Partyflock

Forumonderwerp · 750071
11 volgers · 398322x bekeken

Waarschuw beheerder
+14-15
donateur
Geloof jij in god?
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Ja Multi, ik zet ze ook op negeer. Dit heeft geen zin zo. :) Het zou mooi zijn als anderen hen ook op negeer zetten zodat we gewoon verder kunnen gaan over onderwerpen die er toe doen (Y)

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Zo, dit topic is weer zuiver voor me B)

Waarschuw beheerder
nou blijf dan lekker geloven is sprookjes:S hoezo plaat voor de kop :frusty:

zielig :aai:
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Coming soon op vrijdag 21 november 2008 om 17:25:
Klopt, maar is er ook een model voor de oerknal zelf? Hoe kwam al die materie in één punt?

Daar zullen we nooit achter komen...
Ook de Aarde kent honderden variabelen die het leven mogelijk maken en in stand houden. Je noemt zelf al de afwijking van de aardas van 23 1/2 graden en de atmosfeer, verder zijn er bijvoorbeeld de afstand Zon-Aarde, de afstand Aarde-Maan en de omlooptijd. De geringste afwijking in die variabelen en de Aarde is onleefbaar. Willekeur? Ik denk het niet.

Met het grote aantal planeten dat er is is het niet raar dat er eentje precies de variabelen heeft dat ie leefbaar is. Dat het wel een heel toevallige samenloop van omstandigheden is hoe het gekomen is dat we hier nu leven is geen argument voor dat er een idee achter zit.
Dat is vergelijkbaar met de loterij winnen en achteraf zeggen dat die kans zo klein is dat je het won dat het wel door een hogere macht gebeurd moet zijn. Terwijl als je een loterij doet en er doen miljoenen mensen mee, er altijd eentje de hoofdprijs zal winnen.

Overigens jammer dat er zo weinig met goede argumenten gediscussieerd wordt hier. Dat je fundamentele verschillen in denkwijze hebt en het soms frustrerend kan zijn om met mensen die fundamenteel anders denken te discussieren hoeft nog niet te betekenen dat je dan maar met drogredenen moet gaan komen of met argumenten moet komen die net zo dogmatisch zijn als de denkbeelden van de discussiepartner. Ga dan gewoon niet in discussie als je de moeite er niet voor wilt nemen.
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van Matthijs op vrijdag 21 november 2008 om 18:42:
Overigens jammer dat er zo weinig met goede argumenten gediscussieerd wordt hier.

er zijn argumenten en artikelen genoeg gedropped hier maar als men niet het geduld of de intentie heeft om te kijken of te luisteren word het moeilijk om te discussieren....

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 21 november 2008 om 18:31:
nou blijf dan lekker geloven is sprookjes hoezo plaat voor de kop

zielig

Moet jij nodig zeggen..
Ik hoop van harte dat jij een BDE of een uittreding meemaakt, mischien dat je dan een andere kijk erop krijgt en je niet zo bekrompen opstelt..
Als er niet zoiets als een bewustzijn bestaat dan zou bewusteloosheid ook niet bestaan.
Hersenen sturen niet zomaar dingen aan, daar moet een aanleiding voor zijn, dit doet namelijk het bewustzijn.
Ook vind ik het nogal bekrompen en egoistisch om te denken dat wij de enige levensvormen zouden zijn in het heelal aangezien het heelal inmens groot is. Zo groot zelfs dat niemand weet waar het eindigd.
Om nog even terug te komen op het BDE ( jaja, ik raak er maar niet over uitgepraat, het onderwerp boeit me zo enorm), die mensen die een BDE hebben meegemaakt en het vertellen in die filmpjes vertellen het met zo'n enorme overtuiging en met zo'n emotie dat dit niet gespeeld kan zijn.

