantal noemde zichzelf trots Nederlander.

Uit Kasba Amsterdam bleek ook hoeveel geslaagde Marokkanen er in Amsterdam rondlopen en hoe goed ze deze stad en Nederland kennen. Vrijwel alle geïnterviewden spreken perfect Nederlands, en dat kun je van de gemiddelde Mokummer toch echt niet zeggen.

Uit een recent onderzoek blijkt dat zestig procent van de Nederlanders nog nooit met een Marokkaan heeft gesproken, terwijl Marokkanen overal wonen, van Harlingen tot Hoensbroek. Toch blijven het de grote onbekenden en de Nederlandse vooroordelen over Marokkanen zijn net zo schrijnend als die over joden: ze stinken naar knoflook, ze zijn onbetrouwbaar in de handel, ze hebben een fout geloof en spreken een geheimzinnige taal in hun gebedshuizen. Ze zijn ook onbetrouwbaar, ze komen steevast te laat op afspraken of dagen helemaal nooit meer op; ze jatten, ze beroven oude vrouwtjes, ze vormen de vijfde colonne van het islamitische leger, ze passen zich niet aan aan onze cultuur.

Maar gottegot, wat moeten we met zijn allen lachen om cabaretier Najib Amhali.

Vroeger moesten we ook zo hard lachen om Max Tailleur. Kennelijk vertolkt Amhali onze onderbuikgevoelens ten aanzien van Marokkanen. Het verschil is dat iedereen moppen over Marokkanen, Arabieren en moslims mag maken en alleen Leon de Winter moppen over jidden mag maken.

Het schijnt dat we de vergelijking van joden met Marokkanen, op last van Geert Mak, niet meer mogen maken, maar ik zie niet in waarom niet. Verander in de teksten van Geert Wilders de term moslim door jood en we zitten zo weer in de jaren dertig.

Najib Amhali is een goede Marokkaan. In onze serie kwamen voor de verandering alleen maar goede Marokkanen aan het woord. Daar zijn er genoeg van in Nederland, alleen zie je ze zelden in de media. De meesten weigeren mee te werken aan programma's op radio en tv of aan artikelen in de geschreven pers.

Vaak hebben Marokkanen gelijk in hun kritiek op de gemakzucht van Nederlandse media, die de Marokkanen vrijwel altijd op een bijna vijandige en xenofobe manier bejegenen. Meestal worden ze onder valse voorwendselen naar Nova, Rondom Tien en andere 'serieuze' programma's gelokt, maar in de eindmontage worden ze altijd genaaid. Bovendien zijn Marokkanen alleen maar nieuws als iets vervelends is gebeurd. Zonder de moord op Theo van Gogh was deze serie er ook niet gekomen.

Na de moord hebben de Marokkanen zich angstvallig stilgehouden. Er was wel veel slap geouwehoer op diverse websites - vrijwel altijd onder pseudoniem, lekker anoniem dus - maar geen wezenlijke bijdrage aan de landelijke discussie na de moord op Van Gogh.

Het probleem van de Marokkanen is, dat ze los van hun eigen zeer druk bezochte Nederlandstalige websites, de dorpspomp en de tamtam, geen eigen spreekbuis hebben. Behalve de gratis Spits en Metro lezen de meeste Marokkanen in Nederland bovendien geen kranten, en zeker niet Het Parool.

Daarom was deze serie te ook lezen op de bij Marokkanen zeer populaire site Maroc.nl, in de hoop enige feedback te krijgen. Maar de reacties waren mondjesmaat. Dat kan als een goed teken worden beschouwd, want eigenlijk kunnen de Nederlandse media het alleen maar fout doen als het over Marokkanen gaat. Nooit is het goed, op wat voor manier ook aandacht wordt besteed aan Marokkanen.

Vorig jaar maakte ik met Rob Muntz voor de RVU het radioprogramma De Inburgerking, dat vooral over Marokkanen ging. Ze konden in elke uitzending het achterste van hun tong laten zien, geheel ongecensureerd. Maar zelfs met herhaaldelijke oproepen op Maroc.nl lukte het ons niet ze in de uitzending te krijgen. Gelukkig hadden we huisrapper Bilal Soufiani, die geregeld Marokkaanse rappers die wel wat durfden te zeggen, meenam naar de studio.

