Ik zei dan ook dat dit mijn persoonlijke kijk op de wereld is.
het komt tot een punt waarin het uit zichzelf ontstaat, dus je uitgangspunt
Uitspraak van verwijderd op woensdag 23 juli 2014 om 23:48:je moet die twee dingen(ontstaan en schepper) geijkstellen om bij god uit te komen
Nee hoezo?
Het zijn juist tegenovergestelden.
Uitspraak van verwijderd op woensdag 23 juli 2014 om 23:03:Beginnen te bestaan en een schepping zijn is in mijn kijk op deze zaken precies hetzelfde.
Denk dat ie gewoon voorbeelden wilde geven van intelligente mensen die voor het bestaan van God rationele argumenten gaven.
En dan juist buiten de Islamitische wereld (hoewel sommige van die namen die hij noemde sterk beïnvloed werden door Islamitische denkers, maar dat terzijde), om te vermijden waar jij op doelt..
En dat beroepen op autoriteit doet een willekeurige mavo atheist ook constant.
Einstein beweerde dit, dus moet het wel waar zijn, ook al snap ik het zelf niet helemaal.
Darwin zei zus, en andere wetenschappers, die experts zijn in hun vakgebieden bevestigden het, dus accepteer ik het als waar.
Als Steven Hawking het zegt is het waar!
Dat is op zich niet verkeerd, omdat het niet geheel onlogisch is om door te verwijzen naar wat de experts in hun respectievelijke vakgebieden te zeggen hebben.
Daarbij is het handig om te realiseren dat Einstein, Darwin en Hawking geen experts zijn/waren in theologie, of zelfs filosofie.
Dat ligt buiten hun vakgebied, dat is niet hun expertise.. dat vergeten mensen weleens.
Daarbij is het handig om te realiseren dat Einstein, Darwin en Hawking geen experts zijn/waren in theologie,
roepen maar niet aantonen
Als ik een muntje weggooi en het word kop en niet munt is de uitkomst volgens jou een keuze. Als een planeet botst met de aarde en leid tot een planeet waar nieuwe elementen uiteindelijk samenkomen onder de juiste omstandigheden en er ontstaat 1cellig leven, noem jij dat een keuze.
Weer probeer je vals te spelen, nu door er voordat je je punt maakt keuze tussen te smokkelen
Dan spreek jij nu jezelf tegen want je zegt het toch echt zelf
Dan is het ook wel bijzonder interessant om je af te vragen waarom diezelfde denkers niet overtuigd moslim werden!
En je kan je natuurlijk ook beseffen dat de islamitische weer beïnvloed zijn... en dat het daarom eerder, net zoals alle andere filosofieën, een geconstrueerd iets is, dan een overgeleverde.
Zeker mee eens. Irriteer me zelfs aan hun bemoeienis met de theologische discussies.
Theologie is enkel nodig als feiten ontbreken. Theologie is ontestbare filosofie, wetenschap is testbare filosofie. Je vergelijkt appelen met peren
Ik bedoel daarmee niet een bewuste keuze maken, oftewel iets accepteren is hier niet het tegenovergestelde van iets weigeren of verwerpen.
Alles wat begint te bestaan bestond daarvoor automatisch niet (daarom zeggen we dat het BEGINT te bestaan).
En alles wat begint te bestaan en op kan houden met bestaan, accepteert dus niet-bestaan
Onbewuste materie 'accepteert' in die zin niet-bestaan, snap je?
Het is geen bewuste keuze ofzo, gewoon een manier waarop we dingen beschrijven.
De term "scheppen" is uiteraard problematisch voor een atheïst, dat snap ik, en ik begrijp dat jij problemen hebt met mijn bewoordingen.
Beginnen te bestaan staat voor ons gelijk aan "een schepping zijn",
Je hebt Descartes nog steeds niet weerlegd Pavlov's hondje..
"Descartes vraagt af of hij met diezelfde intuïtie en zekerheid nog andere dingen weet dan dat hij een denkend wezen is. Hij komt tot de conclusie dat hij ook een heldere, duidelijke voorstelling heeft van een volmaakt wezen. Die voorstelling heeft hij altijd gehad en Descartes vindt het vanzelfsprekend dat een dergelijke voorstelling niet van hemzelf afkomtig is. De voorstelling van een volmaakt wezen kan niet afkomstig zijn van iets wat zelf niet volmaakt is, beweert hij. Dus moet de voorstelling van een volmaakt wezen afkomstig zijn van dat volmaakte wezen zelf, met andere woorden van God.'
