God houdt van iedereen. En God straft. Komt in mijn ogen niet overeen.
Ja ok, maar in deze maatschappij MOET het soms haast wel om gestraft te worden, of in ieder geval met de neus op de feiten te worden gedrukt om zonder al te veel ellende door de maatschappij te komen. Jouw ouders straffen je toch ook niet omdat ze een hekel aan je hebben? Nee, integendeel.
Als ''God'' of ''het lot'' ons nooit zou straffen of dat het ons nooit tegen zou zitten, dan zouden we misschien wel mensen worden die niet met elkaar samen kunnen leven, omdat men dan steeds meer eisen gaat stellen, wat natuurlijk een logische ontwikkeling is die volgt op vrijheid. Gevolg, we worden negatieve denkers, zijn ontevreden en staan klaar om de wereld te veranderen en vallen daardoor al snel op de plaat. ''We reach & Fall.''
Zie, ik bijvoorbeeld mag dan misschien wel zijn vrijgelaten maar ik had misschien wat meer schoppen onder mn kont moeten hebben, dan zou ik nu tenminste niet zo ontevreden over bepaalde dingen zijn. De straf die we krijgen is toch echt vaak het gevolg van onze eigen stommiteiten. Volgens mij betekent het inleveren van een bepaalde hoeveelheid vrijheid uiteindelijk een stuk(je) bescherming, want hoe meer vrijheid, hoe meer risico je loopt om verkeerde keuzes te maken. En dat is toch wat we allemaal willen? Veilig zijn?
Dus vrijheid kun je in feite ook zien als een veroordeling. Want vrijheid betekent zelf keuzes maken, dus ook zelf verantwoordelijkheid nemen. En aangezien mijn soms nogal wat wilde fantasien zal ik in het leven mezelf nog wel eens flink tegen kunnen komen.. Maar het positieve hieraan, zijn natuurlijk de opgedane ervaringen Bovendien zijn het JUIST de absurde ideeen die de mens aan het denken zet.
Gelukkig hebben ze voor mensen die nogal wat extreme ideeen aanprijzen of andere impopulaire uitspraken doen, (deze mensen heeft de maatschappij ook nodig) een leuke vergelijking bedacht om het leed wat te verzachten:
In Japan kennen ze van die poppetjes met een ronde onderkant. Als je het omdrukt dan komt ie automatisch weer op zn poten terrecht. Daarom kennen ze daar ook allemaal de uitspraak:
7 keer vallen, 8 keer overeind.
Zou deze uitspraak (figuurlijk) gelden? Of is hoop alleen maar een verlenging van de marteling?