Een wezenlijk probleem van Marokkanen is dat ze kankeren, kankeren en nog eens kankeren - echte Amsterdammers - maar niet thuis geven als het echt erop aankomt.

Het zal iets met de volksaard te maken hebben, want de joodse Marokkanen in Israël, tot de komst van de Russische joden de grootste etnische groep, klagen al sinds de jaren vijftig dat de regering te weinig voor ze doet en wachten verder af.

Los van die ongemakken en gebreken zijn Marokkanen in de regel vrolijk, hartelijk en gastvrij. Het zijn bovenal mediterrane types: heetgebakerd, temperamentvol, wispelturig, met het hart op de tong en ze kunnen liegen dat het gedrukt staat. Bij Italianen vinden we die theatrale eigenschappen prachtig, maar die hebben dan ook het goede geloof.

Daarom wordt het tijd voor een herwaardering van onze Marokkaanse stadsgenoten. Beschouw hem of haar als een Italiaan of Spanjaard met een exotisch geloof, dan valt het reuze mee.

ARTHUR VAN AMERONGEN

© Het Parool, 19-3-2005

Waarschuw beheerder
donateur
teveel tekst...

Samenvatting?

Waarschuw beheerder
donateur
Een wezenlijk probleem van Marokkanen is dat ze kankeren, kankeren en nog eens kankeren - echte Amsterdammers - maar niet thuis geven als het echt erop aankomt.

Pardon? En dat staat in het Parool? :/

Waarschuw beheerder
Hahaha leuk geschreven.

Pardon? En dat staat in het Parool?

De parool is de bijbel niet :)

Waarschuw beheerder
Daarom wordt het tijd voor een herwaardering van onze Marokkaanse stadsgenoten. Beschouw hem of haar als een Italiaan of Spanjaard met een exotisch geloof, dan valt het reuze mee.

Ik zie ook vaak marokanen met een italiaan shirtje lopen (f) ;)

Waarschuw beheerder
donateur
Nee maar als het een krant is bestemd voor amsterdammers, dan vind ik (los buiten het feit dat het over marokkanen gaat) dat ze hun lezer behoorlijk omlaag halen! :/

Want wat lees ik eigenlijk...

Een wezenlijk probleem van Amsterdammers is dat ze kankeren, kankeren en nog eens kankeren maar niet thuis geven als het echt erop aankomt.
Waarschuw beheerder
donateur
Heb niets tegen marokkanen, maar wel tegen die kleine snotapen die alleen maar je buurt kunnen rellen, en verder niet nadenken !

Waarschuw beheerder
Een wezenlijk probleem van Amsterdammers is dat ze kankeren, kankeren en nog eens kankeren maar niet thuis geven als het echt erop aankomt.

Is ook zo :D
Waarschuw beheerder
Heb niets tegen marokkanen, maar wel tegen die kleine snotapen die alleen maar je buurt kunnen rellen, en verder niet nadenken

net zoals nederlandse voetbalhooligans doen ?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Goeie tekst.
Het moet een keer afgelopen met het gezeik over marokanen.
Ze zijn niet allemaal slecht.

Waarschuw beheerder
Ze zijn niet allemaal slecht.

Sommige wel :D
Waarschuw beheerder
donateur
net zoals nederlandse voetbalhooligans doen ?

precies, jij begrijpt 'm !

Waarschuw beheerder
donateur
Daarom wordt het tijd voor een herwaardering van onze Marokkaanse stadsgenoten

Als ze zelf dan ook een herwaardering geven aan ons.
Waarschuw beheerder
Als ze zelf dan ook een herwaardering geven aan ons.