@ muskiet, ik heb ook zo mijn principes en sta voor vele dingen open. Als je zo zeker van je zaak bent zou je dat filmpje gewoon kijken zonder dat je visie in gevaar komt omdat je dan zeker was van je visie.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van SuburbanKnight op vrijdag 21 november 2008 om 17:25:
praat liever over jezelf, en geloof liever de sprookjes die ze je op school vertellen dan..(y) lol met z'n brainwash..zelf geen onderzoek gedaan maar een mening vormen kan ie wel, een totaal onlogische mening dat wel maarja.. :respect:..adieu:bye:

Weer een gevolg van dat hij geen antwoord kan geven op onze bewijzen.
Daarbij leer eens terug lezen:looser: wij hebben al bewijs geleverd, dat jij het niet aanneemt is jou probleem.

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 21 november 2008 om 17:35:
geloven in een god of sinterklaas, geen verschil, dus dom (Y)

Jij snapt het niet, het is namelijk zo. Er bestaat geen god.
Wie er wel bestond was de turk sint nicolaas, ofwel sinterklaas.

Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 21 november 2008 om 17:52:
zetten zodat we gewoon verder kunnen gaan over onderwerpen die er toe doen (Y)

stelletje lafaards , onderwerpen die er toe doen , zijn jullie sprookjes en onwaarheden...
Hahahahahahahahahaa ik lig me toch in een deuk.....Wij Xeno weten wel beter........

Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 21 november 2008 om 17:54:
Zo, dit topic is weer zuiver voor me B)

:s laffe man.. Je kunt niet tegen ons in.

Daar zullen we nooit achter komen...

Echt wel, wel degelijk......komen we daar achter. de mensen zijn slimmer dan god zelve..

Overigens jammer dat er zo weinig met goede argumenten gediscussieerd wordt hier. Dat je fundamentele verschillen in denkwijze hebt en het soms frustrerend kan zijn om met mensen die fundamenteel anders denken te discussieren hoeft nog niet te betekenen dat je dan maar met drogredenen moet gaan komen of met argumenten moet komen die net zo dogmatisch zijn als de denkbeelden van de discussiepartner. Ga dan gewoon niet in discussie als je de moeite er niet voor wilt nemen.

Weer een brainwash.;.....

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 21 november 2008 om 18:49:
Ik hoop van harte dat jij een BDE of een uittreding meemaakt, mischien dat je dan een andere kijk erop krijgt en je niet zo bekrompen opstelt..

brainwash, je vervalt in herhaling.....

ik raak er maar niet over uitgepraat, het onderwerp boeit me zo enorm), die mensen die een BDE hebben meegemaakt en het vertellen in die filmpjes vertellen het met zo'n enorme overtuiging en met zo'n emotie dat dit niet gespeeld kan zijn.

dat heet psychisch in de war zijn...daar kun je profs voor inschakelen......

@ muskiet, ik heb ook zo mijn principes en sta voor vele dingen open. Als je zo zeker van je zaak bent zou je dat filmpje gewoon kijken zonder dat je visie in gevaar komt omdat je dan zeker was van je visie.

Mijn visie komt niet in gevaar.... Met of zonder filmpje. Ik heb bewijs, ik ben het bewijs dat er geen god of goden bestaan, in de praktijk onmogelijk, theorie is iets wat geen werkelijkheid is en dus in principe wel kan, maar onmogelijk is............

Uitspraak van SuburbanKnight op vrijdag 21 november 2008 om 18:49:
er zijn argumenten en artikelen genoeg gedropped hier maar als men niet het geduld of de intentie heeft om te kijken of te luisteren word het moeilijk om te discussiëren....

Moet jij zeggen, je negeert onze waarheden, bewijzen, dat maakt onmogelijk om met je te discussie te voeren, gezien jullie alleen het positieve willen belichten...........
Wij komen met tegen argumenten, die worden volledig genegeerd......

Waarschuw beheerder
Ik hoop van harte dat jij een BDE of een uittreding meemaakt,

ik zal misschien ooit zoiets meemaken, maar dat zijn geen bde of uittreding, doordat je in coma raakt, maakt je lichaam een stof aan of er mindert iets, kortom hallucinaties, wederom je hersenen.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Ook vind ik het nogal bekrompen en egoistisch om te denken dat wij de enige levensvormen zouden zijn in het heelal aangezien het heelal inmens groot is. Zo groot zelfs dat niemand weet waar het eindigd.

wij zijn gewoon het begin, de virus mens, ooit gaan we koloniseren en zullen we alles gaan bewonen, andere atmosferen anderen mensachtigen, de aliens moeten nog gemaakt worden:P

het gaat net zo lang door dat de mens het gehele universum vervuild en vernietigd.

de virus mens is niet zo belangrijk als jij graag wilt doen geloven.

geen mensheid zou het beste voor alles in het universum zijn.

