Partyflock

Forumonderwerp · 750071
11 volgers · 398379x bekeken

Waarschuw beheerder
+14-15
donateur
Geloof jij in god?
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ch3ryl op zaterdag 22 november 2008 om 00:36:
Heeft niet zo'n dwingend gebeuren ook.

Toch is boeddhisme 1 van de meest strikte religies van allemaal...
Het boeddhisme vraagt in vergelijking met het christendom veel meer discipline van je als "volgeling" iig... :)
Ben je iemand die liever de kantjes ervan afloopt (om het zo maar even te noemen) dan is het christendom eigenlijk juist geschikter voor je... :p
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Ch3ryl op zaterdag 22 november 2008 om 00:59:
Voor zo ver ik weet mag boeddhisme geen godsdienst genoemd worden.

Dat is de reden dat ik het tussen aanhalingstekens zette. De aandacht is niet op God gericht maar op zichzelf, omdat men weet dat God in iedereen zit.
Het Christendom is inderdaad het toonbeeld van hoe het niet moet zijn, Jezus zelf zou zich omdraaien in zijn graf. Maar in de tradities waarop het uiteindelijk gebaseerd is, vind je vrijwel dezelfde gedachtengang als in het boeddhisme.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 22 november 2008 om 00:55:
Wat maakt het uit voor jou leven?

Het is de ultieme vraag. Ik houd me liever met diepgaande vraagstukken bezig dan met voetbaluitslagen of SBS6-gezeur. Daarnaast vind ik het idee dat ik God ben best wel cool.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ch3ryl op zaterdag 22 november 2008 om 00:34:
Pffff ik zal het voor jou even in Jip en Janneke taal uitleggen:

Dat z'n geschapen wezentjes 'm alleen aanbidden als ze het moeilijk hebben? > Dat zég ik helemaal niet. Ik zeg dat ze idd bidden als ze het moeilijk hebben, maar het gaat om het stukje erná > mensen beweren kracht te ervaren dóór God terwijl ik denk dat mensen die kracht uit zichzelf halen.

Ja idd, echt een aanwinst voor de wetenschap deze verklaring van je > Ook dít heb ik helemaal niet beweerd. Je doet wel zo'n achterlijke smiley erbij maar die is volgens mij meer bij jezelf van toepassing aangezien jij niks snapt en niet leest! Ik heb niet gezegd dat mijn uitspraken een aanwinst zijn, ik heb gereageerd op een reactie van Xeno of Muskiet waarin hun vertellen dat mensen vroeger geen wetenschap kende en dus al het voor hun onmogelijke afschoven op een God. Dus jou interpetatie slaat he-le-maal nergens op.

En daarnaast zeg ik nog duidelijk onderaan mijn bericht dat het mijn mening is, dus dat 'uitsluiten' slaat ook wéér nergens op... Pff lees voortaan ff 2 of 3 keer voordat je zulke reactie's neer zet!! :S:S:S

Sjezus, rustig maar... was niet lullig bedoeld ofzo hoor. Als het zo klonk sorry dan (lekkere binnenkomer met m'n nieuwe profiel :lol: )

Maar goed:

Ik zeg dat ze idd bidden als ze het moeilijk hebben, maar het gaat om het stukje erná > mensen beweren kracht te ervaren dóór God terwijl ik denk dat mensen die kracht uit zichzelf halen.

Daar zou je best eens gelijk in kunnen hebben dat ze die kracht uit zichzelf halen. Het zou ook zo kunnen zijn dat er toch een soort kracht is die wordt aangesproken wanneer men bidt. Het zou beide kunnen in principe.

En daarnaast zeg ik nog duidelijk onderaan mijn bericht dat het mijn mening is, dus dat 'uitsluiten' slaat ook wéér nergens op

Wat jij doet is eerder ergens een standpunt over innemen. En daarover kan gediscussieerd worden toch?
Je moet niet alles meteen zo persoonlijk nemen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 22 november 2008 om 01:20:
Wat jij doet is eerder ergens een standpunt over innemen. En daarover kan gediscussieerd worden toch?
Je moet niet alles meteen zo persoonlijk nemen.

Jou reactie kwam inderdaad een beetje lullig over vandaar ;) Haha

Waarschuw beheerder
hoi :bye:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ch3ryl op zaterdag 22 november 2008 om 00:59:
maar ook omdat het boeddhisme als 'motto' heeft dat je moet gebruiken wat je toepasselijk vind voor je zelf, maar dat je de rest niet moet geloven.