"ZE" bestaat niet... en wie is "ONS"? horen allochtonen daar ook bij?
Waarschuw beheerder
:o

Waarschuw beheerder
Ons is ons en ze is ze en wij zijn wij en ik ben ik
Waarschuw beheerder
donateur
Hoezo spreken ze over goede marokanen?? Een goede Nederlander noem je ook gewoon Nederlander en een slechte een crimineel. :S

Waarschuw beheerder
donateur
ken alleen geen goede marokanen
:no:
en die ik dacht dat het een goede
marokaan was die ik kende
dat was een vriend van mij
maar hij heb van zijn eigen
vrienden gestolen
ja waar ben je dan mee bezig
:no:
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Verander in de teksten van Geert Wilders de term moslim door jood en we zitten zo weer in de jaren dertig.

hahaha, eigenlijk niet om te lachen maar vond het in mijn mening een goede ietswat overdreven vergelijking.. maar moet je eens maar voor de gein doen.
Waarschuw beheerder
en daarom zijn alle marokanen slecht toch omdat jij er 1 kent die van ze vrienden heb gestolen.........
en nee ik heb geen marokaanse vrienden en ze zullen denk ik niet zo snel me vrienden worden ook maar om nou te zeggen dat iemand slecht is omdat ie toevallig marokaan is...... beetje kortzichtig!!

Waarschuw beheerder
Gewoon mensen altijd individueel benaderen en ze ja dan maar uhh de voordeel van twijfel geven.

Ik ben ook welis bestolen, ik ben ook welis kapot geslagen, ik ben ook welis genaait, ik ben ook welis bedreigt, ik ben ook welis voor lul gezet...

en nog veel meer..

door stinkturken, kaaskoppen, kutmarokkanen, niggers, etcetc.
(excuse my language, ben btw zelf turks)

Maar ik zie nog altijd niet als een neger voor bij me loopt... een rat die me wilt naaien of een nederlander die me voor lul wilt zetten of een marokkaan die me wilt bestelen of een andere turk die met z'n homeys mij willen pakken zomaar..

Elk mens krijgt van mij een eerlijke kans en word individueel op aangekeken en niet op wat mensen met dezelfde taal, geloofsovertuiging, kleur of cultuur...

Dan ga je bij voorbaat al gewoon haten en haten is niet goed het kost teveel energie wat zich in je ophoud als negatieve energie. Je hebt er niks aan...

Waarschuw beheerder
Typisch dat de topicopener het woordje "Marokkanen" al verkeerd typt :-)

Waarschuw beheerder
typisch dat alleen mensen zoals Inge en Chris komen kijken.

Waarschuw beheerder
waarmee ik dus bedoel dat de lonsdalers hier wegblijven :) Oh ja of ze kunnen de lap tekst niet aan. *zucht*

Waarschuw beheerder
donateur
Ruudje,ze willen niets positiefs horen ...

Soulja:
hahaha, eigenlijk niet om te lachen maar vond het in mijn mening een goede ietswat overdreven vergelijking.. maar moet je eens maar voor de gein doen.

Overdreven,sinds-of eigenlijk al tijdens Fortuyn-deed ik niets anders.

Daarom vind ik het allemaal zo bedreigend en verschrikkelijk dom.

Ik vind de tekst grandioos!!!!!!!!!!!!:respect:

Waarschuw beheerder
donateur
de marokaan bestaat niet

Klopt het is MaroKKaan

Waarschuw beheerder
scherp opgemerkt mauzz™ :respect:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
wat ies dit dan :(

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
ik hou echt van marokkanen maar heb niet heel je tekst gelezen, leg me even uit wat er staat in het kort [UPC] Ghettomannetje Urkel
laatste aanpassing
Het is het oude liedje, Marokkaanse probleemjongeren bestaan niet. Ze worden simpelweg gecreeërd door de media.

Laat de schrijver van het artikel een keertje rond middennacht met een meisje aan z'n arm over de lijnbaan lopen...
Waarschuw beheerder
Problemen met lezen?

Het ging over "de marokkaan" en niet over "de probleemjongere"
Waarschuw beheerder
wazi's bestaan ook.. maar bestaat "de hollander" ?
Waarschuw beheerder
middernacht?

probeer het maar eens op een vrijdag rond een uurtje of acht!