Waarschuw beheerder
Second Life bedoel je?

Waarschuw beheerder
?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 21 november 2008 om 19:06:
ik zal misschien ooit zoiets meemaken, maar dat zijn geen bde of uittreding, doordat je in coma raakt, maakt je lichaam een stof aan of er mindert iets, kortom hallucinaties, wederom je hersenen.

Hallucinaties? Dus hallucinaties maken het dat iemand perfect kan verwoorden wat er ook daadwerkelijk heeft plaats gevonden terwijl hij of zij in coma was? Dat ze precies weten wie wat heeft gedaan terwijl hij of zij in coma was? Wie welke handelingen heeft uitgevoerd? DatDaar geloof ik dus niks van.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 21 november 2008 om 19:08:
wij zijn gewoon het begin, de virus mens, ooit gaan we koloniseren en zullen we alles gaan bewonen, andere atmosferen anderen mensachtigen, de aliens moeten nog gemaakt worden

het gaat net zo lang door dat de mens het gehele universum vervuild en vernietigd.

de virus mens is niet zo belangrijk als jij graag wilt doen geloven.

geen mensheid zou het beste voor alles in het universum zijn.

Al is het maar een miniscule levensvorm, dit wordt ook aangemerkt als alienzijnde. En de kans dat dat bestaat is zeer zeker aanwezig.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 21 november 2008 om 19:16:
?

tweede leven......

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Hoor ik daar een paar lama's schijten? :d

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 21 november 2008 om 17:30:
Alleen het voelt zo zinloos om nog iets tegen je te zeggen, wetende dat je óf zit te kloten, of een onwijze plaat voor je kop hebt, waar niet doorheen te komen is. Beetje zinloos dus.

Verrassend dat je spiegel nog niet geknapt is.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 21 november 2008 om 19:29:
Hoor ik daar een paar lama's schijten? :d

Nou dan gaat je dolby surround wel erg hard .....hemelsbreed dan:p.......
Kijk jij dat ook altijd, de lama's, ik zie een reïncarnatie van jou.....

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Oh, ik zie het woord hallucinatie vallen hihi

Hallucinaties zijn toch beelden die niet zijn te herleiden tot de werkelijkheid? Hmmm, wel vreemd dan dat BDE-ers controleerbare waarnemingen hebben gedaan die volledig overeenkwamen met de werkelijkheid. :)

Ach en zo kun je nog ontelbaar voorbeelden noemen waarmee je die 2 hansjes worst dik onder te tafel kunt lullen. En dat weten ze volgens mij zelf ook prima. Ze hebben maar één doel en dat is ons laten happen op hun hun bullshit. En als ze dat niet doen zijn ze het alsnog niet waard om er nog moeite in te steken.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 21 november 2008 om 19:28:
tweede leven......

een ieder heeft maar 1 leven, ik snap je vraag niet.

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 21 november 2008 om 19:34:
Ze hebben maar één doel en dat is ons laten happen op hun hun bullshit.

Klets toch niet uit je nek.... Weer brainwash negeer je de rest van de tekst....
Teveel moeite om de echte waarheid onder ogen te zien.....

Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 21 november 2008 om 19:34:
En als ze dat niet doen zijn ze het alsnog niet waard om er nog moeite in te steken.

BRAINWASH...weet je wat het is.......v.02... jullie zijn niet de moeite waard.
De onzin die je probeert tegen ons te keren, is zinloos, omdat je niet durft toe te geven dat wij gelijk hebben......Kortom negeer je onze bewijzen........

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 21 november 2008 om 19:34:
een ieder heeft maar 1 leven, ik snap je vraag niet.

Ken je het programma niet. Second Life....

