Ik heb het een en ander opgezocht en ik vind eigenlijk steeds meer problemen.
Ehm.. ik gaf een aantal quotes vd Profeet(saw) waarin hij duidelijk aangeeft dat Jezus Christus, de zoon van Maria terug zal keren (wat ook in de Qur'an staat).
Hij zei niet dat Mirza Ghulam Ahmad zou komen, maar Isa ibnu Maryam, dus ja.. ik weet niet wat je daar van vindt, maar dat is behoorlijk straight forward en die overlevering wordt door zooo veel mensen doorgegeven.
Jezus zal dan bidden achter imam al Mahdi, dus het zijn wel degelijk 2 personen.
Als je de hadith over de Mahdi(ra) bekijkt zie je ook dat hij en Jezus(as) heel andere dingen zullen gaan doen en elkaar zullen ontmoeten.
De locatie klopt ook niet, de naam klopt niet, de fysieke beschrijving klopt niet, de taak die uitgevoerd zou moeten worden is niet aanwezig, enz enz.
De Profeet(saw) heeft gezegd dat de Ummah zich nooit zou verenigen achter afwijkende overtuigingen, dus als je waarde hecht aan die woorden.. de Sunni groep is iets van 90% van alle moslims he, altijd al geweest.
In de Qur'an staat dat vele mensen van de laatste periode (ons tijdperk) naar de hel zouden gaan en dat vele mensen van ons tijdperk naar het paradijs zouden gaan.
Er wordt daar een grote groep genoemd; niet een splintergroepering van hoogstens 15 miljoen mensen, maar een groot deel vd mensheid; wat naar mijn mening voornamelijk bestaat uit die grote Sunni gemeenschap.
Er zijn zoveel hadith die de overtuigingen en claims van de Ahmadiyya en Qadiani bewegingen tegenspreken.
Die vertaling die ik even noemde wijkt af van alle andere vertalingen.
Kijk maar; Sher Ali zegt dat daar staat: "And HE will raise him among others of them.."
Wat bedoelt ie daar eigenlijk mee?
Dat is niet wat de Arabische tekst zegt, zoals je ook kunt zien in al die andere vertalingen die ik quote.
Uitspraak van verwijderd op zondag 4 mei 2014 om 01:21:
Dat je betekenis van de vers als volg ziet:
Uitspraak van verwijderd op zondag 4 mei 2014 om 00:24:Wat bedoeld wordt is dat Islam dus zal verspreiden, niet dat er in Perzië (wat Iran is trouwens) een andere profeet zou komen.
I.p.v dat er een profeet van Perzische oorsprong zou komen.
Dat is idd de betekenis daarvan.
Geen reden om toe te voegen of drastisch te herinterpreteren.
Ik geloof juist niet dat Jezus(as) opnieuw geboren wordt; de hadith zijn duidelijk - God heeft Hem naar de tweede hemel opgeheven en van daaruit zal hij(as) neerdalen, vrij letterlijk.
Uitspraak van verwijderd op zondag 4 mei 2014 om 01:21:
Wij geloven dat dit symboliek is, want er is geen persoon noch profeet die herboren word, wel dat de pure geest van Hazrat Isa (as) zal worden geplaatst in een nieuwe lichaam
Er is geen bewijs uit de hadith literatuur daarvoor, dus ik weet niet hoe je daar bij komt.
Zelfs ultra-lieve Hamza Yusuf die ik enorm respecteer en waar ik veel van mijn kennis van Islam van genomen heb deed ooit een bewering over de Ahmadiyya.
Hij aarzelde toen om hen buiten Islam te zetten, maar ik zag dat zelfs Hamza die bewering ingetrokken heeft.
Dit is wat hij erover zei:
"Al-Azhar has ruled that both sects are outside of Islam, and I accept the ruling of the former rector and mufti, Shaykh Al-Azhar, Gad al-Haqq, may God have mercy on him. I am very cautious of takfir, but if a body as meticulous as Al-Azhar issues an official position about a group, we are obliged to concede to them. I have great respect for the balance and moderate tradition that Al-Azhar represents and know that they do not take takfir lightly. Hence, I defer such judgment to them, and retract my previous statement. As the saying goes, “The people of Mecca are more familiar with their mountain trails.”
Vind jij dit zelf niet problematisch als ik vragen mag?
Ik snap dat je hiermee opgegroeid bent, maar hoe ga je dan om met al die conflicterende hadiths en al die geleerden die de Qadiani beschouwen als een sekte?
Dat is niet niks hoor; de Ahl al Sunna wa al Jama’ah is niet zomaar een groep met een bepaalde mening/interpretatie over Islam.
De Profeet(saw) zei dan ook: "Whoever lives from amongst you (in the future) will see a lot of discord and disagreement.
So (you must) adhere to me and the Sunna of the rightly guided Caliphs. Bite down upon it with your molars (meaning hold on to it tightly).”
Vele overleveringen hierover: "Whoever separates a hand span from the community of Muslims and passes away, then he has died a death of jhiliyah (ignorance).”
“The hand of Allah is with the community and indeed the wolf eats from the lone and distant sheep.”
Ik had dit liever vermeden, omdat ik je niet een ongemakkelijk gevoel wil geven of je wil dwingen alles te weerleggen (wat misschien stressvol kan zijn als je dat niet gewend bent).
Maar tussen jou en mij en dit is oprecht en met de beste bedoelingen: ik zou het niet te licht nemen dat de grote geleerden van Islam de Ahmadiyya en Qadiani niet als moslims zien.
Als je hier liever privé over praat of er liever niet over praat, dan laat me dat maar weten.