Nee...zo zit het juist niet... :)
Het vraagt van je om alles los te laten...en dat is zelfs inclusief concepten en ideeen...
Simpelweg omdat er zoveel dingen zijn die men alszijnde vanzelfsprekend acht...wat een vorm van conditionering is...
Zomaar iets van iemand aannemen valt daar natuurlijk ook onder en vandaar dat Boeddha zei dat je niks van wat hij zegt (zomaar) voor waar moet aannemen... ;)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
So TYHARO en Multidimen­sional Infinity, jullie weten er aardig wat van! ;) Ik met m'n 'boeddhisme voor dummies' hou me dan maar even op afstand haha :X

Waarschuw beheerder
Boeddisme is idd echt zo'n pad van transformatie volgen. Erg moeilijk pad juist. Snap wel waarom het zo'n populair imago heeft hier, is ook wel terecht. Maar men moet niet denken dat het alleen maar een beetje mediteren, geloven in reïncarnatie en de krant lezen is. :d
Wel boeiend verder. Zeker een krachtig pad denk ik.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op zaterdag 22 november 2008 om 01:27:
Nee...zo zit het juist niet...

Dan ben ik niet goed ingelicht ;) Ik dacht dat je de leren van Boedhha niet allemaal als van waar hoefde aan te zien, zoals dat wel bij de bijbel lijkt te moeten, en dat je dus kan gebruiken wat je logisch vind en anders niet.. Maar zo zit de vork dus niet in de steel??
Waarschuw beheerder
Je moet ook niet alles wat hij zegt zomaar voor waar aannemen...dat klopt verder... O:)

Laat ik het zo uitleggen...de meeste mensen in het westen vinden boeddhisme wel ok omdat ze het idee hebben dat boeddhisme niks op hun drankgebruik of hun seksleven (bijvoorbeeld...maar wel vooral die 2 denk ik zo ghehe) aan te merken heeft... :p
Maar daar zegt het boeddhisme eigenlijk wel wat over...de "gij zult niet ..." attitude/toon ontbreekt enkel...en dat komt op westerlingen (blijkbaar) over als "joehoe...we mogen alles doen wat we willen"... :p

Waarschuw beheerder
hmm..

Ik ben meer een voorstander van het godsbeeld wat Spinoza schetst. God als de naturende natuur. Een allesomvattend bewustzijn wat van zichzelf niet bewust is, ontwaakt uit licht en na verloop van tijd zich weer verhult achter sluiers van duisternis. Wanneer het licht er is en de grote adem uitgeblazen wordt manifesteert de kosmos zich in de zichtbare dingen zoals de planeten, kometen, hemellichamen en sterren. Als we al over een 'god' praten, kijk dan eens kritisch naar de natuur. De wisseling van dag en nacht, donker en licht, fijne en barre tijden, liefde en kwaad, kracht en zwakte. De dualiteit, maar onvermijdelijk, beide krachten houden elkaar in balans, en werken zich uit in de gehele natuur. Op de mensen, de dieren en de planten.

Met als de grootste heerser onze zon. Wanneer deze terugkeert geeft het de planten, de dieren en de mensen, warmte, veiligheid, voedsel, vruchtbaarheid en licht. Het doet alles groeien en doet ziektes verdwijnen.
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Coming soon op zaterdag 22 november 2008 om 01:19:
Daarnaast vind ik het idee dat ik God ben best wel cool.

Toch gaat het mij te ver om dat te stellen..."I am a co-creator" neem ik al genoegen mee... :p

Waarschuw beheerder
ga slapen joh, er is een veel belangrijkere activiteit dan discussieren over god. wel 361pagina lang

Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op zaterdag 22 november 2008 om 01:52:
Laat ik het zo uitleggen...de meeste mensen in het westen vinden boeddhisme wel ok omdat ze het idee hebben dat boeddhisme niks op hun drankgebruik of hun seksleven (bijvoorbeeld...maar wel vooral die 2 denk ik zo ghehe) aan te merken heeft... :p
Maar daar zegt het boeddhisme eigenlijk wel wat over...de "gij zult niet ..." attitude/toon ontbreekt enkel...en dat komt op westerlingen (blijkbaar) over als "joehoe...we mogen alles doen wat we willen"... :p

:lol:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op zaterdag 22 november 2008 om 02:05:
ga slapen joh, er is een veel belangrijkere activiteit dan discussieren over god. wel 361pagina lang

:bye:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 22 november 2008 om 02:06:
:bye:

was meer een gebiedende wijs dan een opmerking vanuit eigenbelang

Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op zaterdag 22 november 2008 om 02:09:
was meer een gebiedende wijs dan een opmerking vanuit eigenbelang

Ow hehe, nu vatte ik jouw opmerking verkeerd. We staan quitte.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 22 november 2008 om 02:10:
Ow hehe, nu vatte ik jouw opmerking verkeerd. We staan quitte

whaha quitte? hoezo wat was jouw eerste punt dan?:O

Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op zaterdag 22 november 2008 om 01:56:
Uitspraak van Multidimensional Infinity op zaterdag 22 november 2008 om 01:19:
Daarnaast vind ik het idee dat ik God ben best wel cool.