'Dat er een God is, is voor Descartes dus net zo vanzelfsprekend als het feit dat iemand die denkt, ook een dekend Ik moet zijn'
Wederom zeg je accepteert niet bestaan, maar het is houdt op te bestaan. Dat hele accepteert suggereert een keuze, en dat smokkel je er in om bij een punt uit te komen verderop vermoedt ik.
jawel, zoek mn laatste reactie daar maar van op, evt. morgen of later wil ik er wel op verder gaan. je komt nu tussendoor
Uitspraak van verwijderd op donderdag 24 juli 2014 om 00:24:Als ik een muntje weggooi en het word kop en niet munt is de uitkomst volgens jou een keuze. Als een planeet botst met de aarde en leid tot een planeet waar nieuwe elementen uiteindelijk samenkomen onder de juiste omstandigheden en er ontstaat 1cellig leven, noem jij dat een keuze.
Ten eerste ontstaan 'nieuwe' elementen in sterren en verspreiden dan door het heelal wanneer die sterren tot een einde komen.
De kern van een planeet als de aarde is volgens mij niet eens heet genoeg om de zwaardere elementen op de periodieke tafel te maken.
Je geeft voorbeelden van dingen die gespecificeerd zijn en (zonder hier nu de uitleg voor te geven) dus (volgens ons) geschapen zijn
Uitspraak van verwijderd op donderdag 24 juli 2014 om 00:24:Weer probeer je vals te spelen, nu door er voordat je je punt maakt keuze tussen te smokkelen
Specificeren duidt op een wil.
Tuurlijk, maar dat is een andere discussie.
Zou kunnen, hoewel onze argumenten in essentie allemaal terug te leiden zijn naar wat men in de Qur'an kan lezen.
Ja wat je dan ziet is dat een Hawking bijvoorbeeld vrij simplistische beweringen gaat maken over God, omdat dat gewoon niet zijn expertise is.
Het probleem is dat men zijn genialiteit erkent, maar dat men er dan vanuit gaat dat die genialiteit alle vakgebieden omvat, wat onjuist is, obviously.
Naja zo voor de hand liggend is dat blijkbaar niet..
Maar waarom gebruik je het woord accepteren dan? Want dat is juist wat het betekent
ook dat is niet per definitie waar, er is niks dat zegt dat iets dat begint te bestaan, niet al eerder heeft bestaan.
Wederom zeg je accepteert niet bestaan, maar het is houdt op te bestaan.
Dat hele accepteert suggereert een keuze, en dat smokkel je er in om bij een punt uit te komen verderop vermoedt ik.
nee, want bij onbewustzijn is acceptatie totaal niet relevant.
we? Sorry, jij. maar niet "we"
Waarom zeg je dat??
" jullie" gaan zonder meer uit van schepping
Hong, denk aan de taalregels. 'vermoedt ik' onder andere. Dat kan niet door de beugel hè. Foei!
Maargoed, dit is slechts 1 van de vele filosofen met een rationalistische verklaring voor God.
''Maargoed, dit is slechts 1 van de vele filosofen met een rationalistische verklaring voor God.''
Nouja, als je ze aanhaalt als toonbeeld van intelligentie en rationeel/logisch denken maar dat ze dan niet verder willen gaan dan het ontologisch argument is wel eigenaardig natuurlijk. Hoe dan ook, het lijk puntje volledig te ontgaan want hij gaat gewoon vrolijk door:
''Maargoed, dit is slechts 1 van de vele filosofen met een rationalistische verklaring voor God.''
Onze, als in die van..?
Uitspraak van verwijderd op donderdag 24 juli 2014 om 00:56:Maar waarom gebruik je het woord accepteren dan? Want dat is juist wat het betekent
Uitspraak van verwijderd op donderdag 24 juli 2014 om 00:56:ook dat is niet per definitie waar, er is niks dat zegt dat iets dat begint te bestaan, niet al eerder heeft bestaan.