ALTIJD problemen.
De probleemjongeren maken onderdeel uit van de grotere Markokkaanse gemeenschap en dit is de groep waar de auteur op doelt m.b.t. de onheuse benadering van de Nederlandse media.
De Marokkaanse probleemjongeren maken deel uit van de grotere groep Marokkanen en zijn wel degelijk de groep waar de auteur op doelt m.b.t. de onheuse benadering van de vaderlandse media.

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
of we moeten met alles nederlandse jongeren bejaarden gaan beroven voor dit goede doel, als statement dat dat helemaal niet altdij morakkanen zijn...
Waarschuw beheerder
Bejaarden beroven?

Volgens mij hebben de marrocks hier helemaal geen opa en oma's, anders zullen ze wel 'nadenken' eerdat ze een bejaarde beroven.
Waarschuw beheerder
Nederland is multi-cultureel.. en daar zul je maar mee moeten leren leven.. :)goedschiks of kwaadschiks, Der zijn ook zat allochtonen die GOED zijn.. Het word alleen overdreven door de media.. Als er eens iets gebeurt in nl door een allochtoon, wordt er altijd met nadruk gezegd dat het een allochtoon of een buitenlander is :/ Als de media dat nou eens niet doet, zou het (misschien) wel een stuk beter gaan in de maatschappij hier!!! :jaja:
Waarschuw beheerder
He Smallhout lees eerst ff de tekst die de topicstarter heeft gedropt en geef daar eens een (eerlijke) reactie op.
Ipv zitten te wachten op andermans reply ;)

Hoezo spreken ze over goede marokanen?? Een goede Nederlander noem je ook gewoon Nederlander en een slechte een crimineel

Goed punt! (y)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Nederland is multi-cultureel.... en daar zul je maar mee moeten leren leven.. :jaja:

Waarschuw beheerder
:respect:

Helemaal mee eens.

Waarschuw beheerder
donateur
maar bestaat "de hollander" ?

Ja hoor en die zitten voornamelijk in de zomer op campings in het buitenland ;)

Waarschuw beheerder
kijk je heb 3 soorten buitenlanders.

1. de slechte: die komen alleen maar WW trekken

2. De middelmatige: die proberen NL te worden maar doen niet hard genoeg hun best.

3. De goeie: Die voelen zichzelf NL en werken ook hard voor hun geld en praten perfect NL

Dus nee niet alle buitenlanders zijn slecht.

Waarschuw beheerder
je vergeet er 1
Waarschuw beheerder
Ja hoor en die zitten voornamelijk in de zomer op campings in het buitenland

:(

als ik in de zomer naar Italie ga moet ik altijd uitleggen dat we niet allemaal van die gierige vatsige racisten en pedofielen zijn... de Hollander bestaat niet!!! zeg ik dan,

.. kut-italianen B)
Waarschuw beheerder
ppffff de tering!!!wat een laptekst.ben halverwege afgehaakt,zal wel goed zijn.......

Waarschuw beheerder
Als die niet bestaan dan heeft mn fiets gisteren zelf pootjes gekregen zeker :P

Waarschuw beheerder
Wat Bestaat er nog wel dan

tis altijd wat anders :S

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
wat is dit voor vreemde verhaal
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Amsterdammers kankeren over marokanen.. De helft van de Amsrerdammers is marokaan hahaha :P

Waarschuw beheerder
donateur
is dit forum nu nog open:gaap:

Waarschuw beheerder
donateur
echt slaapverwekkend hoor
mensen weten toch dat de meeste
niet deugen:p
Waarschuw beheerder
hoe weet jij dat nou? de meesten zitten in Marokko

Waarschuw beheerder
donateur
nou zitten er toch zat hier in nederland :p

Waarschuw beheerder
als er geen marokanen waren voor de moord van theo, waarom had je dan wel turken, irakezen, timboektanen en weet ik het veel. dat slaat tog nie aan man.