Jezelf God noemen getuigt van extreem narcisme en hoogmoed. Uiteraard zijn wij een deel van de in totaal uitgekristalliseerde materiele creatie in de stof. Wij hebben de geest en de vorm, maar een plant evenals een insect heeft dat ook. Maar wij zijn ontwikkeld maar toch zijn wij niets vergeleken met een hemellichaam in de kosmos. Wij zijn als de druppel in de oceaan. Waar God de oceaan is (de som van de totalen der kosmos en de dingen) en wij mensen slechts een druppel.
Waarschuw beheerder
Hij dacht dat je slapen belangrijker vond dan discussieren over God...dus...weltrusten dan... :p

Waarschuw beheerder
Uitspraak van TYHARO op zaterdag 22 november 2008 om 02:19:
Hij dacht dat je slapen belangrijker vond dan discussieren over God...dus...weltrusten dan... :p

ja na in drie pagina's geparticipeerd te hebben ben ik t wel een beetje zat. het is een discussie die nooit zal eindigen totdat we allemaal de pijp uitgaan denk ik. ik ga nog lang nie slapen ik ben wel moe maar ik ga eerst ff kanen ik heb al zolang niks gegeten en ik ben net uitgweest. maar thx jij ook weltrusten voor wanneer dat ooit gaat gebeuren:P ik lees de rest van de oeverloze lange teksten later wel :O

Waarschuw beheerder
Uitspraak van * Sabrina Amsterdam * op zaterdag 22 november 2008 om 02:18:
Beautyyyy!!!

Wat doe jij nog op??

uitgeweest, maar de meijes wilden vroeg naar huis want ze moesten vroeg werken. 07.00 ging de wekker:P ik ken iets langer uitslapen dus dat is neit zo erg :D

Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op zaterdag 22 november 2008 om 02:10:
whaha quitte? hoezo wat was jouw eerste punt dan?:O

Laat maar :smoke:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op zaterdag 22 november 2008 om 02:21:
maar thx jij ook weltrusten voor wanneer dat ooit gaat gebeuren

Geen idee...kan nog wel ff duren... :p
Dus dan maar alvast bedankt... 8)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 22 november 2008 om 02:26:
Laat maar :smoke:

owkeej goed idee want t was nl. 1-0 :P

Uitspraak van TYHARO op zaterdag 22 november 2008 om 02:27:
Dus dan maar alvast bedankt... 8)

graag gedaan hoor mannetje:D
Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op zaterdag 22 november 2008 om 02:22:
uitgeweest, maar de meijes wilden vroeg naar huis want ze moesten vroeg werken. 07.00 ging de wekker:P ik ken iets langer uitslapen dus dat is neit zo erg :D

Oke oke was t wel leuk??:9 haha oke beter;) moet je ook werke morge?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op zaterdag 22 november 2008 om 02:27:
graag gedaan hoor mannetje:D

het is een vrouwtje
Uitspraak van inactief op zaterdag 22 november 2008 om 02:27:
owkeej goed idee want t was nl. 1-0 :P

Door een penalty zeker?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van * Sabrina Amsterdam * op zaterdag 22 november 2008 om 02:30:
Oke oke was t wel leuk??:9 haha oke beter;) moet je ook werke morge?

was zeker leuk alleen te vroeg morgen veel werken in me huis, verbouwing, studeren en sporten :O veel te doen!!!! jij??

Waarschuw beheerder
Dit soort burgerlijke gesprekken kunnen beter per pb gaan toch? :P

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 22 november 2008 om 02:34:
Dit soort burgerlijke gesprekken kunnen beter per pb gaan toch? :P

dat kan :jaja: maar geen zin in

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 22 november 2008 om 02:31:
het is een vrouwtje

sorry ik ken nl. iemand die heet thjardo en das een man.

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 22 november 2008 om 02:31:
Door een penalty zeker?

niet zo neerbuigend he jij maakte een foutje nie ik:o

Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op zaterdag 22 november 2008 om 02:36:
niet zo neerbuigend he jij maakte een foutje nie ik:o

Ik kon de 1-0 me niet herinneren, dus nam voor het gemak maar aan dat het een hele vluchtige penalty was geweest dan %)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op zaterdag 22 november 2008 om 02:32:
was zeker leuk alleen te vroeg morgen veel werken in me huis, verbouwing, studeren en sporten :O veel te doen!!!! jij??

ja schiet het al een beetje oppp???:P

uhm na ben nu bij tam (nichie van dave) blijf hier tot morge avond daarna lekker brakke:9