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 21 november 2008 om 19:40:
Jongens, alsjeblieft... hier hebben jullie het wetenschappelijke bewijs voor bewustzijn buiten het lichaam om. Het onderzoek: http://profezie3m.altervista.org/archivio/TheLancet_NDE.htm

Zo en nu braaf oogjes open, maar snaveltjes dicht. :bye:

Is het SFW? of NSFW?

Waarschuw beheerder
Kun je het ff vertalen.?

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Krijg ff lekker wat... je gaat er maar moeite voor doen. Of ga het boek maar lezen, daar staat ie volledig Nederlands in :bye:
Waarschuw beheerder
Ik vind persoonlijk dat je een energie of wat dan ook niet de naam god kan opplakken, god is vind ik meer een associatie met geloven, religie... Vind het niet positief klinken, ik zou het anders noemen.Mijn mening natuurlijk;)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 21 november 2008 om 19:38:
Ken je het programma niet. Second Life....

ik ben al 5 geweest ik speel geen spelletjes....

Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 21 november 2008 om 19:40:
Jongens, alsjeblieft... hier hebben jullie het wetenschappelijke bewijs voor bewustzijn buiten het lichaam om.

er bestaan geen bewijzen, alleen mensen die denken dat het waar is...

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Eibhlin op vrijdag 21 november 2008 om 20:41:
Ik vind persoonlijk dat je een energie of wat dan ook niet de naam god kan opplakken, god is vind ik meer een associatie met geloven, religie... Vind het niet positief klinken, ik zou het anders noemen.Mijn mening natuurlijk;)

Het is ook maar een woord in principe. Wel een beetje een beladen woord ja. Zelf sprak ook altijd liever van "de Bron" of "The Force". Maar de laatste gebruik ik zelf ook de term 'God". Maar ach, het is slechts een woord...
Waarschuw beheerder
Als iets nog niet wetenschappelijk is bewezen dan praat je toch over geloven???

Dat er een god bestaat is nooit aangetoond...Daarom geloven wij mensen ook!

...Dat is nou geloof...

Het is toch mooi dat ieder voor zich ergens in kan/wilt geloven???

Veel mensen vinden hun normen/waarden, troost, steun en liefde in.

Laat ieder persoon in hun eigen waarde en leef je eigen leven!!!!
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 21 november 2008 om 20:53:
Maar ach, het is slechts een woord...

ja maar als je zegt dat je gelooft in god gaat men ervan uit dat je een religie volgt en gelooft dat er een almachtige figuur is dat op ons neerkijkt, terwijl het er mijlen ver vandaan zit
Waarschuw beheerder
Ik kan me goed vinden in 'Xeno' en 'Muskiet'. Ik vind het niet eens zo'n gek verhaal, dat mensen vroeger geen wetenschap hadden en dus alles op een geloof en een god gooide. Ook denk ik dat mensen bang zijn om dood te gaan en dus God bij de hand houden om zo in de veronderstelling te blijven dat ze in de hemel komen. Hetzelfde verhaal met bidden, hoe vaak je mensen wel niet hoort zeggen dat ze beden om kracht en die kracht ook voelde... Waarom komt die kracht na een gebed altijd maar uit God en niet gewoon uit jezelf, nadat je tijdens het bidden alles voor jezelf op een rijtje hebt gezet? En hoe makkelijk is het niet om alles op een God te kunnen schuiven??

Daarnaast vind ik sommige verhalen uit de bijbel zo raar en gek, dat ik er niet eens in wíl geloven. Dit is verder mijn idee, dus begin niet over mensen in hun waarde laten want ik geef gewoon mijn mening.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
(permanent verbannen)
Uitspraak van Eibhlin op vrijdag 21 november 2008 om 21:14:
ja maar als je zegt dat je gelooft in god gaat men ervan uit dat je een religie volgt en gelooft dat er een almachtige figuur is dat op ons neerkijkt, terwijl het er mijlen ver vandaan zit

Ja dat klopt. Ik moet m'n woordkeuze maar weer gaan veranderen idd. :P
Waarschuw beheerder
Uitspraak van permanent verbannen op vrijdag 21 november 2008 om 21:34:
Ja dat klopt. Ik moet m'n woordkeuze maar weer gaan veranderen idd.

