Gelukkig niet, lijkt me lastig in het dagelijks leven... een bord voor je kop.
En dat is MIJN mening, als jij wilt geloven mag je dat doen en mij hoor je er niet over, dus kom mij als je gelovig bent ook niet lastig vallen over deze opmerking...
Ik geloof wel in RESPECT voor mijn medemens... en jah, ik heb dus ook respect voor mensen die gelovig zijn. Alleen weer niet voor het feit DAT ze gelovig zijn. Snappie?
En vervolgens mij motivatie:
Geloof is ontstaan, omdat mensen vroeger nergens zeker van waren… ze creëerden om zich veilig te voelen een soort oppermachtig wezen (of meerderen, zoals de oude Grieken en Romeinen) die hun wel zou beschermen. Alle dingen die men niet kon verklaren dichtte men toe aan deze “god”. Bliksem bijvoorbeeld was bij de Noren “Thor” die met een soort paard en wagen door de hemel vloog en als hij met zijn hamer sloeg… ontstond er bliksem… Zou hij dat nu in een Volkswagen doen?
In de loop der jaren is de mens steeds intelligenter geworden en het geloof verdwijnt, vooral in de West-Europese landen, steeds meer. Dit komt omdat intelligente mensen kunnen bevatten dat niet alles te bevatten is. Ze zijn er zich bewust van dat juist hun bewustzijn al die moeilijke vragen oproept. Alles is een kwestie van perspectief, zou het menselijk brein niet zo gebouwd zijn om over dit soort vragen na te denken, dan zou het voor de mens niet bestaan. Maar nu de mens er wel over nadenkt, betekent niet dat het echt bestaat. Oh en daarmee wil ik niet zeggen dat gelovigen niet intelligent zijn, integendeel, zo’n beetje de meest intelligente mensen die op deze aarde leefden waren gelovig. Dat komt door een overactief bewustzijn. Te veel willen verklaren.
Stel, jij bent overtuigd katholiek, dan is wat de moslims zeggen… eigenlijk fout. Want de Bijbel heeft gelijk… Maar stel nou dat je in een moslim-land was geboren, dan was je toch Moslim geweest en dan had je juist in de Koran geloofd. Bijvoorbeeld kinderen uit Sri Lanka, die geadopteerd worden. En zeg niet, dat het zo dan voorbestemd geweest is, want dan ben je gewoon oerstom.
Nog zoiets, ben jij gelovig… 1000 tegen 1 dat je ouders ook gelovig zijn… Hey, dat klopt he… Ach ja, het wordt met de spreekwoordelijke paplepel ingegoten…
Dan zijn er nog die zeggen... ja maar het is ook een geloof, dat kan je niet uitleggen... Lekker makkelijk excuus... zo van ik snap er eigenlijk niks van maar het zal wel. Ga je op vakantie... heb je het gas uitgedraaid en de deuren op slot gedaan? Dan neem je toch ook geen genoegen met... ehm, ik geloof het wel...
Door de eeuwen heen, hebben complete volkeren elkaar uitgemoord vanwege geloof. Tot op de dag van vandaag… Dus alsjeblieft zeg, hou er es mee op…
In jouw verhaal proef ik toch ook enige Hans Teeuwen-nuancering
Ik word nu wel een beetje moe van de stelling dat geloof voor oorlogen zorgt en dus per definitie fout is. Niet het geloof veroorzaakt de oorlog, de mensen die het verkeerd interpreteren.
Jij weigert ook om brommer/auto/motor/bus/etc te rijden, neem ik aan?
De olie waarop die dingen rijden zorgt namelijk alleen maar voor oorlogen....
laatste aanpassing
Uitspraak van Lanz op vrijdag 16 december 2005 om 14:56:
dat geloof voor oorlogen zorgt en dus per definitie fout is
Het is niet het geloof op zich dat de oorlogen veroorzaakt, maar meer het verschil in ideëen tussen mensen, en geloof is de belangrijkste factor daarin. Verder is geloof daarom niet fout, geloof is dom en naïef.
Het is niet het geloof op zich dat de oorlogen veroorzaakt, maar meer het verschil in ideëen tussen mensen, en geloof is de belangrijkste factor daarin. Verder is geloof daarom niet fout, geloof is dom en naïef.
Mwah..ik ga een heel eind met je mee
meeste oorlogen zijn in naam van het geloof....das waar
Mensen willen graag een houvast..das ook waar
(denk maar eens aan veel mensen die op hun sterfbed ineens gaan geloven)
Vind het wel jammer dat je het ineens dom en naief noemt...das namelijk weer beetje beledigend..
Is misschien ook wel zo, en niet zo netjes. Maar als je alles op een rijtje zet, vind ik het gewoon een ontzettend domme, naïeve conclusie om dingen te verklaren met "het geloof". Daar kan ik me best over opwinden. Ik wil niet per definitie zeggen dat al die mensen dom zijn ofzo...
Uitspraak van inactief op vrijdag 16 december 2005 om 13:19:
You are... an atheist, though you probably already knew this. Also, you probably have several people praying daily for your soul. Instead of simply being "nonreligious," atheists strongly believe in the lack of existence of a higher being, or God.
Maar er bid (gelukkig) niemand voor mijn ziel, dat ik weet... Trouwens, Satan en ik zijn heel close, dus dan neemt die degene die voor mij bidt wel ffies te grazen
Hoe staan de Christenen tegenover de Ichtus symbooltjes op de auto's en vooral ook tegenover de gemodificeerde Ichtus symbolen met pootjes en daarin de naam Darwin?
en vooral ook tegenover de gemodificeerde Ichtus symbolen met pootjes en daarin de naam Darwin?
Ken ik niet... maar klinkt op zich wel grappig. Die met die haai er achter vind ik weer niet leuk, beetje onrespectabel (maar tja... tis een "mening" he)
Your views are most similar to those of Christianity. Do more research on Christianity and possibly consider being baptized and accepting Jesus, if you aren't already Christian. Christianity is the second of the Abrahamic faiths; it follows Judaism and is followed by Islam. It differs in its belief of Jesus, as not a prophet nor historical figure, but as God in human form. The Holy Trinity is the concept that God takes three forms: the Father, the Son (Jesus), and the Holy Ghost (sometimes called Holy Spirit). Jesus taught the idea of instead of seeking revenge, one should love his or her neighbors and enemies. Christians believe that Jesus died on the cross to save humankind and forgive people's sins.
Dit is ook precies wat ik in gedachte had, want ik ben rooms-katholiek en ik heb wel christelijke gedachten. En ook vind i khet boeddhisme een hele goede levensovertuiging, want dat is zo ongeveer de enige levensovertuiging die geen duizende mensen heeft uitgemoord.
You are an agnostic. Though it is generally taken that agnostics neither believe nor disbelieve in God, it is possible to be a theist or atheist in addition to an agnostic. Agnostics don't believe it is possible to prove the existence of God (nor lack thereof). Agnosticism is a philosophy that God's existence cannot be proven. Some say it is possible to be agnostic and follow a religion; however, one cannot be a devout believer if he or she does not truly believe.
You are... an atheist, though you probably already knew this. Also, you probably have several people praying daily for your soul. Instead of simply being "nonreligious," atheists strongly believe in the lack of existence of a higher being, or God.