Het is per definitie juist wél waar
Je bent te snel geneigd te zeggen "dat is niet waar!"
Maar wanneer je het woord "beginnen" gebruikt betekent dat, ad hand vd definitie van het woord "beginnen", dat het ervoor niet bestond.
Dat is wat "beginnen" automatisch impliceert: dat het voordat het begint te bestaan niet bestaat.
Als het al bestond is er geen sprake van beginnen te bestaan, vandaar dat we zeggen dat het begon te bestaan.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 24 juli 2014 om 00:56:Wederom zeg je accepteert niet bestaan, maar het is houdt op te bestaan.
Juist, en omdat het niet-bestaan niet uitgesloten is, zeggen we dat het niet-bestaan accepteert als een mogelijkheid.
Uitspraak van verwijderd op donderdag 24 juli 2014 om 00:56:Dat hele accepteert suggereert een keuze, en dat smokkel je er in om bij een punt uit te komen verderop vermoedt ik.
Vergeet jouw eigen interpretatie van 'accepteren' hier, dat is niet wat ik bedoel.
nee, want bij onbewustzijn is acceptatie totaal niet relevant.
Ok, dan snap je het niet..
Uitspraak van verwijderd op donderdag 24 juli 2014 om 00:56:we? Sorry, jij. maar niet "we"
We - moslims (en filosofen wanneer je de boeken erover leest).
Ik zeg dat het begrip "scheppen" problematisch is voor de atheïst, omdat "scheppen" suggereert dat er een Schepper is, terwijl de atheïst niet gelooft in God.
bepaalde filosofen die van te voren de uitkomst al hebben bepaald en er al woordengoochelend naar toe filosoferen
Nope
Nope, stel je hebt een planeet waar leven is ontstaan, het word verwoest door een botsing met een andere planeet na verloop van tijd is de planeet weer afgekoeld en er ontstaat opnieuw een vorm van leven. Het is beide beginnen te bestaan los van elkaar.
Je aanname klopt dus niet.
Nee hoor
ik neem niet zomaar iets al waar aan
ik probeer het eerst te ontkrachten, wanneer dat niet lukt dan is de waarheid voor mij waarschijnlijker
Zou je ook eens moeten doen, niet zomaar klakkeloos alles als waar aannemen
Dan is het nog steeds van toepassing op mij voorbeeld van hierboven. Het is beide leven, echter niet dezelfde vorm.
nee
nee
nee want je wilt er ergens mee naartoe, accepteren impliceert weer een wil
maar ik ga niet mee in dat gegoochel met woorden
Het is vrij gebruikelijke spraak in die context hoor.
En jouw argument hier is trouwens een heel gemakkelijke uitweg om niet om te hoeven gaan met wat een ander inhoudelijk zegt.
Het is geen aanname, het is een hele simpele en heldere interpretatie van de woorden die we gebruiken.
Als je zegt dat iets "begint te bestaan" impliceert het woord "beginnen" automatisch dat het daarvóór niet bestond.
Dat is de definitie van "beginnen te bestaan", maar volgens jou is dat per definitie juist niet wat het betekent
Compleet tegenovergesteld begrip van de woorden die we gebruiken.
Doe eens niet zo irrationeel.
Wat je verhaaltje betreft: leven begint te bestaan op je eerste planeet en dat impliceert dat dat leven er eerst dus niet was, aangezien je het woord "beginnen" gebruikt.
Dan wordt het weggevaagd, verdwijnt dus uit het bestaan en laterna begint opnieuw leven te bestaan, nadat het er niet meer was.
Hoe versterkt dat voorbeeld jouw gelul over dat iets dat begint te bestaan per definitie niet betekent dat het ervoor niet bestond (jouw woorden) ?
Het laat juist zien wat ik steeds zeg, en het is vrij simpel wanneer je je gewoon houdt ad correcte betekenissen vd woorden die je gebruikt.
Nope, stel je hebt een planeet waar leven is ontstaan, het word verwoest door een botsing met een andere planeet na verloop van tijd is de planeet weer afgekoeld en er ontstaat opnieuw een vorm van leven. Het is beide beginnen te bestaan los van elkaar.
Je aanname klopt dus niet.