Ik weet het;) ben zo slim :lol: als ze het mij vragen krijgen ze een volledig verhaal:), ik weet niet echt hoe je het kan noemen. Zal er eens over denken :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 21 november 2008 om 20:46:
ik ben al 5 geweest ik speel geen spelletjes....

zelfs jezus speelt het:lol:

Waarschuw beheerder
Xeno we hebben mensen die het met ons eens zijn:respect:

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ch3ryl op vrijdag 21 november 2008 om 21:21:
. Dit is verder mijn idee, dus begin niet over mensen in hun waarde laten want ik geef gewoon mijn mening.

Je hebt het goed onderbouwd:), dat houd in dat wij trots mogen zijn:D

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 21 november 2008 om 22:05:
Xeno we hebben mensen die het met ons eens zijn

er zijn heus wel meer mensen zoals jij en mij die gewoon nadenken, en weten dat een verzonnen iets niet kan bestaan :)

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 21 november 2008 om 22:19:
er zijn heus wel meer mensen zoals jij en mij die gewoon nadenken, en weten dat een verzonnen iets niet kan bestaan :)

dan hoop ik dat die zich nog melden:D

Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op vrijdag 21 november 2008 om 22:19:
er zijn heus wel meer mensen zoals jij en mij die gewoon nadenken, en weten dat een verzonnen iets niet kan bestaan

Heey ik geloof ook niet in fictie hoor.. ik weet dat God er voor mij is(nou spreek ik dus voor mijzelf he.) En kom niet met hoe weet je dat.. Blader maar ff lekker terug...

Uitspraak van verwijderd op vrijdag 21 november 2008 om 22:20:
dan hoop ik dat die zich nog melden

Dan kun jij niet goed lezen of wel?

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ch3ryl op vrijdag 21 november 2008 om 21:21:
Ik kan me goed vinden in 'Xeno' en 'Muskiet'. Ik vind het niet eens zo'n gek verhaal, dat mensen vroeger geen wetenschap hadden en dus alles op een geloof en een god gooide. Ook denk ik dat mensen bang zijn om dood te gaan en dus God bij de hand houden om zo in de veronderstelling te blijven dat ze in de hemel komen. Hetzelfde verhaal met bidden, hoe vaak je mensen wel niet hoort zeggen dat ze beden om kracht en die kracht ook voelde... Waarom komt die kracht na een gebed altijd maar uit God en niet gewoon uit jezelf, nadat je tijdens het bidden alles voor jezelf op een rijtje hebt gezet? En hoe makkelijk is het niet om alles op een God te kunnen schuiven??

Dus dát sluit het bestaan van een God uit? Dat z'n geschapen wezentjes 'm alleen aanbidden als ze het moeilijk hebben? %) Ja idd, echt een aanwinst voor de wetenschap deze verklaring van je. :P
Nee sorry, dat slaat naar mijn idee nergens op. Dat zegt meer over de mensen dan over het wel of niet bestaan van God. Het zegt enkel iets over het geloof in God. Maar geloof bepaalt niet of die bestaat.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Nee, maar dat is meer omdat het wel of niet bestaan van een God niet terzake doet :)

Uiteindelijk zullen we het toch niet weten en het draait erom wat wij hier op aarde uitspoken ;)
Wat dat betreft kan ik me meer vinden in het boedhisme. Maar ik moet zeggen, als ik sommige prachtige plekken op de wereld zie denk ik toch dat er meer achter moet zitten :)
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 22 november 2008 om 00:08:
Dus dát sluit het bestaan van een God uit? Dat z'n geschapen wezentjes 'm alleen aanbidden als ze het moeilijk hebben? Ja idd, echt een aanwinst voor de wetenschap deze verklaring van je.
Nee sorry, dat slaat naar mijn idee nergens op. Dat zegt meer over de mensen dan over het wel of niet bestaan van God. Het zegt enkel iets over het geloof in God. Maar geloof bepaalt niet of die bestaat.