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 22 november 2008 om 02:38:
Ik kon de 1-0 me niet herinneren, dus nam voor het gemak maar aan dat het een hele vluchtige penalty was geweest dan %)

whatever:P

Uitspraak van * Sabrina Amsterdam * op zaterdag 22 november 2008 om 02:41:
uhm na ben nu bij tam (nichie van dave) blijf hier tot morge avond daarna lekker brakke:9

ja tam ken ik wel tog ben ik wel es bij geweest. ist daar gezellig dan? sprak dave pas nog. doe iedreen daar ma de groetjes en doe tam de groetjse van kim wheheheh:P
Waarschuw beheerder
Uitspraak van inactief op zaterdag 22 november 2008 om 02:44:
ja tam ken ik wel tog ben ik wel es bij geweest. ist daar gezellig dan? sprak dave pas nog. doe iedreen daar ma de groetjes en doe tam de groetjse van kim wheheheh:P

De groetjes van Kim??? welke kim???

Waarschuw beheerder
Uitspraak van * Sabrina Amsterdam * op zaterdag 22 november 2008 om 02:48:
De groetjes van Kim??? welke kim???

de grote vriendin :P naja lama is lang verhaal

Uitspraak van verwijderd op zaterdag 22 november 2008 om 03:07:
Holland

grappig:D
Waarschuw beheerder
Geloof Niet in god , er zal vast wel iets of wat wezen na het leven maar geloven nee!

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 22 november 2008 om 00:25:
Nee, maar dat is meer omdat het wel of niet bestaan van een God niet terzake doet

Uiteindelijk zullen we het toch niet weten en het draait erom wat wij hier op aarde uitspoken
Wat dat betreft kan ik me meer vinden in het boedhisme. Maar ik moet zeggen, als ik sommige prachtige plekken op de wereld zie denk ik toch dat er meer achter moet zitten

Het boeddhisme vind ikzelf ook enorm boeiend :)
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Coming soon op zaterdag 22 november 2008 om 00:50:
Uitspraak van Jevedebe op zaterdag 22 november 2008 om 00:25:
omdat het wel of niet bestaan van een God niet terzake doet

In dit topic wel, sinds het topic "Bestaat God?" gesloten is en we hier dus over meerdere kwesties discussiëren.

Boeddhisme is de meest realistische "godsdienst" omdat het luid en duidelijk stelt dat de materiële wereld een illusie is, evenals alle goden met kleine g. Er wordt wel degelijk geloofd in een hoger iets:

hulde aan het goddelijke waarheidslichaam,
het onbegrijpelijke, onbegrensde licht;
... de drie lichamen*, hulde.

* 1. dharma-kaya: het goddelijke waarheidslichaam, het ongeschapene, ongevormde.
2. sambhoga-kaya: het nakomelingschap, beperking van het onbeperkte, symbool van al wat wijs, barmhartigen liefdevol is.
3. nirmana-kaya: verdichting en splitsing van het Ene tot vele lichamen. de goddelijke incarnaties onder de bewuste wezens gedurende het leven op aarde.

Bron: het Tibetaanse Dodenboek, +/- 750 AD.

:respect:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 22 november 2008 om 01:32:
Boeddisme is idd echt zo'n pad van transformatie volgen. Erg moeilijk pad juist. Snap wel waarom het zo'n populair imago heeft hier, is ook wel terecht. Maar men moet niet denken dat het alleen maar een beetje mediteren, geloven in reïncarnatie en de krant lezen is.
Wel boeiend verder. Zeker een krachtig pad denk ik.

Klopt, boeddhisme zie ik als een levensstijl aangezien je enorm veel dingen over boord gooit, je tranformeert je als het ware..
Welkom terug op flock trouwens :)
laatste aanpassing
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 22 november 2008 om 02:19:
Jezelf God noemen getuigt van extreem narcisme en hoogmoed.

Niet als iedereen God is, dat getuigt van extreem respect en nederigheid.
een plant evenals een insect heeft dat ook.

Ja en steen misschien ook wel.
wij zijn ontwikkeld maar toch zijn wij niets vergeleken met een hemellichaam in de kosmos.

Dat is maar hoe je het bekijkt, in formaat stellen we niets voor maar wij bestaan wel uit triljarden cellen met ieder een eigen functie. Een gemiddeld hemellichaam is niet meer dan een redelijk homogene klomp gas of steen. Daarentegen zijn wij wel afhankelijk van die klompen.
Maar dat doet er niet toe. Ik weet niet of ik het godsbeeld van Spinoza goed begrijp, maar dat van mij bestaat uit één Bewustzijn dat ervoor koos om zichzelf in dualiteit te beleven. In dat opzicht is alles dat bestaat God.