Case Closed
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
ik ken zelf ook goede marokanen,maar ook slechte,maar dat heb je ook bij de nederlanders en de turken en de irakezen en ga zo maar door.
een beetje kortzichtig om als maar die marokanen te roepen.

een voorbeelt;een vriendin van mij heeft met een marokaan,en het gaat goed,het is niet zo van jij mijn vrouw en jij alles moeten doen voor mij.zoals er in het algemeen gedacht wordt over hun(misschien,corigeer me als ik het fout heb).sterker nog hij doet niet aan elke dag naar een moskee of aan ramadan. of alles wat er met het geloof te maken heeft.het is een hardwerkende jongen,en heeft respect voor de nederlanders,ouderen en voor z'n vriendin.en zelfs hij als buitenlander loopt ie soms te kankeren op de buitenlanders en zeker op de marokaanen.

scheer ze niet allemaal over een kam.
Waarschuw beheerder
als er geen marokanen waren voor de moord van theo, waarom had je dan wel turken, irakezen, timboektanen en weet ik het veel. dat slaat tog nie aan man.

:jaja: Daar zit wel wat in ja :9

Waarschuw beheerder
donateur
de marokkaan bestaat niet

Wat ben je dan :/

Waarschuw beheerder
En zo is het exact! :)
Waarschuw beheerder
nou nou heeeh
de marokkeaan bestaat echt wel hoor!!
Ik heb r zat van tegengekomme vertel mij niks over die mesnen
das eenkultuur heeh
Waarschuw beheerder
donateur
de marokkeaan bestaat echt wel hoor!!

Is dat de tegenwoordige tijd van marokaan?? :D
Waarschuw beheerder
ik ben nog nooit goed gewest in geschiedenis hoor
Waarschuw beheerder
donateur
Tegenwoordige tijd heb ook nix met geschiedenis te maken :D:D

Waarschuw beheerder
de Marokkaan bestaat helemaal niet

helaas ben ik r toch al een paar tegen het lijf gelopen
wel raar :S ik zal wel halucioneren
Waarschuw beheerder
neeeh hea
dat van marokkannen is toch vroeger gebeurd
Waarschuw beheerder
donateur
Ja das waar, en zie de gevolgen nu maar dan weer!!
Waarschuw beheerder
behoorlijk lang
van die marokanen uit marokko is dat he
dan ook nog polen denk ik maarja
Waarschuw beheerder
donateur
maar daar heb je tenminste nog noord en zuidpolen :yes:
Waarschuw beheerder
nou ik heb dar geen vertand van
dar moet je mijn man vragen
Waarschuw beheerder
donateur
je moet ook je man vragen om te typen :D:D

Waarschuw beheerder
donateur
Hoezo fake :x

Waarschuw beheerder
:S

Waarschuw beheerder
donateur
Je reageert in elk topic alleen maar met een of ander smiley, kan je beter niks zeggen :/
Waarschuw beheerder
Dan weer wel en dan weer niet snap er geen hol meer van :/

Waarschuw beheerder
een marrokkaan komt toch uit marokko? en marokko is toch gewoon een land?! dan is het woord marokkaan toch terecht!?!?!?!

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Hoe noem je die "mensen" uit Marokostan dan!?

Waarschuw beheerder
donateur
Hoe noem je mensen zoals jou?

Wazi :yes:

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Hoe noem je mensen zoals jou?

Wazi:jaja:

Hoe noem je mensen zoals jou!? ANTIFA!!!!!!!!!!

Waarschuw beheerder
donateur
Antifa? IK :|

Hahaha vertel nog eens een grap :D
Waarschuw beheerder
bij opsporing verzocht worden ze ook altijd noord afrikaan genoemd:yes:
Waarschuw beheerder
donateur
de grap is dat ie verbannen is :D
Waarschuw beheerder
bij opsporing verzocht worden ze ook altijd noord afrikaan genoemd

Whahaha slim opgemerkt :/

Ze zeggen Noord-afrikaan om dat ze niet weten of het om een egyptenaar, libier, tunesier, algerijn of marokkaan gaat ;)