Pffff ik zal het voor jou even in Jip en Janneke taal uitleggen:

Dat z'n geschapen wezentjes 'm alleen aanbidden als ze het moeilijk hebben? > Dat zég ik helemaal niet. Ik zeg dat ze idd bidden als ze het moeilijk hebben, maar het gaat om het stukje erná > mensen beweren kracht te ervaren dóór God terwijl ik denk dat mensen die kracht uit zichzelf halen.

Ja idd, echt een aanwinst voor de wetenschap deze verklaring van je > Ook dít heb ik helemaal niet beweerd. Je doet wel zo'n achterlijke smiley erbij maar die is volgens mij meer bij jezelf van toepassing aangezien jij niks snapt en niet leest! Ik heb niet gezegd dat mijn uitspraken een aanwinst zijn, ik heb gereageerd op een reactie van Xeno of Muskiet waarin hun vertellen dat mensen vroeger geen wetenschap kende en dus al het voor hun onmogelijke afschoven op een God. Dus jou interpetatie slaat he-le-maal nergens op.

En daarnaast zeg ik nog duidelijk onderaan mijn bericht dat het mijn mening is, dus dat 'uitsluiten' slaat ook wéér nergens op... Pff lees voortaan ff 2 of 3 keer voordat je zulke reactie's neer zet!! :S:S:S
Waarschuw beheerder
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 22 november 2008 om 00:25:
Wat dat betreft kan ik me meer vinden in het boedhisme

Ik ook onwijs inderdaad.. Heeft niet zo'n dwingend gebeuren ook. Wat vind de rest eigelijk van het boeddhisme??

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Ch3ryl op zaterdag 22 november 2008 om 00:34:
waarin hun vertellen dat mensen vroeger geen wetenschap kende en dus al het voor hun onmogelijke afschoven op een God.

Deels mee eens maar volgens mij zien gelovige mensen het niet als twee alternatieven, maar totaal verschillende dingen.
Bovendien, je hoort genoeg mensen die zeggen niet te geloven omdat ze bekenden door een erge ziekte verloren zijn.
Als daar vanuit de wetenschap een oplossing voor was, zouden die mensen misschien juist wel geloven?

Genoeg wijsheden voor vanavond weer :lol:
Waarschuw beheerder
donateur
Uitspraak van verwijderd op zaterdag 22 november 2008 om 00:25:
omdat het wel of niet bestaan van een God niet terzake doet

In dit topic wel, sinds het topic "Bestaat God?" gesloten is en we hier dus over meerdere kwesties discussiëren.

Boeddhisme is de meest realistische "godsdienst" omdat het luid en duidelijk stelt dat de materiële wereld een illusie is, evenals alle goden met kleine g. Er wordt wel degelijk geloofd in een hoger iets:
hulde aan het goddelijke waarheidslichaam,
het onbegrijpelijke, onbegrensde licht;
... de drie lichamen*, hulde.

* 1. dharma-kaya: het goddelijke waarheidslichaam, het ongeschapene, ongevormde.
2. sambhoga-kaya: het nakomelingschap, beperking van het onbeperkte, symbool van al wat wijs, barmhartigen liefdevol is.
3. nirmana-kaya: verdichting en splitsing van het Ene tot vele lichamen. de goddelijke incarnaties onder de bewuste wezens gedurende het leven op aarde.

Bron: het Tibetaanse Dodenboek, +/- 750 AD.
laatste aanpassing

Waarschuw beheerder
Uitspraak van Coming soon op zaterdag 22 november 2008 om 00:50:
In dit topic wel

Wat maakt het uit voor jou leven?
Waarschuw beheerder
Uitspraak van Coming soon op zaterdag 22 november 2008 om 00:50:
Boeddhisme is de meest realistische "godsdienst"

Voor zo ver ik weet mag boeddhisme geen godsdienst genoemd worden. Waarom mij het trekt is omdat het ten 1e geen godsdienst is maar ook omdat het boeddhisme als 'motto' heeft dat je moet gebruiken wat je toepasselijk vind voor je zelf, maar dat je de rest niet moet geloven. Het Christendom geeft mij heel erg het gevoel dat je alles moet geloven en zo niet, dan kom je in de hel en daar heb ik een schurfthekel aan